PYÖRÄ VERO

KaarKoK

Pyöräilystä on tullut yksi suosituimmista urheilumuodoistamme. Pyöräilijät ovat täyttäneet tiet näin keväisin.
Olen kirjoittanut asiasta että saisimme pyöräilyyn myös jonkun suuruisen veron.
Pyöräilijät käyttävät yleisiä teitämme siinä missä autoilijatkin, joten tasa arvoisuuden puolesta asia pyörä verosta on myös ajankohtainen.
Myös pyörien kuntoa, varsinkin niiden kovan nopeuden takia, varsinkin pyöräteillä, jalankulkijoiden joukossa tulisi valvoa tarkasti.
Pitääkö myös pyörille saada jonkinlainen katsastuksen tapainen vuosittain? Sellaistakin on mietittävä.
Maantiepyörän nopeus on kuitenkin mopon luokkaa.
Tälläisiä mietteitä yhteiskuntamme parantamisesta tällä kertaa.

T. KaarKok

22

256

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Verotushshhshhs

      Ennenmmin verotusta pyöräilyyn kuin autoiluun. Auto on ihmiselle välttämättömempi.
      Harrastuksia on alettava verottamaan enemmän. Koiravero myös.

    • Solidaarisuuutta!

      Ilmanmuuta! lisäks pyöräilykortti ja pyörävakuutus, hommattaisiin kunnallisia pyöräilytarkastajia näin saataisiin lisää virkoja kuntiin ja rahaa yhteiskunnalle ja Ruandan ym pakolaisille!

      • huugobarnes

        Pyöräkortti ok ja vakuutus. Vaarallisia ovat kilpapyörät pyöräteillä. Ehdottomasti asiaan puututtava ja myös hyvä keino kerätä rahaa yhteiskunnalle.
        Kannatan!


    • romupyörät paaliin

      Polkupyörien pakollinen liikennevakuutus ei olisi ollenkaan haitaksi. Lisäksi ilman kypärää ajamisesta samanlaiset sakot kuin autolla ilman turvavyötä ajamisesta.
      Polkupyörille on pitänyt alkaa rakentaa myös pysäköintitiloja, rahoittakoot itse sen maksamalla esim. moottorittoman ajoneuvon veroa.
      Katsastustoiminta olisi myös paikallaan, kyllä pyörässäkin on oltava vähintään jarrut kunnossa ja pimeällä valot, heijastimet paikallaan ja kunnossa sekä puhtaat myös.

      Nyt liikenteessä on pyöriä mistä on ajettu vanteet soikeaksi, jarrupalat lopussa ja säädetty päin h3lvettiä, jarruvaijerit voi olla poikki ja mikä kauheinta niin liikenteessä voi olla myös täysin jarruttomia pyöriä!

      • KaarKoK

        Autoliiton ehdotus on hyvä ja verotusta siirtämällä myös pyöriin saadan autoilun verotusta pienennettyä. Tasapuolisuutta, ei kaikkea verotusta yhteen liikkumismuotoon.
        Meillä on nyt myös hyvä liikenne ministeri, joten olen varma verotuksesta saadaan tasapuolista.
        Liikenne on saatava turvalliseksi niin autojen kuin pyörien osalta. Liian turvallisuuden kannalta vanhat ja huonot niin autot kuin pyörät on tulevaisuudessa liikenteestä karsittava. Myös yksityisteillä liikkumista tulevaisuudessa pyrittävä rajoittamaan.
        Uskon ja olen varma että näihin asioihin saadaan muutoksia, jopa hyvinkin pian ja näiden asioiden eteen tulemme jatkossa uurastamaan.
        kiitos hyvistä ehdotuksista ja mielipiteustä.

        T. KaarKok


      • kymppi

        Mikäköhän olisi sitten sopiva hinta? Ehkä kymppi per vuosi. Itselläni on sekä auto että pyörä, mutta jos maksua nostetaan minun täytyy luopua autosta. Pyörästä en ikinä tule luopumaan, autosta en pahemmin piittaa.

        Enkä ainakaan itse käytännössä koskaan edes käytä mitään pysäköintitiloja, omilla reiteilläni ei sellaisia ole ainuttakaan. Ja laitan muutenkin yleensä pyöräni kiinni esim. lyhtypylvääseen, en käytä useimmiten edes normaaleja pyörätelineitä (monet niistä rikkovat vain vanteet). Joten itse maksaisin siis tuolta osin tyhjästä. Ja pyörän tarkastuksen nyt osaa typeryskin, tuohon katsastukseen voi ehkä laittaa maksimissaan pari euroa, senhän voi suorittaa parissa minuutissakin (hyvä katsastaja alle minuutissa).

        Lisäksi, suuri osa pyöräilijöistä on myös autoilijoita, eli ehdotatte ainoastaan lisää veroja myös autoilijoilla. Väittäisin jopa, että reippaasti yli puolella aikuisista pyöräilijöistä on myös ajokortti ja jopa auto. Ei ehkä Helsingissä, jossa auton tarve on vähäisempi, mutta täysin varmasti muualla. Pyöräilijöiden ja autoilijoiden erillisyys toisistaan on valheellinen myytti. Valheellinen siksi, että erillisyydestä puhuvat valehtelevat täysin tietoisesti.


      • jfiwerojgierojgeiro
        kymppi kirjoitti:

        Mikäköhän olisi sitten sopiva hinta? Ehkä kymppi per vuosi. Itselläni on sekä auto että pyörä, mutta jos maksua nostetaan minun täytyy luopua autosta. Pyörästä en ikinä tule luopumaan, autosta en pahemmin piittaa.

        Enkä ainakaan itse käytännössä koskaan edes käytä mitään pysäköintitiloja, omilla reiteilläni ei sellaisia ole ainuttakaan. Ja laitan muutenkin yleensä pyöräni kiinni esim. lyhtypylvääseen, en käytä useimmiten edes normaaleja pyörätelineitä (monet niistä rikkovat vain vanteet). Joten itse maksaisin siis tuolta osin tyhjästä. Ja pyörän tarkastuksen nyt osaa typeryskin, tuohon katsastukseen voi ehkä laittaa maksimissaan pari euroa, senhän voi suorittaa parissa minuutissakin (hyvä katsastaja alle minuutissa).

        Lisäksi, suuri osa pyöräilijöistä on myös autoilijoita, eli ehdotatte ainoastaan lisää veroja myös autoilijoilla. Väittäisin jopa, että reippaasti yli puolella aikuisista pyöräilijöistä on myös ajokortti ja jopa auto. Ei ehkä Helsingissä, jossa auton tarve on vähäisempi, mutta täysin varmasti muualla. Pyöräilijöiden ja autoilijoiden erillisyys toisistaan on valheellinen myytti. Valheellinen siksi, että erillisyydestä puhuvat valehtelevat täysin tietoisesti.

        Autoilevat ajokortilliset pyöräilijät ovat parempia pyöräilijöitä kun on ns. liikennesilmää eri tavalla pyörälläkin ajaessa, myös turvavarusteiden käyttö on luontevampaa kun autoillessakin on käytettävä turvavyötä, lisäksi heijastinten käyttö myös kun tietää itsekin miten hyvin ne näkyvät auton valoissa. Pyörät on hyvässä kunnossa ja huollettuja kuten autokin.

        Ajokortittomat ekoviherhipit on sen sijaan kaikista pahimpia pyöräilijöitä. Hortoilevat ihan miten sattuu tuolla liikenteessä.


      • lapset pyöräilee
        kymppi kirjoitti:

        Mikäköhän olisi sitten sopiva hinta? Ehkä kymppi per vuosi. Itselläni on sekä auto että pyörä, mutta jos maksua nostetaan minun täytyy luopua autosta. Pyörästä en ikinä tule luopumaan, autosta en pahemmin piittaa.

        Enkä ainakaan itse käytännössä koskaan edes käytä mitään pysäköintitiloja, omilla reiteilläni ei sellaisia ole ainuttakaan. Ja laitan muutenkin yleensä pyöräni kiinni esim. lyhtypylvääseen, en käytä useimmiten edes normaaleja pyörätelineitä (monet niistä rikkovat vain vanteet). Joten itse maksaisin siis tuolta osin tyhjästä. Ja pyörän tarkastuksen nyt osaa typeryskin, tuohon katsastukseen voi ehkä laittaa maksimissaan pari euroa, senhän voi suorittaa parissa minuutissakin (hyvä katsastaja alle minuutissa).

        Lisäksi, suuri osa pyöräilijöistä on myös autoilijoita, eli ehdotatte ainoastaan lisää veroja myös autoilijoilla. Väittäisin jopa, että reippaasti yli puolella aikuisista pyöräilijöistä on myös ajokortti ja jopa auto. Ei ehkä Helsingissä, jossa auton tarve on vähäisempi, mutta täysin varmasti muualla. Pyöräilijöiden ja autoilijoiden erillisyys toisistaan on valheellinen myytti. Valheellinen siksi, että erillisyydestä puhuvat valehtelevat täysin tietoisesti.

        Suurin osa pyöräilijöistä on alle 15- 18v koululaisia, eihän alaikäisiä voi verottaa.
        Kaikilla 15-17v ei ole mopoa saatikka mopoautoa.


    • espoolaissetä

      Hehee. Mikään ei piristä maanantaiaamua paremmin kuin polkeminen työpaikalle katsellen ruuhkassa istuskelevia autoilijoita. Sitä vain ihmettelen, kuinka omituinen ihminen on maksaessaan hirveitä summia pelkästään siitä että pääsee työpaikalle ja takaisin. Vaikka ostaisin 1000€:n pyörän vuosittain, jäisi minulle 10 000€ enemmän rahaa aamuruuhkassa jonottajaan verrattuna. Pakko pyöräilylle nyt jonkinlainen vero on keksiä.

      • reku77655

        Kannatan verotusta myös pyörille!!!!


      • lukiolainen
        reku77655 kirjoitti:

        Kannatan verotusta myös pyörille!!!!

        Kuka maksaa koululaisten pyöräveron?


      • Maksavapyörä
        lukiolainen kirjoitti:

        Kuka maksaa koululaisten pyöräveron?

        Toki pyörävero ei voisi koskea alaikäisiä. Pyöräveron tulisi sisältää myös vakuutus. Haaverin sattuessa, ilman vakuutusta pyöräilleestä, haaveri menisi omaan piikkiin.
        Esimerkiksi ilman vakuutusta pyöräillyt pyöräilijä jäisi autonalle, pyöräilijästä itsestään tulisi maksumies, myös vakuutukseton pyöräilijä korvaisi auton vahingot.


    • Mitä hittoa?

      Missään helevatun maassa maailmassa ei kaikesta veroteta niinkuin täällä pilkunviilaajasuomessa. Mitäpäs jos vielä pieruvero laitettais? Kyllähän siinä on kysseessä iliman pilluu kaeken kaekkijaan siinnäe, Jos ihan tarkaksi aletaan.

    • SAIRASTA sairasta

      SILLOIN pyörävero pitäisi ulottaa vain ja ainoastaan niille, jotka ajavat asfaltoiduilla teillä. Ehdotan ´miehitetyt valvontapisteet (joista voidaan ostaa tikettejä kuten Saksan autobaanoilla) jokaisen pyörätien alkuun ja loppuun joka kaupungissa.

      VOIKO IDIOTTISEMPAA IDEAA OLLA. OLEMME TODELLA HOLHOUS JA AHNEUS YHTEISKUNNASSA.

      ROKOTTAKAA NIITÄ AHNEITA LOISIA, JOTKA KUPPAAVAT MAATAMME, JOS SE NYT ENÄÄ ON MEIDÄN MAA.

      Kohta maastamuuttaja!!!

      • 14+19

        Autoilun päästöistä, melusta ja muusta häiriöistä pitäisi verottaa eikä ympäristöystävällisestä pyöränkäytöstä.


      • käräyttäjä
        14+19 kirjoitti:

        Autoilun päästöistä, melusta ja muusta häiriöistä pitäisi verottaa eikä ympäristöystävällisestä pyöränkäytöstä.

        Muutenkin esitän, että aletaan syynäämään tarkemmin puhelimessa puhumista autoillessa. Joka on yleistynyt todella paljon. Melkein joka vastaantuleva autoilija puhuu kännykkään ajaessaan. Sieltä voisi irrota pari miljardia kuten rakennusalan harmaasta taloudesta.


      • maailamankirjat...

        Ehdotan, että revitään puolet asfaltoitujen teiden pinnoitteista pois, jotta sorallakin pääsee ajamaan ilman pyöräveroa.


      • VenäjälleVaan

        Vai maastamuuttaja. Venäjällehän pääsee kun lähtee, jos se niin hyvä paikka on. Se vaan on niin että ne ahneet hyvä tuloiset riistäjät tätä maatamme jo muutenkin pystyssä pitävät.
        Velkaantumisemme johtuu siitä että maassamme vielä tällä hetkellä kaikki on ilmaista ja loisia elätetään ja tarjotaan terveyspalvelutkin ilmaiseksi.
        Siihen varmasti tulee muutos, luojan kiitos.
        Venäjä on hyvä vaihtoehto, sinne vaan, kyllä se maa elättää.: )


      • JokuJärkiNyt
        käräyttäjä kirjoitti:

        Muutenkin esitän, että aletaan syynäämään tarkemmin puhelimessa puhumista autoillessa. Joka on yleistynyt todella paljon. Melkein joka vastaantuleva autoilija puhuu kännykkään ajaessaan. Sieltä voisi irrota pari miljardia kuten rakennusalan harmaasta taloudesta.

        Antaa rakentajien rakentaa. Ei yrittäjilläkään nyt helppoa ole, kiitos TESsin joka vaikeuttaa pelkästään ihmisten työllistymistä.
        Jopa sen mukaan kirvesmiehille pitäisi yli kympin tunnille maksaa, täysin järjetöntä. Asianmukainen palkka olisi 6-7 e tunnille niistä töistä.
        Jos töihin ottaminen tehdään liian vaikeaksi ei se ainakaan maamme tilannetta paranna.


    • 20+16

      Veneilyvero, bagivero golffareille, silmälasien käyttövero, hammasproteesien käyttövero...... akkuporakoneen käyttövero, ruohonleikkurin käyttövero, lumilingon käyttäjän vero, wc-pöntön käyttövero, harrastevero, kamerankäyttövero, mönkijänkäyttövero, erityistä melua-aiheuttavien koneiden käyttövero, .....

      • 1+6

        Tätä on elämä nyt, kun olemme EU:ssa.
        Valitettavasti.


      • VenäjälleVaan
        1+6 kirjoitti:

        Tätä on elämä nyt, kun olemme EU:ssa.
        Valitettavasti.

        EUkaan ei kaikkea voi pelastaa. Verotusta on nyt kiristettävä rajusti, leikkauksia tehtävä(sairaaloita,päiväkoteja,vanhuspalveluita muutettava yksityiseksi)
        Uusia veroja saatava lissä, esim tämä pyörävero,lapsilisiä leikattava,työttömyyspäivärahat jopa lakkautettava, sosiaali etuudet lakkautettava,hintatasoa nostettava.
        EU ei tätä aiheuttanut vaan leväperäinen rahankäyttö mitä olemme harrastaneet pitämällä mm. täysin turhia terveyspalveluja ilmaisena maassamme.
        Yksityiset terveyspalvelut ajavat saman asian.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3245
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1042
    6. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      49
      928
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      874
    9. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    10. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe