Miksi oppilaan erottamista ei käytetä?

juupajeepa

Nykyäänhän se on kai jo mahdollista. Jos ei voi pitkäksi aikaa erottaa, niin voihan oppilas käydäaina välillä kokeilemassa, joko koulutyö sujuu. Ja saada uudet potkut, jos ei suju,siihen asti kunnes sujuu. Tai lopulta lopullinen erottaminen. Miksi opettajan pääasiallinen tehtävä olisi päivittäin testata psykologisen sodankäynnin taitojaan totteelemattomien oppilaitten kanssa? Puhun nyt todellisista ongelmaluokista ja -oppilaista, en mistään normaalista puheensorinasta luokassa. Eikö opettajan ja koulun tehtävä ole tarjota mahdollisuus koulunkäyntiin halukkaille? Nyt se ei toteudu, kun riehujaoppilailla on jokin käsittämätön oikeus vain pysyä luokassaan. Kysyn vaan: miksi näin? Siksikö vaan, kun pelottaa, mitä ihmiset sanoisivat? Luokka menköön täysin tärviölle mieluummin?

Tämäkin on varmaan sitä suomettumista, missä ei ole munaa tehdä tai sanoa mitään, millä olisi jotain painoarvoa. Kyllä muissa maissa uskalletaan! Säälittävä Suomi, joka antaa vallan lapsiterroristeille. :(

9

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ::::::::::::::::::::

      Siksi koska laki takaa oppivelvollisuusikäiselle lapselle oikeuden opetukseen. Ei voi olla kahta keskenään ristiriidassa olevaa lakia. Koska laki takaa oikeuden opetukseen, opettajien tulee huolehtia oppilaan opetuksesta myös erottamisen aikana. Arvaat varmaan, kiinnostaako suunnitella kriminaalille kotitehtäviä.

      Jos on todella noin hankala oppilas, kyse on yleensä vaikea-asteisesta ongelmasta, joka ei ole lapsen omassa hallinnassa. Taustalla on usein vyyhti surkeita kotioloja, oppimisvaikeuksia ja neurologista poikkeavuutta. Jos koulunkäynti on mahdotonta, vika ei ikinä ole täysin lapsen. Jos kotona ei saa ruokaa, kun äiti on aina kännissä, ja sitten on paha olo, jota puretaan riehumalla, niin ei koulu tässä tilanteessa voi hylätä lasta.

      Jos sinun kaavailusi toteutuisivat, syrjäytyneiden nuorten määrä räjähtäisi. Vaikka nykysysteemi ei pysty kaikkia pelastamaan, niin osan kuitenkin. Jos ja kun järki tulee joskus päähän, on ainakin se peruskoulun päättäri taskussa, mikä auttaa elämän alkuun ihmeesti.

      Jos lapset ovat pitelemättömiä, kannattaa aikuisten katsoa peiliin. En ole tavannut lasta, joka ei haluaisi pärjätä ja osata. Kaikilla ei vain ole kykyä ilman aikuisten asettamia rajoja päästä tavoitteisiin. Erottaminen ei ole rajan vetoa vaan hylkäys.

    • juupajeepa

      >>Siksi koska laki takaa oppivelvollisuusikäiselle lapselle oikeuden opetukseen.>>

      Toivottavasti emme kuitenkaan hukkaa maalaisjärkeä. Minusta ainut normaali tulkinta tälle laille on, että laki takaa oikeuden oppimiseen niille, jotka HALUAVAT OPPIA.
      Varmastikaan lain tarkoitus ei ole turvata häiriköintioikeuksia kenellekään. Ja kunnon häirikköhän estää tämän oppivelvollisuuden noudattamisen siihen halukkailta oppilailta, jos estää opettajaa tekemästä tehtäväänsä kunnolla. Kaiken huippu on, jos luokassa pidetään oppilasta, joka avoimesti tunnilla kiusaa toista oppilasta! Joo voihan olla, että laki sallii tämän, mutta silloin vastuullisen opettajan on oltava viisaampi ja vastuullisempi kuin maamme laki!

      Ja onhan muitakin lakeja: "Opetuksen järjestäjän tulee laatia opetussuunnitelman yhteydessä suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä sekä toimeenpanna suunnitelma ja valvoa sen noudattamista ja toteutumista."

      Ja mitä tapahtuisi, jos nämä häirikköoppilaat erotettaisiin? Sitä me emme tiedä, koska sitä ei ole koskaan kokeiltu! Yleensämaalaisjärjen noudattamisestaei seuraa pahaa vaan hyvää. Kyllä kaikista harrastuksista ja kerhoistakin ja hiekkalaatikkoleikeistä poistetaan toisten häiritsijät ja kiusaajat. Varmastikin opiskelemaan motivoituneiden oppilaiden ja opettajien tulikset ja mielenrauha paranisivat. Jäljelle jääneiden oppilaiden käytös paranisi, kun huonot esimerkit poistuisivat paikalta. Jäljelle jääneet parantaisivat käytöstään siksiin, koska erottamisen mahdollisuus olisi todellinen.Erittäin todennäköisesti iso osa erotetuista myös tulisivat katumapäälle ja palaisivat kouluun käytöksensä parantaneina. Häirikköoppilaat eivät ehkä ole yksin vastuussa käytöksestään, mutta ketään ei kuitenkaanpalvele se, että koulun oppitunnit ovat häiriköintiareenoita. Tämän koko käytännön sanoma häiriköille on: häiriköi kaikessa rauhassa. Älä pelkää, sinun ei koskaan tarvitse parantaa tapojasi.

      Jos tällaiset oppilaat todella pystyvät työllistymään tuollaisen kouluhistorian jälkeen, he pystyvät siihen myös ilman koko koulua.

      • juupajeepa

        Eli tahdon sanoa, että pitää katsoa myös, mitä menetetään nykysysteemillä. Kyllä siinä menetetään monen oppilaan kunnioitus yleensä aikuisväestöä kohtaan. Mikä on jo suuri ongelma maassamme.

        Ja joo, pitäisi järjestää erotetulle oppilaalle opetus kotonaan. Olisikohan se samaa sarjaa kuin lait "avustaja ei saa koskea oppilaaseen" tai "oppilasta ei saa poistaa käytävään ilman valvontaa" eli järjettömät lait, joita ei ole mahdollista tai oikein tarkoituskaan noudattaa. Eiköhän se nyt ole vanhempien tai sitten vaikka lastensuojelun tehtävä tämä opetuksen järjestäminen erotetulle. Oikeus erottamiseen laista kuitenkin löytyy.

        Ja kyllähän rangaistusten tarkoitus ja idea kautta aikojen on ollut myös muuttaa käytöstä paremmaksi. Ja näinkin ovat rangaistukset aina toimineet. Mistä tiedämme kokeilematta, että koulusta erotettavien kohdalla eivät rangaistukset voisi toimia näin?

        Ja entä se vast´ikään erotettu opettajaa lyönyt 13-vuotias? When there´s a will, there´s a way.


    • juupajeepa

      Ja miten ne kaikki häiriköt edes läpäisevät koko koulun kaikki? Johtuuko sekin vain siitä, että enää ei jätetä ketään luokalle?

    • juupajeepa

      Häiriköiden hyysääminen todella otetaan aina jonkun selkänahasta. Joka toiselle kumartaa, se toiselle pyllistää. Tätäkin ohjelmakuvausta vasten voi miettiä, millaisia arvoja on oikein kannattaa: http://ohjelmaopas.yle.fi/1-2215848

      Jos olisi se erottamisen pelote olemassa, se luultavasti vaikuttaisi ainakin tyttöihin myönteisesti ja voimakkaasti, koska tytöille on yleisesti aika tärkeää nauttia yleistä hyväksyntää.

      • Rangaistu

        Olen lähes 30 vuotta pystynyt mieltämään rangaistusasteikkomme ja elämään sen kanssa. Perjantaina tuli pohjanoteeraus, kun eräs vallanhimoinen kollega (mutta toisaalta liian työn vuoksi vallastansa eli varareksin paikasta luopunut) määräsi oman luokkansa oppilaiden lisäksi minun luokkani oppilaalle tunnin jälki-istuntoa koulualueelta poistumisesta. Tätä oli edeltänyt n. puolen tunnin hässäkkä ikkunasta seuraamisen myötä ... ja minun oppituntini sekä rehtorin työn häiritsimiseniin - tyyliin "kenenkähän tunti niillä mahtaa olla?".

        Kunpa olisivat jossain suhteessa ja mittakaavassa edes nykyiset rangaistukset! Ja voi tuota opettajan angstia! On muuten kaikesta päätellen mun vuoroni valvoa jälkkää!


      • Rangaistu
        Rangaistu kirjoitti:

        Olen lähes 30 vuotta pystynyt mieltämään rangaistusasteikkomme ja elämään sen kanssa. Perjantaina tuli pohjanoteeraus, kun eräs vallanhimoinen kollega (mutta toisaalta liian työn vuoksi vallastansa eli varareksin paikasta luopunut) määräsi oman luokkansa oppilaiden lisäksi minun luokkani oppilaalle tunnin jälki-istuntoa koulualueelta poistumisesta. Tätä oli edeltänyt n. puolen tunnin hässäkkä ikkunasta seuraamisen myötä ... ja minun oppituntini sekä rehtorin työn häiritsimiseniin - tyyliin "kenenkähän tunti niillä mahtaa olla?".

        Kunpa olisivat jossain suhteessa ja mittakaavassa edes nykyiset rangaistukset! Ja voi tuota opettajan angstia! On muuten kaikesta päätellen mun vuoroni valvoa jälkkää!

        Mitä tulee erottamiseen, niin varmaan se olisi toiminut esim. oman lapseni kohdalla: Olisin miettinyt, että riittääkö aikani lapsen kotona opettamiseen ja voisinko jotenkin vaikuttaa siihen, että lapsi sopeutuisi koulun opiskeluympäristöön. Olisin kyllä ymmärtänyt kollegoiden kannalta sen, että häiriköivä lapsi olisi pitänyt saada luokasta pois.

        Olen itse miettinyt kyseisen rangaistuksen mielekkyyttä sellaisen oppilaan kohdalla, joka on esim. käyttänyt opiskelun sijaan aikansa erilaisilla päivystysvastaanotoilla jonottamiseen, jotta saisi todistuksen sairaudestaan. Jos vapautettaisiin koulunkäynnistä, voisi keskittyä opiskeluun ja näyttöjen antamiseen sen sijaan, että pitäisi todistella kyvyttömyyttään.

        Tämä asia näyttää valitettavasti kulkevan sukupolvissa. Lapsi menisi mahdollisesti ojasta allikkoon tällaisen ratkaisun myötä. Tai kuten joku totesi, eihän sitä tiedä ...


    • Road Warrior

      Kehityshän menee siihen suuntaan, että ns. hyvät oppilaat siirtyvät kotiopetukseen tai hyviin yksityiskouluihin ja kaikki pelliltäpudonneet välimallin tyypit jäävät kouluihin mellastamaan. Laki on sama kaikille, mutta hyvätuloisille samantekevää miten laki toimii huonoille ihmisille.

    • Cheating out

      Kapitalistisessa rahantekoglobalisaatiossa reaaliaikainen ja interaktiivinen kumppanuus on tärkeää. Eristäminen on siis väärin ja rahallisten potentiaalien tuhlaamista. Oppilas, olipa hän kuinka tyhmä tai aggressiivinen, pitää osallistaa yhteistoiminnalliseksi agentiksi muuttamaan yhteiskuntaa individualistisemmaksi asiakkuusverkostoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      143
      10446
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      2983
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2809
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2117
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1689
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1616
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1587
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      82
      1378
    Aihe