REKKA-kuski lähellä ajaa bussin perään

huomannut

http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201404100090745_v0.shtml

Katsokaapa tarkasti, bussi oli menossa ohituskaistalle, mutta rekka tunki sinne samalle kaistalle. Vain Pohjolan Liikenteen Bussikuskin nopeat refleksit ja väistö vasemmalle pelasti 70 vakavalta kolarilta.

23

577

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rahtia 100 vuotta

      Molemmat tekivät virheitä. Turha syyttää ketään.
      Kummallakin huono tilannearvio. Puuauton olisi tarvinnut nostaa jalka pois kaasulta niin ei olisi tapahtumut muuta. Turhaan provosoitui.

      Jos käyttäytyisin noin niin saisin ajaa useamman kolarin kuukaudessa.

    • Lovipyörä maksaa

      Ei bussia ajeta bussikortilla,vaan järjellä ja mennään oikeaa kaistaa kun se on tyhjä. Että mä vihaan noita EB:n törppöilijöitä,kun ne joskus kiilaa sieltä motarin pikavuoropysäkiltä,kuin lontoon sumuun eikä välitä,kunhan vaan minä pysyn aikataulussani muiden ei niin väliä.

    • pussi

      Ketä se bussi ohitti?Ittiänsä vai?

    • Lovipyörä maksaa

      Se kiilas sen auton melkein kylkeen vaikka se p.aska tuli kolmion takaa.Taisi pelätä että jos en pysy aikataulussa niin joudun takaisin ajaan ympyrää paikallislinjaan.Samanlailla EB:t ajelee rampeilta rekkojen eteen kun mummoilla on kiire tallinnanlaivalle hakeen kaljaa.

      • jbbkjbk

        puukuski oli ihan puusilmä, pois tuommoiset liikenteestä.


      • loppu
        jbbkjbk kirjoitti:

        puukuski oli ihan puusilmä, pois tuommoiset liikenteestä.

        Piti kanssa uudelleen tarkistaa että mitä näkymätöntä se bussi lähti ohittamaan kun noin poikkoilee varmaan kuski näki mitä me emme näe tai luuli näkevänsä. Mutta kaikin puolin media jo kiitti puutavara-autonkuljettajaa niin eiköhän tämä asia ole sitten käsitelty.


    • Nuija ja tosinuija

      Kesäpojat päässy tienpäälle näyttää ettei niiden eteen tulla. Ois varmaa ammattipätevyyden jatkokoulutukselle kysyntää REAK kurssi vois olla ihan hyvä kyseiselle urpolle. Pelkäs varmaan että metsäteollisuuden rattaat pysähtyy jos vähän löysää ja antaa tietä. Ja vastakkain asettelun välttämiseksi kerron nettä kuulun itsekin pihkamuniin.

      • ekbnklsrtnhlsr

        katsoppas poju se video uudelleen ihan sillein ajatuksen kanssa ja tällä kertaa pidä ne silmät auki.

        vaikka se dösä tulikin törkeästi eteen niin tuossa ei ollut mitään vaaratilannetta ennekuin se alkoi kiilaamaan ja poukkoilemaan siinä tiellä. olis pysyny siinä omalla kaistallaan eikä käyny sähläämään omiaan. yhdistelmäkuski katsoi että tilaa on ohittaa juurikaan hidastamatta kun se ohituskaistakin oli juuri alkamassa ja mäki tulossa. tilanne olis voinu olla ihan toinen jos sitä ohituskaistaa ei olisi siinä ollut tai joku olis tullu vastaan. nyt oli tyhjä tie ja näkyvyyttäkin ohituskaistalle, mutta sitten tämä puupää kävi kurvailemaan siinä kun toinen oli jo rinnalla

        ei ehkä mikään mallisuoritus eikä kaikkien lakien mukainen, mutta näin minäkin olisin tässä tilanteessa tehnyt niinkuin aikaisemminkin vastaavissa tilanteissa jos kerran tilaa on.


    • hillitönkurvi

      Ei mikkään ihme ainakaan Eteläsuomessa. Nykyiset kuljettajat osaavat ja tietåvät, jos senkään,(huono suomen kieli), että kuljettajan on varmistuttava, että kukaan ei ole ohittamaa bussia alueela, jossa on 60 km nopeusrajoitus.

      Sama on myös toisinpäin. Jos paikallisbussi seisoo pysäkilä ilman vilkkua, niin miten hitossa voit tietää, että se on aikeissa lähteä pysäkiltä.(rajoitus 60). Tulkinta lienee, että ei ole lähössä.

      Tuossakin tilanteesa on ammattilaisten vuorovaikutuksesta, Toinen lähtee ja toineen antaa tilaa. Ei tuo nyt ihan eka kerta ole.

      Omalta kohaltani voin sanoa, että noilla kokonaispainoilla väistäminen hallitusti on selkäytimessä. Äkkinäinen :) menettää koko junan hallinnan. Tosin ei tuo nyt mikään paniikin paikka ole ollut. Voin olla väärässäkin.

    • susi mies

      kyl tos videos kumpikin teki virheitä.
      Rekan kuljettaja olisi voinnu hiukan hiljentää.
      Ku ton risteyksen jälkee kuitenkin alkaa kaksi kaistaa ja sit risteyksen jälkee bussi meinaa kiilata tot rekkaa.

      Et en nyt sanos kumpaakaan niin ammatilaiseksi täs tilantees.
      Toivottavast kumpikin oppii jotain tosta.

      ja kukahan tää kuvaaja on? Olisitkohan saannu auton pysähtyy jos tos ois tullu jotain romua tielle?

    • Bussi kuski mokasi

      Noi videokamerat jotka tallentaa tapahtumat liikenteessä on fiksuja keksintöjä ja alkavat yleistyä meilläkin.Venäläisillä niitä on melkein joka vehkeessä,koska kolarin syy on helpompi tutkia sitten jos niin käy ja tallenne säilyy ehjänä tutkijoille.Kyllä liikenteessä on nähty monta likipiti tilannetta mitkä olisi pitänyt saada fideolle.

    • --------------------

      Eiköhän siinä tilanteessa käynyt sillain,että bussi tuli kolmiontakaa eteen ja rekkakuskilla oli kaksi vaihto ehtoa.1 ajaa linjurista yli ja 2 väistää joko metsään tai kuten tässä tapauksessa.Erittäin nopea arviointi rekkamieheltä ja tilanteesta selvittiin säihkähdyksellä.Kokemus puhui tässäkin tapauksessa ja ammattitaito.suurelta osalta kokemattomilta kuljettajilta olisi tuokin väistö jäänyt tekemättä ja seuraukset olisivat olleet toiset.

    • gyuguyyy

      Kolmion takaa suoralla tiellä.sarkastinen kommentti ilmeisesti kun katsoo mitä neropatteja ja ammattilaisia näillä palstoilla liikkuu.Muuten olen samaa mieltä,että ammattitaito pelasti tässäkin tilanteessa.

    • Onni onnettomuudessa

      Joka tapauksessa suomessa ohitus tapahtuu vasemmalta puolelta joten tukkiauto oli ohittamassa vasemmalta jolloin eihän tilanteessa olisi ollut mitään vaarallista,kuin tuikata ohi mutta linja-auton kuljettajalla ilmeisesti ajatuksena oli päästä oikealta ohi kun oli keskellä kaistoja ei kai kukaan nyt tahallaan estele ohitusta moisessa tilanteessa, mutta tilanne olisi ollut täysin vaaraton jos linja-auto olisi ryhmittynyt oikealle jolloin tie olisi pysynyt auki ja vaara tilanne olisi vältetty! Tuossa nähtiin puutavara perävaunun tyrneys, rautajouset ja paripyörät niin vähissä on eleet vaunussa

    • kulkuri

      Annahan olla!!!

      Mahdoton on sun väittämä. Ja mietihän TUKKI-auton massaa.

    • Olli Kutsas

      ja ihan varmaan ajoi rekka 60, ninkuin rajoitus tossa kohtaa...

      • rollinkuiske1

        SE on aivan sama mitä nopeutta toi täysperä tohon tilanteeseen tuli bussikuski oli kuitenkin tilanteen tunari. Ammattikuskina bussin olis pitäny huomioida etuajo oikeutettua tietä ajava raskas ajoneuvo, näitä kaikkia tavallinen ha kuski ei osaa ottaa huomioon tais olla dösässä jo kesärenki.


      • aivan sama...
        rollinkuiske1 kirjoitti:

        SE on aivan sama mitä nopeutta toi täysperä tohon tilanteeseen tuli bussikuski oli kuitenkin tilanteen tunari. Ammattikuskina bussin olis pitäny huomioida etuajo oikeutettua tietä ajava raskas ajoneuvo, näitä kaikkia tavallinen ha kuski ei osaa ottaa huomioon tais olla dösässä jo kesärenki.

        niin sano se enon tappajarekan kuskkiin, et aivan sama 60 tai 90...aivan sama


    • 76 tn.

      Näkemäni jälkeen bussin peili tms. peitti näkyvyyden oikealle ja kuski huomasi auton oietessa tehneensä virheen. Pikainen arvio ja antaa ohituskaistalla tiaa yhdistelmälle... Tukkikuski ei hätääntynyt vaan lähti vasemmalta ohittamaan koska ohittaminen suoritetaan vasemalta puolelta eikä oikealta... Jokainen meistä tekee virheitä, onneksi ei sattunut mitään...

      • 60 alue

        Kun tuossa risteysalueella sattuu olemaan 60 rajoitus, on aika turha syyllistää bussikuskiakaan .Selvästi näkee, että tukkikuski ajaa vähintään 80km/h. Jos se olisi ajanut 60-70, ei mitään tilannetta olisi edes tullut. Bussikuski oletti selvästi, että tukkikuski hiljentää risteysalueelle, niinkuin olisi pitänytkin ja hätääntyi sitten huomatessaan, että tuleepa se per*****leen kovaa... Nii, ja ärsyttää muakin se 60:n alue siinä juuri ennen ylämäkeä, mutta ei mulla ole kanttia rajotinta vasten siitä läpi pyyhkiä, kun on tuonkin verran liikennettä. Silkkaa kusipäisyyttä tuommonen on. Yöllä sitten kun ei ole muita missään, voi ajella vähän reippaammin...


    • ABCE kortti

      Tukkikuskin selkeä ylinopeus, joka ei hiljentynyt bussin tullessa eteen: jarruvalot eivät syty, vauhti ei hiljene!!

      Mitään reagointia ei nopeuden alentamiseksi tapahdu myöskään aikaisemman 60 kmh:n rajoitusmerkin kohdalla.

      Aikaa olisi ollut reagoida.
      Jos kolari olisi tullut, olisivat vahingot olleet pienemmät.

      Mutta kun ollaan suomalaisella metsäläismentaliteetilla liikkeellä, niin tuumaakaan ei väistetä.
      Likkennerikkomuksesta kuuluu ottaa henki pois toiselta.

      Montakohan kuolonkolaria tuo tukkikuski on jo aikaisemmin ajanut, kun on ollut "oikeassa"??

    • Tekemisen puutetta

      Jos nyt ajatellaan että tukkirekka on ajanut sen 70km/h ja painoa on yhdistelmällä 60 000kg (mitä kyllä epäilen) keskiarvon mukaan. Liike-energia on jo tässä 7,68MJ mikä on jo todella massiivinen.
      Törmäysmassaa laskiessa käytin kitkakertoimiin, asfaltin lämpötilaan, jarrutuskitkakertoimeen, pituuskaltevuuteen ja hidastavuuteen yleisiä keskiarvoja aurinkoisella kesäsäällä jotka videon perusteella vallitsevat. Törmäysmassaksi sain 1 166 666kg x m/s eli 1166t x m/s eli 11473kN. Tukkirekka ei ensinnäkään mitenkään olisi pysähtynyt ennen bussia tuolla etäisyydellä ja bussista ei olisi tuolla törmäysmassalla jäänyt mitää jäljelle. Lopuksi vikahan ei ole ollut tukkirekan kuljettajassa eikä hänen ammattitaidoissaan vaan nimen omaan hänen ammattitaitonsa ja nopean reaktion sekä toiminnan ansiosta selvittiin pelkällä säikähdyksellä. Bussikuski on yksin ollut täysin vastuussa tästä vaaratilanteesta.

    • ABCD kortti

      Laskujahan voi esittää törmäysmassoista, mutta miksi törmäyksen olisi tarvinnut tapahtua ylinopeudella? Laski miten laski niin suuremmalla nopeudella tuhot ovat suuremmat.

      Asenneongelmahan tässä on että tukkikuski ajoi ylinopeutta, ei reagoinut mitenkään alentuneeseen nopeuteen nopeusrajoitusmerkin kohdalla eikä jarruvalot syty bussin tullessa eteen.

      Sivusta tuleva busikuski arvioi ehtivänsä koska oletti tukkikuskin ajavan liikennesäännön määräämää nopeutta. Ylinopeudessa tilanne muuttuu toiseksi.

      Tämä asennevamma on liian usealla raskaanliikenteen kuskilla ja siksi raskaan liikenteen nopeutta on laskettava ja rajoittimet sen mukaisiksi.
      Nykyisin talviaikana raskaanliikenteen nopeudet ovat suuremmat kuin henkilöautoliikenteen.
      Siinä kiteytyy koko asennevammaisuus, jonka korjaaminen onnistuu parhaiten mekaanisesti rajoittamalla auton nopeutta ilman että puututtaisiin kuskiin rauhoittavalla lääkityksellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1847
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1717
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1333
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      839
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      795
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      777
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      759
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      745
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      727
    Aihe