Miksi Ahvenanmaalla on erityisasema muiden Suomen maakuntien joukossa esimerkiksi arvonlisäveron ja asevelvollisuuden suhteen? Jos ahvenanmaalaiset haluavat kuulua Suomeen, niin miksi ihmeessä he eivät voi pelata Suomen säännöillä? Jos ahvenanmaalaiset haluavat sittenkin itsenäistyä tai liittyä Ruotsiin, miksi he eivät aja asiaa eteenpäin? Suurin osa suomalaisista tuskin Ahvenanmaan irtautumista vastustaisi. Siellä vierailu tuskin vaikeutuisi vaikka Ahvenanmaa ei enää Suomeen kuuluisikaan.
Miksi Ahvenanmaalla on erityisasema?
15
87
Vastaukset
- hyvinkään mies
Minä olen reservin luutnantti ja Hyvinkään kodinturvajoukkojen majuri, joten minä kerron sinulle selityksen kysymykseesi senkin typerä fennomaani.
Sinua paljon viisaammat ihmiset ovat vain päättäneet, että asia on hyvä noin. Nyt sinä pidät typerän pääsi kiinni ja jatkat kritiikittömästi ruotsinkielisten sikarikkaiden sukujen vaurastuttamista. Ei kannata vastustaa tai saat vastasi minut, luutnantit. Minä olen aina oikeassa, minä määrään!- hehhee jooh
Ja minä olen Jomalan nuuskakeisari. Usot sie!
- Tuliko perille majur
"Minä olen reservin luutnantti ja Hyvinkään kodinturvajoukkojen majuri, joten minä kerron sinulle selityksen kysymykseesi senkin typerä fennomaani. "
Tiedätkös sinä saakelin hurriloinen mikä sinä olet täällä maassamme ?
No minäpä kerron sen sinulle kuraperse sinä olet pelkkä luopio ja limanuljaska jota me suomalaiset halveksimme kaikkein eniten maailmassa.
- 1+12
Joko viestisi oli ironinen, tai sitten suhtaudut itse varsin kritiikittömästi asiaan :D
Mitkä ovat "Hyvinkään kodinturvajoukot"? Ja nyt kun kerran sotilasarvoista alettiin puhumaan, niin minä olen muuten reservin yliluutnantti (kohta reservin kapteeni, kertausharjoitusvuorokaudet ovat täynnä mutta riittävästi aikaa edellisestä ylennyksestä ei ole vielä kulunut), vaikka sotilasarvolla ei tämän asian suhteen olekaan mitään merkitystä. - Tekosyy!
Svekoila ja affenoilla on vakiovastaus eli SOPIMUS!
He vetoavat tuohon ikivanhaan ja vanhentuneeseen sopimukseen, joka tehtiin pakkoraossa kriisiaikana.
Paljon uudempi ja merkittävämpi Pariisin rauhansopimuskin on menettänyt merkityksensä, mutta svekojen mielestä Ahvenanmaan sopimus on Jumalan sanaa.
Suomi voisi ja pitäisi julistaa tuo sopimus vanhentuneeksi yksipuolisella päätöksellä ja liitää maakunta normaaliksi osaksi valtakuntaa.
Mutta isänmaan etu ei kiinnosta svekopäättäjiä. - kauan sitten
Ruotsalaisilla oli sotien aikaan, lieneekö enää, kodinturvajoukkoja, heillä oli komerossa ase ja palveluspuku.
- .26.
Koska Suomi oli sotilaallisesti heikko ja Ruotsin laivasto oli tuolloin ylivoimainen, myös Ruotsalaisten maihinnousua mantereelle pelättiin.
- heheh hhe
Löytyykö läskiltä työeläkeläiseltä alis kodinturvamajurilta tämän aivopierun lisäksi muita tyhmyyksiä.
- Histuuria
Ahvenanmaan kysymys joutui Britannian aloitteesta vuonna 1920 Kansainliiton neuvoston käsiteltäväksi. Tämän kesäkuussa 1921 tekemän päätöksen mukaan Ahvenanmaan saaret jäivät vastoin ahvenanmaalaisten enemmistön toiveita Suomen yhteyteen, mutta saarten ruotsinkielisen väestön kansallisuuden, kielen ja kulttuurin turvaamiseksi oli myönnettävä eräitä takeita, jotka Suomen eduskunta hyväksyi lisäyksinä ja muutoksina Ahvenanmaan jo 1920 saamaan laajaan itsehallintoon.
Mikäli Ahvenanmaa olisi liitetty Ruotsin yhteyteen, oli Suomen valtiovalta valmistautunut vaatimaan Suomelle Pohjois-Ruotsin suomenkielistä aluetta, Länsipohjaa. Suomen hallitus perusti myös Länsipohjan toimikunnan, jonka tehtävänä oli aikaansaada Länsipohjassa suomalaiskansallista liikehdintää.
Lokakuussa 1921 tehtiin Genevessä kansainvälinen sopimus Ahvenanmaan linnoittamattomuudesta ja neutralisoimisesta. Ahvenanmaan linnoitukset oli purettu jo vuonna 1919. - jesjo1
Miksi emme nyt korjaa vääryyttä ja anna Ahvenanmaan liittyä Ruotsiin tai itsenäistyä? Ai niin, Ruotsi ei halua Ahvenanmaata ja ahvenanmaalaiset menettäisivät tulonlähteensä, joten yhtäkkiä heille varmaan Suomi kelpaakin.
- Bättre folk
Ei ne liity Ruotsiin, koska nyt vedotaan koko ajan vähemmistöön. Tyhmät suomalaiset maksavat mitä vaan. Rahaa ja tukia riittää YLE ohjelmat ilmaiseksi Yle veroa ei kerätä. Maakuntahallitus pyörittää laitonta uhkapeliä, mutta valtakunnan oikeuslaitos ei reagoi!!!
- vai mitä Koroljev
Bättre folk kirjoitti:
Ei ne liity Ruotsiin, koska nyt vedotaan koko ajan vähemmistöön. Tyhmät suomalaiset maksavat mitä vaan. Rahaa ja tukia riittää YLE ohjelmat ilmaiseksi Yle veroa ei kerätä. Maakuntahallitus pyörittää laitonta uhkapeliä, mutta valtakunnan oikeuslaitos ei reagoi!!!
Etenkin teille ryssille maksavat lähialueyhteistyön nimiin.
- selkokieli.
vai mitä Koroljev kirjoitti:
Etenkin teille ryssille maksavat lähialueyhteistyön nimiin.
Voisitko kääntää kommenttisi selkokielelle, kiitos?
- ryssa go home!
selkokieli. kirjoitti:
Voisitko kääntää kommenttisi selkokielelle, kiitos?
Sinä et sitä kuitenkaan ilman kyrillisiä kirjaimia tajuaisi.
- Tukikohta Å
ryssa go home! kirjoitti:
Sinä et sitä kuitenkaan ilman kyrillisiä kirjaimia tajuaisi.
Putinilla on jo rantatontti Ahvenanmaalla. Ehkäpä hän tulee sinne kalaan muutaman kaverin kanssa. Maakuntahallinto varmaan vaatii seuruetta puhumaan ruotsia.
Haha hahah haa!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1413878Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3513011Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt111915Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa91635Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41099- 71944
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38874- 44784
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat23781- 67769