Niin, miksi? Useinhan näin kuulee väitettävän. Omakohtaistakin kokemusta on runsain mitoin siitä, että esimiesten laiminlyönnit vaikeuttavat tai jopa estävät työni tekemisen. Ongelmia on mm. tiedonkulussa, perehdyttämisessä, henkilöstöjohtamisessa, väline- ja tavaratilausten hoitamisessa, töiden organisoinnissa sekä suunnittelussa ja asiakkaille luvattujen palvelujen suorittamisessa sovittuna aikana. Tekstiviesteihin ja sähköposteihin ei vastata, aina ei soittopyyntöihinkään jne. Siivoojia pompotellaan miten päin vain, työehtosopimusta ei edes yritetä noudattaa. Kaikkea nähtyä, kuultua ja koettua ei voi tässä edes luetella!
Mutta mistä johtuu? Yksi selitys on varmaankin se, kun asiakkaalle kaupataan siivousta halpaan hintaan, ja sitten pitäisi halvalla tuottaa hyvää siivouspalvelua. Mahdoton yhtälö. Asiakkaat ovat vaativia ja osa alaisista ihan oikeasti vailla motivaatiota ja vastuuntuntoa. (Mutta näillä palkoilla ja kuormituksilla sitä tuskin kovasti voidaan odottaakaan?)
Esimiehillä on lisäksi aivan liian suuret vastuualueet ja työmäärät (taas tämä halvalla mahdollisimman paljon...), ja siihen päälle esimiehen oma ammatillinen osaaminen ja henkilökohtaiset resurssit eivät vain riitä toimenkuvan hoitamiseen.
Itsestä vain on alkanut tuntua, että tällä surkealla esimiestyöllä on ns. hiljainen hyväksyntä, se alkaa olla osa tämän alan kulttuuria. Esimiehet tietävät itsekin, ettei heillä ole edes mahdollisuutta hoitaa töitään kunnialla ja sillä siisti. Onko tästä siis tullut ihan hyväksyttävä normikäytäntö, eli ei muutosta luvassa ainakaan parempaan? Kai siellä esimiehiäkin ylemmällä johtoportaassa(/omistajaportaassa) olisi tähän jo puututtu, jos halua olisi? Vai mitä ihmettä tämä on?
Menee vain tällä suorittavalla tasollakin kohta motivaatio yrittää tehdä oma osuutensa niin hyvin kuin mahdollista, varsinkin kun esimiehet "tekevät parhaansa" kuormittaakseen sinua omilla laiminlyönneillään.
Yksi esimies minulla on kyllä ollut, joka oli todella hyvä, myös kaikkien muiden mielestä. Hän osasi toimia hyvin niin asiakkaiden kuin alaistensa suuntaan ja todella paneutui työhön ihan satasella, käytännössä elämäntapanaan. Hyvin, hyvin harva vain pystyy tähän nykypäivän siivousalan esimiestasolla.
Miksi esimiestyö huonoa siivousalalla?
17
2483
Vastaukset
Itse esimiehenä vastaisin, että suurin ongelma on siinä ettei aika riitä. Esimiesten vastuu-alueet ovat nykyisin niin suuria monessakin firmassa ettei vaan kaikkea ehdi. Työnkuva kun kuitenkin on niin laaja. Harva edes tietää mitä kaikkea esimiehen työhön kuuluu. Se kun ei ole vaan sitä toimistolla kahvin juomista aina.
- tietoa on
Höpön, höpön. Siivooja on asiakasta varten ja esimies siivoojan varten, näin se menee. Esimiehen tärkein tehtävä on varmistaa siivouksen sujuvuus eli huolehtia, että siivoojalla on työkalut tehdä työnsä, sen jälkeen tulee asiakas ja vasta sitten kaikki muu. Ja on ihan mahdollista tehdä tässä järjestyksessä jos vain halua on.
- 16+7
Mutta miksi teillä esimiehillä on aikaa niin vähän, ettette ehdi? Miksi yhden esimiehen vastuualue on liian suuri? Eikö se haittaa teitä esimiehiä itseänne, tai teidän esimiehiänne? Kai teidän esimiehenne ovat tietoisia tilanteestanne? Eikö heitä kiinnosta? Ei varmaan tietenkään niin kauan kun asiakkaat ostavat halvalla sinne päin hutaistua työtä.
Kiire ja liian suuri työmäärä ovat kyllä tuttuja juttuja siivoojallekin. Voi voi, kun en minäkään ehdi...
Meillä ainakin esimiehillä on muuten niinkin kiire, että siinä lakikin jää kakkoseksi (esim. työturvallisuus, tes). - Oudoksuja
Outoa, että esimiesten työmäärä on mitoitettu noin pieleen... Meillä siivoojilla kai on aina mitoitettu oikein.
- Epäkohdat pois
Ei muuten aina pidä paikkaansa,siivous yritykset vetävät välistä , työntekijöille ilmoitetaan pienempi tuntimäärä mitä on asiakkaan kanssa sovittu.
- Roskaajatuskaa
Vaikka usein moitinkin tätä nykyistä siivoustyökulttuuria näin siivoojan näkökulmasta, niin ei kyllä käy esimiestenkään asema kateeksi. No paitsi, että edes jonkinlaisella toimeentulolla olisi kieltämättä hiton paljon mukavampi kärvistellä... Oma esimieheni muuttui loistavasta välttäväksi pari vuotta sitten. Kertaheitolla tuli mukavan rennosta tyypistä kireä nipottaja, joka unohtelee asioita ja jonka kanssa asioiden hoitaminen ei enää käykään joustavasti.
Silloin hänenkin työmääränsä lisääntyi, alkoi jatkuva tulosten tarkkailu ja tuli ties mitä lippua ja lappua lisää täytettäväksi. Ihan yhtä lailla hänenkin piti oman esimiehensä mielestä olla tehokas ja saada alaisistaan irti aina vain enemmän ja enemmän. Sitten kun sitä yrittää, niin alaiset eli me hypitään silmille, kun ei kertakaikkiaan jakseta. Hän kertoo sen eteenpäin ja saa sieltä oman esimiehensä silmilleen, kun pitää nyt vaan saada tekemään. Ei se ihan simppeli väli ole sekään luovittavaksi ja varmasti oman mielenterveyden vuoksi olisi hyvä löytää sellainen tietynlainen hälläväliäasenne. Koska sellaisella varustetut pärjäävät henkisesti parhaiten myös siivoojina. Eivät muut pärjääkään.- Alalle sopimaton?
Entäpäs se esimies, joka ei ilmoita ovikoodeja kotisiivouskämppiin, vaan pyytää siivoojaa itseään soittelemaan antamansa asiakaslistan pohjalta asiakkaalle kysyäkseen hänen ovikoodiaan? Entä jos asiakas lomailee vaikka Balilla tai istuu monituntisessa kokouksessa? Säilyttää samalle asiakkaalle kaksia avaimia, joista toiset ovat vanhat, mutta niissä ei lue mitään muuta kuin asiakasnumero? Siivooja voi valita tietämättään vanhat avaimet. Kun on tulossa tuomaan seuraavan kohteen avaimia viimetingassa, niin pyytää siivoojaa pyytämään asiakkaalta ovikoodin itseään varten. Ei siis selvitä sitä itse. Ei jostain syystä soita hänelle itse.
Entä se esimies, jolla ei ole oikein muitakaan ovikoodeja, vaan niitä pitää erikseen soitella ja etsiä. Siivoojan kuulemma tulisi soittaa asiakkaalle. Hieman aiemmin siivoojan tätä ehdottaessa tuli vastaus että ei, se on hänen töitään.
Minusta se on kyseenalaista käytöstä. Itse saisin asiakkaana pultin jos siivooja soittelisi minulle ovikoodeja, jotka mahdollisesti olisin jo antanut esimiehelle tai jollekin muulle samassa firmassa töitä tekevälle. Tulee tunne, että firmassa ei ole langat käsissä.
Sitten annetaan viallisia imurinletkuja. Kun pyytää toista letkua vuotavan tilalle niin saa toisen, joka vuotaa. Ne etsitään siitä kasasta, jotka on tuotu jonkin syyn vuoksi romuvarastoon rakennussiivouksiin. Suihkepullot, joihin blandataan aineita, vuotavat. Perehdytystä oli viikon töiden jälkeen ehkä 20 minuuttia. Se ei sisällä kertomista firman periaatteista tai politiikasta. Ei käytännön ohjeita. Muuta kuin että soitetaan ovikelloa ennen kuin mennään avaimella sisään ja on hyvä aloittaa keittiöstä, koneet päälle ja silleen.
Kukaan ei neuvo mitä ainetta mihinkin voitaisiin käyttää, sanotaan että eri ihmiset käyttävät eri aineita.
Näitä avain/ovikoodiongelmia tulee useasti. Se, joka joutuu kuseen, saakin sitten nuhteet siitä että ovikoodit pitää aina merkitä listaan. Kuseenjoutuva oli siis pari viikkoa työskennellyt firmassa ja ekaa kertaa kohteessa, mutta asiakaslistat tietääkseni hieman vanhemmat. Esimies ei ota kantaan siihen, että ehdotetaan näiden asioiden tarkistusta muilta siivoojilta eikä nuhdella toistuvasti vain sitä joka joutuu kuseen. Hän kun ei tiennyt asiaa, vaan luotti listaan. Ilmeisesti aiempi siivooja ei ollut listaan merkityttänyt hänelle ilmoitettuja koodeja.
Esimies ilmoittaa tekstarilla kesken päivän, että nyt menetkin seuraavaksi Rouva XXX:lle, tiedot löytyvät listasta. Listasta löytyy asiakkaan nimi ja puhelinnumero. Ei osoitetta eikä ovikoodia. Esimies antaa osoitteen tekstarina pyynnön jälkeen. Asiakas ei anna koodia uudelle siivojalle pyydettäessä, koska sanoo antaneensa sen aikaisemmalle.
Esimies on sähköpostissaan sitä mieltä että mitään erityistä avain/ovikoodiongelmaa ei ole sattunut. Kuulemma alalla sattuu ja tapahtuu ja pitää vain keksiä keinot ja jatkaa eteenpäin. Ihmettelee, miksi siivooja on niin tylyntuntuinen. Kysyy osaaottavasti, mikä on? Tuijottaa silmiin. Siivooja kysyy etkö muista mitä aamulla tapahtui. Heiluttelee vain päätään vastaukseksi. Haluaa tulla keskustelemaan kun tietää siivoojan olleen nesteessä ovikoodi- ja avainongelman vuoksi ja osaa arvata että työaikaa oli jo menetty puoli tuntia ja siivooja joutuu ottamaan sen jälleen kerran omasta ruokatunnistaan.
Esimies kiittelee kyllä tekstareilla ja meileillä, mm. sellaisenkin kohteen hyvin hoitamisesta, johon siivooja oli menossa ensimmäistä kertaa.
Eikö esimiehellä ole mitään vastuuta ylläolevista asioista?
Esimies on siis myös kyseisen firman omistaja.
Itsellä ei ole nyt sellaista ongelmaa ettei aika riittäisi. Edellisessä firmassa olikin. Nykyisin ehtii vaikkei ehkä sitä pesuainepulloa saakaan samana päivänä tuotua kuin siivooja sen tilaa.
Kaikki on yhteispeliä. Ei ole siivooja esimiestä varten eikä toisinpäin. Molempia tarvitaan. Työnkuvat on erilaisia.
Edelliseen sanoisin ettei tilanne ihan hallinnassa ole esimiehellä. Pieni puuhastelu ohjeiden kanssa auttaisi asiaa- Nam nam
Siivousala on moraaliton villi länsi. Nämä pikkupomot ovat puun ja kuoren välissä. Ensinnäkin jo lähtökohta on monessa yrityksessä pielessä, eli siivooja ei ole ihminen. Hän on kuin tuotantorobotti. Siivoojien selkänahasta ja terveydestä ja jaksamisesta vedetään kaikki tehot irti, käytetty raato viskataan nurkkaan ja seuraava palikka tilalle. Tämä pikkupomo on vain yksi välikäsi siellä rattaissa, jonne on hukattu moraaliarvot jonnekin tehojen ja mitoitusten viidakkoon. Pikkupomo simputtaa ja manipuloi alaisiaan, koska muuten tulee potkaistuksi mitättömäksi rivisiivoojaksi. Ja samaan aikaan kumartelee ylemmilleen kieli ruskeana. Myös vallan käyttö on kuin hunajaa tälle mitättömän yleis-ja koulusivistyksen omaavalle sivistyneistölle.
Neuvoksi siihen ettei asiat etene (esim siivooja ei pyynnöistä huolimatta saa pesuaineita, laitteita, aikaa, perehdytystä, terveydenhuoltoa, siivoojan yhteydenottoihin ei vastata tai ollaan välinpitämättömiä jne.): Ohita nämä pikkupomot ja esitä asiasi suoraan niin ylös kuin pystyt, mielellään pääpomolle. Jos sittenkään ei ala asiat etenemään, -vaihda firmaa. Jos edes pääpomoa ei kiinnosta, on aika lailla turhaa hakata päätään seinään.
Perään kuuluttaisin myös asiakkaan vastuuta. Onko asiakkaalle ihan sama, kuinka siivoojia kohdellaan, kunhan halvalla saa siivooja-orjan tekemänä jotakin puolivillaista lavastamista, jota kutsutaan siivouksen nimikkeellä. Jos siivouksen hinta on kovin edullinen, mielestäni asiakkaalla pitäisi valo syttyä lamppuun, ettei kaikki ole siivousfirmassa aivan päivänvaloa kestävää. Muun muassa Espoon kaupunki käytti ketjutettua siivouspalvelua, jonka tulos oli se, että virolaisia siivoojia rahdattiin suomeen kimppakämppään kalliilla asumaan, ja näiden pimeiden siivoojien työpäivät venyivät melkein ympärivuorokautisiksi, eivätkä he siis olleet virallisesti kirjoilla minkään firman listoilla. - jännä
Kahdessa eri firmassa ollu siivoojana ja ekassa paikassa joutu heti esimiehen silmätikuksi ja toisessa paikassa esimiehellä oli muutein vain henkilökohtaisia ongelmia sen kanssa, miltä minun kuuluisi esim. vapaa-ajallani näyttää. Montaa kuukautta ei kummassakaan tullu jaksettua.
Sittemmin vaihdettuani toiselle (ei siivous) alalle niin kummasti ei 5 vuoden aikana tullu yhtäkään hankalaa esimiestä kohdalle. Jännä juttu.
ps. siivoustyöt hoidin kaikki kunnolla niin kuin pitikin eli en ollut p*ska työntekijä. - Itsenäistä työtä
Jep. Ilmeisesti siivousala "kärsii" huonosta johtamisesta eniten. Itselläni on kokemusta siivoojana niin pienistä muutaman hengen yrityksistä aina isoon koko maan kattavaan jättifirmaan. Pienessä yrityksessä on etuna se, että kaikki tuntevat tai ainakin näkevät toisiaan ja yhteydenpito ja tiedottaminen on nopeaa ja helpompaa. Huonoa on se, että pikkufirmat joutuvat taistelemaan asiakkaista isojen firmojen kanssa ja vaativat joustoa ja venymistä joskus rikkomalla ammattiliittojen sääntöjä. Jos palvelun tilannut asiakas haluaa extraa, niin se toteutetaan vaikka ilman lisämaksua. Lomia on hankalempi neuvotella ja sairastuminenkin aiheuttaa "syyllisyyden tunnetta", kun pienestä porukasta on vaikeampi löytää tuuraajaa.
Jättifirmassa on niin monta eri johtoportaan tasoa, että tiedonkulku ja organisointi muuttuu sekavaksi. Tärkeintä tuntuu olevan tulostavoitteista kiinnipitäminen. Ei niinkään se, miten hyvin työ tehdään kentällä. Toimiiko tavaratilauset, opastus, tiedotus, työntekijöiden jaksaminen jne. Jos oma esimies vaihtuu viisi kertaa kahden vuoden sisällä, niin kyllä siellä esimiespuolellakin täytyy mättää aika pahasti. Olen ehkä siivoojna siinä mielessä helpommassa asemassa, että voin keskittyä vain omaan työhöni, ilman ristipaineita eri suunnista. Olen jo niin tottunut itsenäiseen työskentelyyn ja asiakkaan kanssa neuvottelemiseen ongelmatilanteissa, etten edes tarvi esimiestä. Ne kun vaihtuu niin usein ja hyvä kun edes tuntevat alaisensa ja missä ja mitä nämä tekevät! Tämä on ihan tosi. Tarviketilaus ei ole toiminut pitkään aikaan ja kyllästyin aina vaan lähettämään samaa tilauslistaa ja soittelemaan niiden perään. Pesen itse rätit ja mopit. Pesuaineita onneksi riittää varastossa. Ja asiakkaat kääntyvät suoraan minun puoleeni, jos heillä on jotain reklamaatiota työstäni. Ja yleensä vain hyvää. Ovat kokeneet, että siivousyrityksen asiakaspalveluun ja yhteyshenkilölle soittaminen ei tuota tulosta. Asiakkaille ilmoitan myös kun lähden lomille, voivat soitella sitten firmalle, jos huomaavat, että siivouksen taso tipahtaa yhtäkkiä tai pahimmassa tapauksessa tuuraajaa ei tule ollenkaan. Sitäkin sattuu. Mielenkiintoista olisi kuulla millä tavoin pätevämpiä näiden esimiesten tulisi olla. Aina puhutaan siitä, että 'ovat vanhoja siivoojia jotka saanut ylennyksen ja ei tiedä mitään johtamisesta'... joo-o.. eikö yleensä kuitenkin olisi hyvä jos olisi sitä oikeaa alan työntekijäkokemusta? sitä yleensä näiltä 'ammattijohtajilta' pyydetään jotka on koulun penkiltä on tullut johtajaksi. niin, siis kumpi nyt sitten on parempi?
Koulutusta esimiehillekö? jos ihan suoraan sanon, niin jos nyt päättäisin kouluttautua johonkin amk -tason tutkintoon, niin ei tulisi siivousala ensiksi mieleen. Kuka hullu käy ammattikorkean ja lopputuloksena on nämä työt ja tämä palkka :D- 16+17
No sillä tavalla päteviä, että ei olisi jokapäiväistä kaaoksen tuntua... kun aina vain aika loppuu, tekijät loppuu (!!!), välineet loppuu tai puuttuu, avaimet on hukassa, kohteissa ei tiedetä mitä siellä tehdään ja milloin... jne. jne.
Eli että työt saataisiin 1) suunniteltua, 2) järjestettyä ja 3) tehtyä niin, että lopputulos olisi edes lähellä hyväksyttävää (erinomaiseen tuskin edes pyritään).
Ongelma, josta voisi aloittaa on, että miten esimies keksisi, miten järjestää asiat niin, että hän voisi laittaa asiakaskohteeseen asiakasta edes alueeseen perehdytetyn siivoojan.
Ja kyllä, on tärkeää, että esimies tietää PALJON siivoamisesta. Mutta kun esimiehellä on oltava johtamistaitoja, joihin kuuluu myös ihmissuhdetaidot. Johtamiskulttuuri on monella siivouspomolla todella erikoinen, kun vertaa, miten nykyaikana johdetaan alaisia menestyksekkäästi. - 3-17
16+17 kirjoitti:
No sillä tavalla päteviä, että ei olisi jokapäiväistä kaaoksen tuntua... kun aina vain aika loppuu, tekijät loppuu (!!!), välineet loppuu tai puuttuu, avaimet on hukassa, kohteissa ei tiedetä mitä siellä tehdään ja milloin... jne. jne.
Eli että työt saataisiin 1) suunniteltua, 2) järjestettyä ja 3) tehtyä niin, että lopputulos olisi edes lähellä hyväksyttävää (erinomaiseen tuskin edes pyritään).
Ongelma, josta voisi aloittaa on, että miten esimies keksisi, miten järjestää asiat niin, että hän voisi laittaa asiakaskohteeseen asiakasta edes alueeseen perehdytetyn siivoojan.
Ja kyllä, on tärkeää, että esimies tietää PALJON siivoamisesta. Mutta kun esimiehellä on oltava johtamistaitoja, joihin kuuluu myös ihmissuhdetaidot. Johtamiskulttuuri on monella siivouspomolla todella erikoinen, kun vertaa, miten nykyaikana johdetaan alaisia menestyksekkäästi.Viestiini jäi virhe, piti olla "asiakaskohteeseen asiakasta palvelemaan..." :)
- Anonyymi
16+17 kirjoitti:
No sillä tavalla päteviä, että ei olisi jokapäiväistä kaaoksen tuntua... kun aina vain aika loppuu, tekijät loppuu (!!!), välineet loppuu tai puuttuu, avaimet on hukassa, kohteissa ei tiedetä mitä siellä tehdään ja milloin... jne. jne.
Eli että työt saataisiin 1) suunniteltua, 2) järjestettyä ja 3) tehtyä niin, että lopputulos olisi edes lähellä hyväksyttävää (erinomaiseen tuskin edes pyritään).
Ongelma, josta voisi aloittaa on, että miten esimies keksisi, miten järjestää asiat niin, että hän voisi laittaa asiakaskohteeseen asiakasta edes alueeseen perehdytetyn siivoojan.
Ja kyllä, on tärkeää, että esimies tietää PALJON siivoamisesta. Mutta kun esimiehellä on oltava johtamistaitoja, joihin kuuluu myös ihmissuhdetaidot. Johtamiskulttuuri on monella siivouspomolla todella erikoinen, kun vertaa, miten nykyaikana johdetaan alaisia menestyksekkäästi.Tiedän erään pomon,jolla siivousalan opetustyöstä 25 v. Kokemusta eli osaamista on,mutta alaisilleen kamala. Muutamia toki paapoo ja suosii ja muille inhottava ja kohtelee alentavasti.
- Anonyymi
Kuuluuko siivous esimiesten paikata puuttuvia työntekijöitä?
- Anonyymi
Kyllä jos ei tekijöitä ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384208- 892049
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152021Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi611661Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541472Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1341437VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1021352- 741246
- 981171
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1181080