On kerrottu, että Porin Helluntailähetykseen on viime aikoina liittynyt paljon uusia jäseniä. Kyselen helluntaiuskovien moraalista puolta. Onko mielestänne oikein se, että Helluntaiyhdistykseen liitytään vain sen vuoksi, että saadaan enemmistö jonkun tietyn päätöksen taakse? Onko moraalisesti oikein se, jos nämä uudet henkilöt ovat liittyneet yhdistykseen vain sen vuoksi, että saataisiin Helluntaiyhdistys lopetettua? Miksi lopetettavaksi aiottuun yhdistykseen pitää liittyä näillä motiiveilla?
Eikö ne hengelliset arvot joille Helluntaiyhdistys on aikoinaan rakennettu, ole olleetkaan niin tärkeitä, jos motiivina on yhdistyksen lopettaminen? Tuolla samalla ajattelutavalla voisi ajatella niin, että helluntailaiset valtaisivat joukolla esim Setan tai jonkun muun yhdistyksen tai säätiön, jonka tahtoisivat lopettaa..
Porin Helluntaiyhdistykseen liittyvien motiivit
72
257
Vastaukset
- vaihda jo levyä
Viuviuviuviuviu...
- että näin
Niinpä, sehän tässä juuri ihmetyttääkin. Miksi he liityvät ja miksi juuri heitä liitetäänkin yhdistykseen, jonka purkamisesta ovat valmiit kokoustamaan 6.4.2014. Vanhan seurakunnan kannattajia ei ole vieläkään suostuttu liittämään siihen.
- Pääkonttorin mies
Miksi joku on eronnut yhdistyksestä?
Kertaus on opintojen äiti, mutta eikö oikeasti voisi jo vaihtaa levyä?
Vaikkapa tähän: http://www.youtube.com/watch?v=l5Me9bhVc2QTässä ketjussa halusin tuoda esille yksityiskohtana Helluntaiyhdistykseen liittyvien motiivit. Toki varmaan voisi "vaihtaa levyä", mutta tylsäksihän helluntailaisuus -keskustelupalsta menisi, jos toistuvista aiheista, kuten kolminaisuuopista, helluntaikirkosta, kasteesta, karismaattisuudesta ym keskustelut jäsisvät pois. Silloin ei koko keskustelupalstaa enää tarvittaisi.
Ps. Tuo Veikko Lavin kappale on ihan kiva, samoin muutkin hänen laulunsa, vaikka eivät olekaan helluntailauluja. On hyvä, että helluntailaisetkin tänä päivänä arvostavat Lavin tekemiä lauluja.mazdels kirjoitti:
Tässä ketjussa halusin tuoda esille yksityiskohtana Helluntaiyhdistykseen liittyvien motiivit. Toki varmaan voisi "vaihtaa levyä", mutta tylsäksihän helluntailaisuus -keskustelupalsta menisi, jos toistuvista aiheista, kuten kolminaisuuopista, helluntaikirkosta, kasteesta, karismaattisuudesta ym keskustelut jäsisvät pois. Silloin ei koko keskustelupalstaa enää tarvittaisi.
Ps. Tuo Veikko Lavin kappale on ihan kiva, samoin muutkin hänen laulunsa, vaikka eivät olekaan helluntailauluja. On hyvä, että helluntailaisetkin tänä päivänä arvostavat Lavin tekemiä lauluja.*Ylävitonen*
:)
- Pääkonttorin sisar
Olen sitä mieltä, että helluntaiherätyksen kaikkien seurakuntien pitäisi siirtyä nykyaikaiseen malliin, pois vanhoista Viipurin ajoista. Eli niin, että herätyksen kaikki seurakunnat liittyisivät Suomen Helluntaikirkkoon ja seurakunnissa olisi vain helluntakirkkoon kuuluvia jäseniä. Ne, jotka eivät halua liittyä kirkkoon, hakeutukoot muualle itselleen sopivaan paikkaan. Helluntaikirkon organisaatiota pitää vahvistaa. Vain tällä on tulevaisuutta, järjestäytymättömät seurakunnat kuihtuvat vanhanaikaisina pois. Porin seurakunnan vanhimmisto ajoi oikeaa asiaa ja yritti parhaansa. Oikeudenkäynnit olivat turha operaatio. Toivottavasti siellä Porissakin valitsevat Helluntaikirkon jäsenyyden niin, että jokainen seurakunnan jäsen liittyy Suomen Helluntaikirkkoon.
Pääkonttorin sisar Herrassa, mitä olet mieltä siitä, jos uskovien motiivi liittyä Helluntaiyhdistykseen on yhdistyksen lopettaminen? Onko tällainen toiminta moraalisesti oikein? Olisiko jotain muita keinoja viedä Helluntaikirkon asiaa eteenpäin, kuin liittyminen Helluntaiyhdistykseen?
- kaihdin
Sinulla on mielipiteitä. Voisitko sisar vielä avata päättelyäsi kertomalla miksi olet päätynyt mielipiteisiisi? Miksi yhdistyspohjalta ei voisi enää jatkaa toimintaa esim. seuraavan 50 vuoden ajan? Miksi keskusorganisaatiota pitäisi vahvistaa? Kuka siitä hyötyisi ja millä tapaa? Porin helluntaiväki on tietääkseni irrottautumassa Suomen helluntaikirkosta perustaen uuden yhdyskunnan. Mitä mieltä olet siitä?
- Sivukonttorin setä
mazdels kirjoitti:
Pääkonttorin sisar Herrassa, mitä olet mieltä siitä, jos uskovien motiivi liittyä Helluntaiyhdistykseen on yhdistyksen lopettaminen? Onko tällainen toiminta moraalisesti oikein? Olisiko jotain muita keinoja viedä Helluntaikirkon asiaa eteenpäin, kuin liittyminen Helluntaiyhdistykseen?
Suurin osa liittyneistä on toiminut näin, koska haluaa olla mukana, jos Porissa jatketaan yhdistysperiaatteella. Ja edelleen Porin Helluntaiseurakunta on eroamassa Helluntaikirkosta.
- ilman selityksiä
Sivukonttorin setä kirjoitti:
Suurin osa liittyneistä on toiminut näin, koska haluaa olla mukana, jos Porissa jatketaan yhdistysperiaatteella. Ja edelleen Porin Helluntaiseurakunta on eroamassa Helluntaikirkosta.
Myöhään syntynyt selitys sinulla, Sivukonttorin setä.
He, joiden näkemys on yhdistyksen lopettaminen ja varojen siirto yhdyskuntaseurakunnalle, ovat käynnistäneet henkilöiden liittämisen yhdistykseen.
Nuo toimivassa johdossa olevat ovat päättämässä, ja keitä otetaan ja keitä ei oteta.
Jos päädytään siihen että yhdistys on edelleen toiminnassa, siihen ehtii liittyä kyllä sitten, ja silloin on selvä peruste liittymiselle.
- Pääkonttorin sisar
Ei ole moraalisesti eikä hengellisesti oikein. Helluntaikirkon pitää mennä omaa tietään eteenpäin. Joka tapauksessa Suomen Helluntaikirkko etenee ja kasvaa, vaikka tyylittömiä yhteenottoja tapahtuukin. Itse näkisin asian niin, että jos noin 90% helluntaiseurakunnan jäsenistä kannattaa Suomen Helluntaikirkkoon liittymstä, on valittava malli, missä seurakunnan kaikki jäsenet liityvät Helluntaikirkon jäseneksi ja koko seurakunta tietysti samalla. Valitettavasti liittymistä vastustavat joutuvat hakemaan itselleen uuden seurakunnan, jonkun heille sopivan seurakunnan. Helluntaikirkossa on nuorta voimaa ja ylistystä, jopa karkelointiakin. Helluntaikirkko elää keskellä arkea ja yhteiskuntaa. Se on mukana päättämässä asioista.
- semmoista
Pääkonttorin sisar. Teidän Helluntaikirkkonne tosiaankin kannattaisi mennä ihan omaa tietään eteenpäin, mutta ei niin, että hajoittaa jo olemassa olevia vanhoja seurakuntia sisältäpäin. Eli vaikkapa vain hankkimalla itselle se kirkko paikkakunnilta, joissa aiotte aloittaa toimintanne ja kutsumalla sinne ihmisiä. Sittenhän sinne voisi liittyä ketkä nyt ikinäkin haluavat. Ei se sen kummenpaa ole. En minäkään voi tulla tupsahtaa sinun kotiisi ja kertoa, että voit liittyä minun perheeseeni, mutta jos et, niin etsi joku sinulle sopiva koti, vai voisinko sinun milestäsi? Sillä juuri tuollaiselta kirjoituksesi vaikutti.
- kummastuttaa
Minua hiukan kummastuttaa Pääkonttorin sisaren matikkapää. Suomessa on noin 46000 helluntailaista ja noin 250 helluntaiseurakuntaa, joista helluntaikirkkoon kuuluvia ihmisiä on noin 7500 ja seurakuntia väkisin vietynä kirkkoon noin 41, eli miten sinä saat laskettua noista yhtälöistä sen teidän 90%?
On hienoa, että Helluntaikirkon kannattajissakin löytyy vielä moraalia tuossa asiassa. Olen samaa mieltä siitä, että Helluntaikirkon pitää mennä omaa tietään eteenpäin. Tämän tulee tapahtua kuitenkin moraalisesti ja hengellisesti oikein. Näinhän ovat tehneet muutkin pääuomaan kuulumattomat seurakunnat, kuten vaikkapa City-seurakunnat, Kansakunnat Kristukselle -seurakunta ja Sana ja Ylistys -seurakunta.
Helluntaikirkko voisi ottaa mallia ennemmin näiden Helluntailiikkeen pääuomaan kuulumattomien seurakuntien menettelytavoista, kuin näiden seurakuntien ylistyksestä ja karkeloinnista.- tode*
mazdels kirjoitti:
On hienoa, että Helluntaikirkon kannattajissakin löytyy vielä moraalia tuossa asiassa. Olen samaa mieltä siitä, että Helluntaikirkon pitää mennä omaa tietään eteenpäin. Tämän tulee tapahtua kuitenkin moraalisesti ja hengellisesti oikein. Näinhän ovat tehneet muutkin pääuomaan kuulumattomat seurakunnat, kuten vaikkapa City-seurakunnat, Kansakunnat Kristukselle -seurakunta ja Sana ja Ylistys -seurakunta.
Helluntaikirkko voisi ottaa mallia ennemmin näiden Helluntailiikkeen pääuomaan kuulumattomien seurakuntien menettelytavoista, kuin näiden seurakuntien ylistyksestä ja karkeloinnista.vai että näistä mallia?
"City-seurakunnat, Kansakunnat Kristukselle -seurakunta ja Sana ja Ylistys -seurakunta."
Jos vähääkään tunnet UT:n seurakuntamallia ja viimeisten parin vuosikymmenten tapahtumia Suomen kristillisissä seurakunnissa, perut tuollaiset puheet ihan tässä ja nyt.
(Siinäpä tuli taas yksi älyvapaa mielipide sinulta.) tode* kirjoitti:
vai että näistä mallia?
"City-seurakunnat, Kansakunnat Kristukselle -seurakunta ja Sana ja Ylistys -seurakunta."
Jos vähääkään tunnet UT:n seurakuntamallia ja viimeisten parin vuosikymmenten tapahtumia Suomen kristillisissä seurakunnissa, perut tuollaiset puheet ihan tässä ja nyt.
(Siinäpä tuli taas yksi älyvapaa mielipide sinulta.)Tarkoitan, että Helluntaikirkko voisi ottaa mallia noiden mainitsemieni seurakuntien menettelytavoista seurakuntia perustettaessa. Käsittääkseni nuo mainitsemani seurakunnat eivät ole pyrkineet lopettamaan muiden seurakuntien toimintaa ylläpitäviä yhdistyksiä eivätkä ole aloittaneet toimintaansa minkään voimassaolevan seurakunnan sisältä.
Mainitsemani seurakunnat ovat myös hankkineet itse toimitilansa ja luoneet julkaisutoimintansa. Toki varoja on mennyt paljon, kun toiminta on aloitettu tyhjästä. Kukaan ei pääse kuitenkaan syyttämään näitä pieniä seurakuntia ainakaan siitä, että olisivat aloitustoiminnallaan tai muuten pyrkineet laajamittaisesti hajoittamaan voimassaolevia kristillisiä seurakuntia.
Tarkoitatko UT:llä UuttaTestamenttia? Käsittääkseni Uudessa Testamentissa ei ole ohjeita seurakuntien perustamisen käytännöllisille asioille. Kun nämä puuttuvat, täytyy päätökset ja toimenpiteet tehdä niin, että ne ovat moraalisesti ja hengellisesti oikein, ja myös maallista lakia kunnioittaen.
Kun ajattelen parin vuosikymmenen aikana tapahtuneita asioita Suomen Helluntailiikkeen piirissä, totean sen, että Helluntailiike on jatkanut vauhdilla hajaantumistaan moniin eri suuntauksiin. Viimeisimpänä on jakaantunut Helluntaiherätys, joka on nyt jo ainakin kolmessa eri leirissä ja neljäs on Poriin perusteilla. Ja jokainen näistä suunnista, samoin Helluntailiikkeen pääuoman ulkopuolella olevista seurakunnista, sanoo olevansa oikea raamatunmukainen seurakunta.
- DoctorT
Minun puolestani HELLUNTAI RIKKO voi ja saa paisua ihan kuin tahtoo!
Mutta tehköön OMILLA, HANKKIMILLAAN VAROILLA, EI VAPAAN HELLUNTAIHERÄTYKSEN aikanaan keräämillä ja siten ryöstetyillä varoilla.
HELLUNTAI RIKKO saa paisua ihan kuten tahtoo, JOS ILMAN JUMALAA JA HÄNEN HENKEÄÄN siihen pystyy! Toistaiseksi ei ole pystynyt, vaan on ryöstellen ollut liikkeellä!
Mielestäni rikko tulee kokemaan ennennäkemättömän häpeän, jonka Jumala sille sallii sen tapojen ja syntien vuoksi!
Ehkä Pori on jo tuon HÄPEÄN ensilapsi!!- tode*
samat uskovathan ne niitä varoja ovat keränneet, eivät ne ole yksin sinun kukkarostasi saatuja.
Ihan turhaa on tuo riehumisesi. - Sivukonttorin setä
DoctorT taitaa olla eniten huolissaan rahasta, luullen sen vetoavan ihmisiin. En itse ole antanut mitään millekään yhdistykselle, vaan evankeliumin työhön. Olkoonkin, että yhdistys on ollut virallisena toimijana.
DoctorT on jo osoittanut olevansa kykenemätön järkevään keskusteluun, käyttäessään rikosoikeudellisia termejä tahosta, joka ei ole edes mukana jutussa. Ja Helluntaikirkko tai rikko, niinkuin hän ilmaisee, on kohta porilaisten hylkäämä.
DoctorT puhuu aivan kuin miljoonia oikeudessa voittanut evankelista. Kaikesta huomaa, että hän on liikkeellä rakentavalla mielellä, eikä lepää, ennenkuin hänen haluamansa totuus voittaa ja hän istuu kalifina kalifin paikalla. Siellä voi tosin tulla yksinäistä - naurettava kyhätys
tode* kirjoitti:
samat uskovathan ne niitä varoja ovat keränneet, eivät ne ole yksin sinun kukkarostasi saatuja.
Ihan turhaa on tuo riehumisesi.Nämä uusiouskovat eivät ole keränneet tuskin mitään eikä heitä ole näkynyt minkään sortin talkoissa koskaan eikä tule näkymäänkään.
Pitää olla jotenkin niksahtanut yleensäkin että alkaa rukoushuoneen keskikäytävälle rakentamaan omaa kirkkolaitostaan väkisin ja kaikella mahdollisella vänkylöinnillä!?
Hullumpaa ei taida olla toista tämän pallon päällä.
Siinä he sitten tekevätt kuulemma sitä tulevaisuutta, kuten olemme lukeneet erään liperipastorin sanoin. - Onko kirkko Juudas
tode* kirjoitti:
samat uskovathan ne niitä varoja ovat keränneet, eivät ne ole yksin sinun kukkarostasi saatuja.
Ihan turhaa on tuo riehumisesi.Ei ne varat Herrankaan kukkarossa, jota Juudas Iskariot hoiti, ollut yksin kenenkään opetuslapsen kukkarosta, mutta kuitenkin pyhä Kirja sanoo, että Juudas oli VARAS. Onko nyt Helluntaikirkko, kuten Juudas silloin kerran, samassa mielenlaadussa.
Minä en teitä tuomitse. Olen Jumalan armosta saanut Jeesuksen hengen ja mielen. Ei se tuomitse ketään. Herrani panee kerran tuomiot (hyvät ja pahat) täytäntöön ja silloin toivon, että kaikki palstalaiset olisivat autuaita, ikionnellisia. - tode*
naurettava kyhätys kirjoitti:
Nämä uusiouskovat eivät ole keränneet tuskin mitään eikä heitä ole näkynyt minkään sortin talkoissa koskaan eikä tule näkymäänkään.
Pitää olla jotenkin niksahtanut yleensäkin että alkaa rukoushuoneen keskikäytävälle rakentamaan omaa kirkkolaitostaan väkisin ja kaikella mahdollisella vänkylöinnillä!?
Hullumpaa ei taida olla toista tämän pallon päällä.
Siinä he sitten tekevätt kuulemma sitä tulevaisuutta, kuten olemme lukeneet erään liperipastorin sanoin.olen ehkä jäävä kehumaan omilla keräyksilläni seurakuntaan kuulumiseni aikana, mutta jotakin olen minäkin muiden mukana tuonut seurakuntani "yhteiseen "kassaan". Olisi hyvä tietää, millä konstilla sinä mitätöit ihan noin vain sen kaiken työmme määrän?
- mjoob
Ei yhdistystä ole rakennettu hengellisin arvoin. Yhdistykset perustettiin, koska valtiovalta ei tunnustanut muita seurakuntia, kuin luterilaiset ja ortodoksit.
Nyt se on mahdollista- koditon1
Yhdistyspohjaisessa on kuitenkin pyritty toimimaan sellaisilla arvoilla ja tavoilla, jotka ovat tukeneet seurakuntalaisten tasavertaisuutta.
Aika hengellistä mielestäni! - että näin
mjoob. Mielestäni vanhat seurakunnat rakennettiin juuri hengellisin arvoin ja jos seurakuntia ei rakenneta Raamatun mukaan ja hengellisin arvoin, niin sittenhän ne ovat kuin mitä tahansa kerhoja. Oletko nyt tosiaankin sitä mieltä, että noin 80 vuotta sitten Porissa alkanut toiminta, ei perustunut hengellisiin arvoihin? Kyllä se sen ajan ihmisille oli mitä totisinta totta.
- mjoob
että näin kirjoitti:
mjoob. Mielestäni vanhat seurakunnat rakennettiin juuri hengellisin arvoin ja jos seurakuntia ei rakenneta Raamatun mukaan ja hengellisin arvoin, niin sittenhän ne ovat kuin mitä tahansa kerhoja. Oletko nyt tosiaankin sitä mieltä, että noin 80 vuotta sitten Porissa alkanut toiminta, ei perustunut hengellisiin arvoihin? Kyllä se sen ajan ihmisille oli mitä totisinta totta.
Että näin, varmasti 80 vuotta sitten toimittiin hengellisin arvoin, kun seurakuntaa ja uskovien yhteisöä luotiin. Hengelliset arvot eivät kuitenkaan vaatineet luomaan juuri yhdistystä. Sen teki valtio, kun ei arvostanut/tunnustanut muita kuin omat kirkkonsa. Sitä tarkoitin
- arvoja on
mjoob kirjoitti:
Että näin, varmasti 80 vuotta sitten toimittiin hengellisin arvoin, kun seurakuntaa ja uskovien yhteisöä luotiin. Hengelliset arvot eivät kuitenkaan vaatineet luomaan juuri yhdistystä. Sen teki valtio, kun ei arvostanut/tunnustanut muita kuin omat kirkkonsa. Sitä tarkoitin
Oli 80-vuotta sitten mahdollista järjestäytyä uskonnolliseksi yhdyskunnaksi. Valtio tunsi ja tunnusti uskontokunnat.
Totta, että hengellinen seurakunta voi olla ilman yhdistystä tai yhdyskuntaa.
Helluntailaiset katsoivat aivan hengellisen mittapuun mukaan, että se järjestely ei heille sovi, mitä uskonnonvapauslain mukainen järjestäytyminen merkitsee kaikkinensa.
Helluntaikirkko on rekisteröity vanhan uskonnonvapauslain vielä ollessa.
Uusi laki ei tuonut olennaista uutta. Sen että paikallisyhteisö voi taloutensa hoitaa itsenäisesti. - Pääkonttorin mies
arvoja on kirjoitti:
Oli 80-vuotta sitten mahdollista järjestäytyä uskonnolliseksi yhdyskunnaksi. Valtio tunsi ja tunnusti uskontokunnat.
Totta, että hengellinen seurakunta voi olla ilman yhdistystä tai yhdyskuntaa.
Helluntailaiset katsoivat aivan hengellisen mittapuun mukaan, että se järjestely ei heille sovi, mitä uskonnonvapauslain mukainen järjestäytyminen merkitsee kaikkinensa.
Helluntaikirkko on rekisteröity vanhan uskonnonvapauslain vielä ollessa.
Uusi laki ei tuonut olennaista uutta. Sen että paikallisyhteisö voi taloutensa hoitaa itsenäisesti.Nyt ei kannata juuttua isiemme perinnäissääntöihin ja tapoihin.
Olen iloinen että asiallinen keskustelu helluntaikirkosta on virinnyt tänne. - koditon1
koditon1 kirjoitti:
Yhdistyspohjaisessa on kuitenkin pyritty toimimaan sellaisilla arvoilla ja tavoilla, jotka ovat tukeneet seurakuntalaisten tasavertaisuutta.
Aika hengellistä mielestäni!Vieläkään esim. Oulussa ei helluntaikirkkoon kuulu puoletkaan 1200 jäsentä kattavasta seurakunnasta.
Onko siis tämä tasavertaisuutta, kun ajatellaan päätöksenteko-oikeutta? Siis selkeä vähemmistö on juridisesti kelpo päättämään näinkin suuren seurakunnan asioista. Ja osa näistä oikeutetuista on jopa muilta paikkakunnilta.
Missä oikeus ja kohtuus?
- käsittämätöntä touhu
Perinteinen seurakuntamalli on edelleen täysin elinkelpoinen malli kaikessa Hengellisessä työssä, ja sen mallin pohjalta on tähänmaahan rakennettu KAIKKI mitä helluntaissa on !
Tämä kirkkopöhötys ei ole rakentanut yhtään mitään eikä tule rakentamaan ellei riitoja ja kieräilyjä oteta huomioon ja näitä keskikäytäväkirkkoja.
koko touhu on niin penkin alta kuin olla voi.- ei kuulemma saa
Tulee mieleen se vitsi jonka joku lanseerasi maamiehen tietolaariin aikoinaan kysymyksellä, saako toisen tontille rakentaa jos on tavara itseltä !!
sopii tähän kirkkopolitiikkaan järkevyytensä puolesta.
- Pääkonttorin sisar
Suomen Helluntaikirkko yhtenäistää helluntaiherätyksen käytäntöjä, jolloin kaikkialla tulee olemaan yksi mieli ja yksi puhe. Jossain vaiheessa Suomen Helluntaikirkon seurakunnissa opetustehtäviin vaaditaan Ison Kirjan antama pätevyys, jolloin sekava opetus poistuu ja toiminta selkeytyy. Helluntakikirkko tulee toimimaan entistä aktiivisemmin yhteiskunnassa. Tämän tietysti edellyttää sitä, että integroidutaan myös poliittisesti ja ekumeenisesti. Harrastelusta ei siis ole kysymys, vaan määrätietoisesta eteenpäin menemisestä, ajan hengessä.
- että näin
Pääkonttorin sisar. Onnea vaan Helluntaikirkon ja sinun yhteiskunnallisille ja poliittisille tominnoillenne, mutta olisi ollut toki suotavaa, että olisitte perustaneet ne kirkkonne ja Raamattuoppistonne ihan perustuksia myoten itse, sillä voiko tuollaiselle perustalle rakentaa mitään rehellistä ja pysyvää. Tähän asti olette perustaneet kaiken toimintanne vanhojen Helluntaiseurakuntien sisälle ja olen havaitsevinani puheessasi väheksyntää sitä toimintaa kohtaan, jota täällä ovat vanhat Helluntaiseurakunnat tehneet kaikki nämä vuosikymenet. Harrastelua kyllä olen ollut havaitsevanani näinä aikoina, sillä kaikenlaisia " sirkushuvejahan" siellä kyllä nyt harjoitetaan. Ennen sanottiin, että " kun Henki loppuu, niin konstit alkaa". Taisi vanha, sodatkin kokenut sukupolvi olla totisesti oikeassa.
- tode*
hmm... mitähän tuo on olevinaan? "Integroidutaan myös poliittisesti ja ekumeenisesti"!
Tuskin tässä enää tarvitaan provosointia yhtään lisää. Viestisi kaltaisia uskomuksia on jo olemassa aivan tarpeeksi tuomaan eripuraa.
Viimeisimmän RV-lehden kolumni sivuaa väittämääsi oikein hyvin. Anssi Tiittanen ottaa siinä kantaa katolisen kirkon ja herätyskristillisyyden suhteista. Ekumenia ei todellakaan ole Suomen helluntaikirkon päämäärä. Kannattaa lukaista ko. kirjoitus. tode* kirjoitti:
hmm... mitähän tuo on olevinaan? "Integroidutaan myös poliittisesti ja ekumeenisesti"!
Tuskin tässä enää tarvitaan provosointia yhtään lisää. Viestisi kaltaisia uskomuksia on jo olemassa aivan tarpeeksi tuomaan eripuraa.
Viimeisimmän RV-lehden kolumni sivuaa väittämääsi oikein hyvin. Anssi Tiittanen ottaa siinä kantaa katolisen kirkon ja herätyskristillisyyden suhteista. Ekumenia ei todellakaan ole Suomen helluntaikirkon päämäärä. Kannattaa lukaista ko. kirjoitus.Niin, onhan Helluntaikirkolla ollut enemmän taipuvaisuutta ekumeniaan, kuin perinteisillä helluntaiseurakunnilla. Myös tällä palstalla olemme saaneet lukea Helluntaikirkon puolestapuhujien, kuten vaikkapa Pääkonttorin miehen, myönteisiä kirjoituksia ekumeniasta. Varmaan ekumeniaa pitää olla, kun on kerran nyt kirkkokin.
Itse en vastusta ekumeniaa, koska se lähentää uskovia toisiinsa eri uskonkäsityksistä huolimatta. Epäilen kuitenkin, että kaikki kristilliset piirit eivät ole siihen valmiita. Lieneekö Helluntailiikekään ekumeniaan valmis, koska sen verran kovaa arvostelua helluntaista välillä kuulee muita kristillisiä kirkkoja kohtaan.
Integroituminen poliittisesti taas on aivan uusi asia, enkä tiedä, mitä se edes tarkoittaa. Ehkäpä Pääkonttorin Sisar valaisee tätä asiaa ja kertoo, miten sitä viedään "määrätietoisesti eteenpäin ajan hengessä".- tode*
mazdels kirjoitti:
Niin, onhan Helluntaikirkolla ollut enemmän taipuvaisuutta ekumeniaan, kuin perinteisillä helluntaiseurakunnilla. Myös tällä palstalla olemme saaneet lukea Helluntaikirkon puolestapuhujien, kuten vaikkapa Pääkonttorin miehen, myönteisiä kirjoituksia ekumeniasta. Varmaan ekumeniaa pitää olla, kun on kerran nyt kirkkokin.
Itse en vastusta ekumeniaa, koska se lähentää uskovia toisiinsa eri uskonkäsityksistä huolimatta. Epäilen kuitenkin, että kaikki kristilliset piirit eivät ole siihen valmiita. Lieneekö Helluntailiikekään ekumeniaan valmis, koska sen verran kovaa arvostelua helluntaista välillä kuulee muita kristillisiä kirkkoja kohtaan.
Integroituminen poliittisesti taas on aivan uusi asia, enkä tiedä, mitä se edes tarkoittaa. Ehkäpä Pääkonttorin Sisar valaisee tätä asiaa ja kertoo, miten sitä viedään "määrätietoisesti eteenpäin ajan hengessä".uskovien yhteys on se avainsana, jota myös Helluntaikirkko ajaa eteenpäin. Keskutelu ekumeniasta on ajautunut aivan väärille urille, ja jun ei halua erottaa noita kahta asiaa toisistaan, syntyy näitä mahdottomia erimielisyyksiä.
Pääkonttorin sisar on enemmän sinun uskonsisareni, kuin minun ja helluntaikirkon. Näin ne provosoinnit toimivat, olet sinäkin näemmä nielaissut syötin koukkuineen päivineen. (Enkä yhtään ihmettelisi, että olisi ihan itse asialla.) - koditon1
tode* kirjoitti:
uskovien yhteys on se avainsana, jota myös Helluntaikirkko ajaa eteenpäin. Keskutelu ekumeniasta on ajautunut aivan väärille urille, ja jun ei halua erottaa noita kahta asiaa toisistaan, syntyy näitä mahdottomia erimielisyyksiä.
Pääkonttorin sisar on enemmän sinun uskonsisareni, kuin minun ja helluntaikirkon. Näin ne provosoinnit toimivat, olet sinäkin näemmä nielaissut syötin koukkuineen päivineen. (Enkä yhtään ihmettelisi, että olisi ihan itse asialla.)Uskovien yhteys on niin kallisarvoinen asia, ettei olisi ollut varaa riskeerata sitä kirkkohankkeella.
Aika erikoista on, jos oman seurakunnan sisällä oleva yhteys on halpa-arvoinen ja kuitenkin puhutaan kauniin korulausein laajemmasta uskovien yhteydestä. Olemmehan toki tietoisia siitä, miten yhteys helluntaiseurakuntien sisällä on hajonnut, kun kovilla otteilla on viety kirkollistumista eteenpäin. Itsekään en tänne kirjoittelisi, ellen olisi kokenut ja elänyt tuon repivän tilanteen keskellä.
Olen täysin samaa mieltä siinä, että " uskovien yhteys on avainsana ". tode* kirjoitti:
uskovien yhteys on se avainsana, jota myös Helluntaikirkko ajaa eteenpäin. Keskutelu ekumeniasta on ajautunut aivan väärille urille, ja jun ei halua erottaa noita kahta asiaa toisistaan, syntyy näitä mahdottomia erimielisyyksiä.
Pääkonttorin sisar on enemmän sinun uskonsisareni, kuin minun ja helluntaikirkon. Näin ne provosoinnit toimivat, olet sinäkin näemmä nielaissut syötin koukkuineen päivineen. (Enkä yhtään ihmettelisi, että olisi ihan itse asialla.)Mielestäni ekumenian tarkoitus ei ole muuttaa eri kirkkokuntien uskonkäsityksiä vaan lisätä juuri uskovien yhteyttä ja yhteistyötä. Ehkä jotkut näkevät yhteydessä vaaran, että kaikki kirkot pitäisi sulauttaa yhteen.
Toki samankaltaisia uskonliikkeitä pitäisikin yrittää sulauttaa yhteen. Helluntailiikekin olisi hyvä saada saman katon alle Suomessa, mutta eihän se onnistu, kun seurakunnat ovat niin eripuraisia keskenään ja kun Helluntailiikkeeltä puuttuu yhtenäinen oppi.
Helluntaikirkkolaista Pääkonttorin sisarta arvostan siinä, koska hänen mielestään on moraalisesti ja hengellisesti väärin liittyä Helluntaiyhdistykseen, jos motiivina on yhdistyksen lopettaminen. Ekumeniasta olemme samalla linjoilla. Helluntaikirkkolaisillakin siis näyttää olevan merkittäviä eroja suhtautumisessa menettelytapoihin Helluntaikirkkoseurakuntia luotaessa sekä suhteessa ekumeniaan.- tode*
koditon1 kirjoitti:
Uskovien yhteys on niin kallisarvoinen asia, ettei olisi ollut varaa riskeerata sitä kirkkohankkeella.
Aika erikoista on, jos oman seurakunnan sisällä oleva yhteys on halpa-arvoinen ja kuitenkin puhutaan kauniin korulausein laajemmasta uskovien yhteydestä. Olemmehan toki tietoisia siitä, miten yhteys helluntaiseurakuntien sisällä on hajonnut, kun kovilla otteilla on viety kirkollistumista eteenpäin. Itsekään en tänne kirjoittelisi, ellen olisi kokenut ja elänyt tuon repivän tilanteen keskellä.
Olen täysin samaa mieltä siinä, että " uskovien yhteys on avainsana ".mitä mieltä sinä koditon1 olet Vapaakirkosta? Onko nyt heihinkin otettava hajurakoa?
- tode*
mazdels kirjoitti:
Mielestäni ekumenian tarkoitus ei ole muuttaa eri kirkkokuntien uskonkäsityksiä vaan lisätä juuri uskovien yhteyttä ja yhteistyötä. Ehkä jotkut näkevät yhteydessä vaaran, että kaikki kirkot pitäisi sulauttaa yhteen.
Toki samankaltaisia uskonliikkeitä pitäisikin yrittää sulauttaa yhteen. Helluntailiikekin olisi hyvä saada saman katon alle Suomessa, mutta eihän se onnistu, kun seurakunnat ovat niin eripuraisia keskenään ja kun Helluntailiikkeeltä puuttuu yhtenäinen oppi.
Helluntaikirkkolaista Pääkonttorin sisarta arvostan siinä, koska hänen mielestään on moraalisesti ja hengellisesti väärin liittyä Helluntaiyhdistykseen, jos motiivina on yhdistyksen lopettaminen. Ekumeniasta olemme samalla linjoilla. Helluntaikirkkolaisillakin siis näyttää olevan merkittäviä eroja suhtautumisessa menettelytapoihin Helluntaikirkkoseurakuntia luotaessa sekä suhteessa ekumeniaan.kyllä se kuulehan niin onm, että se sinun kirkkokuntasi on enemmän ongelmissa, mitä tulee kirkon sisällä elävien uskonliikkeiden yhteensulattamiseen. :) :)
Olet ajatellut jatkaa uskonsisaresi aloittamaa aivopeseskentelyä? Sitä minä tässä myös ihmettelen, että sinä luterilaisena olet peloissasi maallistumisesta ja ajan hengessä elämisestä . Jokin tässä kuviossa ei ihan täsmää. tode* kirjoitti:
kyllä se kuulehan niin onm, että se sinun kirkkokuntasi on enemmän ongelmissa, mitä tulee kirkon sisällä elävien uskonliikkeiden yhteensulattamiseen. :) :)
Olet ajatellut jatkaa uskonsisaresi aloittamaa aivopeseskentelyä? Sitä minä tässä myös ihmettelen, että sinä luterilaisena olet peloissasi maallistumisesta ja ajan hengessä elämisestä . Jokin tässä kuviossa ei ihan täsmää.Luterilainen kirkko on myös ongelmissa, mutta toisella tavalla kuin Helluntailiike. En kirjoita luterilaisuudesta täällä, koska se ei kuulu tälle palstalle. Eikä se ole helluntailiikkeen maallistumiselle edes mikään puolustus, että kun luterilaisetkin tekevät niin. Ei Pääkonttorin sisar pysty minua "aivopeseskentelemään". Meillä sattuu vaan olemaan joistakin asioista samat mielipiteet, joka on ihan hyvä asia.
Voisin vielä mainita sen verran, että helluntaiseurakunnissa vaaditaan uskoontulokokemus ja uskossa oleminen seurakunnan jäsenyydelle. Luterilaisessa kirkossa tällaista vaatimusta ei ole. Sen vuoksi on aiheellista nostaa esille uskovien maallistuminen ja "ajan hengessä eläminen" helluntaiseurakunnissa.- tode*
mazdels kirjoitti:
Luterilainen kirkko on myös ongelmissa, mutta toisella tavalla kuin Helluntailiike. En kirjoita luterilaisuudesta täällä, koska se ei kuulu tälle palstalle. Eikä se ole helluntailiikkeen maallistumiselle edes mikään puolustus, että kun luterilaisetkin tekevät niin. Ei Pääkonttorin sisar pysty minua "aivopeseskentelemään". Meillä sattuu vaan olemaan joistakin asioista samat mielipiteet, joka on ihan hyvä asia.
Voisin vielä mainita sen verran, että helluntaiseurakunnissa vaaditaan uskoontulokokemus ja uskossa oleminen seurakunnan jäsenyydelle. Luterilaisessa kirkossa tällaista vaatimusta ei ole. Sen vuoksi on aiheellista nostaa esille uskovien maallistuminen ja "ajan hengessä eläminen" helluntaiseurakunnissa.kyllä sitä voi luterilaisuudesta puhua täälläkin silloin, kun aihe sitä vaatii. Pitää voida vertailla ja tehdä analyysejä naapurin toimien perusteella.
tode* kirjoitti:
kyllä sitä voi luterilaisuudesta puhua täälläkin silloin, kun aihe sitä vaatii. Pitää voida vertailla ja tehdä analyysejä naapurin toimien perusteella.
Ja kilpaillako paremmuudesta, siitä, kumpi on enemmän "uskovaisempi" seurakunta? Vertailua ja analysointia Helluntailiikkeessä on tehtykin luterilaisuuden perusteella, ja muutettu omia käytäntöjä vastaamaan luterilaisen kirkon käytäntöjä. Esimerkiksi seurakuntakurista on luovuttu ja on muutettu syntikäsityksiä joiltakin osin sallivammiksi. Helluntaikirkossa liitetään myös alaikäiset lapset seurakunnan rekisteriin ilman kastetta ja uskoontulokokemusta..
- uusi perusta
mazdels kirjoitti:
Mielestäni ekumenian tarkoitus ei ole muuttaa eri kirkkokuntien uskonkäsityksiä vaan lisätä juuri uskovien yhteyttä ja yhteistyötä. Ehkä jotkut näkevät yhteydessä vaaran, että kaikki kirkot pitäisi sulauttaa yhteen.
Toki samankaltaisia uskonliikkeitä pitäisikin yrittää sulauttaa yhteen. Helluntailiikekin olisi hyvä saada saman katon alle Suomessa, mutta eihän se onnistu, kun seurakunnat ovat niin eripuraisia keskenään ja kun Helluntailiikkeeltä puuttuu yhtenäinen oppi.
Helluntaikirkkolaista Pääkonttorin sisarta arvostan siinä, koska hänen mielestään on moraalisesti ja hengellisesti väärin liittyä Helluntaiyhdistykseen, jos motiivina on yhdistyksen lopettaminen. Ekumeniasta olemme samalla linjoilla. Helluntaikirkkolaisillakin siis näyttää olevan merkittäviä eroja suhtautumisessa menettelytapoihin Helluntaikirkkoseurakuntia luotaessa sekä suhteessa ekumeniaan.Miksi helluntaikirkolla pitäisi olla yhteinen oppi? Mistä ihmeestä se yhteinen oppi voisi tulla, kun Raamatun tilalle on kehitelty pikkuhiljaa helluntaioppia sen mukaan, kun joku on uniaan, näkyjään ja ilmestyksiään tulkinnut? On luonnollista, että jokaisella helluntailaisella ja karismaatilla on OMAT henkilökohtaiset unensa, näkynsä ja ilmestyksensä, eivät ne voi olla yhteneviä toisten kanssa. Jokaista ohjaa oma sydän, omat mielihalut, kunnianhimo ja jokaisen mielestä omat ilmestykset ovat oikeampia kuin toisten. Pitäisi valita esim.äänestyksellä yhteiset näkijät ja profeetat, joilta opetus tulisi - vain niin voisi saavuttaa yhteisen opin. Näkijöiden ja profeettojen ilmestysten mukaan voitaisiin Isokirja-opistossa kirjoittaa helluntaikirkon oppikirja, ja siihen jokaisen helluntaikirkon pitäisi sitoutua. Pohjaksi voisi ottaa Apostolien teot ja 1.Korinttolaiskirje, sillä alkuseurakunnan Apostolien tekemiin ihmeisiin ja merkkeihin (eli Seurakunnan perustamisen aikoihin n. 2000 vuotta sitten), helluntaiuskonto muutenkin on keskittynyt. Raamatun mukaan Apostolit ja profeetat panivat perustan Seurakunnalle (eli he saivat Kristukselta opin), mutta helluntaiuskonto on 1906-vuodesta lähtien pyrkinyt panemaan uutta perustusta vanhan rakennuksen päälle! Nyt olisi siis aika laittaa kaikille helluntailaisille yhteinen uusi ja ehompi perusta! Seurakunta voi laajeta suurestikin, jos keskitytään entistäkin enemmän siihen, mikä maailman ihmistä eniten miellyttää: ihmeet, merkit, voima, terveys ja raha!
- pään vaivaa
Miksi särjimme ehjän helluntain, olisi taas tulevaisuuden tekijöille suositeltava saarnateksti lähestyvää sunnuntaita varten !
- oikeesti totta?
Onhan se mahdollista että 'Pääkonttorin sisar' on vakavissaan, ja sellaisenahan hänet täytyy ottaa.
Muuten kyllä käväisi mielessä että hän kun kirjoittaa niin kuin homma Helluntaikirkossa on, niin Helluntaikirkkolaisia ihan hirvittää kun joku sanoo suoraan mikä on tarkoitus.- tode*
voi hyvä tavaton sentään!
- Pääkonttorin sisar
Porin Helluntaikirkkoseurakunta perustettiin ja sitä johdettiin taitamattomasti. Tästä on aiheutunut Suomen Helluntaikirkolle huomattavaa haittaa. Olisi pitänyt odottaa muutama vuosi. Nyt siellä joudutaan tekemään mutka paikallisen uskonnollisen yhdyskunnan kautta. Muutaman vuoden päästä siellä kuitenkin siirryttäneen takaisin Suomen Helluntaikirkon jäsenyyteen. Suomen Helluntaikirkossa olisi perusteltua siirtyä käytäntäntöön, missä seurakunnan eri toimintamuodoissa mukana oleminen edellyttää Helluntaikirkon jäsenyyttä. Se selkeyttäisi tilanteen lopullisesti Helluntaikirkon seurakunnissa ja lujittaisi jäsenten keskinäistä yhteyttä. Loppuisi tuo iänikuinen Viipurin hyvien aikojen kaipailu. Täytyy katsoa eteenpäin tulevaisuuteen ja tarttua sen hektisiin haasteisiin. Kipeältä se tuntuu, mutta on totta.
- tode*
tuo kuulostaa jo asialliselta ja on realismia. Viipurin muistojen takiahan tässä tilanteessa juuri ollaan. Vanhojen vuosikymmenten tunnelmissa elämisen haikailu on synnyttänyt pelon ja vavistuksen "kirkko" -sanaa kohtaan. Ennen vanhaan, kun oltiin ainoita oikeita uskovaisia, kirkko oli vastustaja, ja siinä uskomuksessa elävät nytkin nämä raamatullista uskoa puolustavat.
- kekkonenkekkonenkekkonen
Aamen...
Pääkonttorin sisar on siitä harvinainen helluntaikirkollinen, kun hän avoimen nöyrästi myöntää Porin tapahtumien menneen överiksi. Helluntaikirkon toimintatavoista on aiheutunut paljon harmia Helluntaikirkolle itselleenkin ja uskon, että se näkyy vielä pitkään haluttomuutena liittyä kyseenalaisia toimintatapoja käyttävään yhteisöön. Jäsenkehityshän on ollut lähes pysähdyksissä viimeiset pari vuotta ja jos Porin kaavailema uusi yhdyskuntamuoto toteutuu, helluntaikirkollisten jäsenmäärä putoaa sadoilla ja Helluntaikirkonkin voidaan katsoa hajaantuneen..
Mielestäni asenne "Viipurin aikoja" kohtaan on kuitenkin loukkaava ja vähättelevä. Ilmeisesti "Viipurin ajoilla" tarkoitetaan tässä aikaa ennen Helluntaikirkkoa. Totuus on kuitenkin se, että yhdistyspohjainen aika on ollut Helluntaiherätyksen menestystarina. 1970-luvulla saavutettiin noin 40 000 helluntailaisen määrä ja kymmentä vuotta myöhemmin luku oli jo noin 50 000 Niilo Ylivainion julistustyön seurauksena. Sen jälkeen Helluntaiherätyksessä ei ole ollutkaan merkittävää kasvua. Kasvua ei tuonut myöskään Helluntaikirkon perustaminen yli kymmenen vuotta sitten. Ainoastaan Helluntailiikkeen pääuoman ulkopuolisia helluntaiseurakuntia on syntynyt kuin sieniä sateella ja ne ovat verottaneet jäseniä riitaisesta Helluntaiherätyksestä.
Todelle totean, että Helluntaikirkon piirissä on edelleen sama ajattelutapa, kuin "Viipurin aikoinakin" eli kuvitellaan oltavan ainoita oikeita uskovaisia ja synti ja harhaoppi nähdään ainoastaan Helluntaikirkon ulkopuolella.- kädelliset töihin
tode* kirjoitti:
tuo kuulostaa jo asialliselta ja on realismia. Viipurin muistojen takiahan tässä tilanteessa juuri ollaan. Vanhojen vuosikymmenten tunnelmissa elämisen haikailu on synnyttänyt pelon ja vavistuksen "kirkko" -sanaa kohtaan. Ennen vanhaan, kun oltiin ainoita oikeita uskovaisia, kirkko oli vastustaja, ja siinä uskomuksessa elävät nytkin nämä raamatullista uskoa puolustavat.
johon ei ainakaan tode todellakaan kuulu !
kommenttisi johdosta toivon ettet ole missään vastuupaikoilla, no siivouslista on aina toki auki todellisille kirkkolaisillekkin. - koditon1
tode* kirjoitti:
tuo kuulostaa jo asialliselta ja on realismia. Viipurin muistojen takiahan tässä tilanteessa juuri ollaan. Vanhojen vuosikymmenten tunnelmissa elämisen haikailu on synnyttänyt pelon ja vavistuksen "kirkko" -sanaa kohtaan. Ennen vanhaan, kun oltiin ainoita oikeita uskovaisia, kirkko oli vastustaja, ja siinä uskomuksessa elävät nytkin nämä raamatullista uskoa puolustavat.
Ei se aivan näinkään ole, tode*.
Tässä tilanteessa ollaan paljolti sen takia, kun kirkkoaktivistien toimintatavat ovat olleet ala-arvoisia. Maltti olisi ollut valttia, ainakin näiltä kirjoitteluilta oltaisiin vältytty.
Ei mikään uudistus ja hanke voi olla siunaukseksi, jos se viedään väkisin ja ihmisiä haavoittamalla eteenpäin. - semmoista
Pääkonttorin sisar. Jos te pääsette päämääräänne, joko suoraan tai mutkan kautta, niin mitä teette meille, jotka pidämme teidän toimintaanne oman vakaumuksemme vastaisena. Kasvattavatko ne edelleenkin pöytälaatikossa teidän seurakuntienne jäsenmäärien lukuja, vaikka "toimintamuodoissa mukana oleminen edellyttää Helluntaikirkon jäsenyyttä"? Oletan, että olemme sitten ulkopuolella ja sehän ei teitä näytä haittaavan, kun silloin olisitte jo ne toimitilamme vallanneet.
- Pääkonttorin mies
tode* kirjoitti:
tuo kuulostaa jo asialliselta ja on realismia. Viipurin muistojen takiahan tässä tilanteessa juuri ollaan. Vanhojen vuosikymmenten tunnelmissa elämisen haikailu on synnyttänyt pelon ja vavistuksen "kirkko" -sanaa kohtaan. Ennen vanhaan, kun oltiin ainoita oikeita uskovaisia, kirkko oli vastustaja, ja siinä uskomuksessa elävät nytkin nämä raamatullista uskoa puolustavat.
Porin helluntailaisten olisi pitänyt aikaisemmin myöntää että se hovissa ollut kokous meni pieleen ja toimia kuten Oulussa tehtiin. Oulussa ensimmäisessä äänestyksessä oli mukana niitä joilla ei ollut äänioikeutta. Asia kysyttiin uudestaan jäseniltä ja silloin saatiin kuulla seurakuntalaisten tahto asiassa jonka Jumala oli henkensä kautta avannut. Näin säästyttiin repivät riitely.
Pääkonttorin mies kirjoitti:
Porin helluntailaisten olisi pitänyt aikaisemmin myöntää että se hovissa ollut kokous meni pieleen ja toimia kuten Oulussa tehtiin. Oulussa ensimmäisessä äänestyksessä oli mukana niitä joilla ei ollut äänioikeutta. Asia kysyttiin uudestaan jäseniltä ja silloin saatiin kuulla seurakuntalaisten tahto asiassa jonka Jumala oli henkensä kautta avannut. Näin säästyttiin repivät riitely.
Asia olisi kannattanut myöntää viimeistään käräjäoikeuden päätöksen jälkeen. Näin olisi säästynyt rahaa parempaan käyttötarkoitukseen. Toki mielellään jo varsinaisessa kokouksessa olisi pitänyt toimia Jumalan Sanan, Suomen lain ja yleisesti hyväksyttyjen toimintatapojen mukaan.
Mutta liha ja maallisuus saa valtaansa helluntaiseurakunnan johdonkin ja silloin on oksat pois. Tämäkin asia piti viedä Hovioikeuteen helluntaiseurakunnan johdon taholta, vaikka päätös oli etukäteen melko selvä. Aika näyttää, millaiseksi tilanne Porissa kehittyy.- Pääkonttorin mies
mazdels kirjoitti:
Asia olisi kannattanut myöntää viimeistään käräjäoikeuden päätöksen jälkeen. Näin olisi säästynyt rahaa parempaan käyttötarkoitukseen. Toki mielellään jo varsinaisessa kokouksessa olisi pitänyt toimia Jumalan Sanan, Suomen lain ja yleisesti hyväksyttyjen toimintatapojen mukaan.
Mutta liha ja maallisuus saa valtaansa helluntaiseurakunnan johdonkin ja silloin on oksat pois. Tämäkin asia piti viedä Hovioikeuteen helluntaiseurakunnan johdon taholta, vaikka päätös oli etukäteen melko selvä. Aika näyttää, millaiseksi tilanne Porissa kehittyy.Asia olisi pitänyt hoitaa kuten Oulussa ennen asian menoa käräjäoikeuteen. Mutta ihan hyvä että kaikkien osallisten oikeusturvan takia että asia oli myös hovissa. Siellä päätöksen perustelut muuttui eikä hovin mielestä oikeustoimilain 33 pykälää voi käyttää tässä tapauksessa, kuten käräjäoikeus virheellisesti päätti. Kyseessä oli vain kokoustekninen virhe, jonka takia päätös oli mitätön.
Nyt päätösvalta on taas jäsenillä. - koditon1
Pääkonttorin mies kirjoitti:
Porin helluntailaisten olisi pitänyt aikaisemmin myöntää että se hovissa ollut kokous meni pieleen ja toimia kuten Oulussa tehtiin. Oulussa ensimmäisessä äänestyksessä oli mukana niitä joilla ei ollut äänioikeutta. Asia kysyttiin uudestaan jäseniltä ja silloin saatiin kuulla seurakuntalaisten tahto asiassa jonka Jumala oli henkensä kautta avannut. Näin säästyttiin repivät riitely.
Ohhoh!
Pääkonttorin mies kirjoitti:
Asia olisi pitänyt hoitaa kuten Oulussa ennen asian menoa käräjäoikeuteen. Mutta ihan hyvä että kaikkien osallisten oikeusturvan takia että asia oli myös hovissa. Siellä päätöksen perustelut muuttui eikä hovin mielestä oikeustoimilain 33 pykälää voi käyttää tässä tapauksessa, kuten käräjäoikeus virheellisesti päätti. Kyseessä oli vain kokoustekninen virhe, jonka takia päätös oli mitätön.
Nyt päätösvalta on taas jäsenillä.""Kyseessä oli vain kokoustekninen virhe, jonka takia päätös oli mitätön""
Kommenttisi sisältö on aika vähättelevä, kun ottaa huomioon, että tuo virhe maksoi yli 50 000€ seurakunnalle ja hajoitti suuren helluntaiseurakunnan. Millaiset seuraukset "virheellä" tulisi sitten olla, jotta se ei olisi "vain" (kokoustekninen) virhe?- Pääkonttorin mies
mazdels kirjoitti:
""Kyseessä oli vain kokoustekninen virhe, jonka takia päätös oli mitätön""
Kommenttisi sisältö on aika vähättelevä, kun ottaa huomioon, että tuo virhe maksoi yli 50 000€ seurakunnalle ja hajoitti suuren helluntaiseurakunnan. Millaiset seuraukset "virheellä" tulisi sitten olla, jotta se ei olisi "vain" (kokoustekninen) virhe?En minä vähätellyt virhettä, hovin mielestä se myös oli sen verran vakava että kokouksen päätös oli mitätön. Mitättömistä virheistä ei kokouksen päätöksiä ei pureta. Yhdistys ei ole purettu ja se on koko ajan omistanut omaisuutensa.
Nyt seurakuntalaiset pääsevät päättämään asiasta uudestaan. Uskon että tällä kertaa kokousteknistä virhettä ei pääse tapahtumaan vaan päätös tehdään (mikä se sitten onkin) selkeällä äänten enemmistöllä.
- Pääkonttorin sisar
Kehitys kehittyy, jolloin saattaa kipujakin tulla. Suomen Helluntaikirkon pitäisi selkeyttää jäsenasiaa niin, että siihen kuuluvissa seurakunnissa olisi vain kirkkoon kuuluvia jäseniä. Yleisötilaisuuksiin olisivat kaikki tervetulleita, niinkuin tähänkin saakka on ollut. Mutta vain jäsenet toimisivat seurakunnassa erilaisissa tehtävissä. Kun tähän päästään, on asia jokaiselle selvä ja riidaton. Se, että helluntaikirkkoseurakuntaan kuuluisi ei-jäseniä, on aivan mahdoton asia. Tästä pitäisi päästä eroon. Helluntaikirkkokin kehittyy.
- semmoista
Pääkonttorin sisar. Vastasitkin jo kysymykseeni, että yleisötilaisuuksiin, johon kutsutaan vielä kaiketi uskosta osattomiakin, saisimme siis tulla, mutta muuten heitätte meidät yli laidan. Eli samoin, kun jos minusta sinulla olisi mukavampi huusholli, kuin minulla, niin tulisin teille ja sanelisin ehdot, että jos et liity minun perheeseeni, niin saat lähteä. Kylään voit toki joskus poiketa.
- odottakaa vielä
Mutta onhan heistä maksaviksi ei-jäseniksi kelpaavia, kunhan edes nimet toimiston jossakin laatikossa pidetään. Saattaa tulla sille loppu koska muita rekistereitä ei saa pitää kuin omat.
Ovat kyllä niin tottuneet vähästä paljon antamaan, että eivät siitä pois totu. Tulee vieroitusoireita.
Malttaa kai Helluntaikirkko sen aikaa vielä, että heidät aika hoitaa. Se on kyllä hyvä että saavat käydä sunnuntain päiväkokouksessa niin kauan kuin itse jaksavat. - kirkko kehittyy
Mitenkähän mones kerros se on menossa tässä kehittyvässä kirkkobaabelissa ?
Joko ollaan alakumuluksien lähellä ja kohta päästään kurkistelemaan Jumalan valtaistuinta, joko siihen saisi istahtaa joku tulevaisuuden tekijäpastori !- lopun aikaa
Helluntaikirkko on hyvä vaihtoehto, koska silloin rahaa tulee myös valtiolta. Eikö valtio ole sitoutunut maksamaan n. 8 euroa per henkilö per vuosi? Se tekee sievoisen summan, kun vielä voidaan liittää seurakunnan kirjoihin seurakuntalaisten alaikäiset lapset, vaikka eivät olisikaan kastettuja tai edes helluntailaisia aatemaailmaltaan!
Helluntaikirkko on myös edustettuna ekumeenisessa järjestössä, sulautuminen muihin uskontoihin on helppo ja nopea ratkaisu. Luterilainen kirkko on muutenkin yhteistyössä helluntaikirkon kanssa, ja katolinen kirkko on omistanut jopa omat kardinaalit helluntailaisilleen ja karismaatikoilleen. Mormoneilla on samat henkilahjat helluntailaisten kanssa, joten kaikilla näillä on selvä hengenyhteys, ja se ekumeniassa onkin tärkein asia. Kirkkoutumisella on vielä se hyvä puoli, että tulevaisuuden kirkkojen yhdistämisellä saadaan valtavan rikas ja suuri kirkkolaitos aikaan. Sitä voidaan kutsua lopunajan herätykseksi! - loppu hyvin?
lopun aikaa kirjoitti:
Helluntaikirkko on hyvä vaihtoehto, koska silloin rahaa tulee myös valtiolta. Eikö valtio ole sitoutunut maksamaan n. 8 euroa per henkilö per vuosi? Se tekee sievoisen summan, kun vielä voidaan liittää seurakunnan kirjoihin seurakuntalaisten alaikäiset lapset, vaikka eivät olisikaan kastettuja tai edes helluntailaisia aatemaailmaltaan!
Helluntaikirkko on myös edustettuna ekumeenisessa järjestössä, sulautuminen muihin uskontoihin on helppo ja nopea ratkaisu. Luterilainen kirkko on muutenkin yhteistyössä helluntaikirkon kanssa, ja katolinen kirkko on omistanut jopa omat kardinaalit helluntailaisilleen ja karismaatikoilleen. Mormoneilla on samat henkilahjat helluntailaisten kanssa, joten kaikilla näillä on selvä hengenyhteys, ja se ekumeniassa onkin tärkein asia. Kirkkoutumisella on vielä se hyvä puoli, että tulevaisuuden kirkkojen yhdistämisellä saadaan valtavan rikas ja suuri kirkkolaitos aikaan. Sitä voidaan kutsua lopunajan herätykseksi!Eikö Porissa ole nyt kaikki hyvin, kun Pertti Järvinen on siirtynyt saarnaamaan baptistikirkkoon? Veikko Kokkonen voi hyvin jatkaa kirkkoagendaansa kun päävastustaja on luovuttanut. Toisaalta kyllä se baptistikirkkokin on aika tuulinen paikka, sieltäkin voi lentää ulos jos ei kaikessa tyydytä oikukasta pastoria! Tunnetusti heikäläisillä yhdistyskirjat ja -sopimukset eivät ole jätepaperia arvokkaampia :D
loppu hyvin? kirjoitti:
Eikö Porissa ole nyt kaikki hyvin, kun Pertti Järvinen on siirtynyt saarnaamaan baptistikirkkoon? Veikko Kokkonen voi hyvin jatkaa kirkkoagendaansa kun päävastustaja on luovuttanut. Toisaalta kyllä se baptistikirkkokin on aika tuulinen paikka, sieltäkin voi lentää ulos jos ei kaikessa tyydytä oikukasta pastoria! Tunnetusti heikäläisillä yhdistyskirjat ja -sopimukset eivät ole jätepaperia arvokkaampia :D
Jaa että siirtyi toiseen kirkkoon? Mitä luuli voittavansa siitä? Ekumeenia on ekumeenia vaikka voissa paistais ,,ei se maukkammax tulee. Hyi että.....
- vaatiiko tarkennusta
loppu hyvin? kirjoitti:
Eikö Porissa ole nyt kaikki hyvin, kun Pertti Järvinen on siirtynyt saarnaamaan baptistikirkkoon? Veikko Kokkonen voi hyvin jatkaa kirkkoagendaansa kun päävastustaja on luovuttanut. Toisaalta kyllä se baptistikirkkokin on aika tuulinen paikka, sieltäkin voi lentää ulos jos ei kaikessa tyydytä oikukasta pastoria! Tunnetusti heikäläisillä yhdistyskirjat ja -sopimukset eivät ole jätepaperia arvokkaampia :D
Tuosta luetusta muulla kokemuksella on kai käsitettävä, että on puhujavieraana jossakin toisen seurakunnan kokouksessa. Ei muuta tietoa.
Arvoa 'päävastustaja' en antaisi kenellekään. Mitä sitten tarkoittakin 'vastustaa' tai 'katsoa toisin', tai 'ei mennä mukaan'. loppu hyvin? kirjoitti:
Eikö Porissa ole nyt kaikki hyvin, kun Pertti Järvinen on siirtynyt saarnaamaan baptistikirkkoon? Veikko Kokkonen voi hyvin jatkaa kirkkoagendaansa kun päävastustaja on luovuttanut. Toisaalta kyllä se baptistikirkkokin on aika tuulinen paikka, sieltäkin voi lentää ulos jos ei kaikessa tyydytä oikukasta pastoria! Tunnetusti heikäläisillä yhdistyskirjat ja -sopimukset eivät ole jätepaperia arvokkaampia :D
Porin babtistiseurakunnan sivulla kerrotaan, että Pertti Järvinen on puhujavieraana babtistiseurakunnassa, olikohan 2.4.2014. Se on vähän sama asia, kuin Nokiamissionin Markku Koivisto oli taannoin puhujavieraana Helluntaiherätyksen kesäkonferenssissa.
Veikko Kokkonen näyttää jatkavan kirkkoagendaansa. Siihen ei näytä vaikuttavan muu, kuin se, että Kokkoselle annetaan seurakunnasta epäluottamuslause ja erotetaan tehtävistään. Evankelista Järvinen on helppo leimata päävastustajaksi, koska hän oli se, joka uskalsi lähteä vastustamaan Helluntaikirkon tekemää vääryyttä Porissa.- hellitä jo
mazdels kirjoitti:
Porin babtistiseurakunnan sivulla kerrotaan, että Pertti Järvinen on puhujavieraana babtistiseurakunnassa, olikohan 2.4.2014. Se on vähän sama asia, kuin Nokiamissionin Markku Koivisto oli taannoin puhujavieraana Helluntaiherätyksen kesäkonferenssissa.
Veikko Kokkonen näyttää jatkavan kirkkoagendaansa. Siihen ei näytä vaikuttavan muu, kuin se, että Kokkoselle annetaan seurakunnasta epäluottamuslause ja erotetaan tehtävistään. Evankelista Järvinen on helppo leimata päävastustajaksi, koska hän oli se, joka uskalsi lähteä vastustamaan Helluntaikirkon tekemää vääryyttä Porissa.Koeta mazdels kestää nämä vastoinkäymiset kuin mies. Asiahan ei sinulle kuulu.
Tuo jatkuva kiukuttelu varmaan helpottaa pahaa-oloasi? hellitä jo kirjoitti:
Koeta mazdels kestää nämä vastoinkäymiset kuin mies. Asiahan ei sinulle kuulu.
Tuo jatkuva kiukuttelu varmaan helpottaa pahaa-oloasi?Halusin vain oikaista "loppu hyvin" -nimimerkin kirjoitusta. Hän antoi ymmärtää, että evankelista Järvinen olisi siirtynyt Babtistiseurakuntaan saarnaamaan. En löytänyt Babtistiseurakunnan sivuilta muuta kuin tiedon yhdestä tilaisuudesta, jossa hänet ilmoitettiin vierailevaksi puhujaksi. Otin Nokiamission johtajan Markku Koiviston esimerkkinä vierailevasta puhujasta Helluntaiseurakunnan kesäkonferenssissa.
En kirjoittanut kiukkuisena. En kirjoittanut myöskään mitään paikkaansa pitämätöntä tietoa, enkä kuvaillut toista kirjoittajaa mitenkään kielteisessä sävyssä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162128Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842068- 1011377
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101176Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1451170Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811143Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha172858- 63834
- 59811