Gallup:millä keskiarvolla yliopistoon?

reetta

Mikä oli lukiotodistuksesi keskiarvo, jolla pääsit yliopistoon? Mitä lukemaan?
Itse suunnittelen yliopisto-opintoja ja kiinnostaa, onko mahkuja päästä ku ka on vain 8..

33

11898

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stube

      Itselläni oli keskiarvo kutosen paikkeilla. Nyt opiskelen matematiikkaa ja tietojenkäsittelyä.

      Ruotsin kurssit tais mennä kaikki vitosella läpi. En muussa hyvä ollutkaan kuin (pitkässä) matematiikassa, enkä siinäkään kympin vaan kasin oppilas. Kirjoitin sitten aika säkällä L:n matematiikasta ja suoraan pääsin opiskelemaan.

    • 7.8

      7.8 siis oli keskiarvo.. eli tosi surkea. Lukiossa en jaksanut opiskella lähes yhtään. Kävin vain baareissa ja bileissä ja hengasin kavereiden kanssa. Läksyjä en tehnyt lähes koskaan. reaali E, äikkä M, enkku, lyhyt matikka, saksa b, ruotsi C, eli kirjotukset menivät myös penkin alle (siis paremminkin olis voinut mennä.. jos olis ees lukenut niihin.) Pääsin ekalla yrittämällä lukemaan valtio-oppia (Tku) kun luin pääsykokeisiin kunnolla. Ilman valmennuskurssia. JA ihan hyvin on mennyt kun Opiskelee ja jättää opiskelijariennot vähemmälle =) Ja tiedän monia jotka ovat päässeet lukemaan yhteiskuntatieteitä lubenterin papereilla, ts. eivät saaneet alkupisteitä mutta ovat koepisteiden perusteella päässeet sisään.

      • Opa

        Suunnilleen 7½ ja arvosanoja kirjoituksissa E, M, C, B, A, kaikki ääripäitä lukuunottamatta siis. Eipä sillä kurssitodistuksella paljon väliä ollut, kirjoituksilla ehkä jotain.


      • erityisasiantuntija

        jos 7,8:n ka:ta pitää "tosi surkeana"... voi, voi. Tiedoksesi että arvosana 8 = hyvä ja heikko eli surkea = 4.....


      • asiantuntijan kaveri
        erityisasiantuntija kirjoitti:

        jos 7,8:n ka:ta pitää "tosi surkeana"... voi, voi. Tiedoksesi että arvosana 8 = hyvä ja heikko eli surkea = 4.....

        eikä nuo kirjoitusten arvosanatkaan lähelläkään huonoa tasoa ole, olitpa lukenut tai et. Itseasiassa on harhaa luulla että monet saisivat jotain helvetin hyviä arvosanoja kirjoituksista, suurin osa olisi saamiisi arvosanoihin täysin tyytyväinen, eikä ko. arvosanat onneksi sulje pois mitään alaa yliopistosta, sitä varten on valintakoekiintiöt.


      • tipsu
        erityisasiantuntija kirjoitti:

        jos 7,8:n ka:ta pitää "tosi surkeana"... voi, voi. Tiedoksesi että arvosana 8 = hyvä ja heikko eli surkea = 4.....

        No, sehän on ihan arvostuskysymys, mitä pitää hyvänä ja huonona. Mun mittapuussa 7.8 on aika surkea - jonkun toisen mielestä ei.


      • Anonyymi
        tipsu kirjoitti:

        No, sehän on ihan arvostuskysymys, mitä pitää hyvänä ja huonona. Mun mittapuussa 7.8 on aika surkea - jonkun toisen mielestä ei.

        No, jos luetaan nuo määritelmät ja pitäydytään niissä.

        Suolaiset aika paljon dissaa itseään.

        Entäs, jos ollaankin varsin hyviä.


    • reetta

      vastauksenne olivat todella piristäviä =)
      Mun unelma-alallevaan on hieman vaikeampi päästä.. eli pitänee paikkailla toditusta iltalukiossa.

      • Selänne

        Eli riippuu, mikä unelma-alasi on? Oikikseen, lääkikseen ja kauppikseen pääsee 6 keskiarvolla ja A:n papereilla.


      • Nexx
        Selänne kirjoitti:

        Eli riippuu, mikä unelma-alasi on? Oikikseen, lääkikseen ja kauppikseen pääsee 6 keskiarvolla ja A:n papereilla.

        ...pääsee vaikka viitosen keskiarvolla, kunhan on briljantti nippelimuisti.

        Näin ainakin siihen asti, että keksitään valintakoe, jolla on oikeasti jotain tekemistä itse opiskelun kanssa :)


      • reetta
        Selänne kirjoitti:

        Eli riippuu, mikä unelma-alasi on? Oikikseen, lääkikseen ja kauppikseen pääsee 6 keskiarvolla ja A:n papereilla.

        Ja psykaa opiskeleenhan pääsee vaikka ilman papereita..


    • elite

      oli keskiarvoni. paljon jos ton alle menee nii turha yrittää.. Siis psykologiaa lukemaan. vai?

    • psyko

      Lukion päästötodistuksen keskiarvo oli 7.8 ja kirjoituksista tuli C:n paperit... Huvittavaa oli mielestäni se, että en päässyt edes ammattikorkeakoulun fysioterapian pääsykokeisiin, mutta yliopistoon pääsin opiskelemaan psykologiaa oman ahkeran lukemisen perusteella. Yleistäen voisi sanoa, että amk:n mennään todistuksen ja yliopistoon kirjojen opettelun perusteella...

      • martitar

        samaa oon kuullu ja kokenu. Liki 9 keskiarvolla ei edes ammattikorkean kokeisiin ollut asiaa.
        Mut jos luet kunnolla pääsykoekirjat pääset varmasti.. luota vaan siihen. Aina pyrkijöiden joukossa on niitäkin, jotka "ei oo tosissaan"..
        niin, että hoet vaan sellasta positiivista mantraa mielessäs- kyl se siitä:) !


      • reetta
        martitar kirjoitti:

        samaa oon kuullu ja kokenu. Liki 9 keskiarvolla ei edes ammattikorkean kokeisiin ollut asiaa.
        Mut jos luet kunnolla pääsykoekirjat pääset varmasti.. luota vaan siihen. Aina pyrkijöiden joukossa on niitäkin, jotka "ei oo tosissaan"..
        niin, että hoet vaan sellasta positiivista mantraa mielessäs- kyl se siitä:) !

        ehkä amk on nykyään suositumpi kuin yliopisto.. ainakin joillain aloilla. kiitos, oon tosi helpottunut :)


      • reetta

        Kävitkö valmennuskurssilla tms.? Ja mihin yliopistoon pääsit? Vois kuvitella et niissäki on eroa vaikka kaikki psykaa opettavat sijaitseekin aika etelässä ja isoissa kaupungeissa.. Itse oon harkinnu Tamperetta tai Helsinkiä.. varmaan ne hankalimmat.


      • hmmmm
        reetta kirjoitti:

        ehkä amk on nykyään suositumpi kuin yliopisto.. ainakin joillain aloilla. kiitos, oon tosi helpottunut :)

        Taitaapa olla ns. pakkohaun syy tuo, että keskiarvorajat ovat amk:ssa noin korkeat. Eli ihmiset hakevat yhteishaussa ammattikorkeeseen kolmeen paikkaan siinä pelossa, etteivät pääse siihen paikkaan, mihin haluavat. Nää tyypit eivät välttämättä ole ikinä edes ajatelleet ko. alalle hakeutumista tosissaan. Eli jos opiskelija on osallistunut täysimääräisesti yhteishakuun, niin on oikeutettu työkkärin korvauksiin, jos ei tule hyväksytyksi mihinkään kouluun. Yliopistohakuihinhan osallistuminen ei tuota tätä samaa etuutta.


      • .ns.
        reetta kirjoitti:

        ehkä amk on nykyään suositumpi kuin yliopisto.. ainakin joillain aloilla. kiitos, oon tosi helpottunut :)

        lukion päättötodistuksen ka n. 9.6 mutta epäonnistuin kirjotuksissa ja yo-paperit jäivät c-m tasolle. kysytäänkö amk:ssa sekä yo- että lukiotodistusta? vai mikä on käytäntö?


    • jean

      Eipä tuolla lukiotodistuksen keskiarvolla ole _mitään_ väliä, yliopistoon pyrittäessä pääsykoe ratkaisee. Eli mitä paremmin sisäistää/opettelee tekstin ulkoa, niin sen helpompaa pääsy on. Oma lukiokeskiarvoni oli n. 6,5, ja kirjoitusten arvosanat vaihtelivat B: ja M:n välillä, mutta pääsin ensi yrittämällä Tre:en yliopiston yhteiskuntatieteelliseen. Varsinainen yliopisto-opiskelu on helppoa; lähes kaiken voi tehdä omaan tahtiin, ja väittäisin että yliopisto-opiskelu on huomattavasti helpompaa kuin lukiossa.

    • ...

      Lukion päättötodistuksen keskiarvo 9.6 ja kirjoituksista kolme laudaturia ja kolme eximiaa. Opiskelen Helsingin yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa.

    • darya

      mulla oli 8,2 keskiarvo lukion jälkeen, kirjoituksista tuli äikkä ja enkku C, reaali L, ruotsi E ja saksa M. Tyytyväinen olin, vaikka sainkin kolmena eri kevään hakea yliopistoihin. Kahtena ensimmäisenä vuotena ongelma sisäänpääsyssä oli, etten ollut ihan varma, mitä halusin opiskella, valinnanvaraa kun on niin pajon!! Nyt kolmas kerta toden sanoi ja opiskelen todella tyytyväisenä (ja itseeni ylpeänä) biotekniikkaa. (:

    • vaan se mihin panostaa

      Ei se keskiarvo todellakaan mitään ratkaise. Riippuu niin paljon alasta. Jos kirjoitat pitkän matkikan, pääset käytännössä lähes aina sisään yliopistoon, vaikka keskiarvo olis muuten huono. Reaaliaineissa menestyminen ei ennusta oikeastaan mitään. Niissähän menestyy, jos jaksaa lukea.

      Itselläni oli ka vain 8,2. Kielet, matikka, fyssa ja kemma kiitettäviä - niihin panostin ja jätin reaalin vähemmälle. Kirjoitin L:n äikästä, enkusta ja matikasta, reaali ja kaks muuta kieltä - kaikista E.

      Opiskelupaikkoja tipahtikin sitten kolme. Pääsin okl:n, matikkaa lukemaan ja lääkikseen. Täällä sitä nyt solubiologiaa puurretaan, eli lääkiksen valitsin ja tyytyväinen olen.

    • Sic

      Hain Helsingin humanistiseen eikä minulta kysytty missään vaiheessa lukiotodistuksen keskiarvoa. En tiedä kysytäänkö yhdessäkään yliopistossa sitä. AMK:issa sitä kyllä monilla aloilla kysytään.

      Eli siis voit hakea millä tahansa keskiarvolla yliopistoon. Oli keskiarvosi hyvä tai huono, se ei periaatteessa auta tai haittaa sinua yhtään. Toki huono keskiarvo kielii helposti huonoista opiskelutavoista, mikä aiheuttaa sen, ettei pääsykoekirjojen lukemisestakaan mitään tule. Mutta jos esim. käy niin että hulluttelee läpi lukion ja pääsee silti ylioppilaaksi ja sitten päättää tosissaan lukea pääsykokeisiin, niin ihan hyvin voi päästä sisään yliopistoon.

      Monissa paikoissa osa opiskelijoista otetaan myös pelkän pääsykokeen perusteella (eli siis lukiomenestys ei vaikuta tippakaan sisään ottamiseen), osa ylioppilastodistuksen (ei siis lukiotodistuksen) ja pääsykokeen yhteispisteillä.

      Itse huomasin Helsingin humanistiseen hakiessani, että ylioppilastodistukseni oli aika kovassa kurssissa, vaikka sain vain neljästä aineesta lähtöpisteitä, kun viidestä annettiin. Ja minulla ei ollut laudatureita paperi pullollaan... Ei yhtäkään laudaturia itse asiassa. Ne hakijatoveritkaan eivät ole mitään yli-ihmisiä. Oma hyvä (muttei mikään poikkeuksellisen upea) ylioppilastodistukseni oli keskitasoa parempi jopa niin vaikepääsyisessä laitoksessa kuin Helsingin humanistisessa. Ei niitä lukion papereita kannata liikaa miettiä, sillä pääsykoe on se mikä eniten merkkaa.

    • trinity

      Ei sitä keskiarvoa katsota yliopistoissa. Ylioppilaskirjoitusten arvosanat merkitsevät eivät päästötodistuksen. Ja onhan niitä pääsykoekiintiöitä joissa katsotaan vaan pelkkä pääsykoemenestys. Itellä ka 6.7, yo-kirjoituksista E, M, C, B, B, mutta pääsykokeisiin luin hullunlailla ja sisällä ollaan.

      • Anonyymi

        Hieno!
        Saa kasvaa ja kehittyä.
        Onnwksi olkoon.


    • doctori

      En laskenut. Menin yliopistoon pelkän valintakokeen kautta.

    • minä

      ~8.6, kauppakorkeaan.

    • Krisse

      En ole lukiota käynyt, mutta peruskoulun päästötodistuksen keskiarvo oli 6.7 ja yliopistossa olen neljättä vuotta...

      • ei ylioppilas

        Ei ole lukiota käytynä minullakaan. Peruskoulun päästärissä oli 7,6. Joulutodistuksessa oli vielä alle 7, mutta oli siinä keväällä pakko katsoa niitä kirjoja sen verran, että sai neloset pois todistuksesta ja pääsi ulos koulusta. Yliopistoon menin ekalla yrityksellä lukemalla pääsykoekirjat pari kertaa läpi. Mukavaa olla paikassa, jossa ajattelu on sallittua ;). Mitä muuten opiskelet?


    • Hmm

      Kuten on tullutkin jo ilmi, lukiotodistuksen keskiarvolla ei ole yhtikäs mitään merkitystä yliopistoon haettaessa.

      Itselläni oli muistaakseni 7,3 ja kirjoituksetkaan eivät sujuneet mitenkään huipusti. (Siitä on tosin aikaa jo 10 vuotta.) Yliopistoon pääsin valintakoekiintiössä ja nyt ovat pian mahdollisesti tohtoriopinnot edessä.

      Seuraavan seikan, jota ei ole painotettu minusta edellissä vastauksissa, suosittelen ottamaan huomioon: valintakoekiintiössä pääseminen vaatii huomattavasti enemmän hakijalta kuin normaalissa yo-tod. valintakoekiintiössä pääseminen. Esim. omaan oppiaineeseeni otetaan vuosittain 30 opiskelijaa joista vain 5-6 valintakokeen perusteella. Tuon kokeen pitää siis sujua erinomaisesti, jotta sen kautta onnistuisi sisään pääsy.

      Kannattaa siis satsata niihin yo-kirjoituksiin. Nykyäänhän niissä on jopa huomattavan helppo saada hyviäkin arvosanoja, kun kirjoitukset voi kerran levittää pitkin vuotta eikä kaikkea tarvitse tehdä kerralla.

    • Sugar

      No mie pääsin taas lukemaan kemiaa yliopistoon oikeastaan lukion päättötokarilla...pääsykokeista 17/60 ja kirjoituksista aika huonot arvosanat, mut pääsin kuitenkin lukemaan kemiaa...ja sinne mie halusinkin :)

      • Kokeillut

        Hain suositulle alalle AMK:hon. Pääsykokeisiin pääsi käytännössä vain hyvillä papereilla. Juttelin pääsykokeessa kolmen omassa ryhmässä olleen kanssa ja kaikki olivat hakeneet myös yliopistoon. Nyt huomasin, että kaikki me neljä ollaankin yliopistossakin sisällä. Ainakin kaksi olisi päässyt myös AMK:hon. Eli jos ala on AMK:ssa oikein suosittu, epäilen että aika iso osa valituista aloittaa kuitenkin yliopiston puolella ja sisään voi päästä paljon väkeä peruutuspaikkojen kautta. Itsellä ka. 9.1, mutta ei silläkään yhteiskuntatieteisiin noin vaan menty, piti panostaa myös pääsykokeeseen. Yrittää kannattaa.


    • Anonyymi

      7.8

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8116
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2492
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1143
    Aihe