vanhat sisämoottorit

vanhassavaraparempi

Täällä on moni uusveneilijä saanut ohjeekseen katsella Ruotsalaisia 70-80-luvun veneitä, purjehdusominaisuuksiltaan säällisiä mutta enää muutaman tonnin hintaisia.

Ainakin halvimmissa on aika usein alkuperäinen vanha Volvo BM -1 tai vastaava. Joissain kotimaisissa on myös Vire. Tahtoisin itse sisämoottorillisen, mutta nyt pitää ihan kysyä että miten toimintavarma tuolalinen vanha kone voi olla? Suorituskyky ja paino ei ole ongelma mutta käynnistyykö tuollainen kun tarvitaan? Vai onko siitä enää muuksi kuin painolastiksi?

ps saatoin postata tämän jonkun viestiketjun perään, en vain löydä juuri nyt. Pahoittelen mahdollista tuplapostausta.

21

615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuurinpeliä

      Toimii tai sitten ei toimi, kestää tunnin, päivän, viikon, kesän tai loputtomiin. Jos toimii on varma kuin junan vessa, jos temppuilee voipi loppua kärsivällisyys. Bensavehkeet voi unohtaa.

    • häpnaadilla lyöty

      No se olii informatiivista.

      • vanhakine

        Juu, mutta kirvelevän totta. Itsellä on jeesuksen vanha Ford. Veneellä kaikki yleisimmät tiivisteet ja varaosat, sekä kaikki työkalut vaikka koneen kokonaiseen remonttiin on board meiningillä. Joskus menee hyvin pitkäänkin, joskus saa rapata kädet verillä ja olkapäitä myöden öljyssä, jota se tursuaa joka raosta. Luotettava se on. Kertaakaan ei ole varsinaisesti jättänyt välille. Vanhan koneen omistaminen on elämäntapa.


      • 3+3
        vanhakine kirjoitti:

        Juu, mutta kirvelevän totta. Itsellä on jeesuksen vanha Ford. Veneellä kaikki yleisimmät tiivisteet ja varaosat, sekä kaikki työkalut vaikka koneen kokonaiseen remonttiin on board meiningillä. Joskus menee hyvin pitkäänkin, joskus saa rapata kädet verillä ja olkapäitä myöden öljyssä, jota se tursuaa joka raosta. Luotettava se on. Kertaakaan ei ole varsinaisesti jättänyt välille. Vanhan koneen omistaminen on elämäntapa.

        Koneissa, niin uusissa kuin vanhoissakin on hyviä ja huonoja yksilöitä. Joku jeesuksen vanha voorti saattaa toimia hienosti samaan aikaan kun uusi Hyundai temppuilee ja savuttaa kuin mikäkin vanha romu.

        Pääsääntöisesti vanhat koneet on kuitenkin kunnon rautoja ja moni uudempi on niin täynnä "hienoa" elektroniikkaa, että toimintavarmuus on sitten mitä on ja paljon mitään ei enää elektroniikan vikatilanteessa tehdä ilman testereitä ja todella kalliita varaosia. Vanhan koneen korjaa jakoavaimella.

        Hyvin pidetty vanha kone voi olla todella luotettava. Merivesijäähdytteisistä kannattaa pysyä erossa.


    • ongelmia

      Volvo MD1 on merivesijäähdytteinen. Se ja 50 vuotta ikää syövyttää enemmän tai vähemmän rautaa koneesta. Käytöstä riippumatta saattaa olla tiensä päässä nyt tai kymmenen vuoden päässä. Laturi myös heikko. Tietenkin voi laittaa parikymmenkiloisen perämoottorini apumoottorin apumoottoriksi tai jopa sen tilalle. Vanhan moottorin korjaaminen on kallista siinä missä uudenkin, ja osia vaikea löytää. Uudet samantehoiset maksavat 4 tonnia mutta meneekö samaan paikkaan?

    • vanhassavaraparempi

      Tuleeko tuollaisen ruostuneen ja syöpyneen korjaaminen maksamaan yli sen 4 tonnia minkä uudesta pikkudieselistä näemmä joutuu maksamaan, ja saako osia mistään? Meinaan, bloki vissiin saattaa mennä uusiksi ja kansi, mikä muu?

      No sitten se ruiskutuspumppu vai mikä se on, ja laturi, ne saattavat olla muuten vaan risat? Kuulemma laturi kannattaa joka tapauksesas vaihtaa jo tehon takia?

      Muutenhan tuo rakenne on toimintavarma ja kone vääntää kohtuullisesti?

      • vahnassavara...

        Vielä jos ajatellaan muita vaihtoehtoja, mikä on halvin vaihtoehto tuollaiselle md1:lle, siis 5-10 hv diesel?


    • Jos vanha kone toimii eikä puske sinistä savua, niin kannattaa huoltaa ja pitää kunnossa. Isompaan remonttiin ei kannata ryhtyä, ellei sitten ajankuluksi/harrastusmielessä. Kannen uusiminen on jo siinä ja siinä, että kannattaako. Itse en ryhtyisi. Siinä kuluu äkkiä pitkälti toista tonnia ja sen jälkeen ruiskutuspumppu ym on edelleen ikivanhaa. Kaikki kuluvat osat jos uusii niin ilman muuta tulee kalliimmaksi kuin uusi moottori ja uuden veroista siitä ei kuitenkaan saa.

      Merivesijäähdytteinen menee jossain vaiheessa jokseenkin varoittamatta puhki.

    • diiiiisseli

      Ok, eli tuollainen papatin kannattaa käyttää loppuun mutta jos lähtee kauas niin perämoottori varmistukseksi mukaan...vai?

      Halvin vastaavan tehoinen mitä netistä löysin oli Nanni-Farymann 7 hv, myös yksipyttyinen täristin ja merivesijäähdytteinen. Maksanee kolmisen tonttua. Voiko sen tökätä suoraan samaan potkurinakseliin ja meneekö se samalle alustalle, vai tuleeko sovitusongelma? Ei taida olla standardikamaa?

      Saman firman seuraavaksi pienin oli 10 hv Nanni-Kubota herättää vähän enemmän luottamusta - kubota on kestävän maineessa ja makeavesijäähdytteinen, mutta samat kysymykse: meneekö heittämällä?

      Tietääkö kukaan yhtään projektia jossa MD-1 tai 2 on vaihdettu...johonkin? En haluaisi perämoottorista pysyväisratkaisua. Jos joku kysyy että mihin veneeseen niin ei toden sanoakseni vielä mihinkään.

      • koneen vaihto!

        Kolmessa aikaisemmassa veneessäni jouduin uusimaan moottorin (ekan 1960-luvun alussa, toisessa vaihdoin Vire-bensakoneen dieseliin, kolmannessa ikivanhan Perkinsin uuteen). Vaikka niistä mikään ei sattunut olemaan vanha volvon pikkudieseli, annan yleisneuvon: Uusi moottori on yleensä pienempi j kevyempi (myös tehokkaampi) kuin vuosikymmeniä vanha mallit. Siksi vaihto ei ole ongelma. Kannattaa tutkia mikä moottori sopisi vanhaan petiin ja akselistoon.

        MD-1 ta MD-2:n tilalle mahtuisi esim. 10 hv Nanni 2.10 tai 14 hv Nanni 2.14. Näissä kahdessa on samat mitat: 599x430x486 mm.Vertaapa niitä vanhojen V-P dieseliden mittoihin.

        Moottorin hinnan lisäksi kustannuksia tulee tarvikkeista; potkuri, ehkä akseli, pakoputkisto jne - muutakin voi joutua uusimaan kuin pekän koneen.
        Koneen vaihtoa kannattaa harkita, jos vene on mieluinen ja sitä aikoo pitää vuosia. Mielenrauha on parempi, jos ei tarvitse kantaa huolta vanhan ruostuneen moottorin mahdollisesta pettämisestä kesken reissun. Mieluummin koneen vaihto kuin perämoottorin ostaminen varalle!


    • vaihda pois

      MD1 on on konstruktiona kehno. Merivesi ja öljyt sekoittuvat kapean kannaksen ansiosta (kannen ja blokin välistä). jatkuvia vesipumppuongelmia (tiiveys ja siirtyvät/vuotavat stefat). hankalasti huolettavissa, kaikki kohteet eri puolilla moottoria. Dynostart hiekko starttina ja samoin laturina. Jäähdytysvesi tihkuu huokoisen lohkon läpi, ei vakuuttavan näköistä. Iso vauhtipyörä, täristää silti. Heikot kiihdytysominaisuudet. Painaa kuin synti. Sotkuiset pakokaasut, mikäli käynnistyy. En näe mitään arvoa tuollaiselle n 40 vuotta vanhalle moottorille. MD2 lienee samaa tekniikkaa 2-sylinterisenä.

      • Sailo49

        MD1 on kestävyydeltään ehkä hieman parempi, kuin pari heppaa tehokkaampi MD1B (tai vastaavat monisylinteriset MD2B ja MD3B-mallit. Ongelmana on suuremman porauksen vuoksi vähäisempi syöpymisvara.

        Nuo MD-sarjan moottorit olisivat lähes ikuisia, jos niissä olisi lämmönvaihdin. Merivesijäähdytteisinä ekaksi syöpyy kansi ja kansia ei ole enää saanut varaosina. Ruotsista tosin saattaa löytyä hyväkuntoisia käytettyjä, lähes uudenveroisia kansia.

        Jos veneessä on yksisylinterinen MD ja omistajalla jonkun verran monttöörikokemusta, kunnostus voi olla kannattavaa. Kunnon kannella, hoonauksella, männänrenkaiden, pakosarjan, polttoaineen siirtopumpun vaihdolla sekä Dynastartin kunnostuksella voi saada helposti 10-15 lisävuotta muutamilla satasilla.

        Jos nämä hommat joutuu teettämään, silloin katsoisin suosiolla uutta konetta.


      • Bossu
        Sailo49 kirjoitti:

        MD1 on kestävyydeltään ehkä hieman parempi, kuin pari heppaa tehokkaampi MD1B (tai vastaavat monisylinteriset MD2B ja MD3B-mallit. Ongelmana on suuremman porauksen vuoksi vähäisempi syöpymisvara.

        Nuo MD-sarjan moottorit olisivat lähes ikuisia, jos niissä olisi lämmönvaihdin. Merivesijäähdytteisinä ekaksi syöpyy kansi ja kansia ei ole enää saanut varaosina. Ruotsista tosin saattaa löytyä hyväkuntoisia käytettyjä, lähes uudenveroisia kansia.

        Jos veneessä on yksisylinterinen MD ja omistajalla jonkun verran monttöörikokemusta, kunnostus voi olla kannattavaa. Kunnon kannella, hoonauksella, männänrenkaiden, pakosarjan, polttoaineen siirtopumpun vaihdolla sekä Dynastartin kunnostuksella voi saada helposti 10-15 lisävuotta muutamilla satasilla.

        Jos nämä hommat joutuu teettämään, silloin katsoisin suosiolla uutta konetta.

        Volvon ongelmana on kalliit varaosahinnat. Minulla on MD2B, jossa oli sen ostaessani pakoputken mutka syöpynyt puhki. Volvolta uusi osa olisi maksanut 500 euroa. Sain toimivan varakoneen 150 eurolla. Varaosakoneistakin kyllä vaaditaan välillä hävyttömiä hintoja.

        MD2B on ehtinyt jo käydä meren pohjassakin. Se ehti olla veden alla jotain 6 tuntia. Sitten vain puhaltelin paineilmalla vesiä pois startista ja laturista, vaihdoin uudet dieselit tankkiin vanhojen vedensekaisten tilalle, ja kone lähti heti käymään. Öljytikussa näkyi vain öljyä heti nostamisen jälkeen, mutta koneen käytön jälkeen siihen ilmestyi vettä, joten öljyt ja suodatin piti vaihtaa. Startin vein huoltoon, ja sähköissä oli muutenkin laittamista. Vanha akku meni pilalle. Uusi elektroniikkaa sisältävä kone olisi varmasti vaatinut enemmän hommaa.


    • vanhassavarahuonompi

      Ikävä kyllä (mahdollinen tuleva) omistaja on aivan kädetön, tuskin edes löytää moottoria veneestä. Tuollainen MD1 kuulostaa kivalta ja tuo vaarin Wickströmin mieleen, ja ansaitsee tulla käytetyksi loppuun. Koska talossa on jo muutamaheppainen perätuuppari voin toki napata sen pitemmille reissuille lastiruumaan, ettei pläkässä tarvitse soittaa merivartiostoa konerikon takia. Kysymys kuuluukin, että varoittaako tuollainen MD mitenkään ennenkuin se jumahtaa, vai tappaako merivesi sen ihan lennosta?

      Surfasin vähän ja näyttää että kymppiheppainen Yanmar istahtaa tuon paikalle, ja voihan asennuslevyn ja korvakkeiden väliin laittaa jonkun rakennelman. Sellaisia voi löytyä käytettynä. Ymmärtääkseni tarvitaan moottori ja vaihteisto, ja viimeksimainittuun voi lyödä suoraan potkurinakselin kiinni jollain joustavalla välikappaleella?

      • Bossu

        Ei purjeveneessä tarvita varamoottorin varamoottoria. Purjeet vain ylös. Aina voi jäädä vaikka ankkuriin ulommas laiturista, jos ei uskalla ihan laituriin tulla purjein. Sieltä sitten voikin viittilöidä apua. Moottorin vaihto on iso homma, ja sitä ei kädettömän kannata edes harkita itse tekevänsä.


    • Bossu

      Kaipa tuollainen vanha laitos voi toimia maailman tappiin, etenkin purjeveneissä. Jos ei konetta huudateta paljoa kovilla kierroksilla ja vaihdetaan öljyjä ja suodattimia ennuste paranee.

      • Sailor49

        Oma kokemukseni vanhenevasta MD:stä on, että hiipuminen tapahtuu vähitellen. Korviin ei ole osunut kertomusta, että olisi kerrasta poksahtanut. Syöpymisen seurauksena kannen tiivistyspinnassa alkaa esiintyä ohivuotoa. Tiivistyminen heikkenee ja käynnistyminen vaikeutuu, erityisesti kylmänä. Samoihin aikoihin pakosarjan mutka voi pettää, joka aiheuttaa luonnollisesti ongelmia. Moottorin ikää voi melko helposti kasvattaa avaamalla kannen ja tarkistamalla tiivistyspinnat sekä uusimalla kannentiivisteen ja kiristämällä kunnolla kannen. Samalla kannattaa putsata sylinterinputken jäähdytyskanaviin kertyneet hiekat ym. sedimentit. Niitä on voinut kertyä vuosikymmenten aikana yllättävän paljon ja samalla jäähdytys kärsii, joka puolestaan lisää syöpymistä. Hyvä indikaattori on ryhmän juuressa oleva vedenpoistohana. Jos sieltä ei avattaessa valu mitään, paikat on todennäköisesti tukkeessa.


      • Äänet kohdallaan
        Sailor49 kirjoitti:

        Oma kokemukseni vanhenevasta MD:stä on, että hiipuminen tapahtuu vähitellen. Korviin ei ole osunut kertomusta, että olisi kerrasta poksahtanut. Syöpymisen seurauksena kannen tiivistyspinnassa alkaa esiintyä ohivuotoa. Tiivistyminen heikkenee ja käynnistyminen vaikeutuu, erityisesti kylmänä. Samoihin aikoihin pakosarjan mutka voi pettää, joka aiheuttaa luonnollisesti ongelmia. Moottorin ikää voi melko helposti kasvattaa avaamalla kannen ja tarkistamalla tiivistyspinnat sekä uusimalla kannentiivisteen ja kiristämällä kunnolla kannen. Samalla kannattaa putsata sylinterinputken jäähdytyskanaviin kertyneet hiekat ym. sedimentit. Niitä on voinut kertyä vuosikymmenten aikana yllättävän paljon ja samalla jäähdytys kärsii, joka puolestaan lisää syöpymistä. Hyvä indikaattori on ryhmän juuressa oleva vedenpoistohana. Jos sieltä ei avattaessa valu mitään, paikat on todennäköisesti tukkeessa.

        Omassa purkkarissa MD1 -67, jälkikäteen asennetulla makeavesijäähdytyksellä. Neljäs kesä edessä, Mun aikana vaihdettu pakoputken mutka, dynastartin 'säätörauta' korjattu ja nyt on dynastartin teline rempassa. Polttoaineen painepuolella vuoto jota en ole vielä uskaltanut lähteä korjaamaan. Ehkä ensi talvena. Hieman jännittää koneen iän takia, mutta toistaiseksi on toiminut hyvin, kopkop.


    • ei mulle

      Vanhan moottorin kanssa eläminen näyttää olevan elämäntapa. Mikäli on koko kesä käytössä, ei minnekään menossa, hyväksyy (itse ja perhe/miehistö), että korjataan ja odotellaan osia mahdollsiesti pidempään, kuin kauniita kelejä näköpiiirissä, niin mikäs siinä, heille se suotakoon. Ja murphy on vahvasti mukana niin ajoituksellisesti kuin teknisesti. Itse yritän ennakoidusti välttää ylimäärästressejä ja hajoamisia.

      • Engineman

        Kuten näistä viesteistä paljastuu, totuuksia on monta. Vanhallakin moottorilla voi pärjätä ennakoivalla huollolla ja pikkukorjauksilla pitkään. Aikoinaan ostin purren, jossa oli n. 15 vuotta vanha MD1. Olin varautunut moottorin uusimiseen, mutta ajattelin ajella niin pitkään, kun mylly suostuu luotettavasti käymään. Luovuin veneestä ja mottorista 23 vuotta ja noin 800 tuntia myöhemmin. Tuona aikana hankin uuden kannen (käytetyn) ja pienempiä osia. Rahaa kului 500-600 euroa korjauksiin (tein itse) eli aika halvalla päästiin.

        Osien saaminen vanhoihin konesin alkaa tosin olla ongelma. Tosin Ruotsista saattaa löytyä yllättävän hyvin asiallista MD-materiaalia. Mutta jos koneiden kanssa pelaaminen ei kiinnosta, ainoa järkevä ratkaisu on uuden myllyn hankkiminen. Kymppiheppaisen vaihtaminen maksaa töineen ja varusteineen halvimmillaan noin 6.000 euroa. Sen jälkeen voi huoletta seilailla seuraavat 20-30 vuotta.


    • uudessavaraparempi

      Kiitos näistä kokemuksista ja näkemyksistä. Katselin tuolta Ruotsin puolelta veneitä niin siinä viidentonnin kieppeillä on paljon aloittelijan romutettavaksi sopivia ihan siistejäkin veneitä mutta usein niissä on joku MD1-versio. Sellaiset joihin on ympätty Yanmaria ja muuta maksavat monta tonnia enemmän - vaikka kone ei olisi ihan uusikaan. On tietysti todennäköistä että joku laittaa veneensä myyntiin siinä kohtaa kun vanha MD1 rupeaa yskähtelemään...joten sen arvo pitää laskea nollaksi ja uuden koneen hinta kannattaa olla fikassa, jos ei halua perämoottorilla ajella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9444
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2970
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      40
      2736
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2591
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      2005
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1892
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1856
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1399
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      110
      1254
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1231
    Aihe