Voiko alanvaihtaja jatkossa enää päästä opiskelemaan?

moi moi

Eilen päättyi haku tältä vuodelta, tuli taas haettua kolmeen eri kohteeseen. Mutta opiskelen jo tällä hetkellä yliopistossa, tosin alaa jolla en koe omaavani mitään mahdollisuuksia menestyä niin että saisin tutkinnon aikaan.

Nythän on tullut joku sellainen uudistus, että jos satut ottamaan paikan vastaan etkä koe pärjääväsi alalla tai se ei muuten kiinnosta, siitä tavallaan rangaistaan, eli menettää parhaat mahdollisuudet päästä uudelleen koulutukseen joskus tulevaisuudessa. Voisiko joku selventää asiaa? Minulla on siis yliopistopaikka vastaanotettuna 2012, eli ilmeisesti minut vielä lasketaan ensikertalaiseksi tästäkin eteenpäin.

Ja sitten sitä jossittelua: jos nyt kuvitellaan että pääsisin jollekin hakemistani aloista, mutta opiskelu ei edelleenkään onnistuisi ja haluaisin taas vaihtaa alaa vuoden parin päästä, niin olisiko minun käytännössä enää mahdollista päästä opiskelemaan uudelleen korkeakouluun, vaikka teoriassa toki näin olisikin? En oikein osaa lukea tuota asiaan liittyvää lakia...

8

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiukkkapipo

      Ei millään pahalla, mutta muutos opiskelijavalintaperusteisiin alkaa tuntua ihan hyvältä ratkaisulta. Varmaan juuri sinun kaltaistesi haahuilijoiden takia.

      • moi moi

        Mutta minkäs voit jos mikään ei elämässä kiinnosta mutta jotain olis pakko tehdä että voi elää?


      • vkvkvk
        moi moi kirjoitti:

        Mutta minkäs voit jos mikään ei elämässä kiinnosta mutta jotain olis pakko tehdä että voi elää?

        Mutta onko sen tekemisen pakko olla yliopistossa harhailua? Ala vaikka kalastajaksi! Silläkin elää, paremminkin kuin opiskelulla.


    • Helppis

      Luulisin, että aina uudessa haussa saat vähemmän pisteitä. Vaihda vaan pääainetta. Nyt sinun täytyy vain tutkiskella itseäsi, mitä haluat tällä hetkellä tehdä. Nämä ns. "uudet tai tuoreet hakijat" on monesti etulyöntiasemassa. Saavat hakupisteitä enemmän. Jos suorittaisit vaikkapa jostain aineesta kandin tutkinnon, niin voisit hakea vaikka eri alojen maisteriohjelmiin aikuisopiskelijana. Kandia ei ole vaikea hankkia. Tutkinto tuo turvaa sekä työelämään että opiskeluun. On olemassa monia vaihtoehtoja jatkaa tilanteestasi.

    • Niin ja

      voisit opiskella avoimen yliopiston kautta jotain sinua kiinnostavaa alaa, jotkut perusopinnot. Hakutilanteessa ne olisi sinulle hyödyksi.

    • gsdgfsfgsdfeeeee
      • hyväjuttu

        Uudistus ei ole ollenkaan huono, se on hyvä. Saisi tulla joku tolkku ja roti sille, että parin vuoden välein viedään opiskelupaikka ja se opiskelu ei sitten taaskaan ollut se oma juttu. Tai tehdään liuta tutkintoja eri aloilta, mutta mikään työ ei silti taaskaan tunnu omalta.

        Aina on ruoho vihreämpää jossain muualla.


    • monta tietä

      Maisteriopintohin voi hakea toisellekin alalle, jos kandi sopii niihin. Tai lukea avoimessa ja hakea sitten väylän kautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1488
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe