Paniikkihäiriö ja oudot oireet

Pelokas ihminen

Hei! Minulla on ollut paniikkihäiriä vuodesta 2010. Se pysyi lievänä kunnes helmikuussa alkoi tulla voimakkaampia oireita:
- Sydän alkoi hakkaamaan täysillä
- Sitten hengitysvaikeudet
- Ensimmäisellä kerralla sekosin, koska luulin tukehtuvani. (Kuulostaa typerältä, mutta luulin oikeesti, että se on jotain vakavaa kun en meinannut saada henkeä kunnolla)
- Voimakas kuolemanpelko ja harhaluulot

Sitten tähän väliin pieni kysymys: Esiintyykö paniikkihäiriössä erilaisia päänsärkyjä/kipuja? Sillä minulla oli/on ollut pisteleviä pään kipuja ja muita voimakkaita kipuja ja särkyjä. Koko pään alueella, enimmäkseen sivuilla, takaraivossa ja vähän myös otsan alueella ja hieman ohimoiden yläpuolella.
Tässä vielä mainitsen, että olen huononäköinen (En näe pitkälle, mutta näköni alkaa olla jo niin huono, että koneella ollessani tekstin erottaminen alkaa olla vaikeaa. pitää olla melkein naama kiinni näytössä. Minulla on lasit, mutten käytä vaikka pitäisi alkaa käyttämään.) Ja olen 40 kg ylipainoinen.

Sitten outoihin oireisiin:
Viiltävä kipu keuhkojen kohdalla (Yleensä oikealla puolella) = En tiedä mistä johtuu, mutta sitä on ollut nyt hieman harvemmin.
Valuva tunne päässä, = siis tuntuu, että jotain kylmää valuisi päässäni vaikka ei valu oikeasti. Se vain tuntuu siltä. Äitini sanoi, että se johtuisi masennuksesta, muuta en sitten tiedä.
Nielemisen vaikeus = Tämäkin oire vaihtelee, välillä pystyn nielemään normaalisti ja välillä se on vaikeampaa. (Paniikkihäiriön oire?)
Pistelyn tunne jaloissa ja käsissä = Tätä on harvemmin myös..

Auttakaa jos voitte :) (Anteeksi jos kirjoitukseni ei ole kovin äidinkielen sääntöjen mukaista, mutta oikeinkirjoittamisessa minulla on aina ollut vaikeuksia.)

15

3321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ker Ro

      Ikäsi?
      Sukupuoli?
      Harrastukset?
      Tupakoitko?

      • Pelokas ihminen

        - 18
        - Tyttö
        - Ei oikein muuta kun vien koiraa lenkille päivittäin.
        . En


    • Kiinnitä huomio

      hengitykseesi. Luultavasti hengität väärin, hyperventilaatio tai pidättelet huomaamatta hengitystäsi niin että pörryttää ja joka paikkaa alkaa pistelemään.

      Sisäilmaongelmat muuttavat ihmisten hengittämistä ja tuovat juuri kuvaamiesi kaltaisia oireita. Luultavasti oleskelet jatkuvasti huoneistossa jossa koneellinen ilmastointi ei anna tarpeeksi happea ja kierrättää samoja pölyjä huoneista/kerroksesta toiseen.

      Kerrostaloissa ilmaston laatu vaihtelee kovastikin eri kerroksissa, koska kone ei kykene pitämään sitä normaalina.

    • Maritza

      Kyllä rinnassa voi tuntua kipua paniikissa, lihakset jännittyvät ja se lisää kipuilua koko kehossa, pistelyn tunne raajoissa on hyvin yleistä, ainakin itselläni ollut, käy paniikkihäiriöyhdistyksen sivuilla ka wikipediassa katsomassa oireita, ei todellakaan johdu sisäilmasta nuo oireet, tsemiä.

    • kultakala4

      Mulla oli samankaltaisia oireita, tosin nykimistä, tärinää, harhoja, vatsa meni sekasin tosi useesti, enkä saanut unta.
      Mutta yllätyin kun tajusin et kyse oli itsevihasta, en hyväksynyt itteeni semmosena kun olin. Nyt oon päässy oireista kun olen hyväksynyt itseni sellaisena kun olen, enkä ihannoi muita. Äitisi saattoi olla oikeassa, masennuksesta , mutta sen tiedän että itsevihasta tulee myös masennusta ja muita oireita koska oon kokenut ne. Mitä mieltä ite oot? jos itsevihaan muutenkin jää koukkuun niin siitä on tosivaikeeta päästä pois. Nykyään ihannoidaan täydellisyyttä ja muuta roskaa en ihmettele yhtään et monella olis tällästä..

      • Pelokas ihminen

        En oikein ajattele itsestäni mitään. Olo tuntuu jotenkin tyhjältä ja tunttuu etten haluaisi elää, mutta myös kuolema pelottaa. En tämän paremmin oikein osaa selittää.


      • kultakala4
        Pelokas ihminen kirjoitti:

        En oikein ajattele itsestäni mitään. Olo tuntuu jotenkin tyhjältä ja tunttuu etten haluaisi elää, mutta myös kuolema pelottaa. En tämän paremmin oikein osaa selittää.

        Oot 18-vuotias, sul on vasta elämä edessä.. no joo ehkä sun mudeskin sano noin. Mulla oli samanlaisia tuskan tunteita jo 12 vuotiaasta lähtien, ite olen 21 v mies nyt. Mutta mulla ne oireet oli laukaissut viha johtuen mun menneisyydestä ja se etten pystynyt hyväksymään itseeni sellaisena kuin olin. Nyt olen päässyt oireista ja itsemurha ajatuksista. Luulen ettet vaan hyväksy itseäsi sellaisena kuin olet ja et sulla saattaa olla menneisyydessä jotain, mutta tämän on vain ajatus en ole lääkäri mutta tiedät varmaan itse itsesi paremmin. Kun olin päästänyt sen kertyneen vihan mkä mun sisällä oli sekä hyväksynyt itseni sellaisena kuin olin, tuntu tosi hyvältä. Mutta tää on tosi pitkä prosessi riippuu taakasta ja voin sanoo et se vie aikaa, mitään ei saa hetkessä takaisin. Kehotan käymään psykologilla tai saamaan jonkun ammattilaisen analyysin tästä. Jos tuntuu ettei auta niin kokeile tota mun tapaa. Hyvä jos auttoi :)


      • Anonyymi
        Pelokas ihminen kirjoitti:

        En oikein ajattele itsestäni mitään. Olo tuntuu jotenkin tyhjältä ja tunttuu etten haluaisi elää, mutta myös kuolema pelottaa. En tämän paremmin oikein osaa selittää.

        Onko sinulta otettu kilprauhas kokeet ?
        Kyllä nuo oireet ovat vaikeita kestää kun haluaisi ainoastaan että olisi terve.
        Mene lääkärille kertomaan näistä tuntemuksistasi niin saat asiallisen avun.
        Nuo virtauksen tunteet päässä on aika tavallisia juttuja masennuksen kanssa , joten menevät ohitse ajan kanssa.
        Ja sinähän tiedät että paniikkikohtaus ei tapa vaikka onkin se kaikista kamalin kun se lyö päälle.
        Jotain ihan uutta tarvitsisit elämässäsi , joka laittaa jaotukset muille radoille ,
        Niin moni nuori ihminen kärsii näistä tiloista, joten et ole ainoa, äminun pitää saada elämänhalua takaisin , ja tavallisesti sekin tulee ihan itsestään kun masennus lievenee.
        Raitis ilma ja liikunta on aina asia mikä on tarpeellista ihmiselle , samalla kun tiedetään ettei masennusta kärsivä näe siinä oikeastaan mitää parantavaa omaa tilaansa .
        Masennus paranee pienin askelin usein kaksi askelta eteenpäin ja yksi taakse päin, kunnes lopulta huomaa että se on poissa.
        Lääkehoito on joskus tarpeellinen näissä asioissa , joten ota yhteyttä lääkäriin että saat tarpeellisen avun tilaaai. Tsemppiä,


    • Pelokas ihminen

      Noniin päivittelen tässä uusia oireita: päässä edelleen erillaisia kipuja, tuntemuksia, särkyjä ja äkillisiä pistelyitä.

      1. Käteni puutui eilen hieman ja puutuminen ei ole paljoon nyt lähtenyt vieläkään, että mistäköhän johtuu.

      2. Yöllä sain kohtauksen: Olin juuri nukahtamassa kunnes tuntui, että tajuni lähtisi ja nousin äkkiä ylös pelästyneenä ja sydän alkoi hakata täysillä ja hengitysvaikeuksia tuli myös. samalla tuli pistelyä jalkoihin ja käsiin hieman. ja kylmä tunne valtasi pääni.

      Saan lääkityksen vasta ensi kuussa. Miten voin sietää tätä siihen asti?

    • studeramere

      Hypotyreoosi ja liikkumattomuudesta johtuvat lihasjännitykset.
      Tsemppiä.

    • Anonyymi

      Tämä on jo vanha ketju, mutta kommentoin, jos siitä on muille apua. Tuollaiset epämääräiset monimuotoiset oireet saattaisivat liittyä psyykkisten oireiden lisäksi hormonaaliseen epätasapainoon (mm kilpirauhanen) tai ravintopuutoksiin (mm B-vitamiinit, rauta). Kannattaa kyllä selvitellä terveydentilaa huolella, eikä vain alkaa käyttää mieliala/ahdistuslääkitystä.

      • Anonyymi

        Todella vanha ketju mutta aina ajnkohtainen asia sinänsä. Ihmiset voivat huonosti


    • Anonyymi

      Aina ajankohtainen ketju ... Kärsin aikoinaan paniikkihäiriöstä. Minulla kesti vuosia löytää syy paniikkiin. Paniikkihäiriö ei ole tunne vaan johtuu nimenomaan tunteen puutteesta. Kun joutuu tilanteeseen, jossa ei tiedä mitä tulisi tai mitä uskaltaa tuntea. On paljon ns. tunnelukkoja. Kun alkaa tuntemaan aitoja omia tunteita paniikki häviää. Koen olevani arka, pelokas, yksinäinen jne ... kun tämän hväksyy asiat paranee.

    • Anonyymi

      Minulla paniikkihäiriö johtui siitä, kun en hyväksynyt itseäni.
      Kohtaukset tulivat aina sosiaalisissa tilanteissa, ihmisiä oli vaikea kohdata, jännitti ihan tajuttomasti.
      Pidin itseäni huonona ihmisenä, täysin luuserina, ja samalla ajattelin, että muutkin pitävät ja ajattelevat minusta vaikka mitä. Kai pelkäsin, että kaikki mitä olin, ja mikä olin, näkyisi ulospäin.
      Jälkeenpäin toki ymmärtänyt, ettei mikään ulospäin näkynyt.
      Muutenkin sosiaaliset tilanteet helpottuivat ja paniikkikohtaukset loppuivat, kun opin hyväksymään itseni sellaisena kuin olen. Silloin vasta huomasin, että kyllä muutkin minut hyväksyvät.
      Selvisi, että paniikkini syynä oli huono itsetunto.

      • Anonyymi

        Tämä oli kuin läheisestäni juuri noilla sanoilla.Itsetuntoa voi kohottaa hyväksymällä itsensä,näin se on.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1750
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      5
      1040
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe