Swan-veneistä

swaneista kiinnostunut

Muistan kuulleeni, että Swaneista löytyy yksi epäsuositumpi malli, joka ei yllä muiden tasolle. Mikä malleista ja keneltä suunnittelijalta mahtaa olla kyseessä?

23

2637

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+19
      • MauHau

        Niin, ja tuostahan tuli sittemmin Nauticat 52 ja myöhemmin 515 tms. Suunnittelija S&S niinkuin Nautor 43ssakin, jota tuli Nauticat 43. Molempien suunnittelijaksi taitaa Nauticat-veistämö mainita Kai Gustafsssonin...


      • Clubimalli
        MauHau kirjoitti:

        Niin, ja tuostahan tuli sittemmin Nauticat 52 ja myöhemmin 515 tms. Suunnittelija S&S niinkuin Nautor 43ssakin, jota tuli Nauticat 43. Molempien suunnittelijaksi taitaa Nauticat-veistämö mainita Kai Gustafsssonin...

        Nauticat 52 on aivan erilainen kuin Nauticat 515.
        52 on kaksimastoinen moottoripurjehtija ja 515 on ohjaamollinen purjevene, sluuppi.  Nauticat on kyllä tehnyt viimeisen noin kuuden vuoden aikana myös mallia 525, joka vaikuttaa 52:n ja 515:n onnistuneelta risteytykseltä.

        Jos puhutaan uudemmista Swaneista, voitaneen mallia Club Swan 42 pitää myös muista Swaneista poikkeavana. Ne on tehty Virossa, eivätkä ehkä siksi ole "oikeita Swaneja". Tämä on kuitenkin aivan reilusti esiintuotu seikka ja siten poikkeaa monesta muusta Virossa tai Puolassa rakennetusta, nimellisesti länsiveneestä.


      • Bossu
        Clubimalli kirjoitti:

        Nauticat 52 on aivan erilainen kuin Nauticat 515.
        52 on kaksimastoinen moottoripurjehtija ja 515 on ohjaamollinen purjevene, sluuppi.  Nauticat on kyllä tehnyt viimeisen noin kuuden vuoden aikana myös mallia 525, joka vaikuttaa 52:n ja 515:n onnistuneelta risteytykseltä.

        Jos puhutaan uudemmista Swaneista, voitaneen mallia Club Swan 42 pitää myös muista Swaneista poikkeavana. Ne on tehty Virossa, eivätkä ehkä siksi ole "oikeita Swaneja". Tämä on kuitenkin aivan reilusti esiintuotu seikka ja siten poikkeaa monesta muusta Virossa tai Puolassa rakennetusta, nimellisesti länsiveneestä.

        Swan 42 club olikin tarjouskilpailun tulos, joten hintaa piti saada alas. Niillä kai pyöritään marinan tuntumassa, joten avomerikestävyys ei taida olla niin keskeinen seikka.


      • 90+323
        Bossu kirjoitti:

        Swan 42 club olikin tarjouskilpailun tulos, joten hintaa piti saada alas. Niillä kai pyöritään marinan tuntumassa, joten avomerikestävyys ei taida olla niin keskeinen seikka.

        Suomalaiset "mestaripurjehtijat" tietävät varmaankin miten swan 42 club kestää;-)


      • Bossu
        90+323 kirjoitti:

        Suomalaiset "mestaripurjehtijat" tietävät varmaankin miten swan 42 club kestää;-)

        Kyllä se varmaan kestää, mutta kohderyhmänä ei ole pitkät avomerilegit vaan kilpapurjehdus yksityyppiluokassa. Näin ollen rungon kestävyys ei ole niin kriittinen seikka kuin hinta.


      • 342+22
        Bossu kirjoitti:

        Kyllä se varmaan kestää, mutta kohderyhmänä ei ole pitkät avomerilegit vaan kilpapurjehdus yksityyppiluokassa. Näin ollen rungon kestävyys ei ole niin kriittinen seikka kuin hinta.

        http://swan42.org/index.php/calendar/americas-calendar

        On noissa kisoissa pitkiä avomerilegejä ja swan 42 clubissa on aivan tarpeeksi hintaa, massaa ja kestävyyttä.


      • Bossu
        342+22 kirjoitti:

        http://swan42.org/index.php/calendar/americas-calendar

        On noissa kisoissa pitkiä avomerilegejä ja swan 42 clubissa on aivan tarpeeksi hintaa, massaa ja kestävyyttä.

        No enpä tarkoittanutkaan, ettei olisi, tarkoitin vain, että tavanomaiset Swanin ominaisuudet eivät olleet tuon veneen kohdalla niin tärkeitä. Senhän tilasi amerikkalainen venekerho tarjouskilpailun kautta. Ja kun vene osoittautui hyväksi, myytiin niitä muillekin.


      • 9010
        Bossu kirjoitti:

        No enpä tarkoittanutkaan, ettei olisi, tarkoitin vain, että tavanomaiset Swanin ominaisuudet eivät olleet tuon veneen kohdalla niin tärkeitä. Senhän tilasi amerikkalainen venekerho tarjouskilpailun kautta. Ja kun vene osoittautui hyväksi, myytiin niitä muillekin.

        Aika hienot tilat tuolla "venekerholla"
        http://www.nyyc.org/
        http://www.classicswan.org/popup_events.php?codice=3


    • 1r2333

      Kaikki kasari IOR mukaan piiretyt swanit ovat hirveitä purjehtia. Painoa on 2-3 kertaa enemmän kuin nykyveneissä ja rungo muoto ei suosi kryssiä eika avotuulta.

      Tasoitussäännöt kuten IOR ja IMS tuottavat hitaita veneitä, muuten ei tasoitussäntökisoissa pärjää, jos mittaluku ei ole edullinen.

      • jos osaa

        Ne eivät surffaa kuten nykyiset, mutta ovat silti kaikkea muuta kuin hirveitä purjehdittavia. Tietysti pitää nyt noin yleisesti ottaen osata purjehtia jodlaria paremmin. Se ei taida olla kovinkaan kova vaatimus.


      • havainto
        jos osaa kirjoitti:

        Ne eivät surffaa kuten nykyiset, mutta ovat silti kaikkea muuta kuin hirveitä purjehdittavia. Tietysti pitää nyt noin yleisesti ottaen osata purjehtia jodlaria paremmin. Se ei taida olla kovinkaan kova vaatimus.

        Uppotukkiveneiliät eivät edes osaa ostaa hyvin purjehtivia veneitä ja siksi paha olo puretaan nettiin.


      • Antilla 36

        Uudet tasoitussääntöihin piiretyt veneet ovat kyllä aika nopeita etenkin jos verrataan yleiseen venefleettiin. Toki tasoitussäännöillä voi kisata myös kisakunnossa olevalla 'hitaalla' veneelläkin, mutta ei siitä mitään erityistä etua saa. Taoitussäännöt ovat kehittyneet niin, että nykyään on hyvin vaikea suunnitella 'voittaja' venettä ainakaan ORC luokkaan. Tärkeintä arvokisoissa on päästä oman fleetin nopeimpien veneiden joukkoon. Sen merkitys on paljon suurempi, kuin 'porsaanreikien' etsiminen säännöstä. Siksi itse panostakin ratakisoissa OD luokkaan ja avomerikisoissa sitten ORC:hen omalla veneellä.

        IRC ja ORC tasoitusluokissa on pärjätty sekä uusilla että vahoilla konstruktioilla, mutta parhaiten keskimäärin pärjäävät suhteellisen uudet konstruktiot etenkin IRC-luokassa.
        Vanhat IOR kisaveneet ovat kyllä varsin nopeita kovemmilla krysseillä ja kevyillä avotuulilla. Ei niillä toki uusille konstruktioille pärjää varsinkaan kovilla avotuulilla, mutta ovat kuitenkin joka suuntaan yleensä nopeampia, kuin saman aikakauden ns. perheveneet. Olisi vanha S&S Swan 37 Tarantella vielä tänäkin päivänä aika paha nakki kovalla kryssillä. He eivät tosin enää kisaile tai tiedä sitten jos vaikka taas tänä vuonna ;-)


      • jos osaa
        havainto kirjoitti:

        Uppotukkiveneiliät eivät edes osaa ostaa hyvin purjehtivia veneitä ja siksi paha olo puretaan nettiin.

        Tuntuu se paha olo olevan erityisesti jodlarin ongelma. Ei ainakaan Swanin omistajilla, ei uusien, eikä vanhojen, ole paha olo. Itsellä ei Swania ole, mutta useampia omistajia tunnen.


      • Yodlaladiuu

        Bavariaa parempia?


    • ArsLongaVitaBrevis

      No, esteettisesti muiden tasolta taitaa jäädä German Frersin Swanit 90-luvun puolivälistä.

      Kattoikkunakaistaleet eivät oikein kosketa herkkää taiteilijan sisimpääni.

      • Andrew Winchin idea

        "Kattoikkunakaistaleet" olivat tietääkseni Andrew Winchin designia. Argentiinalainen German Frers piirsi rungot.
        Andrew Winchin idea oli luoda valoa ja avaruutta sisätiloihin kattoikkunoillaan. Kattoikkunamuoti levisi Swan 36 ja 40:n jälkeen muihinkin veneisiin, mutta näytti kuihtuvan muutamassa vuodessa.
        Ehkä kattoikkunamuodissa oli esteettisten näkökohtien lisäksi muutakin haittaa. Ainakin olivat liukkaita astua päälle. Nautor palasi perinteinsempään ikkunamuotiin, mutta Greman Frers jäi pääsuunnittelijaksi.


    • seppomartti

      Kattoikkunat ovat tulossa takaisin muotiin. Valoisuuden lisäksi hyvänä ominaisuutena on purjetrimmin näkeminen sisältä. Heikkona puolena liukkauden ( jota voi torjua mustilla liukuestetarroilla) lisäksi on rungon jäykkyyden mahdollinen heikkeneminen ja tiivistysongelmat.
      Eikös Frers Swanit ole kuitenkin nopeampia kuin S&S designit?

      • nyky-S&S

        Eiköhän 1970-luvun S&S Swan-klassikot ole monin tavoin erilaisia kuin uudemmat ja varsinkin nykyiset Frersin piirtämät Swanit.
        Varmaankin uudet konstruktiot ovat yleensäkin keveämpiä ja nopeampia kuin vanhat. Ehkä mittalukujen vertailu kertoisi jotain….Pikkuveneitä Nautor ei enää valmista kuten ei Baltic Yachtsikaan.

        S&S:n suunnittelemia runkomuotoja toteutetaan sentään yhä vielä, vaikka ei Nautorilla. Tässä esimerkki: http://www.youtube.com/watch?v=3rtQAUEGQyA
        Polaarit olisi kiva nähdä.


      • ArsLongaVitaBrevis

        Kattoikkunat on ihan jees, nuo Winchin kaistaleet sen sijaan melkoinen huti. Kiitokset tuosta tiedosta, nykyiset German Frersin veneet ovat toki ihan muodin mukaisia.

        Purjeiden trimmaus sisältä käsin ei taida olla kaikista varovaisimpien veneilijöiden hommaa muun tähystyksen puolesta.


      • seppomartti
        ArsLongaVitaBrevis kirjoitti:

        Kattoikkunat on ihan jees, nuo Winchin kaistaleet sen sijaan melkoinen huti. Kiitokset tuosta tiedosta, nykyiset German Frersin veneet ovat toki ihan muodin mukaisia.

        Purjeiden trimmaus sisältä käsin ei taida olla kaikista varovaisimpien veneilijöiden hommaa muun tähystyksen puolesta.

        Kattoikkunasta kippari näkee salongin soffalta kuinka hereillä miehistö on.


    • Ex s&s

      Kysymys on provo.

      • Jodlarilta joutuisasti

        ...mr jololadilaa on niin krpiintynyt ainokaiseen kokemukseensa S47:n messipoikama että vieläkin ketuttaa ja pitää juippupursia moittia. Yritti poju kelissä tulla kannelle raikkaita tuulia nuuhkimaan mutta me määrättiin se takaisin vessoja 47:n pesemään. Se onkin ainoa homma jonka se oikeesti osaa. Hänen pikkuruinen aloittelijaveneensä ei vaan kelpaa kenellekkään mutta sitkeästi se on myynnissä. Tosimiehet seilaa jo (jotkut Swaneillakin) mutta jodlari se seilaa juutuubissa. Niinkuin aina, poloinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2284
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1499
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe