Voiko alanvaihtaja jatkossa enää päästä opiskelemaan?

moi moi

Eilen päättyi haku tältä vuodelta, tuli taas haettua kolmeen eri kohteeseen. Mutta opiskelen jo tällä hetkellä yliopistossa, tosin alaa jolla en koe omaavani mitään mahdollisuuksia menestyä niin että saisin tutkinnon aikaan.

Nythän on tullut joku sellainen uudistus, että jos satut ottamaan paikan vastaan etkä koe pärjääväsi alalla tai se ei muuten kiinnosta, siitä tavallaan rangaistaan, eli menettää parhaat mahdollisuudet päästä uudelleen koulutukseen joskus tulevaisuudessa. Voisiko joku selventää asiaa? Minulla on siis yliopistopaikka vastaanotettuna 2012, eli ilmeisesti minut vielä lasketaan ensikertalaiseksi tästäkin eteenpäin.

Ja sitten sitä jossittelua: jos nyt kuvitellaan että pääsisin jollekin hakemistani aloista, mutta opiskelu ei edelleenkään onnistuisi ja haluaisin taas vaihtaa alaa vuoden parin päästä, niin olisiko minun käytännössä enää mahdollista päästä opiskelemaan uudelleen korkeakouluun, vaikka teoriassa toki näin olisikin? En oikein osaa lukea tuota asiaan liittyvää lakia...

8

358

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiukkkapipo

Ei millään pahalla, mutta muutos opiskelijavalintaperusteisiin alkaa tuntua ihan hyvältä ratkaisulta. Varmaan juuri sinun kaltaistesi haahuilijoiden takia.

• moi moi

Mutta minkäs voit jos mikään ei elämässä kiinnosta mutta jotain olis pakko tehdä että voi elää?

• vkvkvk
        moi moi kirjoitti:

Mutta minkäs voit jos mikään ei elämässä kiinnosta mutta jotain olis pakko tehdä että voi elää?

Mutta onko sen tekemisen pakko olla yliopistossa harhailua? Ala vaikka kalastajaksi! Silläkin elää, paremminkin kuin opiskelulla.

• Helppis

Luulisin, että aina uudessa haussa saat vähemmän pisteitä. Vaihda vaan pääainetta. Nyt sinun täytyy vain tutkiskella itseäsi, mitä haluat tällä hetkellä tehdä. Nämä ns. "uudet tai tuoreet hakijat" on monesti etulyöntiasemassa. Saavat hakupisteitä enemmän. Jos suorittaisit vaikkapa jostain aineesta kandin tutkinnon, niin voisit hakea vaikka eri alojen maisteriohjelmiin aikuisopiskelijana. Kandia ei ole vaikea hankkia. Tutkinto tuo turvaa sekä työelämään että opiskeluun. On olemassa monia vaihtoehtoja jatkaa tilanteestasi.

• Niin ja

voisit opiskella avoimen yliopiston kautta jotain sinua kiinnostavaa alaa, jotkut perusopinnot. Hakutilanteessa ne olisi sinulle hyödyksi.

• gsdgfsfgsdfeeeee
      • hyväjuttu

Uudistus ei ole ollenkaan huono, se on hyvä. Saisi tulla joku tolkku ja roti sille, että parin vuoden välein viedään opiskelupaikka ja se opiskelu ei sitten taaskaan ollut se oma juttu. Tai tehdään liuta tutkintoja eri aloilta, mutta mikään työ ei silti taaskaan tunnu omalta.

Aina on ruoho vihreämpää jossain muualla.

• monta tietä

Maisteriopintohin voi hakea toisellekin alalle, jos kandi sopii niihin. Tai lukea avoimessa ja hakea sitten väylän kautta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      310
      3248
    2. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      18
      2151
    3. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1850
    4. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1595
    5. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      411
      1489
    6. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      36
      1374
    7. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      222
      1263
    8. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1224
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      63
      1056
    10. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      20
      1000
    Aihe