Ensimmäisen koiran hankkiminen!

Juulia2

Hei,

Olen pitkään etsinyt mahdollista kenneliä ja sopivaa kasvattajaa, mistä tietynrotuisen, itselleni sopivan pennun hankkisin. Nyt se on löytynyt! Tietenkään ei mitenkään 100% varmaa, koska ikinä ei voi tietää monta pentua syntyy.

Mutta kysymyksenä oli siis koiran tarvikkeet ja ylipäätään koulutus ja ruokinta tms. Tottakai saan kasvattajalta ohjeita ja neuvoja koko koiran eliniän, mutta haluaisin silti kuulla muidenkin kokemuksia ja mielipiteitä.

Itselleni on tulossa pentu, joka on aikuisena keskikokoisen korkuinen, mutta massiivinen ja lihaksikas terrieri.

Kysymyksiä:

1. Millaisia valjaita, flexejä, pantoja ja hihnoja olette käyttäneet pennullanne?
2. Kuinka usein joutuu pennun kasvaessa uusimaan niitä? Suosituksia?
3. Kuinka usein olette vieneet pentuaikana pissalle? Miten muuten sisäsiisteyttä opeteltu?
4. Miten ruokitte koiraanne? Nappuoita? Ja onko lisukkeita?
5. Mitkä määrät esim. nappuloissa? Kuinka paljon esim. desilitroina kotiutuvalle pennulle?
6. Kuinka nopeasti olette ruvenneet opettamaan esim. istu, odota, tänne tms. käskyjä?
7. Miten opettaa koira kävelemään vierellä ja olemaan vetämättä?
8. Kuinka pitkiä pisutaukoja pihalla pennun kanssa? Milloin pidemmille lenkeille?
9. Kuinka monia koirakavereita pennuilla/koirillanne on? Minkä ikäisiä? Kuinka usein näkee?
10. Millon olette vieneet pentunne ensikerran koirapuistoon?
11. Kerrostalossa asuvat, miten pennun kanssa rappu-rumba onnistui?
12. Miten totuttaa pentu rappusiin? Ja minkä ikäisenä esim. jyrkkiin rappukäytävän rappusiin?
13. Millainen oli ensimmäinen yö? Tai ensimmäinen viikko?

14. Minulla on lista tarvittavista tarvikkeista:
Peti, lelukori, ruoka- ja juomakuppi alusta, säädettävä pentupanta, nahkainen solkipentupanta, isompi pistolukollinen säädettävä panta, pentuhihna, nylonhihna, nahkahihna, nimilaatta pantaan, tottakai ruokaa, koulutusnameja, puruluita, pissanpuhdistusaine, pissa-alustoja, shampoo ( hoitoaine), pyyhe, hammasharja tahna, kakkapusseja niille kotelo remmiin kiinni, oma viltti petiin, puolikuristava panta, juoksuhousut suojat (narttu siis), maitohappobakteereja, talveksi villapaita mantteli ja sitten sadetakki, tossut kovimmille pakkasille, tassusalvaa anturahaavoihin, koulutusnaksutin, ensiapupakkaus, vilkkuva turvavalo pantaan, harja, kynsisakset, korvan- ja silmäpuhdistusaine, aktivointilelu, vinkulelu tms.

Onko tuossa siis kaikki tarpeellinen ja onko jotain ei niin tarpeellista?

Anteeksi kun kysymykset eivät tulleet loogisessa järjestyksessä kaikki! Mutta kertokaa kaikki pienikin mahdollinen miten pennun alkutaipaleet kotona menivät!

Kiitos paljon vastauksistanne :)

15

318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei pennun

      Kasvattaminen mitään tähtitiedettä ole. Kyllä se tulee luonnollisesti että miten edetä oman pennun kanssa.
      Käytimme aluksi pentupantaa ja joustavaa hihnaa. Pissalenkit koiran mukaan, ruokailun leikin jne jälkeen.
      Valjaat laitettiin ku oppi lenkin homman ja innostuneena veti. Flexiin vaihdettiin kun lopetti vetämisen.
      Söi aluksi 4 kertaa päivässä, määrä koiran mukaan. Aika nopeesti vaihdettiin 3 kertaan ja kun ei ollut päivisin enää nälkäinen niin 2 kertaa päivässä, niin syö vieläkin. On pieni koira, saa desi nappuloita jauhelihaa/koiranmakkaraa tai muuta lisäksi - tämä aamuin illoin. Luita koko ajan tarjolla.
      Jokainen pentu on erilainen eikä kukaan voi neuvoa että miten toimia sinun pentusi kanssa.
      Eikä se tavaran määrä ole niin tärkeetä. Meillä oli peti, pari lelua, ruokaa ja luut hihna ja panta. Muut ostettiin jälkeenpäin.

      • fiksu kysyy

        Eihän se tosiaan mitään tähtitiedettä ole mutta paremmin sitä pärjää kun ottaa asioista selvää etukäteen. Fiksuahan se vaan on kysellä etukäteen erilaisia tapoja ja kokemuksia eikä olettaa että se tuosta vaan luonnostaan sujuisi. Kaikki kun ei aina menekkään niin kuin suunniteltua.


    • Hyviä kysymyksiä

      1. Jokaiselle pennulleni olen hommannut alunperin vain yhden pannan, säädettävän, materiaalilla ei väliä. Säädettävä siksi ettei tarvitse koko ajan ostaa uutta kun pentu kasvaa. Hihnaksi olen hommannut fleksin sekä tavallisen hihnan, matsku ihan sen mukaan mistä ite tykkäät, ei ehkä sellaista joustavaa kuitenkaan pikkupennulle. Valjaat hommasin vasta myöhemmin kun alkoi lenkitkin.
      2. Niin usein kun pentu kasvaa edellisistä ulos. Jos hommaat säädettäviä ja kestäviä, voit ehkä käyttää aikuiseksikin asti. Hihnankin voi hommata suoraan aikuispainon kestävän, tietty riippuu vähän rodusta.
      3. Pikkupentuna vietiin miehen kanssa varmaan puolen tunnin välein, öisin herättiin 2h välein. Eka viikko ehkä meni noin, sitten muistaakseni harvennettiin. Pentu pitää viedä heti leikin, syömisen ja nukkumisen jälkeen ulos, tai muutenkin jos on kulunut pitkä aika viime kerrasta. Ja ulkona ollaan niin kauan kunnes pentu tekee. Kannattaa opettaa tarpeidentekokäskyt niin koira oppii mitä siltä odotetaan. Ulkona kannattaa palkita/leikkiä vasta sen jälkeen kun tarpeet on tehty.
      4. Nappuloilla, laadukkailla (ei kaupan mömmöillä). Lisäksi voi laittaa esim kananmunaa, lihaa, riisiä, raejuustoa, piimää. Piimä ja raejuusto joko laktoosittomina tai piimä gefilus-versiona, ovat kuulemma elimistölle parempia. Kannattaa ihan pentuna jo totuttaa erilaisiin ruokiin niin koirasta tulee herkemmin kaikenlaisia ruokia kestävä kaveri.
      5. Olen ruokinnassa mennyt itse aina silmämääräisesti, määrä on sopiva kun koira on normaalipainoinen, pirteä jne. Nappulapussien kyljessä on kyllä usein myös ruokintasuositusmäärät. Pentu ei saa olla varsinkaan punkero, ja pitäisi antaa monta kertaa päivässä ruokaa ja vähän kerrallaan. Pennuilla on taipumus hotkia.
      6. Leikillään voi alkaa vaikka heti opettaa. Pentu ei kuitenkaan heti jaksa pitkiä aikoja opetusta kerrallaan, joten ota alku vähän huumorilla. Mene pennun jaksamisen mukaan, ja hyvin pieni ei jaksa edes montaa sekuntia kerrallaan yhden ja saman toistoa.
      7. Vierellä kävelyyn en ota kantaa koska omilleni en ole kokenut sitä tarpeelliseksi opettaa. Olemaan vetämättä: Pysähdyt aina kun koira vetää, ja/tai vaihdat suuntaa. Opetat että koira ei vetämällä pääse haluamaansa paikkaan.
      8. Pisutauoiksi mielestäni riittää se, että sisälle mennään kun asiat on tehty. Jos ei tehdä mitään, ei myöskään mennä sisälle. Itsekin kyllä myönnän että hermo mennyt monta kertaa kun pentu on vaan haistellut ja ihmetellyt kaikkea, eikä pissinyt, niin silloin olen lampsinut sisälle. Monesti on vaan silloin käynyt niin että ollaan sisällä 5min ja sitten koira on taas sen näköinen että pitää lähteä ulos. Ja siellä me ollaan sitten taas seisty :)
      Lenkit: jostain olen kuullut että pidempiä lenkkejä suositellaan vasta lähempänä vuoden ikää, on varmaan rotukohtaistakin, mutta itse kävelin pienikokoisen koirani kanssa jo 5kuisena sellaista 2km lenkkiä.
      9. Omilla koirillani 5kg ja 21kg on kavereina kultsi, irlis, muutama tiibetinspanieli ja saksan pk. Irlis ja saksan pk ovat pentuja vielä, toinen 5kk ja toinen 9kk. Kokoerothan omiini ovat aika huimia, mutta toimeen tulevat :) Nuo loput kaverit ovat 4-5vuotiaita. Aika harvoin nähdään noita kavereita, paitsi kultsi joka asuu naapurissa. Asutaan aika syrjässä joten pitää aina erikseen järjestää koiratreffejä. Useammin nähdään satunnaisia uusia naamoja lenkeillä. Tuttuja kavereita treffataan ehkä noin pari krt/kk.

      Jatkan seuraavassa viestissä...

      • Hyviä kysymyksiä

        10. Taisin viedä joskus 4kk ikäisenä. Pitäisi olla rokotukset kunnossa kun sinne vie, joten ihan pientä ei voi viedä.
        11. Asun okt:ssa, mutta meillä myös etupihalla pikkurappuset. Viimeisin pentu kun niitä meni ekaa kertaa, ei tietty osannut kiivetä ylös eikä uskaltanut hypätä alas. Pikkuhiljaa useamman kerran kun mentiin niin alkoi sujua. Tuo 5kg oli hauska kun uskaltautui alas, niin jonkin aikaa harrasti sitä että ylimmältä rapulta teki korkean ja pitkän loikan, hyppäsi suoraan maahan jättäen pari rappua väliin. Kun ei uskaltanut kavuta alas niin päätti lentää :)
        12. Harjoittelemalla, toistamalla, houkuttelemalla, näyttämällä itse mallia, palkitsemalla, rohkaisemalla.
        13. Ensimmäinen yö on jokaisen koiran kohdalla ollut jännittävä, olen itse herkkäuninen joten herään kaikkeen. Tämä uusin eli 5kg ei ole heti meille tultuaan kertaakaan yöllä tehnyt asioita sisälle, aamulla aina suunnattu heti ulos. Ja ekana yönä kello herätti 2h välein mutta silloinkin se meni niin että koira piti herättää ulos lähtöä varten, se ei suinkaan vaatinut pihalle :) Yhden koiran kanssa minulla on ollut koti-ikävä vikinää öisin, muut koirat on tyytyväisenä nukkuneet vieressä tuhisten. Minulla ei ole siis mitään vaikeita kokemuksia ekoista öistä.
        Ensimmäinen viikko oli rasittava oikeastaan vain sisäsiisteyden kannalta, koiran kanssa ravattiin tunnin välein pihalla ja siltikin teki sisälle välillä. Samoin myöhemmin kun tuntui että koira alkaa olemaan jo kuiva, tuli takapakkia ja rupesi taas tekemään enemmän sisälle.
        14. Sinulla tuntuu olevan nyt jo jopa melkein enemmän tavaraa kun minulla, ja minulla on ollut koiria yli 10 vuotta! :) Kun sulla on kaikki kamat nyt jo niin eihän niitä hävittää kannata, koska niillä on jatkossa käyttöä, esim juoksuhousuja et tarvitse vielä moneen kuukauteen :) Nuo vaatteet mietityttää että ovatko edes oikean kokoisia kun pentu kasvaa paljonkin, vai ostatko isommat sitten kun tarvii? En nyt hätäseen keksi että sulta mitään puuttuis, vielä jos jotain haluat hommata niin namipussi koulutustilanteisiin, sellainen joka laitetaan esim vyöhön kiinni.

        Mutta niinkuin edellinen sanoi, ei se pennun kasvatus ole ihan noin vaikeaa, ja tavaroita kerkiää hommata kyllä ajan kanssa. Tärkeimmät eli kupit, hihna, panta, ruokaa, leluja ja makuualusta sulla on jo, nekin riittäisi näin alkuun.


    • lapinpossu

      1. Nahka hihna on kestävin (pää punottu) käytössä tulee myös käteen pehmeäksi, flexi kannattaa hommata kun pentu on tottunut hihnatavoille. Panta nahkainen, soljellinen, pehmeä ja mahd. leveä.

      2. Riippuu pennun koosta meillä ei ole rikki menneet, useammalla koiralla jopa samoja käytetty. Mutta sitten kun pannan viimeinen reikäkin on niin tiukalla, ettei peukalo mahdu helposti väliin niin on suurempaan vaihtamisen aika. Ei kannata liian paljolla varalla ostaa pantaa, koska "vapaa" pää tulee purruksi.

      3. Aina syömisen, leikin, ja nukkumisen jälkeen, sekäjos aikaa on kulunut max 3 tuntia. Jos koiralla on paikka johon pissailee/kakkailee siirrä sanomalehti siihen tai putsaa hajustetulla kloriitilla (kaikki hajut lähtee). Kehu pentua kun tekee tarpeensa ulos ja älä lähde heti tarpeiden teon jälkeen sisälle ettei koira yhdistä sitä sisälle menoon.

      4.Ruan pohjana on ratuja, (canagan) lisäksi saa lihaa ja vähän sitä sun tätä mitä on vanhaksi menossa, kunhan ei ole maustettua tai koiralle haitallisia ruoka-aineita. Jos maha menee sekaisin niin AB-piimää riisin kanssa, piimään on hyvä pennun radutkin turvottaa.

      5. Ruokien pusseissa on annostelu ohjeet, jaat annetun määrän neljään osaan ja syötä säännöllisesti.

      6. Heti ensimmäisellä viikolla, pitää vain muistaa ettei liian pitkään kouluta pentua, sillä sen tarkkaavaisuus ei vielä riitä. Aloita vaikka n. 5 min koulutus pätkistä.

      7. Kun koira vetää niin pysähdyt ja kun hihna löystyy jatkat matkaa. Itse muuten teen myös niin että pidän hihnaa oikeassa kädessä ja koiraa vasemmalla puolella ja hihna menee jalkojeni takaa, niin koira ei pääse edes liian paljon edelläni kulkemaan ja jos se vetää tarvitsee vähemmän käsivoimia.(ei taida ison koiran kanssa kuitenkaan onnistua)

      8.Ole ulkona kunnes pentu pissaa taikka kakkaa mutta älä ihan heti perään lähde sisälle, koska pentu voi oppia pidättelemään jotta saisi olla pidempään pihalla. Pitkät lenkit voit aloittaa vaikka kerran päivässä eikä niistä alkuun kannata liian pitkiäkän tehdä.

      9. Koirakavereita on 3, 1v. 2v. ja 5v. ja koirapuiston koiria. Näkee noin kerran kuussa ja koirapuistossa käydään kerran viikossa(pitkät välimatkat). Pentu aikana molempia tehtiin useammin.

      10. 16 viikoisena, tehosterokotteesta pari päivää.

      11. Kerrostalossa en ole pennun kanssa ollut.

      12. Toisto toimii, pentu oppii ajallaan menemään portaat alas, aluksi voi pelottaa mutta kyllä se siihen tottuu jos totutat.

      13. Meillä ei ollut öisin mitään ongelmia, pentu nukkui samassa huoneessa kanssani.

      14. Hyvältä näyttää meillä pärjätään aikamoinen panta valikoima:) meillä yhdellä parjätään. Vaatteet kannattaa katsoa pennun tarkenemisen perusteella, eli eivät välttämättä tarpeellisia lainkaan. Nylon hihnoista en itse perusta, huonoja kädessä, sekä helppo purra poikki.

      • Hyviä kysymyksiä

        Meidän nuorimmaiselle ei voi ostaa yhtään nahkaista hihnaa/pantaa, on purrut jo 2 nahkahihnaa poikki. Muut sitä ei kiinnosta mutta nahkaisissa on varmaan haju mikä houkuttelee puremaan.


    • Juulia22

      Kiitos vastauksistanne!

      Olen luonteeltani hirveää stressaajatyyppiä ja tulee hermoromahdus jos ei opiskele
      tarpeeksi etukäteen :)

      Näistä tavaroista olen siis vasta ostanut harjan, kynsisakset, muutaman lelun,
      tassupyyhkeen, koulutussuihkeen, pureskelunestoaineen, korvien- ja silmienpuhdistusaineen.
      Olen vain laatinut listaa ''koko koiran eliniän ajaksi'' jo etukäteen :)

      Aijon kaikki ostettavat tarvikkeet kuitenkin säästää, koska olen ajatellut
      ehdottomasti joskus tulevaisuudessa hankkia tälle pennulle kaverin!

      Namipussi joo unohtui, kiitos! Olen edullista välillä etsinytkin, tuppaa olemaan
      niin kalliita ainakin Mustissa ja Mirrissä ... :/

      Sisäsiisteyden opetus eniten stressaa, pitää vielä opiskella enemmän aihetta :)

      Ajattelin aluksi säädettävää pistolukollista pentupantaa ja siitä kun kasvaa yli
      niin pehmeä nahkainen solkipentupanta! Nahkahihna myös, olen kuullut että ne
      kestävät iät ja ajat :)

      Eikö niin että pennuille suositellaan aluksi pehmitettyä nappulaa? Onko ok
      pehmittää ihan vedellä tai piimällä? :O

      • Hyviä kysymyksiä

        Joo voit pehmittää kummalla vaan, en tiedä suositellaanko pennuille sitä vai ei, kun itse olen aikuisillekin koirille aina syöttänyt nappulat nesteen kanssa.

        Onnea vaan uuden pennun kanssa :) Sisäsiisteyskin tulee kun on tullakseen. Se ei tapahdu viikossa mutta kuukausissa kyllä, kärsivällisyyttä vaan ja ahkeraa ulkona käyttöä :)


      • lapinpossu

        Kumpi vaan käy pehmitykseen, itse suosin piimää sillä se pitää pennun vatsaa kunnossa. Hyvät suunnitelmat näyttävät sinulla olevan, aina on hyvä varautua:)


      • voi

        Pennun nappula pehmitetään yleensä vedellä mutta miksei piimäkin kävisi. Nesteet nappulan joukkoon ja anna liota hyvin ennen ruokkimista, tätä suositellaan mm. siksi että nappuloiden turpoaminen vasta pennun mahassa voi aiheuttaa vatsanväänteitä. Nestettä vain sen verran että nappulat peittyy, vaikka menisi vähän liikaa niin sitä ei kannata kaataa pois sillä muuten kaadat nappuloiden ravintoaineita hukkaan.

        Itse turvotin toisen pentuni nappulat, ensimmäisen en. En huomannut ettäkö turvottamisella olisi tehnyt mitään eroa.


    • muistavaroa

      Kymppi kohtaan sen verran, että olethan sen keskikokoisen, mutta massiivisen terrierin kanssa realistinen siitä, ettei enemmistö staffeista tm ole koirapuistokoiria. Seurakoiria kyllä, perhekoiria kyllä, mutteivät koirakaverikoiria. Kokeilla kannattaa, mutta jollei onnistu, niin mielummin jätä leikki kesken, kuin töki kepillä jäätä, kunnes käy jotain. Lenkillä voi tehdä vaikka mitä muutakin kivaa.

      • Juulia222

        Joo olen tottakai tietoinen tästä! Koirapuistoilua pääsääntöisesti ajattelin tuttujen koirien kanssa jotka ovat vastakkaista sukupuolta :) kävelyäisiin yleensä lenkin yhteydessä pienen koirapuiston ohi, jossa harvakseltaan on ketään, joten silloin on mielestäni kiva mennä :) Jos siellä kuitenkin muita on, niin varmistus esim sukupuolesta ja muutenkin että haluaako meidän tulevan samaan aikaan :)


    • kasvattaja opastaa

      Suurimpaan osan nuista kysymyksistäs, on paras vastaaja sen pentusi kasvattaja.
      Hän on varmaan todennut tietyt ruuat, taluttimet yms hyviksi ja suosittelee niitä pentujen ostajillekin.

      Joten - ja sen pennunostajan pentupakettihan ohjeineen ja hihnoineen tulee yleensä mukana.

    • pystykorva

      Koirapuistoon vein oman koirani n. 13 vkon iässä (1. rokotus oli annettu). Muutenkin pyritään tekemään tuttavuutta lenkeillä pentuni kanssa. Mielestäni on hyvä että sosiaalistaminen aloitetaan varhain.

      Kolmen kk:den iässä söi kolme kertaa vrk:ssa. Nyt 4 kk vanhana yleensä 2 kertaa.

    • Anonyymi

      Hei!:) Todella mukavaa että saat/sait koiran. Tässä kuitenkin vastauksia. Ensin vastaan kysymyksiisi.

      1. Suosittelen ehdottomasti valjaita, en pantoja. Nylontaluttimet ovat todella kestäviä ja hyviä. Suosittelen siis valjaita ja nylontalutinta.
      2. Se riippuu rodun koosta, kestävyydestä ja sopivuudesta. Eli silloin kun ne jäävät pieneksi tai menevöt huonoon kuntoon. Hyvät valjaat voivat kestää parikin vuotta helposti.
      3. Aina kun on syöty, leikitty hetki, aina kun pentu herää, yöllä kun pentu herättää. Myöhemmin pennun pitäisi itse oppia pyytämään ulos mm raaputtamalla ovea tai itkemällä.
      4. Meillä annetaan kuivanappuloita ja lisukkeena on mm kananmunaa, riisiä, jauhelihaa, koiranmakkaraa tai kasviksia.
      5. Se riippuu täysin pennun koosta, paljon ruokaa annetaan. Mutta kertoina aina 4 kertaa päivässä. Kasvattaja kertoo monta desiä.
      6. Hiljalleen. Ikinä ei saa pitää kurillisia pitkiä opetushetkiä. Max pari kertaa harjoitellaan tiettyä asiaa päivässä muutaman minuutin. Kun koira tylsistyy lopetetaan. Viikon päästä voi opettaa jo paikka käskyä, ensimmäisinä päivinä tänne. Opetushetket kannattaa pitää leikkimielisiä, eli jos pentu ei tottele et rotu, vaan yrität kerran uudestaan.
      7. Tässä muutama vinkki. 1. Aina kun pentu vetää, pysähdyt ja odotat niin pitkään kunnes pentukin odottaa sinua ja pysähtyy. Tätä vain toistat aina. 2. Otat pieniä opetusnappuloita ja laitat sellaisen käteen ja käsi nyrkkiin. Kyykistyt hieman ja kävelet koiran kanssa, tämän tarkoitus olisi että pentu kiinnittäisi huomion sinuun. Teet välillä pysähdyksiä ja vaihdat suuntaa. Aina kun pysähdyt sanot istu. Kun koira tottelee kehut ja annat aina herkun. Jatka tätä, mutta älä hetken päästä annakaan aina herkkua, pelkästään kehut. Näin pennun pitäisi oppia saamaan huomio sinuun, kuljet välillä käsi nyrkissä. Kun koira on aikuinen, voit antaa herkun aina kun kävellään toisen koiran ohi, siis silloin kun et halua että koira kiinnostuu toisista koirista. Silloin kun sillä ei ole väliä, et anna herkkua.
      8. Jos on oma takapiha, olet vain siinä niin pitkään kun pentu haluaa. Jos menet jonnekin yhteiselle piha-alueelle, taluta koira pihalle ja leiki sen kanssa vaan ulkona ja kehota tekemään tarpeensa. Ole pihalla aina vaan niin pitkään kun pentu haluaa. Muuten voit aina välillä vaikka iltaisin kävelyttää tien toiselle puolelle pissille ja tulla takaisin. Eli älä tee kunnon lenkkejä vähintään kuukauteen.
      9. Ei koirat tarvitse ns vakikavereita, vaan näkevät toisia koiria välillä lenkeillä sattumalta. On oltava tarkkana toisen ja oman koiran luonteen kanssa, jos eivät tule toimeen älä anna koirien leikkiä tms.
      10. Koiraa EI SAA viedä koirapuistoon tai tutustuttaa muihin koiriin ennenkuin kaikki rokotukset on kunnossa!
      11.-
      12. Pentu ei saa mennä rappusia muutamaan kuukauteen, koska pennut ovat heikkoja ja niille voi käydä pahastikin. Pentu pitää totuttaa niihin hiljalleen, ensimmäiset pari kuukautta se pitää kantaa rappusten yli. Annat koiran mennä muutaman askelman silloin kun uskaltaa. Ole koko ajan alhaalla katsomassa ja kävele pennun vieressä.
      13. Pennulle tulee varmasti ikävä emoa ja sisaruksiaan. Riippuu pennusta miten kovasti se käsittelee ikävää. Jotkin voivat itkeä viikkoja, jotkin vain ensimmäisen yön.
      14. Hyvä että olet huomioinut pennun tarpeet, mutta nämä ovat mielestäni turhia: kaikki pannat. Sinun ei tarvitse ostaa aluksi kuin yhdet säädettävät valjaat tai pannan, suosittelen enemmän valjaita. Kakkapussipidike, tossut, ja tarvitset vain yhden hihnan. Suosittelen nylonista tehtyä.
      Nämä tarvikkeet siis tarvitset:
      1. Valjaat tai panta
      2. Kynsisakset
      3. Ensiapupakkauksen jossa on mm puhdistusainetta, siteitä, kyytabletteja, punkkipihdit, ripuli/ummetuslääkettä...
      4. Jonkinlainen peti/alusta esim viltti, patja, pahvilaatikko tai ihan peti.
      5. Erilaisia leluja esim pari erilaista palloa, vinkulelu, pureskeltava lelu ja pehmoleluja.
      6. Ruokaa ja muita herkkuja sekä koulutusnameja.
      7. Ruoka-ja juomakupit
      8. Harja
      9. Pyyhe, voi olla ihan tavallinenkin ei tarvitse mistään lemmikkikaupasta kallista ostaa.
      10. Hihna
      11. Jos tarvitsee, niin talveksi tai sadesäälle koirien paita/takki.
      12. Hammasharja ja tahna
      13. Jos haluat, nimilaatta pantaan.
      14. Tarpeiden puhdistusainetta
      15. Pissa-alustoiksi käy myös sanomalehdet.
      Onnea kaikille koirien omistajille!;) Itsekin omistan koiria.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1332
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1032
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe