Vaikeinta minun on tässä elämässä ollut antaa anteeksi lestadiolaisuudelle, vaikka se minulle monessa mielessä on opettanutkin ehdotonta anteeksiantamusta. Se. mitä aikuiselämässä, lestadiolaisuuden jättäneenä joudun työstämään, on se, että lestadiolaisuus opetti näkemään viholliskuvia minun ja muun maailman välillä. Lestadiolaisuus tuotti identiteettiini voimakasta ulkopuolisuutta suhteessa tavallisiin ihmisiin.
Kuitenkin lopultakaan, en jaksanut uskoa, että lestadiolaiset olisivat Jumalalle sen rakkaampia kuin muutkaan. Tottakai yhtä rakkaita, mutta ei sen rakkaampia. Tajuan, että lestadiolaisena olen oppinut rakastamaan omiani, mutta en juuri muita. En sillä tavalla, kun nyt opettelen rakastamaan. Olen joutunut riisumaan kaikenlaiset tuomitsevat ja vääristävät ja muista etäännyttävät silmälasit, mitkä koen saaneeni lapsuudenuskoni sivutuotteena. Vaikeata on antaa anteeksi myös se, että tällä hetkellä kaikki lähipiirissäni ovat lestadiolaisia, ja koen, ett he kokevat tietynlaista oikeassaolemisen varmuutta suhteessa minuun, kun puhumme uskosta. Haluaisin puhua heidän kanssaan Jeesuksesta ja Jumalasta, armosta, niiden suuruudesta, ihmeellisyydestä, niin kuin sen koen. Mutta koen, että minun puoleni puhua asiasta heidän kanssaan on väärä. Harva antautuu kanssani keskusteluun. Vielä harvempi myöntää, että myös lestadiolaisuuden ulkopuolella voisi elää Jumalan armon varassa. Jotenkin minua loukkaa, minun puolestani surullisena rukoilevat ihmiset, jotka haluavat että tekisin parannuksen lestadiolaisuuteen, vaikka koen itse saaneeni parannuksen lestadiolaisuudesta.
Anteeksiantamuksen vaikeus
Parantunut!
1
59
Vastaukset
- 77+44
## jotka haluavat että tekisin parannuksen lestadiolaisuuteen, ##
Parannus mihinkään lahkoon ei auta, vaan parannus on Jumalan mielen mukainen parannus Jumalan edessä. Näköjään vanhoillisilla mennyt sanojen "uskonto" ja "usko" merkitykset sekaisin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi494143Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal663803- 703328
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963230Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no942227- 352138
- 241999
- 361989
- 381969
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231874