Suositelkaa hyvää kilpirauhasongelmista ymmärtävää lääkäriä Tampereella
Vuodesta 2000, ollessani 47-vuotias, paino nousi puolessa vuodessa 10 kiloa. Koko elämän on paino ollut 53–56 kg, pituus 170 ja olen kaikkiruokainen ollut, (ruokavalioon ei ole kyllä kuulunut vaalea leipä ja makeiset – en ole tykännyt). Nyt paino nousee, hetkellä 85 kiloa.
V. 2002 ultrassa löytyi struumakyhmy, minkä takia on nielemisvaikeuksia viime aikoina ja joskus lieviä kipuja kaulassa.
V. 2003 oli hormonipositiivienrintasyöpä (lääkitys: solunsalpaajat, sädetys x25, 7 vuotta hormonihoitoa).
Viimekesäiset kilpirauhastutkimukset:
P-TSH – 3,7 (0,27-4,2)
(aikuiset, yli 14 v 0.5 - 3.6 mU/l http://www.huslab.fi/ )
P-T4-V – 14,5 (11,0-22,0)
Terveysaseman lääkärin mielestä ihan OK kaikki, vaikka näytän raskaalta …
Täältä http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/ vaan joku oireista PUUTTUU!
Valitettavasti kilpirauhasen vajaatoiminta ei aina näy verikokeilla otettavissa kilpirauhastutkimuksissa ja tämän johdosta monet ihmiset kärsivät hoitamattomasta kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
P.S.Edellisen vuoden alussa yksityinen ihotautilääkäri totesi psorin (PPP), tätä ennen puoli vuotta terveysasemalla etsittiin kynsisientä!!! Pari vuotta ennen olivat kovat kivut solisluissa ja rintalastalla.
Lopullinen diagnoosi on SAPHO-oireryhmä, ja psori-sivuilla: http://www.psori.fi/fin/psoriasistietoa/palmoplantaarinen_pustul/pppn_oireet/ on: ” Nivelkipujen ja -arkuuksien esiintyminen on tavallista. Eri tutkimusten mukaan noin joka kolmannella esiintyy eriasteisia niveloireita. Tavallisimpia oireilijoita ovat rintalastan seudun nivelet. Myös selän, olka- ja polvinivelten sekä nilkkojen oirehtiminen on mahdollista. KILPIRAUHASSAIRAUKSIA ON PPP-POTILAILLA TAVALLISTA ENEMMÄN, MINKÄ VUOKSI KILPIRAUHASEN TOIMINTA ON SYYTÄ TUTKIA.”
.
Etsin endokrinologia ...
10
992
Vastaukset
- ... Tampereelta
Eikö siis kuka osaa neuvoa?
Kävin eilen terveysaseman lääkärillä, oireet kirjaisin valmiiksi – kokonainen A-nelonen!
Kysyi vaan, että olenko kokeilut vähentää syömistä. Ei sitä, mitä syön vaan että pitäisi vähentää! Sanoin, etten syö paljon ja mitä vähentää. Seuraava kysymys oli, että olenko laskenut kaloreita. Teen itse kotona ruoat raaka-aineista, no miten ma pystyn laskemaan omia annoksia, kun miehenikin syö! Ruoka on lähes ”PALEO” – ei vehnä, pasta, joskus vaan peruna. En ole mikä teini – 50 vuotta muutoksitta, nyt kymmenessä vuodessa 30 kiloa lisääntynyt ja ”stoppia” ei näky mistä!
Pyysin verenpainemittausta – 176/111 näytöstä sanoi vaan, että voisin kotona mitatta joskus. Sanoin kyllä, että olen saanut kotona lähes samat arvot viime vuosina (nuorempana 90/60 ja myöhemmin stabiili 120/80) – sinne sekin juttu loppui.
Vastanotto loppui ja kysyin, saanko uudet verikokeet. Kuulemma vuoden sisällä ei niitä tehdä, kun tulokset ovat viitearvoin sisällä. (Täytyy odottaa heinäkuuta – silloin vuosi täyttyy).
Eikö kasvava struuma (palatunne kurkussa, nieleskelyvaikeus) ja painonnousu todella ole riittävä syy lisätutkimuksiin?
Niinkin voimaton, olen nyt ihan masentunut ja peloissaan.- Koskiklinikka
http://www.koskiklinikka.fi/asiantuntija-ja-palveluhaku/?hakusanat=endokrinologi#hakutulokset
Koskiklinikalta löytyi Tampereen ainoat endokrinologit nettihaun perusteella. Yllätyin havainnostani.
Hyviä ruokavalio-ohjeita löytyy osoitteista http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi ja http://www.kilpirauhanen.com Ravinnelisistä sinkki, seleeni ja vitamiinit ovat tuottaneet minulla tulosta.
Struuma ja voimakkaat vajaatoiminnan oireet kertovat tutkimustarpeista. Myös verenpaineesi on koholla, vaikka maallikko olenkin, ainakin diastolinen paine.
Vaihda arvauskeskus yksityiseen endokrinologiin. Pyydä tarvittaessa lähete yliopistolliseen sairaalaan.
- kokemuksesta
Onko Otettu TpoAb--kilpirauhasen tulehdusarvo, vaadi struuman ultraus ja koepalat kasvusta, vetoa siihen että sinulta on rintasyöpä hoidettu, hoidot nimittäin aiheuttaa kilpirauhasen sairauksia.
- Etsin endokrinologia
Kiitos kaikille neuvoista ja tuesta!
”Onko Otettu TpoAb--kilpirauhasen tulehdusarvo …”
Ei ole ennen tutkittu, vaan nämä kaksi viime kesään: P-TSH – ja P-T4-V. Että jos on kunnossa, ei ole syytä tehdä muita kokeita. Vaikka sanoin, että tämä oikeapuolinen näkyvä struuma särkee joskus. Ei luottamusta lääkärin lisää myös tämä, kun laborarorio.fi sivu täyty aukaista tietokoneella, että tuloksia tulkata!
Ultrattu sitä on aikaisemmin syöpätarkistuksen yhteydessä. Viimeksi CT-kuvauksessa oli jotain semmoista, että paina henkitorven – en muista tarkkaan.
Huomenna on Koskiklinikkaan käynti. Saa nähdä, mitä erikoislääkäri suosittele.
Ainakin kokeet on hyvä tehdä diagnoosin poissulkemiseksi. Jos on selvä, että kilpiksen puolesta kaikki OK, voi vaikka paastoa.
NB! Hyvää selkeällä kielellä lukemista v. 2009: http://www.prohealth.fi/tt/laakaripalsta.php?art=2
Siellä mm: ”Suomessa kilpirauhashormonien normaaliarvot vaihtelevat jonkin verran laboratorioittain. Seerumin vapaan T4-hormonin viitearvot ovat n. 10-23 pmol/l. TSH:n viitearvot ovat n. 0,4-4 mU/l. USA:ssa uusi suositus TSH:lle on 0,3-3 mU/l (American Association of Clinical Endocrinologists). Kliinisen biokemian kansallisen akatemian (The National Academy of Clinical Biochemistry) mukaan 95%:lla ihmisistä, joilla on normaali kilpirauhastoiminta, TSH on 0,4- 2,5 mU/l.”
- Kohtalo-toveri
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=1&t=52952
Muutaman vuoden takainen linkki, mutta jos siitä olis jotain apua.
Terveysasemien lääkärit ovat yhtä tyhjän kanssa, kun kyse ko. oireista, joita sulla on. Yksityiselle kannattaa mennä. Koitahan jaksella! - jjkehto
Kerrohan toki mitä tämä koskiklinikan endo sulle jutteli?
- Etsin endokrinologia
Jaan miellän kokemuksia. En tietenkään halua mitään kilpirauhasen diagnoosia, vaan että asia tutkittaan - fakta on, että minulla on struuma ja nielemisvaikeuksia. (CT-ssä vuosi sitten – kilpirauhasen oikea lohko varsin prominentti, trakea hieman tästä sirottuukin vasemmalle). Kaikki erikoislääkäreiden tutkimukset on toimitettu omaan terveysasemaan.
Koskiklinikkaan lääkäri lähetti kokeisiin ja sen jälkeen uusi käynti. Annan tietoja uuden käynnin jälkeen. - ... Tampereelta
Etsin endokrinologia kirjoitti:
Jaan miellän kokemuksia. En tietenkään halua mitään kilpirauhasen diagnoosia, vaan että asia tutkittaan - fakta on, että minulla on struuma ja nielemisvaikeuksia. (CT-ssä vuosi sitten – kilpirauhasen oikea lohko varsin prominentti, trakea hieman tästä sirottuukin vasemmalle). Kaikki erikoislääkäreiden tutkimukset on toimitettu omaan terveysasemaan.
Koskiklinikkaan lääkäri lähetti kokeisiin ja sen jälkeen uusi käynti. Annan tietoja uuden käynnin jälkeen.Etsin endokrinologia ... Tampereelta
Lääkärillä käyty nyt lopuksi. Oli muita ongelmia, minkä takia heti en voinut mennä heti jälkikäyntiin.
Lääkärin määräämään kokeet olivat:
2836 S-T4-V TYROKSIINI, VAPAA
2019 fCa-Ion KALSIUM, IONISOITUNUT
4028 S-TPOAb TYREOIDEAPEROKSIDAASI, VASTA_AINEET
2143 fS-Krea KREATINIINI
2832 S-TSH TYREOTROPIINI
Minun koetulokset olivat kuukausi sitten:
P-TSH – 4,2 ja P-T4-V 13,6 – muut olivat kunnossa.
Lääkitys Thyroksin 0,1 – 1 viikko 1/2, seuraavat kaksi viikko yli päivä kokonainen ja puolikas, sitten 1 tbl/p.
2 kk kuluttua uusi käynti, ennen koet EKG.
Ei puhunut paljon, sanoi vaan, että kilpirauhani ei toimi. Struumasta sanoi, että lääkitys pienentää. Saa nähdä …
Käyntimaksu oli nytkin 78,50€ ja labrat myös joudun itse maksamaan. Harmittaa, että terveyskeskus ei voi hoitaa semmoista, mikä ei tarvis erikoistoimenpidettä ja sairaus on myös yleinen.
P.S.Näma kaksi yleistä verikokeetta (Fimlab laboratoriot OY hinnasto) EI PALJON TULISI TERVEYSASEMALLE MAKSAMAAN:
P-TSH – 2.70€
P-T4-V – 2.70€
. - kkkkrrrrr
... Tampereelta kirjoitti:
Etsin endokrinologia ... Tampereelta
Lääkärillä käyty nyt lopuksi. Oli muita ongelmia, minkä takia heti en voinut mennä heti jälkikäyntiin.
Lääkärin määräämään kokeet olivat:
2836 S-T4-V TYROKSIINI, VAPAA
2019 fCa-Ion KALSIUM, IONISOITUNUT
4028 S-TPOAb TYREOIDEAPEROKSIDAASI, VASTA_AINEET
2143 fS-Krea KREATINIINI
2832 S-TSH TYREOTROPIINI
Minun koetulokset olivat kuukausi sitten:
P-TSH – 4,2 ja P-T4-V 13,6 – muut olivat kunnossa.
Lääkitys Thyroksin 0,1 – 1 viikko 1/2, seuraavat kaksi viikko yli päivä kokonainen ja puolikas, sitten 1 tbl/p.
2 kk kuluttua uusi käynti, ennen koet EKG.
Ei puhunut paljon, sanoi vaan, että kilpirauhani ei toimi. Struumasta sanoi, että lääkitys pienentää. Saa nähdä …
Käyntimaksu oli nytkin 78,50€ ja labrat myös joudun itse maksamaan. Harmittaa, että terveyskeskus ei voi hoitaa semmoista, mikä ei tarvis erikoistoimenpidettä ja sairaus on myös yleinen.
P.S.Näma kaksi yleistä verikokeetta (Fimlab laboratoriot OY hinnasto) EI PALJON TULISI TERVEYSASEMALLE MAKSAMAAN:
P-TSH – 2.70€
P-T4-V – 2.70€
.Onneksi sait vihdoin apua. Toivottavasti Thyroxin tekevät sinusta oireettoman. Minun struumani hävisi Thyroxinin myötä.
- ... Tampereelta
kkkkrrrrr kirjoitti:
Onneksi sait vihdoin apua. Toivottavasti Thyroxin tekevät sinusta oireettoman. Minun struumani hävisi Thyroxinin myötä.
Kiitos, 'kkkkrrrrr15.5.2014'!
Minulla on struuman puolella silmillä näkyvä patti solisluun asti. Olen sitä näyttänyt vuosia – ei mitään! Se on aika silmäänpistävä muutenkin. Nykisin se parissa kuukaudessa on mennyt niin isoksi, että pullistaa solisluiden välissä olevassa ”lohkosta” ulkopuoleen (en osaa muuten kuvata). Saa nähdä, meneekö se pois.
Ja pienenkö minun iso ”komposti” :-))
Haluan kiittää kaikkia, ketkä ovat neuvoneet ja tukenut minua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia?
Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?612396Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä411163Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1755085Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa283699Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1963544Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss473094Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1082819Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky132318Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie392138Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy191955