Iho tukkeutuu?!

apuaa.

Olen 20v nainen. Käyttämäni n. 3viikon basiron kuurin jälkeen (marraskuussa) ihoni on ollut parhaimmassa kunnossa ikinä mm. ihon alle tukkeutuneet pikku näpyt hävisivät kokonaan ja iho oli kaikin puolin hyvännäköinen.

Nyt tuntuu että ihoon on taas pikkuhiljaa muodostumassa niitä samoja pirun näppyjä joita ihossa oli ennen ja kesän jälkeen iho on taas täynnä niitä ja sama helvettti alkaa. En tiedä mitä tekisin ja miten ehkäistä tätä. Mitä tämä edes on kun samat näpyt uusiutuu?? Onko mun ihon alla jonkinlainen "bakteeri" joka pikkuhiljaa muodostaa noita samoja näppyjä aina uudelleen?
Näpyt ovat siis pieniä kohoumia, ihon värisiä, ehkä aavistuksen läpikuultavia kun tarkkasilmäisenä itse katson ja niistä ei muodostu edes kunnon finnejä vaan jää ihon alle. Kun yrittää puristaa (jota yritän välttää) niin sisältä tulee kiinteää valkoista ainetta, eikä sitä ihan helposti edes saa puristettua ulos. Niitä ilmestyy enimmäkseen poskiin, leukaan ja ohimolle.

Haluaisin todella saada selville mikä mun ihoa vaivaa ennenkuin iho pääsee taas huonoon kuntoon. Maksaako jos käy kosmetologilla tai ihotautilääkärillä vain näyttäytymässä jos osaisivat sanoa jotain arviota? Tai onko jollakin kokemusta samasta asiasta tai neuvoja. Mitä tahansa.
Ps. Ihonhoitoon käytän erisanin hellävaraisia tuotteita eli näpyt eivät voi ainakaan johtua liian voimakkaista aineista.

6

517

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rutuiuyiy

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että Basiron toimii yhden, sen ensimmäisen kerran jonka jälkeen muutaman kuukauden kuluttua akne uusiutuu ja sitten Basiron ei enää toimi kun sillä yrittää uudestaan pestä.

Suosittelen, että menet ihotautilääkärille. Vaikeusasteesta riippuen sinulle määrätään joko antibiootti tai isotretinoiini. Veikkaisin antibioottia jos on pienehköstä ja suht näkymättömästä vaivasta kyse.

• apuaa.

Tässä muutamia kuvia joita löysin ja kuvien näpyt muistuttavat aika paljon samalta kuin omalla ihollani. Näppyjä ei siis vielä ole niin paljoa mutta tuntuu että noita aina vain lisääntyy enemmän ja ihan kuin leukaankin olisi taas yön aikana tullut lisää :(

http://www.skinacea.com/img/acnephotos/acne-BHAs.jpg

http://bios.weddingbee.com/pics/172376/skinprobs_005_1024x768.jpg

http://www.mediafire.com/conv/340770c68cc03a2b32bc88be23c848f7c74ac48939f23c56558e96b840e1d09b6g.jpg?size_id=5

http://s3.amazonaws.com/f01.justanswer.com/JACUSTOMER9bcurnhj/2012-02-11_011800_myface222-1.jpg

Osan kuvista löysin hakusanalla "clogged pores" eli tukkeutuneet ihohuokoset tai jotain sen suuntaista joten todennäköisesti tuo on sitä?

Jossakin luki että tietyillä aineilla (salicylic acid, BHA) ja nimenomaan syväpuhdistavilla tuotteilla ongelma pikkuhiljaa ratkeaisi, kun taas jossakin joku ongelmasta kärsinyt painoitti että tukkeutunutta ihoa ei saa hoidettua (ainakaan lopullisesti) kuin sisäisesti. Eli jollakin lääkkeellä joka pukkaa tukkeumat kokonaan ulos ihosta tms. Olisikohan mun tilanteessa se antibiootti?

Itse en mielelläni käyttäisi syväpuhdistavia ainakaan päivittäin. Epäilen että tämä ihon tukkeutuminen on alunperin lähtenytkin siitä kun käytin teini-iässä liian voimakkaita ja ihoa ärsyttäviä tuotteita ja nyt saan kärsiä tukkeutuneista näpyistä koko loppu elämäni ellen hoida ongelmaa sisäisesti :/ En tiedä, vahva epäilys.

• rauhoitu123
        apuaa. kirjoitti:

Tässä muutamia kuvia joita löysin ja kuvien näpyt muistuttavat aika paljon samalta kuin omalla ihollani. Näppyjä ei siis vielä ole niin paljoa mutta tuntuu että noita aina vain lisääntyy enemmän ja ihan kuin leukaankin olisi taas yön aikana tullut lisää :(

http://www.mediafire.com/conv/340770c68cc03a2b32bc88be23c848f7c74ac48939f23c56558e96b840e1d09b6g.jpg?size_id=5

http://s3.amazonaws.com/f01.justanswer.com/JACUSTOMER9bcurnhj/2012-02-11_011800_myface222-1.jpg

Osan kuvista löysin hakusanalla "clogged pores" eli tukkeutuneet ihohuokoset tai jotain sen suuntaista joten todennäköisesti tuo on sitä?

Jossakin luki että tietyillä aineilla (salicylic acid, BHA) ja nimenomaan syväpuhdistavilla tuotteilla ongelma pikkuhiljaa ratkeaisi, kun taas jossakin joku ongelmasta kärsinyt painoitti että tukkeutunutta ihoa ei saa hoidettua (ainakaan lopullisesti) kuin sisäisesti. Eli jollakin lääkkeellä joka pukkaa tukkeumat kokonaan ulos ihosta tms. Olisikohan mun tilanteessa se antibiootti?

Itse en mielelläni käyttäisi syväpuhdistavia ainakaan päivittäin. Epäilen että tämä ihon tukkeutuminen on alunperin lähtenytkin siitä kun käytin teini-iässä liian voimakkaita ja ihoa ärsyttäviä tuotteita ja nyt saan kärsiä tukkeutuneista näpyistä koko loppu elämäni ellen hoida ongelmaa sisäisesti :/ En tiedä, vahva epäilys.

Ovat kyllä hyvin mitättömiä näppyjä.

• rutuiuyiy
        apuaa. kirjoitti:

Aah tuollaisia näppyjä. Itselläni tulee juuri samanlaisia otsan yläosaan hiusrajaan ja hieman sen alapuolelle. Minulla ne johtuvat runsaasta hikoilusta jos treenaa useankin kerran viikossa oikein reippaasti. Jos treenaa vähemmän tai ei lainkaan, näppyjä ei ole. Syön juuri parhaillaan antibiootrikuurin loppua ja valitettavasti lääke ei ole kyllä auttanut noihin. Itse en ole niistä stressannut sillä ne jäävät erittäin helposti meikin alle piiloon ja näkyvät vain lähietäisyydeltä katsottuna. En myöskään halua lopettaa urheilua niiden takia.

Noihin tulisi käyttää juurikin syväpuhdistavaa pesuainetta sekä syväkosteuttavaa kosteusvoidetta. Erisanin pesuaineet ovat vain pintapuhdistavia ja pesevät siis vain ihon pinnalle päivänmittaan laskeutuneen pölyn (katupölyn esim.) sekä öljyisyyden. Suosittelen, että haet apteekista syväpuhdistavaa pesuainetta (voit pyytää henkilökunnalta apua). Voit käyttää sitä esimerkiksi vain iltaisin ja aamuisin pestä hellemmällä aineella. Erisanin syväkosteuttava voide missä rasvaisuus on merkitty yhdellä pisaralla on kuitenkin oikein hyvä, sopivan ohut rasva mitä itsekin käytän. Mitään liian paksua rasvaa ei saa käyttää koska se tukkii huokosia lisää.

Toistaiseksi ei kannata hakea antibioottia koska olen melko varma, että tuo vaiva on hoidettu pelkällä oikeanlaisella pesuaineella. Mikäli se ei auta tai näpyt lisääntyvät, sitten voit kysyä lääkäriltä olisiko antibiootista apua.

• apuaa.
        rutuiuyiy kirjoitti:

Aah tuollaisia näppyjä. Itselläni tulee juuri samanlaisia otsan yläosaan hiusrajaan ja hieman sen alapuolelle. Minulla ne johtuvat runsaasta hikoilusta jos treenaa useankin kerran viikossa oikein reippaasti. Jos treenaa vähemmän tai ei lainkaan, näppyjä ei ole. Syön juuri parhaillaan antibiootrikuurin loppua ja valitettavasti lääke ei ole kyllä auttanut noihin. Itse en ole niistä stressannut sillä ne jäävät erittäin helposti meikin alle piiloon ja näkyvät vain lähietäisyydeltä katsottuna. En myöskään halua lopettaa urheilua niiden takia.

Noihin tulisi käyttää juurikin syväpuhdistavaa pesuainetta sekä syväkosteuttavaa kosteusvoidetta. Erisanin pesuaineet ovat vain pintapuhdistavia ja pesevät siis vain ihon pinnalle päivänmittaan laskeutuneen pölyn (katupölyn esim.) sekä öljyisyyden. Suosittelen, että haet apteekista syväpuhdistavaa pesuainetta (voit pyytää henkilökunnalta apua). Voit käyttää sitä esimerkiksi vain iltaisin ja aamuisin pestä hellemmällä aineella. Erisanin syväkosteuttava voide missä rasvaisuus on merkitty yhdellä pisaralla on kuitenkin oikein hyvä, sopivan ohut rasva mitä itsekin käytän. Mitään liian paksua rasvaa ei saa käyttää koska se tukkii huokosia lisää.

Toistaiseksi ei kannata hakea antibioottia koska olen melko varma, että tuo vaiva on hoidettu pelkällä oikeanlaisella pesuaineella. Mikäli se ei auta tai näpyt lisääntyvät, sitten voit kysyä lääkäriltä olisiko antibiootista apua.

Voi kiitos paljon vastauksestasi! Näpyt ei tosiaan ole mitään järkyttäviä, mutta itse stressaan kyllä aina kun näppyjä alkaa ilmestyä vähänkin enemmän ja ajattelen melkein taukoamatta miten huononnäköiseksi mun iho onkin muuttunut viimeisten päivien aikana ja luulen että kun ihmiset katsovat muhun niin ne huomaavat ja katsovat vain mun ihoa. Vaikka tosiasiassa siihen ei varmasti kukaan kiinnitä mitään huomiota, toisin kuin minä itse! Ja voi perhana kun rupesin vielä puristelemaankin noita näppyjä :/ ei sitä ikinä opi pitämään näppejä erossa vaikka tietää että tilanne vain pahenee.

Auttaisikohan pelkkä syväpuhdistavien naamioiden käyttö (esim. Montagne Jeunesse) muutaman kerran viikossa vai kannattaisiko mielummin ostaa se syväpuhdistava putsari jolla puhdistaa joka ilta?

• birdlife x

Melko lievä. Laadullisesti ikävämpiä on syvät hormonaalisten muutosten mukana lisääntyvät ja uudelleen täyttyvät ja ärtyvät kystat- siis mustapää syvällä jonka alla se lokeroinen märkäontelo muhii, ja vielä 2 tai 3 komedoilla varustetut...
      Syvät arvet jää, violetit.
      Kun vuoto tulee, patit on pahimmillaan olleet jo pari vko- ja ikää, joo, 45... nuorena nätti siisti iho, ei ollut näppyäkään!
      Selkä, naama taas ihottumoi etenkin nyt kun siitepölyt rupee- kaikkee kutkaa, ja rasvarumpaa on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3485
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1878
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1194
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      213
      886
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      816
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe