Mikä on halvin keino?

Harrastekuvaaja

Seinälle heijastettavien dia-kuvien siirto tietokoneelle.

9

625

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • L-n

Halvi hyvä keino on kameran objektiiviin tai objektiivin tilalle kiinnitettävä diokopiointilaite.

• L-n

• L-n

• Sama vika

Minulla on parituhatta kehystettyä 24 × 36 mm -kokoista diakuvaa odottamassa digitointia.

Olen kokeillut digitoimista tasoskannerillani, jonka kannessa on jonkinmoiset dianskannausvermeet. Laatu auttavanvälttävä, homma ei houkuta hitaudessaan.

Jossakin vaiheessa hommasin kroppijärkkäriini loittorenkaat ja ajattelin hoitaa homman niiden ja 35-millisen normaaliobjektiivin avulla. Toteutuksesta jäi puuttumaan objektiivin eteen tuleva, hajavalolta suojaava tötterö sekä sopiva pidin, johon kuvattava dia asetetaan. Olisihan niitä tietenkin oikeita diaduplikaattoriadaptereitakin tarjolla, mutta...

Nyt minulla olisi oikea makro-objektiivikin, joten pärjäisin sillä ilman loittorenkaita. Samat puutteet kuin edellä vaivaavat yhä. Homma on siis vieläkin aloittamatta vaille valmis.

Mutta kyllä minä vielä joskus homman hoidan!

• idjasdgha

Eihän kopiointitelineen teko ole vaikeaa.
        Muuan tuttu laittoi lautaan pienistä palikoista tuen kameralle ja teki objektiivin eteen tuen dialle. Dian taakse pala valkoista muovia. Hätätilassa valkoinen muovikassi käy.
        Objektiivin ja dian väliin laittoin katteen mustasta pahvista, ettei hajavalo päässyt väliin. Ikkunasta tuleva taivaan valo riitti valotukseen.
        Valotusaika voi olla pitkäkin ja kuvaus voi tapahtua käsivaralta, koska kamera ja dia on tukevasti kiinni laudassa ja siten toisissaan.
        Hiukan vain mielikuvitusta niin kyllä se siitä.

• Sama vika
        idjasdgha kirjoitti:

Eihän kopiointitelineen teko ole vaikeaa.
        Muuan tuttu laittoi lautaan pienistä palikoista tuen kameralle ja teki objektiivin eteen tuen dialle. Dian taakse pala valkoista muovia. Hätätilassa valkoinen muovikassi käy.
        Objektiivin ja dian väliin laittoin katteen mustasta pahvista, ettei hajavalo päässyt väliin. Ikkunasta tuleva taivaan valo riitti valotukseen.
        Valotusaika voi olla pitkäkin ja kuvaus voi tapahtua käsivaralta, koska kamera ja dia on tukevasti kiinni laudassa ja siten toisissaan.
        Hiukan vain mielikuvitusta niin kyllä se siitä.

>Eihän kopiointitelineen teko ole vaikeaa

Ei toki. Mutta itsensä saaminen helponkin homman tekemiseen on joskus pirun vaikeaa, ainakin minun tapauksessani.

• Aikaa vievää

Suurin onkelma lienee aina ku aletaan tehä analogisesta kyllin laadukkaita digi kopijoita siihen hommaan vaadittava aika. Yllättävän moni ihminen käyttää työaikansakin nykyaikana aivan tyhjäntoimittamiseen hyvällä palkalla..ja aikaa ei taho riittää tarpeellisempaankaan..
      Vaikka kaikenmoisia siihen soveltuvia laitteita ja ATK ohjelmia on kyllä olemassa.
      Nimittäin aina ei oikein hyvin onnistu edes reaaliajassa ihan sama kopijotkos
      VHS nauhoja kaitavilmejä dioja tahikka vinyylilevyi..jonkun on kontrolloitava
      prosessia ja mahdollisesti tehtävä korjauksia sekä säätöjä mutta ennenkaikkea
      valittava suunnattoman suuresta arkistosta materiaalia..
      Oiskin melko helppoa jos se onnistus napinpainalluksella ilman et tarviis vilkastakkaan...vaikka uteliaisuus vie kyllä yleensä voiton kopijoidessa
      tommosta materiaalia jos ei jo valintavaiheessa..
      Nykysi diginä kun saa kuvattua vielläkin mahdottomamman määrän kuvia kun dia-aikoina nii mites tulevaisuudessa sitte niistä arkistoista tehään uutta formaattia?
      Herää ? Miksi hyvässä kunnossa olevia dioja täytysi alkaa pelastaa jollei ne oikeesti ole tuhoutumassa?
      Oikeella säilytyksellä arvelisin et ne säilyy hyvinä viellä sillonki ku digi kopio ei.
      Se on sentakia aikaavievää kun ei oikein kukaan voi automatisoida nii ettei tarkkailis itte ja näkis mitä sinne menee,,27

• siksku

”Miksi hyvässä kunnossa olevia dioja täytysi alkaa pelastaa jollei ne oikeesti ole tuhoutumassa?”
      —mulla se menee digitoinnin syys menee niin, että siks kun niitä haluaa katsoa yhdessä mun kanssa joku joka asuu kaukana täältä. ”Pelastan” siis diakuvani nettiin katsottaviksi.

• erotellen

Tein näin
      – ensin kaikki kameraan kiinnitetyllä diakopiointilaitteella. Samalla valikoin ”valioyksilöt” erilleen.
      – valioyksilöt skannasin Plustekin filmiskannerilla jota ohjasin Silverfast 8:lla

Silverfast 8 on ikäänkuin skanneri-HDR jolla saa kaivettua dian dynamiikasta kaiken mahdollisen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      389
      1623
    2. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      85
      1092
    3. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      94
      952
    4. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      63
      869
    5. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      49
      778
    6. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      43
      773
    7. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      60
      730
    8. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      121
      725
    9. Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki

Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K
      Viihde ja kulttuuri
      10
      708
    10. Kylypylä mätänee

Kuka sotki uimaaltaan bakteereilla
      Suomussalmi
      39
      689
    11. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      57
      646
    12. mielikuva

Mitä luulet hänen ajattelevan sinusta?
      Ikävä
      50
      626
    13. 45
      567
    14. En voi kertoa meistä kenellekään

Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o
      Ikävä
      34
      565
    15. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      95
      562
    16. 33
      555
    17. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      48
      535
    18. Millaisen talvitakin haluaisit?

Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain
      Sinkut
      85
      518
    19. Olisitko nainen ihan nolona

Jos et saisikaan sitä nousemaan...
      Sinkut
      84
      514
    20. Onko mulla vielä mahkuja saada sinut M nainen

Sano joku prosenttiluku?
      Ikävä
      49