Psykologian valintakoe Jyväskylä, tilastomatikka

Psykomielinen..

Asun tällä hetkellä Helsingissä ja laitoin yhteishaun sekä Helsingin yliopistoon, että Jyväskylään. Saan kohta suoritettua loppuun 10op tilastotieteen johdantokurssin avoimessa yliopistossa ja handlaan asiat perustasolla, mutta soveltaminen vaikeissa laskuissa on osoittaunut todennäköisyyksien kohdalla itselleni erittäin hankalaksi. Itse tilastotiede ilman todennäköisyyksiä menee hyvin (korrelaatiot, regressioanalyysi, tilastollinen testaaminen jne.) Ulkoa opettelu kun ei matikassa auta. En ole aikaisemmin käynyt Jyväskylässä pääsykokeessa ja käsittääkseni siinä ei lasketa vaan tehdään monivalintatehtäviä pääsykoekirjaan ja artikkeleihin pohjautuen soveltuvuushaastattelu jos pääsee ekassa vaiheessa läpi? En ole tutustunut Jyväskylän pääsykoekirjaan, mutta olen opiskellut Helsingin vastaavan kirjan (Tilastolliset menetelmät, Holopainen, Pulkkinen) perusteellisesti ja tehnyt siinä olevat tehtävät käynyt sen 10op tilastotieteen johdantokurssin. Onko välttämättä tarpeellista hankkia näin "viime tinkaan" sitä Jyväskylän kirjaa, jos siinä kuitenkin on suurimmaksi osaksi samaa asiaa kuin tässä Helsingin? Tietääkö joku niiden kirjojen eroista tarkemmin? Molempiin pääsykokeisiin on eri artikkelit ja Jyväskylään ne on jo julkaistu.

En haluaisi muuttaa pois Helsingistä, mutta kun tutkin psykologian opinto-ohjelmaa täällä niin se vaikuttaa kammottavalta verrattuna Jyväskylään! Täällä painotetaan matikkaa enemmän. On varianssianalyysiä ja psykometriikkaa, mitkä eivät rehellisesti sanottuna kiinnostaa pätkääkään. Kuulin, että jollakin on periodissa niin vahvasti matikka painottuneena (viikottaiset data-analyysien palautukset ym.) ettei kokenut edes olevansa psykologiaa opiskelemassa. Jyväskylä painottaa kliinistä, kehitys- ja neuropsykologiaa, joista olen ekat kurssit jo opiskellut hyväksytysti avoimessa yliopistossa ja voin sanoa, että kliininen suuntautuminen tulee olemaan se mun juttu, ei tutkijana oleminen tehden psykologisia tutkimuksia tilastollisia menetelmiä hyödyntäen. Toki sitä matikkaa Jyväskylässäkin on, mutten usko, että painottuu samalla tavalla kuin täällä Helsingissä ja on varmasti sellaista, jonka pystyn itse ilman sen suurempia hermojen raastamisia suorittamaan.

Sinänsä harmillista, koska olin erittäin kiinnostunut Helsingin yliopiston neuropsykologian tutkimuksesta. Mutta täällä tuo matikka tuntuu aikamoiselta kynnykseltä pääsykokeessa, etten koe järkeväksi yrittää vuosi toisensa jälkeen epäonnistuen, jos kuitenkin pääsisin toiseen yliopistoon hieman suuremmalla todennäköisyydellä paremmin sisään. Mikäähän ei sitä takaa tietenkään, että pääsisin sitä soveltuvuushaastattelua läpi Jyväskylässä. Ainahan tänne Helsinkiin sitten takaisin pääsee ja voi toisaalta olla hyvä olla jossain muualla kypsymässä tässä elämänvaiheessa.

Mutta siis kysymykseni koski enempi sitä Jyväskylän yliopiston vaatimaa pääsykoekirjaa, että mitä kaikkea siinä on ja osaako joku verrata sitä Helsingin vastaavan kirjan kanssa? Lukisin mielelläni myös kokemuksista Jyväskylän pääsykokeista, etenkin siitä haastattelusta.

1

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uktfkutcktc

      onko kaikissa yliopistoissa haastattelu jos pyrkii opiskelemaan psykaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4955
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3134
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1217
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe