Mekaanisesti ei kiinnosta erot. Tehoikkaimmassa on 6-vaihteinen loota. Mutta miten ajossa eroaa?
74kw 100hp 250nM
81kw 110hp 235nM
96kw 130hp 3**nM
Onko isot erot "kulussa"?? Lähinnä suorituskyvyssä.. Tällä hetkellä alla 110hp 1.9 bensa. Mikä noista on fiksuin tällä hetkellä?? Onko tuo pumppusuutin tekniikka jotenkin parempi kuin tuo vanha 81kw tekniikka?? Siis muuten kuin suuren väännön puolesta..
TDI koneiden eroja
8
7997
Vastaukset
- nM = nippeliMegaa
Perinteinen TDI vääntää alhaalta paremmin, eikä sammu risteyksiin niin helposti. TDI PD (pwr) taas on tehokkaampi. TDI:tä jossa on muuttuvasiipinen turbo tulee välttää, kuten myös AJM-koneista mallia.
- Stallman
Öh tuota... mistäköhän löytyisi uusi TDI - auto, jossa ei ole muuttuvasiipistä turboa?
Viimeisissä 66kW ja vissiin kaikissa ja 81kW TDI - moottoreissa on muuttuvasiipinen turbo. VAG:n mallistosta ei tule perinteisen turbotekniikan edustajana äkkimältään mieleen muita kuin kolmisylinterinen 1.4 TDI. Eiköhän suurin osa muidenkin valmistajien turbodieseleistä ole nykyään muuttuvasiipisiä.
PD muuten tulee sanoista Pumpe-Düse, joka tarkoittaa pumppusuutinta. Skandinaaviset markkinointihenkilöt ovat vääntäneet PowerDieseliksi... - nM = nippeliMegaa
Stallman kirjoitti:
Öh tuota... mistäköhän löytyisi uusi TDI - auto, jossa ei ole muuttuvasiipistä turboa?
Viimeisissä 66kW ja vissiin kaikissa ja 81kW TDI - moottoreissa on muuttuvasiipinen turbo. VAG:n mallistosta ei tule perinteisen turbotekniikan edustajana äkkimältään mieleen muita kuin kolmisylinterinen 1.4 TDI. Eiköhän suurin osa muidenkin valmistajien turbodieseleistä ole nykyään muuttuvasiipisiä.
PD muuten tulee sanoista Pumpe-Düse, joka tarkoittaa pumppusuutinta. Skandinaaviset markkinointihenkilöt ovat vääntäneet PowerDieseliksi...Kuka puhui että pitää olla uusi?
Omassani on kiinteäsiipinen turbo, ei siis muuttuvasiipinen.
- Stallman
110 hp bensakoneen (1.8 litrainen?) jälkeen kaikki mainitsemasi TDI-vaihtoehdot tuntuvat takapuolituntumalla ruudikkailta. Nollasta sataan saattaa bensakonetta kierrätttämällä ja vaihteita vispaamalla mennä nopemin, mutta ohituskiityvyys on TDI:llä parempi. Matka-ajossa TDI:llä ei juurikaan tarvitse noteerata ylämäkiä eikä kuorman lisäystä. Ja kun painaa kaasun pohjaan ohituskaistalla ylämäessä, niin silloin mennään...
Muuten 74kW ja 81kW tuntuvat kutakuinkin samanlaisilta. 74 kW:n PD -kone (Pumpe-Düse, pumppusuutin) tuntuu vääntävän normaalikierroksilla aavistuksen paremmin, mutta 81 kW:n koneessa on vastaavasti 4000 rpm tuntumassa hieman enemmän voimaa. 96 kW PD-kone onkin sitten oma lukunsa, sillä varustettu Fabia RS on ruutipussi ja Octavian kokoinen autokin varsin sähäkkä.- Samu-75
Oma kokemus 100hv dieselistä on koeajolta 4motion Golfilla talvikelillä. Liikkuu ripeästi, mutta 6 lovinen vaatii hanakkaa vaihdekepin vispausta.
Ocussa taitaa olla 5 lovinen laatikko?
Mutta siis kuitenkin, 0-100 oli yhtä kepin heiluttelua ja 80 vauhdissa 6. vaihde oli varsinainen loikkarivaihde, kaasua painaessa ei tuntunut olevan ketään kotona.
Oma 1.8T liikahtaa paikaltaan mukavasti, sataseen mennessä keppiin kosketaan vain kerran. Maantievauhdissa, yli 70 km/h, kiihdyttely 5. vaihteella on silti varsin sujuvaa. Kuorman kanssa menee enemmän kepittämiseksi sitten.
Mutta ei sillä etteikö diesel olisi mukava. Erilainen ajettava vain. - amb03
Samu-75 kirjoitti:
Oma kokemus 100hv dieselistä on koeajolta 4motion Golfilla talvikelillä. Liikkuu ripeästi, mutta 6 lovinen vaatii hanakkaa vaihdekepin vispausta.
Ocussa taitaa olla 5 lovinen laatikko?
Mutta siis kuitenkin, 0-100 oli yhtä kepin heiluttelua ja 80 vauhdissa 6. vaihde oli varsinainen loikkarivaihde, kaasua painaessa ei tuntunut olevan ketään kotona.
Oma 1.8T liikahtaa paikaltaan mukavasti, sataseen mennessä keppiin kosketaan vain kerran. Maantievauhdissa, yli 70 km/h, kiihdyttely 5. vaihteella on silti varsin sujuvaa. Kuorman kanssa menee enemmän kepittämiseksi sitten.
Mutta ei sillä etteikö diesel olisi mukava. Erilainen ajettava vain.Tuossa 105hp 1.9TDI:ssä on 5 vaihteinen laatikko, isommassa 2.0TDI:ssä 6-vaihdetta. En itsekkään ole järin ihastunut vaihteiden määrän kasvuun, 5 riittäisi hyvin. Eli jos on ostamassa 2.0 TDI:tä niin kannattaa koeajaa DSG-automaatti (HULPPEA yhdistelmä, kerrassaan hieno), tosin näitä autoja on hankala saada koeajoon. Tuntuman saa kun käy VW- ja/tai Audi-liikkeessä, sieltä löytynee vastaava yhdistelmä jo koeajostakin. Skodalle tulossa vasta loppuvuodesta. Itselleni riitti 1.9TDI, jonka mukana tulee Skodalla siis tuo 5 vaihteinen laatikko. Hyvin kerkiää tuolla reilulla 100 hevosellakin, ja pienellä kulutuksella.
- 1.8T onkin turbo
Samu-75 kirjoitti:
Oma kokemus 100hv dieselistä on koeajolta 4motion Golfilla talvikelillä. Liikkuu ripeästi, mutta 6 lovinen vaatii hanakkaa vaihdekepin vispausta.
Ocussa taitaa olla 5 lovinen laatikko?
Mutta siis kuitenkin, 0-100 oli yhtä kepin heiluttelua ja 80 vauhdissa 6. vaihde oli varsinainen loikkarivaihde, kaasua painaessa ei tuntunut olevan ketään kotona.
Oma 1.8T liikahtaa paikaltaan mukavasti, sataseen mennessä keppiin kosketaan vain kerran. Maantievauhdissa, yli 70 km/h, kiihdyttely 5. vaihteella on silti varsin sujuvaa. Kuorman kanssa menee enemmän kepittämiseksi sitten.
Mutta ei sillä etteikö diesel olisi mukava. Erilainen ajettava vain.1.8T tuntuukin ponnekkaalta ja muutenkin asialliselta, kokeiltu on. Olisin itsekin päätynyt sellaiseen, ellei tulisi ajettua liki 60.000 km/v, niin kuin nyt.
Mutta "normaalin perheauton" vapaasti hengittävät 1.6- ja 1.8 - bensakoneet vaikuttavat TDI:n rinnalla jokseenkin ponnettomilta.
- Mysteeri
2,0TDI:n vitonen on välitykseltään suunnilleen sama kuin 1,9TDI:n vitonen, mutta 2,0TDI on niin voimakas, että perinteisen vitosen yläpuolelle on ollut varaa lisätä vielä yksi vaihde. Eipä tuota kutosta tarvitsisi käyttää, mutta saahan sillä kulutusta alemmas.
Ja muuttuvasiipisiä ovat kaikkien moottorinvalmistajien uudet turbodieselit.
Ja käytännön kiihtyvyys esim. ohituksissa on suoraan verrannollinen vääntömomenttiin. Ja 0-100-kiihtyvyys on verannollinen maksimitehoon - mutta kuka nyt sellaisia kilpakiihdytyksiä harrastaisi ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324461Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152428Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252375Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su512138- 321687
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321501Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731476- 661274
- 821231
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?401124