Neuvoja itsemurhan tekemiseksi

Neuvosta kiitollinen

Olen ajautunut umpikujaan taloudellisesti enkä näe muuta kunniallista tapaa päästä tilanteesta kuin itsemurha. En siis ole päihderiippuvainen enkä psyykkisesti tasapainoton, vaan päätökseni on puhtaan rationaalinen. Olen ollut hyvin toimeentuleva ja huolehtinut läheisistäni, mutta viimeisten parin vuoden aikana kaikki on alkanut kaatua päälle yhtäkkisten potkujen vuoksi.

Ansiosidonnainen työttömyysturva on lopuillaan ja menorakenteeni on jo tänäkin aikana sellainen, että olen joutunut ottamaan vippilainoja y.m. tekaistuin tulotiedoin. Nyt kaikki on rysähtämässä päälle, ellei jostain taivaalta sada rahaa. Ikäni ja korkean koulutustaustani vuoksi uusien työtehtävien saaminen on osoittautunut mahdottomaksi.

En halua toteuttaa itsemurhaa ottamalla riskiä vammaiseksi jäämisestä (esim. rekan eteen ajaminen, korkealta hyppääminen t.m.s.) ja toisaalta en ole valmis kärsimään juurikaan kivusta. Kotona ei ole mitään lääkkeitä, jotka yliannostettuina toimisivat. Haluaisin löytää elegantin tien nukkua pois ja kirjoittaa pahoittelevan viestin lähimmäisilleni siitä, että en enää pystynyt omista ja heidän asioistaan huolehtimaan.

Onko kellään mitään ideaa kuinka asian helpoiten ja varmimmin pystyisi toteuttamaan?

35

1103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lähdössä jo

      Mikäli tämä päätös ei ole pitkän ahdistuneisuuden tai masentuneisuuden sanelema, ja vain rahakysymys estää sinua jatkamasta elämää, ÄLÄ TEE SITÄ.

      Läheisillesi lähtösi kunnialla ei lohduta, jos teet itsemurhan.

      Ymmärrän niitä itsariin päätyneitä ihmisiä, jotka sairauden tai oireilun takia väsyvät elämään eivätkä halua hoitolaitokseen tai täysin yksin jääneitä. Vaikka heidänkin läheisille se on sietämätön paikka.

      Itsari rahasta olisi kuitenkin läheisillesi liikaa - mieti jos oma läheisesti päätyisi pelkän rahan takia tuollaiseen päätökseen! Surisit ehkä lopun ikääsi sitä, että tyyppi ei hakenut apua. Raha on vain rahaa, kuollutta ei saa koskaan korvattua.

      Ihmisarvoisena ihmisenä teet oman ratkaisusi. Elämää, kipua ja epätoivoa kokeneena sanoisin, että tämä ei vielä ole sinun hetkesi lopettaa. Raha ei ole niin tärkeää.

    • uusi lehti avautuu

      On se kumma, että ylpeys ja häpeä saa tuollaisen otteen. Jos teet itsemurhan, niin se ei se mikään kunniallinen loppu ole. Olet tosi sankari kun paljastat tilanteen läheisillesi ja lopetat pikavipit. Ei kyllä rahan vuoksi kannata poitua elämästä ennen aikojaan. Moni on ollut samassa tilanteessa kuin sinä nyt, mutta muutaman vuoden päästä ovat pitäneet jopa lottovoittona, että saivat oppia uuden katsantokannan elämään.
      Sinulla on edessäsi aivan uusi alku. Olen itsekkin menettänyt konkurssin kautta kaiken, mutta olen silti onnellinen ihminen.
      Oppia ikä kaikki.

    • Hei,

      Hyvä että päätit kirjoittaa tilanteestasi tänne. Joskus jo pelkkä ajatusten kirjoittaminen voi helpottaa oloa. Toivottomalta tuntuvan elämäntilanteen pohtiminen yksin on kuitenkin raskasta. Tällaisessa tilanteessa ulkopuolinen tuki on tärkeä voimavara. Asioista keskusteleminen auttaa jäsentämään omia ajatuksia ja tarjoaa uusia näkökulmia, mikä usein helpottaa jaksamista.

      Jos haluat keskustella tilanteestasi puhelimitse, voit aina soittaa Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen. Puhelun voi soittaa nimettömänä ja se maksaa operaattorin veloittaman puhelumaksun verran. Valtakunnallisen kriisipuhelimen numero on 010 195 202. Puhelin päivystää arkisin klo 9-07, lauantaisin ja juhlapyhinä 15-07, sunnuntaisin 15-07.

      Jos taas haluat jutella kasvotusten, ympäri Suomea toimii kriisikeskuksia, joihin voit varata ajan ja tulla keskustelemaan paikan päälle. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät osoitteesta:

      http://www.mielenterveysseura.fi/sos-kriisikeskus/kriisikeskusverkosto/alueelliset_kriisikeskukset.
      Käynnit eivät maksa mitään.

      Jos haluat mielummin kertoa ajatuksistasi ja tuntemuksistasi lisää kirjoittamalla, voit ottaa meihin yhteyttä Tukinetin kautta (www.tukinet.net). Tukinetissä pääset keskustelemaan kahdenkesken tukihenkilön kanssa. Tukinet -live päivystää joka arkipäivä 15-19. Tukinetissä on myös foorumeita, joista on mahdollista löytää vertaistukea ihmisiltä, jotka ymmärtävät tilannettasi oman kokemuksensa kautta.

      Kiireellisessä tilanteessa voit ottaa yhteyttä paikkakuntasi psykiatriseen päivystykseen. Lähimmän psykiatrisen poliklinikan yhteystiedot löydät etsimällä netistä hakusanalla "psykiatrinen päivystys paikkakuntasi" tai "psykiatrinen poliklinikka paikkakuntasi".

      Lämpimin terveisin,
      SOS-kriisikeskus

    • Ahdistunut_

      Sitten kun koiristani on aika jättänyt, aion ottaa rauhoittavia kourallisen ja mennä yöllä raiteille. Uskoisin, että se on melko tuskaton ja tehokas keino. Olen jo miettinyt paikankin, se on vähän kauempana entisellä asuinpaikallani - kohta, jossa useampi nuori on päättänyt päivänsä. Itse en ole enää nuori, mutta haluan jättää lähdölläni oman puumerkkini näiden nuorten aloittamaan adressiin tämän yhteiskunnan sairaudesta.

      Itsekkäästi ajatellen paikassa viehättää myös se, että tälle paikalle tuodaan säännöllisesti kukkia ja kynttilöitä. Minua ei kukaan jää kaipaamaan, mutta olen tuon kautta päässyt kuvittelemaan, millaista olisi, jos joku välittäisi.

      Aloittaja on ilmeisesti saavuttanut saman pisteen kuin minä. Joskus vuosia sitten ajatellessani asiaa itkin lohduttomasti, mutta lopulta sitä saavuttaa pisteen, jossa miettii rauhallisesti vain käytännön asioita.

      • tuntematon ystävä

        Kyllä sinustakin voi välittää. Olet yksi meistä. Ja Taivaalllinen Isä välittää meistä varmasti.


      • ....................

        Ajattelisit sitä veturinkuljettajaa, joka siun yli joutuu ajamaan...


      • Vituttaateitsekkäät

        Itsekästä hypätä junan alle. Ajattele si kuljettaa, joka pahimmassa tapauksessa saa pahat traumat tilanteesta. Älä ole itsekäs nössö vaan ole tekemettä sitä itsaria tai tee se niin etteivät muut sii kärsi! -.-


    • Monna

      Läheisille itsemurha on suunnattoman raskas isku kestää. Omalta kohdalta voin sanoa, että vaikka läheiseni itsemurhasta on yli 20- vuotta, tunnen tuskaa edelleen asian vuoksi. Moni omainen joutuu työkyvyttömäksi ja sitä myöten eläkkeelle ja jotkut omaiset tekevät saman ratkaisun perässä kun eivät jaksa kantaa läheisen menettämisen tuskaa ja syyllisyyttä siitä.
      Mieti, haluatko pilata myös läheistesi elämän vai jaksaisiko jatkaa täällä elämässä meidän muiden kanssa...?

    • olen en ole olen en

      Eiköhän unohdeta tuo iänikuinen lässytys "läheisistä". Ja muista oletuksista, mitä kanssaihmisistä tehdään.

      Kaikilla ihmisillä ei ole ns. läheisiä. Ei ole ehkä koskaan ollut. Ei alunalkaenkaan.

      Ja ehkä kaikki Hae Apua -keinot on jo käytetty ja kaikista on tullut lemput "olen pahoillani, mutta en pysty auttamaan sinua".

      Meillä pitäisi olla tapa, jolla voisi huomiota herättämättä päättää päivänsä. Ei mitään junien alle hyppimisiä eikä muita dramaattisia tapoja, joilla sekoitetaan ihan ulkopuoliset asiaan. Vangin elinkautinenkin ei ole käytännössä elinkautinen. Psyykkisesti huonosti voiva ihminen pakotetaan voimaan huonosti vuosikymmeniä ja silti jatkamaan tätä elämää.

      • Lähdössä jo

        Olet oikeassa olen en ole...

        Mäkin jotenkin automaattisesti ajattelin niitä läheisiä, koska silloin kun itse olin täysin loukussa ja itsaria jo tekemässä, en pystynyt heidän takiaan. Ja jäin. Ja olen nyt tyytyväinen siihen päätökseen.

        Mokasin, ajattelin että kaikilla on samoin kuin minulla. SILTI toivoisin, että rahan takia ei kukaan tekisi itsemurhaa. Tai ettei tarvitsisi... :( Että löytyisi jotain, mikä on niin tärkeää, että jättää vippiloukut varjoonsa.


    • Ahdistunut_

      "kaikista on tullut lemput "olen pahoillani, mutta en pysty auttamaan sinua"."

      Minä taas saan vastaani pääasiassa sellaisia reaktioita, että sinullahan on kaikki perusasiat hyvin, nyt vaan baanalle ja uusia ihmisiä tapaamaan, jeejee. On tullut käytyä terapeutilla jos toisellakin ja aina ne kuvittelevat, että minut saa
      tsemppaamalla takaisin elämään. En sitten tiedä missä vika, mutta ei saa.

      Lääkkeitäkin on kokeiltu sellainen arsenaali, ettei tosikaan.

      Päänsisäinen h.elvetti seuraa kaikkialle. Ihmisten seurassa ei enää pysty olemaan. Epätodellinen olo ja päässä vain humisee. Koko ajan on koko kropassa sellainen olo, että jotakin hirveää tapahtuu minä hetkenä hyvänsä.

      • olen en ole olen en

        Arvelisin ammattiauttajan sanoneen sinulle noin kun kerroit siitä syystä, että he näkevät elämässäsi olevan vielä toivoa. Ehkä he ovat ilmaisseet asian huonosti, jos ovat sanoneet sinulla olevan "kaikki hyvin".

        Kun kerran ammattiauttajat eivät ole heittäneet sinua pihalle, niin jatka heidän kanssaan. Ehkä tulee joskus joku, joka pystyy sinua auttamaan. Eivät he kaikki huonoja ole, monet ovat ihan hyviä tyyppejä. Minä vain olen toivoton tapaus.


    • vanhaksi haluan :)

      Yksi kohtelias neuvo, ÄLÄ TEE SITÄ!

      Velkojen ja rahaongelmien vuoksi ei kannata heittää elämää hukkaa. Omasta taustastani sen verran, että onnistuin opiskelujen ja epäsäännöllisten työkuvioiden aikana saamaan 60 000 € velat, ajoin perheen auton ruttuun ja kaikenlaista muuta ikävää. Mutta selvisin siitä, perheen ja läheisten ja muutaman muun asian turvin. Maksan edelleen velkojani, ei ole luottotietoja, minulla on kuitenkin hyvä asunto ja hyvä työpaikka kun sain koulun valmiiksi.

      Hae ajoissa apua, sillä elämä on lahja ja se pitää käyttää hyvin :)

      Tsemppiä!

    • mene hoitoon

      meneppä hoitoon. kuolet kummiskin joku päivä joten mitä turhaan prosessia nopeuttamaan.

    • vahvempi usko

      Aloittaja, itsemurha on vakava synti.

      Syntejä on kaduttava, jotta ne saa anteeksi ja välttää kadotuksen.

      Kuinka kadut itsemurhaa, jos olet kuollut? Et voi katua sitä etkä siksi saa sitä anteeksi. Joten älä missään nimessä niin pahaa tekoa tee!

    • kulut elämässä

      Olet nyt tasapainoton joten kulut alas sillä siitä selviää.

    • Now, tell me.

      Kysymys kaikille seuraaville vastaajille:

      -Jos joku ihminen ei mielestäsi ansaitsisi elää, Tappaisitko, murhaisitko tai aiheuttaisitko toisen ihmisen kuoleman?
      (Äitisi, isäsi, siskosi,veljesi,lapsesi,miehesi,naisesi,tuntemattoman ihmisen.)

    • kerrohan

      Kenestä sinä haluaisit päästää ilmat?

    • älytön ajatus

      ------Äitisi, isäsi, siskosi,veljesi,lapsesi,miehesi,naisesi-----

      Ei voi suunnitella sellaisten kuolemaa, jos heitä ei edes ole.

    • haloo...

      Rahan takia ei kannata itseään tappaa vaikka se on tietyllä tavalla tärkeää se on kuitenkin vain rahaa. Niille jotka tässä ketjussa puhuvat esimerkiksi raiteille menosta jne. oletteko itsekkäät paskiaiset koskaan ajatelleet mitkä traumat viattomalle tai viattomille veturimiehille jää, teidän loistavista henkilökohtaisista päätöksistänne ja oikeudestanne lopettaa elämä. Viiltäkää kotona ranteet auki suihkuhuoneessa, helpompi siivota ja vähän traumoja täysin sivullisille ihmisille.

      • herneet nenässä

        Ouch, u mad?

        Ei kaikilla ole samaa kokemusta mitä mieli voi olla.


      • Kokeile tätä
        herneet nenässä kirjoitti:

        Ouch, u mad?

        Ei kaikilla ole samaa kokemusta mitä mieli voi olla.

        Niinkuin täällä on sanottukin niin älä mene junan alle.
        Oota kesää. Hommaa unilääkkeitä. Mene ison järven tai meren rantaan. Ota unilääkkeet. Lähde uimaan. Ui niin pitkälle kuin jaksat.
        Tälleen itse olen ajatellut toimia jos joskus ei enää jaksa....


    • tyylillä

      Eikun rahaa keräämään matkaan johonkin kalliiseen maahan matkustaa josta löytyy luontoa tappavine eläimineen, eikun sinne seikkailemaan missälie päissään.

      Kun on rahat kasassa ja ei enää kiinnosta idea onpahan sitten mukava pesämuna tehdä jotain mukavaa.

    • Kerran jo koittanut.

      Neuvosta kiitollinen.
      Hei sinulle. Tiedän kyllä miltä se kaikki sinusta tuntuu. En tiedä kuinka vanha olet, muttei sillä ole mitään merkitystä. ÄLÄ TEE SITÄ!! Vaikka elämä tuntuisi kuinka epätoivoiselta niin kannattaa kuitenkin katsoa päiväkerrallaan eteenpäin. Joskus se asioillakin on tapana järjestyä vaikkakin tuntuisi kuinka epätoivoiselta tahansa. Ei minullakaan ole ketään sellaista ystävää jolle voisi avoimesti tunteistani puhua. Aina puhuminen helpottaa edes vähäisen. Sekin on sentään jotakin kunnei mitään. Itsellä noita samoja ajatuksia lähes päivittäin. Mutta mieti omaisiasi että miltä heistä se tuntuisi jos sen tkeksit. Varmaankin heillä siitä elinikäinen syyllisyydentunne etteivät voineet ja tehneet paljon enemmän sinun eteesi. Itseltäni putosi yksinkertaisesti pohja pois jalkojeni alta kun vanhempani kuoli ja siitä on jo aikaa. Enkä vieläkään ole päässyt siitä eroon. Muistot main heistä elävät ja välillä itsekseni itken ja toivon että pääsisin täältä jo poies. Mutta koitan vain sinnitellä päivä kerrallaan. Olkoot se kuinka vaikeata tahansa. Koita miettiä niitä iloisiakin asioita. Niin moni mukava ihminen on päätynyt tekemään sen ja päälisinpuolin ei koskaan olisi uskonut, kun tuntuivat niin elämänmyönteisiltä. Asioillakin on joskus tapana myöskin järjestyäkin. Koita jaksaa nyt vain eteenpäin.
      Toivon kaikkea hyvää sinulle niin nyt kuin tulevaisuudessasikin. Keväisin terveisin: Pasi.

    • onko näin että

      pahimmassa tapauksessa joutuu asumaan sossun maksamaan asuntoon ja saamaan sen 480 kuussa ruokaan ym. silloinkin olet rikkaampi kuin 70 % maailman väestöstä kun on kaikki perustarpeet olemassa. onko se sitten niin kauheaa,niin kauheaa että ennemmin kuolisi. itse en ole päässyt yli äitini itsemurhasta vaikka siitä on jo yli 20 vuotta aikaa.

    • kokeile ensin tämä
    • krooninenL

      Itse olen elänyt vippikierteessä siitä asti kun mokomat ilmestyivät (2006 tms?). Yhtä helvettiähän tämä on. alan ammattilainen. Elämä kun maksaa ihan perhanasti, ja pakkohan se jotenkin on.....

      Kuinka paljon velkaa on? nykyäänhän ei ihan helpolla tunnu irtoavan lainaa joka paikasta, eikä niitä paikkoja ole enää kuin sieniä sateella. Oletko tehnyt lainapaikan/perinnän kanssa maksusuunnitelmat??

    • lipsdick

      Onko ihmisellä mahdollisuus tehdä itsemurha? KYLLÄ.

      Onko se kunniallinen tapa lähteä täältä? EI OLE.

      Onko itsemurhan tekijä hyvin itsekäs? KYLLÄ.

      Onko suurempi häpeä itsemurha vai epäonnistuminen elämässä? ITSEMURHA.

      Kunniakasta on osoittaa, että ottaa elämältä vastaan kohtalonsa, tuli mitä tuli.

      Raukkamaisinta on tehdä itsemurhallaan pahaa muille. Mikään ei oikeuta aiheuttamaan läheisilleen sitä järkytystä ja vuosien pahaa oloa , jonka itsemurhasi aiheuttaa. Tai oikeuta tuhoamaan veturinkuljettajan elämää, kuten kävi ystävälleni.

      Hän oli vasta muutaman vuoden toiminut veturinkuljettajana, kun epätoivoinen nuori tuli harkitusti kiskoille juuri ennen junan tuloa.

      Kaikkein järkyttävintä kuljettajalle oli, kun hän ehti vain nähdä tuon nuoren hymyilevän hänelle sekuntia ennen kuolemaa. Tämä näky syöpyi veturinkuljettajan mieleen ikuisiksi ajoiksi ja se herättää hänet painajaisunesta vähintään viikoittain. Hän käy edelleen terapiassa ja syyttää itseään tuon nuoren kuolemasta.

      Oliko itsemurhan tehneellä oikeus tuhota itsensä lisäksi myös toisen, hänelle täysin tuntemattoman kuljettajan elämä?

    • o..

      Veti aika sanattomaksi.

    • lopolikipit

      Paljon ajattelemista ja sulateltavaa tuossa.

    • ikrutski

      Toivottavasti mahdollusimman moni luki tänne asti.

    • surullinen pikkumyy

      Aikamoinen viestiketju.

      • Jonkun kolhun kokeneena

        Elämä on aina epäoikeudenmukaista - turvaa Jumalaan ja rukoile. Se toimii. Jos et rukoile - ei toimi.

        Ihmisen syy elää ja jaksaa täällä on aina kiinnostanut psykologeja ja psykiatreja. Nämä voivat tarjota uusia ajatuksia ja helpotusta. Hyvä niin. Kuitenkin kun löydät lopullisen niitin Jumala aspektista asiat saavat uuden kulman ja valon.

        Mulla on menny monta kaveria pois ennenaikaisesti rivistä


    • elegant__

      Erään yleisesti mm. aamuisin ja iltäpäivisin käytetyn nautintoaineen ainesosa voi saada tarpeeksi suurella annoksella sydämen prakaamaan. Ei sekään välttämättä kovin miellyttävää tai eleganttia ole, mutta näitä elegantteja tapoja etsineenä olen huomannut, ettei niitä oikein ole.

    • Kaiken Pahan Alku???

      -Ei raha, vaan rahan himo!

      Juu, ei elämä pelkkää rahaa olekaan. Se on suuri valhe, vaikka rahalla jotain saakin tylsistymiseen asti.

      Pelkällä elämänasenteen muutoksella voit elää vielä pitkän loppuelämäsi onnellisesti. Aika kuluu joka tapauksessa hujauksessa aikuisuudessa.

      Ruotsissa muutama vuosi sitten eräs nuorukainen alkoi kyselemään nettikameran edessä tuota samaa asiaa chatissa, miten hän voisi riistää itseltään hengen. Joku ehdotti, että hirtä itsesi. Muut innostuivat tämän idean puolesta ja alkoivat innostamaan ja kehottamaan tätä nuorukaista, joka lopulta teki siinnä nettikameran edessä itselleen silmukan. Joku sentään ilmoitti poliisille, joka löysi IP-osoitteen perusteella asunnon, jossa kaveri hirtti itsensä, mutta poliisi ei ehtinyt paikalle. Ihmiset saivat katsoa suoraa itsemurhaa netistä. Ei lopulta kenelläkään ollutkaan kivaa! Vähiten kuolleella nuorukaisella.

      Kuntoliikuntaa ja unelmointia peliin. Itsemurha ei ratkaise mitään eikä palvele ketään, "sillä kaikki me kuolemme pian." Ennen sitä eletään ihmisiksi.

      Ihminen voi tehdä ja toteuttaa lapsuuden haaveitaan, vaikka näin virtuaalisesti, kuten itsekin lopulta keksin tehdä:
      http://www.youtube.com/watch?v=X6HOb8CwKco

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      62
      4769
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      51
      3192
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      145
      2422
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      2006
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      79
      1598
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1217
    7. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      1145
    8. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1121
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      87
      1118
    10. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1096
    Aihe