Moi,
Olen hiljan hankkinut ensimmäisen purjeveneeni, joka on 79 vuoden ruotsalaisvalmisteinen paatti. Kuten yleensä tämän ikäisissä, tässäkin on elektroniikka "huonossa hapessa". Eli vanha Silvan (2000?) loki antureineen on rikki.
Olenkin nyt miettinyt, että investoisin vielä ennen kauden alkua Nexuksen Nx 3 startpackiin, jossa saa samaan läpivientiin kaiun ja lokin, ja lisäksi pakettiin kuuluu langaton tuulimittari
http://www.captainsshop.fi/verkkokauppa/product_details.php?p=1349
Tosin veneeni vanha läpivienti lienee vain 42-23mm, ja uusi Triducer- anturi tarvitsee 52mm läpiviennin. Millainen homma tällaisen läpiviennin tekeminen on itse, vai kannattaakko suosilla käyttää ammattilaista (hinta-arvio kuulemma n. 200 e). Löytyykö läpiviennin tekemiseen perusteellisia ohjeita jostain?
Lisäksi mietityttää, millainen homma ko. laitteiston asentaminen on sähköjen puolesta, kun veneessäni on kaksi akkua ja lisäksi on asennettu invertteri ja karttaplotteri. Eli anturilta pitää vehtää johto severille, ja sähkö vedetään vain tähän serveriin. Siitä lähtee sitten johto taas näytöille, ja tuo tuulimittari toimiikin langattomasti.
Minulla ei siis ole kokemusta veneiden kanssa puuhastelusta, joten haluaisin hiukan uskovahvistusta tälle "verrattain kalliille" Nexus- hankinnalle. Onko jotain näkökulmia / riskejä, joita pitäisi selvittää ennen hankintaa? Lähinnä mietin sitä, että onnistuuhan tuon asentaminen ja sähköön liittäminen mutkitta ja ilman sen suurempia muita investointitarpeita?
Kiitos paljon jeesistä!
Nexus nx startpack (tuuli/kaiku/loki) asennus
52
1919
Vastaukset
- skiglaaja.
Mulla meni nexus anturit ainakin samalla mitoituksella kuin vanhat silvan.
- skiglaaja.
Siinä olikin kyllä omat kaiku ja loki anturi.
- skiglaaja.
skiglaaja. kirjoitti:
Siinä olikin kyllä omat kaiku ja loki anturi.
Eli jos sinulla on myös kaiku läpi pohjan anturilla, pack 4 suoraan.
- Nexisti
Tavallaan sääli, se 43 mm lokianturi olisi lokianturina jopa parempi, mutta vaihtoonhan se menee. Läpiveinnin asennus sinällällään on hyvin yksinkertainen juttu, mutta olemassa olevan reiän suurentaminen hiukan vaativampaa. Aukkoterä, jolla se reikä tehdään, tarvitsisi keskelle ohjausreiän. Vaikka puutappi vanhan reiän tulppana kyllä jo toimii, alkuun päästyä auokkoterä kyllä ohjaa itsensä. Reiän reunoihin epoksikerros vesieristeeksi ja uusi läpivienti kitin kanssa käsin kiertäen kiinni, siinä se.
Sähköjen vedoissa ei todellakaan ole mitään sen kummempaa kuin mitä olit jo miettinyt. Ainoa investointitarve on suunnilleen se virransyöttöjohto, muu kaapelointi tulee pakkauksessa. Johtoklemmareita ja nippusiteitä nyt sentään joutuu myös ostamaan. Parin kympin investointeihin siis sentään parasta varautua. Sulake ja kytkin mittaristolle varmaankin siellä on ennestään. - 35feet
Siis hanki NX StartPack 4, niin ei tarvitse muutella läpivientejä! Tuossa on kaiku ja loki erillisillä 43mm antureilla. Sopii suoraan vanhojen Silvan antureiden läpivienteihin.
- pyynikinportti
Moikka, Kiitos kommenteista! Veneessäni on tällä hetkellä tosiaan vain yksi 43mm läpivienti, jossa on tuo rikkinäinen Silvan loki.
Toki jos jätän tuosta Nexuksen setistä kaiun kokonaan pois, niin sitten menisi suoraan uusikin Nexuksen lokianturi tuohon olemassa olevaan läpivientiin. Mutta kun haluaa kaiun samaan anturiin, niin reikää pitää tosiaan kasvattaa tuohon 52 mm:iin.
Kyllä tuolle vanhalle Silvalle oli kytkintaulussa paikka, samoin sulake. Toisesta akusta menee virta Wallakselle ja kartaaplotterille, ja toisesta sitten muualle, sekä tähän tulevaan Nexuksen settiin.
Perehdyn tuohon läpiviennin poraamiseen vielä ja harkitsen, uskallanko tehdä laajennuksen itse. Toinen vaihtoehto olisi ottaa tosiaan tuo Nexuksen pack 4, jossa olisi siis yhden 52mm anturin (loki kaiku) sijasta kaksi erillistä 42mm läpiviennin vaativaa anturia (loki ja kaiku erikseen).
Itse ajattelen, että ennemmin suurennan tuota olemassa olevaa läpivientiä, kuin teen kokonaan toisen ja uuden 42mm läpiviennin (loki toiseen ja kaiku toiseen). Vai oletteko samaa mieltä?- Vestekki
Vaihdoin myös vanhan Silvan (2000) tilalle uudemman. Silva Star sarjaa. Perusteena se, että ei tarvinnut suurentaa veneessä jo olevia mittari aukkoja. Myös kaikki kaapelointi kävi suoraan ilman mitään uusintaa. Myös tuulimittarin kaapeli ja kiinnitys maston päässä. Veneen pohjassa oli reijät loki- ja kaikuantureille. Niihin sopi suoraan uudet anturit (poikki ja sokeripala väliin). Työ oli pieni ja kaikki toimi hyvin. Ainoa mikä ei sopinut suoraan oli mittari aukkojen pienentäminen.
Vestekki kirjoitti:
Vaihdoin myös vanhan Silvan (2000) tilalle uudemman. Silva Star sarjaa. Perusteena se, että ei tarvinnut suurentaa veneessä jo olevia mittari aukkoja. Myös kaikki kaapelointi kävi suoraan ilman mitään uusintaa. Myös tuulimittarin kaapeli ja kiinnitys maston päässä. Veneen pohjassa oli reijät loki- ja kaikuantureille. Niihin sopi suoraan uudet anturit (poikki ja sokeripala väliin). Työ oli pieni ja kaikki toimi hyvin. Ainoa mikä ei sopinut suoraan oli mittari aukkojen pienentäminen.
Minulla on ollut silva NX-2 kaikuanturi jotain 10 vuotta lujitemuoviveneen sisäisenä asennuksena ja toimii ihan kohtuullisen hyvin. Siis ei välttämättä tarvitse lisäreikää.
- 512354125
kaikuanturit toimivat umpilaminaatin läpikin. Ei kannata tehdä turhia reikiä.
- pyynikinportti
512354125 kirjoitti:
kaikuanturit toimivat umpilaminaatin läpikin. Ei kannata tehdä turhia reikiä.
Eli siis jos haluaa päästä helpolla/säästää, niin ostankin tuon setin, missä tulee kaksi 42mm anturia. Loki menee suoraan tuohon olemassaolevaan läpivientiin ja kaiun anturin voi asentaa sisäpuolelle.
- Harrasteija-asentaja
pyynikinportti kirjoitti:
Eli siis jos haluaa päästä helpolla/säästää, niin ostankin tuon setin, missä tulee kaksi 42mm anturia. Loki menee suoraan tuohon olemassaolevaan läpivientiin ja kaiun anturin voi asentaa sisäpuolelle.
Anturin reijän suurentaminen on melko yksinkertainen työ. Irroita vanhan anturin runko, voi joskus olla tiukassa, mutta jos sitä ei tarvitse säilyttää, niin rikkomalla irtoaa nopeimmin. Tee pahvista pyöreä halkaisijaltaan 52 mm malline ja piirrä sitä apuna käyttäen suurennetun reijän ääriviiva. Puolipyöreällä raspilla työstäen reikä suurenee nopeasti. Sisäpuolelta työstäminen on mukavampaa jos vain tilat antavat myöten. Ulkopuolelta (alhaalta) tehdessä lasikuitupuru valuu tekijän päälle. Hengityssuojain, suojalasit ja käsineet käyttöön molemmissa vaihtoehdoissa! Tämän jälkeen toimi laitteen asennusohjeiden mukaan! Triducer-anturissa on veden lämmön mittaus, jota 42mm antureiden tuotetietojen mukaan niissä ei ole. Lisäksi Triducer-anturissa on sulkuläppä, joka helpottaa sokean tulpan laittamista ja poistamista veneen ollessa vedessä.
Tätä anturia käyttävät monet muutkin vene-elektroniikan valmistajat. Sarjan hinta vaikuttaa edulliselta, tuskin maailmaltakaan löytyy halvemmalla? Harrasteija-asentaja kirjoitti:
Anturin reijän suurentaminen on melko yksinkertainen työ. Irroita vanhan anturin runko, voi joskus olla tiukassa, mutta jos sitä ei tarvitse säilyttää, niin rikkomalla irtoaa nopeimmin. Tee pahvista pyöreä halkaisijaltaan 52 mm malline ja piirrä sitä apuna käyttäen suurennetun reijän ääriviiva. Puolipyöreällä raspilla työstäen reikä suurenee nopeasti. Sisäpuolelta työstäminen on mukavampaa jos vain tilat antavat myöten. Ulkopuolelta (alhaalta) tehdessä lasikuitupuru valuu tekijän päälle. Hengityssuojain, suojalasit ja käsineet käyttöön molemmissa vaihtoehdoissa! Tämän jälkeen toimi laitteen asennusohjeiden mukaan! Triducer-anturissa on veden lämmön mittaus, jota 42mm antureiden tuotetietojen mukaan niissä ei ole. Lisäksi Triducer-anturissa on sulkuläppä, joka helpottaa sokean tulpan laittamista ja poistamista veneen ollessa vedessä.
Tätä anturia käyttävät monet muutkin vene-elektroniikan valmistajat. Sarjan hinta vaikuttaa edulliselta, tuskin maailmaltakaan löytyy halvemmalla?Toimituksen huomatus. Nexuksen 43mm lokianturissa on lämpötilan mittaus. On ollut vuodesta 1993 tjsp.
- nexisti
On vain vivahde-ero, tekeekö uuden reiän, vai suurentaako vanhaa. Kohtalainen hierominen, mutta voisi mennä karkealla puolipyöreällä viilallakin avartamalla. Tosin käsiä sitten syyhyttää perään. Reiästä pitää kuitenkin tehdä niin väljä, että väliin mahtuu epoksin lisäksi Sikaflexit. Pikaepoksit ovat liimana melkoista räkää, mutta nekin toimivat riittävänä vesieristeenä. 43 mm lokianturin paremmuus liittyy kilpapurjehduksen tarkkuusvaatimuksiin, eikä siis tässä tapauksessa oleellinen juttu.
Sähkön jakelu kahdesta akusta eri laitteille on kyllä aika järjetön kytkentä. Se olisi syytä muuttaa niin, että kaikki sähkö on yhteistä kaikille käyttölaitteille. Wallaksen suhteen normaali poikkeus on se, että se ohjeen mukaan otetaan ennen pääkytkintä, mutta silti yhteisestä pisteestä. - Pyynikinportti
nexisti kirjoitti:
On vain vivahde-ero, tekeekö uuden reiän, vai suurentaako vanhaa. Kohtalainen hierominen, mutta voisi mennä karkealla puolipyöreällä viilallakin avartamalla. Tosin käsiä sitten syyhyttää perään. Reiästä pitää kuitenkin tehdä niin väljä, että väliin mahtuu epoksin lisäksi Sikaflexit. Pikaepoksit ovat liimana melkoista räkää, mutta nekin toimivat riittävänä vesieristeenä. 43 mm lokianturin paremmuus liittyy kilpapurjehduksen tarkkuusvaatimuksiin, eikä siis tässä tapauksessa oleellinen juttu.
Sähkön jakelu kahdesta akusta eri laitteille on kyllä aika järjetön kytkentä. Se olisi syytä muuttaa niin, että kaikki sähkö on yhteistä kaikille käyttölaitteille. Wallaksen suhteen normaali poikkeus on se, että se ohjeen mukaan otetaan ennen pääkytkintä, mutta silti yhteisestä pisteestä.Pitäisi oikein ajan kanssa perehtyä noihin sähköihin. Nehän voi tän ikäsissä olla ihan ihan miten sattuu, kun kukin on tehnyt tyylillään. Jos tulee mieleen pk-seudulla osaavaa ja kohtuuhintaista "venesähkäriä", niin voisi miettiä sähköpuolen kuntoonlaittamista myös kertaheitolla.
Löytyykö netin syövereistä oppaita tai ohjeita veneen sähköhommiin liittyen? Pitäs alkuun opetella ihan perusteet.
Nexuksen setti on helppo asentaa. Kannattaa ostaa juuri tuo setti, jossa on 43mm anturit.
http://www.merikartat.fi/nexus-start-pack-p-11199.html
Uusi anturi menee vanhaan holkkiin heittämällä, mutta minun mielestä kannattaa vaihtaa kumminkin se holkki. 30 vuotta muoviholkille veneen pohjassa on pitkä aika. Reiän koko on kumminkin sama 43mm.
Kaikuanturille löytyy sellainen sisäpuolinen asennussarja, mutta itse en viitsi koskaan käyttää sitä, ellei ole pakko. Reikä pohjaan vaan - hurlumhei ja uusi holkki sikalla kiinni. Homma on vartissa tehty. Sisäpuolisen asennuksen kanssa saa teutaroida iät ja ajat.
WSI purkki sitten kölin suuntaisesti kiinni jonnekkin sopivaan paikkaan, mutta ei maston varjoon. Loki ja kaikupiuhat WSI purkille ja väyläpiuha mitttareille. ja - WSI:lle, anturin paritus toimintojen testaus, anturi mastoon ja menoksi.
Anturipiuhat WSI purkille- juustomiehet
"Kaikuanturille löytyy sellainen sisäpuolinen asennussarja, mutta itse en viitsi koskaan käyttää sitä, ellei ole pakko. Reikä pohjaan vaan - hurlumhei ja uusi holkki sikalla kiinni. Homma on vartissa tehty. Sisäpuolisen asennuksen kanssa saa teutaroida iät ja ajat. "
Ohjeesi ei ole kovin mukava 10-15 vuoden päästä jolloin sikafleksit voivat alkaa vuotamaan, jolloin ohjeellasi 2 vuotavaa reikää. Myöskin nostiliina voi osua läpivienteihin ja laittaa ne vuotamaan, eli älkää tehkö veneistä juustoja. - emmentaaleri
juustomiehet kirjoitti:
"Kaikuanturille löytyy sellainen sisäpuolinen asennussarja, mutta itse en viitsi koskaan käyttää sitä, ellei ole pakko. Reikä pohjaan vaan - hurlumhei ja uusi holkki sikalla kiinni. Homma on vartissa tehty. Sisäpuolisen asennuksen kanssa saa teutaroida iät ja ajat. "
Ohjeesi ei ole kovin mukava 10-15 vuoden päästä jolloin sikafleksit voivat alkaa vuotamaan, jolloin ohjeellasi 2 vuotavaa reikää. Myöskin nostiliina voi osua läpivienteihin ja laittaa ne vuotamaan, eli älkää tehkö veneistä juustoja.Sikaflex saa rauhassa mennä purukumiksi siellä läpiviennin tiivistyksessä, eikä silti ala vuotamaan. Nostoliinakin saa tulla läpiviennin päälle aiheuttamatta enempää vahinkoa kuin lokianturin siipipyörän hajoaminen. Anturien läpiviennit ei vät todellakaan ole mietinnän arvoisia riskipaikkoja.
Kaikuanturin sisäpuolisesta/läpiasennuksesta on keskusteltu ties kuinka monet kerrat tällä palstalla. Kerrattakoon sen verran, että sisäpuolinen asennus aina hukkaa lähetystehoa ja vastaanoton herkkyyttä. Kovilla merenpohjilla toiminta ei siitä menetyksestä kärsi, mutta mutapohiilla näyttö voi kadota yllätävän matalissa vesissä. Näkyvätkö yli sadan metrin syvyydet edes kalliopohjan päällä, on aika yhdentekevää. juustomiehet kirjoitti:
"Kaikuanturille löytyy sellainen sisäpuolinen asennussarja, mutta itse en viitsi koskaan käyttää sitä, ellei ole pakko. Reikä pohjaan vaan - hurlumhei ja uusi holkki sikalla kiinni. Homma on vartissa tehty. Sisäpuolisen asennuksen kanssa saa teutaroida iät ja ajat. "
Ohjeesi ei ole kovin mukava 10-15 vuoden päästä jolloin sikafleksit voivat alkaa vuotamaan, jolloin ohjeellasi 2 vuotavaa reikää. Myöskin nostiliina voi osua läpivienteihin ja laittaa ne vuotamaan, eli älkää tehkö veneistä juustoja.Luettele lista niistä suurista haaksirikoista, jotka ovat aiheutuneet loki tai kaikuanturin sikaflexin pettämisestä tai anturin vioittumisesta siten, että ne ovat aiheuttaneet vakavan vuodon,
Aloitan listan.
1. ... hmmmm hmmmm
Ei tullut mieleen yhtään.- 513tr13t
vanhami kirjoitti:
Luettele lista niistä suurista haaksirikoista, jotka ovat aiheutuneet loki tai kaikuanturin sikaflexin pettämisestä tai anturin vioittumisesta siten, että ne ovat aiheuttaneet vakavan vuodon,
Aloitan listan.
1. ... hmmmm hmmmm
Ei tullut mieleen yhtään.Meidän veneessä alkoi muutama kevät sitten sekä kaiku että lokianturi vuotamaan heti vesillelaskun jälkeen. Sain vuodon tukittua kosteassa kuivuvalla massalla. Ei ollut yhtään kivaa.
- 32r2r
emmentaaleri kirjoitti:
Sikaflex saa rauhassa mennä purukumiksi siellä läpiviennin tiivistyksessä, eikä silti ala vuotamaan. Nostoliinakin saa tulla läpiviennin päälle aiheuttamatta enempää vahinkoa kuin lokianturin siipipyörän hajoaminen. Anturien läpiviennit ei vät todellakaan ole mietinnän arvoisia riskipaikkoja.
Kaikuanturin sisäpuolisesta/läpiasennuksesta on keskusteltu ties kuinka monet kerrat tällä palstalla. Kerrattakoon sen verran, että sisäpuolinen asennus aina hukkaa lähetystehoa ja vastaanoton herkkyyttä. Kovilla merenpohjilla toiminta ei siitä menetyksestä kärsi, mutta mutapohiilla näyttö voi kadota yllätävän matalissa vesissä. Näkyvätkö yli sadan metrin syvyydet edes kalliopohjan päällä, on aika yhdentekevää."Sikaflex saa rauhassa mennä purukumiksi siellä läpiviennin tiivistyksessä, eikä silti ala vuotamaan. Nostoliinakin saa tulla läpiviennin päälle aiheuttamatta enempää vahinkoa kuin lokianturin siipipyörän hajoaminen"
Ei pidä paikkansa ja nostinliinaa ei todellakaan kannata laittaa minkään läpiviennin päälle. - emmentaaleri
32r2r kirjoitti:
"Sikaflex saa rauhassa mennä purukumiksi siellä läpiviennin tiivistyksessä, eikä silti ala vuotamaan. Nostoliinakin saa tulla läpiviennin päälle aiheuttamatta enempää vahinkoa kuin lokianturin siipipyörän hajoaminen"
Ei pidä paikkansa ja nostinliinaa ei todellakaan kannata laittaa minkään läpiviennin päälle.Eihän se nyt suorastaan ole kannattavaa, meneehän siinä lokistakin siipipyörä tai koko anturin runko uusintakuntoon. Kaikuanturin kohdalla ei tapahdu mitään.
- r23r23r
emmentaaleri kirjoitti:
Eihän se nyt suorastaan ole kannattavaa, meneehän siinä lokistakin siipipyörä tai koko anturin runko uusintakuntoon. Kaikuanturin kohdalla ei tapahdu mitään.
"Kaikuanturin kohdalla ei tapahdu mitään. "
Ei niin joe 17 veneessä ehkä tapahdukaan, mutta muutaman tonnin painoisessa veneessä niin ei todellakaan ole järkevää antaa liinojen mennä mikään läpiviennin päältä. - emmentaaleri
513tr13t kirjoitti:
Meidän veneessä alkoi muutama kevät sitten sekä kaiku että lokianturi vuotamaan heti vesillelaskun jälkeen. Sain vuodon tukittua kosteassa kuivuvalla massalla. Ei ollut yhtään kivaa.
Kerroit tuosta taannoin. Lokianturisi asennus oli kaikkea muuta kuin valmistajan ohjeen mukainen ja sitten korjasit sen pikaepoksiksi kutsutulla muovaluvaha/askerteluliimalla. Ainakaan Nexuksen tai B&G:n läpiviennit eivät takuulla ala edes ohjeen mukaan sinnepäin asennettuina vuotamaan. Muiden valmistajien läpivientejä en niin hyvin tunne.
- emmentaaleri
r23r23r kirjoitti:
"Kaikuanturin kohdalla ei tapahdu mitään. "
Ei niin joe 17 veneessä ehkä tapahdukaan, mutta muutaman tonnin painoisessa veneessä niin ei todellakaan ole järkevää antaa liinojen mennä mikään läpiviennin päältä.Mun vene painaa liki 6 t, eikä sen kaikuanturi ole nostoliinasta millänsäkään. Läpiviennin ulkopuolinen laippa on ennestään rungon pintaa vasten, joten se kärsii siinä yhtä paljon kuin nostoliinan alle jäänyt muovilätkä. Johtuen pukin tassujen sijainnista kaikuanturiin nähden kaikuanturi on jopa usein nostoissa ja laskuissa liinan alla, no problem.
- wfwf
emmentaaleri kirjoitti:
Kerroit tuosta taannoin. Lokianturisi asennus oli kaikkea muuta kuin valmistajan ohjeen mukainen ja sitten korjasit sen pikaepoksiksi kutsutulla muovaluvaha/askerteluliimalla. Ainakaan Nexuksen tai B&G:n läpiviennit eivät takuulla ala edes ohjeen mukaan sinnepäin asennettuina vuotamaan. Muiden valmistajien läpivientejä en niin hyvin tunne.
"pikaepoksiksi kutsutulla muovaluvaha/askerteluliimalla"
Mitä pahaa pikaepoksi on sulle tehnyt koska on tuollainen asenne hyvää liimaa kohtaan?
Taidat olla joku venehartsikauppias vai? - ffd
emmentaaleri kirjoitti:
Mun vene painaa liki 6 t, eikä sen kaikuanturi ole nostoliinasta millänsäkään. Läpiviennin ulkopuolinen laippa on ennestään rungon pintaa vasten, joten se kärsii siinä yhtä paljon kuin nostoliinan alle jäänyt muovilätkä. Johtuen pukin tassujen sijainnista kaikuanturiin nähden kaikuanturi on jopa usein nostoissa ja laskuissa liinan alla, no problem.
"no problem. "
Ei vielä, mutta muutaman vuoden päästä on. - montako?
ffd kirjoitti:
"no problem. "
Ei vielä, mutta muutaman vuoden päästä on.Montako on muutama vuosi? Yli 15 v on vielä ilmeisesti vähemmän kuin muutama vuosi.
- ei kestänyt
wfwf kirjoitti:
"pikaepoksiksi kutsutulla muovaluvaha/askerteluliimalla"
Mitä pahaa pikaepoksi on sulle tehnyt koska on tuollainen asenne hyvää liimaa kohtaan?
Taidat olla joku venehartsikauppias vai?Olen kokemuksesta viisastuneena lopettanut pikaepoksin käytön kaikessa vähänkään liimalta jotain vaativassa tehtävässä. Pikaepoksilla voi täyttää kolon ja sitä voi käyttää vesieristeenä. Liimana se sopii vain askartelukäyttöön hiukan erikeeperiä nopeampana ja paremmin rakoja täyttävänä.
- vssd
ei kestänyt kirjoitti:
Olen kokemuksesta viisastuneena lopettanut pikaepoksin käytön kaikessa vähänkään liimalta jotain vaativassa tehtävässä. Pikaepoksilla voi täyttää kolon ja sitä voi käyttää vesieristeenä. Liimana se sopii vain askartelukäyttöön hiukan erikeeperiä nopeampana ja paremmin rakoja täyttävänä.
"Olen kokemuksesta viisastuneena lopettanut pikaepoksin käytön kaikessa vähänkään liimalta jotain vaativassa tehtävässä"
E ole käyttänyt uusinta bilteman pikaepoksia, se on hyvää limaa ja sopi 1mm raon täyttöön, mikä oli edellisen omistaja jäljiltä antureissa. - enkä käytä
vssd kirjoitti:
"Olen kokemuksesta viisastuneena lopettanut pikaepoksin käytön kaikessa vähänkään liimalta jotain vaativassa tehtävässä"
E ole käyttänyt uusinta bilteman pikaepoksia, se on hyvää limaa ja sopi 1mm raon täyttöön, mikä oli edellisen omistaja jäljiltä antureissa.1 mm rako anturiläpiviennissä on ihan sopiva väljyys sikalla täytettäväksi. Pikaepoksia voi vallan mainiosti käyttää ennen asennusta reiän reunojen vesieristykseen. Oli pilipalia tai mitä hyvänsä pikaepoksia, uutta tai vanhaa, eivät ne mitään liimoja ole.
- §23§23r
enkä käytä kirjoitti:
1 mm rako anturiläpiviennissä on ihan sopiva väljyys sikalla täytettäväksi. Pikaepoksia voi vallan mainiosti käyttää ennen asennusta reiän reunojen vesieristykseen. Oli pilipalia tai mitä hyvänsä pikaepoksia, uutta tai vanhaa, eivät ne mitään liimoja ole.
"1 mm rako anturiläpiviennissä on ihan sopiva väljyys sikalla täytettäväks"
1mm on liikaa vanhale sikaflexille, 0.1mm parempi, niin ei liiku niin helposti, jos liina osuu.
"Oli pilipalia tai mitä hyvänsä pikaepoksia, uutta tai vanhaa, eivät ne mitään liimoja ole. "
Liimasin pölyimurin murtuneen muovipyörän bilteman pikaepoksilla ja 1mm korkuinen liimaus kestää. Jos et usko, laita sähköpostiosoite, niin lähetän kuvan. - 13134g
montako? kirjoitti:
Montako on muutama vuosi? Yli 15 v on vielä ilmeisesti vähemmän kuin muutama vuosi.
15 vuotta on vain 30 hinkkauskertaa. Ikea käyttää sohvien testaamisen hydraulitassuja, ehkä sellaisella voisi testata kuinka monta hinkkausta se kestää.
- asdfghj9
§23§23r kirjoitti:
"1 mm rako anturiläpiviennissä on ihan sopiva väljyys sikalla täytettäväks"
1mm on liikaa vanhale sikaflexille, 0.1mm parempi, niin ei liiku niin helposti, jos liina osuu.
"Oli pilipalia tai mitä hyvänsä pikaepoksia, uutta tai vanhaa, eivät ne mitään liimoja ole. "
Liimasin pölyimurin murtuneen muovipyörän bilteman pikaepoksilla ja 1mm korkuinen liimaus kestää. Jos et usko, laita sähköpostiosoite, niin lähetän kuvan.1 mm on parempi, niin saa liikkua, jos liina osuu. Liimaus ja tiivistäminen ovat eri asioita.
Tsekkaa pikaepoksin ja oikean epoksin tekniset tiedot ja puhu vasta sitten.
- Pyynikinportti
Itse asiassa veneessä onkin jo kaksi läpivientiä keulassa. Toinen on 43mm lokille (joka on siis rikki) ja toinen on toiminut joskus septin tyhjennyksenä. Mittasin septin läpiviennin reikää ulkoapäin, ja sekin on noin 40mm halkaisijaltaan.
Jos kerran kaksi anturia on parempi kuin yksi, niin taidan poistaa tuon septin läpiviennin ja laittaa kaiun siihen. Tuohon toiseen meneekin sitten suoraan se uusi Nexuksen lokianturi.- pohjan läpi
Minulla on ollut sisäpuolelle asennettu kaikuanturi, eikä se toiminut kunnolla. Pikkusyvyydet (n 3 metriä, riippuen pohjan laadusta) ok, isommissa ei lukemia. Syy ei selvinnyt, liian paksu pohja, huono kontakti pohjan kanssa, tai mikä lie. Nyt on läpianturi ja toimii.
- r23r2r
pohjan läpi kirjoitti:
Minulla on ollut sisäpuolelle asennettu kaikuanturi, eikä se toiminut kunnolla. Pikkusyvyydet (n 3 metriä, riippuen pohjan laadusta) ok, isommissa ei lukemia. Syy ei selvinnyt, liian paksu pohja, huono kontakti pohjan kanssa, tai mikä lie. Nyt on läpianturi ja toimii.
Minulla oli 25mm umpilaminaatin läpi toimiva anturi ( kalakaiun peräpeilianturi) ja hyvin toimi 50 metriin asti. Anturin liimasin bilteman multibond massalla.
- pyynikinportti
Kyllä ajattelin joka tapauksessa läpianturin laittaa. Kyse on siitä, onko olemassa syitä, jotka puoltavat erityisesti kahta 43mm anturia (loki ja kaiku omissa antureissa) tuon 52mm yhdistelmäanturin sijaan.
Periaatteessa molemmat vaihtoehdot ovat nyt mahdollisia, kun siellä kaksi reikää jo on. Toisessa on vanha Silvan lokiaunturi, ja toisessa käytöstä poistetun septin läpivienti.
Eli kaksi 43 millistä vai yksi 52 millinen?- alksdjfklaöjf
Nexukselta aikanaan sain viestin että nuo 43mm:set on parempia (ei tietoa miksi) eli minulla on veneessä kaksi 43:stä reikää....
- päivän tieto
alksdjfklaöjf kirjoitti:
Nexukselta aikanaan sain viestin että nuo 43mm:set on parempia (ei tietoa miksi) eli minulla on veneessä kaksi 43:stä reikää....
Vanhami osannee varmistaa, mutta paremmuudessa kyse on ymmärtääkseni 43 mm lokianturin paremmasta tarkkuudesta ja/tai herkkyydestä. Uudempi tekniikka kaikuluotaimessa taas nykyversioissa edellyttää 52 mm läpivientiä. Itsellä modernisointi vakavassa harkinnassa, mikä tietäisi 43 mm kaikuanturin vaihtamista 52 milliseen.
- Joakim_
päivän tieto kirjoitti:
Vanhami osannee varmistaa, mutta paremmuudessa kyse on ymmärtääkseni 43 mm lokianturin paremmasta tarkkuudesta ja/tai herkkyydestä. Uudempi tekniikka kaikuluotaimessa taas nykyversioissa edellyttää 52 mm läpivientiä. Itsellä modernisointi vakavassa harkinnassa, mikä tietäisi 43 mm kaikuanturin vaihtamista 52 milliseen.
43 mm anturit ovat ilmeisesti Nexuksen omaa tuotantoa, kun taas 52 mm mallit ovat Airmarin eli samaa tavaraa kuin Raymarin, Navman jne jne. Tuota 43 mm lokianturia pidetään tarkempana ja herkemmin pyörimään lähtevänä kuin Airmarin mallia.
43 mm kaikuanturin saa edelleen eli ei ole tarpeen siirtyä 52 mm antureihin. Silvan (nykyään Nexus) historiassa on kylläkin kaikuanturin taajuuden muutos eli tarpeeksi vanhat kaikuanturit eivät ole yhteensopivia uusien laitteiden kanssa. Joakim_ kirjoitti:
43 mm anturit ovat ilmeisesti Nexuksen omaa tuotantoa, kun taas 52 mm mallit ovat Airmarin eli samaa tavaraa kuin Raymarin, Navman jne jne. Tuota 43 mm lokianturia pidetään tarkempana ja herkemmin pyörimään lähtevänä kuin Airmarin mallia.
43 mm kaikuanturin saa edelleen eli ei ole tarpeen siirtyä 52 mm antureihin. Silvan (nykyään Nexus) historiassa on kylläkin kaikuanturin taajuuden muutos eli tarpeeksi vanhat kaikuanturit eivät ole yhteensopivia uusien laitteiden kanssa.'Joakim on oikeassa. 43mm "silvan oma" lokianturi on tarkempi, kuin Airmarin vastaava. Nykyisissä Racing paketeissakin on kaikuanturina Airmar ja lokianturina sama vanha punapää.
Kaikutaajuus muuttui 2006 185KHz:stä 200KHz:iin. Vanhan mallisissa oli harmaa johto, noin 3 metriä ja sitten surinapurkki, välissä, joka ei toiminut alussa - ei keskellä - eikä lopussa. josta meni johto sitten mittarille tai serverille. Jos sinulla on toimiva tällainen, niin anna olla, jos se ryttyilee, vaihda samoin tein uuteen.
Uudistuksen yhteydessä tuli 200k anturit, jotka ovat siis samaa taajuutta Airmarin kanssa. Tällöin tuli siis myös airmarin anturit ohjelmaan. 200k anturit ovat mustalla johtimella.
- Pyynikinportti
Moro, päädyin tuohon yhden 52mm anturin versioon. Tässä kun olkkarin lattialla noita laitteita hiplaa, niin hyvältä vaikuttaa. Tai ainakin hinta- laatu suhde huomioiden. Ilmeisesti ero antureiden välillä on juuri siinä, että tuossa pienemmässä on isompi siipiratas, joten on myös jonkin verran herkempi. Merkittävää eroa ei kuitenkaan pitäisi ilmetä.
Sitten vaan suurentamaan läpivientiä ja tuskaildmaan asennuksen ja myöhemmin myös kalibroinnin kanssa. - 35feet
Varaudu muuten siihen, että uusi näyttö on vanhaa Silva 2000-sarjan näyttöä pienempi. Ja juuri ikävästi sen verran, että vanhan näytön kiinnitysruuvien reiät jää ainakin osittain näkyviin. Näin kävi minulla, kun vaihdoin vanhojen Silvan loki- ja kaikunäyttöjen tilalle NX-sarjan uudet (yhdistelmänäyttö tuulinäyttö). Omassa asennuksessa ei ollut vaihtoehtoja sijoittaa muualle kuin vanhojen näyttöjen paikoille. Eli kittaus- ja topcoat-hommiksi meni, mutta ihan siisti tuli silti...
- Paskus
Laitoin muutama vuosi sitten edelliseen veneeseeni Nexuksen startpackin, jossa oli loki, kaiku ja langaton tuulimittari. Järjestelmä oli täysin p***a. Älyboksi ja tuulianturi kävivät tehtaalla huollossa useita kertoja mutta mikään ei auttanut. Sain pari kertaa muistaakseni uuden älyboksi ja ainakin kerran tuulianturin mutta ei auttanut.
Viat saattoivat ainakin osittain johtua siitä, että järjestelmä oli melko uusi ja ilmeisesti laskettu markkinoille liian aikaisin. Valmistajan toiminta ei kuitenkaan vakuuttanut, koska jälleenmyyjäkään ei meinannut saada mitään kontaktia valmistajaan.
En laittaisi Nexusta uudelleen mittarikseni.- ei paha
Et ollut ainoa, jolla oli vaikeuksia Nexuksen langattoman tuulianturin kanssa. Nyt sekin on saatu kuntoon. Minulla on ollut Nexuksen langallinen ja laaja paketti viitisentoista vuotta. Tuulianturista, joka oli veneen alkuperäinen, kului laakerit loppuun ja lokianturikin on kulutustavaraa. Niin, ja menihän autopilotistakin transienttisuojadiodit kerran ukkosella. Sanoisin, ettei paha millekään mittaristolle.
- Pyynikinportti
Noniin, läpivienti on nyt tehty ihan ammattilaisten toimesta tuolle isommalle anturille. Nyt pitäisi lähteä veteleen piuhoja.
Ilmeisesti tuo anturi pitänee nyt asentaa paikoilleen kun vene on vielä ylhäällä. Pitää sitten koittaa hoitaa nosto sillain, ettei tule liinoista haveria anturille.
Raportoin tänne, kuin hommat onnistuu... - johanon1
Moro, mihin olette asentaneet NX sarjan "serverin"? Ohjeiden mukaan sen tulee olla (sisällä) mahdollisimman lähellä veneen kattoa pystyasennossa. Lisäksi mainitaan, että sen tulisi olla mahdollisimman keskellä venettä.
Ilmeisesti ongelmaksi voi muodostua se, että yhteys tuulimittarin ja serverin välillä pätkii.
Mieti, että asentaisin serverin 24 jalkaisen purkkarin sisäänmenoluukun viereen ja katon rajaan kiinni.
Onko kokemuksia toimivista sijoituspaikoista?
Kittooos.- 35feet
Mulla kytkinpanelin takana. Eli ei keskilinjalla, mutta muuten ohjeen mukaisesti. Kyseessä 35-jalkainen vene, jossa tuulianturi 16,5 m vesirajan yläpuolella. Ei ongelmia yhteydessä.
- näin meillä
Mulla 20 cm reelingistä veneen leveimmällä kohdalla kantta vasten (kannessa kiinni) lappeellaan.Edellisen omistajan asennuksia, vasta tänä kesänä löysin koko läpykän. Yhteys on pätkivä, sen takia sitä mötikkää aloinkin etsiä. .
- Johan1
Katselin tässä vaihtoehtoja boxille, eikä niitä paljoa ole. Käytännössä joudun laittamaan boxin sisäänmenoaukon seinään (sisäpuolelle) katon rajaan. Toisella puolella on kompassi ja toisella plotteri. Ottaakohan vehkeet häiriötä toisistaan tai meneekö kompassi sekaisin?
Perhana, liian pieni vene! Ihme kun ei loptan sijoittamisesta sanota nexuksen ohjeessa mitään, eikä niiden youtube- videokaan valaise asiaa. - Minentiiä
Mitenkä tuohon Nexukseen asetetaan hälytys määrätystä syvyydestä?
- Markkumu
Nexuksen sivuilta löytyy manuaalit, joista tuo syvyyshälytyksen asentaminen käy ilmi.
Miten näette, onko mahdollista (tai riskialtista) kytkeä wsi boksi suoraan akkunapaan? Virrat otettaisiin pois/päälle näyttöinstrumenteistä.
Oma sähkötaulu on täynnä, enkä viitsisi sitä ruveta uusimaan kesken kauden. Tarkoitus on kuitenkin ensi talvena tehdä sähköt kokonaan uusiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619534Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde493020Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja412789- 572601
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1982028- 1031929
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251873Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä511433Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121266- 281241