Palstalla on nyt kirjoitettu paljon parannuksesta.
Minkä parannuksen, tai kääntymyksen Saulus teki, kun tuli Paavaliksi.
Voisiko joku viisas vastata ja mieluummin mukaan ote Raamatusta.
Sauluksen parannus.
28
151
Vastaukset
- 14+8
Eikö se alkanut juutalaiseksi.
Saulushan oli syntynyt Tarsoksessa, Turkissa. - eli näin
Jos ei Raamatun sanasta lukemalla selviä asia niin tuskin se selviää täälläkään selittämällä.
On se niin päivänselvä ja yksinkertainen asiakokonaisuus. - keep silent
Urpolassa pitäis tajuta,ettei ympäristö välitä teidän touhuista.
- Oretna2
Kun Kristus ilmestyi Saulukselle Damaskon tiellä, Saulukselle selvisi, että hän on vainonnut Kristuksen seurakuntaa. Tämä oli Saulukselle niin kova sokki, että hän järkyttyi niin paljon ettei kolmeen päivään syönyt eikä juonut. Saulus selvästikin rukoili ahdistuneena, että saisi pahat tekonsa anteeksi. Saulukselle tuli siis synnintunto. Sauluksen tila parani vasta Ananiaan käynnin yhteydessä. On ilmeistä, että Sauluksen uudelleen syntyminen tapahtui silloin.
Seuraavissa kertomuksissa Damaskon tien ilmestyksestä ei sanota, että Paavali sai silloin evankeliumin Jeesukselta. Ymmärtäisin asian niin, että Paavali eli Saulus sai silloin TIEDON evankeliumista Jeesukselta, mutta tämän tiedon omaksuminen tapahtui vasta Damaskoksessa, kun Saulus oli ollut siellä kolmen päivän ajan.
Ap. t. 9: 3-6:
Matkalla, Saulin ollessa jo lähellä Damaskosta, taivaasta leimahti yhtäkkiä valo hänen ympärilleen.
Hän kaatui maahan ja kuuli äänen sanovan: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
Hän kysyi: "Herra, kuka sinä olet?" Ääni vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
Nouse ja mene kaupunkiin. Siellä saat kuulla, mitä sinun on tehtävä."
Ap. t. 26:14-18:
Me kaikki kaaduimme maahan, ja minä kuulin äänen sanovan heprean kielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Paha sinun on potkia pistintä vastaan.'
Minä kysyin: 'Herra, kuka sinä olet?' Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
Nouse jaloillesi. Minä olen ilmestynyt sinulle, koska olen valinnut sinut palvelijakseni ja todistajakseni, kertomaan siitä, mitä nyt olet nähnyt ja mitä vielä olet näkevä, kun sinulle ilmestyn. Minä pelastan sinut oman kansasi käsistä ja varjelen sinua, kun lähetän sinut pakanoiden pariin avaamaan heidän silmänsä ja saattamaan heidät pimeydestä valoon ja Saatanan vallasta Jumalan luo. He saavat syntinsä anteeksi, kun uskovat minuun, ja heillä on oleva paikkansa niiden joukossa, jotka Jumala on pyhittänyt.'- Urpola
Kysymys kuului; - mistä Hän teki parannuksen?
Samaa seli, seliä vastaa puhujatkin? - Oretna2
Urpola kirjoitti:
Kysymys kuului; - mistä Hän teki parannuksen?
Samaa seli, seliä vastaa puhujatkin?"Kysymys kuului; - mistä Hän teki parannuksen?"
Saulus vainosi Kristuksen seurakunnan jäseniä ja syyllistyi Älä tapa-käskyn rikkomiseen. - Urpola
Oretna2 kirjoitti:
"Kysymys kuului; - mistä Hän teki parannuksen?"
Saulus vainosi Kristuksen seurakunnan jäseniä ja syyllistyi Älä tapa-käskyn rikkomiseen.Niin mistä, kerro se.
Avaajan selitän, että jostakin parannus on tehtävä, johonkin.
Eli mistä Hän "luopui"?
Usein sellaisista, jotka vainoavat uskovaisia, voi tulla todellisia todistajia: Jeesus sanoi, että publikaanit ja portot menevät ennen fariseuksia Jumalan valtakuntaan. Saulus vainosi, repi ja raastoi kristittyjen seurakuntaa. Jumala teki hänestä "valitun aseen kantamaan evankeliumin sanomaa" pakanain tykö. Siis Jumala valitsi tämän oppineen miehen omaan käyttöönsä. Ihana juttu!
- Urpola
Mutta mistä Hän teki parannuksen, keneen ennen uskoi?
- etsivä-xx
Urpola kirjoitti:
Hän uskoi juutalaisten Jumalaan mutta ei Kristukseen Jumalan poikana.
Hän teki parannuksen siitä, että uskoi lakiin ja lain täyttämiseen, ei armoon Kristuksen sovitustyön tähden.
4 "Minun elämäni on alusta alkaen kaikkien juutalaisten tiedossa. He tietävät, miten minä nuoruusvuosinani olen elänyt kansani parissa Jerusalemissa.
5 He tuntevat minut jo entuudestaan ja voivat todistaa -- jos vain haluavat -- että olin fariseus ja elin siis uskontomme ankarimman suunnan mukaan. [Ap. t. 23:6; Fil. 3:5]
9 "Minäkin elin ennen siinä luulossa, että minun tulee kaikin voimin taistella Jeesus Nasaretilaisen nimeä vastaan. [Ap. t. 9:1 ]
10 Niin minä myös tein Jerusalemissa. Hankin ylipapeilta valtuudet ja toimitin vankilaan monia pyhiä, ja kun tuli kyse heidän surmaamisestaan, äänestin sen puolesta. [Ap. t. 8:3]
11 Kerran toisensa jälkeen minä synagogissa rankaisin heitä ja yritin pakottaa heidät herjaamaan Jeesusta, ja ankarassa kiihkossani minä ulotin vainoretkeni oman maamme ulkopuolelle asti.
12 "Näissä asioissa minä lähdin matkalle Damaskokseen. Olin saanut siihen ylipapeilta suostumuksen ja valtuudet. [Ap. t. 9:1-18, Ap. t. 22:5-16]
13 Mutta silloin, kuningas, minä matkaa tehdessäni puolenpäivän aikaan näin, miten taivaasta leimahti aurinkoakin kirkkaampi valo minun ja matkatovereideni ympärille.
14 Me kaikki kaaduimme maahan, ja minä kuulin äänen sanovan heprean kielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Paha sinun on potkia pistintä vastaan.'
15 Minä kysyin: 'Herra, kuka sinä olet?' Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
16 Nouse jaloillesi. Minä olen ilmestynyt sinulle, koska olen valinnut sinut palvelijakseni ja todistajakseni, kertomaan siitä, mitä nyt olet nähnyt ja mitä vielä olet näkevä, kun sinulle ilmestyn.
17 Minä pelastan sinut oman kansasi käsistä ja varjelen sinua, kun lähetän sinut pakanoiden pariin
18 avaamaan heidän silmänsä ja saattamaan heidät pimeydestä valoon ja Saatanan vallasta Jumalan luo. He saavat syntinsä anteeksi, kun uskovat minuun, ja heillä on oleva paikkansa niiden joukossa, jotka Jumala on pyhittänyt.' [Jes. 42:7; Ap. t. 20:32; 1. Piet. 2:9]
19 "Tämän vuoksi, kuningas Agrippa, en voinut olla tottelematta taivaallista näkyä.
20 Ensiksi Damaskoksessa ja Jerusalemissa, sitten joka puolella Juudeaa ja muiden kansojen parissa minä olen julistanut, että kaikkien tulee katua syntejään, kääntyä Jumalan puoleen ja tehdä tekoja, joissa heidän parannuksensa näkyy. [Ap. t. 9:20-30 | Matt. 3:8] - Urpola
etsivä-xx kirjoitti:
Hän teki parannuksen siitä, että uskoi lakiin ja lain täyttämiseen, ei armoon Kristuksen sovitustyön tähden.
4 "Minun elämäni on alusta alkaen kaikkien juutalaisten tiedossa. He tietävät, miten minä nuoruusvuosinani olen elänyt kansani parissa Jerusalemissa.
5 He tuntevat minut jo entuudestaan ja voivat todistaa -- jos vain haluavat -- että olin fariseus ja elin siis uskontomme ankarimman suunnan mukaan. [Ap. t. 23:6; Fil. 3:5]
9 "Minäkin elin ennen siinä luulossa, että minun tulee kaikin voimin taistella Jeesus Nasaretilaisen nimeä vastaan. [Ap. t. 9:1 ]
10 Niin minä myös tein Jerusalemissa. Hankin ylipapeilta valtuudet ja toimitin vankilaan monia pyhiä, ja kun tuli kyse heidän surmaamisestaan, äänestin sen puolesta. [Ap. t. 8:3]
11 Kerran toisensa jälkeen minä synagogissa rankaisin heitä ja yritin pakottaa heidät herjaamaan Jeesusta, ja ankarassa kiihkossani minä ulotin vainoretkeni oman maamme ulkopuolelle asti.
12 "Näissä asioissa minä lähdin matkalle Damaskokseen. Olin saanut siihen ylipapeilta suostumuksen ja valtuudet. [Ap. t. 9:1-18, Ap. t. 22:5-16]
13 Mutta silloin, kuningas, minä matkaa tehdessäni puolenpäivän aikaan näin, miten taivaasta leimahti aurinkoakin kirkkaampi valo minun ja matkatovereideni ympärille.
14 Me kaikki kaaduimme maahan, ja minä kuulin äänen sanovan heprean kielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Paha sinun on potkia pistintä vastaan.'
15 Minä kysyin: 'Herra, kuka sinä olet?' Herra sanoi: 'Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
16 Nouse jaloillesi. Minä olen ilmestynyt sinulle, koska olen valinnut sinut palvelijakseni ja todistajakseni, kertomaan siitä, mitä nyt olet nähnyt ja mitä vielä olet näkevä, kun sinulle ilmestyn.
17 Minä pelastan sinut oman kansasi käsistä ja varjelen sinua, kun lähetän sinut pakanoiden pariin
18 avaamaan heidän silmänsä ja saattamaan heidät pimeydestä valoon ja Saatanan vallasta Jumalan luo. He saavat syntinsä anteeksi, kun uskovat minuun, ja heillä on oleva paikkansa niiden joukossa, jotka Jumala on pyhittänyt.' [Jes. 42:7; Ap. t. 20:32; 1. Piet. 2:9]
19 "Tämän vuoksi, kuningas Agrippa, en voinut olla tottelematta taivaallista näkyä.
20 Ensiksi Damaskoksessa ja Jerusalemissa, sitten joka puolella Juudeaa ja muiden kansojen parissa minä olen julistanut, että kaikkien tulee katua syntejään, kääntyä Jumalan puoleen ja tehdä tekoja, joissa heidän parannuksensa näkyy. [Ap. t. 9:20-30 | Matt. 3:8]Miksi sitten Jeesus sanoi? Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa.
Jeesushan käski uskoa lakiin, Hänen aikanaankin.
Eli uskoiko juutalaiset lakiin, johon turvasivat ja se pelasti?
Eli sama vastaus kun puhujalla meidän kylällä.
Ette todella taida tietää, mutta tuossa Kesistaksen jutussa oli jotain mielenkiintoista. etsivä-xx kirjoitti:
20 Ensiksi Damaskoksessa ja Jerusalemissa, sitten joka puolella Juudeaa ja muiden kansojen parissa minä olen julistanut, että kaikkien tulee katua syntejään, kääntyä Jumalan puoleen ja tehdä tekoja, joissa heidän parannuksensa näkyy. [Ap. t. 9:20-30 | Matt. 3:8]Hän todella uskoi Juutalaisten, Jaakobin ja Iisakin Jumalaan.
Jos todella selvität, HÄNEN nimessään Saul lähti vainoamaan seurakuntaa, ei muiden nimessä ja siitä Hän teki Parannuksen.
Uusi Herra oli Jeesus, joka on Immanuel, Jumala kanssamme.
Paavali teki kääntymyksen Jumalasta Jumalan lupukseen, Messiaaseen, Jeesukseen.
Sitä on vain niin vaikea lestadiolaisten tunnustaa, heillä on kuulemma suora suhde Jumalaan ja synnitkin pyydetään Jumalalta anteeksi Jeesuksen nimessä.
Tätä Paavali ei parannuksen jälkeen tehnyt, joka on täysin turhaa, Jeesus on Herra.
Kes.Urpola kirjoitti:
Paavali kääntyi lakiuskonnosta, jonka periaate on, että pelastut, jos noudatat lakia kirjaimellisesti, uskomaan, että Jeesus on hänen pelastajansa ja Herransa..
- .kkk.
valmaluukka kirjoitti:
Paavali kääntyi lakiuskonnosta, jonka periaate on, että pelastut, jos noudatat lakia kirjaimellisesti, uskomaan, että Jeesus on hänen pelastajansa ja Herransa..
Saulus teki parannusta syntilistaopista ja kääntyi elävään uskoon Pyhän Hengrn voimasta. Te sinä samoin ja iloitse armosta ja Jumalan lapsen vapaudesta
.kkk. kirjoitti:
Saulus teki parannusta syntilistaopista ja kääntyi elävään uskoon Pyhän Hengrn voimasta. Te sinä samoin ja iloitse armosta ja Jumalan lapsen vapaudesta
Kuka oli sen opin pohja?
Ei se ollut syntilista, koska Vanha Testamentti ei tunne sitä?
Lestadiolaisilla se sitä vastoin on,,, vieläkin.
Missä sanotaan, että Paavali tuli Pyhän Hengen voimasta, sillä Äänihän kysyi; Saul, Saul, miksi vainoat minua?
Jolloin Pave kysyi, ja Hän vastasi; Ääni vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
Miksi sinä sekoitit Pyhän Hengen siihen?
Etkö tunne tai lue Raamattua?
Hän kääntyi Jeesuksen opetuslapseksi.
Mitä soopaa sinä kirjoitat, että tuli Jumalan lapseksi ja sai sen vapauden?
Minkä vapauden, Hänhän nimenomaan joutui kymmeniä kertoja vaikeuksiin, ja oli usein kuolla.
Jeesushan se oli Jumalan lapsi, Jumala Jumalasta.
Miten joku voi olla noin korni?
Kes.
Paavali oli juutalainen, Hän tunnusti vain Jumala, kaikkivaltiaana Herranaan, sekä odotti Messiasta, jolle Isä antaa kaiken vallan, ja samalla puhdistaan maailman synnistä.
Hänelle Jumala oli juutilalaisena Herra, kuten myös Jehovan Todistajille sekä valtaosalle lestadiolaisia.
gal 1:13 Olettehan kuulleet, kuinka minä aikoinani, kun elin juutalaisena, vainosin kiihkeästi Jumalan seurakuntaa ja yritin tuhota sen
1 Tim 1;13vaikka olin ollut herjaaja, vainooja ja väkivallantekijä. Hän armahti minut, koska epäuskoni tähden en tiennyt, mitä tein.
Paavali ei tiennyt mitä teki, Hän OLI EPÄUSKOINEN USKOEN ISÄN kaikkivaltiaaksi sekä Herraksi.
Siksi Kristus pysäytti Hänet ja Paavali teki kääntymyksen Jumalasta (Isä) Jeesukseen (Immanuel, Jumala kanssamme).
Parannus oli Hänellä ottaa vastaan Jeesus ja seurata Häntä.- Pertti Ampuja
Oretna 2 kirjoittaa:
". He saavat syntinsä anteeksi, kun uskovat minuun, ""
Siinäpä se, että uskovat Jeesukseen Kristukseen ja saavat syntinsä anteeksi, siis uskovat Kristukseen, ei puhujaveljiin ja vain heidän synninpäästöönsä.
Oretnalla vielä paljon opittavaa Herralta Jeesukselta Kristukselta. - 77+99
Etsivä-xx ja Pertti Ampuja kirjoittavat asiaa ja oikein!
- Urpola
Ei voi olla oikiassa Etsivä-xx.
Ei Jeesus laista tehnyt parannusta.
Ei myöskään Ylipapista, vaikka yksi pajua niin sanoi.
En taida ollakaan yksin tietämätön, joten taitaa olla aiheeton kysymys. - etsivä-xx
Urpola kirjoitti:
Ei voi olla oikiassa Etsivä-xx.
Ei Jeesus laista tehnyt parannusta.
Ei myöskään Ylipapista, vaikka yksi pajua niin sanoi.
En taida ollakaan yksin tietämätön, joten taitaa olla aiheeton kysymys.Nyt et ymmärrä Urpola.
Ei Jeesus tehnyt parannusta mistään, hän eli synnittömänä. Hän oli Jumala.
Ei lakia ole kumonttu mutta ihminen ei pysty täyttämään lakia vaan rikkoo sen käskyjä vastaan.
Paavali kirjoittaa lain ja armon suhteesta näin:
Roomalaiskirje 3
19 Me tiedämme, että lain sanat kohdistuvat niihin, joilla on laki. Näin ei kukaan voi väittää vastaan, vaan koko maailma joutuu Jumalan tuomion alaiseksi. [Hes. 16:63]
20 Eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä vanhurskaaksi lain käskyjä noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tuntemaan, mitä synti on. [Gal. 2:16, Gal. 3:11 | Room. 4:15, Room. 5:13, Room. 7:7]
Vanhurskaus
21 Nyt Jumala on kuitenkin laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa, josta laki ja profeetat todistavat. [1. Moos. 15:6; Jes. 53:11; Jer. 23:6; 1. Piet. 1:10 | Room. 1:17; Fil. 3:9]
22 Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa, [Room. 10:12; Gal. 3:28; Kol. 3:11]
23 sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta [Room. 11:32; Gal. 3:22]
24 mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi.
25 Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo sovituksen uskossa vastaanotettavaksi. Näin Jumala on osoittanut vanhurskautensa. Pitkämielisyydessään hän jätti menneen ajan synnit rankaisematta,
26 mutta nyt meidän aikanamme hän osoittaa vanhurskautensa: hän on itse vanhurskas ja tekee vanhurskaaksi sen, joka uskoo Jeesukseen.
27 Onko siis syytä kerskailuun? Siltä on pohja pudonnut pois. Mikä laki on saanut tämän aikaan? Sekö, joka vaatii tekoja? Ei, vaan uskon laki.
28 Katsomme siis, että ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman lain vaatimia tekoja.
31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.
jatkuu - etsivä-xx
etsivä-xx kirjoitti:
Nyt et ymmärrä Urpola.
Ei Jeesus tehnyt parannusta mistään, hän eli synnittömänä. Hän oli Jumala.
Ei lakia ole kumonttu mutta ihminen ei pysty täyttämään lakia vaan rikkoo sen käskyjä vastaan.
Paavali kirjoittaa lain ja armon suhteesta näin:
Roomalaiskirje 3
19 Me tiedämme, että lain sanat kohdistuvat niihin, joilla on laki. Näin ei kukaan voi väittää vastaan, vaan koko maailma joutuu Jumalan tuomion alaiseksi. [Hes. 16:63]
20 Eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä vanhurskaaksi lain käskyjä noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tuntemaan, mitä synti on. [Gal. 2:16, Gal. 3:11 | Room. 4:15, Room. 5:13, Room. 7:7]
Vanhurskaus
21 Nyt Jumala on kuitenkin laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa, josta laki ja profeetat todistavat. [1. Moos. 15:6; Jes. 53:11; Jer. 23:6; 1. Piet. 1:10 | Room. 1:17; Fil. 3:9]
22 Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa, [Room. 10:12; Gal. 3:28; Kol. 3:11]
23 sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta [Room. 11:32; Gal. 3:22]
24 mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi.
25 Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo sovituksen uskossa vastaanotettavaksi. Näin Jumala on osoittanut vanhurskautensa. Pitkämielisyydessään hän jätti menneen ajan synnit rankaisematta,
26 mutta nyt meidän aikanamme hän osoittaa vanhurskautensa: hän on itse vanhurskas ja tekee vanhurskaaksi sen, joka uskoo Jeesukseen.
27 Onko siis syytä kerskailuun? Siltä on pohja pudonnut pois. Mikä laki on saanut tämän aikaan? Sekö, joka vaatii tekoja? Ei, vaan uskon laki.
28 Katsomme siis, että ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman lain vaatimia tekoja.
31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.
jatkuujatkoa
Luulas 16
1 Jeesus puhui sitten opetuslapsilleen
Laki ja Jumalan valtakunta
16 "Lain ja profeettojen aika kesti Johannekseen asti. Siitä lähtien on julistettu hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta, ja jokaista vaaditaan tulemaan sinne.* [Jakeen loppu voidaan kääntää myös:"ja jokainen tunkeutuu väkisin sinne."
17 Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa.
18 Jokainen, joka hylkää vaimonsa ja nai toisen, tekee aviorikoksen, ja samoin tekee aviorikoksen se, joka nai miehensä hylkäämän naisen.
Hyvä sanoma Jumalan valtakunnasta ei kuitenkaan ole lain aikaa.
16 Jeesus sanoi heille: "Se, mitä minä opetan, ei ole minun oppiani, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.
17 Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta vai puhunko omiani.
18 Se, joka esittää omia ajatuksiaan, tahtoo kunniaa itselleen. Mutta se, joka tahtoo kunniaa lähettäjälleen, puhuu totta, hänessä ei ole vääryyttä.
19 Mooses antoi teille lain, vai kuinka? Silti yksikään teistä ei noudata sitä. Miksi te haluatte tappaa minut?"
Joh. 1
18 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet.
Jumala käyttää itsestään ilmausta "Minä olen".
2. Moos. 3
14 Jumala sanoi Moosekselle: "Minä olen se joka olen."* Hän sanoi vielä: "Näin sinun tulee sanoa israelilaisille: 'Minä-olen on lähettänyt minut teidän luoksenne.'" [»Minä-joka-olen» (hepreaksi ehje a er ) viittaa Jumalan nimeen (vrt. jae 15). merkitsee 'minä olen', 'hän on'. Jahve-nimen asemesta käytetään käännöksissä perinnäisesti sanaa 'Herra'. Myös juutalaiset ovat vanhastaan lukeneet tämän sanan kohdalla 'Herra', koska he kokonaan lakkasivat lausumasta nimeä . Myös vanhoissa käännöksissä (kreikkalaisissa, latinalaisissa jne.) käytetään Jahve-nimen tilalla Herraa tarkoittavaa sanaa.]
Johannes 8
24 Siksi sanoin teille, että te kuolette synteihinne. Ellette usko, että minä olen se joka olen,* te kuolette synteihinne." [Tekstin ilmaus "minä olen se joka olen" viittaa Jumalan nimeen "Minä-olen", 2. Moos. 3:14. Ks. myös Joh. 8:28, Ks. myös Joh. 13:19.]
tämä on jae tästä
"Minä menen pois"
21 Puhuessaan taas kansalle Jeesus sanoi: "Minä menen pois. Silloin te etsitte minua mutta kuolette synteihinne. Minne minä menen, sinne ette te pääse." [Joh. 7:34, Joh. 13:33]
22 Juutalaiset kummastelivat: "Ei kai hän aio tappaa itseään, kun sanoo: 'Minne minä menen, sinne ette te pääse'?"
23 Jeesus sanoi heille: "Te olette lähtöisin alhaalta, minä ylhäältä. Te kuulutte tähän maailmaan, mutta minä en tähän maailmaan kuulu. [Joh. 3:31, Joh. 17:16; 1. Joh. 4:5,6]
24 Siksi sanoin teille, että te kuolette synteihinne. Ellette usko, että minä olen se joka olen,* te kuolette synteihinne." [Tekstin ilmaus "minä olen se joka olen" viittaa Jumalan nimeen "Minä-olen", 2. Moos. 3:14. Ks. myös Joh. 8:28, Ks. myös Joh. 13:19.]
25 "Kuka sitten olet?" he kysyivät. Jeesus vastasi: "Miksi minä ollenkaan puhun teille?
26 Minulla on teistä paljon sanottavaa, ja paljosta minun on teidät tuomittava. Mutta minun lähettäjäni puhuu totta, ja minä vain ilmoitan maailmalle sen, minkä olen häneltä kuullut." [Joh. 7:16 ]
27 He eivät ymmärtäneet, että Jeesus puhui Isästä.
28 Niinpä Jeesus jatkoi: "Sitten kun olette korottaneet Ihmisen Pojan, te ymmärrätte, että minä olen se joka olen enkä tee mitään omin neuvoin, vaan puhun niin kuin Isä on minua opettanut. [Joh. 3:14, Joh. 12:32 | Joh. 5:30]
29 Hän, joka lähetti minut, on minun kanssani. Hän ei ole jättänyt minua yksin, koska minä teen kaiken hänen mielensä mukaan." [Joh. 16:32]
30 Monet uskoivat Jeesukseen kuullessaan hänen puhuvan näin. - Urpola
etsivä-xx kirjoitti:
jatkoa
Luulas 16
1 Jeesus puhui sitten opetuslapsilleen
Laki ja Jumalan valtakunta
16 "Lain ja profeettojen aika kesti Johannekseen asti. Siitä lähtien on julistettu hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta, ja jokaista vaaditaan tulemaan sinne.* [Jakeen loppu voidaan kääntää myös:"ja jokainen tunkeutuu väkisin sinne."
17 Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa.
18 Jokainen, joka hylkää vaimonsa ja nai toisen, tekee aviorikoksen, ja samoin tekee aviorikoksen se, joka nai miehensä hylkäämän naisen.
Hyvä sanoma Jumalan valtakunnasta ei kuitenkaan ole lain aikaa.
16 Jeesus sanoi heille: "Se, mitä minä opetan, ei ole minun oppiani, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.
17 Joka tahtoo noudattaa hänen tahtoaan, pääsee kyllä selville siitä, onko opetukseni lähtöisin Jumalasta vai puhunko omiani.
18 Se, joka esittää omia ajatuksiaan, tahtoo kunniaa itselleen. Mutta se, joka tahtoo kunniaa lähettäjälleen, puhuu totta, hänessä ei ole vääryyttä.
19 Mooses antoi teille lain, vai kuinka? Silti yksikään teistä ei noudata sitä. Miksi te haluatte tappaa minut?"
Joh. 1
18 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet.
Jumala käyttää itsestään ilmausta "Minä olen".
2. Moos. 3
14 Jumala sanoi Moosekselle: "Minä olen se joka olen."* Hän sanoi vielä: "Näin sinun tulee sanoa israelilaisille: 'Minä-olen on lähettänyt minut teidän luoksenne.'" [»Minä-joka-olen» (hepreaksi ehje a er ) viittaa Jumalan nimeen (vrt. jae 15). merkitsee 'minä olen', 'hän on'. Jahve-nimen asemesta käytetään käännöksissä perinnäisesti sanaa 'Herra'. Myös juutalaiset ovat vanhastaan lukeneet tämän sanan kohdalla 'Herra', koska he kokonaan lakkasivat lausumasta nimeä . Myös vanhoissa käännöksissä (kreikkalaisissa, latinalaisissa jne.) käytetään Jahve-nimen tilalla Herraa tarkoittavaa sanaa.]
Johannes 8
tämä on jae tästä
"Minä menen pois"
21 Puhuessaan taas kansalle Jeesus sanoi: "Minä menen pois. Silloin te etsitte minua mutta kuolette synteihinne. Minne minä menen, sinne ette te pääse." [Joh. 7:34, Joh. 13:33]
22 Juutalaiset kummastelivat: "Ei kai hän aio tappaa itseään, kun sanoo: 'Minne minä menen, sinne ette te pääse'?"
23 Jeesus sanoi heille: "Te olette lähtöisin alhaalta, minä ylhäältä. Te kuulutte tähän maailmaan, mutta minä en tähän maailmaan kuulu. [Joh. 3:31, Joh. 17:16; 1. Joh. 4:5,6]
25 "Kuka sitten olet?" he kysyivät. Jeesus vastasi: "Miksi minä ollenkaan puhun teille?
26 Minulla on teistä paljon sanottavaa, ja paljosta minun on teidät tuomittava. Mutta minun lähettäjäni puhuu totta, ja minä vain ilmoitan maailmalle sen, minkä olen häneltä kuullut." [Joh. 7:16 ]
27 He eivät ymmärtäneet, että Jeesus puhui Isästä.
28 Niinpä Jeesus jatkoi: "Sitten kun olette korottaneet Ihmisen Pojan, te ymmärrätte, että minä olen se joka olen enkä tee mitään omin neuvoin, vaan puhun niin kuin Isä on minua opettanut. [Joh. 3:14, Joh. 12:32 | Joh. 5:30]
29 Hän, joka lähetti minut, on minun kanssani. Hän ei ole jättänyt minua yksin, koska minä teen kaiken hänen mielensä mukaan." [Joh. 16:32]
30 Monet uskoivat Jeesukseen kuullessaan hänen puhuvan näin.En tarkoittanut Jeesusta, vaan Paavalia, eli tekikö Hän laita parannuksen?
En usko, vaan jostain muusta, johon et osaa vastata.
Muuten, älä kopioi noin paljon. Aloin lukemaan Raamattua kotona puoli vuotta sitten, joten etsin vain vastausta teiltä, mistä Paavali teki parannuksen Jeesukseen. - etsivä-xx
Urpola kirjoitti:
En tarkoittanut Jeesusta, vaan Paavalia, eli tekikö Hän laita parannuksen?
En usko, vaan jostain muusta, johon et osaa vastata.
Muuten, älä kopioi noin paljon. Aloin lukemaan Raamattua kotona puoli vuotta sitten, joten etsin vain vastausta teiltä, mistä Paavali teki parannuksen Jeesukseen.Sinun olisi pitänyt kuunnella Valde Palolan puhe viime sunnuntaina Helsingin rauhanyhdistykseltä. Siinä oli "koko stoory".
Paavali teki parannuksen siitä etsi vanhurskautta yrittämällä täyttää lain.
Hän astui armon alle. Suostui ottamaan tilalle Kristuksen lainavanhurskauden.
Sinun on ilmeiesti vaikea sitä ymmärtää. Se vaatii pohjaksi sen mitä Valde puhui koko ihmiskunnan joutumisesta synnin ja kuoleman valtaan ja koko ihmiskunnan syntien sovittamisen kautta saadun vapautuksen.
Nyt ei ole aika kirjoittaa enemmän tästä. Myöhemmin ehkä.
- vl kristitty
Saulus sanoi uskovansa juutalaisten jumalaan, mutta ehkä hän uskoi enemmän juutalaisuuteen, siihen, että he ovat pyhä kansa. Ja kristittyjä vainotessaan hän ajatteli puolustavansa tätä pyhää kansaa, joka koki kristinuskon jonkinlaisena uhkana.
Kun hän teki parannuksen, ja alkoi uskomaan Jeesukseen omana vapahtajanaan, hän näki, ettei juutalaisuus ole kansana sen pyhempi tai parempi kuin muutkaan, tosin ei pahempikaan. Hän myös pyysi anteeksi kristityiltä sitä, että oli heitä vainonnut.Olet hyvin pitkälle oikeassa. Meille juutalaisille/ Israelilaisille heimous on myös tietynlainen identiteetti.
Osille se on niin voimakas, ettei edes yksiarvoinen Jumala muistu aina mieleen, vaan tulee tunne, että ollaan onneksi sitä, mitä ollaan.
Tutuinta se on kylläkin lestadiolaisuudessa.
Se ilmenee kyllä eri lailla, mitä ajattelet, eli Saul todella oli kuuma kaveri Jumalan ( Yksiarvoisen, Adonain, minä olen, mikä minä olen) puolesta. Lain mukaan he olivat sekulaareja Jumalan pilkkaajia.
Iisakin Jumala oli Hänelle Herra ja kaikkivaltias. Israelin identiteetti ei vaikuttanut Häneen näissä toimissa, jossa Hän vainosi seurakuntaa, jonka Hän koki todella uhkana, ja nasaretilaisen vääränä Messiaana, kun Hän sanoi olevansa Jumala, useaan kertaan.
Häntä jopa yritettiin panna sen vuoksi ristille, mutta asia ei Roomalaisvirkamiehiä kiinnostanut. Piti vaihtaa 3 kertaa syytettä.
Tuo mitä sanot, että Hän alkoi uskoa Jeesukseen vapahtajanaan, on vain osatotuus. Hän uskoi Jeesukseen Messiaana sekä kaikkivaltiaana Herrana.
Hän oli Jeesuksen itsensä opissa lähes 20 vuotta, ennekuin alkoi julistaa ja Hän oli jo valmiiksi käytännössä Piispan tasoinen juutalainen lainopettaja.
Hän teki parannuksen Israelin yksi- Jumalasta (Adonai) kolmiyhteiseen Jumalaan (Elohiim), ja opetuslapseutti itsensä.
Eli teki parannuksen Jumalasta Jeesukseen, jonka jälkeen Hän vasta pääsi lähelle Jumalaa, Jeesuksen kautta.
Siinä myös avaajalle koko juju.
Kes.- etsivä-xx
Kesitas kirjoitti:
Olet hyvin pitkälle oikeassa. Meille juutalaisille/ Israelilaisille heimous on myös tietynlainen identiteetti.
Osille se on niin voimakas, ettei edes yksiarvoinen Jumala muistu aina mieleen, vaan tulee tunne, että ollaan onneksi sitä, mitä ollaan.
Tutuinta se on kylläkin lestadiolaisuudessa.
Se ilmenee kyllä eri lailla, mitä ajattelet, eli Saul todella oli kuuma kaveri Jumalan ( Yksiarvoisen, Adonain, minä olen, mikä minä olen) puolesta. Lain mukaan he olivat sekulaareja Jumalan pilkkaajia.
Iisakin Jumala oli Hänelle Herra ja kaikkivaltias. Israelin identiteetti ei vaikuttanut Häneen näissä toimissa, jossa Hän vainosi seurakuntaa, jonka Hän koki todella uhkana, ja nasaretilaisen vääränä Messiaana, kun Hän sanoi olevansa Jumala, useaan kertaan.
Häntä jopa yritettiin panna sen vuoksi ristille, mutta asia ei Roomalaisvirkamiehiä kiinnostanut. Piti vaihtaa 3 kertaa syytettä.
Tuo mitä sanot, että Hän alkoi uskoa Jeesukseen vapahtajanaan, on vain osatotuus. Hän uskoi Jeesukseen Messiaana sekä kaikkivaltiaana Herrana.
Hän oli Jeesuksen itsensä opissa lähes 20 vuotta, ennekuin alkoi julistaa ja Hän oli jo valmiiksi käytännössä Piispan tasoinen juutalainen lainopettaja.
Hän teki parannuksen Israelin yksi- Jumalasta (Adonai) kolmiyhteiseen Jumalaan (Elohiim), ja opetuslapseutti itsensä.
Eli teki parannuksen Jumalasta Jeesukseen, jonka jälkeen Hän vasta pääsi lähelle Jumalaa, Jeesuksen kautta.
Siinä myös avaajalle koko juju.
Kes.Siinä olet kuvannut oikein Kes. Nimenomaan oli kyse komiyhteisestä Jumalasta, joka aivan kuten sanot on jo Vanhassa testamentissa monikossa. Elohim on monikko mutta sitten verbi on yksikössä.
etsivä-xx kirjoitti:
Siinä olet kuvannut oikein Kes. Nimenomaan oli kyse komiyhteisestä Jumalasta, joka aivan kuten sanot on jo Vanhassa testamentissa monikossa. Elohim on monikko mutta sitten verbi on yksikössä.
Näin, mutta Adonai oli Jumalan käyttönimi (yksikkö) Israelissa.
Paavali palveli Häntä, myöhemmin Adonaita.
Siinä se parannus välillä on.
On myös niin, että Jos Jehovan Todistaja tulee kristityksi, Hän kääntyy Jahvesta Jeesuksen ( kolmiyhteyden) piiriin.
Kes.
- vulgaari
VL:t oikoo mutkat suoriksi kuten Srk vuosikokouksessa, raamatullisuudesta ei väliä kunhan rivit pysyy suorassa, kuin P-Koreassa, millään muulla ei väliä kunhan kansa kurissa , keinoja kaihtamatta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1705041Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa243649Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1713457Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss412971Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1082719Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie302086Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky121934Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy191915Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1571554Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo121515