Asiallinen viesti karavaanarilta

Löpökuski

Kirjoittanut: Liikenteessä ohittaja väistää 1.10.2004 klo 10.55

Olen lukenut useita kirjoituksia, joissa eri henkilöt vaativat matkailuvaunuilijaa väistämään pientareelle tai levikkeelle, jotta takaa tulevat pääsevät helpommin ohi.

Yleisesti näinhän tapahtuukin. Vaunuilijat ja matkailuautoilijat antavat ohitusmerkkejä ja väistävät hyvin usein jopa pientareen puolelle, jos ohituksen edellytykset muuten on kunnossa.

Nykyisen tiheämmän viikonloppuliikenteen aikana on kuitenkin harvoin mahdollisuus turvallisesti väistää tai antaa ohitusmerkkejä turvallisesti.

Oma mielipiteeni on nykyisin sellainen, että ohittaja on se joka väistää. Siis mikäli ajat muuta liikennettä nopeammin tai kohtaat tiellä auton jonka perä lähestyy sinua, et voi edellyttää sitä, että edessäsi oleva auto automaattisesti tekee jotain sinua ohituksessa auttavaa.

Harvoin ohitettavan auton kuljettaja voi tai edes haluaa ottaa osan ohittavan auton aiheuttamasta liikenteen kasvaneesta riskistä omalle kontolleen. Ja voiko ohittavan auton kuljettaja oikeastaan vaatiakaan minkään liikenteen pelisäännön nojalla ohitettavan auton kuljettajalta osallistuvia toimenpiteitä tilanteeseen, joka ei ole ohitettavan auton kuljettajan hallinnassa.

Tälläkin palstalla on usein vaadittu, että ohitettava auto väistää, miksi ? Mikäli liikennetilanne on sellainen, että ohittaja ei pääse ilman väistöjä ohi, niin eikö tilanne ole jo silloin niin vaarallinen, että ohitus on silloin jo muistakin syistä kielletty? Puhumattakaan turvallisuudesta.

Ohittaja siis väistäköön ja tarpeen vaatiessa menköön sinne levikkeelle odottamaan vähäksi aikaa, jos ei pääse ohi !

10

1001

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rajoitustenmukaan

Hienoa, kun joku muukin mietti tieliikennelain henkeä ja yleistä turvallisuutta, eikä vaan sitä viimeisen sekunnin voittamista.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Jos karavaanarin takana 100 km/h rajoituksella ei voi ajaa 80 km/h, niin pitää hakea omalääkäriltä terveyskeskuksesta resepti rauhottaviin lääkkeisiin.

• Karavaanari joskus

sen pitäisi olla ja onkin,mutta. Tienpäällä tuo 100 on muutettu käsitteeksi pakkonopeus,jne,jne. Suomen tieliikenteen perusnopeus on 80. Tämän lujempaa ei tarvii ajaa. Ei riko mitään lakia jos näin menettelee.

• eppu

Tasasella saattavat mennä 80,mutta ylämäkiin hyytyyvät liikaa,eli ei ole pelkästään vauhdista kiinni,vaan kerrassaan epätasaisesta menosta,ei sitä tälläinen vakionopeussäädinajuri pitkään viitsi,pitäisi siis hankkia ennemmin tehoa konepellin alle,kun ylisuuria asuntovaunuja.

• Siitä olen samaa mieltä, ettei ole kohtuullista "automaattisesti vaatia" väistämistä. Muutoin olen jokseenkin eri mieltä.

Jos itse vedän kärryä 100:n alueella ja taakse tulee autoja, pyrin päästämään ohi mm. ajamalla oikeassa reunassa, vaikkei välttämättä pientareelle pääsisikään. Myös edestä näkee paremmin ja voi antaa merkin kuten esim. rekat tekevät.

Vaikka sanot yleisesti näin tapahtuvan, menneenä kesänä taisin nähdä sen yhden kerran. Usein vaunun toinen pyörä menee keskiviivan päällä, joten oikealta olisi helpompi ohittaa;)

Kuten kirjoitit, karavaanareissa on asennetta, että ohittajat "levikkeelle, jos ei pääse ohi".

• Tane

Unohtuiko nyt semmoinen asia, että se yksi karavaanari saattaa hidastaa pahimmassa tapauksessa kymmenien muiden autoilijoiden menoa. Onko siis oikein, että ne kymmenet muut joutuvat ohittamaan, kun tilanne ratkeaisi sillä, että karavaanari käväisisi pari minuuttia levikkeellä? Mutta tämähän on tuttua asennetta: Yhden etu saa mennä muiden edun edelle, jos se yksi ei riko lakia.

• rekkamies

...kulliperse juppi!
        Ajakoot ne nopeammat ohi, jos ei hermo kestä perässä ajella. Kumma kun toisten mielestä peräkärrynvetäjät ovat tientukkona myös ajaessaan 80:n alueella 80km/h.
        Ei se kärryn vetäjän matka edisty ollenkaan jos pitää jokaisen juppipellen edestä siirtyä levikkeelle odottelemaan.

• Arska
        rekkamies kirjoitti:

...kulliperse juppi!
        Ajakoot ne nopeammat ohi, jos ei hermo kestä perässä ajella. Kumma kun toisten mielestä peräkärrynvetäjät ovat tientukkona myös ajaessaan 80:n alueella 80km/h.
        Ei se kärryn vetäjän matka edisty ollenkaan jos pitää jokaisen juppipellen edestä siirtyä levikkeelle odottelemaan.

Rekkamies näyttää taas kerran, miten älykkäitä rekkamiehet ovat. Vahvisti vain käsitystäni rahtareista ja heidän kyvystään ajatella. Nimittelyllähän asiat ratkeavat, vai mitä?

• pois

Tämäkin aihe on jo niin wanha, että ainoa keino marinan poistamiseksi, tai edes puolittamiseksi, olisi peräkärryn kanssa ajavien nopeusrajoituksen nostaminen 100 km/h. Itse olen sen verran vetänyt noita kärryjä, että tiedän sen olevan täysin mahdollista.

Koska liikenteestämme löytyy myös niitä hieman lahjattomampia yksilöitä, joiden harkintakyky on rajallinen, niin kaikkein suurimpien vaunujen kohdalla voisi vielä päteä se 80 km/h. Pieni mökkiperäkärry tai pieni asuntovaunu tulee kyllä mukavasti sataa perässä.

• Patu33

Noinhan se on, kuten kirjoitat. Mutta kaikilla on kuitenkin velvollisuus ehkäistä onnettomuus. Eli jos joku tekee virheen ja lähtee ohittamaan vaikka ei pitäsi, niin kyllä ohitettavankin tulee tehdä kaikkensa, että seurauksena ei olisi onnettomuus.

• kara

Tyypillinen pro-karavaanarikirjoitus.

Saahan sitä ajella vaikka kuuttakymppiä jos kehtaa, ja kerätä hirveän letkan taakseen.

Se ei kuitenkaan ole
      1) järkevää
      2) kohteliasta
      3) tieliikennelain hengen mukaista

Jos tärkeintä on oikeassa olo eikä yhteisen edun etsiminen, on syytäkin asua kesät talvet yksin lasikuituisessa kusikopissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4161
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      490
      2305
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      141
      1845
    4. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      76
      1474
    5. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      158
      1446
    6. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      9
      1204
    7. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      106
      727
    8. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      34
      724
    9. Mies miten tämä

Tilanne ratkaistaan?
      Ikävä
      27
      711
    10. Lähdetkö nainen joku päivä mun kanssa Anttilaan?

Katsomaan sisustustarvikkeita ja sit mentäisiin matkatoimistoon katsomaan matkoja?
      Ikävä
      25
      681
    Aihe