Minkälainen potkuri pitäisi vaihtaa kun Honda 10hp ei jaksa nostaa kahta aikuista plaaniin? Yksin nousee hyvin. Pitääkö potkurin nousun olla jyrkempi vai loivempi? Entäpä halkaisija?
3-vai 4-lapainen?
Mistä saisi?
Honda 10hp ei nouse??
6
1025
Vastaukset
- fhfghgf
Voisiko kuule kyse olla vain siitä, ettei 10 heppainen ole kyllä mikään kone, jolla plaanissa paljon ajellaan. Eli jos siinä ei vain potku riitä. Hanki isompi kone. Itselläni ei ole ikinä tullut mieleenkään hankkia noin pientä konetta, jos aikoisin ajaa veneellä plaanissa. Mutta toki veneen painolla ja mallillakin on paljon merkitystä.
- matias
mikähän vene on kyseessä ja minkämallinen pohja
paatissasi on?
Onko kyseessä minkä ikäinen moottori.
Ainakin se vanhempi (muutaman vuoden ikäiset koneet) on aika reilusti vahvempi kuin nimellistehonsa ilmoittaa.
Itselläni on samaan runkoon tehty 15 hp ja Terhin Absia nousi sillä liukuun vielä kolmekin aikuista kyydissä. - tuntematon
Loivempi potkuri kestää enemmän kuormaa mutta kone kiertää vastaavasti kovemmin pienellä kuormalla.
Potkurin lapamääräkin vaikuttaa potkurin ominaisuuksiin mutta sanoisin, että sopivan nousuinen vakiopotkuri toimii ihan hyvin yleiskäytössä. Hinaajat ovat erikseen.
Potkurin nousun voisi valita siten, että kone ottaa tavallisimmin käytetyllä kuormalla suurimman tehon kierrokset.
Toinen, ja ehkä yleisempi, vaihtoehto mitoitukselle on, että yksin ajaessa ottaa suurimman tehon kierrokset. Tällöin isommalla kuormalla jäädään suurimman tehon kierrosten alle. Moottorin ominaisuuksista sitten riippuu jaksaako enää nousta kuormalla plaaniin. 4-t-koneet yleensä ja Honda erityisesti ovat huonon vääntäjän maineessa eli voimaa puuttuu liukuunnousukierroksilla.
1 tuuman lisäys nousuun pienentää tyypillisesti kierroksia noin 200:lla ja päin vastoin.
Potkurin vaihto kannattaa aloittaa selvittämällä aluksi moottorin nykyisellä potkurilla saavuttama kierrosluku ja siitä sitten päätellä paljonko nousua muutetaan. potkureita löytyy esim. Honda-kauppiailta.
Kaikki tämä tietenkin sillä edellytyksellä, että plaanaaminen on yleensäkään mahdollista yhdistelmälläsi. - nousee
hanki noin 90hv lisää. Ja kas kummaa, jo nousee !
- Kalevi
Olen samaa mieltä,100 heppaa ni nousee muukin kun kulli.
- Mile
on sitä 10 hepalla noustu vedestä ilmaankin ultrakevyellä..
viime vuosisadan alussa ajeltiin ameriikoissa hummeriveneillä 25mph siis mailia tunnissa paateilla joissa oli 15 heppaset todella matalalta kiertävät papattimet
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305862Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144414Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3401579- 701339
Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791179
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek101170