Kysymys kotivakuutuksesta koskien oikeudenkäyntikuluja;

Oikeudenkäyntikulut;

Kysymys kuuluu

- Paljonko maksaa joku tavanomainen käräjä- rastuvanoikeuden oikeudenkäynti jossa päästään ratkaisuun ensimmäisellä käsittelyllä ?

Entä sitten siitä eteenpäin? Mitä maksaa ?

Oikeudenkäyntikuluja vakuutus korvaa, ja minua kiinnostaa tämä suhde miten vakuutus riittää jos tarvitsisi oikeutta käydä ?

8

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ympäripyöreää

      Ihan ensimmäiseksi kannattaa tutkia oikeusturvavakuutuksen ehdot. Onkohan missään muussa vakuutuslajissa yhtä paljon rajoitusehtoja?

      Et kerro, onko mielessäsi riita- vai rikosasia. Varsinkin riita-asiat tuppaavat käydä kalliiksi, rikosjutuissa selviää yleensä vähemmällä.

      Valtion perimät oikeudenkäyntimaksut eivät ole kovin kaksisia, muutama satanen voi mennä. Se, mikä maksaa, on asianajaja, ja etenkin riita-asioissa asianajaja on käytännössä lähes välttämätön. Tuntitaksat ovat siinä 250 - 300 euron vaiheilla. Loppulasku riippuu sitten siitä, kunka monta tuntia AA on käyttänut asiaan perehtymiseen, asiakirjojen valmisteluun, oikeudessa esiintymiseen yms. Tuhansia euroja siihen helposti kuluu yksinkertaisissakin asioissa ja monimutkaisissa kyse on jo kymmenistä tuhansista.

      Toinen kuluja kasvattava seikka on todistelu. Mitä enemmän porukkaa joudutaan kutsumaan paikan päälle todistajiksi sitä enemmän se tietysti maksaa todistajien kulukorvauksina ja palkkioina. Ja voi tulla tarve hankkia muunkinlaista maksullista selvitystä.

      Jos kyse on riita-asiasta ja voitat jutun, velvoitetaan hävinnyt osapuoli pääsäännön mukaisesti korvaamaan voittajan oikeudenkäyntikulut. Ja jos maksukykyäkin löytyy, ei huolta. Mutta jos häviät, joudut vastaavasti maksamaan paitsi omasi myös vastapuolesi kulut. (Ja niitähän oikeusturvavakuutuksista ei yleensä korvata).

      • kiitosta

        Kiitos


        Mikä pakko on asianajan olla, jos osaa itse lukea lakia ?
        Onko mitään pätevää syytä miksi käyttää asianajajaa jos osaa itse lukea lakia ja itse osaa käyttää juridista ajattelukykyä ?

        Minkälaisista hyötyä voisi käytännössä olla jos vakuutus korvaa 8500 euroa ?
        Osan siis ainakin kyllä, mietin mihin se voisi riittää, mutta annoit toki hyvää tietoa että voi päätellä jotakin.


      • ympäripyöreää
        kiitosta kirjoitti:

        Kiitos


        Mikä pakko on asianajan olla, jos osaa itse lukea lakia ?
        Onko mitään pätevää syytä miksi käyttää asianajajaa jos osaa itse lukea lakia ja itse osaa käyttää juridista ajattelukykyä ?

        Minkälaisista hyötyä voisi käytännössä olla jos vakuutus korvaa 8500 euroa ?
        Osan siis ainakin kyllä, mietin mihin se voisi riittää, mutta annoit toki hyvää tietoa että voi päätellä jotakin.

        Asianajajapakkoa ei ole, saa oikeuteen mennä ihan omin avuinkin. Mutta olen edelleen sitä mieltä, että asiantunteva avustaja - siis AA - on lähes välttämätön varsinkin kantajalle. Vastaajan asema on jossain määrin helpompi.

        Oikeudenkäyntimenettely on hyvinkin muotosidonnaista, tarkkaan vaiheittain laissa säänneltyä. Jos prosessin kulkua ei tiedä eikä tunne, voivat asiat mennä alkuvaiheessa vikaan tavalla, jota ei myöhemmin enää voi korjata.

        Asianajajan kanssa voi toki sopia, ettei hän ryhdy huseeraamaan mielin määrin, vaan rajoittaa työnsä välttämättömään niin, ettei oikeusturvavakuutuksen kattokorvaus ylity. Kyllä tuolla 8500 eurolla pitäisi jo kohtuulliset palvelut saada.


      • Osaatko
        ympäripyöreää kirjoitti:

        Asianajajapakkoa ei ole, saa oikeuteen mennä ihan omin avuinkin. Mutta olen edelleen sitä mieltä, että asiantunteva avustaja - siis AA - on lähes välttämätön varsinkin kantajalle. Vastaajan asema on jossain määrin helpompi.

        Oikeudenkäyntimenettely on hyvinkin muotosidonnaista, tarkkaan vaiheittain laissa säänneltyä. Jos prosessin kulkua ei tiedä eikä tunne, voivat asiat mennä alkuvaiheessa vikaan tavalla, jota ei myöhemmin enää voi korjata.

        Asianajajan kanssa voi toki sopia, ettei hän ryhdy huseeraamaan mielin määrin, vaan rajoittaa työnsä välttämättömään niin, ettei oikeusturvavakuutuksen kattokorvaus ylity. Kyllä tuolla 8500 eurolla pitäisi jo kohtuulliset palvelut saada.

        Osaatko vastata minkälaisia oikeudenkäyntikuluja oikeusturvavakuutus korvaa tai ei korvaa ?


      • 13+5
        Osaatko kirjoitti:

        Osaatko vastata minkälaisia oikeudenkäyntikuluja oikeusturvavakuutus korvaa tai ei korvaa ?

        Sinun vakuutusehtosi kertovat asian. Lue niistä.


      • ympäripyöreää
        Osaatko kirjoitti:

        Osaatko vastata minkälaisia oikeudenkäyntikuluja oikeusturvavakuutus korvaa tai ei korvaa ?

        Oikeusturvavakuutuksia(kin) on eri yhtiöillä erilaisia, joten se mitä korvataan ja mitä ei pitää lukea oman vakuutuksen ehdoista.


      • kallista lystiä
        ympäripyöreää kirjoitti:

        Oikeusturvavakuutuksia(kin) on eri yhtiöillä erilaisia, joten se mitä korvataan ja mitä ei pitää lukea oman vakuutuksen ehdoista.

        Itse asiassa oikeusturvavakuutus on kaikista vapaaehtoisista vakuutuksista kaikkien standardein. Yhtiöiden ehdot ovat käytännössä identtiset, Suomen Vakuutusyhtiöiden Keskusliiton malliehtojen mukaiset. Ehdoista ja niiden soveltamisohjeista on olemassa jopa kirja, joka löytynee jokaisen asianajotoimiston hyllystä. Kirja on jo vanha, mutta edelleenkin 99,99% paikkansa pitävä. Sitä kirjaa luetaan, kun asiakkailla ja vakuutusyhtiöllä tulee riitaa vakuutuksen ehdoista.

        Ainoa käytännön ero on vakuutussummissa. Joissakin yhtiöissä (ainakin IF) voi rahalla ostaa oikeusturvavakuutuksen, jossa korvauskatto on nostettu 17.000 euroon. Samoin voi saada (ainakin jonkin muun vakuutuksen kylkiäisenä) vakuutuksen, joka määrätyissä olosuhteissa kattaa myös tuomittavaksi määrättyjä vastapuolen kuluja. Tällaisen lisäominaisuuden ehdot ovat sitten yhtiökohtaisia.

        Mutta siltikin, oikea paikka tutkia vakuutusehtoja on oma vakuutuskirja ja -ehdot.


    • kallista lystiä

      Hyvin yksinkertainen riita-asia: kulut 4000-6000 euroa per osapuoli.
      Monimutkaisempi riita-asia, jossa joudutaan kuulemaan asiantuntijatodistajia: kulut 8000-14000 euroa per osapuoli.

      Sopivasti jänkkäämällä ja kalliita asiantuntijatodistajia käyttämällä voidaan melko helposti ylittää 20 tonnin rajakin. Tosin, jos kuluissa on merkittävää epäsuhtaa, oikeus voi sovitella niitä (=alentaa kuluja).

      Nämä siis käräjäoikeusvaiheen kustannuksia.

      Kuten edellä todettiin, häviäjä maksaa sekä omat että voittajan kulut. Tätäkin voi oikeus sovitella. Mutta joudut voittaessasikin maksamaan ensin omat kustannuksesi omista rahoistasi. Sitten voit yrittää periä niitä vaikka ulosoton kautta hävinneeltä vastapuolelta.

      Normaali kotivakuutuksen oikeusturvavakuutus maksaa omia kulujasi maks. 8500 euroon asti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe