Mikään ei auta hormoniperäiseen akneen?!

epätoivoineen

Olen 25v nainen ja olen kärsinyt nyt 12 vuotta hormoniperäisestä aknesta (ja liikakarvoituksesta). Olen syönyt monta antibioottikuuria, käyttänyt aknerasvoja, vahdannut syömisiä, syönyt kaksi kuuria roaccutania ja kokeillut vuosikausia eri e-pillereitäkin. Millään edellämainituista ei ole ollut mitään erityistä vaikutusta ei finneihin, eikä karvoihin.

Verikokeissa olen ollut kahteen otteeseen ja molemmissa löytyi vain testosteronin lievä koholla olo. Ultrauksissa sun muissa ei ole löydetty yhtään mitään pcos:n tai endometrioosiin viittaavaa, eikä sen mukaisia oireitakaan ole kuin karvat, joita lääkäri lähinnä vähätteli ja sanoi perinnöllisiksi (koko suvussa kellään muulla ei vastaavaa). Pillereitä vain ehdotetaan, mutta saan niistä niin rajut sivuvaikutukset, että en suostu enää kokeilemaan yhtään merkkiä ja tähän mennessä ainoa vaikutus on ollut, että finnit ovat pienempiä vain, mutta määrä ei vähene. Vaikka ei niitä normaalistikaan paljoa ole, mutta näkyvästi kyllä ja arpia tulee jatkuvasti lisää.

Olen yrittänyt syödä terveellisesti, laihduttaa ja kokeilin vuoden ajan vhh ruokavaliota, mutta se oikeastaan vain pahensi ongelmaa ja leukapieliin tuli valtavasti suuria paiseenkaltaisia finnejä.

Kenen puoleen tässä nyt voisi vielä kääntyä, vai helpottaako vasta kun vaihdevuodet tulee?

9

1196

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Faunax

Mulla kanssa sama juttu.

Aina mulla on finnejä ollut, mutta pahemmaksi se menee kun ns se aika kuukaudesta on tulossa. Kosmetologilla kävin vuosia sitten ja hän sanoi, että kun sun finnit on kaikki tuossa suun ympärillä (leuassa), niin kyse on hormonaalisesta aknesta. Mun mielestä mistään ei ole oikein ollut apua: kosmetologista, erilaisista tuotteista, ihotautilääkäristä, e-pillereistä.. Niitä on lähes aina läsnä ja kun olisivatkin pieniä, mutta ne on välillä todella isoja, punaisia ja joskus erittäin kipeitä :/

Joten täälläkin olisi yksi joka haluaisi jonkunlaista neuvoa edes vähän auttamaan aknen hoitamisessa ja arpien vaalentamisessa.

• lasthouseattheend

Täällä on ihan sama homma :(

• tilda87

moi!
      Mulla autto hormoniperäiseen akneen e-pillerit... diane novat. Aloitin ne 15 vuotiaana ja olisinko n.6kk syönyt niin sen jälkeen ei ollut enää yhtään finnejä. SItten kun 10 vuoden päästä lopetin pillerit, akne palasi. :( Nyt aloitin syömään taas niitä ja odottelen jos hormonitasapaino palautuisi....harmi jos sulle ei pillerit käy :/ mä en nimittäin ole löytänyt ainakaan itselleni mitään muutakaan mikä auttaisi. ruokavaliot, proactivet, basironit, ym kokeiltu, mut ei auttanu. pillerit on ainoat josta oon saanu hormoniperäiseen akneen apua. :(((

• akneitsetuntohirviö

Täällä yksi hormoniperäisestä aknesta kärsivä. Itse en suostu syömään e-pillereitä juuri siksi, että kärsin mielummin aknesta kun pillereiden aiheuttamista sivuoireista. Pillerit mulla kyllä auttoi jonkin verran ihon tasapainoon, mutta siinä sivussa sain sitten kaikenlaista muuta huolenaihetta joten olkoon.

Akne on mulla hyvin oikukas, välillä saattaa olla pitkiä aikoja hyvä iho, välillä taas räjähtää niin hirveä akne, ettei mua uskoisi samaksi ihmiseksi ja sen parantuminen vie helkkarin kauan aikaa.
      Harkitsin jossain vaiheessa lääkärille menoa, mutta tiedän että ensimmäisenä tuputetaan pillereitä. Olen siis yrittänyt löytää konstia tähän kiusaan kotona, ja nyt asioihin enemmän paneuduttuani olen saanut ihoni suhteellisen hyvään kuntoon melko pienessä ajassa.

-SUOLASAIPPUA: suolan tehosta olen lukenut joskus muinoin ennenkin ja tehnyt satunnaisia suolahoitoja merisuolalla mutta en ole saanut suuria apuja. Törmäsin vinkkiin suolasaippuasta jonka teho ilmeisesti perustuu suolan desinfioivaan vaikutukseen. Jännää tässä on se, ettei oikeasti kuivata ihoa yhtään vaikka puhdistaakin tehokkaasti. Eikä maksa paljoa. Kaipa noita kimpaleita voi ostaa monestakin eri paikasta, omani hommasin Ruohonjuuri- putiikista n. 5 eurolla. Ensin meikinpuhdistus jollain putsarilla, sen jälkeen suolasaippua käsittely. Aamuisin pelkkä suolasaippua ja kasvovesi.
      (Olin aluksi vähän ulalla tämän kanssa. Ei siis saippua nimityksestä huolimatta vaahtoa millään tavalla vaan tätä vaan hierotaan ihoon joko sormien avulla tai sitten vaan suoraan sillä palalla käydään kasvot läpi. Tuntuu ihan siltä ettei ihoon tulisi muuta kun vettä, mutta hetken kuluttua alkaa kiva pieni kihelmöinti josta sitten tietää jotain tapahtuvan)

-BASIRON kuuri: olen käyttänyt basironia jo pari vuotta silloin tällöin, mutta oppinut nyt vasta käyttämään voidetta oikein. Ennen levitin hirveät kasat voidetta ongelma-alueille enkä kosteuttanut lainkaan. Finnit kyllä kuivui, mutta iho meni niin kuivaksi että melkein parutti. Siispä: levitetään ohut kerros aamuin illoin pesun jälkeen iholle. Aluksi voi laittaa hiukan runsaamminkin, mutta tärkeetä tässä on kosteuttaa hyvin. Kun basiron on imeytynyt (tekee sen todella nopeasti), levitetään iholle kosteusvoide joka ei tuki huokosia. Itselläni käytössä Neutrogenan visibly clear oil-free moisturiser. Kannattaa myös silmänympärysiho ja huulet kosteuttaa niille suunnatuilla tuotteilla huolellisesti. Mulla ainakin kärsii huulet tästä paljon vaikka en laittanut voidetta edes huulien ympärille.

-SINKKI: Nyt viimeisin juttu johon olen havahtunut ja joka on toiminut kuin pisteenä iin päälle. 2 sinkkitablettia päivässä! Ihon kunto alkanut parantua vieläkin nopeammin. Tuntuu hassulta, että näinkin yksinkertaisella konstilla voi saada oikeasti tuloksia. Eihän tämä välttämättä kaikilla toimi, mutta suosittelen kokeilemaan sillä ei vaadi paljoa vaivaa eikä tästä ravintolisänä muutenkaan haittaa ainakaan voi olla.

Basiron ja suolasaippua comboa olen kokeillut nyt n. 3 viikkoa, tuloksia tuli nopeasti jo parissa viikossa. Sinkkiä olen syönyt n 1,5 viikkoa ja ihan hämmästyttää katsella peilistä..olenkohan se todella minä. Finnejä on edelleen jossakin satunnaisesti, mutta jos näinkin pienessä ajassa on saanut isoja tuloksia, odotan innolla miltä peilissä näyttää 1-2 kk kuluttua. Itselläni ei ole kamalasti arpia jäänyt mutta uskoisin niidenkin hellittävän ja haalenevan jossain vaiheessa kun vaan jaksaa kärsivällisesti rutiineja noudattaa.

Samat asiat ei tietenkään tehoa kaikille, mutta suosittelen kokeilemaan. Normaalien putsarien ja rasvojen lisäksi kustannuksia tulee melko vähän:
      -Basiron n. 12-13 e tuubi
      -Suolasaippua n. 5e
      -Sinkkipurkki apteekista n 7 e

Onnea taisteluun

• kokeile ihmeessä!

Ootko kokeillu vreya merkkisiä e-pillereitä? Pitäisi auttaa akneen ja liikakarvoitukseen ja itse valitsin kyseisen merkin hormoniperäisten finnien takia. Mulla tuli ihan kauhea paukama aina kuukautisten aikaan nenän alueelle. Siis todella iso ja kipeä joka ei helpolla lähtenyt ja arvethan niistä kaikista jäi... lisäksi otsassanin oli pieniä näppyjä ja kaikki lähtivät pillereillä! :)

• fddsgfa

Mulla ei ole auttaneet mitkään kuurit, konstit, lääkkeet, voiteet tai ruokavaliot. Eikä suolat tai muutkaan vastaavat. Vuosikymmeniä tässä on jo mennyt eikä loppua näy. Ei auta kuin ajatella jotain muuta.

• thethoy

Minun vinkkini;tasan kuukauden päivät olen vedellyt luontaistuotteita, eli jättihelokkiöljykapseleita 4kpl/pv, omega 3-kapseleita 2kpl/pv sekä sinkkitabletteja 1-3kpl/pv. Lisäksi olen iltaisin laittanut Basiron-geeliä ja yrittänyt juoda päivän mittaan mahd paljon vettä. Uskomatonta kyllä, olen huomannut valtavan eron ihossani. Ei enää kipeitä paiseita, eikä läheskään joka aamu uusia kipeitä finnejä kuten taannoin oli. Iho ei ole kovin rasvainen, ja punoitus on tasoittunut. Vieläkään ei todellakaan ei puhuta mistään virheettömästä ihosta, mutta suunta on ollut niin hyvä että olen ollut todella tyytyväinen enkä enää häpeile naamaani! Tänään jopa ilman meikkiä kauppaan, mitä en todellakaan olisi tehnyt vielä 1kk sitten!!!

• bfhhjsg

Lopeta kaikkien voiteiden käyttö naamalla, koska ne tuovat finnit pintaan. Kokeile öljyä kosteuttamisessa.

• roan syönyt

Hei, kerroit että kokeilit vhh ruokavaliota, kerrotko tarkalleen mitä kaikkea jätit pois ja mitä söit? Itse olen vuosien taistelun jälkeen saanut ihoni kuntoon ruokavaliolla, mutta meni 2-3 v sen opetteluun, ennen kun tiesi tarkalleen mitkä ruoat aiheuttaa aknea, ja muutoshan on ollut aikamoinen mutta palkitseva!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      423
      5528
    2. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      189
      1918
    3. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      367
      1864
    4. Kuinka paljon on

Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      120
      1084
    5. Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."

Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl
      Tv-sarjat
      5
      1014
    6. Kauniit naiset

Ketkä ne on suomussalamen kauniimpie naisie?
      Suomussalmi
      27
      928
    7. Olet vieläkin täällä

Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h
      Ikävä
      60
      825
    8. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      72
      801
    9. Oishan se coolia

Kun sais maistaa sun huulia 😘 Mukavaa päivää Hei, just sulle miehelle, josta haaveilen ❤️
      Ikävä
      55
      723
    10. Kuinka hyvin tunnet kaivattusi?

kuinka hyvin tunnet kaivattusi?
      Ikävä
      37
      714
    Aihe