Hallitus teki viisaasti

kun se ilmoitti luopuvansa kuntien pakkoliitoksista. Vapaaehtoinen pakko on aina mukavampaa senkin kannalta, jolla olisi valta pakottaa toisia johonkin. Se tuottaa myös parempaa tulosta, kun johonkin vapaaehtoisiksi saadut kokevat tekevänsä omasta aloitteestaan sitä, mitä heidän halutaan tekevän. Näinhän tehdään yleisesti työelämässä. Vapaaehtoisuutta käytetään tuloksellisesti myös sotaväessä, jossa kyllä yleisempää on pakkovalta, joka siellä on usein tarpeellistakin.

Pakkovaltaa ei tarvita noissa kuntaliitoksissa, vaan ne tulevat tapahtumaan vapaaehtoisesta pakosta. Valtiovalta kyllä voi edistää niissä tavoitettaan mm. valtionosuuksien tasausjärjestelmän kautta vähentämällä rahamääriä, joita on siirretty hyvinvoivilta kunnilta niille kunnille, jotka eivät omillaan pärjää. Kun niin tehdään, nopeasti siellä alkaa järki voittaa jopa kepulaisuudenkin. Tämän tulette näkemään.

Omillaan pärjäämättömiähän on lähinnä vain niissä kunnissa, joissa kepu on iät ajat valtaa pitänyt. Liitoksiin ei ole tarvetta lähes kepuvapailla rintamailla. Esim. tällä pääkaupunkiseudulla kunnat (kaupungit) ovat ihan riittävän suuria asukasmääriltäänkin ja tuotantomäärät niissä ovat asukaslukuunkin suhteutettuna huomattavasti maan kuntien keskiarvoa suuremmat. No, on täällä yksi pikkukaupunkikin, vain naftin 10 000 asukkaan Kauniainen, mutta se kyllä tulee hyvin toimeen ihan omillaankin, kun sen verotulot lienevät asukasta kohden maan suurimmat, vaikka veroäyri on maan halvin.

Metropolihallintoahan tänne pääkaupunkiseudulle kyllä suunnitellaan ja varmaan se ennen pitkää tuleekin. Sitä tarvitaan mm. maankäytön, liikenteen, jätehuollon ja monien muidenkin asioiden järkeistämiseksi.

Kyllä se siitä! Eli ajan oloon, ehkä piankin tulee hoitumaan omillaan pärjäämättömien kuntien yhdistäminen suuremmiksi kokonaisuuksiksi, paremmin toimeentuleviin ja väkirikkaampiin naapureihinsa. Kepun valta niillä alueilla tulee tietysti vähenemään, mutta sehän on niiden alueiden asukkaiden etu.

64

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huojennan eräiden huolta siitä, että olisin jättänyt tämän palstan tai minut olisi bannattu. Ovat etsineet minua vanhoilta profiileiltani, tehneet avauksiaan asiasta ja purkaneet huoltaan minunkin vanhalla avauksellani ja omia vanhojaan esille nostelemalla.

      En viitsi nyt mennä noille, enkä tee avauksia itsestäni, joten tekaisin nyt pienen avauksen asia-aiheesta, jotta sen jatkoksi voin tässä poistaa heidän huolensa aiheen. Heidän ei nyt tarvitse nähdä enempää vaivaa minua etsiessään. Tämä kirjoittaminen kun on minulle helpompaa kuin heille, jotka pystyvät vain muutaman lauseen vaivalla sorvaamaan, niissäkin enimmäkseen samaa toistellen. Näin tieto menee parhaiten myös perille, sillä minun avaukseni eivät koskaan jää heidän huomiotaan vaille.

      En ole jättänyt palstaa eikä minun nikkejäni ole bannattu, vaan olen sulkenut sen kapi-korhonen -nikin ja rekisteröinyt tämän. Perusteet tälle muutokselle näette profiilini perustiedoista napsauttamalla auki vasemmassa reunassa olevan otsikon PERUSTIEDOT. Muita tietoja näette profiilin oikeasta reunasta. Siellä on nyt entistä enemmän valokuviakin, joita voitte ihailla - ja kadehtia, kun ette katso voivanne omianne näyttää kuvianne sen paremmin kuin tietojakaan itsestänne.

      Suljin myös vaari_vain -nikin, joka oli vielä epähuomiossa jäänyt auki, vaikken ollut sitä aikoihin käyttänyt. Vain tällä nikillä kirjoittelen jatkossa tälle palstalle ja muillekin palstoille sen vähän, mitä kirjoittelen. Jätin sentään vielä auki vanhafaitteri -nikin, minkä tuo aina perässäni roikkuva ”johtaja” näkyy huomanneen. Sillä kirjoittelen rauhanturvaajien ja maanpuolustuksenkin palstoille silloin harvoin, kun niille kirjoittelen.

      Olen vähentänyt täällä käyntejäni, kun te kaipailijani olette tehneet palstan sellaiseksi kuin se nyt on, hyvin vastenmieliseksi. Mutta nyt en muutamaan päivään paljon palstalla pistelehtinyt siksikään, kun naisystäväni oli luonani viikon, jonka aikana meillä oli yhtä ja toista ohjelmaa, eilen vielä sydänyhdistykseni pääsiäislounas. Mutta kun tänä aamuna hänet saattelin junalleen, tulin nyt tänne huoltanne hälventämään.

      On se metkaa, että kun muutaman päivän olen palstalla käymättä, siitä syntyy hirveä haloo! Kun sitten tulen, siitä se riemu repeää! Kyllä minun täytyy olla hyvin tärkeä noille eräille. Ei kai tuollainen todista niinkään minun suuruudestani kuin heidän pienuudestaan. Ja heidän elämänsä tyhjyydestä, kun näyn olevan sen tärkein sisältö, ilo ja valo. Kukapa kiinnittäisi huomiota heidän palstalta poistumisiinsa enempää kuin tänne tulemisiinsakaan, tuskin heidän lopullista poistumistaankaan täältä moni huomaisi.

      Tulikohan tämä asia nyt selväksi ja tyydyttiköhän se teitä, kaipailijani!

      • Kas, kun tätä eivät ole kommentoineet ne, jotka minua niin kovin tänne ovat kaipailleet! Sanomani lienee siis mennyt hyvin perille. On ns. kolahtanut;))


    • mielipijepankki

      Kun rikas ja köyhä kunta liitetään yhteen, niin siinä tasoittuu se pärjääminen.

      Ei siinä maaseutukunnilta oteta mitään, niinku sinä ehkä kuvittelet.

      • Sanot:

        >>Ei siinä maaseutukunnilta oteta mitään, niinku sinä ehkä kuvittelet.>Kepun valta niillä alueilla tulee tietysti vähenemään, mutta sehän on niiden alueiden asukkaiden etu


      • parempaa tulossa
        kapi-vaari kirjoitti:

        Sanot:

        >>Ei siinä maaseutukunnilta oteta mitään, niinku sinä ehkä kuvittelet.>Kepun valta niillä alueilla tulee tietysti vähenemään, mutta sehän on niiden alueiden asukkaiden etu

        >>Kepun valta niillä alueilla tulee tietysti vähenemään, mutta sehän on niiden alueiden asukkaiden etu


      • hohohohooo
        kapi-vaari kirjoitti:

        Sanot:

        >>Ei siinä maaseutukunnilta oteta mitään, niinku sinä ehkä kuvittelet.>Kepun valta niillä alueilla tulee tietysti vähenemään, mutta sehän on niiden alueiden asukkaiden etu

        Munakarva-avauksilla keskustan kannatus alkaa hiipumaan.

        Se on viisainta mitä sinä voit tuottaa.


    • Res maj.

      Huomattu
      Niin " huomaamatta "

      Ainakin maalle parasta, kun ei vasemmistolaiset ole kovin isänmaata muuttamassa.

      (tulikohan nyt oikein kirjoitettua)

      Vasemmistolaisten ajatukset ja teot niin suppeita.
      Mitä vähäisiä onkaan, nekin pitää toitottaa oikein todistusten kera.
      Tiedetään sotaväenkin viinanahuuruiset todistukset.
      Kun on tuommoinen sisäinen toiminta, sillä klikit tekee toisilleen todistuksiaan ym kunniamerkejä jakavat.
      Olen klikissä ollut, mutten hyväksynyt niitä.

      ps itsellä on kyllä myös sotilas-ansiomitali sieltä alkupäästään.
      Hiukan nuorempi kuin Korhosella. Itse fyysinen ikäni paljonkin nuorempi.

      Huomattu miten Korhonen ivannut ja tehnyt tyhjäksi muitten saavutuksia.

      • niinpä on kuin sanot

        kapihan onkin punikki. miten lie sinne sotaväkennkin päässyt. edes aliupseeriksi.


      • Kapin ura
        niinpä on kuin sanot kirjoitti:

        kapihan onkin punikki. miten lie sinne sotaväkennkin päässyt. edes aliupseeriksi.

        Ei Kapi sotaväessä menestynyt, joutui lopulta tarkkailtavaksi esikuntaan, tehtävänään lähinnä henkilöstöpapereiden arkistointi, kopiokoneen käyttö ja kahvin keittäminen oikeille upseereille


      • Jos siellä sotaväessä olit aina viinahuuruissa, sama näkyy jatkuvan reservissäkin. Melkoisissa viinahuuruissa täytyy olla tuon kirjoittajan!

        Olisikohan sittenkin niin, että pääsi huurut johtuvat muusta kuin viinasta? Pahoja huuruja ne ainakin ovat, kun saavat sinut kuvittelemaan itsesi majuriksi. Vaikka majuri olisi viinahuuruissaankin ja ajatus ei olisi kovin selkeä, kyllä hän pystyisi selkeämmin kirjoittamaan. Älä siis raukka yritä uskotella minulle, että olisit majuri, sillä minä olen ollut pitkään siellä sotaväessä ja tiedän, että tuollaisia majureita ei ole olemassa. Sen varmaan ymmärtää vaikka sotaväkeä käymätönkin, jos hänen päänsä on hieman terveempi kuin sinun.

        Se muuten, mikä minulla on, ja jota taatusti ei sinulla ole, on sotilasansiomitali eikä sotilas-ansiomitali. Ja minulla on myös kunniamerkkejä, ei kunniamerkejä.

        Mitäpä, jos majuri menisi peruskoulun alaluokille? Vai olisiko sinusta niin vaativaan opiskeluun?


      • Lopeta jo hullu
        kapi-vaari kirjoitti:

        Jos siellä sotaväessä olit aina viinahuuruissa, sama näkyy jatkuvan reservissäkin. Melkoisissa viinahuuruissa täytyy olla tuon kirjoittajan!

        Olisikohan sittenkin niin, että pääsi huurut johtuvat muusta kuin viinasta? Pahoja huuruja ne ainakin ovat, kun saavat sinut kuvittelemaan itsesi majuriksi. Vaikka majuri olisi viinahuuruissaankin ja ajatus ei olisi kovin selkeä, kyllä hän pystyisi selkeämmin kirjoittamaan. Älä siis raukka yritä uskotella minulle, että olisit majuri, sillä minä olen ollut pitkään siellä sotaväessä ja tiedän, että tuollaisia majureita ei ole olemassa. Sen varmaan ymmärtää vaikka sotaväkeä käymätönkin, jos hänen päänsä on hieman terveempi kuin sinun.

        Se muuten, mikä minulla on, ja jota taatusti ei sinulla ole, on sotilasansiomitali eikä sotilas-ansiomitali. Ja minulla on myös kunniamerkkejä, ei kunniamerkejä.

        Mitäpä, jos majuri menisi peruskoulun alaluokille? Vai olisiko sinusta niin vaativaan opiskeluun?

        Berit häpeää sinua


    • JOHTAJA J:LLÄ

      Pari asiaa:
      Katselet asioita pelkästään talousnäkökulmasta vaikka hyvä elämä koostuu paljon paljon muustakin.

      Taloudellisilla mittareilla, volyymia mitattaessa, suurilla paikkakunnilla on toki eniten resursseja, mutta ihminen itseisarvoisena olentona on vain välikappale ja voi pahoin.

      Pienemmissä ympyröissä kasvaa automaattisesti yhteisvastuu ja aito välittäminen. Palvelua tarvitseva ihminen on siis keskiössä eikä vain joidenkin tahojen vallankäytön välikappale, kuten esimerkiksi pääkaupunkiseudulla.

      Valtionosuudet perustuvat ymmärtääkseni lakiin ja niitä ei liene muutettu vaikka Kokoomuksen enemmän vauhtia kuin ymmärrystä omaavat tahot niin olisivat valmiita tekemäänkin.

    • Ei yleisjohtajaksi

      Haitalle asti oli tyyppejään armeijassa.
      Heillä oli aina se omanapa päällimmäisenä.

    • >>> Eli ajan oloon, ehkä piankin tulee hoitumaan omillaan pärjäämättömien kuntien yhdistäminen suuremmiksi kokonaisuuksiksi, paremmin toimeentuleviin ja väkirikkaampiin naapureihinsa.>Kepun valta niillä alueilla tulee tietysti vähenemään,

      • haku päälle

        Juuri näin. Haluaiskohan kapi-ukko panna "hynttyyt" yhteen jonkun maalta muuttavan perceaukisen juopon kanssa?


      • Kirjoitusten taso
        haku päälle kirjoitti:

        Juuri näin. Haluaiskohan kapi-ukko panna "hynttyyt" yhteen jonkun maalta muuttavan perceaukisen juopon kanssa?

        Palstakepulien kirjoitukset sisältävät aina perceet, munakarvat sekä muut alapäähän liittyvät kommentit. Vielä ei olla nähty yhtään kapin kirjoitusta, johon palstakepulit eivät olisi alapääkommenttejaan liittäneet. Ehkä miehinen alapää on tärkeä ja kiinteästi heidän elämäänsä liittyvä asia.


      • haku päällä
        Kirjoitusten taso kirjoitti:

        Palstakepulien kirjoitukset sisältävät aina perceet, munakarvat sekä muut alapäähän liittyvät kommentit. Vielä ei olla nähty yhtään kapin kirjoitusta, johon palstakepulit eivät olisi alapääkommenttejaan liittäneet. Ehkä miehinen alapää on tärkeä ja kiinteästi heidän elämäänsä liittyvä asia.

        Sinä voisit vastata itse asiaan, että haluaako kapo yhtyä köyhään?


      • JOHTAJA J:LLÄ
        Kirjoitusten taso kirjoitti:

        Palstakepulien kirjoitukset sisältävät aina perceet, munakarvat sekä muut alapäähän liittyvät kommentit. Vielä ei olla nähty yhtään kapin kirjoitusta, johon palstakepulit eivät olisi alapääkommenttejaan liittäneet. Ehkä miehinen alapää on tärkeä ja kiinteästi heidän elämäänsä liittyvä asia.

        Josko opettelisit keskustelemaan tosiasioden pohjalta, etkä aina tuputtaisi omaa kapea-alaista ja kaunan sävyttämää näkemystä ainoana oikeana.
        Vaan eipä taida koira karvoistaan mihnkään päästä?


      • Sivusta seurannut
        JOHTAJA J:LLÄ kirjoitti:

        Josko opettelisit keskustelemaan tosiasioden pohjalta, etkä aina tuputtaisi omaa kapea-alaista ja kaunan sävyttämää näkemystä ainoana oikeana.
        Vaan eipä taida koira karvoistaan mihnkään päästä?

        Et ehkä hoksaa, että palstalla käy muitakin kuin kapi. Olemme huomanneet keskustelun heikon tason ja varsinkin vastauksiin liitetyt alapää- ja ulkonäkökommentit. Vaan eipä taida palstakepulit tavoistaan mihinkään päästä.


      • Eivät hyvin toimeentulevat halua huonosti toimeentulevia nytkään rasitteikseen, mutta sellaisia ne ovat erillisinäkin, kun ne hyvin toimeentulevat joutuvat niitä tukemaan tavoilla, jotka hyvin tiedät. Mieluummin he varmaan tukisivat niitä ”ominaan”.

        Ihmettelen Kuopion kaupunginjohtajan näkemystä - jos hän niin on sanonut - sillä luulisi Kuopiolle kelpaavan myös niiden siilinjärveläisten verot, jotka käyvät Kuopiossa töissä, käyttävät kaupungin palveluita ja maksavat veronsa Siilinjärvelle. Sellaisia on tietääkseni melkoisesti. No, käyhän eräs hyväpalkkainen siilinjärveläinen työssä täällä Helsingissäkin ja kohta kai Brysselissä ja maksanee veronsa Siilinjärvelle. Vai onko hän nyt jo kirjoillakin täällä Helsingissä, vaikka ainakin vielä viime vaaleissa edusti sitä Pohjois-Savon vaalipiiriä.

        Ei kuntaliitos vie keneltäkään äänioikeutta, mutta jos kepuvaltainen pienempi kunta liitetään suurempaan ei-kepuvaltaiseen, kyllä kepun vaikutusvalta alueella vähenee. Samoin tietysti käy, jos demarivaltainen kunta liitetään kokonaisuuteen, jossa vallalla ovat muut puolueet.

        Oulu taisi olla sellainen isompi kaupunki, jossa kepun edustus kaupunginvaltuustossa kasvoi ja puolue nousi jopa suurimmaksi puolueeksi valtuustossa, kun joukko naapurikuntia kaupunkiin liitettiin. Mutta väliaikaista vain sellainen on; kun niistä entisistä maalaisista tulee kaupunkilaisia, kyllä he pian kasvavat pois kepulaisuudesta;))


      • Kirjoitusten taso kirjoitti:

        Palstakepulien kirjoitukset sisältävät aina perceet, munakarvat sekä muut alapäähän liittyvät kommentit. Vielä ei olla nähty yhtään kapin kirjoitusta, johon palstakepulit eivät olisi alapääkommenttejaan liittäneet. Ehkä miehinen alapää on tärkeä ja kiinteästi heidän elämäänsä liittyvä asia.

        Noinhan on, kuin sanot. Siitähän ihminen yleensä pyrkii puhumaan, mikä häntä kiinnostaa. On myös niin, että siitä puhe, mistä puute. Eli noilla eräillä on kauhea kiinnostus niihin alapään asioihin, mutta eivät pääse niitä koskaan kokemaan, vaikka kovasti haluaisivatkin.

        Kyllähän täällä eräiden yleisin puheenaihe on myös kapi. Jäljittelevät nikkiänikin. Se taas kertoo siitä, että haluaisivat olla kuin minä, mutta mahdotontahan se heille on. Sen he tietävät ja turhautuvat ja myös siksi alkaa heiltä tulla niitä alapään asioita.


      • Kapi rules
        Sivusta seurannut kirjoitti:

        Et ehkä hoksaa, että palstalla käy muitakin kuin kapi. Olemme huomanneet keskustelun heikon tason ja varsinkin vastauksiin liitetyt alapää- ja ulkonäkökommentit. Vaan eipä taida palstakepulit tavoistaan mihinkään päästä.

        "...vastauksiin liitetyt alapää- ja ulkonäkökommentit..."

        Aivan niin, Kapihan kommentoi jatkuvasti muiden ulkonäköä sanoen sen olevan niin huonon, etteivät kehtaa kuviaan julkistaa. Itse kyllä kuvia julkistaa, myös siitä alapäästään.


      • Kysymys kapille
        kapi-vaari kirjoitti:

        Noinhan on, kuin sanot. Siitähän ihminen yleensä pyrkii puhumaan, mikä häntä kiinnostaa. On myös niin, että siitä puhe, mistä puute. Eli noilla eräillä on kauhea kiinnostus niihin alapään asioihin, mutta eivät pääse niitä koskaan kokemaan, vaikka kovasti haluaisivatkin.

        Kyllähän täällä eräiden yleisin puheenaihe on myös kapi. Jäljittelevät nikkiänikin. Se taas kertoo siitä, että haluaisivat olla kuin minä, mutta mahdotontahan se heille on. Sen he tietävät ja turhautuvat ja myös siksi alkaa heiltä tulla niitä alapään asioita.

        Jos et tykkää alapää asioista poliittisella keskustelupalstalla, niin kerroppa meille, miksi sitten kuitenkin itse julkistit kuvia omasta alapäästäsi (munakarvoista) poliittisella saitilla?


      • kapi-vaari kirjoitti:

        Eivät hyvin toimeentulevat halua huonosti toimeentulevia nytkään rasitteikseen, mutta sellaisia ne ovat erillisinäkin, kun ne hyvin toimeentulevat joutuvat niitä tukemaan tavoilla, jotka hyvin tiedät. Mieluummin he varmaan tukisivat niitä ”ominaan”.

        Ihmettelen Kuopion kaupunginjohtajan näkemystä - jos hän niin on sanonut - sillä luulisi Kuopiolle kelpaavan myös niiden siilinjärveläisten verot, jotka käyvät Kuopiossa töissä, käyttävät kaupungin palveluita ja maksavat veronsa Siilinjärvelle. Sellaisia on tietääkseni melkoisesti. No, käyhän eräs hyväpalkkainen siilinjärveläinen työssä täällä Helsingissäkin ja kohta kai Brysselissä ja maksanee veronsa Siilinjärvelle. Vai onko hän nyt jo kirjoillakin täällä Helsingissä, vaikka ainakin vielä viime vaaleissa edusti sitä Pohjois-Savon vaalipiiriä.

        Ei kuntaliitos vie keneltäkään äänioikeutta, mutta jos kepuvaltainen pienempi kunta liitetään suurempaan ei-kepuvaltaiseen, kyllä kepun vaikutusvalta alueella vähenee. Samoin tietysti käy, jos demarivaltainen kunta liitetään kokonaisuuteen, jossa vallalla ovat muut puolueet.

        Oulu taisi olla sellainen isompi kaupunki, jossa kepun edustus kaupunginvaltuustossa kasvoi ja puolue nousi jopa suurimmaksi puolueeksi valtuustossa, kun joukko naapurikuntia kaupunkiin liitettiin. Mutta väliaikaista vain sellainen on; kun niistä entisistä maalaisista tulee kaupunkilaisia, kyllä he pian kasvavat pois kepulaisuudesta;))

        Jyrki Katainen edusti viime vaaleissa Uudenmaan vaalipiiriä ja on kirjoilla Espoossa.

        Kyllä sellaisia kaupunkeja on paljonkin, joissa kepusta on tullut kuntaliitoksen myötä suurin puolue tai kepuvaltaisuus on ainakin vahvistunut. Kepua varmaankin lämmittää pääsy valtaan nimenomaan kaupungeissa. Maalaiskunnissa se on vähän kuin itsestään selvää.


      • JOHTAJA J:LLÄ
        Sivusta seurannut kirjoitti:

        Et ehkä hoksaa, että palstalla käy muitakin kuin kapi. Olemme huomanneet keskustelun heikon tason ja varsinkin vastauksiin liitetyt alapää- ja ulkonäkökommentit. Vaan eipä taida palstakepulit tavoistaan mihinkään päästä.

        Ei HV:ni ole kykyä ymmärtää muiden näkökulmia. Siksi hän on keskustelukumppanina, kuten muissakin suhteissa täysin mitätön mies.


    • Kapi tapojensa mukaa

      esittää asian lyhyesti ja nasevasti kuten sotaväessä
      on opetettu.
      Lyhyestä virsi kaunis.

    • Kapi ressukka !

      Kapi on kehunut täällä hallitusta siitä, kuinka se laittaa kuntarakenteen kuntoon ja liittää kunnat yhteen. Nyt kun hallitus nosti kädet pystyyn ja luopui koko kuntien yhdistämisajatuksesta, niin johan Kapi ressukka rientää sitäkin kehumaan.

      Hohhohhohohhohhohohohoooooooo tuota tollikkaa, ei ymmärrä asioista mitään....

    • Hallituksen viisaaksi tekemisestä voi olla perustellusti montaa eri mieltä. Toki siitä hallitusta voi kiitellä, ettei se ole lähtenyt aivan kaikkiin niihin radikaaleihin irtiottoihin, joita jotkut rahaparoonit ovat vaatineet, vaan on toiminut pikkuhiljaa hivuttamalla, mistä kiitos kuuluu lähinnä hallituksen kokoonpanolle pikemminkin kuin ministereiden suurelle taitavuudelle. Kyllä nykyinen ministeriaines on lähinnä lapsellista, kokematonta ja jokseenkin osaamatonta joukkoa. Jopa siinä määrin, että on suuri vaara, että todellinen hallitusvalta jää lobbareille ja niin kutsutuille asiantuntijoille. Tästä näkökulmasta ei ole ihme, että ministerit ovat alkaneet pyrähdellä pesteistään, kuten se kuuluisa varpusparvi. Kuka on saanut burnoutin, kuka lähtee maailmalle etanoista ja praliineista nauttimaan, kuka mistäkin syystä. Onpa pari ministeriä peräti potkaistu tehtävästään, jotta hallinto saataisiin edes näyttämään hallinnolta.

      Pakkoliitoksista luopuminen on lähinnä kosmetiikkaa, kuten hallinto muutenkin. Pakot sinänsähän eivät ole poistuneet minnekään. Tässä kunta-asiassa hallitus vain otti lusikan kauniiseen käteen, kuten on tapana sanoa, kun vastus oli hallituksen kykyihin nähden aivan liian kova. Niinpä voi odottaa, että pakot tulevat olemaan vain entistä ankarampia yhteiskunnan heikompiosaisia kohtaan. Se on raadollista. Kun ihminen, mukaan lukien hallitus, ei mahda vahvemmalleen mitään, niin se ryhtyy potkimaan sitten heikompia. Esimakua tästä olemme jo saaneetkin. Lapsiperheet ovat saaneet potkun ahteriinsa ja työttömät velvoitetaan ottamaan työtä vastaan tuhansien kilometrien päästä siitä riippumatta, onko toimenpiteestä mitään taloudellista hyötyä yhtään kenellekään. Tosin sitä työtäkään ei ole, mutta ilmeinen pyrkimyshän on vain saada aikaiseksi tilanne, joka mahdollistaa karenssiautomaatin kapitalistisen rahan säästämiseksi.

      Kerrassaan naurettavaa on puhua jostakin omillaan toimeen tulemisesta maailmassa, joka perustuu yhteistoimintaan ja keskinäiseen riippuvaisuuteen. Tämä pitäisi myös hallituksen huomata. Siksi hallituksen pitäisi ryhtyä toimenpiteisiin, jolla tämä vuorovaikutus saataisiin toimivaksi eikä suinkaan ryhtyä toimiin, jotka tätä vuorovaikutusta päinvastoin heikentävät. Omalaatuista vekkulointia osoittaa myös EU Ukrainan politiikallaan. EU, joka ensin Ukrainan valloitettuaan ryhtyy nyt sitten eristämään Venäjää ja näin aiheuttamaan suoranaista vahinkoa, tuskin tietenkään Venäjälle, vaan kerrassaan itselleen. Mutta kun EU:ssa kukaan ei vastaa yhtään mistään, niin lopputulos asiasta kuin asiasta voi olla aivan millainen tahansa.

      Ilmeisesti kovin monelle ei ole valjennut vielä sekään mitä omillaan toimeen tuleminen viimekädessä merkitsee. Erityisesti apua tarvitsevan tapauksessa. Tämän tämmöisen valkenemattomuuden voi olettaa olevan erityisen suurta konservatiivisissa piireissä, joissa käytetään tummaa, hyvin istuvaa pukua, itseruskettavaa voidetta ja notkutaan päivät pitkät somessa häikäistyneenä omasta kuvasta ja sen maailmalla saamasta huomiosta.

      • Sinä et todellakaan kuulu niihin, jotka pystyvät vaivoin tuottamaan vain muutaman lauseen viestin, niissäkin aina samaa toistaen. Hyvin kirjoitatkin. Mutta kun minulla nyt on ohjelmassa vähän muuta, en ala yksityiskohtaisemmin viestiäsi kommentoida, teen niin vain avaukseni aiheen osalta ja senkin lyhyesti:

        Kuntien pakkoliitoksista luopuminen on todellakin vain kosmetiikkaa - kuten sanot - siten, että ne liitokset tulevat tapahtumaan vapaaehtoisen pakon kautta. Siihen hallituksella on mahdollisuudet. Ja vaikka seuraava hallituksemme olisi kepujohtoinen, kyllä sekin tulee tuossa asiassa käyttämään sen vallassa olevia keinoja päästäkseen tulokseen, joka maan ja varsinkin niiden liitettävien seutujen asukkaiden kannalta on parasta.

        Oikeassa olet siinä, ettei nykymaailmassa pitäisi puhua omillaan toimeen tulemisesta, kun se ei todellakaan ole mahdollista missään, kaikki ja kaikkialla tarvitsevat laajempia kokonaisuuksia. Minä siis käytin hieman virheellistä termiä. Mutta tärkeää on, millainen se tarvittava kokonaisuus on. Se ei saa muodostua minkään puolueen edun vuoksi vaan maan ja siihen kokonaisuuteen kuuluvien ihmisten edun vuoksi. Siihenhän tämä hallitus pyrkinyt ja siihen joutuu pyrkimään seuraavakin hallitus, vaikka se olisi vastoin hallitusta johtavan puolueen kannatuksen etua. Näetkö, että uskon kepunkin järkevyyteen ja vastuullisuuteen!


    • Olen näköjään taas saanut taas kuulla olevani punikki. Punikkihan minä tietysti olen ja olen aina ollut. Ei sitä muuten olisi armeijan palvelukseen päässyt eikä siellä laillani menestynyt. Yleninhän aina ammattikuntani kärjessä ja pääsin haluamiini tehtäviin. Varmasti tarkistettiin taustat niiltä, jotka hyväksyttiin Puolustusvoimain Tutkimuskeskuksen ja Topografikunnan palvelukseen, sillä niissä saattoi päästä käsiksi tietoon, joka voitiin uskoa vain punikille. Henkilöstöhallinnon opettajaksi pääsevältä myös edellytettiin punikkuutta, jotta hän opettaisi oikeassa hengessä. Pääesikunnassa palveleville punikkuus tietenkin oli välttämätön vaatimus.

      Punikkuuterni vuoksi myös ammattitoverini - punikkeja tietysti kaikki - valitsivat minut johtotehtäviinsä, kuten kerhomme puheenjohtajaksi ja edustajakseen ammattiliittoomme. Punikkijärjestö tietysti sekin. Eikä varmaan Valionkaan palvelukseen keskushallinnon keskijohtoon hyväksyttäne muita kuin punikkeja. Eivätkä Valiolta eläkkeelle jääneet valinne eläkeläisyhdistyksensäkään johtoryhmään muita hyväksyne.

      Ammattitoverini - punikkeja siis kaikki - halusivat asettaa minut 1972 kuntavaaleissa ehdokkaaksi demarien - siis punikkien - listoille, sitoutumattomana tosin. Kyllä minä demareita - siis punikkeja - olen äänestänyt myöhemminkin, kannatin Paavo Lipposta, jonka hallitus nosti Suomen pahasta lamasta. Punikkihan Lipponen on, metsänhoitajan poika, ja suvussa on paljon muitakin punikkeja, kaksi enoaankin Mannerheimin ristin ritareita. Lipponenhan kaveerasi toisen tunnetun punikin, USA:n presidentti Bushin kanssa ja halusi liittää Suomen USA:n johtamaan sotakoalitioon. Tämä on luotettava tieto, sen kertoi kepulainen Anneli Jäätteenmäki.

      Punikkuuteni käy selväksi myös profiilillanikin mainituista yhteisöistä, joihin nykyisin kuulun. Nehän on ovat Päällystöliiton evp-yhdistys, rauhanturvaajaveteraanien järjestö, KaartJR:n kilta, Valioeläkeläiset, Hgin Sydäntoipilaat, SPR ja Paloheinän kaupunginosayhdistys. Viimeksi mainittu viimeistään todistaa punikkuuteni, sillä onhan tämä Paloheinä sellainen punikkikaupunginosa, jossa punikki-kokoomus saa aina kaikissa vaaleissa yli 60 % kannatuksen.

      Tietysti punikki on tällainen köyhä, jonka köyhyys käy ilmi profiilini perustiedoistakin ja jopa profiilikuvistani. Köyhiä punikkeja ovat jälkipolvenikin, joista yhtä täällä olette säälineet, mutta onneksi ette tiedä, että lähes samanlaisia köyhimyksiä heissä on muitakin. Yksi heistä oli tänään iltapäivällä täällä luonanikin.

      Mutta miksi ihmeessä eräillä on sellainen punikkikauhu? Pelkäävätkö he, että köyhät punikit tulevat ja vievät hänen, rikkaan omaisuudet? Eivät kai nuo lähes sadan vuoden takaiset tapahtumat tuollaista kauhua enää aiheuta, kun valkoisen armeijan johtajana niissä toiminut Mannerheimkin jo 1940 sanoi, että meillä ei ole enää punikkeja ja valkoisia, on vain suomalaisia. Jos kepulaisilla senkin jälkeen vielä oli punikkikauhua, olisi sen pitänyt hälventyä viimeistään silloin, kun Kekkonen kaveerasi neukkujohtajien kanssa.

      Olisikohan se eräiden käsittämätön punikkikauhu syntynyt siten, että asianomainen oli saamaisillaan työpaikan - ensimmäisen elämässään - mutta sen veikin joku muu, jolla tiedettiin olevan ammattiyhdistyksen jäsenkirjan? Siis selvä punikki hän oli. Ja tuo ensiksi ehdolla ollut jäi nuolemaan näppejään, eikä ole enää koskaan sen jälkeen uskaltanut yrittääkään työtä hakea. Pitäisihän hänen ymmärtää, että työelämään pääsemiseksi ja siinä menestyäkseen tarvittaisiin kykyjä, jollaisia hänellä ei voi olla, sen näkee hänen kirjoitusjäljestäänkin.

      Vai olisiko joku muu kuin kepulainen - demari tai kokoomuslainen, punikki kuitenkin - vienyt häneltä sen ainoan naisen, jonka hän joskus luuli saavansa? Sellaisesta voi tietysti syntyä tuollainen trauma. Mutta pitäisi hänen ymmärtää, että naisilla on vaatimuksia niiden miesten suhteen, joiden kanssa he alkavat yhteispeliin. Miehellä pitää olla ominaisuuksia, jollaisia hänellä ei voi olla, se käy selväksi aina, kun hän muutaman rivin tänne saa tuherretuksi.

      Niin tai näin, mutta minä kuitenkin olen ollut ja olen edelleen tällainen punikki ja köyhänä olen osaani tyytyväinen, kuten käy ilmi profiilinikin perustiedoista.

      • Pieni testi

        Todistappa, ettet ole punikki ja kerro meille nyt ihan historian faktojen pohjalta kuka aloitti Suomen kansalaissodan 1918 ja miksi sellaiseen ryhdyttiin

        Tämä on varsin helppo ja luotettava tapa selvittää mikä olet miehiäsi, ei tarvitse kuin kertoa faktaa,

        Aloitetaan siis siitä, ja pohditaan sitten muita faktoja joilla voit osoittaa, ettei punikki aate sinua vaivaa.

        Kiitos jo etukäteen


      • Pieni testi kirjoitti:

        Todistappa, ettet ole punikki ja kerro meille nyt ihan historian faktojen pohjalta kuka aloitti Suomen kansalaissodan 1918 ja miksi sellaiseen ryhdyttiin

        Tämä on varsin helppo ja luotettava tapa selvittää mikä olet miehiäsi, ei tarvitse kuin kertoa faktaa,

        Aloitetaan siis siitä, ja pohditaan sitten muita faktoja joilla voit osoittaa, ettei punikki aate sinua vaivaa.

        Kiitos jo etukäteen

        Miksi vaadit sellaista todistusta, kun varsin seikkaperäisesti kerroin, millainen punikki olen. Ei sitä muutoin olisi elämässään saavuttanut sitä, minkä olen saavuttanut, kun minähän olen äpäränä syntynyt ja korvesta tyhjätaskuna maailmalle lähtenyt. Sen kerron profiilikin perustiedoissa. Sepä se ottaakin pattiin niitä, joilla on ollut paremmat lähtökohdat, mutta minun osaani paljon huonommalle osalle ovat elämässään jääneet.

        Uskon tuntevani nuo lähes sadan vuoden takaiset tapahtumat paljon paremmin kuin sinä, sillä olenhan myös historian harrastaja. Niistä olen kyllä kertonut paljonkin, myös täällä, mm. tutkielmissani Urho Kekkosesta ja Väinö Tannerista. Mutta tässä nyt on tarpeen vain toistaa se, minkä sanoin tuossa kirjoituksessani, johon vastaat:


        >>Mutta miksi ihmeessä eräillä on sellainen punikkikauhu? Pelkäävätkö he, että köyhät punikit tulevat ja vievät hänen, rikkaan omaisuudet? Eivät kai nuo lähes sadan vuoden takaiset tapahtumat tuollaista kauhua enää aiheuta, kun valkoisen armeijan johtajana niissä toiminut Mannerheimkin jo 1940 sanoi, että meillä ei ole enää punikkeja ja valkoisia, on vain suomalaisia. Jos kepulaisilla senkin jälkeen vielä oli punikkikauhua, olisi sen pitänyt hälventyä viimeistään silloin, kun Kekkonen kaveerasi neukkujohtajien kanssa.


      • Arvasin miten käy
        kapi-vaari kirjoitti:

        Miksi vaadit sellaista todistusta, kun varsin seikkaperäisesti kerroin, millainen punikki olen. Ei sitä muutoin olisi elämässään saavuttanut sitä, minkä olen saavuttanut, kun minähän olen äpäränä syntynyt ja korvesta tyhjätaskuna maailmalle lähtenyt. Sen kerron profiilikin perustiedoissa. Sepä se ottaakin pattiin niitä, joilla on ollut paremmat lähtökohdat, mutta minun osaani paljon huonommalle osalle ovat elämässään jääneet.

        Uskon tuntevani nuo lähes sadan vuoden takaiset tapahtumat paljon paremmin kuin sinä, sillä olenhan myös historian harrastaja. Niistä olen kyllä kertonut paljonkin, myös täällä, mm. tutkielmissani Urho Kekkosesta ja Väinö Tannerista. Mutta tässä nyt on tarpeen vain toistaa se, minkä sanoin tuossa kirjoituksessani, johon vastaat:


        >>Mutta miksi ihmeessä eräillä on sellainen punikkikauhu? Pelkäävätkö he, että köyhät punikit tulevat ja vievät hänen, rikkaan omaisuudet? Eivät kai nuo lähes sadan vuoden takaiset tapahtumat tuollaista kauhua enää aiheuta, kun valkoisen armeijan johtajana niissä toiminut Mannerheimkin jo 1940 sanoi, että meillä ei ole enää punikkeja ja valkoisia, on vain suomalaisia. Jos kepulaisilla senkin jälkeen vielä oli punikkikauhua, olisi sen pitänyt hälventyä viimeistään silloin, kun Kekkonen kaveerasi neukkujohtajien kanssa.

        Sinun osaasi huonommalle jääneitä ei kovin paljonkaan tässä maassa ole, kovin olisi heikosti asiat jos tuollainen lahjaton, kouluttautumaton evp aliupseeri luettaisiin menestyneiden joukkoon Suomessa. Tuskin heitä on tällä palstallakaan.

        Voit olla historian harrastaja, minä sanoisin harrastelija harrastaja. Niin kehnot ovat nuo kirjoituksesi Kekkisesta ja Tannerista olleet laadultaan, ja näkökulmaltaanhan ne ovat niin yksisilmäisiä, ettei se näkökulma voi jäädä epäselväksi. Siispä voisit sitä saamaasi punikkileimaa hälventää kirjoittamalla faktaa aluksi noista 1918 tapahtumista. Et sitä tee, tiesin sen jo kysyessäni, sillä tiedät varmasti jääväsi asiatiedossa alakynteen, ja mieluummin räksytät tyhjää kuin koetat kirjoittaa faktoja.


    • MitenPääsitArmeijaan

      Sanoppa Korhonen sinäkin mielipiteesi "maaminat / Halonen "
      Kumpaa kannatat ( miinojen poistoa vai poistamattomuutta )

      Vaikea valinta ?
      Toisen vain saa valita.

      Jujuttivat Tarjaa
      Tarja oli helppo jujuttaa maamiinojen poistoon.
      kts Venäjän vastaavia, mitä tehneet.

      Selvä esimerkki miten toimivat.

      Venäläisten käsitys todellisuudessa
      https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSU92Ope-BDO8nPRuc2pMVaxQTMt6C0ShRwI5uqjjgnhNpuAjNs

      Entinen puolustusvoimain komentaja Lauri Sutela kutsuu Tarja Halosta maanpetturiksi!

      " Olen kauhulla kuunnellut suunnitelmia, että meilläkin ollaan valmistautumassa henkilömiinoista luopumiseen. Se olisi anteeksiantamaton virhe. On esitetty rahamääriä, joilla miinat voitaisiin korvata. Kukaan ei ole kuitenkaan pystynyt minulle kertomaan, mikä on se korvaava väline tai menetelmä. Suomalaisessa maastossa ei mikään korvaa miinaa. Se on halpa, tehokas ja pakottaa maahantunkeutujan varomaan jokaista askeltaan.

      Meillä ei viime sodissa tullut siviilitappioita omista miinoitteistamme eikä menetelmämme tuntien tule vastakaan. Koko miinakysymystä tarkastellaan tunteenomaisesti näyttämällä kuvia afrikkalaisista jalkapuolista lapsista. Henkilömiinoista luopuminen vie tehon myös panssarimiinoitteistamme ja hävitteistämme. Näin me luovumme tehokkaimmasta ja halvimmasta aseestamme. Ne, jotka ajavat miinojen käytöstä luopumista ovat silottamassa tietä viholliselle. Minun kielenkäytössäni sitä kutsutaan maanpetturuudeksi."

      Lauri Sutela - Puolustusvoimain komentaja, s.285, ISBN 951-1-12955-4 2003 Otava.

    • Osmium 76

      Kapin olkihatusta tuli mieleen laulu "Isoisän olkihattu":

      Jos täytette mun lasini, niin tahdon kertoa,
      surullisen tarina joll ei oo vertoa.
      Se on laulu evp aliupseerista kapi nimeltään,
      mi kaikkialla mokas missä joutui kiertämään.

      Hän karjakon äpärän syntyi Rautavaaran korvessa,
      oli vesipää ja korvat niin kuin käyrätorvessa.
      Äitinsä hänet hylkäs ja pani kiertämään,
      ja siitä joutui kapi ressu tahkoa kiertämään.

      Oli kapi heikkolahjainen , ei känyt kouluja,
      vaivaisen kansakoulun, vuoden rottakoulua.
      Kaikki hälle nauroi, hän oli luuseri,
      mitätön rättikessu ja aliupseeri...

      • Iltaruno Kapille

        Lähti taas mötkö, Kapin jätti
        sanoi: vaari on pelkkä elätti

        nyt Kapi taasen palstaa vahtaa
        yöt ja päivät kepulaisia jahtaa

        luulee olevansa rikas ja viisas
        vain rottakouluun järki piisas

        kas, kun muuhun ollut ei tollosta
        lahjattomasta tyhmästä kollosta

        joka yksinkertaisena syntyi
        ominaisuus ainut joka kehittyi


    • Loppuhuomiot: Palsta oli kovin hiljainen vielä aamulla. Minua tosin oli jo eilen ja vielä tänäänkin tänne kovasti kaipailtu, ja kun sitten tulin ja annoin avaukseni jatkoviestissä selitystä poissaololleni, luulin noiden kaipailijoitteni rauhoittuvan. Mutta mitä vielä - entistäkin hullummiksi he tulivat, vaikken sellaista olisi voinut pitää edes mahdollisena!

      Lukuisia avauksia minusta on tehty lisää, puhuttu minusta heidän itsensä ja minunkin vanhoilla avauksilla, ja ruvettu jopa runollekin, vaikka ”runoilijan” kyvyt eivät riitä edes proosaan! Ja ennestään heikot päät ovat seonneet lopullisesti niin, että minua on alettu nähdä Mielipidepankissa ja muissakin, jotka nuo heikollakin ymmärryksellään ymmärtävät sentään itseään niin paljon viisaammiksi, etteivät he voi uskoa sellaisia olevan useampia kuin vain yksi. Siis se suurin, tietysti minä!

      No, onhan palsta nyt vilkastunut kovasti, ja vaikka nuo pipipäiset ovat niitä vilkastuttajia, minulla siihen on kuitenkin välillinen ansio, itse asiassa suurin ansio. Palstan pitäjä lienee siis tyytyväinen. Kepussa ei varmaan olla yhtä tyytyväisiä, jos siellä tätä palstaa seurataan, kun siellä tietenkin päätellään noiden pipipäisten olevan kepulaisia, olkoon päätelmä sitten oikea täysin vai vain osittain.

      Mutta minä olen siis osuuteni tehnyt, ja voin nyt hyvillä mielin jättää palstan niille, joiden elämä on vain täällä. Ja jäähän heille jutun juurta noissa tänään laittamissani viesteissä, vaikka itse nyt poistunkin. Varmasti he haluavat vielä moneen, moneen kertaan näyttää, mikä todella on heille elämässään tärkeintä, itse asiassa sen ainoa sisältö, ainoa ilo ja valo! Ei tarvinne sanoa, mikä se on, sillä sen tulette näkemään!

      • :))))))))))))))))))

        Palsta on sinulle kapi reppana ainut elämä.
        Et voi olla pois täältä edes silloin, kun ns "naisystäväsi" on muka luonasi.
        Sinulla rassukalla ei ole muuta kuin tämä palsta ja sekava takkuinen pääsi.
        Ei aikaakaan kun olet jo taas täällä määkimässä...;)


      • kapi -vaari

        Vielä lisäyksenä edelliseen.

        En siis todellakaan aio edes pistelehtiä palstalla enää tänään, ja jos hyvin nopeasti pistelehdinkin ennen iltatoimiani ja hyvän kirjan kanssa vuoteeseen menoani, kirjoitan vain nopeasti, sillä tämä kirjoittaminen, kuten ajatteleminenkin, on minulle helpompaa kuin heille, jotka pystyvät vain muutaman lauseen vaivalla sorvaamaan, niissäkin enimmäkseen samaa toistellen. Minähän en toista samaa koskaan, en todellakaan koskaan, siis korostan vielä kerran; en toista samaa koskaan, vaikka aina korkeimpaan mahdolliseen arvoon aina ensimmäisten joukossa puolustusvoimissa kohonneen sotilasurani aikana korostettiin, että toistojen kautta asiat opitaan refleksinomaisiksi, niin silti en toista samaa koskaan.

        Näillä sanoilla, ja kun minulla nyt on ohjelmassa vähän muuta, en ala tämän enenpää tällä kertaa viipyilemään, vaan jätän teidät, kepulireppanat, tuijottamaan ruutua kapia odottaen, jonne en tule ainakaan tänään, ellei joku aihe siihen aihetta anna.


      • Hyvin imitoitu
        kapi -vaari kirjoitti:

        Vielä lisäyksenä edelliseen.

        En siis todellakaan aio edes pistelehtiä palstalla enää tänään, ja jos hyvin nopeasti pistelehdinkin ennen iltatoimiani ja hyvän kirjan kanssa vuoteeseen menoani, kirjoitan vain nopeasti, sillä tämä kirjoittaminen, kuten ajatteleminenkin, on minulle helpompaa kuin heille, jotka pystyvät vain muutaman lauseen vaivalla sorvaamaan, niissäkin enimmäkseen samaa toistellen. Minähän en toista samaa koskaan, en todellakaan koskaan, siis korostan vielä kerran; en toista samaa koskaan, vaikka aina korkeimpaan mahdolliseen arvoon aina ensimmäisten joukossa puolustusvoimissa kohonneen sotilasurani aikana korostettiin, että toistojen kautta asiat opitaan refleksinomaisiksi, niin silti en toista samaa koskaan.

        Näillä sanoilla, ja kun minulla nyt on ohjelmassa vähän muuta, en ala tämän enenpää tällä kertaa viipyilemään, vaan jätän teidät, kepulireppanat, tuijottamaan ruutua kapia odottaen, jonne en tule ainakaan tänään, ellei joku aihe siihen aihetta anna.

        Heh, hyvin imitoit Kapia.

        Juuri tuollaista yhden ja saman asian jankkamistahan Kapin kaikki jutut ovat aina.


    • Ruuvi tippunut jo

      Parempi 1 ruuvi löysällä kuin 10 tiukalla.

    • MPP

      Vapaaehtoinen pakko on tietty psykologiselta kannalta aina parempi malli kuin ulkoapäin tuleva sanelu. Mutta tässä on kuitenkin eräitä ongelmia, jotka voivat jäädä pysyviksi, jos sitä vapaaehtoisuutta ei löydy.

      Ensinnäkin Suomessa on sellaisia loiskuntia, jotka hyötyvät ympäristöstään ja sen luomista työpaikoista ja kasaavat hyvätuloisia veronmaksajia kuntaansa. Kauniainen on pikkukuntana tästä esimerkki. Espoon Westend ja Helsingissä Eira ja Kuusisaari voisvat tällä periaatteella irtaantua omaksi kunnakseen ja tiputtaa veroäyrin puoleen nykyisestä jo heti seuraavana vuonna. Ei liene kovin oikeudenmukaista alkaa suosia tällaista rikkaiden keitaiden muodostumista. Wahlroosin tapaiset veropakolaiset löytäisiv'ät Ruotsin ohella pian tiensä myös näihin.

      Toinen ongelma on huonosti toimeen tulevat kunnat, joita mikään toinen kunta ei huoli kylkeensä. Tällaisella kriisikunnalla ei ole muuta vaihtoehtoa silloin kuin ilmottautua kehitysapukohteeksi ja valtion elätiksi.

      Kolmas ongelma on työssäkäyntialueita koskevien yhteisten suunnitelmien ja siihen liittyvän kaavoituksen epärationaalisuus, kun jokainen kunta katselee asiaa omasta näkövinkkelistään, mutta ei kokonaisedusn kannalta.

      Minusta aika hyvä malli voi olla se, että sallitaan edelleen kunnallinen itsehallinto, mutta riisutaan kunnat vallasta ja annetaan valtion hoitaa pääosa tehtävistä. Kunnille voisi jättää esim. paikallisen museotoiminnan hoitamisen, virkistysalueiden hoidon, kirjastotoimen ja jopa kunnallisen päivähoidon, mutta siinä se raja sitten alkaakin jo kulkea.

      • Hyviä ajatuksia

        "...riisutaan kunnat vallasta ja annetaan valtion hoitaa pääosa tehtävistä. Kunnille voisi jättää esim. paikallisen museotoiminnan hoitamisen, virkistysalueiden hoidon, kirjastotoimen ja jopa kunnallisen päivähoidon..."

        Ihan hyviä ajatuksia. Etenkin suurten kaupunkien (Helsinki, Turku jne) omaa päätöksentekoa tulee riisua hyvin nopeasti.

        Otan esimerkiksi Helsingin ja sen Energialaitoksen. Helsinki muutti energialaitoksensa erilliseksi yhtymäksi, kunnalliseksi liikelaitokseksi, jonka avulla se tekee rahaa ja paikkaa talouttaan. Ihan hyvä, mutta... Iso mutta tulee tavasta jolla sitä rahaa tehdään. Sitä tehdään polttamalla hulvattomasti halpaa hiiltä sekä maakaasua, myymällä näin saatu sähkö pörssin kautta, jolloin se saadaan myytyä kuluttajille isolla katteella. Ongelma on se hiili ja kaasu, molemmat fossiilisia polttoaineita. Ilmastonmuutoksen kannalta sysimustaa toimintaa, mutta kun Helsingin hiilenmustat päättäjät katsovat vain omaan napaansa, siis kaupungin energialaitokselta saamia rahoja, niin jopa Helsingin vihreät vastustavat uusiutuvia polttoaineita Helsingin Energian tuotantolaitoksissa.

        Isompana kuntana (Helsinki, Vantaa, Espoo yhdistettynä) tuollainen epäekologinen kotiinpäinveto jäisi vähemmälle, muilla energialaitoksilla kun on jo investoitu uusiutuviin sekäkierrätys jätteen hyödyntämiseen aivan eri tavalla kuin Helsingissä.

        Helsingin umpityhmästä maankäytöstä ja liikennepolitiikasta on turha edes puhua, niin huilea esimerkki se on kunnallisen itsehallinnon väärinkäytöstä.


      • Niitä kuvaamiasi loiskuntia on todella paljon, eiköhän niitä liene kaikkien suurempien kaupunkien naapurustossa. Kun työpaikat ja palvelut kuten harrastuspaikatkin ovat niissä kaupungeissa, noiden ”loiskuntien” asukkaista hyvin monet käyttävät niitä. Ja saavat palkkansa sieltä kaupungista, mutta maksavat veronsa kotikuntaansa, joka silti ei aina omillaan pärjää. Kyllä tuollaiset loiskunnat pitäisi voida liittää ”elättäjäkuntaansa” vaikka pakkoteitse, mutta kun nyt ei näy niin tapahtuvan, valtiovallan täytyy luoda tilanne, jossa niissä syntyy se vapaaehtoinen pakko.

        Ja jos se vapaaehtoinen pakko ei toimi, silloin noiden ”loiskuntien” tulisi todella julistautua kehitysapukohteeksi ja valtion elätiksi. Syntyisihän säästöä siitäkin, että tarpeettomaksi jäävä kuntabyrokratia niistä riisuttaisiin pois. Hyvin moni kepulainen kuntasatraappi menettäisi silloin virkansa, mutta ilmeisesti palkkansa valitettavasti vasta viiden vuoden viiveellä, ellei nykyistä lakia muutettaisi (sinä lainoppineena tiennet asian paremminkin). No, muutama heistä voisi saada uuden viran kuntamuseon hoitajana;))

        Onhan täällä Stadissakin erilaisia alueita veronmaksukyvyltäänkin, mainitsemasi esimerkit ovat siitä hyviä. Kai tämä Paloheinäkin (käsittääkseni myös Sinun asuinalueesi, jonka luulen tietäväni) ovat siinä suhteessa keskimääräistä paremmassa asemassa, kun ainakin täällä Paloheinässä kokoomus on ylivoimaisesti kannatetuin puolue, mutta en minä silti tätä ja muitakaan ”hyväosaisia” alueita omiksi kunnikseen haluaisi. Mutta eräiden lähiasioiden hoitamista varten tarvittaisiin Helsingin kokoisessa kaupungissa paikalliselimiä, joilla olisi valtaakin oman alueensa suhteen.

        Lähdenkin tänä iltana Paloheinän-Torpparinmäen kaupunginosayhdistyksen kokoukseen, tosin lähinnä vain mielenkiinnosta kuulemaan Jokeri II -linjan tilannepäivityksen ja katsomaan filmin Paloheinästä Kuninkaantammeen rakennettavan tunnelin työmaalta.


      • :)))))))))))))))))))
        kapi-vaari kirjoitti:

        Niitä kuvaamiasi loiskuntia on todella paljon, eiköhän niitä liene kaikkien suurempien kaupunkien naapurustossa. Kun työpaikat ja palvelut kuten harrastuspaikatkin ovat niissä kaupungeissa, noiden ”loiskuntien” asukkaista hyvin monet käyttävät niitä. Ja saavat palkkansa sieltä kaupungista, mutta maksavat veronsa kotikuntaansa, joka silti ei aina omillaan pärjää. Kyllä tuollaiset loiskunnat pitäisi voida liittää ”elättäjäkuntaansa” vaikka pakkoteitse, mutta kun nyt ei näy niin tapahtuvan, valtiovallan täytyy luoda tilanne, jossa niissä syntyy se vapaaehtoinen pakko.

        Ja jos se vapaaehtoinen pakko ei toimi, silloin noiden ”loiskuntien” tulisi todella julistautua kehitysapukohteeksi ja valtion elätiksi. Syntyisihän säästöä siitäkin, että tarpeettomaksi jäävä kuntabyrokratia niistä riisuttaisiin pois. Hyvin moni kepulainen kuntasatraappi menettäisi silloin virkansa, mutta ilmeisesti palkkansa valitettavasti vasta viiden vuoden viiveellä, ellei nykyistä lakia muutettaisi (sinä lainoppineena tiennet asian paremminkin). No, muutama heistä voisi saada uuden viran kuntamuseon hoitajana;))

        Onhan täällä Stadissakin erilaisia alueita veronmaksukyvyltäänkin, mainitsemasi esimerkit ovat siitä hyviä. Kai tämä Paloheinäkin (käsittääkseni myös Sinun asuinalueesi, jonka luulen tietäväni) ovat siinä suhteessa keskimääräistä paremmassa asemassa, kun ainakin täällä Paloheinässä kokoomus on ylivoimaisesti kannatetuin puolue, mutta en minä silti tätä ja muitakaan ”hyväosaisia” alueita omiksi kunnikseen haluaisi. Mutta eräiden lähiasioiden hoitamista varten tarvittaisiin Helsingin kokoisessa kaupungissa paikalliselimiä, joilla olisi valtaakin oman alueensa suhteen.

        Lähdenkin tänä iltana Paloheinän-Torpparinmäen kaupunginosayhdistyksen kokoukseen, tosin lähinnä vain mielenkiinnosta kuulemaan Jokeri II -linjan tilannepäivityksen ja katsomaan filmin Paloheinästä Kuninkaantammeen rakennettavan tunnelin työmaalta.

        Eipä munakarva-au kauan malttanut olla poissa. Selvä addiktio Paloheinän paksulla pojalla on palstaan....;)


      • Mitä ihmettä
        kapi-vaari kirjoitti:

        Niitä kuvaamiasi loiskuntia on todella paljon, eiköhän niitä liene kaikkien suurempien kaupunkien naapurustossa. Kun työpaikat ja palvelut kuten harrastuspaikatkin ovat niissä kaupungeissa, noiden ”loiskuntien” asukkaista hyvin monet käyttävät niitä. Ja saavat palkkansa sieltä kaupungista, mutta maksavat veronsa kotikuntaansa, joka silti ei aina omillaan pärjää. Kyllä tuollaiset loiskunnat pitäisi voida liittää ”elättäjäkuntaansa” vaikka pakkoteitse, mutta kun nyt ei näy niin tapahtuvan, valtiovallan täytyy luoda tilanne, jossa niissä syntyy se vapaaehtoinen pakko.

        Ja jos se vapaaehtoinen pakko ei toimi, silloin noiden ”loiskuntien” tulisi todella julistautua kehitysapukohteeksi ja valtion elätiksi. Syntyisihän säästöä siitäkin, että tarpeettomaksi jäävä kuntabyrokratia niistä riisuttaisiin pois. Hyvin moni kepulainen kuntasatraappi menettäisi silloin virkansa, mutta ilmeisesti palkkansa valitettavasti vasta viiden vuoden viiveellä, ellei nykyistä lakia muutettaisi (sinä lainoppineena tiennet asian paremminkin). No, muutama heistä voisi saada uuden viran kuntamuseon hoitajana;))

        Onhan täällä Stadissakin erilaisia alueita veronmaksukyvyltäänkin, mainitsemasi esimerkit ovat siitä hyviä. Kai tämä Paloheinäkin (käsittääkseni myös Sinun asuinalueesi, jonka luulen tietäväni) ovat siinä suhteessa keskimääräistä paremmassa asemassa, kun ainakin täällä Paloheinässä kokoomus on ylivoimaisesti kannatetuin puolue, mutta en minä silti tätä ja muitakaan ”hyväosaisia” alueita omiksi kunnikseen haluaisi. Mutta eräiden lähiasioiden hoitamista varten tarvittaisiin Helsingin kokoisessa kaupungissa paikalliselimiä, joilla olisi valtaakin oman alueensa suhteen.

        Lähdenkin tänä iltana Paloheinän-Torpparinmäen kaupunginosayhdistyksen kokoukseen, tosin lähinnä vain mielenkiinnosta kuulemaan Jokeri II -linjan tilannepäivityksen ja katsomaan filmin Paloheinästä Kuninkaantammeen rakennettavan tunnelin työmaalta.

        "...Kyllä tuollaiset loiskunnat pitäisi voida liittää ”elättäjäkuntaansa” vaikka pakkoteitse..."

        Avauksessa taas kehut kuinka hallitus teki viisaan päätöksen luopuessaan tuollaisista pakkoteitse tehtävistä liitoksista.

        Mitä mieltä nyt oikein olet?


      • Anusmorsian nyt
        Mitä ihmettä kirjoitti:

        "...Kyllä tuollaiset loiskunnat pitäisi voida liittää ”elättäjäkuntaansa” vaikka pakkoteitse..."

        Avauksessa taas kehut kuinka hallitus teki viisaan päätöksen luopuessaan tuollaisista pakkoteitse tehtävistä liitoksista.

        Mitä mieltä nyt oikein olet?

        on vain sitä mieltä että eikun suoraan suoleen?


      • :))))))))))))))))))) kirjoitti:

        Eipä munakarva-au kauan malttanut olla poissa. Selvä addiktio Paloheinän paksulla pojalla on palstaan....;)

        Sinulla ei ole sellaista addiktiota, kun maltoit pysyä poissa palstalta. Jaa - mutta olethan sinä tullut, kun sinulla oli noin tärkeää asiaa;))


    • Valokuvistani ja omista tiedoistani täytyy vielä käyttää puheenvuoro, kun niistä eräät muut ovat käyttäneet viime päivinäkin montakin puheenvuoroa:

      Syksyllä 2003, jolloin tulin ekakertaa näille palstoille, täällä oli monellakin oma kuva profiilillaan. Silloin eniten palstalla keskustelleilla kepulaisillakin oli ainakin Seppo Hietasella ja Jorma Laitisella. Muilla palstoilla käytäntö oli vielä yleisempi. Joltakin muulta palstaltahan profiiliani oli käynyt katsomassa se eräs Welluz-tyttönen, ja kun silloin jäi asianomaisen profiilille ilmoitus sillä käyneestä, sen ilmoituksen perusteella cittari oli mennyt tuon tytön profiilille, ja alkoi syyttää minua lapsipornon tallettamisesta profiililleni. Olipa varsinainen välkky tuo kepun kuntavaaliehdokas, kun hän itse oli mennyt tsiigaamaan tuon tytön kuvaa - ihan siisti kuva, muuten - jota minä en ollut nähnytkään, kun en ollut hänen profiilillaan käynytkään!

      Minäkin sitten laitoin kuviani profiililleni, kun ajattelin siten saavani paremmin huomiota mielipiteilleni. Oli sille toinenkin syy, se, jonka sanon tämänkin profiilini perustiedoissani, eli halusin esiintyä omalla naamallani, kun en ole koskaan missään tottunut puskassa piileksimään enkä nurkan takaa huutelemaan. Se naamansa näyttäminen täällä ei ole mitään narsismia, joskaan en näe olevan syytä naamaani hävetäkään. Sellainen syy voi olla niillä, jotka kuvieni näyttämisestä niin hermostuvat. Ja sitten osoittavat typeryyttään, kun räävivät ulkonäöstänikin oman naamansa visusti piilossa pitäen. Hyvin raukkamaista.

      Tuosta suivaantuneena olen näyttänyt kuviani yhä enemmän, kun se näkyy noihin eräisiin tekevän sellaisen vaikutuksen, että näyttävät sitten ihan ilman kuviaankin, millaisia ovat. Ja olen kertonut itsestänikin yhtä ja toista, mutta aina vain sellaista, jolle tarvittaessa voin esittää todisteet, kuten usein olen joutunut tekemäänkin. Kyllähän minua sellainen on hykerryttänyt, kun nuo eräät kertovat olevansa vaikka mitä, korkeasti oppineita ja suuria johtajia yms,. mutta kerro, missä ovat opiskelleet ja johtaneet ja mitä, puhumattakaan, että olisivat kertomalleen koskaan vähäisintäkään todistetta esittäneet. Ei toki ole tarvinnutkaan, jokainenhan ymmärtää, ettei tuollaisilla voi sellaisista mitään todisteita ollakaan. Ja heissä on myös minua paljon varakkaampia, minä olen heille köyhä punikki, mutta minä kuitenkin olen mukana vaikka millaisissa riennoissa ja matkustelen ympäri maailmaa, ja he istuvat vain päivät pitkät koneellaan suurimpana mielenkiintonsa kohteena minä! Eikö olekin erikoista!

      Vaikka nuo eräät paheksuvat minun täällä esittämiäni kuvia ja tietojani, se ei kuitenkaan ole heille riittänyt. Heidän on täytynyt luoda minusta aivan oma kuvansa, jonka luominen vaatii varsin sairasta mieltä. Eikä yksin minusta kuvitteleminen ole heille riittänyt, vaan ovat menneet facebookillenikin ja yrittävät esiintyä sieltä bongaaminaan kavereinanikin. Ja ovat vetäneet mukaan poikanikin, kun hänestä tietysti löytyy netistä paljonkin asiaa. Ja hänelle he muka lähettelevät hänelle postia ikään kuin poikani ei tietäisi minun tästä ”harrastuksestani” ja siitä, millaisia he ovat. Hänelle minä jo syksyllä 2004 näytin täällä Cittarin päällekäyvää vaahtoamista ja hän sanoi minulle sen johdosta: ”Tuohan on selvä psykopaatti, pidä ase kätesi ulottuvilla, tuollaisista ei koskaan tiedä, mitä hänen päähänsä pälkähtää”. No, en noudattanut poikani kehotusta. Palstan nykyisiä puskissaan arkoina piileksiviä raukkoja ja sieltä älyttömyyksiään suoltavia raukkoja ajatellen poikani ei varmaan minulle sellaista kehotusta antaisi.

      On noilla eräillä muilla palstoilla esiintyvillä edelleen monilla oma kuvansa ja muitakin kuvia, mutta ei juurikaan poliittisilla palstoilla. Olen joskus ihmetellyt, miksi ei tietorikkaana ja erinomaisesti asiansa esittävänä arvostamani Mielipidepankki ole laittanut kuvaansa profiililleen eikä kertonut paljonkaan itsestään, mutta ehkä se johtuu siitä, että hän lainoppineena ja ehkä käräjätuomarinakin toimineena on tullut tuntemaan sellaistakin porukkaa, joka täällä kimpussani velloo, ja on osannut minua paremmin pitää varansa. Mutta minä kuitenkin olen niin paksunahkainen, että edelleen esitän täällä kuviani ja tietojanikin, kun sille on myös sellaisia hyviä syitä, joista edellä kerron;))

      Onhan tämäkin avaukseni taas saanut melkoisen huomion, eli on tullut todistetuksi, että oikeassa olin tuossakin, jonka sanoin avaukseni jatkoviestissä: >>minun avaukseni eivät koskaan jää heidän huomiotaan vaille.

      • kapi -vaari

        Ajattelin pistelehtiä vielä sanomaan sanan noista valokuvista.

        Minäkin sitten laitoin munakarvakuvani palstalle, kun ajattelin siten saavani paremmin huomiota mielipiteilleni. Oli sille toinenkin syy, se, eli halusin esiintyä omalla alapäälläni, kun en ole koskaan missään tottunut puskassa piileksimään enkä nurkan takaa kuseksimaan. Se alapäänsä näyttäminen täällä ei ole mitään narsismia, joskaan en näe olevan syytä alapäätäni hävetäkään. Sellainen syy voi olla niillä, jotka kuvieni näyttämisestä niin hermostuvat. Ja sitten osoittavat typeryyttään, kun räävivät alapään ulkonäöstänikin oman alapäänsä visusti piilossa pitäen. Hyvin raukkamaista.


      • Todisteita puuttuu

        "Ja olen kertonut itsestänikin yhtä ja toista, mutta aina vain sellaista, jolle tarvittaessa voin esittää todisteet"

        Olet kertonut itsestäsi mm. suorittaneesi keskikoulun yksityisopintoina Käpylän iltaoppikoulussa. Todistus on kuitenkin näyttämättä. Miksi?


      • Anusmorsio on

        näköjään taas jäänyt ilman kovaa ja ruilaissut itkuripulit pitkin saittia.


      • JOHTAJA J:LLÄ

        Syyllisyys näyttää painavan harteillasi raskaana!


      • JOHTAJA J:LLÄ

        Kyllä Sinä HV:ni olet äärimmäisen lapsellinen noiden plussiesi ja miinusten kanssa. En oikein ymmärrä vaikka kai lapseksi olet jälleen tulossa ;-)) ?

        Sinkuksikin itseäsi luonnehdit kuin joku murrosikäinen. Arvokkuutta HV:ni, arvokkuutta!


      • :))))))))))))))))

        Heikkolahjainen kapi pääsi armeijan, kun muita hakijoita ei juurikaan ollut....;)


      • Uusi kysymys

        "Ja olen kertonut itsestänikin yhtä ja toista, mutta aina vain sellaista, jolle tarvittaessa voin esittää todisteet"

        Toistetaan siis tämä kysymys:

        Olet kertonut itsestäsi mm. suorittaneesi keskikoulun yksityisopintoina Käpylän iltaoppikoulussa. Todistus on kuitenkin näyttämättä. Miksi?


      • Uusi kysymys kirjoitti:

        "Ja olen kertonut itsestänikin yhtä ja toista, mutta aina vain sellaista, jolle tarvittaessa voin esittää todisteet"

        Toistetaan siis tämä kysymys:

        Olet kertonut itsestäsi mm. suorittaneesi keskikoulun yksityisopintoina Käpylän iltaoppikoulussa. Todistus on kuitenkin näyttämättä. Miksi?

        No, jos tähän mennessä näyttämäni todistukseni eivät sinulle vielä riitä, näytän sitten senkin, kun sinä ensiksi näytät omia todistuksiasi. Ei tietenkään mitään puskakertomuksia tyyliin a la Johtaja J:llä, vaan oikein todistuksia omalla nimelläsi. Vuoroin vieraissa, you know.


      • Valehteleva kapi
        kapi-vaari kirjoitti:

        No, jos tähän mennessä näyttämäni todistukseni eivät sinulle vielä riitä, näytän sitten senkin, kun sinä ensiksi näytät omia todistuksiasi. Ei tietenkään mitään puskakertomuksia tyyliin a la Johtaja J:llä, vaan oikein todistuksia omalla nimelläsi. Vuoroin vieraissa, you know.

        Valehdeltuja juttuja ei voi näyttää, kun niitä ei ole olemassa....;)


      • Valehtelet !!
        kapi-vaari kirjoitti:

        No, jos tähän mennessä näyttämäni todistukseni eivät sinulle vielä riitä, näytän sitten senkin, kun sinä ensiksi näytät omia todistuksiasi. Ei tietenkään mitään puskakertomuksia tyyliin a la Johtaja J:llä, vaan oikein todistuksia omalla nimelläsi. Vuoroin vieraissa, you know.

        Et muuten näytä vaikka kuka löisi tiskiin minkälaisen todistuksen tahansa, koska sinulla ei ole keskikoulutodistusta, olet valehdellut käyneesi sen, eikös vaan.

        Semmoista se on kun mies joutuu valehtelemaan itsensä paremmaksi kuin on


      • Tri Kaikkonen
        kapi-vaari kirjoitti:

        No, jos tähän mennessä näyttämäni todistukseni eivät sinulle vielä riitä, näytän sitten senkin, kun sinä ensiksi näytät omia todistuksiasi. Ei tietenkään mitään puskakertomuksia tyyliin a la Johtaja J:llä, vaan oikein todistuksia omalla nimelläsi. Vuoroin vieraissa, you know.

        Sinä olet todistuksesi mielenterveydestä jo näyttänyt kapi.
        Nimittäin kuvaamalla munakarvasi ja näyttämällä kuvat täällä.


      • Tri Kaikkonen
        Tri Kaikkonen kirjoitti:

        Sinä olet todistuksesi mielenterveydestä jo näyttänyt kapi.
        Nimittäin kuvaamalla munakarvasi ja näyttämällä kuvat täällä.

        Pieni lisäys: Diagnoosi, latva B2


      • Tri Koikkalainen
        Tri Kaikkonen kirjoitti:

        Pieni lisäys: Diagnoosi, latva B2

        Vielä lisäys diagnoosiin: Molemmat päät B2


    • Uusi Suomi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3023
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2112
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1943
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1797
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe