tuliliskoni ei ui. sen iho kuivuu välillä ja tulee harmahtavaksi... silloin laitan sen veteen mutta se menee samantien takaisin maalle! mitä pitäisi tehdä??
ei ui!!
3
857
Vastaukset
- nel1varvas
Tuliliskosi viettää maakautta. Se on täysin normaalia. Ihon muuttuminen harmahtavaksi johtuu todennäköisesti siitä että liskosi on lähiaikoina luomassa nahkansa. Nahka lähtee kuin "hansikas" ja tulilisko syö sen. Nahanvaihdon jälkeen iho on taas tumma ja kiiltävä.
Tuliliskot viettävät pitkiäkin maakausia etenkin nuorina. Ja pitkällä tarkoitan viikkoja-jopa kuukausia. Todennäköisesti tuliliskosi käy vedessä yöaikaan joten kannattaa laittaa veteen ruokaa. - Erika
Oletko varma että vesiarvot ovat kohdallaan? Siis onko vesi tarpeeksi puhdasta? Onko lämpötila oikea n. 20-22 astetta?
Lisko on muuttunut harmaaksi sen takia että sen iho on kuivinut ku se on viettänyt nii pitkän ajan maalla. Voi tosin olla että se vaihtaa ihoa ku se palaa takaisin veteen (ja tosiaankin syö sen).
Onko akvassa muitakin liskoja? Meidän yksi lisko oli masentunut ja vietti pitkiäkin aikoja maalla mut sit otettiin sille sulhanen ja nyt sitä ei korkinpalasen päällä (tai kannon päällä) ole näkynyt ikuisuuksiin!
Liskolla on maavaihe siinä puolen vuoden iässä joka voi kestää jopa puoli vuotta. Lisko nousee myös maalle erityisen useasti paritteluajan ulkopuolella. - Zuuls
Niin koita toimia sillä tavalla mistä täällä onkin jo puhuttu eli "opeta salamanteri veteen" laskemalla maa-aluetta.
Mutta olisi helpompi vastata, jos tietäisi syökö lisko yms, mutta jos lisko antaa itsensä kuivua niin se on hiukan huolestuttavampaa, koska nämä eivät ns. kuivata itseään nahanluontia varten.
Ja sama, kuin Erika, eli altaan olosuhteet: vesiarvot, koko, paljon salamantereita on jne jne.
Ja muuten..Mielummin, kuin laitat veteen niin kastele salamanteri vain kädestä tiputtamalla vettä ja älä koske siihen. Salamanterillasi on kohta jokin tulehdus, jos kosket siihen päivän - kahden välein..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta
Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk664012Pride-rautu korvaamaan kirjolohi
Kekkosen saatanan tunari meni muuttamaan aikoinaan sateenkaariväen kalan nimen. Unkarin vallankumouksen innoittamana n152127Purran aikaisemmat kannattajat siirtyneet Lindtmanin leiriin
Melkoinen muutos on käynnissä Suomen politiikan kentällä. Tulevista häviäjistä on hirmuinen kiire päästä ajoissa voittaj111897Olen parasta a-luokkaa
Kerron nyt teille, että olen äärimmäisen utelias, ja iitserakas ihminen. Teen paljon aloituksia itseäni koskien ja tunge361264- 271219
Se mua jotenkin harmittaa
Et ko sulla ollu näin paljon selvästi mielenpäällä ollut kaikkea, kysymyksiä, neuvoteltavia asioita ja huolenaiheita, et11993Oot tosi epätavallinen
ja erikoinen nainen. Tykästyä ikihyviksi sun kaltaiseen naiseen, mitä tästä pitäis edes ajatella.43839Shakki ja matti
Toivoisin, että olisit läsnä ja tukena arjessani. Et edes tietäisi, että se olen minä tässä ja täällä vain. Olisi asioit71837- 40731
Peuran liikenne ajovaloissa
Haittaako se jos bussit on romuja ja käyttökiellossa? https://www.ilkkapohjalainen.fi/avi-loysi-kahdeksan-puutetta-kaup24684