4G netin jakaminen usealle tietokoneelle ilman reititintä

4G koneille

Eli pitäisi kämpällä saada jaettua 4G nettitikun netti parilla tietokoneelle.
Miten tämä onnistuu, ILMAN 4G reititintä?

Ohjauspaneelista Verkkoyhteydet kansion alta löysin netin ja laitoin jakamisen päälle, mutta ilmeisesti tähän pitää tehdä jotain muuta että toimii?
Luin netistä jostain AD HOC jutusta, mutta kun yritän luoda AD HOCin niin tietokone sanoo "Windowsin langaton palvelu ei ole käytössä"

12

2836

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ne toimii hyvin

Ota se sim kortti siitä nettitikusta ja laita se puhelimeen ja sitten wlan jako puhelimesta päälle ja eikun surffaamaan, maksimi taitaa olla 6 konetta kerrallaan.

Mutta ne nettitikku usb reitittimet maksaa alkaen 19€ ja se on paras ja helpoin tapa jakaa 3g netti, että miksei se sulle käy?

• 4G koneille

Koska 3G ja 4G netti ei ole sama asia...
      Ja opiskelija budjetilla ei lyödä tuosta vaan kolmeakymppiä reitittimeen... On se jännä että Suomi ei huolehdi opiskelijoiden toimeentulosta mutta tummat käyttää sitten kalliita älypuhelimia, minulla itselläni on vielä vanha Nokia.

Jos laitat linkin alta kahenkympin 4G reitittimeen niin harkitsen asiaa. Minulla netti toimii 30-50Mb nopeustestien mukaan, ja en varmasti ala käyttää jotain 10Mb 3G:tä...

• Anonyymi

Mene töihin älä syytä ”tummia”. Missä tuon tasoinen cro magnon oikein opiskelee?

• Moro moro,

Minulla ei ole suosituksia noista reitittimistä mutta haluan tarkentaa sen verran että kun sinulla kerran on jo nettitikku (joka siis muodostaa nettiyhteyden) niin et tarvitse enää 4G-reititintä vaan ihan vain langattoman reitittimen.

Eli hankit sellaisen reitittimen joka tukee 3G/4G -nettitikkuja, laitat siihen nettitikun kiinni ja se reititin jakaa yhteyden eri laitteille :)

Tero@SoneraPartio
      www.sonera.fi/sonerapartio

• Ad Hoc -verkkoa et saa suojattua, joten unohda koko juttu. Aika erikoista, että tietokoneita on kämppä täynnä ja 4G:kin hankittuna, mutta sitten ei ole varaa hankkia kolmenkympin reititintä.

Muutaman euron kuukausipanostuksella saanet operaattorillasi vaihdettua tikkusi 4G-WLAN-reitittimeksi

• Kullimaattori

Kollimaattori: Kuka sanoi että sama henkilö omistaa kaikki tietokoneet? Ja 4Gn saa 10e / kk nykyään.

• Sitä enemmän ihmettelyä, mitä useampi olisi kustannuksia jakamassa. Hattu kiertämään ja sitten kauppaan, ei se sen vaikeampaa ole.

• KentsuPK

Mulla on tietokoneessa Huawei E392 4G mokkula, ja tietokoneen kautta sain jaettua yhteyden wlanin kautta muihin laitteisiin.

Mulla siis on Windows 8.1 joka mahdollistaa tämän helposti.

Mutta tosiaan, jos sulla on esim, läppärissä wlan niin ei tarvitse mitään "reititintä", koska tietokoneesi toimii tuolloin jakajana. :)

• KentsuPK

Windows tietokoneille on olemassa ohjelma nimi "VirtualRouter" jonka asennat koneeseen ja siitä jako päälle! :) Kokeile ja säästä rahaa..

• Anonyymi

Tai saman voi tehdä Linux:lla. Itse asiassa ollut jo käytössä tuonlainen systeemi jonkin aikaa, mutta käytän kuitenkin puhelimen nettijakoa samalla systeemillä, koska puhelin on 4G ja mokkula vain 3G - en huomannut nopeudessa mitään eroa, tosin..
      Tuossa on yksi, mitä en ole kokeillut:
      http://www.svsarana.com/share_3G_data_internet_over_wifi.php
      Itse tein sen näin(normi wifi-yhteys kelpaa kyllä myös):
      https://askubuntu.com/questions/138472/how-do-i-connect-to-a-wpa-wifi-network-using-the-command-line
      Tämän jälkeen NAT-säännöt jakamista varten:
      https://www.revsys.com/writings/quicktips/nat.html
      -tarkkana, kumpi liittymä on kumpi, eth0 vai eth1! :)
      -wifin kanssa varmaan wlan0 tai wlpXnY tjsp. myös eth0 voi olla nykyään enpXsY,
      tai vastaavaa
      Tämän jälkeen pyydetään IP puhelimen jaosta:
      dhclient wlan0
      Parasta tuossa on, että sen saa automatisoitua, eli koneen käynnistyessä netti menee kanssa päälle /etc/rc.local:
      /sbin/wpa_supplicant -B -Dwext -iwlan0 -c /etc/wpa_supplicant.conf
      -wext voi olla myös jotain muuta, esim. nl80211
      /opt/iptab.shnl
      /sbin/dhclient wlan0
      /usr/sbin/ntpdate fi.pool.ntp.org
      exit 0

iptab.sh sisältää NAT säännöt yo. linkistä

Ja näin meillä on netti, mobiilin kautta wifiin, jonka kautta eth-portille ja sieltä jakoon sisäverkkoon! Mutta jos et tuota kiinteää tarvi, yhtä hyvin voit kytkeytyä suoraan puhelimen hotspot:iin ja säästää vähän vaivaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2348
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1838
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      69
      1623
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1265
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      63
      1164
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1138
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1028
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1020
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      874
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      862
    Aihe