fretti lemmikinä

kani

Minä olen alkanut harkitsemaan fretin ostoa. Olen tutustunut eri sivustoihin googlen avulla. Mutta on jäänyt vaivaamaan, että paljonko maksaa fretin häkki? Minulla on ollut ennenkin paljon jyrsijöitä

17

6175

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kani

      siis mulla on jyrsijöitä(vaikka ei fretti niihin kuulukkaan)

    • Minni

      Hinta riippuu hieman ostopaikasta ja siitä, ostaako uuden vai käytetyn. Uudet, fretille soveltuvat häkit maksaa 100eurosta ylöspäin. Hyviä käytettyjä saa muutamalla kymmenellä eurolla. Kannattaa kuitenkin muistaa, että fretti EI OLE häkkieläin eli häkki ei ole ensinkään pakollinen. Silloin tehdään esim. yksi huone frettiturvalliseksi ja sitä pidetään siellä vapaana.

      Jos sinulla on jyrsijöitä lemmikkinä, niin suosittelen luopumista ajatuksesta, että hankkisit fretin. Tuosta kombinaatiosta ei ole pitemmällä aikavälillä kuin ikävyyksiä tiedossa = Jyrsijät stressaantuu (sairastuu pidemmän stressin vuoksi) fretin hajusta. Fretti taas stressaa, kun "ruoka" haisee nenuun, mutta kimppuun ei pääse.

      • viivi_76

        häkin voi myöskin tehdä itse jolloinka saa sellaisen kuin haluaa mutta todettiin jo ettei se ole myöskään välttämätön mikäli voi järjestää yhden huoneen asunnostaan frettiturvalliseksi ja muutenkin.

        Itse olen maksanut häkistä n.110-140 mutta muuten ötöt viipeltää vapaina.


      • kani
        viivi_76 kirjoitti:

        häkin voi myöskin tehdä itse jolloinka saa sellaisen kuin haluaa mutta todettiin jo ettei se ole myöskään välttämätön mikäli voi järjestää yhden huoneen asunnostaan frettiturvalliseksi ja muutenkin.

        Itse olen maksanut häkistä n.110-140 mutta muuten ötöt viipeltää vapaina.

        Jyrsijät on erikseen erissä huoneessa(eläinhuoneessa) Haiseeko ne fretit pahalle? oon kuullu, että haisee. Mitä ne syö?


      • viivi_76
        kani kirjoitti:

        Jyrsijät on erikseen erissä huoneessa(eläinhuoneessa) Haiseeko ne fretit pahalle? oon kuullu, että haisee. Mitä ne syö?

        mitä fretti syö, mitä se maksaa ym. perustiedot freteistä löytynee googlen avulla ja hauiksi vaikka fretin ruoka, fretti jne. ja sitten englanniksi ferret jne.
        Fretin ominaishaju toki haisee jonkin verran eikä se esim. pesuilla lähde. (Tämän hajunkin vuoksi jokut ovat esim. luopuneet fretistä ja kannattaa vaikka mennä ekaksi jonnekin tutustumaan fretteihin livenä)
        Päinvastoin. Esim. urokset haisevat todella voimakkaasti kiima-aikana, merkkailevat, ovat aggressiivisia mutta tämäkin lievenee huomattavasti leikkauksella.
        Unohtamatta myöskään narttuja jotka pitää leikata ennen ensimmäistä kiimaa.
        Frettien ominaishajuhan ei siis kokonaan lähde leikkauksella vaan lievenee huomattavasti ja toisinaan fretti saattaa päästellä ilmaan näitä näätäpommeja jotka menee kyllä ohitse tuuletuksella.
        Toisinaan jotkut tuhnuttelee unissaan, jotkut ei,jotkut tuhnuttelee sitäkin enemmän tai sitten esim. pelästyessään saattaa myöskin tulla todellakin voimakas hajupommi.

        Esim. meitin Viivi ei juurikaan haise, niin voimakkaalle enää, kun se on leikattu mutta tyttö tuhnuttelee joskus unissaan ja muutaman kerran on pelästyny kunnolla.
        Sen jälkeen onkin ollu nenästä pitelemistä vähän aikaa ja äkkiä ikkunat auki.
        [email protected]


      • Kirppu
        kani kirjoitti:

        Jyrsijät on erikseen erissä huoneessa(eläinhuoneessa) Haiseeko ne fretit pahalle? oon kuullu, että haisee. Mitä ne syö?

        Vaikka jyrsijät eri huoneessa kulkee petojen tuoksu sun mukanas niiden huoneeseen. Stressaa.


      • ............
        Kirppu kirjoitti:

        Vaikka jyrsijät eri huoneessa kulkee petojen tuoksu sun mukanas niiden huoneeseen. Stressaa.

        Mutta eikö niiden pitäisi stressaantua sillloin myöskin kissoista ja koirista???


      • nanna
        ............ kirjoitti:

        Mutta eikö niiden pitäisi stressaantua sillloin myöskin kissoista ja koirista???

        Huomaa, että KANI on etsinyt paljon tietoa freteistä googlella, kun ei edes tiedä mitä ne syövät :D :D :D


    • fret<3

      mitä fretit yleensä maksaa ku ainaku yritän kattoo mitä tahansa hintoi ni en koskaa löydä ni mitä fretit maksaa??????? en tietenkää löytäny niittenkää hintaa ja voitteko laittaa kuvii eri värityksistä ja jos teillä olisi frettejä myytävänä...

      • ettäs tiedätte

        kyllä kannattais nyt hieman ottaa selvää fretistä ennen kun menee edes miettimään hankintaa. Frettejä saa kasvattajilta. Eläinkaupoissa myyjät eivät tiedä freiteistä tarpeeksi tai mitään. Lapset hankkikoon vaan kissoja ja koiria...


      • miXu<33
        ettäs tiedätte kirjoitti:

        kyllä kannattais nyt hieman ottaa selvää fretistä ennen kun menee edes miettimään hankintaa. Frettejä saa kasvattajilta. Eläinkaupoissa myyjät eivät tiedä freiteistä tarpeeksi tai mitään. Lapset hankkikoon vaan kissoja ja koiria...

        minkä ikänen oot? :O :D


      • miXu<33
        miXu<33 kirjoitti:

        minkä ikänen oot? :O :D

        kertokaa mese ossanne?? :D jos ees ootte meses..


    • BoogiMan

      Jos haluaa suuren fretin häkin, se kannattaa tehdä itse. Mutta olen kyllä nähnyt pieniäkin jyrsiän häkkejä joissa fretit nukkuvat yönsä. :O minun pieni lurjakkeeni ei ikänä kelpuuttaisi niin pientä häkkiä XD Suuret häkit ovat kalliita, mutta kannattaa kysellä! Fretti on ihana lemmikki =)

    • Neja-

      Periaatteessa fretti ei tarvitse häkkiä, mikäli pystyt pitämään vapaana asunnossa. Meidän fretit on vapaana.
      Mutta jos välttämättä haluaa häkin sen on oltava iso, koska fretti kasvaa myös isommaksi :)
      Ruotsissa saa sakkoa jos pitää frettiä häkissä, tai näin olen ainakin kuullut.
      Mutta suosittelen pitämään vapaana/yhdessä huoneessa jos mahdollista :) Muuten fretit ovat ihani lemmikkejä

      • Fretin tahtova

        Eli vaikkapa nukkua sen kanssa samassa huoneessa, ja päivisin kouluun lähtiessä sitten jättää se tähän (sille turvalliseksi sisustettuun) huoneeseen? Mielellään kun en ihan sen oman turvallisuuden vuoksikaan viitsisi jättää kuljeskelemaan yksin yöllä/päivällä kun ei kukaan ole sitä kyttäämässä. Sitten koulusta tultua eläin luonnollisesti päästettäisiin loppuillaksi pois, kevyen valvonnan alla. Huone ei ole kovinkaan pieni muttei mikään valtavakaan, raa'asti arvioituna 4½ metriä pitkä ja puolet siitä leveä. Onko kellään kokemuksia tällaisesta ratkaisusta, tuottaisiko se hankaluuksia vai onko ylipäätään edes järkevä? Olisi käsittääkseni ainakin parempi vaihtoehto kun teljetä kouluajakseni häkkiin ja jättää fretti sinne.


      • ferret
        Fretin tahtova kirjoitti:

        Eli vaikkapa nukkua sen kanssa samassa huoneessa, ja päivisin kouluun lähtiessä sitten jättää se tähän (sille turvalliseksi sisustettuun) huoneeseen? Mielellään kun en ihan sen oman turvallisuuden vuoksikaan viitsisi jättää kuljeskelemaan yksin yöllä/päivällä kun ei kukaan ole sitä kyttäämässä. Sitten koulusta tultua eläin luonnollisesti päästettäisiin loppuillaksi pois, kevyen valvonnan alla. Huone ei ole kovinkaan pieni muttei mikään valtavakaan, raa'asti arvioituna 4½ metriä pitkä ja puolet siitä leveä. Onko kellään kokemuksia tällaisesta ratkaisusta, tuottaisiko se hankaluuksia vai onko ylipäätään edes järkevä? Olisi käsittääkseni ainakin parempi vaihtoehto kun teljetä kouluajakseni häkkiin ja jättää fretti sinne.

        Kyllä fretin kanssa voi nukkua samassa huoneessa ja sua,mutta se siinä sitten onkin että fretti on aktiisivillaan illalla ja yöllä niin ei oikein saata saaha unen päästä kiinni,mutta jos se ei sinua haittaa niin kyllä se sitten onniatuu :D


    • Tietoa

      Vaikka tämä keskustelu on 2009 vuodelta niin vastaan silti, koska tästä saattaa olla hyötyä tuleville fretin omistajille :). Ensinnäkin fretti ei ole yö eläjä, mutta on kumminkin aktiivisimmillaan ilta päivisin, kun ihmisetkin on kotona. Usen fretit tottuvat perheen tavoin elämään eli milloin nukutaan ja milloin ollaan hereillä. Ne ovat siis aktiivisimmillaan samaan aikaan kuin muut perheen jäsenet. Fretti blogeista saa aivan valtavasti tietoa freteistä. Minä sain ainakin kaiken. "Ettäs tiedätte" kun sanoit että lapset hankkikot kissoja ja koiria, niin väitätkö että koira tai kissa soveltuisi lapselle paremmin. Kaikki lemmikit vievät oman aikansa ja vaivansa, eli joillekkin soveltuu fretti paremmin kuin koira tai kissa, tai sitten ei mikään lemmikki jne. Eli fretti voi soveltua hyvinkin lapselle (en puhu alle 10-11 vuotiasta vaan vanhemmista) jos on tarpeeksi sinnkikäs ja kykenevä kouluttamaan lemmikinsä
      esim tässä tapauksessa fretin puremis koulut ja hiekka laatikolla käyminen, koirilla on omansa ja kissoilla on omansa jne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      203
      4902
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      288
      3019
    3. 134
      1787
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      228
      1607
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1431
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1206
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1164
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1149
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1109
    10. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1107
    Aihe