Muistan kuulleeni, että Swaneista löytyy yksi epäsuositumpi malli, joka ei yllä muiden tasolle. Mikä malleista ja keneltä suunnittelijalta mahtaa olla kyseessä?
Swan-veneistä
23
2543
Vastaukset
- 1+19
Mahdatko tarkoittaa näitä Nautorin tekemiä moottoripurjehtijoita:
http://www.yachtworld.fi/veneet/1976/Nautor-Nautor-50-2399192/country.espanja#.Uz-bY6h_sdA
No tuotahan ei kehdattu edes sanoa Swaniksi, vaikka onkin samalla Nautorin pajalla veistetty...- MauHau
Niin, ja tuostahan tuli sittemmin Nauticat 52 ja myöhemmin 515 tms. Suunnittelija S&S niinkuin Nautor 43ssakin, jota tuli Nauticat 43. Molempien suunnittelijaksi taitaa Nauticat-veistämö mainita Kai Gustafsssonin...
- Clubimalli
MauHau kirjoitti:
Niin, ja tuostahan tuli sittemmin Nauticat 52 ja myöhemmin 515 tms. Suunnittelija S&S niinkuin Nautor 43ssakin, jota tuli Nauticat 43. Molempien suunnittelijaksi taitaa Nauticat-veistämö mainita Kai Gustafsssonin...
Nauticat 52 on aivan erilainen kuin Nauticat 515.
52 on kaksimastoinen moottoripurjehtija ja 515 on ohjaamollinen purjevene, sluuppi. Nauticat on kyllä tehnyt viimeisen noin kuuden vuoden aikana myös mallia 525, joka vaikuttaa 52:n ja 515:n onnistuneelta risteytykseltä.
Jos puhutaan uudemmista Swaneista, voitaneen mallia Club Swan 42 pitää myös muista Swaneista poikkeavana. Ne on tehty Virossa, eivätkä ehkä siksi ole "oikeita Swaneja". Tämä on kuitenkin aivan reilusti esiintuotu seikka ja siten poikkeaa monesta muusta Virossa tai Puolassa rakennetusta, nimellisesti länsiveneestä. - Bossu
Clubimalli kirjoitti:
Nauticat 52 on aivan erilainen kuin Nauticat 515.
52 on kaksimastoinen moottoripurjehtija ja 515 on ohjaamollinen purjevene, sluuppi. Nauticat on kyllä tehnyt viimeisen noin kuuden vuoden aikana myös mallia 525, joka vaikuttaa 52:n ja 515:n onnistuneelta risteytykseltä.
Jos puhutaan uudemmista Swaneista, voitaneen mallia Club Swan 42 pitää myös muista Swaneista poikkeavana. Ne on tehty Virossa, eivätkä ehkä siksi ole "oikeita Swaneja". Tämä on kuitenkin aivan reilusti esiintuotu seikka ja siten poikkeaa monesta muusta Virossa tai Puolassa rakennetusta, nimellisesti länsiveneestä.Swan 42 club olikin tarjouskilpailun tulos, joten hintaa piti saada alas. Niillä kai pyöritään marinan tuntumassa, joten avomerikestävyys ei taida olla niin keskeinen seikka.
- 90+323
Bossu kirjoitti:
Swan 42 club olikin tarjouskilpailun tulos, joten hintaa piti saada alas. Niillä kai pyöritään marinan tuntumassa, joten avomerikestävyys ei taida olla niin keskeinen seikka.
Suomalaiset "mestaripurjehtijat" tietävät varmaankin miten swan 42 club kestää;-)
- Bossu
90+323 kirjoitti:
Suomalaiset "mestaripurjehtijat" tietävät varmaankin miten swan 42 club kestää;-)
Kyllä se varmaan kestää, mutta kohderyhmänä ei ole pitkät avomerilegit vaan kilpapurjehdus yksityyppiluokassa. Näin ollen rungon kestävyys ei ole niin kriittinen seikka kuin hinta.
- 342+22
Bossu kirjoitti:
Kyllä se varmaan kestää, mutta kohderyhmänä ei ole pitkät avomerilegit vaan kilpapurjehdus yksityyppiluokassa. Näin ollen rungon kestävyys ei ole niin kriittinen seikka kuin hinta.
http://swan42.org/index.php/calendar/americas-calendar
On noissa kisoissa pitkiä avomerilegejä ja swan 42 clubissa on aivan tarpeeksi hintaa, massaa ja kestävyyttä. - Bossu
342+22 kirjoitti:
http://swan42.org/index.php/calendar/americas-calendar
On noissa kisoissa pitkiä avomerilegejä ja swan 42 clubissa on aivan tarpeeksi hintaa, massaa ja kestävyyttä.No enpä tarkoittanutkaan, ettei olisi, tarkoitin vain, että tavanomaiset Swanin ominaisuudet eivät olleet tuon veneen kohdalla niin tärkeitä. Senhän tilasi amerikkalainen venekerho tarjouskilpailun kautta. Ja kun vene osoittautui hyväksi, myytiin niitä muillekin.
- 9010
Bossu kirjoitti:
No enpä tarkoittanutkaan, ettei olisi, tarkoitin vain, että tavanomaiset Swanin ominaisuudet eivät olleet tuon veneen kohdalla niin tärkeitä. Senhän tilasi amerikkalainen venekerho tarjouskilpailun kautta. Ja kun vene osoittautui hyväksi, myytiin niitä muillekin.
Aika hienot tilat tuolla "venekerholla"
http://www.nyyc.org/
http://www.classicswan.org/popup_events.php?codice=3
- 1r2333
Kaikki kasari IOR mukaan piiretyt swanit ovat hirveitä purjehtia. Painoa on 2-3 kertaa enemmän kuin nykyveneissä ja rungo muoto ei suosi kryssiä eika avotuulta.
Tasoitussäännöt kuten IOR ja IMS tuottavat hitaita veneitä, muuten ei tasoitussäntökisoissa pärjää, jos mittaluku ei ole edullinen.- jos osaa
Ne eivät surffaa kuten nykyiset, mutta ovat silti kaikkea muuta kuin hirveitä purjehdittavia. Tietysti pitää nyt noin yleisesti ottaen osata purjehtia jodlaria paremmin. Se ei taida olla kovinkaan kova vaatimus.
- havainto
jos osaa kirjoitti:
Ne eivät surffaa kuten nykyiset, mutta ovat silti kaikkea muuta kuin hirveitä purjehdittavia. Tietysti pitää nyt noin yleisesti ottaen osata purjehtia jodlaria paremmin. Se ei taida olla kovinkaan kova vaatimus.
Uppotukkiveneiliät eivät edes osaa ostaa hyvin purjehtivia veneitä ja siksi paha olo puretaan nettiin.
- Antilla 36
Uudet tasoitussääntöihin piiretyt veneet ovat kyllä aika nopeita etenkin jos verrataan yleiseen venefleettiin. Toki tasoitussäännöillä voi kisata myös kisakunnossa olevalla 'hitaalla' veneelläkin, mutta ei siitä mitään erityistä etua saa. Taoitussäännöt ovat kehittyneet niin, että nykyään on hyvin vaikea suunnitella 'voittaja' venettä ainakaan ORC luokkaan. Tärkeintä arvokisoissa on päästä oman fleetin nopeimpien veneiden joukkoon. Sen merkitys on paljon suurempi, kuin 'porsaanreikien' etsiminen säännöstä. Siksi itse panostakin ratakisoissa OD luokkaan ja avomerikisoissa sitten ORC:hen omalla veneellä.
IRC ja ORC tasoitusluokissa on pärjätty sekä uusilla että vahoilla konstruktioilla, mutta parhaiten keskimäärin pärjäävät suhteellisen uudet konstruktiot etenkin IRC-luokassa.
Vanhat IOR kisaveneet ovat kyllä varsin nopeita kovemmilla krysseillä ja kevyillä avotuulilla. Ei niillä toki uusille konstruktioille pärjää varsinkaan kovilla avotuulilla, mutta ovat kuitenkin joka suuntaan yleensä nopeampia, kuin saman aikakauden ns. perheveneet. Olisi vanha S&S Swan 37 Tarantella vielä tänäkin päivänä aika paha nakki kovalla kryssillä. He eivät tosin enää kisaile tai tiedä sitten jos vaikka taas tänä vuonna ;-) - jos osaa
havainto kirjoitti:
Uppotukkiveneiliät eivät edes osaa ostaa hyvin purjehtivia veneitä ja siksi paha olo puretaan nettiin.
Tuntuu se paha olo olevan erityisesti jodlarin ongelma. Ei ainakaan Swanin omistajilla, ei uusien, eikä vanhojen, ole paha olo. Itsellä ei Swania ole, mutta useampia omistajia tunnen.
- Yodlaladiuu
Bavariaa parempia?
- ArsLongaVitaBrevis
No, esteettisesti muiden tasolta taitaa jäädä German Frersin Swanit 90-luvun puolivälistä.
Kattoikkunakaistaleet eivät oikein kosketa herkkää taiteilijan sisimpääni.- Andrew Winchin idea
"Kattoikkunakaistaleet" olivat tietääkseni Andrew Winchin designia. Argentiinalainen German Frers piirsi rungot.
Andrew Winchin idea oli luoda valoa ja avaruutta sisätiloihin kattoikkunoillaan. Kattoikkunamuoti levisi Swan 36 ja 40:n jälkeen muihinkin veneisiin, mutta näytti kuihtuvan muutamassa vuodessa.
Ehkä kattoikkunamuodissa oli esteettisten näkökohtien lisäksi muutakin haittaa. Ainakin olivat liukkaita astua päälle. Nautor palasi perinteinsempään ikkunamuotiin, mutta Greman Frers jäi pääsuunnittelijaksi.
- seppomartti
Kattoikkunat ovat tulossa takaisin muotiin. Valoisuuden lisäksi hyvänä ominaisuutena on purjetrimmin näkeminen sisältä. Heikkona puolena liukkauden ( jota voi torjua mustilla liukuestetarroilla) lisäksi on rungon jäykkyyden mahdollinen heikkeneminen ja tiivistysongelmat.
Eikös Frers Swanit ole kuitenkin nopeampia kuin S&S designit?- nyky-S&S
Eiköhän 1970-luvun S&S Swan-klassikot ole monin tavoin erilaisia kuin uudemmat ja varsinkin nykyiset Frersin piirtämät Swanit.
Varmaankin uudet konstruktiot ovat yleensäkin keveämpiä ja nopeampia kuin vanhat. Ehkä mittalukujen vertailu kertoisi jotain….Pikkuveneitä Nautor ei enää valmista kuten ei Baltic Yachtsikaan.
S&S:n suunnittelemia runkomuotoja toteutetaan sentään yhä vielä, vaikka ei Nautorilla. Tässä esimerkki: http://www.youtube.com/watch?v=3rtQAUEGQyA
Polaarit olisi kiva nähdä. - ArsLongaVitaBrevis
Kattoikkunat on ihan jees, nuo Winchin kaistaleet sen sijaan melkoinen huti. Kiitokset tuosta tiedosta, nykyiset German Frersin veneet ovat toki ihan muodin mukaisia.
Purjeiden trimmaus sisältä käsin ei taida olla kaikista varovaisimpien veneilijöiden hommaa muun tähystyksen puolesta. - seppomartti
ArsLongaVitaBrevis kirjoitti:
Kattoikkunat on ihan jees, nuo Winchin kaistaleet sen sijaan melkoinen huti. Kiitokset tuosta tiedosta, nykyiset German Frersin veneet ovat toki ihan muodin mukaisia.
Purjeiden trimmaus sisältä käsin ei taida olla kaikista varovaisimpien veneilijöiden hommaa muun tähystyksen puolesta.Kattoikkunasta kippari näkee salongin soffalta kuinka hereillä miehistö on.
- Ex s&s
Kysymys on provo.
- Jodlarilta joutuisasti
...mr jololadilaa on niin krpiintynyt ainokaiseen kokemukseensa S47:n messipoikama että vieläkin ketuttaa ja pitää juippupursia moittia. Yritti poju kelissä tulla kannelle raikkaita tuulia nuuhkimaan mutta me määrättiin se takaisin vessoja 47:n pesemään. Se onkin ainoa homma jonka se oikeesti osaa. Hänen pikkuruinen aloittelijaveneensä ei vaan kelpaa kenellekkään mutta sitkeästi se on myynnissä. Tosimiehet seilaa jo (jotkut Swaneillakin) mutta jodlari se seilaa juutuubissa. Niinkuin aina, poloinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1971173Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 53851
- 90850
- 46839
- 55789