Kun on hyvä mieli - ei huoli provoilla!

Romaniperheen pää istutti meidän sydänmaan koltiaisten päihin sanaparin > ei huoli

4

89

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arimäki

Tuossa mainitsit nuo romanit. Heillä erilaisia kulttuuritapoja. Oli talvikeli. Romaniseurueen auto oli pysähtynyt liukkaalla kelillä.
      Mies oli ratissa ja kaksi naista työnsi autoa. Halusin auttaa miestä mäessä. Menin työntämään autoa naisten avuksi.
      Mies hyppäsi ratista ja käski minun häipyä. Heidän tapakulttuurinsa mukaan valkoinen ei saa auttaa tällaisessa asiassa.
      Varmaankin kilautetaan heimoveljelle avuntarpeesta. Heille kai tavallista, minua ihmetytti.

• ti.8.4

Tänään on romanien kansallispäivä. Kuulin äsken radiosta. Onko kansallinen vai EU-aluetta koskeva. Heillä ei omaa valtiota eikä lippua.
      Romaneja EU alueella yhteensä monia miljoonia. Hyvin syrjitty kansanryhmä. Mikään valtio ei hoida romanivähemmistöään tietääkseni Suomen tavoin.

Saamelaisilla on myös vastaava päivä 6.2, mutta myös oma värikäs lippu. Kalottialueella saamelaisia löytyy neljästä eri valtiosta.

• Ramoona*

Silmäilin hiukan tietoa tästä Suomen kalenterissa ensimmäistä kertaa olevasta kansainvälisestä romanipäivästä, jota vietetään eri puolilla Eurooppaa. Liputuspäivä tämä ei ainakaan Suomessa ole, mutta näyttää romaneilla olevan kansainvälinen lippu.

http://www.suomenromaniyhdistys.fi/index.html

Suomi on tosiaankin saanut kiitosta romaniväestön asioiden hoidosta, äskettäin luin esimerkiksi, että suurin osa romanilapsista käy esikoulun nykyisin. Elämäntapa ei ole enää liikkuva, joten lasten peruskoulutus muutenkin onnistuu. Romanit käyvät samoja kouluja ja asuvat samoilla aluiella kuin valtaväestö, heillä on samat velvollisuuden ja oikeudet. Romanikielen säilyttämistä valtio tukee, mutta käsittääkseni se ei ole kovin vahvoilla ainakaan nuorison keskuudessa.

Työllistyminen ei taida olla vielä valtaväestön luokkaa.
      Upeat tangolaulajat ovat tuoneet heitä valtaväestölle tutuiksi mitä myönteisimmässä mielessä.
      Tunnen erään romaniperheen henkilökohtaisesti, ja minua hymyilytti lämpimästi, kun siellä tyttövauva äskettäin nimettiin Ramonaksi.

• pyramidi ek.

Oli minullakin muutamia romaniystäviä siellä entisessä asuinpaikassani. Kyläiltiinkin muutaman kerran, lauleltiin, he omiaan ja minä omiani. Tykkäsivät kovasti siitä Domino, Domino, le printemps chant à moi Dominique....ja Zigeuner, du hast mein Herz gestohlen mit deiner Geige und mit deinem Gesang. ( Mustalainen, olet vienyt sydämeni viulullasi ja laulullasi)

Pitää taas kertoo se mustalaispikkupoikien kommentti, kun tulin kaupungin vuokraviljelypalstaltani. Näytin koristani, että olin käynyt porkkanoita ja sipuleita hakemassa sieltä palstalta, ni pojat: " Ai, mist sie varastit? "

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      74
      4988
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2781
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2544
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      26
      1953
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1862
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      1709
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      90
      1703
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      1583
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1348
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      94
      1210
    Aihe