Viikonloppuetä kyselee

Korianteri_G

Minä maksan 8-vuotiaasta lapsestani elatusapua 242 euroa kuukaudessa. Minua enemmän tienaava lähi saa sen lisäksi mitä lie 145 euroa lapsilisää Kelasta. Kaikkiaan lapsen elinkustannuksiksi on laskettu hulppeat 652 euroa/kk.

Lapsi on minulla vain joka toinen viikonloppu, koska naistuomari päätti näin. Lapseni ja minun vähät tapaamiset pirstaloituvat lähes aina erilaisten kutsujen vuoksi. Minun viikonloppuinani on järjestään yhdet synttärit tai muut pippalot.

Yksi vitutuksenaihe on se, että kun perjantaina haen lapsen päiväkodista, lapsen reppu on tyhjä. Ei vaatteen vaatetta, ei edes sitä lahjaa synttärisankarille. Pitäisikö minun tosiaan kustantaa juhlavaatteet lapselleni sekä taikoa lahja räkänokkasankarille?

Olen kyllä ostanut vaatteita lapselle, mutta niitä en ole koskaan nähnyt sen jälkeen, kun ne ovat kerran lähteneet lapsen mukana lähin luokse. Toisaalta mielestäni maksan muutenkin lapsen vaatetuksesta.

Ja entäs nuo lahjat? Tiedän kyllä mitä oma lapseni haluaa lahjaksi, mutta muiden lapsista minulla ei ole hajua. Ja pitäisikö tosiaan maksaa lahjat? Nuo lapset kuuluvat lapseni arkeen, josta minut on oikeuden määräyksellä rajattu pois. Lisäksi kuulen korkeintaan päivää tai kahta ennen lastenjuhlista.

41

2212

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janne 32

Tyhjä reppu on tuttu kuvio. Vallankäytön väline.

Vie vaan lapsi ilman lahjaa synttäreille. Sinä olet jo maksanut.

• Korianteri_G

Piti kirjoittaa, että kun lapsen perjantaina iltapäivähoidosta. Ei siis ole päiväkodissa 8-vuotiaana.

• äityliinikkä
        Korianteri_G kirjoitti:

Piti kirjoittaa, että kun lapsen perjantaina iltapäivähoidosta. Ei siis ole päiväkodissa 8-vuotiaana.

Jos jätät sen lahjan ostamatta, niin muista, että ei ole lapsen vika, että sinut on rajattu pois. Lastakin voi nolottaa, jos ei hänellä ole mitään vietävää kaverille. Meillä poika 10v ei tahdo enää kaverisynttäreitä pitää eikä kaveritkaan juuri niitä pidä. Aikansa kutakin.
        Muuten, äitinä, sanon, että surullista luettavaa. Tuollaisia ongelmia ei ole meillä ollut koskaan. Pakkaan lapselle aina reppuun varavaatteet, vaikka isillä olisikin. Käyttävät mitä käyttävät. Ja palautus toimii puolin ja toisin. Ostan itse lapselle kaiken mitä tarvitsee ja isi saa ostaa mitä vapaaehtoisesti haluaa ja yleensä hän haluaa...
        Kaverikemuja ei meillä sovita isiviikonlopuille.
        Harmillista, että aikuiset unohtavat olla fiksuja aikuisia ja lapsi saa kärsiä
        Tsemppiä sinulle :)

• Etäisä

Teillä sentään tyhjä reppu. Itse olen ostanut jo kaksi reppua, eikä ole niitä näkynyt ekojen käyttökertojen jälkeen... Lapsi siis vielä päiväkodissa.

• matikka.

Tämähän on yksinkertaista. Osta lapselle kotiisi parit vaatteet. Lapsesi käyttää niitä kun on luonasi. Peset tarhavaatteet ja pistät ne samat sunnuntaina tai maanantaina päälle. Sillä lailla vaatteita ei katoa.

• Isä.

Näin minä aloin tekemään. Lapsi tuli minulle yleensä likaisissa rytkyissä ja lähti siisteissä (joita en sen koommin nähnyt). Kun vaatteet vaihdettiin, pesin tulovaatteet ja laitoin syrjään. Maanantaiaamuna puin ne sitten takas päälle. Mun luona käytti mun luona olevia vaatteita.

Oli se kyllä kurjaa kun ostin meille jotain pelejä yhdessä pelattavaksi, mutta laitoin niitä välillä mukaan että tyttö saa pelailla isosiskonsakin kanssa. No sille tielle ne aina jäi.

Aina pitää silti muistaa, että lapsi ei ole noihin asioihin syypää, enkä myöskään lapselle halua äitiään arvostella. Lapsi rakastaa kuitenkin meitä molempia, ja kyllähän se hämmentää jos molemmat hänelle rakkaat ihmiset haukkuvat sitä toista rakasta.

• Omat kamat

Miksi lähetät vaatteet pois? Lapsihan on sinun luonasi joka toinen viikko. Käytä niitä vaatteita silloin. En ymmärrä, miksei lapsella voisi olla omia tavaroita ja omaa oloa molempien vanhempien kotona. Helpompaahan se on, kun esim saappaita ja paksuja talvikamppeita ei ole pakko aina kuljetella.

Käy kirppiksillä. Saattaa löytyä ihan edullisesti tarvittavaa.

• mek

Opetappa tuon ikäinen lapsi itse pakkaamaan tarvittavat vaatteet vkl ja laita vaikka tekstaei hänelle niin tietää mitä ottaa mukaan. Seuraavan kerran kun on ilman vaihtovaatteita niin menette sille ex akan luokse ja tarvittavat vaattee vkl lopuksi mukaan ja vaadit sen ex laittamaan lapselle tarvittavat varusteet mukaan koska tuohan on lähiltä saamatonta toimintaa kun ei osaa tai halua huolehtia että lapsella on kaikki tarvittava isä vkl varten.

• 5v tytön isä

Meille lasu neuvoi: Kun lapsi tulee minulle viikkaan päällä olleet vaatteet johonkin nurkkaan. Vaihdan omat vaatteet muksulle. Näin ollen menee samoilla vaatteilla takaisin ja vaatteet eivät vaihdu tai poistu toiselle.

Sinä maksat elatusmaksut ja sinun ei tarvitse ostaa lahjoja. Ne ostetaan lapsilisällä ja elatusmaksuilla.

• KALLE KELLO

Lapsi on kuitenkin sinulla joka toinen viikonloppu. Miksi sinun luonasi ei ole vaatteita, leluja ym mitä lapsi tarvitsee?? Onko sinusta järkevää, että lapsella on mukana aina tarvittavat tamineet? Sinä olet isä, sinun pitää järjestää luoksesi lapselle kaikki se mitä hän tarvitsee. Asia on noin yksinkertainen. Sinun pitää tehdä omasta kodistasi sellainen, kun siellä olisi aina lapsi/lapsia. Lastenjuhlat kuuluvat kuvioon ja ethän sinä laittaisi lastasi juhliin ilman lahjaa, tuskin. Lapsen äidin tehtävä on ajoissa ilmoittaa mahdollisista kekkereistä. Se on vähintä.

• Anonyymi

Kalle Kellon kommentti ei pidä paikkansa, jos noista asioista ei ole erikseen sovittu vanhempien kesken noin. Etävanhemmalla ei tarvitse olla lapsille vaatteita joiden hankinta kuuluu lapsen yleisiin elinkustannuksiin, joista hän maksaa jo elatusmaksua lähivanhemmalle. Kaverisynttäreihin liittyviin kustannuseriin (kuljetus ja lahja) omju_2007-2 ei suoraan ota kantaa vaan ainoastaan tapaamisoikeuteen liittyviin matkakustannuksiin. Oikeuskäsittelyistä löytyy päätöstapaus, jossa lähivanhempi kustantaa, mutta onko sitten yleispätevä. Anyway ennakkotapauksia ainakin on.

• elv3

Olisi alun alkaenkin täytynyt pohtia jälkikasvun hankkimista, pystyykö siitä eron tullessa huolehtimaan.

• etäisä

Tuo nyt on turhaa päänaukomista. Et taida tietää mitä on etävanhempana oleminen... Yleensähän siihen eroon on joku syy, ja harvemmin se yhteistyö paranee ainakaan pian eron jälkeen.

• etäisä

Exälläsi ei ole mitään oikeutta sopia juhlia tai muitakaan menoja viikonloppuun jonka lapsi on luonasi. Tee tämä kantasi hänelle tietoon kirjallisesti. Jos hän tätä rikkoo, ota yhteys lastenvalvontaan kunnassasi. Voit aina pyytää kompensaationa jotain muuta tapaamisaikaa jos exäsi sopii menoja. Ja aina kun se sekaantuu hänelle kuulumattomiin asioihin voi ottaa yhteyttä sinne lastenvalvojaan. Lapsen vieraannuttamisen kieltävää lakia ollaan ajamassa. Ihan rivijäsenenä voisin mainostaa Isät lasten asialla Ry:tä. Kuulostaa siltä että voisit sieltä saada apua.

Vaatteita tulee ja menee. Mutta kyllä se onnistuu siten, että pitää yhtä vaatekertaa itsellä ja vaihtaa ja pesee niitä. Ei ole samat vaatteet mitkä tulee takaisin, mutta jotakin. Jos on jotain tiettyä mitä haluaa pitää lapsella, niin sit ei kannata antaa niitä mukaan. Tyhmää, mutta minkäs teet jos vastapuoli haluaa olla tyhmä.

• jueei

Se, että lapsella on kavereita ja nämä täyttävät vuosia, ei ole vieraannuttamista. Jos nyt kuitenkin ei käytettäisi olemassa olevaa termiä miten sattuu.

Vaatteista annettiinkin hyviä neuvoja, miten ne eivät häivy.

• Hoikat

Onko tosi et tälläistä lakia on suunniteltu? Miten tässä laissa otetaan lähivanhenpana huomioon kun etä vanhempi ei noudata tapaamis oikeus sopimusta. Tällä hetkellä lastensuojelussa vastataan ettei etävanhemmalla ole velvollisuutta tavata lastensa.

• etäisä
        jueei kirjoitti:

Se, että lapsella on kavereita ja nämä täyttävät vuosia, ei ole vieraannuttamista. Jos nyt kuitenkin ei käytettäisi olemassa olevaa termiä miten sattuu.

No ei tietenkään se, että niitä juhlia on.

Jos lähivanhempi ilmoittaa lapsen juhliin tai lupaa lapselle että pääsee juhliin keskustelematta asiasta etävanhemman kanssa. Se täyttää jo vieraannuttamisen ja/tai tapaamisten häirinnän.

Etänähän ei voi tietää varmaksi miten asiasta on kotona puhuttu. Onko se äiti "markkinoinut" viikonloppumenoa ihan kiusallaan, toivottavasti ei. Vai onko tosiaan niin että se kutsu on tullut viimetipassa ja lapsi itse haluaa mennä. Vaikeita päätöksiä kun ei voi tietää.

Kovasti kyllä ihmettelen että kaverisynttäreitä niin kovasti viikonloppuisin järjestetään, meilläpäin ne on kyllä useimmiten viikolla.

• etäisä
        jueei kirjoitti:

Se piti vielä sanoa, että pyydä tiedot näistä viikonloppukutsuista kirjallisena (esim sähköposti) ja aina heti kun niitä kutsuja tulee.

Omasta kokemuksesta voin sanoa että tulehtuneessa tilanteessa kannattaa kaikki keskustelut käydä esim sähköpostitse. Meidän tapauksessa jo se vähensi sitä häiriöntekoa kun niistä jää se todiste. No, pariin kertaan piti lastenvalvojankin soittaa exälle kun se ei halunnut järkevästi sopia noista viikonlopuista.

• Onnellisesti ohi

Vastaavaan loveen aikoinaan pudonneena tunnen tuskasi. Ero oli aikuisten juttu ja kun ei suhde toiminut perättömien syytösten määrän kasvaessa liian suuriksi, otin eron. Tosin erolappu allekirjoitettiin ns. "yhdessä" mutta peli muuttui sen jälkeen niin että olin ainoa syyllinen. Eron syihin en ota kantaa muuten kuin toteamalla että siihen oli kaksi osapuolta.

Tästä alkoi pitkä oikeudenkäyntien sarja koska lapsi, silloin kolme vuotias, peloteltiin ja asetettiin tuskaiseen asemaan tekemään päätös isän kanssa vietettävistä viikonlopuista tyyliin "poliisi tulee ja vie äidin jos et lähde isän mukaan". Lähes kymmenen kertaa kävin lasta hakemassa samoin tuskaisin tuloksin ja väkisin en lasta luonnollisestikaan aikonut luokseni noutaa. Sen jälkeen olin henkisesti niin tyhjä että aloitin oikeudenkäynnit saadakseni tavata lastani. Lapsi oli vallan väline.

Alennuin jopa valvottuun tapaamiseen koska lastenvalvojan oli annettu ymmärtää että pahoinpitelen lastani. En ole sellaista koskaan tehnyt. Kolmeen vuoteen en lastani tämän jälkeen nähnyt ennenkuin hovioikeus asetti lapsen äidille uhkasakon ja velvoitteen valmistella lasta isän viikonloppuihin. Ja kuin taikaiskusta tapaamiset alkoivat toimia. On rahalla valtava voima.

Sen jälkeen samat reppukuviot, lastenkutsuja sun muita kuten kerroit itsekin. Hommasin lapselle omat vaatteet luokseni ja mihinkään tapaamisen keskeytymisiin en suostunut. Nyt 15 vuotta tuosta on lapsi kasvanut isoksi ja käy edelleen luonani viikonloppuisin omasta halustaan. Olen tästä hyvin onnellinen.

Huomaan tapauksessasi paljon yhtäläistä ja olet jo nyt hyvin lähellä oikeudenkäyntiä. Älä epäröi siihen ryhtymistä tai tilanne voi pahentua sellaiseksi että se ei enää ole sinun käsissäsi. Lasten manipulointi on äideille maailman helpoin tehtävä ja yht´äkkiä oletkin lapsen vihollinen numero yksi. Itse sain avun Elatusvelvollistenliiton asianajajalta joka vei homma oikeuteen. Suosittelen lämpimästi heidän apuaan ja asiantuntemusta. Ilman heitä tuskin tapaisin lastani vieläkään. Heihin voi olla yhteydessä vaikka et oikeuteen lähtisikään. Neuvoja saa aina.

• Lasten oikeat isät!

1/2

Kovin tuttua ja ikävä että joudut kokemaan kyseistä mielivaltaa yhdessä lapsen kanssa.

Älä missään nimessä laita ostamiasi vaatteita tai lahjoja lapsen mukana lapsen kotiin. Sinulle käy niin kuten muillekin lapsille että äidit hävittävät vaatteet, lelut ja muut sekä vaikeuttavat tapaamisia jne.. jne.. keksimällä syitä tapaamisten estämiseksi (etäännyttäminen / vieraannuttaminen). Pidä lahjat ja vaatteet kotonasi ja lapsi saa ne käyttöönsä kun on sinun luonasi. Varmista että mitään tavaraa ei joudu lapsen mennessä lähivanhemman luo.

Isät Lasten asialla Facebook -sivustolla on tuosta asiasta puhuttu paljon ja psykologit pitävät mielivaltaisia lähivanhempia sosiopaatteina (psykopaatteina / patologisina) jotka toimivat epäkunnioittavalla tavalla lasta ja isää kohtaan.

Lapsipsykologit myös pitävät lähivanhempia jo senkin perusteella parisuhteen aikana mielivaltaa harjoittavana osapuolena joka kykenee käyttämään lasta kilpenä isää vastaa sekä tarkoituksella aiheuttamaan lapselle ja isälle mielipahaa tapaamisten estämisellä.

Lapsen vieraannuttaminen, etäännyttäminen on mielestäni mielenvikaisten lähivanhempien tekosia jonka EIT on myös tuominnut ankarasti sekä Suomen Oikeuslaitoksen / Oikeuslaitoksen tuomarit, Lastensuojeluvirastojen, Sosiaalijärjestelmän, Poliisin, Ihmisoikeuskeskuksen toiminnan laittomaksi sekä muiden viranomaisten ja tahojen auttavaksi osapuoleksi lapsen tarkoituksen mukaisessa vieraannuttamisessa.

Raportit ja lähivanhemman toimet selkeästi osoittavat myös EIT:n mukaan että lähivanhempi (äiti) ei kykene aitoon välittämiseen ja rakastamiseen lasta kohtaan koska haluaa sairastuttaa "rakastamansa lapsen".
      Mikäli lastaan aidosta rakastaa, lasta kohtaan kukaan tervejärkinen ei kohdista minkäänlaista ko. toimia kuten henkistä tai fyysistä mielivaltaa, etäännyttää., vieraannuttaa tai käytä lasta kilpenä missään tilanteessa.

Lukemattomat tutkimukset osoittavat että lähivanhempi mielivaltaisesti ja motivoituneesti tarkoituksella haluaa tehdä asioista vaikeita jo suhteen aikana ja sen jälkeen joka on usein myös se henkilö joka on aiheuttanut parisuhteen aikana tarkoituksella kaaosta, sekasortoa, uskottomuutta, valheita suhteessa ja sen ulkopuolella saadakseen hyväksynnän (sympatiat / empatiat) puolelleen jota lähivanhempi myös pitää lähipiiriään valheiden pannassa hakeakseen oikeutta harjoittamalleen mielivallalle. Yleensä koko totuuden tullessa julki etäännyttäjä lähivanhempi on menettänyt uskottavuutensa lähivanhempana. Lapsen tavaroiden hävittäminen on myös psykologien mukaan selkeä osoitus siitä että lähivanhempi halveksuu, kadehtii, katkeroituu ja kostaa isällistä välittämistä (vuorovaikutusta) ja rakastamista lasta kohtaan hävittämällä tavarat ja tarkoituksella lisäksi estää lapsen ja isän yhteiset tapaamiset. Yhteiskunta tuomitsee lähivanhempien mielivaltaiset toimet ankarasti Euroopan Ihmisoikeuden tavoin jossa terveistä lapsista halutaan lähivanhemman toimesta tehdä sairaita. Lähivanhempi pitää lapsia usein ns. nukkena ja välineenä (kiristysväline, painostusväline, välikappale, kiusaamisväline, lapsikilpi).

• Lasten oikeat isät

2/2

Tuomarit, lapsipsykologit, psykologit että psykiatrit ovat kansainvälisesti yhtä mieltä että mielenvikainen (etäännyttäjä, vieraannuttaja) lähivanhempi ei ole missään tapauksessa se oikea taho olemaan lapsen lähihuoltaja. Dr.Phil on myös ko. asiaan ottanut kantaa asiaan ohjelmassaan. Lapsen vieraannuttaminen, etäännyttäminen on sairaus jonka lapsiuhrit kertovat myös itse omilla kasvoillaan julkisesti. Harva on tietoinen siitä että lapsiuhrien kirjoitukset ovat myös päätyneet lainsäätäjille yhdessä lapsipsykologien tavoin jotta ko. asiasta saadaan mahdollisimman selkeä kuva siitä mitä isättömyys ja lähivanhemman tekemä mielivaltainen kiusa aiheuttaa lapselle.

Mikäli lähivanhempi kohdistaa mielivaltaa lapseen etäännyttämällä ja vieraannuttamalla sekä tarkoituksella toimillaan haluaa sairastuttaen lapsen (rikkoa lapselle kuuluvaa ihmisoikeutta, koskemattomuutta ja lähivanhemman ja lapsen välistä yhteistä laatuaikaa rajaten, säädellen, manipuloiden, kontrolloiden tapaamisia, lapsen oikeutta ja lasta mielivaltaisesti.)

Hyvä asia tuossa on se että ko. vieraannuttamistapauksissa lähivanhempi on menettänyt lähihuoltajuuden ja huoltajuus on siirretty Oikeuden päätöksellä isälle josta on tullut lähivanhempi. Tutkimuksen mukaan kaikissa lähivanhemmuuden vaihtuessa mielivaltaa harjoittavalta osapuolelta tasa-arvovanhemmuutta ajavalle isälle, lapsen ja vanhemman yhteiset tapaamiset ovat toteutuneet huomattavasti säännöllisemmin joka näkyy myös lasten hyvinvoinnissa. Saadut tulokset ovat välittömiä. Tapaamisten toteutuminen on ollut lasten kertomusten mukaan tärkeä heille.

Tarvittaessa voit viedä asiasi oikeuteen tapaamisten tarkoituksellisena estämisenä (vieraannuttamisena / etäännyttämisenä) ja vaatia lähihuoltajuutta ja sen että lapsi asuu luonasi. Tällöin sinun tulee huolehtia lapsen asioista vanhemmuuden tasa-arvoajattelun mukaisesti jotta lapsen oikeus toteutuu etävanhempaan (äitiin) sopimuksen mukaisesti. Nyt tilanne on teillä erittäin vaikea joka riistää lapselta tapaamiset (tapaamismahdollisuudet / tapaamisoikeuden.)

Keskustele asianajajasi kanssa kanteen nostamiseksi lähivanhempaa (äitiä) vastaan mitä pikimmin. Tapaamisten estämisestä, lainassa olevien tavaroiden ja vaatteiden ym. hävittämisestä, lapseen kohdistuvasta henkisestä väkivallasta (vieraannuttaminen / etäännyttäminen). Kerää kaikki mahdollinen todistusaineisto oikeudenkäyntiä varten ja käynnistä tarvittaessa esitutkinta ko. asiassasi. Et ole asiassa yksin. Useat etävanhemmat ovat saaneet huoltajuuden äidin estäessä lapsen tapaamisia. Joissakin tapauksissa huoltajuuden muuttaminen on käynyt hyvinkin nopeasti jossa isä on merkitty oikeuden päätöksellä lähihuoltajaksi. Isän tehtävänä on ollut huolehtia lapsen hyvinvoinnista. Nyt tällä hetkellä oikeusjärjestelmässä on menossa useita vastaavia tapauksia kuten sinulla.

Erittäin hyvä on että tuomarit ovat alkaneen ymmärtämään ja kuunnelleet psykologien, psykiatrien, lapsipsykologien sekä muiden sosiaalityössä olevia ammattilaisia ja tekevät oikeudenmukaisempia päätöksiä kuin ennen.

Tämän alla oleva etäännyttäjävanhemmalle esitetty kysymys on vastaus moneen kysymykseen.

Haluaisiko mielivaltaa harjoittava lähivanhempi itse olla lapsen asemassa jossa ei tapaisi isäänsä sen vuoksi kun oma äiti ei halua niin tapahtuvan?

..Ei !

• 32lks09sldö

Nykyään on niin hirmuisesti noita teknisiä apuvälineitä sähköisessä muodossa, että mitäpä jos lapselle vaikkapa laitettaisi kalenteri Dropboxiin pilvipalvelimelle, jonne kumpikin vanhempi voi lisätä kaikenlaista lasta koskevaa tietoa esim. koulun kokeet, joihin pitää lukea, kaverisynttärit, mahdolliset muut menot, vanhempien kesä- ja talvilomat, lapsen koulun aikataulut jne. Tämä on hyvä systeemi erityisesti silloin, jos ei halua kauheasti keskustella asioista puhelimitse.

Itse olen eronnut lasteni isästä ja mm. työ- ja asuinpaikkakuvioista johtuen olen itsekin ollut sekä lähivanhempi- että etävanhempiasemassa. Minäkin koin parhaimmaksi pitää omassa kotonani vaatteita, jotka pysyvät vain minun kodissa eikä niitä kuljeteta isän kotiin. Samoin lelut jne ovat sellaisia, jotka ovat kummassakin kodissa omat.

Kirppikseltä tosiaan saa edullisesti kumisaappaita, kuravaatteita jne eikä tarvitse maksaa monta euroa kappaleelta. Tai sitten esim. torstai-iltaisin tekstaat äidille ja kerrot, että mitä pitää laittaa lapselle mukaan viikonloppua varten

Noin yleisesti ottaen sanoisin, että kannattaa yrittää pysyä ainakin jonkinlaisissa väleissä, mutta niin, ettei kuitenkaan joudu poljetuksi. Lapsen etu kannattaa pitää mielessä. Raha-asiat katkeroittaa, mutta se on vain rahaa. Se on tärkeintä, että on lämpimät ja hyvät suhteet lapseen.

• Korianteri_G

Ok, kiitos. Tässä on tullut hyviä neuvoja. Voisin tosiaan alkaa pitää omaa vaatekertaa luonani ja palauttaa lapsi lähivanhemmalle tullessa olleet vaatteet päällään. Tosin siitäkin voi tulla urputusta, koska vaatteet tuppaavat olemaan jo valmiiksi likaiset. Tähän asti olen yrittänyt pitää huolen siitä, että likaisissa retkuissa ei kuljeta.

Ja taidan myös todeta, että kavereiden lahjat maksetaan elinkustannuksista. Noita synttäreitä on ollut tämän vuoden aikana jo 6 tai 7 minun viikonloppuinani. Niitä on pitkin poikin pääkaupunkiseutua. Ei kauheasti auta se asia, että en aja autoa. Helposti on mennyt puoli päivää kekkereissä. Yleensä itse juhlat kestävät pari tuntia ja sen ajan mittailen katua lähikujilla. Säästä riippuen ei aina iloinen asia. Helpottaisi, jos lapsi sanoisi selkeästi, jos ei halua juhliin. Tähän asti olen halunnut edistää lapsen sosiaalisia suhteita, vaikka lapsi luultavasti olisi tyytyväinen minunkin kanssani. Aina sanoo, että nähdään liian vähän.

Viimeksi piirisi 24 punaista ja 4 keltaista ilmapalloa. Neljä yötä minulla ja 24 lähivanhemmalla.

• Dtdtdgd

Ostat lapselle vaatteet sinun luokse joita käyttää vsin sinun luona. Misi olet lähettänyt ne vaatteet ex:n luokse? Pestäväksikö?

Kaverisynttäreille riittää 10€:n lahja. Osta tarjouksesta vastaavia varastoon mistä omakin lapsesi pitää. Mene rahaa maksimissaa 20€/kk. Ei ole iso asia vaan turhaa pään aukomista.

• Korianteri_G

Ostamani vaatteet ovat lähteneet lähivanhemman luokse siitä syystä, että haluan hänen kulkevan puhtaissa vaatteissa. Mutta joo, täytyy tosiaan pitää pyykkipäivä ja pestä ne tullessa olleet vaatteet eikä antaa itse maksamiani mukaan.

Mielestäni lahjat kuuluvat elinkustannuksiin. En saa luonapitovähennystä vähäisten yöpymisten vuoksi, joten lähi maksakoon. Ja kuten sanoin edellä, minut on jo rajattu arjen ulkopuolelle oikeuden päätöksellä ja lähin vaatimuksesta. Minä aion kustantaa vain minun lapseni yhdessäolon.

• Korianteri_G

Siis aion jatkossa kustantaa vain minun JA lapseni yhdessäolon.

Ilmoitan asian heti kohta lähille. Lähi pitää sähköposteistani arkistoa, joita on luvannut aikanaan luetuttaa tuomarille hakiessaan yksinhuoltajuutta. Menee se viesti jonon jatkoksi.

• tuutelitei
        Korianteri_G kirjoitti:

Siis aion jatkossa kustantaa vain minun JA lapseni yhdessäolon.

Ilmoitan asian heti kohta lähille. Lähi pitää sähköposteistani arkistoa, joita on luvannut aikanaan luetuttaa tuomarille hakiessaan yksinhuoltajuutta. Menee se viesti jonon jatkoksi.

Hei, tsemppiä sinulle. Olen itse se lähivanhempi, eikä onneksi noista asioista tule riitaa.
        Sinun pitää tarpeeksi painotta exälle sitä asaa, että sinun viikonloput ovat sinun ja lapsesi yhteisiä ja sinä päätät mitä silloin tehdään ja missä ollaan. Exä ei voi sopia menoja niille päivillä ilman keskustelemista kanssasi ja esim. viikonlopun vaihtamista..
        Ymmärrän, että haluat lapsesi sosiaalisten suhteiden toimivan hyvin, mutta ei se tarkoita sitä, että kaikkiin "kutsuihin" on mentävä, ainakaan sinun viikonloppuina.
        Lapsesi on jo koululainen, joten hänen kanssaan voi keskustella asiasta ja kertoa, että haluat olla hänen kanssaan mahdollisimman paljon, ja sinun viikonlopuillesi sovitut kekkerit vievät teidän kallisarvoisesta ajasta monia tunteja.
        Ota asia puheeksi exäsi kanssa, ettei asia mene lapsen kautta. Lapsen ei tarvitse sopia aikuisten asioista, joita tapaamiseen liittyvät asiat oikeasti ovat. Voimia sinulle.

• Robotti78

Asia selvä, jatkossa huomioin tarpeesi. En enää koskaan toimi ajattelematta sinua. Arvostan vanhemuuttasi yli kaiken, olet paras isä lapselleni. Paitsi tää on unta vain.

• Yyhoo myös

Ikävä kuulla tuollaisesta. Tuohan on kiusantekoa!

Itse yh-äitinä ja lähivanhempana maksan kaikki lapsen vaatteet ja mielestäni lapsen reppuun pitää laittaa viikonlopun vaatteet! Eihän sinulla voi ollaa kaapeissa vaatteita eri tapahtumiin! Siitähän sinä maksat äidille. Ota vain yhteys lastenvalvojaan, ellet saa sovittua lapsen äidin kanssa.

Äiti voisi toki ostaa lahjan mutta se olisi hyvä sopia. Äiti varmaan on enemmän tekemisissä lapsen kavereiden kanssa, joten tietää mikä lahja olisi kaverille hyvä. Joku sanoikin jo hyvin, ettei ole lapsen vika, jos äiti ei ole lahjaa laittanut eikä hänen tarvitse siitä joutua häpeämään. Ikävää kuulla!

Käykääpäs päivittämässä yhdessä näitä juttuja tai ota heti huomenna puhelu lastenvalvojaan. Älä anna äidin pyörittää.

• aikanaan yh-iskä

No, jos kertoisin kuinka se meillä meni. Eron jälkeen lapset 2 ja 3 v tulivat minulle, siis minä olin lähivanhempi. En nyt oikein tiedä kuinka siinä niin kävi, mutta olin siitä hyvin tyytyväinen.

Alkuun, ennen oikeuden määräystä lapset olivat ex:llä..ja silloin tapaamiset eivät kyllä aina toimineet..oli ainakin kerran sateessa odottelemista toisen muksun kanssa jotta toinenkin tulisi ulos.

Niin, lelut ja vaatteet jäivät exälle muttei tuo niin kamalaa ollut. Lapset tykkäsivät kun meillä oli lelupäiviä. Mentiin kauppaan ja kumpikin sai ostaa jonkun kivan lelun. Tietty tytöllä oli välistä..semmosta itkuisuutta..täytyi pitää sylissä.

Mutta, minä ostin pikkuhiljaa lelut ja vaatteet. Kun lapset menivät ex:lle..oli niillä reput..taisin laittaa eväät reppuun bussimatkaa varten. Luulen että menivät yksillä vaatteilla ja tulivat samoilla takaisin. Exällä oli siis heille omat vaatteet eikä tuosta mitään puhetta välillämme ollut. Mutta jos olisi pyydetty, olisin tietty laittanut mukaan mitä toivottiin, edellytyksenä että tulevat takaisin kanssa.

Sen huomasin, että lapset kasvoivat ja yleensä ottaen ..tulivat helpompi hoitoiseksi. Ikä sitten jossain vaiheessa toi ongelmiakin. Mutta, nyt jälkeenpäin katsottuna se oli mukavata aikaa kun lapset olivat kotona. Kuinka se menikään niin nopeasti..15 vuotta?

Tuosta kun on jo lähes 20 vuotta aikaa enkä oikein muista asiaa. Lapsista on kuitenkin kasvanut ihan kunnon kansalaisia.

Olen ylpeä kasvatustyöstäni. Vaikkei syy pelkästään kasvatuksessa ole, varmaan hyvä geenipohja:)

• Lähi-äiti

Voi kun vanhemmat eivät käyttäisi näitä erotilanteita kostaakseen toiselle omaa katkeruuttaan tai pettymystään.

Minä olen äiti ja lähivanhempi. Lapset päiväkodisa ja eskassa. Tapaamiset sujuvat nyt hyvin sovitun mukaisesti, mutta lapset ovat enemmän minulla kuin isällään. Tämä on ollut isän toive.

Pakkaan aina repuun kaikki tarvittavat vaatteet, juhlavaatteet jos on pyydetty, ulkoilukamppeet, luistimet, laitan valmiiksi haettavaksi pulkat, stigat ja sukset aina toiveiden mukaan jne. Vaatteet tulevat pesemättöminä takaisin ja minä sitten pyykkään. Hoidan kaikki lasten hankinnat, lääkärikäynnit, neuvolat, vasu-keskustelut, lasten syntymäpäivät ja kavereille synttärilahjojen hankinnat. Hoidan myös yksin lasten harrastuksissa käytöt. Suostun kaikkiin isän ehdottamiin muutoksiin lasten tapaamisten suhteen jos vain mitenkään omien aikataulujeni puitteissa voin.

Mitä saan vastineeksi. Lähinnä tulee valitusta siitä että en ole hankkinut juuri oikeanlaisia esim. urheiluvälineitä. Jos joskus olen sitten unohtanut sen yhden kerran laittaa siitimpää vaatetta mukaan, niin siitä tulee kuittailua välittömästi. Kun minä pyydän joustoa tapaamisista, niin aika harvoin onnistuu. Elatusmaksuja jouduin nyt hakemaan Kelasta kun ovat maksamatta ja olen vielä eksän taloudellisen tilanteen takia suostunut alhaisempiin maksuihin kuin mitä olisi pitänyt suoraan oikeusminiteriön laskentataulukon mukaan maksaa.

Eksä tekee kiusaa mm. tostuvasti uhkailemalla että ei enää tapaisi lapsia jos en suostu hänen vaatimuksiinsa. Sitten taas seruaavassa käänteessä kertoo kuinka paljon lapsia rakastaa ja kuinka tärkeitä he ovat hänelle. Elän tavalla tilanteessa jossa on kyllä tapaamissopimus siihen saakka kun lapset ovat 18 v, mutta minulla ei silti ole varmuutta siitä menevätkö tapaamiset sovitun mukaan vai ei. Taas ollaan tilanteessa jossa mm,. ei suostu vaihtamaan tapaamispäviää jotta lapset voisivat tavata isovanhempiaan. Korvaavat päivät järjestäisin toiveiden mukaiseti.

Välillä mietin mitä kaikkea se vielä keksii meikäläisen selkärangasta repiä. täällä minä olen näimmä se vallankäytön uhrina oleva... En tiedä kaunako tätä jaksan. Varmaan ainoa konsti lopettaa olisi mennä oikeuteen hakemaan sitä yksinhuoltajuutta. Saisin sen varmaan aika helposit kaikki seikat huomioonottaen.

Mutta kun se isä on lapsille niin rakas ja sitä en halua heiltä viedä. Toivon, että yhteishuoltajuus omalta osaltaan velvottaisin eksää mös pysymään sovituissa lasten tapaamisissa. Yritän koko ajan meittiä mikä on lasten etu. Hintana minulle siitä on sitten olla kiusanteon kohteena, hoitaa yksin kaikki, kustantaa pääasiassa kaikki, käyttää iso osa vapaa-ajastani lasten hankintojen hoitoon, uhrata työaikaani kaikkien neuvolakäyntien, vasu-keskutelujen jne. hoitoon ja istua sitten pitkää päivää kun lapset ovat isällään.

Ei kai tässä loppujen lopuksi voi kun syyttää itseään. Oma valintahan se oli aikaa mennä naimisiin ja lapsia hankkia, vaikka eipä kai sitä silloin olisi voinut mitenkään arvata kuinka huonon valinnan tuli tehneeksi.

• knjopij

Lapsesi käy luonasi joka toinen vkl.
      se on paljon se.
      Minun lasteni isä voisi tänne tulla kertomaan ja kirjoittamaan samankaltaista tekstiä siitä, etten anna tavata ja vaadin kohtuuttomuuksia tapaamisiin liittyen. Todellisuudessa isä on niin sitoutunut töihinsä, ei saa omaa arkeaan kuulemma toimimaan ja ottaa lapset vain arkisin ja iltaisin, ei yöksi asti.
      Minun sairas ja ilkeilevä vaatimukseni on, että tapaaisella isä on lasten kanssa, eikä lapsia sysätä muiden huomaan katsottavaksi, ei isovanhemmille mutta ei myöskään isin ensimmäisen liiton tyttären katsottavaksi, tytär on täysi-ikäinen ja olen asunut siinä uusperheessä, missä tämä isin pikku prisessa oli, ja hän ei ole se, joka katsoo minun lasteni perään isän itsensä mennä hilluessa missä menee.

Ja se, että äiti on järkännyt isin viikonlopulle lapselle menoja.. tuskin hän niitä kaverisynttäreitä on järkännyt? !!
      ei sinun tarvitse lasta sinne viedä. sano se lapselle.
      Osta vaatteet itsellesi, jätä ne itsesi luo, älä laita äidin luo mukaan.

Tuota samaa teki tämän nykyisen exäni ensimmäisen liiton exä. Laittoi lapset tapaamiselle hirvittävissä ryysyissä, kahden viikon kesälomalle oli mukana 3 t.paitaa, 2 puseroa, kaksi takkia, ihan mitä satuu siellä kassissa.
      MINÄ äitipuolena ostin ne vaatteet, kun en jaksanut katsoa ryysyihin puettuja lapsia, mutta ei niitä äidillensä laitettu, jäivät meille.

• kliffaa o!

AP:lle, älä vaan maksa enempää. itse maksoin kolmesta lapsesta aikoinaan suunnilleen tuon mitä sä yhdestä. Tosin oli pienet tulotkin ja käräjäoikeuttakin käytiin asiasta.
      Ja yleisesti iseille: älä luopuko lapsistanne! Pyrkikää lähivnhemmiksi jos siltä tuntuu! Oman elämäni suurin virhe oli luopua kokopäiväisänä olemisesta.

• Lähi-äiti

Pakko tulla vielä kommentoimaan näitä maksuasioita. Miksi niin moni isä täällä kommentoi, että älä maksa enempää jne. Kysehän on lapsen elatuksesta. Siitä että isänä osallistut oman lapsesi elatukseen osaltasi. Ei kyseessä ole mikään "äidin hummailuraha" tai tulonsiirto äidille.
      Luulisi että isät ennemmin ylpeilisivät, että minä haluan ja pystyn elättämään osaltani lapseni.

• Kunnon isi

Sinä sen sanoit. Kyse on lapsen elatuksesta. Lapsen elinkustannukset on jo kerran laskettu ja siihen perustuu elatusmaksu. AP:llä lapsen elinkustannukset ovat yli 650 euroa ja elarit ovat selvästikin tapissa. Lisäksi lähi tienaa enemmän kuin AP. Ihmettelen jos lähi siirtää omia kustannuksiaan etävanhemmalle.

• kliffaa o!

Lähi-äidille... kaikilla lapsilla ei ole tuollaista surkeaa isää kuin sinun lapsillasi eikä tuollaista kunnon äitiä kuin sinun lapsillasi.
        Minun lasteni äiti on juonut vajaat 100 000 eur 2000-luvulla. Lasten harrastuksiin ei ikinä ole löytynyt mitään. Ei edes kesäisin jaksanut uimarannalle koskaan...
        Minulla oli kaksi kaappia täynnä vaatteita lapsille, polkupyörät, luistimet yms.
        koskaan ei mitään reppua edes kulkenut lasten mukana... lisäksi mun luona lapsille omat huoneet.
        Oikeastaan luulen, että ne luuseri-isät eivät tälläiselle palstalle edes vaivaudu kun heillä on niin paljon "tärkeämpääkin" tekemistä kuin nämä lasten asiat!
        Summataan vaikka näin, että kohtaloita on monenlaisia. Ja AP on selvästi hyvä isä muttei miljonääri, kuten niin harva meistä.

• HjHjKl

Hei ap. Minulla on kaksi lasta, jotka käyvät useat kaverisynttärit vuodessa läpi. Yritäs ajatella, että lapsellasi on oikeus myös niihin ystäviin. Ja varmasti on kiva se kutsu niihin synttärikemuihin saada. Ja mukavaahan lapsilla yleensä niissä on. Lapsen hauskuus ystäviensä kanssa ei ole sinulta pois. Eihän? Ei minun ex mies ala kitisemään, jos joutuu oman lapsensa kaverille ostamaan lahjan. Onko tuollaiset edes laskettu elatusmaksuihin? En tiedä, mutta omituiselta kuullostat tuon mielipiteesi kanssa. Olethan varmasti itsekin ollut lapsi ja viettänyt aikaasi kavereiden kanssa. Kaverit on tärkeitä lapsille, anna siis mennä kinkereihin. Eihän lapsesi siellä koko päivää ole...

• Klubilainen80

"Yritäs ajatella, että lapsellasi on oikeus myös niihin ystäviin."
        - Tuskin AP on tuosta eri mieltä. Kyse on kavereista, jotka tulevat sieltä arjesta, josta isä on poistettu. Eiköhän AP:n lapsella ole tavattoman hyvät mahdollisuudet kaveerata ystäviensä kanssa? Itse asiassa lapsi voi ja ehtii halutessaan tutustua paljon paremmin ystäviinsä kuin omaan isäänsä.

"Ei minun ex mies ala kitisemään, jos joutuu oman lapsensa kaverille ostamaan lahjan. Onko tuollaiset edes laskettu elatusmaksuihin?"
        - Lahjoja ei ole huomioitu elatusapulaskelmassa. Niiden maksaminen pohjautuu vapaaehtoisuuteen ja kohtuuteen. On kohtuutonta vaatia etävanhempaa maksamaan ylimääräisiä kustannuksia, jos elatusmaksu itsessään tuntuu kohtuuttomalta tai vähintäänkin riittävältä.

Periaatteessa on tosi huono tilanne, jos toinen vanhemmista järjestelee tapaavalle vanhemmalle ylimääräisiä kuluja ja menoja.

• KorhonenL

Tässä ketjussa on tullut hyvin esiin se seikka, että äidit haluavat hallita lasta myös sen ajan kun lapsi on viikonloppuisällään. Ei ole siitä kyse, että lapsi ei saisi käydä isällään. Luultavasti äidit janoavat vapaa-aikaa, mutta vapaa-ajan hinta ei voi olla valtikan kadottaminen tai äitimyytin murtuminen.

AP:n surkutteluun vastaan näin:
      1) Päätät itse mitä teet lapsesi kanssa viikonloppuinasi. Edellä jo sanottiin, että kavereita lapsesi näkee ihan tarpeeksi äidin päivinä. Oli onnistunut vertaus se 4 isän ja 24 äidin ilmapalloa. Lapsikin on jo hiffannut epäsuhdan.
      2) Päätät itse maksatko lahjat vai et. Lapsen kannalta on tervettä peliä, että ilman lahjaa ei mennä juhliin, sillä se olisi noloa lapselle.
      3) Olet kaikki vaatteet jo maksanut elatusmaksuilla. Jos exäsi mielestä ei tarvitse lähettää vaihtovaatteita, niin mikäs siinä. Älä tee toiste sitä virhettä, että annat ostamiasi vaatteita mukaan.

• Rupinenen Jari

Noin se menee. Osa äideistä kuvittelee, että elatusmaksujen ohella on jokin piikki auki. Exäni ruikuttaa osallistumista, kun kurahousut pitäisi vaihtaa uusiin tai kun kännykkä katoaa matkalla. Kerran maksettu on... no se on maksettu. Vaihdetaan huoltosuhdetta jos homma ei maistu.

• Pidä varasi

Mene lapsesi kanssa ensi kesänä Köpiksen Tivoliin tai ylipäätään jonnekin. Luo omat kuviot viikonlopuillesi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      137
      7689
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1925
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1880
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      920
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      839
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      33
      783
    Aihe