Lätkää...

Lätkämimmikö?

Hei! Olen -93 tyttö ja alotin jääkiekon. Mä olin ainut uus siellä enkä siis tiedä kauheesti lätkästä kun en oo pelejäkään seurannu... Meillä oli kaikkee niinku heti 1 peli ja mä en ees oikee tajunu mikä oon... Vähäks musta tuntu nololta, mut onneks siel oli pari mun luokkalaista (toinen 4 pelivuodella toinen 2) niin se kuka oli ollu 2 nii hyvä kun liikku ollenkaa niil luistimillaan siel jäällä... Joo no nyt asiaan. Voisko joku lähettää mulle sellasen "kuvan" jossa olis kaks maalii ja keskikentän alotus ja jokaisen pelipaikan selitys. Tai jotai vastaavaa... Niin ja vähä jotain sääntöjä ja sillee... Odottelen vastauksia! T. Lätkämimmikö?

3

174

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opettajasi

...Jääkiekossa yritetää tehä maaleja. keinolla millä hyvänsä. Jos olet tapparan joukkueessa niin siellä opetetaan sellasta vastustajan kahvaamista ja epäurheilijamaista käytöstä. Sit jos pelaat ilveksessä niin kehoitan lukee kaikki jääkiekon säännöistä ja opetteleen pysymää rauhallisena vaikka tuomari antaakin ihan tyhmistä jäähyjä. Jos oot jonkin muun joukkueen jäsen niin ei oo merkitystä. ne mustavalkoraita asuisiin pukeutuneet ukkelit hoitelevat ottelun voittoisesti ihan itsestään. Ei tarvi ku poikkoilla sinne tänne ja lyödä heti ku tulee vastustajan pelaaja. joo. täs oli suomalaisen jääkiekkoilun totuus.. nyt tiedät jo paljon ;)

• Heiduh..*

Moi..
      Mä harrastan lätkää..ja oon harrastanut sitä 1 ½ vuotta..ja se on ihan sairaan kivaa..
      Niin..se vähän riippuu siitä..että tiiäkkö sä että pelaatteko te paitsijoitten kanssa..eli tiiäkkö sää että mikä paitsio on?
      Kirjottele..:)
      -Minä..:)-

• Keisari Nero

Jääkiekon perimmäinen tarkoitus on saada kumista valmistettu kiekko, jota myös mm. "pikkumustaksi" kutsutaan, verkon perukoille. Tähän käytetään yleensä puusta valmistettuja mailoja. Nykyään markkinoilla on myös lasikuitumailoja, mutta niitä ei anneta 10-vuotiaiden pikkutyttöjen rikottaviksi.

Puista kepukkaa eli mailaa on tarkoitus pitää kiinni molemmin käsin sen varresta. Ei siis lavasta. Lavalla tarkoitan varresta ulkonevaa osaa, jolla on tarkoitus kontrolloida kiekkoa.

Lisäksi on hyvä muistaa, että alustana käytetään jäätä. Muutenhan jääkiekon perimmäinen idea katoaa, jos pelataan esim. hiekalla. Jääkentällä liikkumista varten on suunniteltu luistimet. Niitä edellytetään jokaiselta pelaajalta. Luistimet ovat kenkiä muistuttavat, jalkaan laitettavat jalkineet, joiden pohjassa on normaalisti yksi terä kummassakin, joiden turvin jäällä on tarkoitus liukua. Tosin 10-vuotiailla tytöillä näkee usein kaksiteräisiä luistimia, vähän niin kuin polkupyörässäkin on lapsilla apurenkaat.

Muista suojista olisi hyvä tietää ainakin kypärä, alasuojat ja rintapanssari. Kypärän merkitys ei varmaankaan tule sinulle koskaan aukeamaan, sillä siihen tarvitaan päätä. Lisäksi sydämeni pohjasta toivon, että sinulle ei koskaan tule käyttöä alasuojillekaan. Rintapanssariksi sinulle sopii varmaankin parhaiten ns. "lautamalli", mutta jos jatkat harrastuksesi parissa vielä jonkin aikaa, kenties sinulle on syytä hankkia tilavammat suojukset.

Nyt siis tiedät mitkä välineet kuuluu laittaa ennen kuin astuu mystiselle valkoiselle pelialueelle, jäälle. Normaalisti kentällä on viisi poikkiviivaa: punainen keskiviiva, 2 punaista maaliviivaa sekä 2 sinistä paitsioviivaa. 3-luokkalaisilla kakaroilla ei varmaankaan ole vielä paitsioita, joten sinisistä viivoista sinun ei tarvitse vielä välittää. Tulevaisuudessa sinulle kenties tulee tarpeellisemmaksi löytää "sininen viiva", kun koitat tökätä jotain suoneesi, mutta se on vielä tulevaisuuden murheita.

Jääkiekossa syntyy usein 1 vs 1, 2 vs 1, 3 vs 1 jne. tilanteita. Tämä tarkoittaa sitä, että yksi pelaaja yrittää puolustaa kun muut hyökkäävät. Useimmiten silloin tämä yksi pelaaja on alimpana, jonka maaliin, pesään, yritetään hyökätä. Aikuisten peleissä syntyy silloin tällöin myös 2 vs 1 ja jopa 3 vs 1 tilanteita, mutta 10-vuotiailla ne ovat onneksi harvinaisempia. Tärkeätä on muistaa, että yleensä tämä yksinäinen on yleensä feminiininen ja on useimmiten alla, sillä hänen pesäänsä koitetataan hyökätä.

Nyt kun tiedät jääkiekosta kaiken tarpeellisen, olet valmis siirtymään tosi peleihin! Toivotan rutkasti onnea!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      4
      2726
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2541
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      4
      2239
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1855
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1443
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1433
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1155
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe