Kysyisin kaikilta, joilla on asiasta yhtään tietoa, että minkälainen on naisen asema lestadiolaisuudessa? Onko naisen paikka kotona lasten kanssa? Onko nainen ja mies samanarvoisia? Miten te lestadiolaisnaiset koette oman asemanne? Onko jotain asioita, joita miehet saavat tehdä, mutta naiset eivät?
Naisen asema?
19
3833
Vastaukset
- kokemusta on
Nainen vaietkoon pätee kotonakin.
- mopo/mie itte
Laki tasa-arvosta lyhyesti:
Laki kieltää, että ihmisiä ei saa syrjiä sukupuolen takia.
Laki parantaa naisten asemaa työelämässä.
Laki kieltää syrjinnän esimerkiksi työpaikkailmoituksissa.
Laki sanoo, että jos työnantaja syrjii työpaikalla esimerkiksi naista, nainen voi hakea korvausta.
Laki sanoo, että viranomaisten täytyy viedä eteenpäin tasa-arvoa.
Laki sanoo, että miehillä ja naisilla täytyy olla samanlainen oikeus edetä työssä ja saada ammatillista koulutusta.
Laki sanoo, että kun valtio ja kunta tekevät päätöksiä, täytyy päätöksenteossa olla mukana vähintään 40 % miehiä ja 40 % naisia. Esimerkiksi lautakunnat tekevät päätöksiä.
Laki sanoo, että valtion ja kunnan laitosten johdossa täytyy olla naisia ja miehiä
Laki ei koske
kirkkoa ja muita uskontoja ja niiden toimintaa
perheen asioita eikä ihmisten yksityiselämää - Ukko
Meillä hommaa on hieman jaettu. Mamma käy jumpassa eri päivänä kuin Ukkoriepunsa sählyssä.
Joskus Mamma ajelee H&M:lle naisystäviensä kanssa penkomaan 4 tunniksi ja löytää yhdet sukkahousut. Ukkoriepu yrittää sillä välin pitää huushollin siedettävässä kunnossa. Ei meillä hermoromahduksen partaalla ole kuitenkaan kumpikaan, kunhan tallustellaan päivä kerrallaan. terveiset Mammalle! - vl-nainen
ihan saman arvoisia ollaan, naista ei todellakaan "alisteta" kotio,eikä naisen tarvitse vaieta (jopa eduskunnassa on ainakin yksi uskovainen perheenäiti).Monesti vaan uskovaisille syntyy niin paljon lapsia että yleensä äidit kasvattavat kotona lapsiaan mikä on tosi arvostettava asia.Mutta jotkut käyvät työssä ja lapset ovat sen aikaa hoidossa tms tms ja jotkut äidit palaavat työtantereelle sen jälkeen kun lapset ovat kasvaneet isoiksi Yks vaan mikä tulee mieleen, vaan miehet ovat puhujia, Raamatun opin mukaan.
Itse olen melko nuori rouva, käyn töissä koska emme ole saaneet lapsia.Vauva olisi kyllä todella tervetullut,olemme hyvin lapsirakkaita.ilomielin olisin lasten kanssa kotona, kuin että raataisin työpaikalla.
Tälleesti.- vl-nainen.
täällä on näköjään toinenkin vl-nainen, mutta eipä se haitanne. on meitä varmasti enemmänkin. en ole rekisteröinyt nimimerkkiäni, koska olen vain "vahingossa" alkanut kirjoitella palstalle. Lisään tästä lähtien nimimerkkini perään pisteen, niin emme mene sekaisin.
- tilastonikkari
Minun tietoni mukaan eduskunnassa ei ole yhtään uskovaista perheenäitiä. Jos tarkoitat Oulun suunnalta olevaa alle 5-kymppistä naista, hän on sinkku...niin olen ymmärtänyt
- Parempaa tietoa :-)
tilastonikkari kirjoitti:
Minun tietoni mukaan eduskunnassa ei ole yhtään uskovaista perheenäitiä. Jos tarkoitat Oulun suunnalta olevaa alle 5-kymppistä naista, hän on sinkku...niin olen ymmärtänyt
Helsingistä on uskovainen perheenäiti, ja fiksu kansanedustaja onkin. Nousi nyt Anneli Jäätteenmäen tilalle. Ja Oulun suunnalta on sit se toinen.
- Eduskunta
tilastonikkari kirjoitti:
"Minun tietoni mukaan eduskunnassa ei ole yhtään uskovaista perheenäitiä."
Päivi Räsänen ja monta muuta. - vl-nainen
vl-nainen. kirjoitti:
täällä on näköjään toinenkin vl-nainen, mutta eipä se haitanne. on meitä varmasti enemmänkin. en ole rekisteröinyt nimimerkkiäni, koska olen vain "vahingossa" alkanut kirjoitella palstalle. Lisään tästä lähtien nimimerkkini perään pisteen, niin emme mene sekaisin.
yritin rekisteröidä nimimerkikseni vl-nainen. mutta jostakin syystä se ei onnistunut. vl-nainen kelpasi nimierkiksi, joten otin sen. eli minä säilyn vl-naisena, olenhan sillä kirjoitellutkin täällä nyt muutaman viikon :)
- anna
yläasteen rehtorina ja näyttää tykkäävän työsään eikä oppilaatkaan hassumpana pidä, vl reksa siis.Onhan tuossa lähipiirissä yks vl- nais maisterikin, ja siinähän tuo työtään tekeleepi väliin on äitiyslomilla hänkin ja taas jatkaa töissään tykätty henkilö hänkin. Tunnen paljonkin akateemisen koulutuksen saaneita vl- äitejä. ei ne läheskään kaikki toimita "hellapoliisin" virkaa.
- vl-nainen.
periaatteessa vl-liikkeen opetuksen mukaan ihmiset, myös aviopuolisot, ovat tasa-arvoisia. mielestäni tasa-arvo onnistuu tietyillä alueilla oikein hyvin: naiset kouluttautuvat, käyvät töissä, työjako kotona on nuoremmissa perheissä (minun tuntemissa) tasapuolinen ts. mies osallistuu lasten hoitoon, siivoukseen jne. vakaumuksellisista syistä ei ole estettä naisen uran luontiin ja itsensä kouluttamiseen.
tietynlaista epätasa-arvoa ylläpitää usein isojen perheiden perinteinen työjako lapsilla teetetyissä töissä. Useimmiten vain tytöt hoitavat pienempiä sisaruksiaan ja tekevät ruokaa/leipovat. pojat kyllä osallistuvat siivoukseen, mutta eivät useinkaan lasteb hoitoon. tämä on mielestäni vanhempien vika ja suuri virhe, sillä ylläpitäessään sukupuolirooleihin sidottua työjakoa, he kasvattavat tytöistään "naisia" ja pojistaan "miehiä", joka sitten heijastuu heidän myöhempään elämään esimerkiksi avioliitoissaan. tämän päivän naiset ovat onneksi vaativia, eivätkä hyväksy miehiltään passauttamista, palvelemista ym, vaan edellyttävät miehen osallistuvan askareisiin tasapuolisesti. ja nuorten miesten kunniaksi sanottakoon, että monet heistä näkevät asian samalla tavalla ja itsstään selvästi osallistuvat, tai ymmärtävät vaimon näkökulman ja "opettelevat" osalistumaan kotitöihin.
sitten on tietenkin näitä, jotka vetoavat raamatun kohtiin "nainen olkoon miehensä alamainen", "nainen on särkyvä ruukku" vai miten ne nyt menikään ja oikeuttavat epätasa-arvoista ajatteluaan ja sovinismiaan näillä kohdilla. kuitenkin nämä on nähty sen ajan maailman- ja ihmiskuvasta lähtevinä ja ymmärretään "vanhentuneiksi" ohjeiksi. raamatun kohtaan "nainen vaietkoon seurakunnassa" minä en ota kantaa. en sano, että naisten pitäisi myös olla puhujia/pappeja (nämähän ovat liikettäme olennaisesti leimaavia raamatun kohtia), mutta näen tässä laajemman kulttuuri- ja kirkkohistoriallisen perinteen, jossa nainen on järjestelmällisesti suljettu raamatun ulkopuolelle. onhan tiedossa, että vt:ssä on myös naisprofeettoja ja jopa vl-liikkeen alkuaikoina oli naissaarnaaja/saarnaajia, vaikkakin sitten naispuhujuudesta luovuttiin.
rauhanyhdistysten johtokunnissa on naisia ja nainen voi pitää puheenvuoroja keskusteluilloissa tms. ehkäpä joku päivä myös srk:n jotokunnassa on naisia - itse ainakin uskon siihen.
merkittävästi naisen asemaan sekä vl-liikkeen ulkopuolella että sisäpuolella vaikuttaa luonnollisesti lasten synnyttäminen. se vaikuttaa väistämättä siihen, että naisen asema työmarkkinoilla on huonompi kuin niillä naisilla, joilla on vain 1-3 lasta, hän ei pysty osallistumaan työelämään niin monta vuotta, kuin muut naiset ja usein nainen luopuu haaveistaan työnsä/uransa suhteen, kun lapsiaika on kiihkeimmillään. usein myös miehen työ/kouluttautuminen nähdään (siis perheissä nähdään) tärkeämpänä kuin naisen. nämä ovat siis todella laajoja yleistyksiä ja suurpiirteisiä vetoja.
tiivistettynä: vl-naisen asema on perhekohtainen kysymys, paljon naisesta itsestä ja hänen miehestään kiinni, mutta myös siitä kotikulttuurista, mistä molemmat (mies ja nainen) ovat tulleet. tasa-arvon toteutumiselle vl-perheissä ei ole muuta estettä kuin henkilökohtaiset asenteet ja tasa-arvo toteutuu mielestäni, nuorissa perheissä, hyvin.- nyk.ope
Luen itse parasta aikaa kirjaa: Eevan tie alttarille. Se käsittelee juuri naisen asemaa ihan Eevasta lähtien, uskonnon ja kirkon piirissä erityisesti.
Tekee hieman häijyä lukea ja masentaakin. Miten pitkä perinne sillä onkaan, ettemme ole miehen veroisia tai tasa-arvoisia!
En ole feministi, mutta en voi mitään, jos tuntuu, että tuossa asiassa on tehty paljon vääryyttä! Meille naisille! - -Maria-
Usein vl-naisten "alistettua" asemaa perustellaan perheiden monilapsisuudella. Onhan se tietysti totta, että omat erityispiirteensä ja rajoituksensa se naisen elämään aiheuttaakin.
Mutta ei se yksin vielä tee naisen asemasta alistettua. Väitän, että vl-kulttuurissa naiseen suhtaudutaan kuitenkin kunniottavammin kuin valtakulttuurissa nykypäivänä. Meillä on melkein poikkeuksetta puolisoina todella hyvät miehet, jotka pitävät huolen perheistään. Uskollisuus on suuressa arvossa oleva asia ja koskee samalla lailla molempia puolisoita. Miehet ovat raittiita, yritteliäitä ja luotettavia. Minusta naisihminen on nykymaailmassa todellinen onnenporsas kun pääsee sellaisen miehen kanssa elämänsä jakamaan!
Vl-kodit ovat tavallisesti turvallisia kasvupaikkoja lapsille ja nuorille. Sekin on naisen ja äidin näkökulmasta erinomainen asia.
Olen itse reilusti kolmekymppinen ja ainakin omassa ystäväpiirissäni miehet osallistuvat täysin tasaveroisesti kaikkiin kotitöihin, niin kuin nyt yleensäkin tämän päivän nuorempi sukupolvi. Itse olen ollut työelämässä mukana siitä huolimatta, että pikku nyyttejä on tasaista tahtia lasareetista kotiin kannettu. Myös lähimpien ystäväperheidemme äidit tasapainottelevat työelämässä samassa tilanteessa. Useat pätkätyöläisinä, nuorehkoja naisia kun ovat.
Organisaatio antaa monessa tapauksessa vanhoillislestadiolaisuudelle kasvot ainakin ulospäin. Srk koostuu iäkkäänpuoleisista ukonjääristä, joiden ajattelu ei ehkä sitä kaikkein notkeinta ja nykyaikaisinta ole. Onkin aika suuri ero virallisen organisaation ja elävän ruohonjuuritason vl-elämän välillä. Johtokunnissa naisia on siinä kuin miehiäkin. Ja ennen kaikkea kentällä jylläävät tomerat naiset, eivätkä kyllä ole hiljaa.
Saarnaspönttöön emme pääse, mutta se ei ole tasa-arvokysymys vaan liittyy Raamatuntulkintaan. - Kaarlos
nyk.ope kirjoitti:
Luen itse parasta aikaa kirjaa: Eevan tie alttarille. Se käsittelee juuri naisen asemaa ihan Eevasta lähtien, uskonnon ja kirkon piirissä erityisesti.
Tekee hieman häijyä lukea ja masentaakin. Miten pitkä perinne sillä onkaan, ettemme ole miehen veroisia tai tasa-arvoisia!
En ole feministi, mutta en voi mitään, jos tuntuu, että tuossa asiassa on tehty paljon vääryyttä! Meille naisille!Liekkään itsekunkin Kriteriot näissä asioissa, mutta pitäisi tasaarvossa ainakin uskovien, pyrkiä siihen mikä on Korkeimman tahto ettei tulisi ristiriitaisuuksia avioliitoissakaan.
itsekäshän Eeva on niin kuulkaa aatamikin, joten painakaamme hengen kautta niitä alas, ja kysykäämme mikä on tahtosi Herra.
Raamatusta kuultaa läpi aikain sama ettei Eeva ole tehty tekemään samoja töitä kuin aatami, vaan kummallakin on omansa.
Ja sitten se että kuka sanoikaan ett kivulla pitää sinun synnyttämän..
Se sanoo jo vähän siitä ettei aabrahamille sanottu paljoa sievemmin vaan että Otsa hiessä hänen pitää leipäänsä syömän.
Mikä näistä on meille mikä heille ??
Vai olisiko sama uskovaisille kuin uskottomillekkin. - nyk.ope
Kaarlos kirjoitti:
Liekkään itsekunkin Kriteriot näissä asioissa, mutta pitäisi tasaarvossa ainakin uskovien, pyrkiä siihen mikä on Korkeimman tahto ettei tulisi ristiriitaisuuksia avioliitoissakaan.
itsekäshän Eeva on niin kuulkaa aatamikin, joten painakaamme hengen kautta niitä alas, ja kysykäämme mikä on tahtosi Herra.
Raamatusta kuultaa läpi aikain sama ettei Eeva ole tehty tekemään samoja töitä kuin aatami, vaan kummallakin on omansa.
Ja sitten se että kuka sanoikaan ett kivulla pitää sinun synnyttämän..
Se sanoo jo vähän siitä ettei aabrahamille sanottu paljoa sievemmin vaan että Otsa hiessä hänen pitää leipäänsä syömän.
Mikä näistä on meille mikä heille ??
Vai olisiko sama uskovaisille kuin uskottomillekkin.Raamatusta kuultaa varmasti sellainen asia, että naiset ja miehet ovat eri tehtäviin tarkoitettu jo heti luomisen yhteydessä.
Mietipä vähän naisen asemaa silloisessa perheessä, suvussa. Jo iso ero löytyy siinä, kun katselet naisen osaa Vanhan Testamentin aikana ja kristillisessä alkukirkossa.
Esim. 10-käskyissä nainen rinnastettiin omaisuuteen, karjaan, palvelijoihin.
Lisäksi silloin sallittiin monta vaimoa. Naimisiin meno takasi taloudellisen turvan ja elannon. Mitä rikkaampi mies, sitä enemmän vaimoja, kuten Salomolla monta sataa vaimoa.
Siinä oli sitten kilpailuakin vaimojen kesken (esim. Raakel ja Lea Jaakobilla kaksi muuta vaimoa). Mutta en muista, että kenelläkään vaimolla olisi ollut kovin monta lasta. Miehillä tietysti oli, koska se oli kunnia-asia ja merkki Jumalan siunauksesta ja suosiosta. Mutta lasten synnyttäjiäkin oli useampi.
Yksiavioisuus silloisissa olosuhteissa olisi ollut varmaan monelle miehelle mahdottomuus. Onneksi sitä ei vaadittukaan.
On aivan mahdoton vaatia, että nykyinen tilanne olisi kerrottu Raamatussa ja siten suoraan sieltä otettavissa.
Onko miesten puolella yhtään kohtaa, jossa olisi nimenomainen kielto miehille, ettei saa tehdä jotain, joka on naiselle tarkoitettu?
Ovatko kiellot aina naisille? Miesten vaatteet, koristautuminen, työt, puhuminen, hallitseminen tulivat näin äkkiä mieleeni. - Anonyymi00017
-Maria- kirjoitti:
Usein vl-naisten "alistettua" asemaa perustellaan perheiden monilapsisuudella. Onhan se tietysti totta, että omat erityispiirteensä ja rajoituksensa se naisen elämään aiheuttaakin.
Mutta ei se yksin vielä tee naisen asemasta alistettua. Väitän, että vl-kulttuurissa naiseen suhtaudutaan kuitenkin kunniottavammin kuin valtakulttuurissa nykypäivänä. Meillä on melkein poikkeuksetta puolisoina todella hyvät miehet, jotka pitävät huolen perheistään. Uskollisuus on suuressa arvossa oleva asia ja koskee samalla lailla molempia puolisoita. Miehet ovat raittiita, yritteliäitä ja luotettavia. Minusta naisihminen on nykymaailmassa todellinen onnenporsas kun pääsee sellaisen miehen kanssa elämänsä jakamaan!
Vl-kodit ovat tavallisesti turvallisia kasvupaikkoja lapsille ja nuorille. Sekin on naisen ja äidin näkökulmasta erinomainen asia.
Olen itse reilusti kolmekymppinen ja ainakin omassa ystäväpiirissäni miehet osallistuvat täysin tasaveroisesti kaikkiin kotitöihin, niin kuin nyt yleensäkin tämän päivän nuorempi sukupolvi. Itse olen ollut työelämässä mukana siitä huolimatta, että pikku nyyttejä on tasaista tahtia lasareetista kotiin kannettu. Myös lähimpien ystäväperheidemme äidit tasapainottelevat työelämässä samassa tilanteessa. Useat pätkätyöläisinä, nuorehkoja naisia kun ovat.
Organisaatio antaa monessa tapauksessa vanhoillislestadiolaisuudelle kasvot ainakin ulospäin. Srk koostuu iäkkäänpuoleisista ukonjääristä, joiden ajattelu ei ehkä sitä kaikkein notkeinta ja nykyaikaisinta ole. Onkin aika suuri ero virallisen organisaation ja elävän ruohonjuuritason vl-elämän välillä. Johtokunnissa naisia on siinä kuin miehiäkin. Ja ennen kaikkea kentällä jylläävät tomerat naiset, eivätkä kyllä ole hiljaa.
Saarnaspönttöön emme pääse, mutta se ei ole tasa-arvokysymys vaan liittyy Raamatuntulkintaan.Ei tosiaan ole turvallinen! Loputtomat säännöt ja helvetillä pelottelut eivät tosiaankaan luo turvallista kasvuympäristöä. Lisäksi naisten ja tyttöjen asema on edelleen totaalisen surkea, vaikka kuinka muuksi yrittää vääntää.
T: vanhoillislestadiolaisuudesta eronnut - Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Ei tosiaan ole turvallinen! Loputtomat säännöt ja helvetillä pelottelut eivät tosiaankaan luo turvallista kasvuympäristöä. Lisäksi naisten ja tyttöjen asema on edelleen totaalisen surkea, vaikka kuinka muuksi yrittää vääntää.
T: vanhoillislestadiolaisuudesta eronnuteigän lestadiolaisuus tunbe tasa arvoa
- Anonyymi00019
Anonyymi00017 kirjoitti:
Ei tosiaan ole turvallinen! Loputtomat säännöt ja helvetillä pelottelut eivät tosiaankaan luo turvallista kasvuympäristöä. Lisäksi naisten ja tyttöjen asema on edelleen totaalisen surkea, vaikka kuinka muuksi yrittää vääntää.
T: vanhoillislestadiolaisuudesta eronnutmutta nämä uskonnosta ja miesten hallinnasta turvaa hakevat naiset selittävät asiat päin vastoin koska eivät usko raamattuun vaan miehiinsä
- gterhdbd
Elämäntapana se on melko
Kirjoittanut: hyvä, mutta ahdistava
Tähän avaukseen vastaamiseen auttaa oma kokemus.
Kun nyt serssii mielessään mennyttä elämäänsä tutkaillen sitä, niin elämäntaival on kutakuinkin onnistunut.
Olen elänyt ja kasvanut lestadiolaisuudessa. Olen hyvilläni, että minulla oli mahdollisuus välillä irtautua lestadiolaisuudesta lähes kokonaan ja kokeilla talostelua ilman lestadiolaista elämäntapaa.
Olin välillä pois noin 10 vuotta, mutta siteet lestadiolaisuuteen eivät silti kokonaan olleet pois. Tuona "suruttomana" aikana minulla oli televisio, kävin tanssimassa, elokuvissa, teattereissa, jonkin verran ravintoloissa, mutta koska siellä oli aina niin tunkkainen tupakan kyllästämä ilmapiiri ja kun en tykännyt alkoholijuomistakaan, se ravintolaelämä jäi melko pian kuvioista.
Seksielämään tutustuin niinikään seurustelemalla monien kumppanien kanssa.
Mutta tuona "maailman lapsena" kuljin tietysti monissa eri hengellisyyksissä, koska kiinnosti nähdä, millaista uskontoa muualla harjoitetaan.
Ehdin käydä mm. Niilo Ylivainion kaatokokouksissa, ja melkein joka uskonnon seuroissa.
Parasta ja vapainta hengellisyyttä oli rakkaan kansankirkkomme nuorten aikuisten ryhmissä.
Päälleppäin et voi nähdä kenenkään tyytyväisyyttä.
Jo vain jokainen saa elää miten uskoo, mutta tarkasteltaessa uskontoa syvällisemmin, törmää mitä moninaisimpiin lieveilmiöihin.
Nyt voi seurata omien lastensa uskonelämää. Monesti haluttaisi sanoa sitä ja tätä, mutta parempi lienee, ettei sano, koska jos he heittäisivät tämän uskonsa pois, niin tilalle voisi tulla alkoholi, tupakka ja kevytkenkäinen elämä.
Lasten on pakko salata vanhemmiltaan todelliset tunteensa, sillä kun peilaa omaa nuoruuttaan, niin voi luoja, millaista käpertymistä se olikaan.
Eihän vanhemmilleen voi kertoa kaikkea, täytyy saavuttaa melkoisen suuri luottamus ja kiintymys, ennenkuin voi olla vanhemmilleen täysin avoin.
Vanhempana huolestuttaa lastensa varttuminen:
- miten he kestävät seksuaaliset paineensa ilman
onaniaa
- miten he jaksaa koulussa kestää uskonsa takia
ympäristön paineet
- miten he kestää syyllisyydentunteet so.synnin-
pelko, helvetinpelko, jne.
Jo seuroissa sanankuulossa puhuja kertoo, miten nykymaailmassa on paljon vaikeampi nuoren elää, kuin puhujan nuoruudessa, jolloin ei ollut niin paljoa sielunvihollisen ansoja, kuin nykypäivän nuorilla.
Pahin sielunvihollisen houkutin on siis nettiruutu. Kun ennen televisiota ei uskovaiseen kotiin hankittu, oli paljon helpompaa välttää sielunvihollisen ansoja. Nyt nettiruutu on välttämätön joka kodissa, eikä laitetta voi olla hankkimatta. Sitten kun tietokone muuttuu samaksi kuin televisio, ollaan kaulaa myöten suossa.
Pikkuhiljaa uskovainenkin oppii tuijottamaan ruutua ja sen ohjelmatarjontaa.
Pikkuhiljaa hämärtyy oikean ja väärän ohjelman tunnistaminen. Näin se sielunvihollinen pikkuhiljaa saa pauloihinsa aikuisenkin.
Tällä tavoin se puhuja seuroissa monesti saarnaa.
Netti on siis sellainen kompastuskivi, joten sen kanssa uskovaisilla taitaa olla edessä kova kamppailu ja ollaan mahdottoman paikan edessä.
Lapset monasti iltaisin pyytävät vanhemmilta anteeksi sitä, kun ovat käyneet uskovaiselle sopimattomilla sivuilla.
Ja kun me vanhemmat olemme samassa veneessä ja ei kehtaa sanoa, että ollaan mekin käyty sopimattomilla sivuilla.
Kaikki tämä aiheuttaa nuorelle mielelle kovia henkisiä paineita.
Kun itse oli nuori ja yritti elää uskovaisen elämää, siitä tuli pahuksenmoisia paineita.
Lopulta tajusin, etteihän siihen pysty, vaan täytyi hyväksyä se tosiasia, että mähän en vaivu synkkyyteen, vaan mennä porskutan eteenpäin.
Uskovainen elää melkoisessa umpiossa ja hänen todellisuuden tajunsa hämärtyy, ellei katso asioita ja ilmiöitä laveamminkuin uskonelämä sallii. Onneksi on tupakka sallittua. Jos tupakkaa ei olisi sallittua uskovaiselle, hän ei varmasti kestäisi uskon tuomia paineita.
Tupakka nähdäänkin vapauttajana. Se ei ole kenenkään terveydelle hyväksi, mutta se auttaa monia jaksamaan uskonelämässään.
Minulle on sanottu suoraan, että ellei se aviomieheni saisi vetää sitä malluaan päivittäin ja hetkittäin, se romahtaisi henkisesti.
Jeesus ei ole niin voimaa antava kuin tupakka.
Onhan täällä joskus joku kirjoittanut runonkin, ettei mikään niin voi virvoittaa, eikä autuutta saa suurempaa, kuin minkä tupakka lahjoittaa.
Se ei ole pilkkaa, vaan totisinta totta.
Kommentoikoon joku tupakoitsija tätä ja todetkoon, että kirjoitan täyttä asiaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251278
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89934- 95932
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede25887Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat293770- 95748
- 109656
- 34648
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50581Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet134579