Narsistien puolisot

UteliasXX

Minkälaiset ihmiset suostuvat elämään narsistien kanssa ja minkälaista heidän elämänsä on?

5

176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taitavat olla

Taitavat olla harvassa. Joten kertojatkin ovat harvassa. Täällä palstalla kirjoittelevat usein sellaiset, jotka ovat seurustelleet vähän aikaa narsistin kanssa. Narsistit ovat niin kaameita, ettei sellaisten kanssa pitempään suhteeseen voi mitenkään jäädä.

Omalla narsistillani on ollut muutama pitempiaikainen uhri. Yhteistä heille kaikille on ollut alistuvuus. Kuitenkin suhteessa, mitä enemmän narsisti on hyötynyt uhristaan taloudellisesti, sitä suopeampi narsisti on ollut. Kukaan heistä ei kuitenkaan ole nähnyt uskollista narsistia.

Kaikki he kuitenkin ovat kuvitelleet jossain vaiheessa narsistin enemmän normaaliksi kuin tämä on. Ja ovat kuvitelleet, että narsisti rakastaa heitä.

Jos molemmat vanhemmat ovat alkoholisteja, niin ilmeisesti mahdollisuus päästä narsistin pitkäaikaiseksi uhriksi ovat hyvät. Mitä alistuneempi ihminen (tässä tapauksessa nainen), sitä paremmin menee.

Eli täydellisen epäterve perhemalli taustalla ja kehittymätön itsetunto, huono minäkuva... Kaikkea tuota. Mistä muusta voisi olla kyse? Tai sitten oma alkoholismi ja paljon rahaa tuhlattavaksi, jolloin saa narsistin siivekseen. Tai sitten valtava epäonni. Miehen alkoholismi, avioero... yksinäisyys, lopulta haksahtaminen ja jos on omaisuutta, niin narsisti voi pitkäänkin viipyä yksinäisen sängyssä ja olla lohduttavinaan ja nauttivinaan kun tosiasiassa miettii, miten päästä käsiksi uhrinsa omaisuuteen...

• Narskun ex-vaimo

En oikein ymmärtänyt mitä loppujen lopuksi ajoit aloituksellasi takaa, mutta itse olin naimisissa narsistin kanssa vuosia ja meillä on lapsiakin.
      Mieheni oli uskollinen tai ainakin jo erottuammekin elän siinä uskossa.
      Eli se ei pidä paikkaansa hänen kohdallaan, että kaikki narsistit pettäisivät.
      Teki kyllä joskus selväksi kuinka hän on takiani uhrautunut ja olisi ollut muitakin.

Minun itsetuntoni ei ole koskaan ollut mikään mahtava. Olen ollut koulukiusattu vuosia ja vain siksi, että olin kaunis ja lahjakas. Nyt jälkikäteen sen tiedostan.
      Vanhempani eivät olleet alkoholisteja tmv.

Tuo on totta, että narsisti näki vain omat tarpeensa ja sen miten kaikki rahat olisi pitänyt sijoittaa häneen. Yritin parhaani, mutta koskaan se ei riittänyt. Hänen mielestään hän oli aina poljettu ja alistettu eikä saanut mitään. Vaikeutta loi vielä se, että narsistini oli työtön eikä edes yrittänyt edetä. Puhui kovasti tekevänsä ja siten huijasi monen luulemaan kuinka paljon hän yritti ja rahoitti koko perheen menot ym. Todellisuudessa eli siivellä ja vaati vain lisää. Muut kärsi kun hänen tarpeensa meni edelle. Puhui niin hyvin, että ihmiset, jotka tiesivät taloudellisen tilanteemme saattoivat jopa hetkittäin uskoa narsistia.
      Jos minulla ei ollut antaa rahaa johonkin hänen yllättävään tarpeeseensa hän saattoi jopa syyttää minua henkisestä väkivallan teosta. Emme edes asuneet lopussa yhdessä vaan olimme asumuserossa. Majaili vaan luonamme ja silti koki näin asiat.
      Eli joo. Kaikki meni melko hyvin niin kauan kun jokainen hänen pieni toiveensa toteutui.

Saattoi lohduttaa sanoin, että kyllä kaikki järjestyy. Tiedostin kyllä, että niinhän ne asiat järjestyy kun minä ne aina järjestin, ei hän.
      Yksin, vaikka olisimme asuneetkin yhdessä.
      Hän vaan luotti kaiken mun harteille ja sitten syytteli jos stressaannuin. Syytti, että tein jotain väärin jos ei ollut rahaa hänen toiveiden täyttämiseen. Muutaman kerran annoin kaikki laskut, kortit, tilit. Kaiken hänelle ja sanoin, että annan hänen ilomielin hoitaa asiat paremmin kuin minä, että olen väsynyt yrittämään kun en koskaan saanut asioita hänen mielikseensä.
      Sitten kehui, että hyvinhän minä ne asiat hoidan, eikä hän pahalla ja...
      jälleen asiat jatkui kuten aina ennenkin.

Jos oli muttia matkassa sairauksien myötä ja niiden tuomien yllättävien kulujen seurauksena niin oli heti muka huolestuneena soittamassa lastensuojeluun, että tarvitsemme apua. Tilanne ei kuitenkaan koskaan ollut sellainen ja osaan kyllä pyytää apua jos aidosti sitä tarvitsee.
      Pyysinhän sitä silloinkin kun minun piti päästä tuosta narsistista eroon.
      Hän vain tiesi, että lapset ovat se arin kohta ja tärkein asia minulle ja käytti siis sitä aseenaan minua vastaan jos ei saanut mitä halusi.
      Viimeiseen asti yritti tuolla minua pitää ohjaksissaan.

Aidoissa asioissa ei koskaan halannut tai en tuntenut hänen kokevan empatiaa millään muotoa. Oli kylmä ja tunteeton, lähes eleetön.
      Itki vain jos pyysin lähtemään. Itki kuinka hän on yrittänyt tehdä kaiken eteemme ja meille ei riitä mikään. Sai senkin puhuttua niin, että koin aitoa sääliä ja huonoa omaatuntoa, vaikka tiesin sisimmissäni asian olevan toisinpäin.

Huoh. Onneksi se on ohi. En voi muuta sanoa. Yleistäminen kuitenkin tässäkin aiheessa on turhaa. Ei kaikki narsistit käyttäydy täysin identtisesti, vaikka pääpiirteet ovatkin samankaltaiset.

• Narsistin ex-vaimo

Tarkennan vielä talouden suhteen, että kun lapsille piti hankkia pakollisia vaatehankintoja (talvikengät, haalarit, kumisaappaat, kevätvaatteet...) joita kaupoissa metsästin alehinnoin. Narsisti syytti ja koki asian niin, että minä shoppailin kaikki rahat ja hän jäi ilman. Marisi ääneen marttyyrimaiseen tyyliin , että koskakohan HÄN pääsisi tuolla tavalla ostelemaan itselleen joskus jotain.
        Sain muistuttaa, että minä olin ostanut vain lapsille tarpeellista enkä mitään itselleni, että en se minäkään päässyt itselleni tiukkoina hetkinä ostelemaan mitään.Koin huonoa omaatuntoa siitä, että huolehdin lapsista ennen häntä. Oltin tiukilla narsistin itsensä vuoksi. Milloin juoksi yksityisillä lääkäreillä satojen eurojen edestä, vaati luontaistuotteita ja kallita hoitoja sekä alati vaihtuvien mielenkiintojen rahoituksen (milloin kuntoilu, milloin kasvillisuus, milloin jotain muuta).
        En koskaan itse marissut jos olin vähemmällä esim.lasten edun vuoksi. Olin iloinen, että edes lapsilla oli mitä tarvitsivatkin ja niin se kuuluukin mielestäni mennä eli lapset ensin.
        Nämä narsistin mielenkiinnon kohteet olivat aina sellaisia, että hän koki muutaman artikkelin luettuaan olevansa sen hetkisen kiinnostuksen asiantuntija.
        Sitä ei saanut kyseenalaistaa lainkaan. Hän nauroi jopa aitojen asiantuntijoiden ammattitaidon puutetta, koska hän tiesi enemmän ja paremmin.

Olisin minäkin kiinnostunut lukemaan enemmän sellaisia kokemuksia joissa narsistin kanssa on jaettu elämää pitemmän aikaa yhdessä ja ollut perhettäkin.
        Miten on eron jälkeen mennyt kun välejä on hankala katkaista kokonaan juurikin lasten vuoksi.

• hiljaa hyvä tulee

Minun avioliitto narsistisen miehen kanssa kesti 10 v. Mekin asuimme viimeiset vuodet erillään. Hän petti monen naisen kanssa.

Minun tarina on suht samanlainen kuin edellisenkin. Minä olen läheisriippuvainen lapsuudessa kokeneeni sisarusten eriarvoisuuden vuoksi. Minulla ei ole yhtään täysiveristä sisarusta. Jonka vuoksi en saanut kokea yhteenkuuluvuutta. Vartuin isovanhempien luona. olin myös koulukiusattu ja aikuisena työpaikkakiusattu.

Minulla on aina ollut tarve miellyttää tehdä asioita toisten puolesta. Olen aina halunnut olla hyvä, että minut hyväksyttäs paremmin.
      Katsoin tänään aamusydämellä ohjelman jossa oli kaksi läheisriippuvasita narsistin uhria. Heidän kertomus omasta itsestään kolahti.

Minäkin kävin aikoinaan terapiassa päästäkseni eteenpäin naristin aiheuttamasta sisäisestä konkurssista. Terapiassa käydessä sain käsitellä lapsuudesta lähtien kaiken.

Narsisti on energiasyöppö. Hän imee uhrinsa kuiviin. Taloudellisella hyväksikäytöllä ei mitään rajaa.
      Hän kykenee elämään parisuhteessa pitkäänkin ja näyttelemään tunteita joita hänellä ei kuitenkaan ole.
      Kun narsistia loukataan niin kosto on kauhea. Exäni ei ole säästellyt sanojaan minua nimitellessään eron jälkeen.Kävi jopa työpaikallani haukkumassa minut.
      Pari vuotta eron jälkeen tapasin nykyisen kumppanini ja tälle kävi ex kertomassa minkälainen piru olen.
      Olen joutunut kääntyyn poliisin puoleen saadakseni hänet lopettamaan kunniaani loukkaavan vääräntiedon levittämisen.
      Hän on taitava manipuloimaan toisen uskomaan, että vika on aina toisessa.
      Suhde narsistin kanssa on vuoristorata.
      Hetken ihanaa ja jo hetken kuluttua täysin nurinkurista.
      Koskaan ei voi olla varma, että asiat menee niinkuin ne on suuniteltu. Hänen ehdoillaan kaikki.

Narsisti koukuttaa uhrin, olen itsekin miettinyt, että mikä ihmeen voima hänessä oli että halusin elää kanssaan. Häpesin monta kertaa voimattomuuttani irrottautua. Terapiasta oli valtava apu. Vaikka fyysisesti irrottautuminen onnistuu niin henkinen irrottautuminen kestää vuosia. Haavat jää.
      Elämä jälkeensä on rauhallista mutta kokemuksilla on ollut kauskantoisia seurauksia minuun ja suhtautumiseeni elämään ja uuteen suhteeseenikin.
      Elämä kuitenkin jatkuu, olen yrittänyt oppia elämään päivän kerrallaan.

• seitsemän00

Olin seitsemän vuotta narsistisen miehen kanssa parisuhteessa. Suhde oli ensimmäinen ja minulla oli jo ennen sitä psyykeongelmia sekä siihen aikaan kun aloitin seurustelun niin olin ns. heikoilla. Yritin yhdessä vaiheessa pyristellä suhteesta irti mutta ei onnistunut, hän houkutteli minut takaisin, vaikka omaa heikkouttahan se tavallaan oli etten pystynyt lähtemään.. Voi sanoa että mun elämä meni siinä yhtä sekaisin kuin mitä hänenkin elämänsä oli. Eron jälkeen alkoi tulla traumaperäisen stressihäiriön oireita. Täydellinen irrottautuminen onnistui vasta ehkä noin puoli vuotta sitten. Yritti eron jälkeen luikerrella elämääni kaikin tavoin. En vieläkään usko että on jättänyt mua täysin rauhaan. Joudun muistuttelemaan itselleni että älä koskaan vastaa hänelle ja reagoi mihinkään hänen yhteydenottoihinsa. Voi sanoa että olin hyvin naiivi ja mieleltäni vähän sekaisin suhteen alkaessa. Vaikea lapsuus jne. Nyt jälkeepäin olen miettinyt että miksi en reagoinut vaikka heti suhteen alussa huomasin jotain omituista hänessä, sellaista hänen välinpitämättömyyttä, syvien tunteiden puutetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      42
      3900
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      39
      3486
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3108
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2940
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      85
      1934
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1928
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1769
    8. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      32
      1713
    9. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      29
      1711
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1664
    Aihe