Voiko katsastusasemia käyttää vianetsintään?

korjaisin jos tietäi

Monellakaan korjaamolla ei näytä olevan iskaritestereitä saati niitä ravistimia joten mielessä on käynyt että voisiko autoa käyttää katsastusaseman testerissä esim. katsoakseen onko iskunvaimentimet kunnossa tai löytyykö akselistoista väljyyksiä jolloin tietäisi mitä pitää korjata vaikkei varsinainen katsastusajankohta olisi vielä lähelläkään, esim. jos auton käytöksessä tuntuu jotain outouksia.

Iskareista ei saa mitään selvää auton kulmia painelemalla, jousitus on niin jäykkä että ihmisvoimin sitä ei saa jäämään keinumaan vaikka iskari olisi ihan pa8kana.

Sama koskee alustan niveliä ja puslia, ei niistä saa millään käsivoimin vääntelemällä tai edes pyöränmutteriavaimella kampeamalla mitään selvää.

12

990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruostehakku

      Kyllä voi. Jos on fiksuja duunareita, niin eivät edes veloita mitään jos käyt vain kysymässä että "voisitteko katsoa" -ainakaan me ei veloiteta.

      • Ketkä te? Koulusta tulleet pojatko täydellisen tietämättömyyden tuomalla itsevarmuudella.

        Fiksut ammattimiehet eivät sotkeennu asioihin, jotka eivät heille kuulu. Siinä voi saada nenilleen, Ollaan helposti laittamassa autolle elinikäistä takuuta tämän hyväntahtoisen katsojan tiliin.

        Autotohtori -palvelut ovat asia erikseen. Siinä on tarkkaan rajattu, mitä tarkastukseen kuuluu, ja nimenomaan teroitetaan se, että tarkastus on tehty rakenteita purkamatta. Asiasta laaditaan kirjalliset protokollat, joissa tehdään selväksi,että mahdolliset piilo- ja jälkeentulleet viat eivät kuulu tarkastuksen piiriin. Ilman näitä ehtoja olisi tarkastuksen tekeminen mieletöntä.


      • korjaisin jos tietäi
        feldgendarmerie kirjoitti:

        Ketkä te? Koulusta tulleet pojatko täydellisen tietämättömyyden tuomalla itsevarmuudella.

        Fiksut ammattimiehet eivät sotkeennu asioihin, jotka eivät heille kuulu. Siinä voi saada nenilleen, Ollaan helposti laittamassa autolle elinikäistä takuuta tämän hyväntahtoisen katsojan tiliin.

        Autotohtori -palvelut ovat asia erikseen. Siinä on tarkkaan rajattu, mitä tarkastukseen kuuluu, ja nimenomaan teroitetaan se, että tarkastus on tehty rakenteita purkamatta. Asiasta laaditaan kirjalliset protokollat, joissa tehdään selväksi,että mahdolliset piilo- ja jälkeentulleet viat eivät kuulu tarkastuksen piiriin. Ilman näitä ehtoja olisi tarkastuksen tekeminen mieletöntä.

        Autotohtori -palvelu olisi liian laaja ja kallis yksittäisen asian tarkistukseen, eihän iskaritesterissä tai niillä ravistimilla mitään pureta katsastuksessakaan mutta iskaritesterissä varmaan näkyisi vikaantunut iskari ja ravistimilla löytyisi mahdolliset välykset. Ne olisi sitten helppo korjata tai korjauttaa kun tietää missä se vika on.
        Tosin sitten on vielä esim. joku pyöränlaakerivika mikä on vaikea löytää jos ei ole vielä niin väljä että pyörää heiluttamalla tuntuisi välystä. Ääntä saattaa kuulua mutta ei tiedä tuleeko se edestä vai takaa, pyöristä vai peräti vaihteistosta.


      • valitettavasti
        korjaisin jos tietäi kirjoitti:

        Autotohtori -palvelu olisi liian laaja ja kallis yksittäisen asian tarkistukseen, eihän iskaritesterissä tai niillä ravistimilla mitään pureta katsastuksessakaan mutta iskaritesterissä varmaan näkyisi vikaantunut iskari ja ravistimilla löytyisi mahdolliset välykset. Ne olisi sitten helppo korjata tai korjauttaa kun tietää missä se vika on.
        Tosin sitten on vielä esim. joku pyöränlaakerivika mikä on vaikea löytää jos ei ole vielä niin väljä että pyörää heiluttamalla tuntuisi välystä. Ääntä saattaa kuulua mutta ei tiedä tuleeko se edestä vai takaa, pyöristä vai peräti vaihteistosta.

        Jokainen vähänkään kokeneempi katsastaja tietää sen että tuollaisiin asioihin ei pidä ottaa mitään kantaa eikä tehdä mitään diagnooseja.

        Katsastajaa syytetään tuollaisessa tilanteessa ensimmäisenä jos korjaus ei mistä tahansa syystä onnistu. Jokainen vähänkään kokeneempi katsastaja on oppinut asian kantapään kautta.


      • 4+7
        valitettavasti kirjoitti:

        Jokainen vähänkään kokeneempi katsastaja tietää sen että tuollaisiin asioihin ei pidä ottaa mitään kantaa eikä tehdä mitään diagnooseja.

        Katsastajaa syytetään tuollaisessa tilanteessa ensimmäisenä jos korjaus ei mistä tahansa syystä onnistu. Jokainen vähänkään kokeneempi katsastaja on oppinut asian kantapään kautta.

        Jokainen vähänkään kokeneempi katsastaja osaa olla puuttumatta tai kommentoimatta vikaan jos ei ole varma asiasta. Useimmiten kokenut katsastaja vian kyllä löytää jos jotain vikaa on nivelissä, iskareissa tai puslissa.


    • ....................

      Onko autossa oikeesti vikaa, vai meinaatko alkaa ehjää korjaamaan? ?
      Kyllä laakeri vian yleensä löytää pyöriä pyörittelemällä...

      • korjaisinjostietäisi

        mysteerinen ravistus vaivaa 60-70km/h tienoilla. Renkaat tasapainotettu, pyöränkulmat säädetty, ei mitään vaikutusta. Iskarit ei ainakaan vuoda öljyä eikä kulmia painelemalla jää keinumaan mutta jousitus on niin jäykkä että tuskin keinuisi vaikka iskareita ei olisi ollenkaan joten iskarien kunnosta ei osaa sanoa ilman testereitä. Käsivoimin väännellen välyksiäkään ei löydy mistään.
        Ehjä auto ei ravista.


      • vanhin asentaja
        korjaisinjostietäisi kirjoitti:

        mysteerinen ravistus vaivaa 60-70km/h tienoilla. Renkaat tasapainotettu, pyöränkulmat säädetty, ei mitään vaikutusta. Iskarit ei ainakaan vuoda öljyä eikä kulmia painelemalla jää keinumaan mutta jousitus on niin jäykkä että tuskin keinuisi vaikka iskareita ei olisi ollenkaan joten iskarien kunnosta ei osaa sanoa ilman testereitä. Käsivoimin väännellen välyksiäkään ei löydy mistään.
        Ehjä auto ei ravista.

        Ilmeisesti autosi on etuvetoinen. Näillä palstoilla kysellään tarkkoja ohjeita, mutta automerkkiä ja mallia ei kyllä ilmoiteta.Sinun autossasi saattaa olla kyseessä vetoakselin aiheuttama tasapainohäiriö. Tätä ongelmaa ei kyllä millään ulkoisella tarkastelulla kyllä välttämättä löydä. Oman autoni kohdalla lähtisin tarkistamalla tasapainotukset pyörien ollessa paikoillaan. Seuraavana toimenpiteenä vaihtaisin pitemmän vetoakselin kokonaisuudessaan uuteen. Tietenkin näistä tulee kustannuksia, mutta jos halutaan päästä ravistuksesta irti, jotakinhan on tehtävä. Iskarit ei aiheuta tätä ongelmaa.


      • Renkaat epäkeskot?
        korjaisinjostietäisi kirjoitti:

        mysteerinen ravistus vaivaa 60-70km/h tienoilla. Renkaat tasapainotettu, pyöränkulmat säädetty, ei mitään vaikutusta. Iskarit ei ainakaan vuoda öljyä eikä kulmia painelemalla jää keinumaan mutta jousitus on niin jäykkä että tuskin keinuisi vaikka iskareita ei olisi ollenkaan joten iskarien kunnosta ei osaa sanoa ilman testereitä. Käsivoimin väännellen välyksiäkään ei löydy mistään.
        Ehjä auto ei ravista.

        Siihen ei tasapainotus auta...


      • ....................
        korjaisinjostietäisi kirjoitti:

        mysteerinen ravistus vaivaa 60-70km/h tienoilla. Renkaat tasapainotettu, pyöränkulmat säädetty, ei mitään vaikutusta. Iskarit ei ainakaan vuoda öljyä eikä kulmia painelemalla jää keinumaan mutta jousitus on niin jäykkä että tuskin keinuisi vaikka iskareita ei olisi ollenkaan joten iskarien kunnosta ei osaa sanoa ilman testereitä. Käsivoimin väännellen välyksiäkään ei löydy mistään.
        Ehjä auto ei ravista.

        Onko renkaat varmasti pyöreät? Jos ei, niin siihen ei tasapainotus auta.
        Mikä auto mahtaa olla kyseessä, jos jousitus on noin jäykkä, eihän vaan ole jokin alustasarja siinä? Iskarit voi olla jumissa, vaikkakin se on aika harvinaista ja sen varmasti huomaisit jo hiljemmassaki vauhdissa.


    • kyseke sieltä älä tä

      Nehän myy auton kuntoarviointeja, jos olet myymässä tai ostamassa autoa. Voit toli käydä tai kysyä, pelkkää yhtä testiä autollesi miltä tahansa korjaamolta tai katsastamolta ja he kertovat oman hintansa.

      Iskarit jos ne on mäsät ja vaihdettat välittömästi huomaa kyllä heti mukulakivi kadulla tai sivutuulella ajaessa. Ja no tietty liian korkeita kanttikiviä ylittäessä liian kovalla nopeudella,jos on tuttu kantti...

    • Suoraan katsastuksee

      Joku autoilija kertoi että hän ei vie edes korjaamolle autoaan alustavaan katsastukseen. Saattavat kuulemma suositella hieman liikaakin korjattavaa tai jos ei mitään löydy, niin laskua tulee silti. Hänen mielestään halvin tapa on viedä suoraan katsastukseen, sitten korjaamolle ja jälkinäyttöön.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1663
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1448
    4. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1131
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1128
    6. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1120
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1096
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1081
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      5
      1062
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1050
    Aihe