Wallas 3200, puhaltimen heijaus

HansNiskatuki

Termostaattiohjauksella puhallin heijaa ikävästi. Löysin piirilevyltä tummentumaa tehovastuksen (sellainen kantikas, keraaminen) liitoksista ja ajattelin nyt ensialkuun vaihaa ko. vastuksen. Saattaa auttaa ongelmaan, mutta ei varmaankaan syyhyn. Eli onko menossa paloilmamoottori, päämoottori vai mikä?

Pitäisikö piirilevyltä vaihtaa muitakin osia samalla? Toisaalta mitkä mahtavat olla ko. vastuksen arvot? Siinä lukee jotakin seuraavaa (x:t ovat epäselviä, en tiedä mitä):
20xx81 (josta alku punaisella, x81 valkoisella)
10R 5% x (josta 10R punaisella, 5% valkoisella ja viimeinen x punaisella)

Jos vaihdan vastuksen tehonkestoltaan isompaan?

Toivottavasti löytyy tietäjiä.

33

597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10R tarkoittaa 10 ohmin vastusta. kyseessä saattaa olla juotoksistaan löystynyt tai muuten vaurioitunut vastus jolla pudotetaan puhaltimen kierrosluku puoliteholle. Tehonkesto ehkä jotain 4wattia. Saa olla kestoltaan isompikin jos vaan mahtuu. Sori vaan, näin hatusta tempaisten ilman kuvia en pysty sanomaan enempää.

      Wallas 3200 on jo mallina aika iäkäs ja valmistusohjelmasta pois pudonnut. Meinaan että voihan se moottorikin jo olla lopuillaan mikä puolestaan voi ylikuormittaa tätä vastusta kasvaneen virranoton myötä. Itselläni on juuri tämä Wallas-malli ja olen yhden kerran puhdistanut moottorin kollektorin, sehän on tässä mallissa näkyvillä. Kaivoin koukkuun väännetyllä parsinneulalla kollektorin liuskojen välit puhtaiksi ja sen päälle kiillotin kollektorin n:o 1000 vesihionapaperiliuskalla pinsettien avulla moottorin pyöriessä suoraan 12V:lla. Moottoria ja puhallinta ei siis tarvinnut purkaa. Kuka tekee omansa kanssa mitäkin vastaa itse tekemisistään.

    • HansNiskatuki

      Hieno vastaus, kiitos!

      Puhutko nyt siis päämoottorista (työntää kuuman ilman kanaviin) vai siitä paloilman puhaltimesta? Eikö puoliteho säädä nimenomaan paloilman määrää, vai olenko ymmärtänyt väärin?

      Tuo hökötys on tuossa pöydällä levällään ja täytyy sanoa, että paloilmapuhallin ei nyt ihan heittämällä ole esillä. Päädyn avasin ja totesin, että värkkihän yrittää selvästi paukahtaa osiin - vain päädyt pitävät sitä kasassa :) Mutta siis, jos kyse olisikin siitä pääpuhaltimesta..

      Mutta kertoisitko vielä, mikä on moottorin kollektori? Kun tuota tuossa katselen, niin en tiedä mistä kaivelisin töhnää pois tai mitä kiillottaisin?

      Kiitos vielä!

    • Pääpuhaltimesa on kyse. Senkin kierrosluku muuttuu tehoa vaihdettaessa. Nyt kun olet saanut vehkeen ns. päreiksi ole kasatessa huolellinen jotta asennuslevyt tulevat olikeille paikoilleen eikä esin. polttimen ja lämmönvaihtimen liitos jää irvistelemään. Tästä olen vuosien saatossa maininnut varmaan kymmeniä kertoja.

      Kollektori on sähkömoottorissa se pyöreä liuskoilla varustettu osa johon laahainhiilet nojaavat. Suomalainen kömpelöhkö nimitys on virrankääntäja. Ei millään pahalla mutta tässä alkaa tuntua että sähköhommelit eivät ehkä ole Sinun spesiaalialaasi joten saattaa olla parempi ettet ronki sitä sähkömoottoria.

      Tarkista elektroniikkakortilla ne tehovastuksen juotokset. Ne löystyvät joskus paikkojen kuumetessa.

    • HansNiskatuki

      Ihan aiheellinen huomio taidoista.. Pientä ropaamista joskus tehty, mutta sähkömekaniikka on kyllä varsin vierasta. Kolvi kyllä pysyy kädessä, ja ko. piirilevyä tummentanut lankavastus on jo taskussa ja elektroniikkakauppa odottelee kotimatkalla. Otin myös koko piirilevyn mukaan, kun jostakin olin oppivinani, että trankutkin voivat olla hiukan alimitoitettuja. Jospa myisivät Partcosta mukaan myös vähän enempi tehoa kestävät sellaiset..

      Ja varoituksesta huolimatta aion tänään vilkaista sitä moottoria, saapa nähdä minkälainen katastrofikysymys huomenna tähän ketjuun ilmestyy.

      Ja olipa tosiaan kenkku pistää Wallaksen päädyt paikoilleen. Onneksi irrottelin ne yksitellen, että kyljet olivat edes hahmiolla. Asennusurat löytyi oikein toisella yrittämällä. Ovelasti ovat yrittäneet hämätä sorvaamalla parikin uraa vierekkäin.

      Vain tekemällä oppii kantapään kautta, sano.

    • Heijaaminen voi johtua myös huonosta sähkönsaannista. Puhallin haukkaa jonkin verran virtaa, ja jos liitokset on jossain kehnoja, voi se humpata jonkun muun kulutuslähteen mukana.

    • Voipi olla. Tosin ei sen silloin pitäisi lähteä edes tulille, hehku riipaisee sentään n. 5A joten huonojen kontaktien akun ja lämppärin välillä pitäisi paljastua siinä.

    • HansNiskatuki

      Nonhi. Nyt on vaihdettu vastuksen lisäksi kaikki elkot. Ja kortti paikoillaan. Vastus oli btw mitattaessa ihan kunnossa, mutta saattaahan se kuumana kipristellä. Onpahan vaihdettu. Trankutkin ostin, mutta en lähtenyt niitä vielä vaihtamaan, kokeillaan nyt ensteeksi näin.

      Seuraavaksi hämmästelemään moottoria. Sen suhteen kelpaa lisävinkit.. Lähteekö se jotenkin irti siten, että siivet jääpi kiinni runkoon vai mitenkä sitä lähestyisi?

      vanhami, se heijaaminen esiintyy puoliteholla. Jos ei tulisi riittävästi sähköä, luulisin että ongelma esiintyisi ennemminkin täysteholla.

    • Onko sitä tarpeen purkaa enempiä? Jos siinä on alkuperäinen moottorimalli on kollektoripääty avoin ja sen pystyy putsaamaan paikallaan. Mahdolliset pölyt siipipyörästä voi puhaltaa paineilmalla. Tällöin on moottorin sähköliittimen syytä olla irti kortilta ettei se syöttäisi generaattorina jännitettä vääriin paikkoihin...
      Jos taas aiot purkaa koko hässäkän on puhallinkokonaisuus otettava pois laitteesta. Siipipyörä on akselilla kuusiokoloruuvilla kiinni ja silmällä näkee kyllä koko purkuhomman. Katso miten syvällä pyörä on akselilla ettei raapisi seinämiin. Aivan pikku tippa ohutta öljyä moottorin kummankin pään laakereihin tekee kans eetua.

    • HansNiskatuki

      Hyviä vinkkejä taas, kiitos.

      Hassua muuten, että polttimen päällä kulkevien johtojen ja letkujen kiristimien mutterit ovat jotakin 7 ja 8 mm:n väliltä. Liekö joku tuumakoko. Rasittavaa.

    • HansNiskatuki

      Paitsi että ei sitä moottoria kyllä paikallaan pysty putsimaan. Pääty jossa johdot on, on kyllä hyvin umpinainen. Jos väännän rummun pienet kielekkeet auki, niin ehkä sisuskalut saa hivutettua ulos?

      Sepe.teus, arvaanko oikein, että puuhastelet näiden värkkien kanssa noin niinkuin enemminkin? Sen verran on jämptiä ohjeistusta..

    • Moottori taitaa olla eri mallia kuin minulla. Jos on umpinainen enpä menisi aukomaan.

      En ole tämän alan ammattilainen. Leipäni olen kylläkin hankkinut tekniikan parissa. Nyt jo huru-ukko iässä. Kauan sitten hankittuani ensimmäisen veneeni sattui kylmä ja märkä kesä. Veneen osto oli vapauttanut minut ylimääräisistä rahoista ja lämmitin olisi ollut tarpeen. Niinpä päätin tehdä sen itse. Kyllähän siitä lukuisten kokeilujen jälkeen ihan kelvollinen petroolinpolttaja tuli vaikka totuuden nimessä on sanottava että jos hommalle olisi kohtuullisenkin tuntipalkan laskenut niin huhhuh...Siinä touhussa jäi kuitenkin senverran koukkuun että useamman veneeni ja niissä olleiden vielä useamman lämppärin myötä on vuosien varrella jotakin kokemusta kertynyt...Saas vaan nähdä kun tulee joskus tulevaisuudessa lähtö siihen Lopulliseen Pursiseuraan tarvitaanko siellä lämppäreitä :

    • Sepeteus on selvästikin rassannut noita koneita. Aika simppeleitä värkkejähän nuo on, kun niitä hetken tiirailee. Itse pystyy tekemään kaikenlaista. Jossain vaiheessa nuokin vain "loppuu" ja elvyttäminen tulee tiensä päähän. Voi olla, että mosa on jo loppu ja korahtelee viimeisiään.

      Vanha viisaus on, että wallas vanhentaa kaksi webastoa. Pitkäikäisiä nimittäin ovat, noille kun pystyy itsekkin tekemään paljon

    • HansNiskatuki

      No nyt on polttimenkin rojut vaihdettu ja kasailen pakettia. Vielä tuo muottori sen verran pohdituttaa, että tekisi mieli mieli öljyä tms. niistä pienistä rakosista sinne tarjoilla. Vaan onkohan enempi haittaa kuin hyötyä?

      Onko esim. crc-56:lla mitään virkaa tässä, vai uskaltaako käyttää lain?

    • En nyt saa mieleen minkälainen moottori siellä on. Omassani on siinä päässä mihin virtajohdot tulevat poikittainen muovipalkki jossa on akselin laakeri ja hiilien pitimet ja se kollektorikin näkyy siellä akselilla kun tarkkaan katsoo. Hiilet nojaavat kollektoriin just vastakkaisilta puolilta. Öljytä ei pidä muita osia kuin laakeria ja sitäkin vain aivan vähän eikä sprayllä ruuttaamalla, tulee liikaa. Vaikka ompelukoneöljyä pikku tikulla. Kokeilehan nyt ensiksi, olethan jo korjaillut korttiakin, jospa pelaisi.

    • HansNiskatuki

      No nythän vaadittiinkin jo ruokapöytää muuhun käyttöön, että olin pakotettu paketoimaan vehkeen. En uskaltanut öljyjä käytellä, mutta pienen tössäyksen paineilmaan moottorin reijästä tarjoilin. Seurauksena oli varsin kookoas hiilipölypilvi. Ehkä siitäkin oli jotain apua.

      Näihin tunnelmiin. Seuraavaksi härveli veneeseen ja odottelemaan pari viikkoa vesillelaskua. Sitten pääsee testaamaan kuis kävi. Valitettavasti hallissa on lämppäreiden käyttö kielletty, joten en saa loppudiagnoosia ennen tuota.

      • HansNiskatuki

        Mutta erittäin suuri kiitos jo tässä vaiheessa sekä Sepe.teus:lle että Vanhamille. Arvokasta apua. Tämän palstan maine kohosi silmissäni huomattavasti.


    • HansNiskatuki

      No pirskatti. Korjaukset olivat siinä mielessä onnistuneita, että mikään ei mennyt huonompaan suuntaan. Mutta toisaalta siinä mielessä epäonnistuneita, että vika ei korjaantunut.

      Edelleen kun mennään termostaatille (eli puoliteholle), alkaa puhaltim(i)en hullu heijaaminen. Ei kestä öisin kuunnella. Täydellä teholla toimii loistavasti.

      Seuraavaksi sitten vissiin vaihtamaan niitä moottoreita. Ensin pääpuhallin ja jos ei auta, niin sitten se paloilman puoli?

      Hiukan rasittaa, kun ei ole värkkejä testata tuota muuta kuin veneessä. Kohtuullinen rumba aina keräillä paketti veneestä, purkaa, vaihtaa jotain, kasata, palauttaa systeemi veneeseen, pettyä, ... jne. No mitäpä valitan, vapaaehtoista tämä on :)

    • -Mika-

      No nythän tuo kuullostaa kyllä ihan termostaattiongelmalta.
      Tuota mallia en tunne, mutta mun wallaksen termostaatti vaihtaa täyden/puolitehon välillä. Ja jos termarin hystereesi on ihan nollassa, niin se huojuu juurikin kokoajan täyden7puolitehon välillä. Se kuullostaisi juuri ongelmasi kaltaiselta ilmiöltä.

      Osaavammat (sepeteus/vanhami) varmaan korjaavat, kun tuntevat tuon mallin termarin toiminnan paremmin.

    • Mitähän jos kokeilisit silleen että säädät termarin niin kylmälle kuin mahsollista että nähtäisiin käykö se kunnolla puoliteholla. Tietysti voisi kytkeä termarin koemielessä kokonaan pois mutta se edellyttää yliheittopiuhan kyrkemistä ohjainrasiassa. Jos ohjekirja ohj vielä tallessa sieltä löytyy sekin.
      Pääpuhaltimen siipipyörähän on kai puhallettu puhtaaksi pölystä?
      Huojuuko silloinkin jos irroitat lämpöputket laitteesta? Meinaan vaan että olisiko jonkinlaista ilmavirtauksen resonointia tietyllä putkipituudella.

    • HansNiskatuki

      Hmm, olen ollut siinä uskossa, että termari kytkee lämppäriä puolitehon ja täyden tehon välillä? Eli puoliteholla mennään, kunnes termari toteaa tilan liian kylmäksi ja silloin vaihdetaan täydelle teholle. Menikö pieleen?

      Nimittäin meillä termarikäytössä puhalsi kovaa (ja hyvin, huojumatta) kunnes saavutettiin tavoitelämpö, sen jälkeen termarin naksahdettua puhallusteho laski karkeasti puoleen ja alkoi se heijaaminen.

      Hystereesi on mielenkiintoinen ajatus, mutta luulen ehkä, että ongelma ei ole siinä. Meillä on kaksi termostaattia (ja kaksi Wallaksen ohjauskytkintä) kajuutassa ja niiden kombinaatiolla pelataan. Eli kumpi termari nyt sitten sattuu olemaan säädettynä kuumemmalle, on se joka määrää milloin puoliteholle mennään. Heijaaminen tapahtuu kummankin termarin ohjauksessa, eli molempien pitäisi sitten olla särki? Joka tapauksessa tsekkaan tämän mahiksen vielä.

      Siipipyörä on puhallettu, hyppylanka tiedossa ja manuaalitkin on. Termarin ohittaminen kuulostaa kanssa kokeilemisen arvoiselta. Elikkäs koitan metsästää missä tämä hyppylanka mahtaakaan tässä kombinaatiossa olla. Luultavasti jommassa kummassa ohjausboksissa.

      Kiitos taas ideoista.

    • 234234

      "Termostaattiohjauksella puhallin heijaa ikävästi."

      Oletko varma, ettei puhaltimen laakerit ole lopussa.

      "Täydellä teholla toimii loistavasti."

      Tuo viittaisi laakerivikaan.

    • Hyppylanka kytketään ohjausrasiassa.
      Toinperään en minäkään oikein usko tähän liian pieneen hystereesiin.
      Sinuna minä ainakin kokeilisin tuota puhallusputkien irroittamista. Eihän tässä näytä auttavan kuin eliminoida vikamahdollisuudet yksi kerrallaan. Miten muuten on, huojuuko silloin kun käytetään tuuletustoimintoa pienellä teholla? Tuulettaessa kun paloilmapuhallin ei pyöri. Auttaisi ehkä paikallistamisessa...

    • HansNiskatuki

      Hei hyvä pointti! Enpä muista. Vieläköhän sitä jaksaisi perjantaipuhteiksi käväistä rannassa :) Paljon on testattavaa, palaan asiaan jahka nämä mainitut testit on tehty.

      Kiitos jälleen teille avuliaille.

      • Googlettaja

        Tuolla kun katsoo uuden kortin hintaa..kannattaako korjata?

        www.venesahko.com


    • HansNiskatuki

      Taloudellisin perustein ehkä ei, mutta minun arvomaailmassani kaikki muut seikat puoltavat korjaamista aina kun mahdollista. Veneilyssä vielä senkin takia, että haluan ehdottomasti ymmärtää, mitä siellä kipossa minkäkin luukun takana tapahtuu.

      • Kerrothan sitten kun vika on selvinnyt. Oleepi sen verran mielenkiintoinen juttu, Kiinnostanee muitakin kuin meikäläistä.


    • HansNiskatuki

      Ilman muuta. Näillä näkymin pääsen sunnuntaina testailemaan vinkkiesi mukaan. Katsotaan sitten.

      • HansNiskatuki

        Niiiiin ja jos oooooikein kovasti kiinnostaa, niin tervetuloa mukaan hämmästelemään ;-D Veikkaan että onnistumisen todennäköisyydet vian löytymiseen nousisivat aika moninkertaisiksi..


      • HansNiskatuki

        No onpa hienoa.. Täällä paatilla istuskelen ja odottelen, että alkaisi puhallin heijaamaan. Kauniisti käy sekä täysillä, että puoliteholla. Olin tuossa aluksi putsaillut vähän akun kenkiä ja lyönyt maasähkön kiinni.. Tuli mieleen, että jos kyse onkin huonosta sähkönsaannista ja nyt tehokas verkkolaturi syöttää sitä riittävästi. Otin maasähkön irti. Ei välitöntä vaikutusta, ei myöskään muutosta vartin käytön jälkeen, mokoma hyrrää tasaisesti ja kauniisti.

        Jotenkin vaan tuntuu, että jahka seuraavan kerran ollaan jossakin luonnonsatamassa, yö painuu lähelle nollaa ja haluaisi vähän lämpöä kajuuttoihin, niin eiköhän se sitten taas ala vikakin löytymään :) No optimisti ajattelee, että akun kengissähän oli sitten vaikkapa hapettumaa ja syy oli siellä.. Pessimisti ajattelee jotakin muuta!

        Vaan eipä sitä nyt taida tuosta heijaamaan saada, joten palataanpa asiaan sitten tuonnempana. Lisäideoita otetaan toki edelleen vastaan ja apua arvostetaan, kiitos kaikille auttaneille.


    • Hyvä homma. Se että on aiemminkin lähtenyt tulille sotii vähän tuota sähkönsaantiteoriaa vastaan. Hehku sentään tempaisee n. 5A ja kuormittaisi mahdollisia huonoja kontakteja paljon enemmän kuin lämppärin muu virrankulutus. Eipä tuossa voine muuta kuin seurata tilannetta ja pitää varalla kunnon vaatetusta.
      Kunnon kesää vaan Sinulle ja muille osallistujille. :>))))

    • paska kesä

      Hyviä ajokelejä vaan kaikille jotka on rahasa venhoon
      Laittaneet.Pistin paatin kiertoon.turha seisottaa 10 kk ja ajella lämmitys päällä pari kuuta.talvet voi webastolla leikkiä.

    • syksy tuloo

      3200 toimi kevään,sit loppu lämpö.pumppu nakuttaa.oiskoha vettä nielassu .pako,paloilmaputkesta.huom.autossa .

      • Nakutus sinänsä ei takaa sitä että pumppaa. Laske ilmakupla imuletkuun ja seuraa sitä. Sen pitäisi hypätä eteenpäin joka naksauksella eikä väliaikoina saisi valua takaisinpäin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      163
      9606
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      3060
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      42
      2841
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      61
      2649
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2055
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      106
      1964
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1893
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      53
      1450
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1286
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1241
    Aihe