Palsta Masentava tämä Lieksa-palsta

a6e8c41

Haastan kaikki lieksalaisia haukkuneet asialliseen keskusteluun, mikä lieksalaisissa niin kovasti ärsyttää, että on pitänyt kirjoitella todella ala-arvoisia, törkeitä kommentteja lieksalaisista mm. vertaamalla lieksalaisia vajakeiksi. Minulle asiallinen ja rakentava keskustelu on mieluisa haaste. Minimi toivomus on, että edes yksi urho uskaltaa tulla esiin ja keskustella. Lieksalaisten mollaajien joukossa voi olla myös lieksalaisia, nimimerkki suojaa. Vastasin jo kaksi kertaa otsikon mukaiselle ensimmäiselle kirjoittajalle ja pyysin keskusteluun, mutta niinkuin etukäteen ajattelin, kirjoittaja pysyy visusti piilossa. Mainitsin oman kirjoitukseni otsikolla: " Lieksalaisten tahtotila ja asenteet " ja pyysin ko. kirjoittajaa lukemaan sen ja kommentoimaan kirjoitusta. Taaskaan ei kuulunut mitään. Pidän surkeimpana piirteenä sitä, mikäli lieksalaiset itse pilaavat oman pesänsä eli Lieksan. Ei silloin tarvitse ihmetellä näitä kirjoituksia. Jutussani arvostelin niitä ilmiöitä Lieksassa, jotka eivät edesauta tippaakaan Lieksan hyvää kehittämispyrkimystä, vaan päinvastoin vievät Lieksaa taaksepäin. Ylitse muiden on noussut maahanmuuttajien ja kantaväestön väliset suhteet. Mitä vähemmän on oikeata ja rehellistä tietoa, sitä enemmän on luuloja ja väärinkäsityksiä. 400 maahanmuutanutta siis Lieksaan on tosiasia ja ongelmat muuttaneiden ja kantaväestön välillä eivät selviä muutoin kuin pohjana ihmisyys, toisten ihmisten aito kunnioitus ja toistuvat vuoropuhelut ja Lieksan päättäjien ja maahanmuuttajien asioista vastaavien virkamiesten oikeaoppinen toiminta ja vastuunkantaminen. Muutoin jatkuu loputon herjaus ja parjaus asenne ja kirjoittelut ja yleensä tauti pitkittyessään pahenee. Tämä on pääministerin käyttämää ilmaisua lainaten vaikea harjoitus, mutta keksikää te viisaammat parempi, pääasia on, että pääsemme myös Lieksassa kaikessa kehityksessä, ei vähiten työllisyyttä lisäävässä, eteenpäin kohti parempaa huomista. Tämän jutun kirjoitti lieksalainen Esko Pyykkö.

31

307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eskolle ihan vieras

Arvoisa Esko.
      Olen viimeksi käynyt Lieksassa joskus 1970 luvun alussa, olen kylläkin ajanut ohi muutaman kerran. Minulla asuu naapuritalossa pari Lieksalaista perhettä, fiksuja asiallisia ihmisiä, mutta sitten se toinen puoli.
      Ulkopuolisena saa Lieksasta erittäin vastenmielisen kuvan ja olen törmännyt pariin kolmeen työntekijään, jotka ovat vahvistaneet ajatusta.
      Ja se julkisuukuva tulee ensiksi mustalaisvihasta Pankakoskella ja nyt tämä
      " mamuviha", ja sitten saa semmoisen kuvan ninnku Lieksa olisi pysähtynyt 1800 luvulle.Ja se miten asioita tuodaan esiin.
      No sinä varmasti alkuasukkaana voit selvittää paremmin teidän ongelman, mutta luulen, että moni harkitsee kylästä ohiajamista julkisuuskuvan takia.

Kulkuri

• a6e8c41

Kiitos vastauksestasi. Olen syvästi pahoillani siitä, että kirjoitin sinulle Kulkuri pitkän viestin, jossa pohdiskelin sanomaasi ja esitin omia ajatuksia ja kun viesti oli vihdoin valmis, tekniikka petti eikä viesti lähtenyt mihinkään, päinvastoin se hävisi yhtäkkiä kuin tuhka tuuleen. Kirjoitan muutamia ajatuksia tiivistetysti. On todella surullista, kun Lieksasta ja lieksalaisista on muodostunut vastenmielinen kuva. Nimittäin ihmisen tunne on aina aito, ei voi sanoa, että sinun tunteesi on oikein tai väärin. Vastenmielisyyden muuttamiseksi miellyttäväksi tunteeksi Lieksasta ja lieksalaisista pääroolissa ovat näin ollen lieksalaiset itse. Negatiivisesta Lieksa kuvasta johtuen aloin kirjoitella ja ottaa kantaa ja yritän ottaa selvää synnyistä syvistä, jotka toimivat sitten askelmerkkeinä parempaan huomiseen. Jokaisella paikkakunnalla on sekä hyvää että pahaa, niin Lieksallakin, mutta paha ja negatiivinen ja vastenmielinen kuva ei saa nousta hallitsevaksi, se rupeaa silloin elämään omaa elämäänsä. Lieksalaisten on itse mietittävä jokainen kohdallaan, minkälaisen kuvan hän antaa ulkopuolisille ja minkälaiselta hänestä itsestä Lieksa tuntuu ja näyttää. Pitää olla riittävä määrä henkistä kypsyyttä ja valmiutta muuttaa asenteitaan, jotta konkreettisia tuloksia saadaan aikaan. Lisäksi tarvitaan paljon vuoropuhelua ja rakentavaa keskustelua laajalla rintamalla, jotta hyvä imago alkaa nousta ja kasvaa.

• Kulkuri Eskolle
        a6e8c41 kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi. Olen syvästi pahoillani siitä, että kirjoitin sinulle Kulkuri pitkän viestin, jossa pohdiskelin sanomaasi ja esitin omia ajatuksia ja kun viesti oli vihdoin valmis, tekniikka petti eikä viesti lähtenyt mihinkään, päinvastoin se hävisi yhtäkkiä kuin tuhka tuuleen. Kirjoitan muutamia ajatuksia tiivistetysti. On todella surullista, kun Lieksasta ja lieksalaisista on muodostunut vastenmielinen kuva. Nimittäin ihmisen tunne on aina aito, ei voi sanoa, että sinun tunteesi on oikein tai väärin. Vastenmielisyyden muuttamiseksi miellyttäväksi tunteeksi Lieksasta ja lieksalaisista pääroolissa ovat näin ollen lieksalaiset itse. Negatiivisesta Lieksa kuvasta johtuen aloin kirjoitella ja ottaa kantaa ja yritän ottaa selvää synnyistä syvistä, jotka toimivat sitten askelmerkkeinä parempaan huomiseen. Jokaisella paikkakunnalla on sekä hyvää että pahaa, niin Lieksallakin, mutta paha ja negatiivinen ja vastenmielinen kuva ei saa nousta hallitsevaksi, se rupeaa silloin elämään omaa elämäänsä. Lieksalaisten on itse mietittävä jokainen kohdallaan, minkälaisen kuvan hän antaa ulkopuolisille ja minkälaiselta hänestä itsestä Lieksa tuntuu ja näyttää. Pitää olla riittävä määrä henkistä kypsyyttä ja valmiutta muuttaa asenteitaan, jotta konkreettisia tuloksia saadaan aikaan. Lisäksi tarvitaan paljon vuoropuhelua ja rakentavaa keskustelua laajalla rintamalla, jotta hyvä imago alkaa nousta ja kasvaa.

Olen vuoden 1969 jälkeen tehnyt työtä ympäri Suomen, olen asunut n.17 v naapurikunnassa ja opiskellut Joensuussa n. 2,5 vuotta, siinä minun Pohjois-Karjala tuntemus henkilökohtaisesti. Sukua asuu siellä päin ja suvussa on vielä
        yritystoimintaa Pohjois-Karjalassa. Meinasin sanoa, että anteeksi, mutta sitä minun ei tarvitse tehdä koska olen asian todennut paikanpäällä.
        Osa Pohjois-Karjalaisista ihmisistä on äärettömän katkeria ja kateellisia ja toisten asioista huolehtivia , no sitä en tiedä miksi, se on vain näin. Kummiskin kun on niillä kulmilla joskus asunut 19,5 ja esimerkiksi on muutamia kuukausia työskennellyt Lapissa ja tulee Pohjois.Karjalaan niin on vain jotenkin varautunut.
        No valtaosa ihmisistä on mukavia, avoimia ihmisiä, heidän kanssa tulee toimeen ja luulen, että sieltä pilkahtaa pieni karjalainen jäänne.
        Mutta tämänkin päivän kirjoituksista " pulpahtaa" esiin semmoinen hivenen omituinen suhtautuminen kansainväliseen yhteistyöhön ja pakolaisiin.
        Itse olen saanut ja se on kunnia työskenellä vuosien varrella n. 20 eri kansalaisuuden kanssa ja se on ollut rikkaus.
        Yritys jonka palveluksessa toimin pääpaikka on Espoossa ja sillä aluella asuu paljon maahantulleita. Hienoja ihmisiä ja jo pisempään asuneet ovat töissä ja olen joskus paikallisille juopoille, kun ne on moittineet maahntulleita sanonut, että elekää pojat haukkuko noita kavereita, te juotte niitten verorahoilla.
        Jos oikein ymmärsin niin ehkä tämä tuleva kesä on kun minulla on tilaisuus vieraiila työn merkeissä Lieksassa. EI ihan varma, mutta.

• n 60 v sitten

Mustalaisviha Pankakoskella, hohhoijaa

• Leppoisat:)
        n 60 v sitten kirjoitti:

Mustalaisviha Pankakoskella, hohhoijaa

Lieksa on väkivaltainen kaupunki. Romanit savustettiin väkivalloin pois 60 luvulla ja nykyään painostetaan somaleja ja toisinajattelevia

• a6e8c41
        Kulkuri Eskolle kirjoitti:

Olen vuoden 1969 jälkeen tehnyt työtä ympäri Suomen, olen asunut n.17 v naapurikunnassa ja opiskellut Joensuussa n. 2,5 vuotta, siinä minun Pohjois-Karjala tuntemus henkilökohtaisesti. Sukua asuu siellä päin ja suvussa on vielä
        yritystoimintaa Pohjois-Karjalassa. Meinasin sanoa, että anteeksi, mutta sitä minun ei tarvitse tehdä koska olen asian todennut paikanpäällä.
        Osa Pohjois-Karjalaisista ihmisistä on äärettömän katkeria ja kateellisia ja toisten asioista huolehtivia , no sitä en tiedä miksi, se on vain näin. Kummiskin kun on niillä kulmilla joskus asunut 19,5 ja esimerkiksi on muutamia kuukausia työskennellyt Lapissa ja tulee Pohjois.Karjalaan niin on vain jotenkin varautunut.
        No valtaosa ihmisistä on mukavia, avoimia ihmisiä, heidän kanssa tulee toimeen ja luulen, että sieltä pilkahtaa pieni karjalainen jäänne.
        Mutta tämänkin päivän kirjoituksista " pulpahtaa" esiin semmoinen hivenen omituinen suhtautuminen kansainväliseen yhteistyöhön ja pakolaisiin.
        Itse olen saanut ja se on kunnia työskenellä vuosien varrella n. 20 eri kansalaisuuden kanssa ja se on ollut rikkaus.
        Yritys jonka palveluksessa toimin pääpaikka on Espoossa ja sillä aluella asuu paljon maahantulleita. Hienoja ihmisiä ja jo pisempään asuneet ovat töissä ja olen joskus paikallisille juopoille, kun ne on moittineet maahntulleita sanonut, että elekää pojat haukkuko noita kavereita, te juotte niitten verorahoilla.
        Jos oikein ymmärsin niin ehkä tämä tuleva kesä on kun minulla on tilaisuus vieraiila työn merkeissä Lieksassa. EI ihan varma, mutta.

Kiitos todella sisältörikkaasta kirjoituksestasi. Vertailu saa asian kuin
        asian elämään aivan eri tavalla, kun jos käytettävissä on vain absoluuttisesti
        joku tietty asia. Kun olet kierrellyt Suomea paljon, sinulle on muodostunut
        käsitys eri alueiden ihmisistä ja heidän edesottamuksistaan ja
        suhtautumisestaan eri asioihin, se on rikkaus ilman muuta. Vääränlainen kateus
        ei ole todellakaan hyvä juttu. Tarkoitan sitä, että kateutta on useamman
        sorttista. Olen saanut sen käsityksen, että Pohjanrnaalla kateus on positiivista
        eli jos naapurilla menee hyvin, pohjanmaalainen ajattelee, että mitä hän voisi
        tehdä sen eteen, että hänellä kulkisi myös elämä paremmin" Valitettavasti on
        todettava, että täällä l-ieksassa kateus on negatiivista, eikun kapuloita rattaisiin,
        ilkeitä puheita ja juoruja päämääränä se, että eiköhän tuoltakin kohta nenä
        laskeudu. Todella ikävä ominaisuus. Sentähden rupesin täysin omasta
        tahdostani selvittämään Lieksan ja lieksalaisten huonoa mainetta, kun se on
        tullut ja tulee jatkuvasti esille puheissa ja kirjoituksissa. Viimeisen kimmokkeen
        sain Suomi24lLieksa palstalta, kun luin, niin kuin aikaisemmin totesin,
        törkykirjoituksia Lieksasta. Ajattelin, että on pyrittävä selvittämään syitä, miksi
        Lieksalla on niin huono maine muualla. Luulen, että olenko suorastaan ainoa,
        joka tällä tavoin on ongelmaan tarttunut. Kun keskustelen lieksalaisten kanssa
        ja totean, että lieksalaisilla on tosi huono maine, niin valtaosa myöntää, että
        niin on ja siihen se sitten jää. OIen itse huolestunut ja surullinen tällaisesta
        tilanteesta" Tajuan, ettei yksi ihminen voi koko maailmaa parantaa, se on aivan
        selvä, mutta kun olen jäänyt 35 vuoden työuran jälkeen eläkkeelle ja olen
        kiinnostunut yleisistä asioista, politiikasta ja monesta muusta aiheesta ja
        asioiden ja ilmiöiden seuraaminen tarjoaa sopivasti puuhastelua ja aivot saavat
        samalla jumppaa. l-ieksassa maahanmuutta.iien suuri määrä (400)
        suhteutettuna asukaslukuun(noin L2 000 asukasta) on aiheuttanut monenlaista
        harmia. Olen ottanut facebookissa tähänkin kantaa ja todennut, että vastakkain
        asettelu ei auta yhtään ja mitä vähemmän on oikeaa tietoa, sitä enemmän on
        luuloja, on törmäyskurssi varma. Myöskään Lieksan päättäjät ja
        maahanmuuttajista vastaavat virkamiehet ja virkanaiset eivät myöskään ole
        toimineet riittävän hyvin, lähinnä kiikastaa avoimmuuden ja tiedon puute.

lhmettelen, että alalle koulutetut virkamiehet eivät osaa hallita
        kokonaistilannetta, vaan heidän ja kantaväestön kesken on päällä lähes
        jatkuvasti jokin kinastelu. Siihen se energia ja voimavarat menevät ja
        voimavaroja ei sitten ole oikeisiin ja oikealla tavalla suoritettaviin tehtäviin.
        Kaikki ihmiset ovat tletysti erilaisia, toisia kiinnostaa yhteisöllisyys ja yhteiset
        asiat ja toisia ne ei kiinnosta tippaakaan. Haluan silti uskoa parempaan
        huomiseen. Ongelmia on pidettävä esillä ja vuoropuhelua lisättävä ja toistoja
        eli pidettävä ongelmat näkyvästi esillä koko ajan, niin jospa asenteet hiljalleen
        muuttuisivat oikeaan suuntaan ja siitä hyötyisi Lieksa ja lieksalaiset itse.

• ex lieksalainen

Lieksalaiset ovat itse r yssineet juttunsa v ittumaisella luonteellansa ja minä ite asenteella.
        Tyypeillä ei ole harmainta haisua aina asioista mutta silti tiedetään ja suu vaahdossa selitetään.
        Aina on joku hampaissa, urputuksen ja nakertamisen kohteena.
        Omat mokat kaadetaan sujuvasti toisten niskaan aina ja maailma on niin mustavalkoista noin kuvainnollisestikkin sanottuna.
        Meidän perhe muutti pois kun kyllästyttiin jatkuvaan paskanjauhantaan.
        Joensuussa on niin leppoisaa ja hyvä asua. Tuntuu kun olisi päässyt linnasta vaikken ole linnassa ollutkaan.

• Kiitos Pyykkö

On vihaa mamuttamista vastaan sillä se tapahtuu rahasta. Bisnes poikii.

• no kovasti ne

tämmännii päivän kirjotukset tukkoo Lieksan kehittämispyrkimyksiä,
      vai mitä sannoo esko

• Työssäkäyvä

Vanhukset pyysivät Lieksan miehiä pienimuotoiseen puusavottaan. Kaikki vaan vittuilivat ja ilkkuivat vanhuksille Botari ketjussa. Laitappas aloittaja työttömät pojat liikkeelle veteraaneja pienimuotoisesti saunapuiden teossa auttamaan talkoilla. Jos saat sen tehtyä, aletaan liikkumaan oikeaan suuntaan. Sinunkaan tyhjillä puheilla ei ole muuten mitään virkaa.

• a6e8c411

Kiitos palautteesta. Viimeinen lauseesi " sinunkaan tyhjillä puheilla ei ole muuten mitään virkaa. Täytyy valaista sinulle taustaa. Kun luin Suomi 24/Lieksa palstalta herjoja ja kielteisiä kommentteja toinen toisensa perään Lieksasta ja lieksalaisista, sittä syystä murheellisena ja toisaalta kiinnostuneena rupesin vapaasta tahdostani selvittämään syitä ja taustoja Lieksan negatiiviselle maineelle. Ei syyt niihin selviä niin, että olisin lukenut lisää herjoja ja hyvin negatiivisia heittoja Lieksasta, vaan oli pakko yrittää saada teidät aktivoitumaan, jotta saisin tiedon murusia syistä. Sinulta sain tietää, ettei vanhuksia oltu autettu pienessä puusavotassa ja olen saanut muitakin syitä esille. Olen lieksalaisena huolestunut ja surullinen Lieksan huonosta maineesta ja luulen, että olen jopa ainoa, joka tällä tavalla selvittää taustoja ja syitä. Maahanmuuttajat (400 ), joita on Lieksan asukaslukuun (noin 12 000
        asukasta ) verrattuna paljon, ovat saaneet valtavan suuren painoarvon ja erilaiset kielteiset ilmiöt aikaiseksi. ja maahanmuuttajien ja kantaväestön sivistyneestä vuoropuhelusta ei ole tullut juuri mitään positiivista sanottavaa. Oman lusikkansa soppaan ovat tuoneet Lieksan päättäjät ja maahanmuutosta vastaavat virkamiehet, sillä mitä vähemmän molemmilla osapuolilla(muuttajat ja kantaväestö) on oikeaa tietoa, sitä enemmän on luuloja ja luulot monesti lovat kielteisiä luuloja. Niin kauan, kuin asenteet, toisten ihmisten kunnioittaminen, ihmisyys jne. eivät ole riittävällä tasolla, jatkuu kiistely, eripuraisuus, kyräily ja näistä syntyvät konkreettiset seuraukset. Silloin kukaan ei voi syyttää ketään, on haluttu riitainen linja ja jos se tyydyttää Lieksassa asuvia ihmisiä, niin silloin ei ole paljon tehtävissä, minä ainakaan en halua enkä kuulu siihen porukkaan. Teen vain yksittäisenä kansalaisena sen, minkä parhaaksi näen ja en luule ja ole niin kahjo, että yksi ihminen voi parantaa koko maailman, pysyttelen jalat maassa ja järki päässä niin kauan kuin vain se on terveyden näkökulmasta mahdollista. Auttamisesta vielä sen verran, että haluttomia auttamaan lähimmäisiä löytyy kaikkialta Suomesta, ei se ole Lieksan erityispiirre ja kaikilla paikkakunnilla on sekä hyvää että pahaa.

• hyi hyi

Koko botarit ketju osoittautui pilaksi ja vanhuksille naureskeluksi.

• !!!!!
        hyi hyi kirjoitti:

Koko botarit ketju osoittautui pilaksi ja vanhuksille naureskeluksi.

Sairaita

• missä on

Oliko yhteystiedot?

• Työssäkäyvä

Lue Botarit ketju ja jätä oikeaan kohtaan omat yhteystietosi johon aloittaja voi ottaa yhteyttä. Aloittaja suostui homojen tarjoamaan apuun. Vanhukset ovat ilmaisseet tahtotilansa, heitä ei liene vaikea löytää, kunhan löydät ne työttömät ahkerat pojat työmiehiksi.

• Khöm

Työssäkäyvä on joutanut päivällä suoli24:seen.

• Työssäkäyvä
        Khöm kirjoitti:

Työssäkäyvä on joutanut päivällä suoli24:seen.

Työssäkäyvä tekee 3 vuorotyötä.

• asukit

Kulkurille ja Eskolle.
      Tuosta mainitusta mamuvihasta ja sen markkinoinnista vastaa paikalliset virkamiehet ja maahanmuuton ympärillä pyörivät tahot. Tähän tahoon kuuluvat myös Lieksan kunnan valtuutetut osaltaan, jotka tuolla aiheella tekevät kuntapolitiikkaa.
      Maahanmuuttoon kohdentuva vihapuhemarkkinointi on mainittujen tahojen osalta onnistunut. Se mikä tulee mainita kuitenkin, on tuon mainitun markkinoinnin oikeellisuus.
      Yksikään taho joka on tuosta uutisoinnut, ei ole hyvän tavan mukaisesti varmistanut asian oikeellisuutta niiltä tahoilta, jotka päivittäin asuvat alueilla, joissa maahanmuuttajat olelevat.
      Näillä alueilla ei sattumoisin ole, eikä ole ollut, maahanmuuttajiin kohdistuvaa vihaa tai edes aiettakaan.

• no näinikkään se

vaan asukki on ja se on totta, että sitä vihaa lietsoo pieni paskahousuporukka, joka ei tiedä mistä se puhuu ja tämä ei ole yksin Lieksan ongelma.
        Olen itse ollut tuolla urheilumaailmassa ja siellä noissa nykypeleissä on semmonen omituinen katsojaporukka joka nyrkit ruvella tappelee ottelujen jälkeen, soittavat poskea koko ottelun ajan ja kun joskus on vierestä katsonut niin jengi on sellaista, että alkeellinenkin urheilusuoritus olisi mahdoton.
        Sama politiikassa. Löydetään vain virheet, mutta pienintäkään kiitosta ei sanota jos joku jonkin asian hoitaa ja sielläkin pätee se, että suurimmat paskan jauhajat on niitä joilla on tyhjät housut.
        Se vaan on pieni jengi Lieksan osallakin, joka kritisoi kaikkea.
        Suomessa on demokratia ja jokaisella suomalaisella on vaikuttamismahdollisuus.
        Menee jonkun puolueen toimintaan ja näyttää kykynsä ja jos kannatus riittää pääsee vaikuttamaan, jos kyvyt ei riitä niin voihan sitä tturve suota kuokkia pahimman kiukun ajan.
        Suomalaisella tai sanotaanko osalla suomalisia on sellainen " hieno" piirre, että mitä vähemmän ne jostakin asiasta tietää, sitä varmemmat mielipiteet.
        voi tulla pieniä kirjoitusvirheitä ja minut saa siitä haukkua, kiitos

• Syyllisiä ovat

Ei tässä voi ketään ulkopuolista syyttää, vaikka mieli tekisi. Ihan omaehtoisesti ja suorin lainauksin joutui Facebookryhmä tuomiolle. Se levisi hyvin julkisuuteen. Myös rasististen rikosten suuri määrä uutisoitiin monissa medioissa.

Joka päivä tällä sivustolla nimitellään maahanmuuttajia törkeästi. Ei siihen mitkään selvittelyt auta, jos käyttäytyminen on huonoa.

• Näinkin päin
        Syyllisiä ovat kirjoitti:

Ei tässä voi ketään ulkopuolista syyttää, vaikka mieli tekisi. Ihan omaehtoisesti ja suorin lainauksin joutui Facebookryhmä tuomiolle. Se levisi hyvin julkisuuteen. Myös rasististen rikosten suuri määrä uutisoitiin monissa medioissa.

Joka päivä tällä sivustolla nimitellään maahanmuuttajia törkeästi. Ei siihen mitkään selvittelyt auta, jos käyttäytyminen on huonoa.

Tuohon tarvitsee vain vaihtaa yksi sana. maahanmuuttajia paikalle lieksalaisia. Sekin pätee.

• ............
        Näinkin päin kirjoitti:

Tuohon tarvitsee vain vaihtaa yksi sana. maahanmuuttajia paikalle lieksalaisia. Sekin pätee.

Sittenhän homma on torta på torta.

• :))

Kerrankin joku myöntää niinkuin asiat oikeasti olivat ja ovat. Kunnioitan sinua ja nostan hattua suoraselkäisyydestäsi. Jos olet itse syyllistynyt johonkin saat kaikin mokomin sen anteeksi nykyisen käyttäytymisesi johdosta.

• itsensäpsyykkaajat

Lieksassa porukat on niin vakuuttavia omien munausten kieltämisessä, että ne uskovat juttunsa itsekkin.

• Rauhanturvaaja
        itsensäpsyykkaajat kirjoitti:

Lieksassa porukat on niin vakuuttavia omien munausten kieltämisessä, että ne uskovat juttunsa itsekkin.

Miten olisi ainaisen tappelun sijasta RAUHA!?

• Lieksa SWOT

swot analyysissä:

"Koulutus
       kieliongelmat kommunikoinnissa
       Väkivalta perusopetuksessa (valmistava opetus; alakouluikäisten maahanmuuttajien tappelut keskenään uutena ilmiönä; silmitön suuttuminen ja nopea leppyminen; kulttuurinen temperamentti)
       ei riittävästi (oman kotimaan ja kulttuurin) koulunkäyntiavustajia
       koulutussysteemi hankala: PKAMK-opiskelija ja muu opiskelija ei saa samaa korvausta, opintotukea (laiskalle ja ahkeralle opiskelijalle samassa koulutuksessa sama korvaus; kaikissa kouluissa ei läsnäolovelvoitetta, laki säätelee; tiedonkulku)
       koulutukseen pääsyssä viivettä (saatava ryhmä kasaan)
       koulutuksessa katkonaisuutta
       opiskelijoiden integrointi ei vielä täydellistä
       osaaminen ja oppiminen tapahtunut hitaasti, tarvitaan yhteistyötä toimijoiden kesken
       aikuisten kielten opetus ei etene johdonmukaisesti, tehotonta
       aikuisten peruskoulupaikkoja on rajallisesti
       oppivelvollisuusiän (17 v.) ylittäneiden peruskoulutuksen järjestäminen
       kielen opetuksen taso (3 vuotta ei riitä oppimiseen); ei riitä jatko-opintoihin (PKKY: kielitesti vaativa, koska opetuskieli suomi)
       nuorten mahdollisuudet koulutusvalinnoissa kapeat
       ei tarjolla korkea-asteen koulutusta
       täydennys- ja jatkokoulutusmahdollisuudet heikkoja"

• Toivonkipinä

Toinen somalipolvi puhuu suomea.

• Anonyymi

Olet väärässä. Hyvin heikosti jos ollenkaan.

• Anonyymi

Vähän nihkeästi on Eskon kampanja purrut, keskustelun taso ei ole kovin paljoa parantunut, töitä siunaantunut, rasismi vähentynyt ja asukaslukukin on pudonnut parilla tuhannella vaikka maahan muuttajia on tullut sadoittain. Hekin lähtevät jos vain suinkin voivat ja sama asenne on myös kantasuomalaisilla nuorilla.

• Anonyymi

" pääasia on, että pääsemme myös Lieksassa kaikessa kehityksessä, ei vähiten työllisyyttä lisäävässä, eteenpäin kohti parempaa huomista."

yli 10 v kirjoituksesta ja taaksepäin on menty.

• Anonyymi

No pikkuisen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      127
      5181
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      2002
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      138
      1413
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      105
      1264
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      94
      1235
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      187
      1091
    7. Huono grilli kokemus

Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll
      Puolanka
      27
      1039
    8. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      47
      1022
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      65
      1010
    10. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      861
    Aihe