Pärjäänkö näin?

Tulevaisuusko

Olen muuttamassa omistusasunnosta vuokralle. Maksettuani asuntoni myynnistä saadulla rahalla asuntovelkani 60.000e, minulle jää itselleni noin. 60.000e. Tulenko selviämään taloudellisesti, jos muutan 930e maksavaan asuntoon ja saan 1677/e brutto eläkettä. Minulla ei ole perillisiä, siksi ajattelin laittaa 'omaisuuteni' omaan käyttööni ja tasokkaaseen asumiseen.

31

700

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hetken onni

Riittäähän 60 donaa sentään jonkin aikaa. Toivottavasti et elä liian pitkään, sillä rahojen loputtua tulee puute.

• Tulevaisuusko

Kuinka pitkäksi aikaa näillä tuloilla ja kyseisellä pesämunalla oikein pärjäisi, jos vuokra olisi tuo mainittu 930e/kk ?

• cöwaksn
        Tulevaisuusko kirjoitti:

Kuinka pitkäksi aikaa näillä tuloilla ja kyseisellä pesämunalla oikein pärjäisi, jos vuokra olisi tuo mainittu 930e/kk ?

Paljonko maksat veroja ja paljonko saat eläkkeensaajan asumistukea?

• ÖÖlantti
        Tulevaisuusko kirjoitti:

Nopeasti laskettuna rahasi riittäisivät noin 8 vuotta.

Oletuksena olisi, että tarvitset noin 1000 euroa/kk asumiskulujen jälkeen.

• Tulevaisuusko
        ÖÖlantti kirjoitti:

Nopeasti laskettuna rahasi riittäisivät noin 8 vuotta.

Oletuksena olisi, että tarvitset noin 1000 euroa/kk asumiskulujen jälkeen.

Veroja maksan n. 350e/kk eli nettotuloni on n.1300e/kk. Mitään tukia en ole koskaan hakenut/saanut, mutta kaipa sitä eläkkeensaajan asumistukea voisi nyt ehtoopuolella kysellä, ikäni veroja makselleena.

• ei paljon tukea
        cöwaksn kirjoitti:

Paljonko maksat veroja ja paljonko saat eläkkeensaajan asumistukea?

Laskin mitä saisi mm oulussa asumistukea jos omaisuutta olisi 60 000e. Tuolla esitetyllä vuokralla ja bruttotulolla saisi n 50e/kk eläkeläisen asumistukea. No onhan se vuodessa n 600e sentään ja sillä maksaa sähkölaskut.
        Kannattaisi etsiä hiukan edullisempi asunto niin rahaa riittäisi enemmän. Niin itse tekisin. Ja voisiko 60 tonnia hyvin sijoitettuna tuottaa voita leivän päälle...

• vuokran 600e/kk
        ei paljon tukea kirjoitti:

Laskin mitä saisi mm oulussa asumistukea jos omaisuutta olisi 60 000e. Tuolla esitetyllä vuokralla ja bruttotulolla saisi n 50e/kk eläkeläisen asumistukea. No onhan se vuodessa n 600e sentään ja sillä maksaa sähkölaskut.
        Kannattaisi etsiä hiukan edullisempi asunto niin rahaa riittäisi enemmän. Niin itse tekisin. Ja voisiko 60 tonnia hyvin sijoitettuna tuottaa voita leivän päälle...

Eläkeläiselläkin on tietty seinä vastassa mihinn saakka saa asumistukea. Katsotaan tietysti eläketulo ja sitten vuokra. Vuokra saa olla maksimissaan n 600e/kk jotta saisi maksimituen, mikäli tulot ei ole korkeat. Eläkeläinen saa asumistukea vielä vaikka eläke olisi n 1800e/kk mutta siinä enää kympi , parikymppiä ja kun vuokra on maltillinen.

• Tulevaisuusko

No tähän asti olen pärjännyt n.500e:lla kuukaudessa yhtiövastikkeen ja lainamenojen jälkeen. Nyt täytyy huomioida, että minulla menee n. 130e/kk lainan korkoja (lyhennyksiä en tällä hetkellä maksa) ja minulla alkaa rahoitusvastike kesäkuun jälkeen 150e/kk ja hoitovastike autopaikka on siis 207e/kk.
      Miltäs tämä nyt vaikuttaa? Kiitos vastanneille,

• Saat 1300 €/kk netto ja ehkä muutamia kymppejä eläkkeensaajan asumistukea. http://www.kela.fi/asumiseen-tukea_elakkeensaajan-asumistuki

Vuokraan tarvitset 930 €/kk ja normaaliin elämiseesi 500 €/kk, jolloin kulusi ovat 1430 €/kk. Säästöjäsi joudut purkamaan aluksi satasen kuukaudessa, mutta asuntosi vuokra voi nousta nopeammin kuin eläkkeesi, samaan aikaan kun asumistuen ehtoja joudutaan kiristämään.

Sopivasti sijoitettuna 60000 euron säästöt antavat hyvääkin tuottoa, mutta jos lasketaan vaikkapa 5% mukaan, saat 3000 €/v, joka aluksi kattaa rahantarpeesi. Tilanne voi kyllä keikahtaa nopeastikin, muutama huono vuosi syö säästöjesi arvoa samalla kun vuokra nousee rajusti jonkin taloyhtiöremontin takia. Tulevaa on mahdotonta ennustaa, mutta mukava säästökassasi antaa sinulle pelivaraa. Ei tuon asunnon tarvitse viimeisesi olla, jos rahasta yhtäkkiä onkin tiukkaa.

• Tulevaisuusko

Kiitos kovasti vastauksestasi, se oli lohdullinen ja antoi ajattelemisen aihetta. Nyt on sellainen tunne, etten tule jäämään tyhjän päälle, jos lähden tätä suunnitelmaani toteuttamaan. Ja kuten sanoit, voinhan myöhemmin tilanteen niin vaatiessa muuttaa vielä pienempään ja halvempaan asuntoon. Pointtina tässä koko hommassa on se, että olen yksin elävä 60-vuotias juuri työeläkkeelle (muuttuu aikanaan vanhuuseläkkeeksi) siirtynyt nainen, jolla ei perillisiä, mutta kuten mainittu pieni 'omaisuus' myytyäni omistusasuntoni.

• Tulevaisuusko kirjoitti:

Kiitos kovasti vastauksestasi, se oli lohdullinen ja antoi ajattelemisen aihetta. Nyt on sellainen tunne, etten tule jäämään tyhjän päälle, jos lähden tätä suunnitelmaani toteuttamaan. Ja kuten sanoit, voinhan myöhemmin tilanteen niin vaatiessa muuttaa vielä pienempään ja halvempaan asuntoon. Pointtina tässä koko hommassa on se, että olen yksin elävä 60-vuotias juuri työeläkkeelle (muuttuu aikanaan vanhuuseläkkeeksi) siirtynyt nainen, jolla ei perillisiä, mutta kuten mainittu pieni 'omaisuus' myytyäni omistusasuntoni.

Leveästi asumalla saa nopeasti rahansa hukattua, ei siinä tule ongelmaa. Oletko miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että sairastut vakavasti tai tarvitset leikkauksen, jota julkinen terveydenhuolto ei suostu sinulle tekemään? Itse asuisin vähän vaatimattomammin ja varaisin rahaa mieluummin tällaisiin kohteisiin, mutta kuten sanottu, nämä ovat arvovalintoja.

• Tulevaisuusko

Totta tuokin. Mutta minkälainen terveystilanne voisi vaatia toimenpiteitä, joita julkinen terveydenhuolto ei kustantaisi? En tule käyttämään plastiikkakirurgia tm vastaavaa. Kuten edellisessä viimeistä edellisemmässä vastauksessa arvioit, että säästöjäni joutuisin purkamaan ehkä n. 100e/kk. Sehän tekisi vain 1200e vuodessa. Näin ollen minulla menisi 'säästöjä' 12.00 vuodessa, 80-vuotiaana olisin kuluttanut 24.000e. Jos ajatellaan, että odottamattomiin menoihin menisi n. 10.00e sinä aikana, jäisi omasta pääomastani (n.60.000e) vielä 26.000e jäljelle. Laskinko oikein? Ja pitäisikö odottamattomiin menoihin varata 20.00e. Minähän eläisin herroiksi (rouviksi) viimeiset vuoteni :).

• fdfdfdrr

Silmien laser, kipeät olkapäät, onnettomuuden jälkeinen kuntoutus niin yhteiskunta maksaa 5 krt fysioterapiaa, loput maksat itse. jne. jne.

• johas on...

No saamallasi rahalla maksat vuokrat 60 kk eli 5 vuotta. Mitään iloa et siitä saa ellet ole muuttamassa siihen pienen puuyksiön kirkon vuokramaille 5 vuoden sisällä. Muuten käyt sen jälkeen sossulla anoaamassa asumis tukea etc.

Jos nykyiset asumiskustannukset pienemmät kuin se tuleva vuokra niin suosittelen ettet myy....

• Tulevaisuusko

Pakko on myydä, en kykene enää asumaan tässä nykyisessä hissittömässä asunnossa. Ja saanhan minä 1300eKK netto eläkettä, joten kyllä minun pitäisi varmaan yli 5vuotta vuokralla selvitä.

• Jokota

Kannattaisi ostaa pienempi asunto 1. kerroksesta, niin saisit asuntolainan pienemmäksi ja tällä tavoin paaaaljon enemmän joustovaraa talouteesi. Asuntolainaan saa lyhennysvapaata jos tulee vaikka terveysmenoja mutta vuokraa et voi jättää maksamatta! Asuntoa vastaan voit saada myös lisää lainaa esim. niitä terveysmenoja vastaan.

Sinun tulee vertailla asumiskuluja vuokra-vastike korko. Näin saat vertailukelpoisen laskelman joka kertoo, että kallis vuokra-asuminen on huonoin ratkaisu! Halpa vuokra-asunto sen sijaan voi olla hyväkin ratkaisu.

• Velkaa maksan

Selvitä mitä rahalla voisit saada. Usein näkee todella edullisia vuokra-auntoja jotka on tarkoitettu seniorikansalaisille, ja samassa talossa voi olla erilaisia palveluita miä myös voi ostaa. Sitten on taas niitä yksityisiä palvelutaloja josta pienestä kaksiosta peritään vuokraa toista tonnia.

Jos on mahdollista vaihtaa halvempaan omistuskämppään hissitalosta tai pohjakerroksesta se olisi varmaan kannattavaa. Sinulla on vielä aika paljon lainaa jäljellä mutta jos pankki suostuu pitkään maksuaikaa. se on varmaan edulllisempaa kuin vuokralla asuminen. Itsellä on asuntolainaa 34000 jäljellä jään eläkkeelle syksyllä eikä pankki oikein ole halunnut pidentää laina-aikaa, nyt maksan 500 eur/kk vastike, Eläkkeellä ollessani jää eäminen aika niukkaaksi kunnes toinen lainastani loppuu kahden vuoden päästä.

• Tulevaisuusko

Olen ap kirjoittaja. Yksi punainen lanka koko tässä pähkäilyssä on se, että sen lisäksi, että tarvitsen toimivamman asunnon, käytän mieluiten varani asumisviihtyvyyteen, kun minulla ei kuten mainittu, ole perillisiä, enkä siis tee mitään minulta jäljelle mahdollisesti jäävillä rahoilla.

Velkaa minulla on tästä asunnnosta ollut vain jopa 35.000e, mutta edellä kerrotuista syistä olen sitä hiljalleen lisännyt ja 'syönyt' omaisuuttani asuntoni vakuutena. Asuntoni arvo on nyt n. 130,000e. Viimeisimmän lisäyksen, 15,000,00 otin vastikään pari viikkoa sitten, joten minulla on sekin vielä käyttämättä. Kokonaisvelkaani en lyhentele, vaan maksan vain korkoja seuraavat 10vuotta.

• vuokrataso?

Riippuu paikkakunnasta, mutta pienemmillä paikkakunnilla saa rt-asunnon jopa 40-50 tonnilla. Ja vaikka maksaisi enemmän kun pohjakassaa on 60 tonnia ja asuntovelka olisi vaikka 90-100 tonnia niin asumiskuluja jäisi lainanlyhennyksen, korkojen ja yhtiövastikkeen kanssa pienemmäksi kuin 930e. Kannattaisiko miettiä sellasta vaihto-ehtoa? Senioritaloissa joissa on pelkkiä vuokrataloja ja eritasoisia palvelutaloja vuokrat vaihtelevat, mutta vuokrataso on tosi kohtuullinen useimmilla paikkakunnilla.

http://www.kiikoinen.fi/kiikoinen/sivu.tmpl?sivu_id=1112

• puly

tee niin, että myy asuntosi ja piilota rahat, menet vuokralle, omaisuutesi 0e, niin saat 1/2 vuokrasta asumistukea, kukaan ei tiedä rahoistasi mitään, kunhan et vaan ilmoita rahoistasi kellekään.

• Tulevaisuusko

No kyllähän verottaja huomaa, kun ensin minulla on omistusasunto ja velkaa 60,000e ja seuraavana vuonna ei ole asuntoa, eikä velkaa.

• Aliina4

Älä hyvänen aika mene vuokralle. Vaihda asuntosi ekassa kerroksessa olevaan asuntoon.

• Askelkin tyhjää

Kuuntelisin "Velkavelhoa" - Olen ko. alalla töissä, eikä tänäpäivänä todellakaan!!!!! saa kaikkia niitä leikkauksia ja hoitoja mitkä olivat itsestäänselvyyksiä, kun olit aktiivisessa työelämässä n. 30-10 vuotta sitten. Raha puhuu hiljaa, mutta raakalla kädellä. tervisin " 30 vuotta terveydenhoitoalalta leipänsä hakenut"

• puly

ei verottaja sitä tiedä mihin sinä rahasi käytät, se on oma asiasi.
      asunnosta saat 120000e, siitä maksat 60000e lainan pois, jää 60000, sen saat käyttää miten haluat. kuvitellaan, että on rahan menoja, vaikkakin keksittyjä, maksat yksityishenkilölle keskinäisen velan 20000e, suullinen sopimus, ei mitään papereita, 20000e menee nyt matkusteluub ja huonekaluihin yms.
      15000e saa olla pankkitalletusta, saa täyden asumistuen, 1/2 vuokrasta, eli pidä 15000e pankkitililläsi ja loput 45000e jemmassa. niin kyllähän sillä ihan hyvin elelee.

• Tulevaisuusko

En ole koskaan harrastanut kepulikonsteja, joten en usko, että siihen pystyn nytkään, 60 vuotiaana. En tavoittele mitään hyötyä, vaan haluan, että tulevaisuuteni on turvattu kuolemaani asti. Sitä tässä olen kysellyt, että pärjäänkö näin loppuun asti?

• puly

ei se ole kepulikonsteja, todellisuutta, ihmisillä menee huonosti, on velkoja yms. joutuvat myymään omistusasunnon ja sen jälkeen vuokralle, taloudellinen tilanne ei ole kehuttava, niin silloin saa asumistukea,

• Satsaa vakuutuksiin

Tavis tyypi laittaisi varmaan kyllä myynnistä saatavan summan haisemaan, hyvä auto 15000, matkoihin 5000, uudet kalusteet uuteen kämppään 10000, plastiikkahoitoihin 5000 jne. Ehkä vähän pankkitilille pahan päivän varalle.

Mutta kannattaisi vakuuttaa itseään , tapaturmavakuutus joka korvaa leikkaukset, fysioterapian ym on yllättävän edullinen. On kokemusta ettei terveyskeskuksen kautta tahdo saadahoitoa ellei ole luu selvästi poikki. Edes rntgeniin ei pääse jos jotenkin pysty varaamaan jalkaan. Vakavan sairauden turvavakuutusta ei taida saada jos on yli 55 vuotias.

• Tulevaisuusko
        Satsaa vakuutuksiin kirjoitti:

Tavis tyypi laittaisi varmaan kyllä myynnistä saatavan summan haisemaan, hyvä auto 15000, matkoihin 5000, uudet kalusteet uuteen kämppään 10000, plastiikkahoitoihin 5000 jne. Ehkä vähän pankkitilille pahan päivän varalle.

Mutta kannattaisi vakuuttaa itseään , tapaturmavakuutus joka korvaa leikkaukset, fysioterapian ym on yllättävän edullinen. On kokemusta ettei terveyskeskuksen kautta tahdo saadahoitoa ellei ole luu selvästi poikki. Edes rntgeniin ei pääse jos jotenkin pysty varaamaan jalkaan. Vakavan sairauden turvavakuutusta ei taida saada jos on yli 55 vuotias.

Minulla on kattavat vakuutukset. Tapaturma, matka, koti, auto (täyskasko) vakuutukset. Kiitän kaikkia keskutelussa mukana olleita. Olen saanut paljon ajateltavaa ja erilaisia ehdotelmia. Olen nyt miettinyt asioita ja suunnitelmani ovat vahvistuneet. Kyllä minä vuokralle muutan, ja myyn asuntoni.

• Tulevaisuusko

Ihanaa! Löysin asunnon! Se on jo luvattu minulle, käyn vielä katsomassa ensi viikolla ja jos miellyttää, se on siinä.

Ajattelin, että laitan omani myyntiin vasta toikokuussa, kun putkiremontti on valmis ja olen itse jo muuttanut pois. Ehdin sitten tehdä kunnollisen muutto/myyntisiivoiksen. Ei haittaa, vaikka pari kuukautta maksaisin sekä vuokraa, että tämän asunnon pienen yhtiövastikkeen (207e/kk). Minusta on hyvä, jos saan tehdä pakkaamisen ja sisäänmuuton rauhassa ja ehdin vielä käymään läpi vanhoja papereita ja tositteita, joita en halua enää uuteen raahata.

• onneksi olkoon:)

Onneksi olkoon:)
        Kerro vielä mikä on uuden asuntosi vuokra? Se ei taida olla se minkä aloituksessa kerroit?

• Tulevaisuusko
        onneksi olkoon:) kirjoitti:

Onneksi olkoon:)
        Kerro vielä mikä on uuden asuntosi vuokra? Se ei taida olla se minkä aloituksessa kerroit?

Asunnon vuokra on 936e/kk, 54neliötä, asunto valmistunut 2001.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      63
      4832
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      112
      4558
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      79
      4030
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3917
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      122
      2964
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2708
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      28
      2637
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      37
      2632
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      2599
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      2464
    Aihe