Hyötykäyttö

En itse kehtaisi

Hei, voisitteko kertoa minulle esimerkkejä miten narsisti käyttää toisia hyväkseen? Siis millaisissa asioissa esim sukulaisia, puolisoa ja entistä puolisoa joilla on yhteiset lapset. Olisin vastauksista kovin kiitollinen!

13

618

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pendragon

Narkisti on avuton ja säälittävä, sinä autat, narkisti on vielä enemmän avuton, sinä autat enemmän jne.. hän vetoaa sinun tunteisiisi esittämällä säälittävää ja saa sinut tekemään mitä tahtoo. Siitä hyväksikäyttö alkaa.

• Uhka, vale, kiristys

Leikkii kotiäitiä mutta todellisuudessa lapsi istuu katsomassa videoita sen ajan kun vain äiti on paikalla. Tai lapsi viedään mummolaan. Muu perhe hoitaa lapsen muina aikoina, täytyyhän äidin saada omaa aikaa. Perhe tekee kaikki kotityöt, lapsen kanssa kun ei mitenkään ehdi eikä jaksa.

Töihin ei voi mennä koska lapsen laittaminen hoitoon on huonoa äitiyttä, ja hänhän on äideistä parhain. Tuolla toki uhraa mahdollisuutensa loistavaan uraan ja suuriin tuloihin mutta kun on äideistä parhain niin sitten on.

Sukulaisilta jäi kalustettu asunto tyhjilleen ja hän muutti sinne "väliaikaisesti". Pari viikkoa asuttuaan järjesteli sukulaisen tavarat uudelleen, naulasi omia talujaan sukulaisen taulujen sekaan, kaivoi sukulaisen parhaat astiat pöytään ja alkoi käyttäytyä kaikin tavoin kuin omistaisi paikan tavaroineen kaikkineen. Edes sukulaisella ei ole asiaa omaan asuntoonsa, ellei sitten tule korjaamaan jotain (omalla kustannuksellaan). Tuo "väliaikakin" sevaan kestää vuodesta toiseen, eihän sukulainen nyt niin ilkeä voi olla että ajaisi lapset kadulle?

Selkä tapaa "niksahtaa" kun pitäisi oikeasti tehdä jotain. Myös jokin muu harvinainen kiputila saattaa iskeä ja vaatia lepäämään, vaiva josta keskustellaan vain erikoislääkärien kanssa.

Lapsen isältä kiristetään rahaa estämällä tapaamisia. Vanhuksille taas käydään huokailemassa elämän raskautta ja kaikkia uhrauksia. Ja kuinka kaiken työn ja raatamisen jälkeen rahat eivät riitä, kuinka elämä onkaan epäoikeudenmukaista.... Vanhukset siunailevat mukana ja kaivavat lompakon esiin. Ja jättävät lääkkeet ostamatta säästääkseen vähän lisää tälle jumalasta seuraavalla.

• Tuttua on touhu.

Parempi lapsukaiselle on mummolassa olla,ja muu perhe hoitaa muina aikoina, tuollaiselle äidille en antaisi,etes kissaani hoitoon!

On tottatotisesti uhrautuva äiti,kun ei mene töihin, uhraa oman rahakkaan uransa.Toivottavasti,lapsen isällä on paksu kukkaro!

Sukulaisen kämpänkin tostanoin vain otti niinkuin omakseen,ei minun kämpässä makoilisi,lentäisi ulos kuin leppäkeihäs vaikka virkavallan/poliisien kanssa. Tuon kaltainen käärme äiti myrkyttää lapsten sielun/mielen.

Tuohan on tuttua isältä kiristää rahaa estämällä lasten tapaamisen= rikollinen!

Oisko hänellä "niksahtanut" pää eikä selkä?

Vanhuksilta ruinaa rahaa,omilla valheillaan= vielä suurempi rikollinen!

• en minäkään

Narsisti arvioi kunkin tapauksen hyödyllisyyden erikseen, mutta jokaisella kontaktillaan hakee kuitenkin hyötyä. On se sitten tietoa, rahaa, tukea, seksiä, yksinäisyyden tunteiden torjuntaa tai muuta.

• Kuuluisat tai muuten

Kuuluisat tai muuten vain menestyneet ihmiset tuttavapiirissä ovat tärkeitä oman egon pönkittäjiä. Olen ollut huomaavinani, että kaikki suorat kontaktit eivät välttämättä ole niitä parhaita ja halutuimpia, koskapa joutuisi itse tarkastelun alle noissa, vaan jonkun välikäden kautta...

Esim. naisystävällä on hyvä olla suhteita sinne tänne, vaikka hänelläkin välikäden kautta, niin narsisti voi turvallisesti rauhassa toistella nimiä... hyvin ikävä piirre hänessä, hyvin ikävä.

Vakninkin on maininnut teksteissään tuon nimien vilauttelemisen yhdeksi narsistin tunnuspiirteeksi.

Mielellään narsisti myöskin syö toisten ruokapöydissä, grillailee toisten grillibileissä ja saunoo kavereiden saunoissa. Yöpyy vieraiden mökeillä ja nauttii toisten puutarhojen avaruudesta. Toisten maljat ja kaljat maistuvat ja vastavuoroisesti esim. komea narsisti kuljettelee paikalle vaihtuvaa naiskaartia, josta antaa vähemmän naismaailmassa menestyksekkäämpien ystäviensä ymmärtää, että heillekin voi pudota murusia, kun he nyt hänen kauttaan jo tuntevat sen ja sen... ne ja ne... Käytetty on käytetty eikä hän ole maailman ainoa mies... sehän on nähty...

Viimeisin minun mielestäni iljettävin piirre narsisti-psykopaatissani. Olenkin keskittynyt viimeiset tapailuidemme ajat näyttämään hänelle, missä kaappi seisoo ja kuka sen paikan määrää. Että hänen kavereillaan ei ole mitään mahdollisuuksia minuun.

Varmaan nimi toistuu silti takanapäin, lisäähän kaikki tuollainen hänen tunkeutumismahdollisuuttaan miesseurassa. Miksi muuten kukaan hetero haluaisi tuollaista ystäväkseen?

Tätä kun nyt ajattelen, niin mietin, pitäisikö vielä puuttua tuohon jotenkin. Muutenhan en ole pieneen aikaan ollutkaan hänen kanssaan missään tekemisissä.

Mutta sama kuin Juoruakkaketjussa jo sanoin, nimet jäävät pyörimään. Hyi kamala.

• -tytär-

Minun narsisti vanhempi syyllistyy juuri tuohon samaan, että siipeilee juhlapyhät syömässä toisten eväät. Jouluna hän tulee tyhjin käsin. Kehuu kuinka on muille ostanut kalliit kukat ja hienot lahjat. Mutta oma lapsi ei ole hänelle edes "euronhyasintin" arvoinen.
        Palveluttaa ja passauttaa itseään. Ja jos ei palvelu pelaa tarpeeksi nopeaan. Niin kun kipakasti haukuu lapsensa mielenvikaiseksi, niin kyllä sen jalka keveämmin jo nousee.

Narsistivanhemman suullisetsopimukset ja lupaukset eivät koskaan pidä paikkaansa. Valehtelee ja lupaa kateettomia saavuttaakkseen oman hyödyn/tavoitteen ja sittenhän sitä onki hyvä poistua paikalta.

Härskisti "käy" toisen eläkeläisen kukkarolla. Ei väliä vaikka viimeiset toiselta veisi. Kunhan hänellä vaan menee hyvin. Pirullista sakkia.

• Inhaa laskelmointia

Minulle on tutumpi sellainen mielistelevä narsistityyppi, joka lepertelee ja manipuloi ihmiset auttamaan itseään. Sopivassa kohdassa kehumalla tämä ihminen ohjailee toisia tekemään mielensä mukaan. Heti jos hän haistaa hyödyn toisessa ihmisessä, äänikin kirjaimellisesti muuttuu pehmeämmäksi ja mielistely alkaa. Hän ei maksa työsuorituksista asianmukaisesti, vaan kuvittelee, että kehut ja selkääntaputus riittävät aikuisille ihmisille. Kuvettaan hän kaivaa pitkin hampain vain, jos tajuaa, että apu tuli tekijälle sen verran kalliiksi, ettei tämä taatusti tule enää toiste pelkillä kehuilla.

Sivusta seuraamalla melkein kykenee näkemään rattaiden kääntyilevän tämän ihmisen päässä, kun hän laskee hyötymisiään ja kulloisenkin ihmisen arvoa hänelle. Toivoisin, etten olisi koskaan oppinut häntä tuntemaankaan, koska hän on tehnyt minusta pahasti epäluuloisen toisten ihmisten tarkoitusperien suhteen. Olen alkanut inhota kehuja, haluan vain äkkiä pois koko tilanteesta.

Muistan miten joskus juttelin terapeutilleni, etten osaa turvautua kenenkään apuun. Hän käski pyytää sukulaismiestä avuksi eräässä työssä, tarjota pullakahvit ja kehua sitten, miten mies on niin taitava ja miten en olisi selvinnyt ilman häntä. Niskakarvat nousivat pystyyn. Aloin jo miettiä, että minäkö tässä todella olen se epänormaali, kun en kykene tuollaiseen toisen tunteilla pelaamiseen. Ilmeisesti se on yleistäkin.

• nars nars

Maksattaa asumisensa aikuisella pojallaan, vaikka kehuu eläkkeensä suuruudella. Siipeilee usein sukulaisten luona. Tulee milloin tahtoo ja viettää useita päiviä täysihoidossa, on kuin kotonaan osallistumatta kustannuksiin. Kutsuu itse itsensä ja kehuu olevansa ilolla odotettu vieras joka paikkassa. Tässä vain muutama pikku esimerkki.

• kysymyksen asettelu

Aloittajalla on varmasti jokin tarina takanaan, kun kysymyksen asetti noin. Valaisisitko meitä vähän taustoista?

• Jumalaton eläjä

Minäkin huomasin,jostakin tarinasta on nyt kysymys aloittajalla? Sen voin sanoa,narkskuista lyhyesti, heillä on kaikki 10-käskyä hukassa,selityksineen!!!

• ....................

• ammatillista apua

Kummallista, ettei aloitusta voi plussata... hmmm.
      Olisi hyvin valaisevaa, jos aloittaja palaisi syventämään tuota tarinaa.

Narsistihan pyrkii siipeilemään ja hyväksikäyttämään eri tahoja ja ihmisiä, joita pystyy. Valtavan kateuden ja jatkuvan vertailun ja kilpailutarpeensa vuoksi hän kadehtii niitä, joilla menee elämässä paremmin tai joilla on jotain sellaista, minkä kokee itseltään puuttuvan.

Kateus on kuitenkin hyvin ikävä tunne, sillä se syö ihmistä itseään sisältä.

Auttaisiko terapia narsistia käsittelemään omia kateuden tunteitaan?

• Itse en kehtaisi

Minä olen aloittaja. Tuntemani (narsisti?)mies tuntuu koittavan saada hyötyä irti ihmisistä. Lähinnä etsin vastausta siihen onko mies narsisti, ainakin kovasti siihen viittaavaa on. Olen hänen seurustelukumppani ja haluaisin irti mutta ei tunnu olevan tarpeeksi uskallusta ja rohkeutta uskoa että löydän jonkun jonka kanssa olisi parempi olla. Ja olen tosi kiintynyt tyyppiin!

Mies syö aina tilaisuuden tullen minun tai vanhempieni luona. On koittanut maksattaa minulla osan hänen matkastaan jonka teimme yhdessä. Koittaa aina päästä vähän voitolle kun puolitetaan summaa jostain yhteišestä menosta tai ruokaostoksista jne. Kun tulee luonani käymään, on seksiä saatava. Kerran olin kipeä ja sanoin että nyt en jaksa koska ole sairas niin mies tokaisi että tulinko siis turhaan tänne. Mies on vihjaillut useaan kertaan vanhempieni kotipaikasta ja kysellyt että asuttaisiinko me joskus tuolla kun vanhempani eivät enää siellä asu. Jos tulee käymään minun vanhempieni kesämökillä niin haluaa ajella moottoriveneellä, saunoa, kerätä pensaista marjoja, lukea päivän lehdet ym mikä ei ole hänen omaansa. Esittää asiat hienovaraisesti mutta kuitenkin niin että aina saa haluamansa. Pyytää usein jotain mutta tarjoaa itse vähän, tämä on yleisvaikutelma kun mietin hänen tätä puoltaan.

Ex puolison kohdalla mietin paljonkin mitä heillä on. Onko kyse siitä että mies haluaa hyötyä hänestä, onko hän edelleen exänsä perään vai onko miehellä halu kontrolloida exäänsä ja lapsiaan. Lapset ovat vuoroviikoin molemmilla. Mies paikkaa exän pyöränrenkaat, auttaa muissakin ns. miesten hommissa, ostivat lahjoja toisille merkkipäivinä mutta lopettivat sen kun minä en tykännyt.. Lisäksi mies on käynyt reissun yhteydessä yöpymässä ex anoppilassa. Kun lapset ovat exällä, niin mies jotenkin tuntuu pitävän silmällä heidän menoja ja pitää huolen että harrastuksiin mennään ajallaan, koulussa ja pk:ssa on tarvittavat tavarat mukana jne. Olen näistä huomautella tk unien tykkää ylimääräisestä yhteydenpidosta exän kanssa ja osa onkin vähentynyt tai loppunut. Mutta sitten kävi niin että kuin meille tuli ensimmäinen ero (tilanne jatkunut epävakaana muutamia kuukausia nyt) niin mies oli mennyt exälleen puhumaan minusta ja eron syistä. Syyksi mies oli sanonut minun mustasukkaisuuden joka onkin totta monesta eri syystä johtuen. Uskon itse että syy on meidän suhteen huono alku jossa minä toimin laastarina pitkään sekä tuo miehen käyttäytyminen lahjojen ostoineen jne. Joka tapauksessa mietin että mikä on exästä saatava hyöty vai miksi mies hänen tekemisistään on kiinnostunut?

Näitä mm pohdin kun lähdin asiaa kyselemään..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      50
      4157
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      67
      3817
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3338
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3250
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      95
      2243
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2158
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      2019
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      36
      2009
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      1989
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1894
    Aihe