Asukasluettelo

Asustelija

Kaverini asustelee luonani paljon ja on osoite muualla. Taloyhtiö kyselee nyt
perääni asiasta kuka asuu tai on luonani asustelemassa. Maksan vedet ja sähköt eli taloyhtiölle ei moisesta ole vaivaa. Estääko joku laki asustelemasta kotonani
näin? Eikö nuo asukasluettelot ole jo poistettu muutenkin eli ei sellaisia edes kysellä ja ei ole pakko antaa tietojaan muualle missä asuu.

31

4949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luettelo

      Tohon löytyy kyllä ihan laki joka määrittelee milloin kyse on asumisesta, milloin kylässä käymisestä. Eli laki antaa määräajat. Jos hän on pidempiä aikoja niin kyllä yhtiö alkaa penäämään vesimaksuja. Jos kaveriasi ei ole ilmoitettu asukkaaksi ja jää vaikka avaimet sisään. Silloin on turha soitella huoltoyhtiöön ovenavaukseen. Taloyhtiölla on jo pelastuslain mukaan oikeus tietää ketä talossa asuu.
      Tämä on lähinnä että miten vaikeaksi haluat asian tehdä.
      Mikä estää ilmoittamasta häntä asukkaaksi ja maksaa vesimaksu. Silloin asia olisi pois päiväjärjestyksestä eikä kukaan kyselisi enään mitään. Ei hänen tarvitse siellä kirjoilla olla.
      Vai saatko KELAsta tai sossusta jotain? Asumistukea esim? Siloinhan yhdessä asuminen ei tietysti ole aina järkevää.

      • Mitä missä milloin?

        Tietäväinen on tietävinään, että laki määrittelee, milloin on kyse asumisesta, mutta eipä silti papparainen vahingossakaan kerro, mitä laki asiasta sanoo?


      • Pulteri12

        Jos hän ei asu vakituisesti luonasi niin sitten hän ei asu ja on kirjoilla muualla- se ei kuulu yhtiölle. Taidat olla sama, joka kyseli toisella palstalla asiasta.


      • Luettelo
        Mitä missä milloin? kirjoitti:

        Tietäväinen on tietävinään, että laki määrittelee, milloin on kyse asumisesta, mutta eipä silti papparainen vahingossakaan kerro, mitä laki asiasta sanoo?

        Mikätakia minä alkaisin tutkimaan mitä siinä sanotaan? Asia ei minua hetkauta mihinkään suuntaan. Ja vaikka kertoisin niin taas joku valittaisi ettei ymmärrä. Täällä kun on niitäkin jotka eivät osaa lukea edes vuokrasopimuksen tekstiä. Sitten itketään kun siellä onkin irtisanomisaika.


      • Missään laissa ei määritellä vakituista asumista asunto-osakeyhtiön tai kiinteistöosakeyhtiön ja osakkaan välisessä oikeussuhteessa. Asumiseksi voidaan siis katsoa tilanne jossa huoneistossa vakituisesti asuu henkilö(itä) jotka eivät ole kirjoilla missään muussa osoitteessa. Silloinkin sen oleskelun pitää ylittää yli puolet ajasta.

        Pelastuslaki ei anna taloyhtiölle mitään oikeutta tietää kuka yhtiössä asuu. Samaten asunto-osakeyhtiölaki ei velvoita ketään ilmoittamaan asukkaiden henkilöllisyyttä yhtiölle, pelkästään asukkaiden lukumäärän ilmoittaminen riittää. Tässä kohtaa lainsäädännössä on tosin olemassa ristiriita, koska väestörekisterilaki velvoittaa taloyhtiön rekisteriviranomaisen pyynnöstä antamaan tiedot yhtiössä asuvista henkilöistä. Eli yhtiön olisi luovutettava tietoja joita sillä ei lain mukaan ole oikeutta vaatia.

        Ovenavauksen suhteen olet aivan oikeassa, taloyhtiöllä ei ole velvollisuutta avata ovea ellei tiedä kuka asunnossa asuu (itse asiassa avaaminen sellaisessa tilanteessa rikkoisi kotirauhaa). Joten asukasrekisterin pitämiseen on siinä mielessä ihan pätevä syy. Tosin silloin pitäisi myös täyttää henkilörekisterilain vaatimukset henkilötietojen käsittelystä jne. Oletko koskaan nähnyt yhdessäkään yhtiössä mitään oikeaa ja olemassa olevaa ohjeistusta asiasta??


      • Pah ja pyh
        Luettelo kirjoitti:

        Mikätakia minä alkaisin tutkimaan mitä siinä sanotaan? Asia ei minua hetkauta mihinkään suuntaan. Ja vaikka kertoisin niin taas joku valittaisi ettei ymmärrä. Täällä kun on niitäkin jotka eivät osaa lukea edes vuokrasopimuksen tekstiä. Sitten itketään kun siellä onkin irtisanomisaika.

        Sillälailla... Ensin ollaan neuvomassa, mutta sitten kun pitäisi jotain tietää, niin yhtäkkiä neuvominen lopahtaa. Jos ei hetkauta, niin miksi alunperinkään kirjoitit mitään? Kannattais pysyä poissa jos ei ole mitään oikeasti annettavaa tälle palstalle.

        Ja miksi pitää vaihtaa puheenaihetta ja alkaa puhumaan vuokrasopimuksista? Nyt kiinnostaa vaan, kauanko saa asua toisen kämpässä ilman että pitää ilmoittaa väestörekisteriin?


      • pykälä?

        Kerrotko lain ja pykälän missä näin on määritelty?


      • Luettelo
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Missään laissa ei määritellä vakituista asumista asunto-osakeyhtiön tai kiinteistöosakeyhtiön ja osakkaan välisessä oikeussuhteessa. Asumiseksi voidaan siis katsoa tilanne jossa huoneistossa vakituisesti asuu henkilö(itä) jotka eivät ole kirjoilla missään muussa osoitteessa. Silloinkin sen oleskelun pitää ylittää yli puolet ajasta.

        Pelastuslaki ei anna taloyhtiölle mitään oikeutta tietää kuka yhtiössä asuu. Samaten asunto-osakeyhtiölaki ei velvoita ketään ilmoittamaan asukkaiden henkilöllisyyttä yhtiölle, pelkästään asukkaiden lukumäärän ilmoittaminen riittää. Tässä kohtaa lainsäädännössä on tosin olemassa ristiriita, koska väestörekisterilaki velvoittaa taloyhtiön rekisteriviranomaisen pyynnöstä antamaan tiedot yhtiössä asuvista henkilöistä. Eli yhtiön olisi luovutettava tietoja joita sillä ei lain mukaan ole oikeutta vaatia.

        Ovenavauksen suhteen olet aivan oikeassa, taloyhtiöllä ei ole velvollisuutta avata ovea ellei tiedä kuka asunnossa asuu (itse asiassa avaaminen sellaisessa tilanteessa rikkoisi kotirauhaa). Joten asukasrekisterin pitämiseen on siinä mielessä ihan pätevä syy. Tosin silloin pitäisi myös täyttää henkilörekisterilain vaatimukset henkilötietojen käsittelystä jne. Oletko koskaan nähnyt yhdessäkään yhtiössä mitään oikeaa ja olemassa olevaa ohjeistusta asiasta??

        Joku sentä tiettää/ymmärtää. Kysehän ei ole henkilötiedoista vaan kuka siellä asuu. Siis nimi riittää, käytännön syistä. Todentamaan esim huollolle. Vaikka ilmoittaisi isännöitsijälle äidin kummin kaiman niin he eivät saa kertoa sitä kun vaan kun lain mukaisille osapuolille. Tämä EN MINÄ MITÄÄN KERRO on mennyt vähän liian pitkälle. Facebookissa kyllä kerrotaan syntymäaika. Ei tarvitse olla kovinkaan nero selvittääkseen koko SOTUn. Siihen löytyy jopa netistä kaava.
        Jos antaa vaan nimen ja SOTUn loppuosan niin homma meneekin paljon vaikeammaksi.
        Jokseenkin tuntuu että näissä "minä en kerro" tapauksissa on kyse jonkun etuuden menettämisestä.
        Alottajakaan ei kerro miksi ei voi ilmoittaa kaveriaan asukkaaksi.
        Olin pitkään talkkarina ja kyllä silloin annettin allekirjoitettavaksi ohjeet talonkirjan pitämisestä, käytöstä, käsittelystä, ilmoitus velvollisuudesta taloyhtiölle lain vaatimissa puitteissa ja viranomais kohtaan velvollisuuksista.
        Tätä allekirjoitusta varten järjestivät ylimääräisen yhtiökokouksen jotta kaikki tietävät missä heidän tietojaan on ja kuka niitä voi tarvittaessa viranomaisten pyynnöstä esittää. No, se oli talokirjan aikaa.
        Olen asunut tässä talossa vuodesta 1964, tähän päivään. Kirjoilla välillä ties missä, ulkomaita myöten. Ätini ei ole asunut tässä 30 vuoteen mutta vierailee välillä pitkiäkin aikoja kun en ole paikalla. Ihan käytännön syistä olemme ASUKKAITA talon papereissa. Se vaiva maksaa vesimaksun ja kaikki on tyytyväisiä. Juuri tuossa olin poissa ja mutsi kävi kastelemassa kukkia. Uudet asukkaat jotka tiesivät hänet mutta eivät olleet koskaan tavanneet pyysivät hänet kahville kertomaan talon historiasta. No, sekin on tarina sinänsä. Pitivät häntä vaki asukkaana.
        Vaadittaan läpinäkyvyyttä joka asiassa mutta ei sitten olla itse valmiita siihen. Aloittajan pointti, ilmeisesti. Kiertää jotain?!


      • järki hoi
        Luettelo kirjoitti:

        Joku sentä tiettää/ymmärtää. Kysehän ei ole henkilötiedoista vaan kuka siellä asuu. Siis nimi riittää, käytännön syistä. Todentamaan esim huollolle. Vaikka ilmoittaisi isännöitsijälle äidin kummin kaiman niin he eivät saa kertoa sitä kun vaan kun lain mukaisille osapuolille. Tämä EN MINÄ MITÄÄN KERRO on mennyt vähän liian pitkälle. Facebookissa kyllä kerrotaan syntymäaika. Ei tarvitse olla kovinkaan nero selvittääkseen koko SOTUn. Siihen löytyy jopa netistä kaava.
        Jos antaa vaan nimen ja SOTUn loppuosan niin homma meneekin paljon vaikeammaksi.
        Jokseenkin tuntuu että näissä "minä en kerro" tapauksissa on kyse jonkun etuuden menettämisestä.
        Alottajakaan ei kerro miksi ei voi ilmoittaa kaveriaan asukkaaksi.
        Olin pitkään talkkarina ja kyllä silloin annettin allekirjoitettavaksi ohjeet talonkirjan pitämisestä, käytöstä, käsittelystä, ilmoitus velvollisuudesta taloyhtiölle lain vaatimissa puitteissa ja viranomais kohtaan velvollisuuksista.
        Tätä allekirjoitusta varten järjestivät ylimääräisen yhtiökokouksen jotta kaikki tietävät missä heidän tietojaan on ja kuka niitä voi tarvittaessa viranomaisten pyynnöstä esittää. No, se oli talokirjan aikaa.
        Olen asunut tässä talossa vuodesta 1964, tähän päivään. Kirjoilla välillä ties missä, ulkomaita myöten. Ätini ei ole asunut tässä 30 vuoteen mutta vierailee välillä pitkiäkin aikoja kun en ole paikalla. Ihan käytännön syistä olemme ASUKKAITA talon papereissa. Se vaiva maksaa vesimaksun ja kaikki on tyytyväisiä. Juuri tuossa olin poissa ja mutsi kävi kastelemassa kukkia. Uudet asukkaat jotka tiesivät hänet mutta eivät olleet koskaan tavanneet pyysivät hänet kahville kertomaan talon historiasta. No, sekin on tarina sinänsä. Pitivät häntä vaki asukkaana.
        Vaadittaan läpinäkyvyyttä joka asiassa mutta ei sitten olla itse valmiita siihen. Aloittajan pointti, ilmeisesti. Kiertää jotain?!

        Kaikki eivät tiedä, eivätkä ymmärrä, vaan heittelevät mututietoa:
        "Facebookissa kyllä kerrotaan syntymäaika. Ei tarvitse olla kovinkaan nero selvittääkseen koko SOTUn. Siihen löytyy jopa netistä kaava."

        Ei löydy sellaista kaavaa netistä, eikä muualtakaan, jolla sotun selvittäisi syntymäajasta. Täyttä puppua tuollainen tieto, luulisi tuon jo itsekin tajuavan.
        Kun sama syntymäaika-pvm on kymmenellä ihmisellä, niin millä ilveellä niiden järjestysnumeron selvität netin kaavalla?

        Kovin uskottavaa nimimerkin muukin "tieto" tuon pohjalta!?


      • anno domino 2014
        Luettelo kirjoitti:

        Joku sentä tiettää/ymmärtää. Kysehän ei ole henkilötiedoista vaan kuka siellä asuu. Siis nimi riittää, käytännön syistä. Todentamaan esim huollolle. Vaikka ilmoittaisi isännöitsijälle äidin kummin kaiman niin he eivät saa kertoa sitä kun vaan kun lain mukaisille osapuolille. Tämä EN MINÄ MITÄÄN KERRO on mennyt vähän liian pitkälle. Facebookissa kyllä kerrotaan syntymäaika. Ei tarvitse olla kovinkaan nero selvittääkseen koko SOTUn. Siihen löytyy jopa netistä kaava.
        Jos antaa vaan nimen ja SOTUn loppuosan niin homma meneekin paljon vaikeammaksi.
        Jokseenkin tuntuu että näissä "minä en kerro" tapauksissa on kyse jonkun etuuden menettämisestä.
        Alottajakaan ei kerro miksi ei voi ilmoittaa kaveriaan asukkaaksi.
        Olin pitkään talkkarina ja kyllä silloin annettin allekirjoitettavaksi ohjeet talonkirjan pitämisestä, käytöstä, käsittelystä, ilmoitus velvollisuudesta taloyhtiölle lain vaatimissa puitteissa ja viranomais kohtaan velvollisuuksista.
        Tätä allekirjoitusta varten järjestivät ylimääräisen yhtiökokouksen jotta kaikki tietävät missä heidän tietojaan on ja kuka niitä voi tarvittaessa viranomaisten pyynnöstä esittää. No, se oli talokirjan aikaa.
        Olen asunut tässä talossa vuodesta 1964, tähän päivään. Kirjoilla välillä ties missä, ulkomaita myöten. Ätini ei ole asunut tässä 30 vuoteen mutta vierailee välillä pitkiäkin aikoja kun en ole paikalla. Ihan käytännön syistä olemme ASUKKAITA talon papereissa. Se vaiva maksaa vesimaksun ja kaikki on tyytyväisiä. Juuri tuossa olin poissa ja mutsi kävi kastelemassa kukkia. Uudet asukkaat jotka tiesivät hänet mutta eivät olleet koskaan tavanneet pyysivät hänet kahville kertomaan talon historiasta. No, sekin on tarina sinänsä. Pitivät häntä vaki asukkaana.
        Vaadittaan läpinäkyvyyttä joka asiassa mutta ei sitten olla itse valmiita siihen. Aloittajan pointti, ilmeisesti. Kiertää jotain?!

        "Olin pitkään talkkarina". Olit varmaan, vuonna koivu ja käpy. Talonkirjoja ei nykyään enää ylläpidetä ja muutkin tiedot ovat pahasti vanhentuneita tai perättömiä.


      • Isännöitsijä
        Pah ja pyh kirjoitti:

        Sillälailla... Ensin ollaan neuvomassa, mutta sitten kun pitäisi jotain tietää, niin yhtäkkiä neuvominen lopahtaa. Jos ei hetkauta, niin miksi alunperinkään kirjoitit mitään? Kannattais pysyä poissa jos ei ole mitään oikeasti annettavaa tälle palstalle.

        Ja miksi pitää vaihtaa puheenaihetta ja alkaa puhumaan vuokrasopimuksista? Nyt kiinnostaa vaan, kauanko saa asua toisen kämpässä ilman että pitää ilmoittaa väestörekisteriin?

        Väestörekisteriin ilmoitetaan asuinpaikka vaikkapa postin muuttoilmoituksella. Taloyhtiölle ilmoitetaan taloon muuttavat isännöitsijälle. Talon suojeluorganisaatiolle kuuluu tietää paljonko talossa on asukkaita, tulipalon tai muun katasrofin sattuessa tiedetään etsiä talon asukkaat, joko asunnoista tai muualta varmistukseksi ettei kukaan ole palo- tai muulle vaaralle alttiina. Asunto- ja kiinteistöosakeyhtiössä asukasrekisterin pitäminen perustuu henkilötietolaissa säädettyyn yhteysvaatimukseen. Henkilötietolaki 8:n pykälän 1momentin 5kohta. Voitte etsiä itse AO lait,


      • oplaa
        Isännöitsijä kirjoitti:

        Väestörekisteriin ilmoitetaan asuinpaikka vaikkapa postin muuttoilmoituksella. Taloyhtiölle ilmoitetaan taloon muuttavat isännöitsijälle. Talon suojeluorganisaatiolle kuuluu tietää paljonko talossa on asukkaita, tulipalon tai muun katasrofin sattuessa tiedetään etsiä talon asukkaat, joko asunnoista tai muualta varmistukseksi ettei kukaan ole palo- tai muulle vaaralle alttiina. Asunto- ja kiinteistöosakeyhtiössä asukasrekisterin pitäminen perustuu henkilötietolaissa säädettyyn yhteysvaatimukseen. Henkilötietolaki 8:n pykälän 1momentin 5kohta. Voitte etsiä itse AO lait,

        Päätit sitten ryhtyä tuumasta toimeen.


    • köyhä opiskelija

      Mitähän tarkoittanet, että maksat vedet ja sähköt? Siis kahdesta henkilöstäkö jos vesimaksu ylipäätään on henkilöistä riippuvainen.
      Mitä tarkoittaa, että osoite on muualla? Onko siis kirjoilla toisessa osoitteessa?

      Henkilöön perustuva vesimaksu maksetaan sinne, missä on kirjoilla (jos sellaista siellä peritään), muu oleskelu asunnossa ei taloyhtiölle kuulu.

      Toinen juttu sitten kokonaan, että tuollaisella asumisjärjestelyllä yleensä kierretään/käytetään hyväksi joitakin yhteiskunnan tukijärjestelmiä - sellaistahan se on, säännöt on tehty kierrettäviksi.

      • HöpöLöpö

        Ei siinä välttämättä mitään kierretä. Minäkin asun omassa asunnossani ja kihlattuni toisella paikkakunnalla omassa asunnossaan. Mitään tukia emme saa mistään, mutta töiden takia joudumme asumaan eri paikoissa. Ei olisi mitään järkeä esim. minun muuttaa kirjojani 200 km päähän vain sen takia, että joku taloyhtiö ei siitä pidä. Silloin joutuisin asioimaan kotikunnan virastoissa (200 km), terveyskeskuksissa yms., mikä olisi käytännössä hyvin hankalaa.

        Ja on myös ihmisiä, jotka seurusteluvaiheessa eivät HETI halua muuttaa yhteen, vaikka muuten viettäisivätkin paljon aikaa yhdessä jne.


      • köyhä opiskelija
        HöpöLöpö kirjoitti:

        Ei siinä välttämättä mitään kierretä. Minäkin asun omassa asunnossani ja kihlattuni toisella paikkakunnalla omassa asunnossaan. Mitään tukia emme saa mistään, mutta töiden takia joudumme asumaan eri paikoissa. Ei olisi mitään järkeä esim. minun muuttaa kirjojani 200 km päähän vain sen takia, että joku taloyhtiö ei siitä pidä. Silloin joutuisin asioimaan kotikunnan virastoissa (200 km), terveyskeskuksissa yms., mikä olisi käytännössä hyvin hankalaa.

        Ja on myös ihmisiä, jotka seurusteluvaiheessa eivät HETI halua muuttaa yhteen, vaikka muuten viettäisivätkin paljon aikaa yhdessä jne.

        Ei se mitään höpölöpöä ole, vaikka sinä et huijaisikaan. Kerronko kuinka monta tapausta minä tiedän, joissa nimenomaan huijataan yhteiskunnan tukia asumisjärjestelyillä.


      • HöpöLöpö
        köyhä opiskelija kirjoitti:

        Ei se mitään höpölöpöä ole, vaikka sinä et huijaisikaan. Kerronko kuinka monta tapausta minä tiedän, joissa nimenomaan huijataan yhteiskunnan tukia asumisjärjestelyillä.

        No kerro vaan minun puolestani.
        Jos luet tarkkaan, niin huomaat, etten väittänytkään etteikö niin voisi ollla. Sen sijaan sanoin heti ensimmäisessä lauseessa, että välttämättä niin ei kuitenkaan ole, koska sanoit itse että "yleensä kierretään".
        Itse en tunne ketään, joka kiertäisi kelan sääntöjä tuolla tavalla, vaikka tiedän että sitä tapahtuu.
        (nimimerkkini kannattaa ottaa pelkkänä nimimerkkinä eikä kannanottona :-)


      • köyhä opiskelija
        HöpöLöpö kirjoitti:

        No kerro vaan minun puolestani.
        Jos luet tarkkaan, niin huomaat, etten väittänytkään etteikö niin voisi ollla. Sen sijaan sanoin heti ensimmäisessä lauseessa, että välttämättä niin ei kuitenkaan ole, koska sanoit itse että "yleensä kierretään".
        Itse en tunne ketään, joka kiertäisi kelan sääntöjä tuolla tavalla, vaikka tiedän että sitä tapahtuu.
        (nimimerkkini kannattaa ottaa pelkkänä nimimerkkinä eikä kannanottona :-)

        No hyvä, että olet valinnut itseäsi kuvaavan nimimerkin, niin minäkin!


      • Anonyymi

        moni asunnon omistaja pitää kotonaan Airbnb majoitusta ja jättää ylimääräiset vesimaksut maksamatta vaikka vieraita ramppaa rappukäytävissä ja tuo likaa sisään , nuo käyvät vessassa ja suihkussa alinomaa ja kuluttavat vettä ehkä 2-3 kertaisen määrän kuin itse asunnon omistaja tai päävuokralainen maksaa , pahimmillaan vieraat pesee pyykkinsäkin
        siinä Airbnb asunnossa , talon asukkaat saa siis maksaa joukolla kaiken tuhlatun veden .
        nykyään kuuma vesi on kallista ....


    • Turvallisuus

      Asia on harvinaisen yksinkertainen: jos on salattavaa niin täällä kysellään.
      Itse asun kerrostalossa, omistan osakkeen, ja ihan varmasti haluan tietää kuka asuu naapurissani /samassa rapussa. Virallista osoitetta ei tarvitse laittaa, mutta isännöitsijälle pitää ilmoittaa mm. pelastusuunnitelma. p.s. jos henkilö on vaikka tuomittu tuhopoltoista-aseen luvaton hallussapito-huumeiden välittäminen ym.
      Liikuntarajoitteinen. Ehdollista tuomiota kärsivä ym
      Ajatelkaa niitä ihmisiä jotka ovat huolissaan turvallisuudesta.

      • incognito

        As.oy:n osakkeiden omistaja on julkista tietoa, mikään muu ei kuulu edes yhtiölle saatika sitten uteliaille naapureille. Omistajuus voi olla vaikka firman nimissä, mutta huoneistossa asuvien henkilöllisyys ei kuulu kenellekään, edes nimeä tarvitse oveen laittaa jos ei halua.
        Vain jos yhtiössä peritään henkilölukumäärään perustuvia käyttökorvauksia, kuten vesimaksua, on huoneistossa kirjoilla olevien henkilöiden lukumäärä ilmoitettava, nimiä ei silloinkaan.


      • "isännöitsijälle pitää ilmoittaa mm. pelastusuunnitelma"

        Ei, vaan taloyhtiön tulee laatia pelastussuunnitelma.

        "jos henkilö on vaikka tuomittu tuhopoltoista-aseen luvaton hallussapito-huumeiden välittäminen ym. Liikuntarajoitteinen."

        Niin, entä sitten?? Ei se hänen asumisoikeuteensa vaikuta millään tavalla.


      • Anonyymi
        incognito kirjoitti:

        As.oy:n osakkeiden omistaja on julkista tietoa, mikään muu ei kuulu edes yhtiölle saatika sitten uteliaille naapureille. Omistajuus voi olla vaikka firman nimissä, mutta huoneistossa asuvien henkilöllisyys ei kuulu kenellekään, edes nimeä tarvitse oveen laittaa jos ei halua.
        Vain jos yhtiössä peritään henkilölukumäärään perustuvia käyttökorvauksia, kuten vesimaksua, on huoneistossa kirjoilla olevien henkilöiden lukumäärä ilmoitettava, nimiä ei silloinkaan.

        kyllä talossa asuvien nimet pitää olla tiedossa sillä jos nuo ovat rikollisia ja pöllivöt siellä autoja ja tunkeutuvat naapurien asunnoista rahaa ja koruja , niin kuinka poliisi voisi
        aloittaa turkinnan jos ilmoitat että naapurissa asuvat 2 tuntematonta miestä kävivät
        rötöksillä ja katosivat kuin tuhka tuuleen , jos nuo sytyttävät talon tai roskikset palamaan
        niin ketä voi syyttää jollei tiedä kaikkien asukkaiden nimiä ?


    • 12tr1234r512

      Jos kaverilla on vakituinen osoite muaalla, näytä keskisormea niille kommunisteille jotka muussuttavat fiksusti käyttäytvistä vieralijoista. Tottakai punkit yrittävät saada rahaa mistä vaan ja taloyhtiöt ovat täynnä punikkeja.

      Surullista on että nämä punikit säätelevät myös lakeja jotka verottavat kansalaiset hengiltä esim energia ja kiinteistöverojen muodossa.

      • jkljkljkljkljklkkkk

        Nämä edellisen kirjoittajan kaltaiset anarkistit pyrkivät romuttamaan kaiken voimassaolevan yhteiskuntajärjestyksen.


    • Turha luulo

      MAISTRAATIN SIVULTA SUORA LAINAUS:Maistraatti luovuttaa nämä tiedot!
      Asukasluettelo
      Asunto- ja kiinteistöyhtiöt tai niistä vastaavat yritykset ja yhteisöt voivat tilata maistraatilta luettelon rakennuksen asukkaista. Luovutettavia tietoja ovat syntymäaika, sukupuoli, henkilön täydellinen nimi, rakennus- ja huoneistotunnus sekä muuttopäivä. Luettelo toimitetaan paperimuodossa.

      Lisätietoja asukasluettelopalvelusta saat lähimmästä maistraatista.

      Sivun alkuun

      Jatkuva asukastietopalvelu
      Jatkuvan asukastietopalvelun avulla voidaan perustietojen lisäksi tilata vain pelkät muutostiedot, joita on helppo verrata omiin talonkirjoihin. Palvelun laajuudesta sovitaan aina asiakaskohtaisesti. Muutokset päivämäärineen toimitetaan sovituin aikavälein esim. kuukausittain.

      Ilmoitettavia muutostietoja ovat sisään- ja ulosmuutot (vakinaiset ja tilapäiset), asukkaan edellinen osoite, entisen asukkaan nykyinen osoite, nimenmuutokset, syntyneet, kuolleet sekä muutospäivätieto.

      Tiedot toimitetaan paperitulosteena. Jos asiakas haluaa tiedot sähköisenä linjasiirtona, on siitä sovittava erikseen.

      Lisätietoja jatkuvasta asukastietopalvelusta saat lähimmästä maistraatista.


      Itse en näe muuta syytä kuin jonkin asteinen rikollisuus, että täytyy salata asumistietonsa muilta kerrostalon asukkailta ja omistajilta. Omakotitalossa saa asuttaa vaikka vankikarkureita.

      • Tietojen luovuttamisen voi kieltää, eikä edes maksa mitään. Kyllä minustakin saa maistraatilta tiedon elossaolostani, mutta ei muuta. Mielestäni ei vain kuulu kenellekään ulkopuoliselle missä asun, nuo osoitetiedot kun sattuvat olemaan julkisia kaikille, ei vain taloyhtiöille, ellei niiden luovutusta älyä kieltää.

        Viranomaiset saavat tiedon kiellosta huolimatta, ja taloyhtiölle olen tehnyt muuttoilmoituksen.

        Eli missä kohtaa on niin mahdoton ymmärtää, että tietoa asukkaasta ei ole pakko ilmoittaa yhtiölle, ja että yhtiö ei sitä saa jos joku haluaa sen kieltää?


    • vesi- ym maksut

      Henkilöluvun mukaan veloitettavat maksut pitäisi varmaan kuitenkin suorittaa.

    • Mummeli vaan

      Alakertani asunnossa ollut illalla hirveä riita, mies huusi ainakin puoli tuntia jumalautaa ja nainen aneli miestä lopettamaan...Kyllä täytyy tietää ketä talossa asuu. Se ehkä vähän rjaoittaa häiriökäyttäytymistä?
      En uskaltanut puuttua tilanteeseen kun pari kertaa joutunut sen jälkeen vahingonteon uhriksi. En uskalla enää edes isännöitsijälle ilmoittaa kun tieto minusta meni niin omaisuuttani vahingoitettiin. Poliisiinkin pitää sanoa oma nimi ja kun talossa on vain muutama asukas niin häirikön on helppo selvittää kuka kutsui poliisit.
      Itsellä kun on tuo sydän vika niin toivon että lääkkeillä selvitään tämä yö. Olis se kauheeta kun joutuis tuon takia lähtemään ensiapuun.
      Ikävä kun iäkkäiden ihmisten osaketalossa asuu näitä häiriköitä!

      • korva tulpat

        Eipä sinun siihen kuulukaan puuttua. Poliisit voit soittaa ja ilmoittaa osoitteen missä mekkaloidaan. Poliisit hoitaa loput. ...... sitten kun joskus saapuvat tilanteen jo rauhoituttua. Poliisille voit sanoa ettei nimeäsi saa paljastaa. Poliisi sen kuitenkin tarvitsee voithan joutua pahimmassa tapauksessa todistamaan jotain rikosta. Mutta kuten elämässä yleensä, paras kun pitää huolen vain omista asioistaan ja kärsii mekkaloivista naapureista...


    • Laki ja moraali

      Asun asunnossa jossa on asuntokohtainen vesimittari ja maksan sen mitä tämä asunto kuluttaa, ei ainakaan muut asukkaat taloudellisesti kärsi, vaikka ei ilmoitakaan. Mies onkin asunut monta vuotta viikonloppuisin ja lomalla.

      Mutta kun asuin kerrostalossa, jossa vesimaksu maksettiin henkilömäärän perusteella, eikä sitä yhteisen mittarin vuoksi voinut tasata mitenkään, se on moraalisesti eri juttu. Kun yhdessä asunnossa asui kumppani vuoden maksamatta vesimaksua, se tarkoitti että muut maksoivat hänen osuutensa. Sitten vasta varsinaista asukasta huomautettiin ja hän muutti pitkin hampain loukkaantuneena talosta. Me muut tykättiin että hyvä näin. Eli laki ja moraali ovat eri juttu.

    • Kokemusta.

      Voi sitä asua missä tahansa. Irtolaislakikin lopetettu ajat sitten.

      itseä huvittanut, kaupunkiasunto ja kesämökki. Olen jommassa kummassa, tai jossain muualla. Mutta kirjat kaupunkiasunnossa, postiosoitteet jne. Joillain hyvin hankala ymmärtää yksinkertaista asiaa. Laskut maksetaan sen mukaan, mitä käyttää. Kaupungissa ei ole asuntokohtaisia vesimittareita, siitä ylimääräistä kulua pikkaen, makselen tässä mökillä nytkin naapureitten vesilaskuja.

      Maalla puolestaan ei tiedetä, että voin ihan hyvin mennä täällä terkkariin, jos tarvetta. Itse asissa voisin valita vakituiseksi terkkarikseni mökkikunnankin.

      Sekin mainittava, asuin viisi vuotta aikanaan postilokerossa. Ei ollut asuntoa suomessa ulkomailla asumisen aikana. Ei tullut vesilaskua postilokerosta :D

      Aivan tavallista tuo useammassa paikassa asusteleminen, ei siinä ole mitään ihmeellistä. Aikoa asia tosiaan, mikä tulee mieleen, on käytännön juttujen järjesteleminen, siis postit, kirjoilla oleminen, tietenkin se typerä päälukupohjainen vesimaksi tms. Postilokeroasumisessa ongelmana oli, ei ollut oikein puhelinyhteyksiä suomeen, ei nettiäkään, posti kulki parin viikon välein. Meillä oli asiainhoitaja suomessa, joka hoiti kaikenlaisia juttua. Nykyisin pärjäisi ilman sitä.

      Tässä asiassa pitää muistaa pimeät asukkaat. Ulkomaalaisia reissutyömiehiä, opiskelijoita ja monet tekevät pisnestä ottamalla vaikkapa avioeron ja kaupungilta toinen luukku, joka pimeästi vuokralle. Tällaisesta voi tulla ongelmia, mutta sehän nyt sitten onkin jo rikos. Jossain muualla asuminen, kuin kirjoilla oelvassa asunnossa ei ole rikos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5564
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1967
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      56
      1704
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe