Muovista (esim. POM) pitäisi sorvata uudet laakerit. Nykyiset ovat olleet mitoiltaan 45/40 x 47 mm (peräsinakselin halkaisija 40 mm). Vene on 27 jalkaa. Millainen välys voisi olla hyvä akselin ja laakerin välillä ja millainen ahdiste vannasputken/laakerin välillä? Vuorokauden upotuksessa materiaalin veden imeytymiseksi annetaan 0,2 %. Laiturissa alalaakerikin on vedenpinnan yläpuolella, joten tuon huomioiminen pitäisi riittää. 40 mm mitalla tuo tekee 0,08 mm, joten kovin tarkkaa tästä ei voi tehdä. Kellään kokemuksia hyvistä mitoista?
Peräsimen laakereiden mitoitus
5
455
Vastaukset
- seppomartti
Mittaa myös peräsinakselin paksuus liukulaakerin kohdalta. Minulla oli kulunut 0.1mm eli halkaisija oli 0,2 ohuempi. Jos on kulumaa niin uuden laakerin halkaisija tulee olla 40,00 jotain pientä, että saat paikalleen. Koetin saada POM-laakerin paikalleen kuumentamalla ilmapuhaltimella laakeria ja peräsinakseli oli pakkasyön jäljiltä muutaman asteen miinuksella. Tasan sama halkaisija ei riittänyt mutta 0,05mm riitti ahtaasti. Kuluman vuoksi tulee olemaan pieni klappi vaihdon jälkeen. Jos akselin kuluma on isompi niin sitten voi holkittaa. Ks Jefan sivujen ohje.
- Bossu
Otapa yhteyttä tuonne. Tekivät minulle laakerit ja vannasputken peräsimeen, maksoi ehkä satasen.
http://www.mepratuote.fi/index.php?page=yhteystiedot - seppomartti
Helsingissä POM sorvaus onnistuu Protoshopissa Otaniemessä. 100€ alv minimiveloituksella. Kaksi laakeria vähemmällä kuin 200 alv.
- FF 27 Charlotta
Kiitokset tekijäinfosta, mutta mulla on sorvit jne. käytettävissä. Ts. haluan tehdä tämän itse.
- Ohlsonin peräsin
FF 27 Charlotta kirjoitti:
Kiitokset tekijäinfosta, mutta mulla on sorvit jne. käytettävissä. Ts. haluan tehdä tämän itse.
Täällä vanhan Ohlsonin uusi omistaja ihmettelee peräsimen akselin suuntaista liikettä noin 10 milliä,ei sentään nouse alaholkista pois. Onko syytä huoleen, tietääkö joku rakenteesta?
Säteen suunnassa ei klappia tunnu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1067688
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1075868- 835147
- 1394516
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113200- 552937
- 572891
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562036