Vertasin YLEn kustannuksia kansalaista kohti muihin julkisesti rahoitettuihin eurooppalaisiin yleisradioyhtiöihin. YLE osoittautui tolkuttoman kalliiksi.
Espanjan RTVE tulee toimeen 25 eurolla kansalaista kohden, kun YLE tarvitsee lähes neljä kertaa enemmän eli 94 euroa per kansalainen. Kustannusero ei ole perusteltavissa millään muotoa.
Koko juttu täällä.
http://tarinoitataloudesta.blogspot.fi/2014/03/yle-tulee-kalliiksi.html
Miksi YLE on niin kallis?
42
157
Vastaukset
- valivalivalivali..
Aina joku jaksaa valittaa Ylestä, valittakaa joskus vaikka MTV:stä, mut eihän se käy. Nämä kokoomuslaiset valittajat on aina Ylen kimpussa!
- YLEalas
Minä en kyllä pidä myöskään kokoomuksesta. Eikö YLEstä saa valittaa siksi, että se on valtion ja sen toiminnan rahoittamiseen pakotetaan kaikki valtion väkivaltamonopolin turvin?
- SVT-YLE=syöttiläs:.
YLEalas kirjoitti:
Minä en kyllä pidä myöskään kokoomuksesta. Eikö YLEstä saa valittaa siksi, että se on valtion ja sen toiminnan rahoittamiseen pakotetaan kaikki valtion väkivaltamonopolin turvin?
.
SVT-Ylessä on yli 3000 palkkalistoilla suurin osa ei näy koskaan eläissään televisiossa eikä kuulu radiossa
"Yle työllistää suoraan, vakituisesti tai määräaikaisesti noin 3500 ammattilaista eri puolilla Suomea."
http://yle.fi/yleisradio/sites/default/files/vastuuraportti_2012.pdf
Väestömäärältään noin kaksinkertaisessa Kreikassa yleisradion palveluksessa oli vähän päälle 2000
"Kreikan yleisradion televisiokanavat pimenivät – yli 2000 irtisanotaan"
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1370947602435
.
- YLEalas
Pakko jatkaa. Oletetaan, että minä perustan mediayhdistyksen. Valjastan mediayhdistyksen propagoimaan vaikkapa omaa libertaaria ideologiaani. Sitten katson, että koska sisältö on yleishyödyllistä ja yhdistys voittoatuottamaton, jokaisen suomalalaisen on osallistuttava tämän mediayhdistykseni kustannuksiin. Ettekö te valittaisi? Eikö teillä olisi aihetta valitukseen?
Miksi minut on pakotettu kustantamaan sisältöä, joka loukkaa hyvin syvästi arvojani? Eikä tässä ole kysymys vain minun arvoistani. On kysymys ihmisoikeuksista. Taustalla vaikuttaa se, että YLEn edustaman sosialismin turvin vasemmistoaktivistit kansanmurhasivat ja murhasivat satoja miljoonia ihmisiä maailmanlaajuisesti 1900-luvulla. Lisäksi he tuhosivat tuhansien miljoonien ihmisten elämän. Vertailun vuoksi, natsit kansanmurhasivat 11 miljoonaa ihmistä.- ,jh
Yle on kokkareiden hallussa nykyään. Tules tähän päivään.
- ,jh
Tarkemmin sanoen Ylen hallintoneuvostossa on
Kok, Kesk, Ps, Rkp yhteensä 14 jäsentä.
Sd, Vas, Vihr yhteensä 7 jäsentä
Suurimmat Kok ja Kesk 5 5. - YLEalas
,jh kirjoitti:
Suurimmat Kok ja Kesk 5 5.Toistan. Mitä väliä kenen hallussa YLE on? Sillä on väliä, että minä en pidä YLEn tuottamasta sisällöstä. Joudun kuitenkin verotuksen muodossa maksamaan siitä. Minulle YLEn tuottama sisältö edustaa vanhoillista punavajakismia. Tämä ei kokkareilla hallintoneuvostossa muutu. Minua ei mitenkään voisi vähemmän kiinnostaa kokkarit hallintoneuvostossa tai vaikkapa ihan toimittajinakin. Minua kiinnostaa ainoastaan tuotettu sisältö. Jos en pidä siitä, en silloin pidä siitä. Menikö perille?
- YLEalas
,jh kirjoitti:
Suurimmat Kok ja Kesk 5 5.Jälleen. Onko tosiaan niin, että minulla ei ole oikeutta olla pitämättä YLEn tuottamasta mediasisällöstä? Miten tämä voidaan perustella? Ja työntäkää ne kokkarinne minne vain.
- 8 17
YLEalas kirjoitti:
Toistan. Mitä väliä kenen hallussa YLE on? Sillä on väliä, että minä en pidä YLEn tuottamasta sisällöstä. Joudun kuitenkin verotuksen muodossa maksamaan siitä. Minulle YLEn tuottama sisältö edustaa vanhoillista punavajakismia. Tämä ei kokkareilla hallintoneuvostossa muutu. Minua ei mitenkään voisi vähemmän kiinnostaa kokkarit hallintoneuvostossa tai vaikkapa ihan toimittajinakin. Minua kiinnostaa ainoastaan tuotettu sisältö. Jos en pidä siitä, en silloin pidä siitä. Menikö perille?
Minkähänlaista on se 'tuotettu sisältö', mikä kirjoittajaa kiinnostaisi? Katselen TV:tä, valikoivasti, eri kanavia, kun viitsin katsoa. Teemalta 'Treme', upeaa musiikkia, Francon jälkeen, espanjankieltä harrastavana, vanhoja klassikkoleffoja. Jimiltä 'Australian Master Chefiä', 'American Idolsia' olen seurannut, mutta nyt en viitsi etsiä edes kanavaa, missä sitä näytetään, loistavia nuoria lahjakkuuksia. 'Hakekaa kätilö', 'Sydämen asialla' jne. Uutiset ja ajankohtaisdokumentit aina katson. Ei valittamista. Turhia pulputuksia, viidakon tähtösiä, maajussille morsioita, sisustusohjelmia, mallipimujen etsintöjä jne. tuollaisiin ei viitsi sähköä kuluttaa. Kirjastojen hyllyt ovat täynnä mitä mielenkiintoisempaa lukemista, hyvät, asioihin perustuvat blogit netissä, englannin- ja espanjankielisten lehtien lukeminen netissä, sisältöä todella löytyy, kunhan vaivautuu etsimään, ei huoli töllöttää televisiota.
- YLEalas
8 17 kirjoitti:
Minkähänlaista on se 'tuotettu sisältö', mikä kirjoittajaa kiinnostaisi? Katselen TV:tä, valikoivasti, eri kanavia, kun viitsin katsoa. Teemalta 'Treme', upeaa musiikkia, Francon jälkeen, espanjankieltä harrastavana, vanhoja klassikkoleffoja. Jimiltä 'Australian Master Chefiä', 'American Idolsia' olen seurannut, mutta nyt en viitsi etsiä edes kanavaa, missä sitä näytetään, loistavia nuoria lahjakkuuksia. 'Hakekaa kätilö', 'Sydämen asialla' jne. Uutiset ja ajankohtaisdokumentit aina katson. Ei valittamista. Turhia pulputuksia, viidakon tähtösiä, maajussille morsioita, sisustusohjelmia, mallipimujen etsintöjä jne. tuollaisiin ei viitsi sähköä kuluttaa. Kirjastojen hyllyt ovat täynnä mitä mielenkiintoisempaa lukemista, hyvät, asioihin perustuvat blogit netissä, englannin- ja espanjankielisten lehtien lukeminen netissä, sisältöä todella löytyy, kunhan vaivautuu etsimään, ei huoli töllöttää televisiota.
YLEltä toki tulee paljon ulkomailta ostettua sisältöä, joka on OK minullekin. Siinä ei ole mitään. Mutta minä olen herkkä tietynlaiselle poliittisen näkemyksen suodattamalle tuotannolle. Törmään tähän lähes päivittäin, kun seuraan YLEn ajankohtais- ja uutistarjontaa.
Tässä on syy, miksi en tahdo maksaa YLEn tuotannosta mitään. Ja jos minä en tahdo siitä maksaa, minä en kertakaikkiaan hyväksy enkä ymmärrä, miten kukaan voi minua pakottaa siihen. Niin vain voi.
- jukkis-34
Tuutista tulee nykyään aivan liian paljon ohjelmia, Yleltäkin neljän kanavan voimin yhtä aikaa. Kaikki se maksaa, vaikka olisi kuinka paljon uusintojakin. Eivät katsojat tarvitse tällaista tulvaa verorahoilla maksettuna eikä Ylellä pitäisi olla paineita katsojaluvuista ollenkaan, vaan laadusta.
Laatua ei ole se, että lauantai-iltojen Yle-Leaks työntää joka lähetyksessä sontaa politiikassa työtään tekevien niskaan heidän kunniaansa hipoen ja usein ylittäenkin.
Ongelma on siinäkin, että jos ylilyönneistä nostaa metelin, koko mediamaailma toimittajineen on niskassa ja turpiin tulee entistä pahemmin. - mnhbdfg v
Kanavista puheenollen lyhyesti:
YLEn kanavat ovat ainoat mitä tässä maassa tarvitaan.- yks mielipide
Ainoat ilmaiskanavat joita tarvitaan on Ylen kanavat, mielellään toki katselen myös Disneytä ja C More filmikanavia.
- YLEalas
yks mielipide kirjoitti:
Ainoat ilmaiskanavat joita tarvitaan on Ylen kanavat, mielellään toki katselen myös Disneytä ja C More filmikanavia.
Mitä tarkoitat YLE ilmaisuudella? YLE maksaa noin 510 miljoonaa euroa vuodessa eli 94 euro vuodessa vauvasta vaariin. Minä maksan myös. Minulta ei koskaan kuitenkaan ole kysytty haluanko minä tuota maksaa.
Sinä selvästikin haluat. Eikö olisi oikeudenmukaista, että vain ne maksavat, jotka haluavat YLEn palveluja myös käyttää? Jos Suomen väestöstä 10 % haluaisi maksaa YLEn palveluista, vuosimaksua kertyisi noin 1000 euroa maksajaa kohti. Tuo ei varmasti olisi maksu eikä mikään YLEn "laatumediasta" YLE-fanille.
Monta viestiä on jo tähän ketjuun tullut, mutta perusteluja sille en ole saanut, millä voidaan perustella se, että myös minun on kustannettava YLEn perinnepunavajakkipropaganda. - pässinpäälle!
YLEalas kirjoitti:
Mitä tarkoitat YLE ilmaisuudella? YLE maksaa noin 510 miljoonaa euroa vuodessa eli 94 euro vuodessa vauvasta vaariin. Minä maksan myös. Minulta ei koskaan kuitenkaan ole kysytty haluanko minä tuota maksaa.
Sinä selvästikin haluat. Eikö olisi oikeudenmukaista, että vain ne maksavat, jotka haluavat YLEn palveluja myös käyttää? Jos Suomen väestöstä 10 % haluaisi maksaa YLEn palveluista, vuosimaksua kertyisi noin 1000 euroa maksajaa kohti. Tuo ei varmasti olisi maksu eikä mikään YLEn "laatumediasta" YLE-fanille.
Monta viestiä on jo tähän ketjuun tullut, mutta perusteluja sille en ole saanut, millä voidaan perustella se, että myös minun on kustannettava YLEn perinnepunavajakkipropaganda.Siis mitä ihmeen punavajakkipropagandaa? Oletko Ylen ohjelmia edes katsonut viimeaikoina? Olis kiva kuulla vähän esimerkkejä tuosta ns. propagandasta!
PS. Onko maikkari mielestäsi hyvä kanava? Tai ei, anna kun mä arvaan. Sinä tietenkin porvarina tykkäät maikkarin aivopesu- ja tyhmennysohjelmista joita porvarit syytää jotta kansa tyhmentyisi!
Muistutan vielä että SINÄKIN maksat jokaisesta maikkarin ohjelmasta, sen rahoitus kun tulee mainoksilla ja ne rahat taas otetaan jokaisessa tuotteen hinnassa mitä kaupasta ostat! Eli ei ole maikkarikaan ilmainen! - YLEalas
pässinpäälle! kirjoitti:
Siis mitä ihmeen punavajakkipropagandaa? Oletko Ylen ohjelmia edes katsonut viimeaikoina? Olis kiva kuulla vähän esimerkkejä tuosta ns. propagandasta!
PS. Onko maikkari mielestäsi hyvä kanava? Tai ei, anna kun mä arvaan. Sinä tietenkin porvarina tykkäät maikkarin aivopesu- ja tyhmennysohjelmista joita porvarit syytää jotta kansa tyhmentyisi!
Muistutan vielä että SINÄKIN maksat jokaisesta maikkarin ohjelmasta, sen rahoitus kun tulee mainoksilla ja ne rahat taas otetaan jokaisessa tuotteen hinnassa mitä kaupasta ostat! Eli ei ole maikkarikaan ilmainen!Tämä olisi minun henkilökohtainen mielipide. Tätä mielipidettä minun ei tarvitse perustella mitenkään. Äärivanhoillisilla kiihkopunavajakeilla tuntuu olevan kovin vaikeaa ymmärtää, että jokaisella on oikeus mielipiteeseen siitä huolimatta oliko tämä mielipide jonkun toisen mielestä oikea tai väärä.
Tiivistän ketjun vastaukset aloitukseen. Vastaajat eivät ottaneet kantaa YLEn kalleuteen vaikka se oli ketjun aloituksen aihe. Ketjun aloittajan kommentti siitä, että YLE on vasemmistolainen eli vanhoillispunavajakkinen aiheutti raivoa. Ketjun aloittajan oikeus omaan mielipiteeseen siitä, että juuri hän ei pidä YLEn tuotannosta kiistettiin jyrkästi. Ainoatakaan perustelua sille, miksi myös ketjun aloittaja pitää olla pakotettu kustantamaan YLEä, ei tullut
Kysyn siis edelleen, miksi katsotte, että minun on myös pakko rahoittaa YLEä? Mikä on perustelu tälle? Se ei riitä, että minulla ei mielestänne ole oikeutta olla pitämättä YLEstä. Minulla taatusti on siihen oikeus.
Haluan erota YLEstä. Miksi minulla ei ole tähän oikeutta?
Todettakoon vielä vanhoilliskiihkopunavajakeille, että on täsmälleen oma asiani, millaisesta ohjelmatuotannosta minä pidän. Tässä on nyt kysymys siitä, mistä minä en pidä, ja tarvitseeko minun maksaa siitä. - Bensaa suoniin
YLEalas kirjoitti:
Tämä olisi minun henkilökohtainen mielipide. Tätä mielipidettä minun ei tarvitse perustella mitenkään. Äärivanhoillisilla kiihkopunavajakeilla tuntuu olevan kovin vaikeaa ymmärtää, että jokaisella on oikeus mielipiteeseen siitä huolimatta oliko tämä mielipide jonkun toisen mielestä oikea tai väärä.
Tiivistän ketjun vastaukset aloitukseen. Vastaajat eivät ottaneet kantaa YLEn kalleuteen vaikka se oli ketjun aloituksen aihe. Ketjun aloittajan kommentti siitä, että YLE on vasemmistolainen eli vanhoillispunavajakkinen aiheutti raivoa. Ketjun aloittajan oikeus omaan mielipiteeseen siitä, että juuri hän ei pidä YLEn tuotannosta kiistettiin jyrkästi. Ainoatakaan perustelua sille, miksi myös ketjun aloittaja pitää olla pakotettu kustantamaan YLEä, ei tullut
Kysyn siis edelleen, miksi katsotte, että minun on myös pakko rahoittaa YLEä? Mikä on perustelu tälle? Se ei riitä, että minulla ei mielestänne ole oikeutta olla pitämättä YLEstä. Minulla taatusti on siihen oikeus.
Todettakoon vielä vanhoilliskiihkopunavajakeille, että on täsmälleen oma asiani, millaisesta ohjelmatuotannosta minä pidän. Tässä on nyt kysymys siitä, mistä minä en pidä, ja tarvitseeko minun maksaa siitä.Meillä mennään länsimaisen demokratian keinoin eli sinun tulee vaikuttaa kansanedustajasi kautta mm. tähän YLE-maksuun.
Samaisessa länsimaisessa demokratiassa on mahdollisuus vaihtaa maata mikäli olot käyvät liian tuskalliseksi ja sitähän tottavie tämäkin asia on. - YLEalas
Bensaa suoniin kirjoitti:
Meillä mennään länsimaisen demokratian keinoin eli sinun tulee vaikuttaa kansanedustajasi kautta mm. tähän YLE-maksuun.
Samaisessa länsimaisessa demokratiassa on mahdollisuus vaihtaa maata mikäli olot käyvät liian tuskalliseksi ja sitähän tottavie tämäkin asia on.Näinkin parlamentarismissa. Sana demokratia taas tarkoittaa kirjaimellisesti kansanvaltaa. Parlamentarismilla ja demokratialla ei mielestäni ole mitään tekemistä keskenään. Jos minä saan äänestää muutaman vuoden välein puoluevalikoimasta, jotka valtaan päästyään ovat kaikki kuin paita ja peppu, ei kai silloin kukaan voi olla niin tyhmä, että uskoisi minulla olevan edes sitä yksi neljäsmiljoonasosan vaikutusmahdollisuutta omiin asioihini.
Minulla ei ole mitään omaa kansanedustajaa. Toisekseen, suomen kansa ei koskaan ole päättänyt YLE-verosta sen enempää kuin mistään muustakaan. Eliitti on tehnyt kaikki päätökset meidän puolesta.
Vastauksena näen nykyisen kaltaisen valtiojärjestelmän täydellisen alasajon, jossa valtiolta otetaan verotusoikeus pois. Tämä ei kuitenkaan riitä. Jokaisella on oltava oikeus perustaa oma valtio niin halutessaan. Kolmanneksi, jokaisella tulee olla oikeus liittyä mihin valtioon hyvänsä tai olla liittymättä mihinkään. Eiköhän tämä YLE-ongelmakin tuolla ratkeaisi. En ole anarkisti. Hehän kannattavat totalitarismia. - YLEalas
YLEalas kirjoitti:
Näinkin parlamentarismissa. Sana demokratia taas tarkoittaa kirjaimellisesti kansanvaltaa. Parlamentarismilla ja demokratialla ei mielestäni ole mitään tekemistä keskenään. Jos minä saan äänestää muutaman vuoden välein puoluevalikoimasta, jotka valtaan päästyään ovat kaikki kuin paita ja peppu, ei kai silloin kukaan voi olla niin tyhmä, että uskoisi minulla olevan edes sitä yksi neljäsmiljoonasosan vaikutusmahdollisuutta omiin asioihini.
Minulla ei ole mitään omaa kansanedustajaa. Toisekseen, suomen kansa ei koskaan ole päättänyt YLE-verosta sen enempää kuin mistään muustakaan. Eliitti on tehnyt kaikki päätökset meidän puolesta.
Vastauksena näen nykyisen kaltaisen valtiojärjestelmän täydellisen alasajon, jossa valtiolta otetaan verotusoikeus pois. Tämä ei kuitenkaan riitä. Jokaisella on oltava oikeus perustaa oma valtio niin halutessaan. Kolmanneksi, jokaisella tulee olla oikeus liittyä mihin valtioon hyvänsä tai olla liittymättä mihinkään. Eiköhän tämä YLE-ongelmakin tuolla ratkeaisi. En ole anarkisti. Hehän kannattavat totalitarismia.Siis, "demokratia"-kortti ei tässä toimi, koska demokratia on peitesana totalitarismille.
- vastakysymys
YLEalas kirjoitti:
Tämä olisi minun henkilökohtainen mielipide. Tätä mielipidettä minun ei tarvitse perustella mitenkään. Äärivanhoillisilla kiihkopunavajakeilla tuntuu olevan kovin vaikeaa ymmärtää, että jokaisella on oikeus mielipiteeseen siitä huolimatta oliko tämä mielipide jonkun toisen mielestä oikea tai väärä.
Todettakoon vielä vanhoilliskiihkopunavajakeille, että on täsmälleen oma asiani, millaisesta ohjelmatuotannosta minä pidän. Tässä on nyt kysymys siitä, mistä minä en pidä, ja tarvitseeko minun maksaa siitä.Vastakysymys vänkääjä-aloittajalle:
Kysympä sulta että miksi olen velvoitettu maksamaan kaupassa tuotteiden hinnoissa sen mainonnan jolla rahoitetaan Maikkarin toimintaa? MINÄ EN katso Maikkarin kanavia enkä siksi halua rahoittaa sen toimintaa! Ruuatta en voi silti olla! - perustele!
YLEalas kirjoitti:
Todettakoon vielä vanhoilliskiihkopunavajakeille, että on täsmälleen oma asiani, millaisesta ohjelmatuotannosta minä pidän. Tässä on nyt kysymys siitä, mistä minä en pidä, ja tarvitseeko minun maksaa siitä."Tätä mielipidettä minun ei tarvitse perustella mitenkään."
Kyllä sinun tarvitsee, haluamme tietää mitä ihmeen punapropagandaa Yle muka esittää! Jos esität väitteitä, on sinun myös perusteltava ne! - aloittajalle tiedoks
YLEalas kirjoitti:
Todettakoon vielä vanhoilliskiihkopunavajakeille, että on täsmälleen oma asiani, millaisesta ohjelmatuotannosta minä pidän. Tässä on nyt kysymys siitä, mistä minä en pidä, ja tarvitseeko minun maksaa siitä.Tohon kalleuteen.. Ensinnäkin, etelän maissa on korruptiota ja muuta vastaavaa, siellä ei maksella kunnolla verojakaan, toiseks, tietääkseni TVE-kanavia on vaan yks, Ylellä on 4 tv-kanavaa, useita radiokanavia ja netti jonka kautta myös lähetetään tv-lähetyksiä. Ne kaikki maksaa rahaa, tv-lähetysoikeudetkin maksaa koska ei niitä tv-ohjelmia ilmaiseksi sentään saada!
- YLEalas
perustele! kirjoitti:
"Tätä mielipidettä minun ei tarvitse perustella mitenkään."
Kyllä sinun tarvitsee, haluamme tietää mitä ihmeen punapropagandaa Yle muka esittää! Jos esität väitteitä, on sinun myös perusteltava ne!Propagandan tärkein vaikutusmuoto onvaikeneminen. Toiseksi tärkein vaikutusmuoto on keskittyminen vain aiheisiin, jotka sopivat omaan maailmankuvaan. Vasta kolmantena tulee itse sisältö.
Tahdotko sanoa että, YLE-uutiset ja ajankohtaisohjelmat ovat yhtä kuin Pravda Neuvostoliitossa, joka tuotti pelkkää totuutta ja vain totuutta? Väitätkö, että toimittajan henkilökohtainen maailmankatsomus ei vaikuta mitenkään hänen työhönsä.
Miksi YLE ei esimerkiksi noteeraa Matti Virenin äskeistä julkituloa siitä, että veronkiristykset ovat paljon suurempi haitta talouskasvulle kuin julkisen sektorin säästöt. Minä en skannaa koko maailman uutistarjontaa joka päivä. YLE tekee sen, ja se tekee sen tavalla josta en pidä.
En ole kiihkopunavajakki. En kannata pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa eli perinnepunavajakkilaa. Kuinka paljon sinä löydät materiaalia YLE-uutisista, jotka kiinnostavat minua tässä mielessä. - YLEalas
vastakysymys kirjoitti:
Vastakysymys vänkääjä-aloittajalle:
Kysympä sulta että miksi olen velvoitettu maksamaan kaupassa tuotteiden hinnoissa sen mainonnan jolla rahoitetaan Maikkarin toimintaa? MINÄ EN katso Maikkarin kanavia enkä siksi halua rahoittaa sen toimintaa! Ruuatta en voi silti olla!Kaupassa olevista tuotteista vain pieneen osaan on käytetty mainontaa. Kauppojen omia merkkejä ei tietääkseni mainosteta. Osta niitä. Voit vaikuttaa. Minulla ei ole mitään vaikutusmahdollisuutta YLE-veroon.
Lisäksi voit perustaa oman tukkuliikkeen ja oman kaupan. Sinulla on täysi valta silloin myytävään tavaraan. Voit vaikuttaa. Minä en. - vastinetta..
YLEalas kirjoitti:
Propagandan tärkein vaikutusmuoto onvaikeneminen. Toiseksi tärkein vaikutusmuoto on keskittyminen vain aiheisiin, jotka sopivat omaan maailmankuvaan. Vasta kolmantena tulee itse sisältö.
Tahdotko sanoa että, YLE-uutiset ja ajankohtaisohjelmat ovat yhtä kuin Pravda Neuvostoliitossa, joka tuotti pelkkää totuutta ja vain totuutta? Väitätkö, että toimittajan henkilökohtainen maailmankatsomus ei vaikuta mitenkään hänen työhönsä.
Miksi YLE ei esimerkiksi noteeraa Matti Virenin äskeistä julkituloa siitä, että veronkiristykset ovat paljon suurempi haitta talouskasvulle kuin julkisen sektorin säästöt. Minä en skannaa koko maailman uutistarjontaa joka päivä. YLE tekee sen, ja se tekee sen tavalla josta en pidä.
En ole kiihkopunavajakki. En kannata pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa eli perinnepunavajakkilaa. Kuinka paljon sinä löydät materiaalia YLE-uutisista, jotka kiinnostavat minua tässä mielessä."En kannata pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa eli perinnepunavajakkilaa."
Hyvinvointiyhteiskunta ei ole mikään punavajakkila! SIVISTYNEISSÄ valtioissa kuuluu pitää huolta heikommassa asemassa olevista, kuten sairaista, vammaisista, eläkeläisistä, heistä jotka ovat syyttään työelämän ulkopuolella jne.
Sinä ilmeisesti kannatat hyvinvointiyhteiskunnan ja samalla sivistysvaltion alasajoa???
Jenkit ja varsinkin Teekutsu-liike on tyyppiesimerkki siitä miten asioita ei pidä hoitaa! Siellä jätetään heikompiosaiset heitteille, sellainen ei mielestäni kuulu sivistysvaltioon, tosin jenkit ei olekaan mikään sivistysvaltio sanan varsinaisessa merkityksessä.
"Miksi YLE ei esimerkiksi noteeraa Matti Virenin äskeistä julkituloa siitä, että veronkiristykset ovat paljon suurempi haitta talouskasvulle kuin julkisen sektorin säästöt."
Eipähän tuosta hiiskuttu muissakaan medioissa paljoakaan, entäpä rakastamasi Maikkari, uutisoiko se asiasta? JA kuka ihmeessä on Matti Viren? Lasse Virenin velikö? Ylen tehtävä muuten EI ole uutisoida jokaikistä asiaa joka maailmalla esiintulee, eihän tv olisi muuten mitään muuta täynnä kuin uutisia jos jokainen juttu uutisoitaisiin!!! Ei niitä kaikki mahdollisia juttuja uutisoi sen paremmin maikkaritkaan. Eikä tuo tee Ylestä mitään punapropagandalaitosta!
Mitä vielä tulee julkisen sektorin säästöihin, niin julkinen sektori voisi säästää siinä että heittäisi muutaman turhan ison johtajan ulos, sen sijaan ei pidä mennä siihen että niitä työntekijöitä heitetään ulos jotka hoitaa esim. sairaita ja vanhuksia! - missä reaaliteetit?
YLEalas kirjoitti:
Kaupassa olevista tuotteista vain pieneen osaan on käytetty mainontaa. Kauppojen omia merkkejä ei tietääkseni mainosteta. Osta niitä. Voit vaikuttaa. Minulla ei ole mitään vaikutusmahdollisuutta YLE-veroon.
Lisäksi voit perustaa oman tukkuliikkeen ja oman kaupan. Sinulla on täysi valta silloin myytävään tavaraan. Voit vaikuttaa. Minä en."Kaupassa olevista tuotteista vain pieneen osaan on käytetty mainontaa. Kauppojen omia merkkejä ei tietääkseni mainosteta. Osta niitä. Voit vaikuttaa. "
Niissä kauppojen omissa merkeissä ei ole kaikkia mahdollisia tuotteita, JA sen lisäksi, kyllä esmes Pirkka-tuotteitakin mainostetaan, lisäksi on inhoamani MTV:n kokkiohjelmien tuotesijoittelu eli "piilomainonta". Eli en voi vaikuttaa.
"Minulla ei ole mitään vaikutusmahdollisuutta YLE-veroon."
On sinulla, muuta pois Suomesta jos inhoat Yleä noin paljon! Vertaa tätä tuohon omaan kommenttiisi kaupan perustamisesta!
"Lisäksi voit perustaa oman tukkuliikkeen ja oman kaupan. Sinulla on täysi valta silloin myytävään tavaraan. Voit vaikuttaa. Minä en."
BUAHAHHAH, nyt vasta vitsin murjaisit. Tässäkö maassa jossa on kahden suuren keskusliikkeen valta, on jokaisella kansalaisella muka mahdollisuus perustaa oma kauppa? JA MISTÄ NE RAHAT SEN KAUPAN PERUSTAMISEEN REVITÄÄN? Sulla on realiteetit kyllä ihan hakusessa! Eli toisinsanoen, et elä tässä reaalimaailmassa vaan jossain ihme utopiassa! Jokaisella kansalaisella EI TODELLAKAAN ole mahdollisuutta perustaa omaa kauppaa! - YLEalas
vastinetta.. kirjoitti:
"En kannata pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa eli perinnepunavajakkilaa."
Hyvinvointiyhteiskunta ei ole mikään punavajakkila! SIVISTYNEISSÄ valtioissa kuuluu pitää huolta heikommassa asemassa olevista, kuten sairaista, vammaisista, eläkeläisistä, heistä jotka ovat syyttään työelämän ulkopuolella jne.
Sinä ilmeisesti kannatat hyvinvointiyhteiskunnan ja samalla sivistysvaltion alasajoa???
Jenkit ja varsinkin Teekutsu-liike on tyyppiesimerkki siitä miten asioita ei pidä hoitaa! Siellä jätetään heikompiosaiset heitteille, sellainen ei mielestäni kuulu sivistysvaltioon, tosin jenkit ei olekaan mikään sivistysvaltio sanan varsinaisessa merkityksessä.
"Miksi YLE ei esimerkiksi noteeraa Matti Virenin äskeistä julkituloa siitä, että veronkiristykset ovat paljon suurempi haitta talouskasvulle kuin julkisen sektorin säästöt."
Eipähän tuosta hiiskuttu muissakaan medioissa paljoakaan, entäpä rakastamasi Maikkari, uutisoiko se asiasta? JA kuka ihmeessä on Matti Viren? Lasse Virenin velikö? Ylen tehtävä muuten EI ole uutisoida jokaikistä asiaa joka maailmalla esiintulee, eihän tv olisi muuten mitään muuta täynnä kuin uutisia jos jokainen juttu uutisoitaisiin!!! Ei niitä kaikki mahdollisia juttuja uutisoi sen paremmin maikkaritkaan. Eikä tuo tee Ylestä mitään punapropagandalaitosta!
Mitä vielä tulee julkisen sektorin säästöihin, niin julkinen sektori voisi säästää siinä että heittäisi muutaman turhan ison johtajan ulos, sen sijaan ei pidä mennä siihen että niitä työntekijöitä heitetään ulos jotka hoitaa esim. sairaita ja vanhuksia!Yritän selittää tarkemmin. Perinnepunavajakkilalla eli "sivistysvaltiolla" (pohjoismainen hyvinvointivaltio) tarkoitan järjestelmää, jossa kansalaisilta otetaan pois heidän perusihmisoikeutensa vaikuttaa itseä koskeviin asioihin ja siirretään näistä oikeuksista päättäminen eliitille.
Tällaisen järjestelmän propangandaan kuuluu, että se väittää, että vain tällä tavalla voidaan esimerkiksi huolehtia heikommista. Kansa kun on armottoman tyhmää, ja jos se saisi valtaa vähänkään, heikot joutuisivat heitteille.
Mutta sitten kun katsotaan tarkemmin, miten tämä eliitti huolehtii heikoimmista, kuva ei olekaan niin ruusuinen. Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan 53 % huostaanotetuista lapsista raiskataan sijaishuollossa, valtaosaa lapsista kidutetaan ja kaikki pahoinpidellään. Näitä esimerkkejä löytyy läpi koko yhteiskunnan, mutta YLE vaikenee niistä erittäin tehokkaasti.
Miksi se on niin vaarallista, että valta annettaisiinkin meille itsellemme itseämme koskevissä asiassa, sen sijaan, että se siirretään eliitille? - YLEalas
missä reaaliteetit? kirjoitti:
"Kaupassa olevista tuotteista vain pieneen osaan on käytetty mainontaa. Kauppojen omia merkkejä ei tietääkseni mainosteta. Osta niitä. Voit vaikuttaa. "
Niissä kauppojen omissa merkeissä ei ole kaikkia mahdollisia tuotteita, JA sen lisäksi, kyllä esmes Pirkka-tuotteitakin mainostetaan, lisäksi on inhoamani MTV:n kokkiohjelmien tuotesijoittelu eli "piilomainonta". Eli en voi vaikuttaa.
"Minulla ei ole mitään vaikutusmahdollisuutta YLE-veroon."
On sinulla, muuta pois Suomesta jos inhoat Yleä noin paljon! Vertaa tätä tuohon omaan kommenttiisi kaupan perustamisesta!
"Lisäksi voit perustaa oman tukkuliikkeen ja oman kaupan. Sinulla on täysi valta silloin myytävään tavaraan. Voit vaikuttaa. Minä en."
BUAHAHHAH, nyt vasta vitsin murjaisit. Tässäkö maassa jossa on kahden suuren keskusliikkeen valta, on jokaisella kansalaisella muka mahdollisuus perustaa oma kauppa? JA MISTÄ NE RAHAT SEN KAUPAN PERUSTAMISEEN REVITÄÄN? Sulla on realiteetit kyllä ihan hakusessa! Eli toisinsanoen, et elä tässä reaalimaailmassa vaan jossain ihme utopiassa! Jokaisella kansalaisella EI TODELLAKAAN ole mahdollisuutta perustaa omaa kauppaa!Siis tässä oli kysymys periaatteellisesta mahdollisuudesta. On eri asia se, jos ei ole edes periaatteellista mahdollisuutta kuin jos se on.
- YLEalas
vastinetta.. kirjoitti:
"En kannata pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa eli perinnepunavajakkilaa."
Mitä vielä tulee julkisen sektorin säästöihin, niin julkinen sektori voisi säästää siinä että heittäisi muutaman turhan ison johtajan ulos, sen sijaan ei pidä mennä siihen että niitä työntekijöitä heitetään ulos jotka hoitaa esim. sairaita ja vanhuksia!Miksi kuvittelet, että rakastan maikkaria? En seuraa sitä juuri lainkaan.
- YLEalas
YLEalas kirjoitti:
Yritän selittää tarkemmin. Perinnepunavajakkilalla eli "sivistysvaltiolla" (pohjoismainen hyvinvointivaltio) tarkoitan järjestelmää, jossa kansalaisilta otetaan pois heidän perusihmisoikeutensa vaikuttaa itseä koskeviin asioihin ja siirretään näistä oikeuksista päättäminen eliitille.
Tällaisen järjestelmän propangandaan kuuluu, että se väittää, että vain tällä tavalla voidaan esimerkiksi huolehtia heikommista. Kansa kun on armottoman tyhmää, ja jos se saisi valtaa vähänkään, heikot joutuisivat heitteille.
Mutta sitten kun katsotaan tarkemmin, miten tämä eliitti huolehtii heikoimmista, kuva ei olekaan niin ruusuinen. Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan 53 % huostaanotetuista lapsista raiskataan sijaishuollossa, valtaosaa lapsista kidutetaan ja kaikki pahoinpidellään. Näitä esimerkkejä löytyy läpi koko yhteiskunnan, mutta YLE vaikenee niistä erittäin tehokkaasti.
Miksi se on niin vaarallista, että valta annettaisiinkin meille itsellemme itseämme koskevissä asiassa, sen sijaan, että se siirretään eliitille?Eli, miksi se on niin vaarallista, että jokainen saisi itse päättää vaikkapa siitä, haluaako hän tukea YLEä vai ei?
Jos minä sanon, että YLE on kiihkopunavajakkinen, tarkoitan, että YLE on minun mielestäni kiihkopunavajakkinen. Toisen mielestä se on puhdasta ja paljasta totuutta. Asiat eivät ole absoluuttisia. Siksi katson, että minulla on oikeus mielipiteeseeni. Täällä se pyritään kovasti vanhoillispunavajakkien toimesta kyseenalaistamaan. - YLEalas
YLEalas kirjoitti:
Yritän selittää tarkemmin. Perinnepunavajakkilalla eli "sivistysvaltiolla" (pohjoismainen hyvinvointivaltio) tarkoitan järjestelmää, jossa kansalaisilta otetaan pois heidän perusihmisoikeutensa vaikuttaa itseä koskeviin asioihin ja siirretään näistä oikeuksista päättäminen eliitille.
Miksi se on niin vaarallista, että valta annettaisiinkin meille itsellemme itseämme koskevissä asiassa, sen sijaan, että se siirretään eliitille?Vielä. Katson, että perusihmisoikeuksiini kuuluu saada esittää mielipiteeni vaikken pystyisi sitä perustelemaan mitenkään. Siksipä jos, sanon "Mä en vaa tykkää YLEstä" ja päälle blink blink sekä silmien pyöritykset, on yhtä oikeutettu ihmisoikeuksien näkökulmasta kuin kirjallinen perusteluja väitteen päälle.
- YLEalas
aloittajalle tiedoks kirjoitti:
Tohon kalleuteen.. Ensinnäkin, etelän maissa on korruptiota ja muuta vastaavaa, siellä ei maksella kunnolla verojakaan, toiseks, tietääkseni TVE-kanavia on vaan yks, Ylellä on 4 tv-kanavaa, useita radiokanavia ja netti jonka kautta myös lähetetään tv-lähetyksiä. Ne kaikki maksaa rahaa, tv-lähetysoikeudetkin maksaa koska ei niitä tv-ohjelmia ilmaiseksi sentään saada!
RTVE sisältää yhteensä 6 televisiokanavaa: La1, La2, clan, Teledeporte, 24 horas ja TVE Internacional. Lisäksi tulevat vielä HD-kanavat.
- YLEalas
aloittajalle tiedoks kirjoitti:
Tohon kalleuteen.. Ensinnäkin, etelän maissa on korruptiota ja muuta vastaavaa, siellä ei maksella kunnolla verojakaan, toiseks, tietääkseni TVE-kanavia on vaan yks, Ylellä on 4 tv-kanavaa, useita radiokanavia ja netti jonka kautta myös lähetetään tv-lähetyksiä. Ne kaikki maksaa rahaa, tv-lähetysoikeudetkin maksaa koska ei niitä tv-ohjelmia ilmaiseksi sentään saada!
Lisäksi tulevat tietysti nettiportaali http://www.rtve.es/ ja lukuisat radiokanavat.
- mahdollisuudet..
YLEalas kirjoitti:
Siis tässä oli kysymys periaatteellisesta mahdollisuudesta. On eri asia se, jos ei ole edes periaatteellista mahdollisuutta kuin jos se on.
Onhan sullakin periaatteellinen mahdollisuus muuttaa pois Suomesta! Sama asia se on, kuin se että tarjoat ihmisille mahdollisuutta perustaa oma kauppa! Itseasiassa jos olet kovinkin varoissasi niin tuo poismuutto on paljon enemmän mahdollista jopa toteuttaa kuin se että jokainen perustaisi oman ruokakaupan!
- vastavastakysymys
Vastakysymys vänkääjä-aloittajalle:
Kysympä sulta että miksi olen velvoitettu maksamaan kaupassa tuotteiden hinnoissa sen mainonnan jolla rahoitetaan Maikkarin toimintaa? MINÄ EN katso Maikkarin kanavia enkä siksi halua rahoittaa sen toimintaa! Ruuatta en voi silti olla!
-Oletkohan huomannut, että mainontaa on myös esim. lehdissä, bussipysäkeillä, jopa tällä sivustolla? Taitaa joka tapauksessa olla senteissä mitattava summa jonka yksityinen kuluttaja joutuu mainonnasta kustantamaan. Ja onhan se kätevämpää nähdä mainoksena se vaikkapa paljonko kahvipaketti maksaa tänään marketissa kuin ajaa itse sinne ottamaan selvää.- jatkojoseiomariitä
Jatkaisin vielä tuosta, että Suomi lienee kaikessa Euroopan kalleimpia maita. Niin myös televisiokanavienkin ylläpito on huomattavasti kalliimpaa kuin muissa maissa. Ei voida verrata jotain Espanjaa tai muutakaan maata ottamatta huomioon tätä.
En kovin paljon muutenkaan luottaisi aloituslinkin blogin kirjoittajan taulukkoon. Ei anna linkkejä lähteisiin, joista on tiedot saanut eikä myöskään kerro nimeään eikä sähköpostiosoitettaan tiedusteluja varten. Voi aivan hyvin olla samaa sontaläppää mitä täällä S24:ssä saa lukea.
Ja tuskin kenenkään mielenterveydellekään on hyväksi tuo natsien ihannointi. - jatkojoseiomariitä
jatkojoseiomariitä kirjoitti:
Jatkaisin vielä tuosta, että Suomi lienee kaikessa Euroopan kalleimpia maita. Niin myös televisiokanavienkin ylläpito on huomattavasti kalliimpaa kuin muissa maissa. Ei voida verrata jotain Espanjaa tai muutakaan maata ottamatta huomioon tätä.
En kovin paljon muutenkaan luottaisi aloituslinkin blogin kirjoittajan taulukkoon. Ei anna linkkejä lähteisiin, joista on tiedot saanut eikä myöskään kerro nimeään eikä sähköpostiosoitettaan tiedusteluja varten. Voi aivan hyvin olla samaa sontaläppää mitä täällä S24:ssä saa lukea.
Ja tuskin kenenkään mielenterveydellekään on hyväksi tuo natsien ihannointi.Uuuupss...
Jäipä pois se etteivät nuo vertailuluvut ole missään suhteessa, kun ohjelmien tekeminen ja lähetystoiminta on aivan samanhintaista tehdään se sitten Suomen 5,5 miljoonaiselle väestölle tai Espanjan 47 miljoonaiselle.
Espanjan 24 eur/henkilö on väestösuhteutettuna yhtä paljon kuin meillä olisi n. 200 eur/henkilö ( taulukon mukaan 94 eur/henkilö ).
Ja toisinpäin laskettuna meidän kulu väestösuhteutettuna Espanjassa pitäisi olla n. 3 eur/henkilö ( taulukon mukaan 24 eur/henkilö ).
Bloginpitäjällä on vahva luottamus lukijakunnan yksinkertaisuuteen, joka sitten ilmenee tässä ketjussa vänkäämisenä. - jatkojoseiomariitä
Uuuupss...
Jäipä pois se etteivät nuo vertailuluvut ole missään suhteessa, kun ohjelmien tekeminen ja lähetystoiminta on aivan samanhintaista tehdään se sitten Suomen 5,5 miljoonaiselle väestölle tai Espanjan 47 miljoonaiselle.
Espanjan 24 eur/henkilö on väestösuhteutettuna yhtä paljon kuin meillä olisi n. 200 eur/henkilö ( taulukon mukaan 94 eur/henkilö ).
Ja toisinpäin laskettuna meidän kulu väestösuhteutettuna Espanjassa pitäisi olla n. 3 eur/henkilö ( taulukon mukaan 24 eur/henkilö ).
Bloginpitäjällä on vahva luottamus lukijakunnan yksinkertaisuuteen, joka sitten ilmenee tässä ketjussa vänkäämisenä."Ja toisinpäin laskettuna meidän kulu väestösuhteutettuna Espanjassa pitäisi olla n. 3 eur/henkilö ( taulukon mukaan 24 eur/henkilö )."
Korjaan
"...pitäisi olla n. 12 eur/henkilö ( taulukon mukaan 24 eur/henkilö )."
Eli YLE siis tuottaa toimintansa puolella Espanjan kuluista. - YLEalas
Uuuupss...
Bloginpitäjällä on vahva luottamus lukijakunnan yksinkertaisuuteen, joka sitten ilmenee tässä ketjussa vänkäämisenä.Jutussanihan nimenomaan sanottiin, että kustannukset ovat kansalaista kohti. Mielikuvitukseni ei voi yltää sellaisella tasolle, että pystyisin ennakolta aavistamaan sen, että joku ei ymmärrä mitä tämä tarkoittaa.
Eli, kustannuksia on verrattu samalla tavalla kuin kuluttaja vertaa vaikkapa lehtitilauksia. 1000 euro maksava lehtitilaus on kalliimpi kuin 100 euroa maksava lehtitilaus, vaikka 100 euron lehden tuotantokustannukset olisivat miten paljon suuremmat tahansa kuin 1000 euron lehden. - jatkojoseiomariitä
YLEalas kirjoitti:
Jutussanihan nimenomaan sanottiin, että kustannukset ovat kansalaista kohti. Mielikuvitukseni ei voi yltää sellaisella tasolle, että pystyisin ennakolta aavistamaan sen, että joku ei ymmärrä mitä tämä tarkoittaa.
Eli, kustannuksia on verrattu samalla tavalla kuin kuluttaja vertaa vaikkapa lehtitilauksia. 1000 euro maksava lehtitilaus on kalliimpi kuin 100 euroa maksava lehtitilaus, vaikka 100 euron lehden tuotantokustannukset olisivat miten paljon suuremmat tahansa kuin 1000 euron lehden.Voi hyvä Juma..
Mesessäsi ei ollut päätä eikä häntää.
”Jutussanihan nimenomaan sanottiin, että kustannukset ovat kansalaista kohti. Mielikuvitukseni ei voi yltää sellaisella tasolle, että pystyisin ennakolta aavistamaan sen, että joku ei ymmärrä mitä tämä tarkoittaa.”
Et taida oikein ymmärtää edes mistä puhut.
Saikohan joku muu sen käsityksen viestistäni etten käsitellyt siinä kustannuksia per kansalainen?
”Eli, kustannuksia on verrattu samalla tavalla kuin kuluttaja vertaa vaikkapa lehtitilauksia. 1000 euro maksava lehtitilaus on kalliimpi kuin 100 euroa maksava lehtitilaus, vaikka 100 euron lehden tuotantokustannukset olisivat miten paljon suuremmat tahansa kuin 1000 euron lehden.”
Tässä ei ollut sitä vähäisintäkään ideaa tähän ketjuun, jossa nimenomaan halusit verrata kustannusta muihin maihin.
Pyöristettynä sanoen YLEn ohjelmien tekeminen, tuottaminen, hankkiminen ja jakeluun laitto on yli puolet halvempaa kuin Espanjassa.
YLE ei todellakaan ole kallis - päinvastoin.
Sille et sinä enkä minä mahda paljoakaan ( ainakaan lyhyellä tahtäimellä ), että meitä on niin vähän maksamassa siitä.
- ei voi mitään
Köyhälle kaikki on kallista.
- jatkojoseiomariitä
Tarkempia lukuja. Jos tuotaisiin noiden kolmen vertailumaan tuotanto, organisaatio ja käytöstavat ts. kustannukset Suomeen, niin tv-vero Suomessa olisi:
Espanja 212,50 eur/henkilö
Ranska 520 eur/henkilö
Italia 520 eur/henkilö
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1413928Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3573048Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt141978Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa101685Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41129- 71974
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar42889Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat23831- 70818
- 44794