Vuonna 1962.10.1, valittiin poliisiksi Enontekiölle ja pääkielenä. Satakunnan murre.
Heti tapahtui porovarkaus ja 21 vuotta täyttänyt poliisi, heti viisaana tutkimaan. Saamen mies oli nähnyt porovarkauden ja poron omistaja ilmoitti varakauden nähneen todistajan.
Poliisi viisaana tutkimaan. Poliisi kysyi Saamen todistajalta? Sinä sitten näit, kun varas otti poron? Niin se vain saattoi olla, en se miä vain tiiä. Poliisi? vastaa nyt, äläkä temppuile, otti vai ei. Jo se vain saattoi olla, en se miä vain tiiä. Poliisi kiukkuisena tulipunaiseksi. Vastaa heti? Ottiko vai ei? Jos yrität minulle valehdella paiskaan koppiin. Enontekiön vanha poliisi viittaa, tule tänne, kysele vaan ja kirjoita. Selitys on oma kieli, mutta hän selittää omalla kielellään. Poliisi meni jatkamaan esitutkintaa. Saamen mies, sie se vain suutuit. Rikos selvisi ja näin alkoi Lapin kielten oppiminen.
Tämän poliisin autossa oli 3 viikkoa tavarat ja meinasi häipyä Säkylään takaisin Satakunnan murteineen, koska Lapin kielet olivat Lapin Suomi, Saame, Ruotsi, Norja, Englanti. Säkyläläinen on käynyt kovan kielikurssin 40 vuodessa Käsivarressa ja on melkoinen sekakieli.
Tämä poliisi oli 9.4.2014 Säkylässä tutustumassa ammattilaisten esittelyyn Satakunnan kieltä, Säkylän kouluyhteisössä. Voi kuinka ihanaa oli kuulla murre kielen esittelyjä. Hyvä tilaisuus!
Poliisi Säkylästä kielivaikeuksineen Enontekiölle
ent.poliisi
2
241
Vastaukset 2
- ent.poliisi
Poliisi lähti tunturijärveen Saamelaisen oppaan kanssa virvelöimään.
Saamelainen käveli reipasta vauhtia. Poliisi sanoin, että huilataan välillä. Saamen mies aina vain nopeutti vauhtiaan, kun poliisi kehotti huilaamaan. Poliisi sanoin viimein kiukustuneena, että minä kyllä pysähdyn tuohon kantoon istumaan. Huilaa, miten tykkäät Saamen mies.
Lapin kielenä tarkoittaa, että huilaaminen on mennä kovaa vauhtia. Satakunnan kielenä, että pysähdytään lepäämään. - vihyö
??????
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa741650- 201134
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321063Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu133871Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189806- 64684
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo191607On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 48528
- 69510
- 55507
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32498- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28422- 40417
- 33413
- 16399
- 82398
- 37396