Veneen osto alkaa olla ajankohtainen. Budjetti muotoutunut noin 45-55k€ välille.
Kotimaan tarjontaa jo pitempään seuranneena näyttää, että katseet on suunnattava ulkomaille. Esim. Hollannista löytyy helposti 2000-luvun 32 ft kokoluokkaa oleva vene alle 50k€:llä. Tuntuu aika houkuttelevalta vaihtoehdolta, etenkin kun ulkomailta jo muita ajoneuvoja ostaneena kaupankaynti vieraalla kielellä ja oudossa ympäristössä ei erityisemmin pelota. Aikaa ja taitoa veneen tuontiin alkukesän aikaan (taitoa ei ehkä myöhemminkään) itseltä löydy, joten nyt täytyisi keksiä, millä ostos saadaan vielä tämän kesän rientoihin Suomeen.
Kysymys kuuluukiin löytyykö luotettavaa porukkaa toukokuun lopulta hoitamaan veneen siirtoa tällä aikataululla ja mitä se suunnilleen maksaisi?? Rekkakyyti lienee jossain 6000-8000€??
Vene Euroopasta
34
1012
Vastaukset
- JKL4
Siirtomiehistöllä homma hoituu noin 3500-5000 eurolla (Hollannista).
- Kiva tietää
En ole aloittaja, mutta kiinnostaisi tietää, että mistä kaikesta kyseinen summa koostuu?
- Esim näin
Kiva tietää kirjoitti:
En ole aloittaja, mutta kiinnostaisi tietää, että mistä kaikesta kyseinen summa koostuu?
Ammattisiirtoon tarvitaan 3 henkilöä. Ensin veneen tarkistus korjaus. Matkaan menee noin viikko. Lentoliput takaisin. Palkat kolmelle.
- Kiva tietää
Esim näin kirjoitti:
Ammattisiirtoon tarvitaan 3 henkilöä. Ensin veneen tarkistus korjaus. Matkaan menee noin viikko. Lentoliput takaisin. Palkat kolmelle.
Miten amatöörisiirrossa sitten toimitaan? Niistä ei kai palkkaa taikka päivärahoja makseta, mutta maksaako veneen ostaja muidenkin lentoliput ja muut kustannukset?
- Elämä halpa?
Esim näin kirjoitti:
Onpa "ammatti" purjehtijoilla huonopalkka jos tuosta pitää kaikki kulut maksaa. Mahtaako nuo parinviikon reissulla syödäkään mitään?
- SailingFun
Kiva tietää kirjoitti:
No hintahan koostuu seuraavasti:
- matkakustannukset, lennnoista ja siirtymisestä veneelle, n. 1500€
- palkka miehistölle, 1 hlö/vko on alkaen 500€.
- veneeen kustannukset(satamaksut, polttoaine, kanavamaksut, veneenturvallisuusvarustuksen korjaus/päivitys). n. 500 €
Paras on jos saat tuttavapiiristä tai tuttavien tuttavat kuljettamaan veneen. Silloin saattaisit päästä ilman palkanmaksua, vain juoksevat kustannukset (sisältäen miehistön ruoan.) - Kiva tietää
SailingFun kirjoitti:
No hintahan koostuu seuraavasti:
- matkakustannukset, lennnoista ja siirtymisestä veneelle, n. 1500€
- palkka miehistölle, 1 hlö/vko on alkaen 500€.
- veneeen kustannukset(satamaksut, polttoaine, kanavamaksut, veneenturvallisuusvarustuksen korjaus/päivitys). n. 500 €
Paras on jos saat tuttavapiiristä tai tuttavien tuttavat kuljettamaan veneen. Silloin saattaisit päästä ilman palkanmaksua, vain juoksevat kustannukset (sisältäen miehistön ruoan.)Eli hyviin tapoihin kuuluisi vähintään maksaa miehistön matka- ja muut kulut vaikka olisivat kavereitakin?
Entäs jos niitä siirtopurjehtijoita värvää netin kautta kuten esim. täällä tai kivojen tyyppien gastipörssistä?
Mitäs niiden siirtäjien olisi hyvä hallita? Jostain luin että kunhan tähystää, mutta eipä taida oikeasti ihan se riittää, joten purjehduskokemusta pitäisi kuitenkin olla, kuinka paljon?
Mitä varusteita olisi syytä olla omasta takaa? Sadeasu varmaankin, mutta entäs liivit? Mitä muuta? - -Mika-
Kiva tietää kirjoitti:
Eli hyviin tapoihin kuuluisi vähintään maksaa miehistön matka- ja muut kulut vaikka olisivat kavereitakin?
Entäs jos niitä siirtopurjehtijoita värvää netin kautta kuten esim. täällä tai kivojen tyyppien gastipörssistä?
Mitäs niiden siirtäjien olisi hyvä hallita? Jostain luin että kunhan tähystää, mutta eipä taida oikeasti ihan se riittää, joten purjehduskokemusta pitäisi kuitenkin olla, kuinka paljon?
Mitä varusteita olisi syytä olla omasta takaa? Sadeasu varmaankin, mutta entäs liivit? Mitä muuta?Siirtokippareita on monenlaisia, mutta minä toimin näin: Maksan miehistön kaikki kulut, mutta en palkkaa. Kuluihin kuuluu lento kohteeseen, eläminen (ruoka/juoma) veneessä ja matka määräsatamasta kotiin. Ja yksi "varustamon tarjoama" ateria maissa hyvässä ravintolassa. Usein La Boessa tai lähtöpaikassa tai Kalmarissa, riippuu monesta asiasta. Tupakoitsijat ostavat tupakkansa itse ja veneessä ei juoda kulussa oleessa alkoholia, paitsi ehkä kanavalla... on se niin tylsä pätkä ;)
Miehistöön tulevalla pitää olla omat varusteet. Purjehdusasu, takki ja haalarit/housut ja paukkuliivit valjailla. Liivejä voin lainata, jos ei omia ole. Muuten normaalia kerrospukeutumista eli fleeseä paljon... ja puuvillaa ei sitten yhtään. Jos vene on pieni (ei suihkua) niin maissa käydään kolmen päivän välein, yleensä. Kalmarissa päästään jopa saunaan, kun tilaan sen puhelimella muutama tunti ennen sinne saapumista.
En edellytä siirtomiehistöltä mitään ennakkotaitoja purjehduksesta. Pelkkä mielenkiinto asiaan riittää. Ja yhtään "hutia" ei näilläkään kriteereillä ole vielä tullut (kop kop). Jos haluat siirtomiehistöön mukaan, niin laita meiliä mulle. Osoite on jo jossain näistä mun postauksista tähän ketjuun. Nyt on alustavasti sovittu kaksi noutoreissua huhti/toukokuulle: Eka saksasta ja seuraava hollannista. - Kiva tietää
-Mika- kirjoitti:
Siirtokippareita on monenlaisia, mutta minä toimin näin: Maksan miehistön kaikki kulut, mutta en palkkaa. Kuluihin kuuluu lento kohteeseen, eläminen (ruoka/juoma) veneessä ja matka määräsatamasta kotiin. Ja yksi "varustamon tarjoama" ateria maissa hyvässä ravintolassa. Usein La Boessa tai lähtöpaikassa tai Kalmarissa, riippuu monesta asiasta. Tupakoitsijat ostavat tupakkansa itse ja veneessä ei juoda kulussa oleessa alkoholia, paitsi ehkä kanavalla... on se niin tylsä pätkä ;)
Miehistöön tulevalla pitää olla omat varusteet. Purjehdusasu, takki ja haalarit/housut ja paukkuliivit valjailla. Liivejä voin lainata, jos ei omia ole. Muuten normaalia kerrospukeutumista eli fleeseä paljon... ja puuvillaa ei sitten yhtään. Jos vene on pieni (ei suihkua) niin maissa käydään kolmen päivän välein, yleensä. Kalmarissa päästään jopa saunaan, kun tilaan sen puhelimella muutama tunti ennen sinne saapumista.
En edellytä siirtomiehistöltä mitään ennakkotaitoja purjehduksesta. Pelkkä mielenkiinto asiaan riittää. Ja yhtään "hutia" ei näilläkään kriteereillä ole vielä tullut (kop kop). Jos haluat siirtomiehistöön mukaan, niin laita meiliä mulle. Osoite on jo jossain näistä mun postauksista tähän ketjuun. Nyt on alustavasti sovittu kaksi noutoreissua huhti/toukokuulle: Eka saksasta ja seuraava hollannista.Joo, kiinnostuin, ja laitan meiliä kunhan ehdin ja osoitteen löydän, lähipäivinä on liikaa muuta säpinää.
Tuo sadeasu pitää vielä hommata. Riittääkö mielestäsi kyseisille inshore- tai coastal-tyypin asut? - Vermeet löytyy
-Mika- kirjoitti:
Siirtokippareita on monenlaisia, mutta minä toimin näin: Maksan miehistön kaikki kulut, mutta en palkkaa. Kuluihin kuuluu lento kohteeseen, eläminen (ruoka/juoma) veneessä ja matka määräsatamasta kotiin. Ja yksi "varustamon tarjoama" ateria maissa hyvässä ravintolassa. Usein La Boessa tai lähtöpaikassa tai Kalmarissa, riippuu monesta asiasta. Tupakoitsijat ostavat tupakkansa itse ja veneessä ei juoda kulussa oleessa alkoholia, paitsi ehkä kanavalla... on se niin tylsä pätkä ;)
En edellytä siirtomiehistöltä mitään ennakkotaitoja purjehduksesta. Pelkkä mielenkiinto asiaan riittää. Ja yhtään "hutia" ei näilläkään kriteereillä ole vielä tullut (kop kop). Jos haluat siirtomiehistöön mukaan, niin laita meiliä mulle. Osoite on jo jossain näistä mun postauksista tähän ketjuun. Nyt on alustavasti sovittu kaksi noutoreissua huhti/toukokuulle: Eka saksasta ja seuraava hollannista.Anna Mika joku pikku vinkki, mistä osoite vois löytyä. Olen sen joskus bongannut, mutta en jaksaisi ruveta kaivamaan. Kokemusta itsellä on parista tuonnista, voisin mahdollisesti olla kiinnostunut lähtemään ammattilaisen mukaan, jos aikataulut passaa.
- -Mika-
Vermeet löytyy kirjoitti:
Anna Mika joku pikku vinkki, mistä osoite vois löytyä. Olen sen joskus bongannut, mutta en jaksaisi ruveta kaivamaan. Kokemusta itsellä on parista tuonnista, voisin mahdollisesti olla kiinnostunut lähtemään ammattilaisen mukaan, jos aikataulut passaa.
meiliosoite on selami ät luukku piste kom....
- opkkk
Rekkakyytin helppo, sovit vaan paikallisen telakan kanssa veneen pakkamisesta rekan kyytin ja rekkakyydista. Maksat veneen, telakkamaksun ja rekkakyydin. Välittäjältä jos ostaa, voi ostaa kuin nettikaupasta, käymättä paikanpäällä. Voi pyytää lisää kuvia ja selvitystä ja eu:n lainsäädäntö asettaa velvotteita välittäjille olla tekemästä petosta.
- Oy Tuonti Ab
Ajattelin, että menen viikoksi pyörimään Damin nurkille ja koitan löytää sieltä sopivat. Sitten Survey ja paluukyytin, mutta jokin suomeentuontisuunnitelma olisi oltava ennenkun viitsin mennä katsomaan paatteja..
Suomalaiset siirtoporukat kiinnostavat tässä kohtaa erityisesti..- -Mika-
Suomalaisia "harrastaja" siirtoporukoita on paljonkin. Itse teen sitä, ja muutama tuttu myös. Hollannista olen tuonut kymmenkunta venettä.
Siirtoon menee aikaa 9-10 päivää, ainakin ijsselmeeriltä ja nonstoppina ajaen.
Kustannukset veneen ostajalle on kiinteä summa, usein se on noin 4000.- Riski reissun lopullisesta hinnasta jää siis siirtäjälle, ostajalle tämä on riskitön tapa, koska lopulliset kustannukset on tiedossa jo ennen reissua.
Kustannuksien jakaumasta joku jo jotain mainitsikin, mutta laitan omat kokemukseni vielä: Lennot kohteeseen ja polttoainekulut suomeen on suurimmat menoerät. Veneen varustaminen on yleensä vaan moottorin huollto, rikin tarkistus, varasuodattimet (kolmet kutakin) öljyt impelleri hihna. Ruokahuolto on aika edullinen, josksu tosin joutuu lisäksi ostamaan astoita, kahvimukeja, kattiloita ja kaasupullon. Nämä kaikki menee siirtopalkkiosta.
Työkalut ja merikartat/plotterin vien mukanani suomesta. Kerran mulla on mennyt homma miinuksen puolelle, kun koko reissulla tuli purjehdusta vaan alle 6 tuntia tyvenen vuoksi. Koko muu aika ajettiin koneella. Tämäkin riski on siirtäjällä, ei veneen omistajalla/ostajalla. Yleensä siirrosta jää porukalle jaettavaksi muutamasta satasesta tonniin. Ei mitään rahakasta hommaa siis...
Jos/kun ostoaikeesi toteutuu, niin olen myös kiinnostunut siirtämään veneesi suomeen. minut saa kiinni vaikkapa meilitse osoitteesta selami ät luukku piste kom. - Joakim_
-Mika- kirjoitti:
Suomalaisia "harrastaja" siirtoporukoita on paljonkin. Itse teen sitä, ja muutama tuttu myös. Hollannista olen tuonut kymmenkunta venettä.
Siirtoon menee aikaa 9-10 päivää, ainakin ijsselmeeriltä ja nonstoppina ajaen.
Kustannukset veneen ostajalle on kiinteä summa, usein se on noin 4000.- Riski reissun lopullisesta hinnasta jää siis siirtäjälle, ostajalle tämä on riskitön tapa, koska lopulliset kustannukset on tiedossa jo ennen reissua.
Kustannuksien jakaumasta joku jo jotain mainitsikin, mutta laitan omat kokemukseni vielä: Lennot kohteeseen ja polttoainekulut suomeen on suurimmat menoerät. Veneen varustaminen on yleensä vaan moottorin huollto, rikin tarkistus, varasuodattimet (kolmet kutakin) öljyt impelleri hihna. Ruokahuolto on aika edullinen, josksu tosin joutuu lisäksi ostamaan astoita, kahvimukeja, kattiloita ja kaasupullon. Nämä kaikki menee siirtopalkkiosta.
Työkalut ja merikartat/plotterin vien mukanani suomesta. Kerran mulla on mennyt homma miinuksen puolelle, kun koko reissulla tuli purjehdusta vaan alle 6 tuntia tyvenen vuoksi. Koko muu aika ajettiin koneella. Tämäkin riski on siirtäjällä, ei veneen omistajalla/ostajalla. Yleensä siirrosta jää porukalle jaettavaksi muutamasta satasesta tonniin. Ei mitään rahakasta hommaa siis...
Jos/kun ostoaikeesi toteutuu, niin olen myös kiinnostunut siirtämään veneesi suomeen. minut saa kiinni vaikkapa meilitse osoitteesta selami ät luukku piste kom.Ei kai polttoainekulut ole kovinkaan merkittävä osuus, jos puhutaan 4000 € kustannuksista. Jos vaikkapa ajaa 1000 M 6 solmua koneella 2,5 l/h kulutuksela, menee vasta 400 litraa polttoainetta. Tietysti 30-50 hv koneella lähes kaasu pohjassa ajaen saa tuon 2-3 kertaistettua ja toisaalta hiukan alle 6 solmua tyynessä ajellen kulutus tippuu 1 l/h paikkeille..
Omalla hakureissulla tankattiin kahdesti 90 l tankki (ei läheskään tyhjä). Ehkä puolet matkasta ajettiin koneella yli 6,5 solmun matkavauhtia ja kustannus kokonaisuudessaan selvästi alle 2 tonnia (sisältää lennot, veneessä syödyt ruoat jne. kenelläkään ei maksettu).
Kuulemma aika yleinen "palkka" siirroile on 1 €/$/£ mailia kohden eli tuo 4000 € menee hyvin siihen, jos miehistössä on 3-4 henkeä. Eihän tuolla tuntipalkalle pääse, jos se on tarkoitus. Toisaalta joku maksaa vuokraa, että saa purjehtia. - -Mika-
Joakim_ kirjoitti:
Ei kai polttoainekulut ole kovinkaan merkittävä osuus, jos puhutaan 4000 € kustannuksista. Jos vaikkapa ajaa 1000 M 6 solmua koneella 2,5 l/h kulutuksela, menee vasta 400 litraa polttoainetta. Tietysti 30-50 hv koneella lähes kaasu pohjassa ajaen saa tuon 2-3 kertaistettua ja toisaalta hiukan alle 6 solmua tyynessä ajellen kulutus tippuu 1 l/h paikkeille..
Omalla hakureissulla tankattiin kahdesti 90 l tankki (ei läheskään tyhjä). Ehkä puolet matkasta ajettiin koneella yli 6,5 solmun matkavauhtia ja kustannus kokonaisuudessaan selvästi alle 2 tonnia (sisältää lennot, veneessä syödyt ruoat jne. kenelläkään ei maksettu).
Kuulemma aika yleinen "palkka" siirroile on 1 €/$/£ mailia kohden eli tuo 4000 € menee hyvin siihen, jos miehistössä on 3-4 henkeä. Eihän tuolla tuntipalkalle pääse, jos se on tarkoitus. Toisaalta joku maksaa vuokraa, että saa purjehtia.Et sitten ole bunkrannut Kuxhavenissa? Ne ottaa aika kovan hinnan siitä naftasta. Sama juttu Kalmarissa, vaikka mulla onkin eräänlainen sopimus sen båtmackin omistajan kanssa. Kun käytännössä koko matkan joutui koneilemaan, niin kyllä ne polttoainekulut nousi aika suuriksi. Ja ajoin kyllä "järkevästi", eli noin 5 solmun vauhtia. Kokeneena purjehtijana tiedät, että kippari kyllä tuntee "persiissään" sen, että mikä on taludellisin matkavauhti.
Niin kuin kirjoitin, kymmenkunta reissua olen tuolta tehnyt. Joissain meni parilla tankkaamisella, joissain muissa taas piti etsimällä etsiä niitä tankkauspaikkoja, joten naftaa kului teoreettista suoraa siirtoa enemmän jo sen vuoksi. Tietysti tuohonkin olisi voinut varautua ostamalla kasan kannuja jo lähtöpaikassa ja tankaamalla ne täyteen... mutta ei kaikkeen vaan voi varautua, tai kustannukset nousee sitten ihan eri luokkaan...
Mutta mutta... olennaisinta veneen ostajalle on silti se, että mun pyytämä hinta siirrosta ei muutu sen mukaan, että mitkä mun kustannukset siirrosta oikeesti on. - Nafta
-Mika- kirjoitti:
Et sitten ole bunkrannut Kuxhavenissa? Ne ottaa aika kovan hinnan siitä naftasta. Sama juttu Kalmarissa, vaikka mulla onkin eräänlainen sopimus sen båtmackin omistajan kanssa. Kun käytännössä koko matkan joutui koneilemaan, niin kyllä ne polttoainekulut nousi aika suuriksi. Ja ajoin kyllä "järkevästi", eli noin 5 solmun vauhtia. Kokeneena purjehtijana tiedät, että kippari kyllä tuntee "persiissään" sen, että mikä on taludellisin matkavauhti.
Niin kuin kirjoitin, kymmenkunta reissua olen tuolta tehnyt. Joissain meni parilla tankkaamisella, joissain muissa taas piti etsimällä etsiä niitä tankkauspaikkoja, joten naftaa kului teoreettista suoraa siirtoa enemmän jo sen vuoksi. Tietysti tuohonkin olisi voinut varautua ostamalla kasan kannuja jo lähtöpaikassa ja tankaamalla ne täyteen... mutta ei kaikkeen vaan voi varautua, tai kustannukset nousee sitten ihan eri luokkaan...
Mutta mutta... olennaisinta veneen ostajalle on silti se, että mun pyytämä hinta siirrosta ei muutu sen mukaan, että mitkä mun kustannukset siirrosta oikeesti on.Ihan mielenkiinnosta, mikä on naftan hinta per litra Cuxhavenissa tai Kalmarissa?
- -Mika-
Nafta kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, mikä on naftan hinta per litra Cuxhavenissa tai Kalmarissa?
No pahus, just eilen heitin roskiin båtmackin kuitin, josta sen olisi voinut kaivaa.
Tarkkaa en muista, mutta enemmän kuin bensa suomessa samaan aikaan. - Röd diesel
Nafta kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, mikä on naftan hinta per litra Cuxhavenissa tai Kalmarissa?
Kelpaako Ruotsin diesel suomalaiselle poliisille. Eli miten käy, kun tulee takaisin Suomeen jämiä tankissa, ja joutuu polttoaine tarkastukseen?
- Joakim_
Röd diesel kirjoitti:
Kelpaako Ruotsin diesel suomalaiselle poliisille. Eli miten käy, kun tulee takaisin Suomeen jämiä tankissa, ja joutuu polttoaine tarkastukseen?
Tietenkin kelpaa! Poliisi on kiinnostunut vain Suomesta ostetusta vähemmän verotetusta kevyestä polttoöljystä ja moottoripolttoöljystä, jotka on merkattu väri- ja merkkiaineilla.
- 34ft
Onhan noita kaupallisia Suomalaisia siirtopurjehdusta tekeviä. Googlella esim
http://www.gosailing.fi/charterpurjehdus/siirtopurjehdus/ (ei ole kokemusta)
Teimme reilu vuosi siten että marraskuu 2012 oston jälkeen vene jäi välittäjän laituriin odottamaan kevättä. Toukokuussa 2013 sitten toimme veneen 3-4 hengen miehistöllä suomeen päiväpurjehduksin. Löytyisikö omasta pursiseurastasi kokemusta hakureissuista jotka lähtisivät hakemaan. jos vaikka itse menisit osalle matkaa? Veneen varustelu täältä käsin voi olla myös haastavaa.- Seppomartti
GoSailing tuskin toimii enää.
- hophop1
Seppomartti kirjoitti:
GoSailing tuskin toimii enää.
Uskon, että siirtopurjehdusten osalta vielä toimii.
- toinen näkökulma
Vuokraa veneesi kuukaudeksi. Lähtö Hollannista ja palautus Suomeen. Käypä viikkovuokra 1000-1500 euroa, joten tienaatkin vielä vähän veneen siirrolla.
- hankinta
Komppaan toista näkökulmaa, purjehdus Hollannista Suomeen on tosi muka
pieni lomapurjehdus, joka on varmasti helppo markinointikohde. Minua harmittaa,
etten itse pääse hakemaan venettäsi koska haen toista venhoa Suomeen.
Toivottavasti löydät unelmiesi veneen.
- muutama mielipide
Muutama näkökulma siirtopurjehdukseen.
Yleensä kippari veloittaa 80-100$/päivä, miehistö 50$/päivä.
Veneen omistaja hoitaa lennot, ylläpitokustannukset ja veneeseen kohdistuvat kulut.
Sovitaan matkalle tietty kesto ja ylimeneviltä päiviltä miehistö ei veloita palkkaa ja vastaavasti nopeammasta suorituksesta saa pienen bonuksen.
Näin ainakin minä toimin siirroilla.
En ihan ymmärrä Mikan näkemystä siitä, että siirtäjänä hän hoitaa polttoainekustannukset kiinteästä palkkiosta, toki ainahan se on parempi siirron tilaajalle.
Keväällä, alkukesällä on hyvin todennäköistä, että tuulet etenkin Itämeren puolella ovat heikkoja ja konetta joudutaan käyttämään paljon, ainakin jos meinataan pysyä järkevässä aikataulussa.
Yksi hyvä puoli veneen purjehtimalla tuomisessa on se, että omistaja pääsee halutessaan osallistumaan mukaan ja samalla oppii purjehtimisesta. Samalla huomataan jos veneessä jotkin asiat vaativat korjaamista kokenut porukka on ns. koeponnistanut veneen ja osaa kertoa huoltoa vaativista kohteista, omistajan ollessa kokematon.- -Mika-
Hmmjoo... Joskus tein niin, että annoin vaihtoehdoksi myös kiinteän kipparinpalkkion kulut. Juuri kukaan ei halunnut sellaista, kun ei se tilaaja tiedä niitä kuluja etukäteen (vaikka realistisen arvion annoinkin). Siirryin sitten tällaiseen "kiinteä hinta" -järjestelyyn lähes pysyvästi. Sen kiinteän hinnan olen koittanut laskea niin, että siitä jäisikin mulle jotain. Mutta riski on mulla, ettei kaikki mene suunnitellusti.
Joillakin kerroilla on ostaja lähtenyt mukaan, ja niillä keikoilla ollaan päädytty palkkio kulut -ratkaisuun. Silloin se ostaja maksaa ne kulut reissunpäällä itse ja näkee/tietää, että ne on todellisia ja välttämättömiä. Siltikään en ole mennyt päiväkohtaiseen palkaan, vaan otan kiinteän hinnan kipparoinnista ihan matkan kestosta riippumatta.
Tiedän, että eräät ammattimaisesti veneitä siirtävät toimivat kuvaamallasi tavalla, mutta minä en tee tätä ammtikseni, vaan harrastuspohjalta. - hophophophop
-Mika- kirjoitti:
Hmmjoo... Joskus tein niin, että annoin vaihtoehdoksi myös kiinteän kipparinpalkkion kulut. Juuri kukaan ei halunnut sellaista, kun ei se tilaaja tiedä niitä kuluja etukäteen (vaikka realistisen arvion annoinkin). Siirryin sitten tällaiseen "kiinteä hinta" -järjestelyyn lähes pysyvästi. Sen kiinteän hinnan olen koittanut laskea niin, että siitä jäisikin mulle jotain. Mutta riski on mulla, ettei kaikki mene suunnitellusti.
Joillakin kerroilla on ostaja lähtenyt mukaan, ja niillä keikoilla ollaan päädytty palkkio kulut -ratkaisuun. Silloin se ostaja maksaa ne kulut reissunpäällä itse ja näkee/tietää, että ne on todellisia ja välttämättömiä. Siltikään en ole mennyt päiväkohtaiseen palkaan, vaan otan kiinteän hinnan kipparoinnista ihan matkan kestosta riippumatta.
Tiedän, että eräät ammattimaisesti veneitä siirtävät toimivat kuvaamallasi tavalla, mutta minä en tee tätä ammtikseni, vaan harrastuspohjalta.Ilmeisesti homma on liukumassa enemmän ylempänä kuvailemaasi suuntaan, enää siirtofirmatkaan eivät tahdo maksaa kipparin palkkion lisäksi mihistölle mitään, vaan homma toimii niin, että kippari kalastelee gastit mukaan foorumeilta.
Joskus gastit jopa maksavat omat lentonsa ja kulunsa itse ja luonnollisesti kipparille lohkeaa isompi potti veneen siirrosta.
Se on hyvä, että kokeneet purjehtijat tekevät tätä myös harrastuspohjalta, niin siirtofirmat eivät pysty hinnoittelemaan itseään pilviin.
- nyyppönen
MItäs jos tois veneensä Ruotsista tai Tanskasta...tuleeko halvemmaksi tilata kuorkkikuljetus vai pestata joku kipparoimaan se tänne? Vene vois olla tuollainen kasimetrinen tjsp.
Edellyttäen tietty ettei pääse itse hakemaan, jolloin voisi pestata jonkun purjehdustaitoisemman kaipparin mukaan (eka vene, ei osaa itse).- SF10
Kymppimetrinen olisi viime vuonna maksanut lavetilla tuotuna Tanskasta Suomeen n. 6000€.. Eli kantsii vaan harkita purjein kuljettamista. Hommaa osaava "talkooporukka" ja lähde itse mukaan. Pääset huomattavasti halvemmalla. Luonnollisesti maksat itse kaikkien lentoliput, bunkkerit, taloustarvikkeet ja huoltokulut. Ruokakulut voi jakaa koko porukan kesken
- Oy Tuoni Ab
Tämähän meni hienosti.
ainakin suunnitelma on koossa. kiitoksia kaikille viestiketjuun osallistuneille.
Hollannin reissuun asti tutkailen vielä tiivisti kotimaan tarjontaa, mutta huonolta tuntuu näyttävän.- ItseTuonut
Huonot ovat enteet jos Oy Tuonti Ab on jo tässä vaihessa muuttunut
Oy Tuoni Ab:ksi.
- omatoimisesti
Joku mietti jossain viestissä ettei venettä hae 2000 eurolla Euroopasta.
Käytiin hakemassa tänä keväänä vene omatoimisesti Suomeen, kustannukset jäivät hieman alle 2000€ sisältäen kaiken: lennot, sisäiset siirtymiset, juomat, ruuat, bensat, veneen osat, jne. Venessä 4 kaveria miehistönä. - Oy Tuonti ja Vienti
Palaanpa tähän, nyt kun homma on paketissa.
Kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille ja eirtyisesti "Mika":lle hyvistä neuvoista. Tulipahan pyörittyä viikko Hollannissa ja nyt on aika hyvä käsitys siitä, mitä siellä on tarjolla. Hollannin veneilykultuuri poikkeaa suuresti meikäläisestä. Kaikki tee-se itse meininki puuttuu ja homma näyttää perustuvan ammattitelakoihin ja marinoihin. Tämä yhdessä pitkän vedessäolon kanssa johtaa siihen, että veneet kulahtavat paljon nopeammin kuin meillä sieltä täältä, vaikka pohjan pesut ja ja koneen huollot teetettäisiinkin ammattilaisella. Pikkuvikoja ei juurikaan fixata ja kunnon pesua/vahausta tosi harvoin. päälle tulevat teollisuusmaan ilmansaasteet jne. Eli veneet olivat todelle paljon rähjäisempiä kuin meikäläiset ja pääosin erittäin kuluneita. Ainakin 40-60k€ luokassa paateilla alkaa olla sen verran ikää, että kulutustavarana oleminen alkaa jo näkyä joka paikassa. Kun hinnan päälle laskee tuonnin suomeen ja talvitelakointivarusteet, ei rähjäisempää kuntoakaan oikein sulata.
Kahdesta ammattitarkastajan tsekkaamasta veneestä löysin alta tunnin vikoja, jotka estivät reissun suomeen (mm. vannasputken kumilaakeri pyöri akselin mukana putkessaan.) Yhden veneen nostatin itse ylös ja löysin läpimädän peräsimen sekä oudon kölisaumakorjauksen.
Vene löytyisi varmaan sieltäkin, mutta viikko ei riitä veneen etsintään kunnolla. Katsotaan sitten joskus seuraavan veneen kanssa paremmalla ajalla. Nyt paatti löytyi kotimaasta ja homma on pulkassa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1464896Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa183527Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1583347Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss322808Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu942560Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181853Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky81468Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo101462Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1361389Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut111267