Oonko valmis omaan hevoseen/poniin?

moikkeliskoikkelis !

Moi!

Mä oon 12 vuotias ja ratsastuskokemusta löytyy säännöllisesti vähän yli 1v. Tiedän että se on vähän, MUTTA, äidilläni on hevoskokemusta lapsuudesta jonkun verran. Sekä parhaan kaverini äiti joka asuu ihan lähellä tietää hevosista monen vuoden kokemuksella, joten häneltä voi kysyä neuvoa joissakin asioissa. Osaan laittaa ja riisua kaikki varusteet, tiedän miten paljon ruokaa hevonen tarvitsee päivässä ja kuinka monta kertaa (jossei nyt jotain allergiatapauksia lasketa..), tiedän mitä rehuja yms., vaikka ridakohemusta on vaan vuosi, niin oon menny kaverienki hevosilla. Jotkut enemmän ja jotkut vähemmän koulutettuja... Tunnistan kaikki "perus"sairaudet esim. Ähky,kaviokuume,lannehalvaus ja pääntauti. Tiedän muiten kaviot puhdistetaan, ja miten ja millä hevonen pestään, tiedän myös miten hevosen satulat ja muut varusteet pestään. Hepo tulis täyshoito tallipaikalle joka on vaan n. 5km täältä.
Sitten, en tiedä minkä rotuinen ja kokoinen heppa tai poni mulle sopisi. Muut perheen jäsenet ei sillä hirveesti ratsastais (paitsi äiti joka painaa noin 65kg ja on 167cm pitkä). Ite oon 154cm pitkä ja painan 45kg. Musta tulee aikuisena suurinpiirtein 165cm pitkä. Ite ajattelin jotain isoa ponia tai keskikokoista/pientä hevosta. Tallilla kävisin jotain 4-6 krt viikossa kesällä enemmän. Jos jäi jotain epäselväksi, niin saa kysyä! Kiitos hirveesti jos viitsitte vastailla :)

8

149

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

Sinä et varmastikaan ole valmis hevoseen, etkä noin nuorena sellaista pysty ostamaankaan.

Mutta äitisi voi ostaa hevosen ja äitisi ehkä voisi sen kanssa pärjätäkin. Eli kyllä te hevosen voisitte hankkia.

Rodulla ei ole mitään merkitystä. Keskity siihen hevosen luonteeseen, koulutustasoon, kokoon yms.

Teille paras vaihtoehto voisi olla iso poni, eli n. 145-148cm korkuinen.
      Olet vielä niin nuori että poni on ehkä kivempi, mutta toisaalta isolla ponilla äitisikin pystyy menemään.

• Heppahulku

Jos vanhemmillasi on kokemusta tai tutuillasi niin se saattaisi ehkä onnistua. Ratsastustaito ei ehkä ole niin tärkeää, mutta se, että osaat hoitaa hevosen hyvin ja ruokit, tarkastat terveydet yms. On tärkeintä. Minusta sinun pitäisi ehkä ensin kokeilla vuokraponia, sillä se on hyvää harjoitusta hevosen omistamiseen ja siinä voit testata, että tuntuuko se mukavalta omistaa hevonen :)

• Heppahöpö

Moi, suosittelen ensin ottamaan vuokrahevosen :) sen kanssa voisit harjoitella ensin ja katsoa sitten että riittääkö aikasi ja taitosi hevosen pitoon :) Kiva vuokraheppa löytyy varmasti jos jaksat vaan etsiä kunnolla! Tsemppiä!

• ööööö...?!?

Itsekkin oon 12-13 vuotias ja haluaisin myös hevosen, kaveri ni on ikäiseni ja hänellä on kaksi ponia, joten et ole liian nuori! ;)

• huahnämä 01-03.....

VITTU HANKI ELÄMÄ. Kaverisi voi olla sinua kypsempi tai sitten hän on hemmoteltu paska housu,jonka vanhemmat ovat kilpa ratsastajia!

• ostakaa vaa! :)
        huahnämä 01-03..... kirjoitti:

VITTU HANKI ELÄMÄ. Kaverisi voi olla sinua kypsempi tai sitten hän on hemmoteltu paska housu,jonka vanhemmat ovat kilpa ratsastajia!

ihan hyvin voisitte ostaa hevosen!! :) ite oon 13w ja mulla on suomenhevonen :)

• Minä
        ostakaa vaa! :) kirjoitti:

ihan hyvin voisitte ostaa hevosen!! :) ite oon 13w ja mulla on suomenhevonen :)

Vittu väliäkö joo oon valmis omaan hevoseen ja oon 1v Saatanasti väliä oo vaikka oisit100v Mutta ei elä hanki hevosta:/ missää tapauksessa IHMISET VALOJA TAULUUN!!!!!!!!!!!!!!!!!

• heppahullu:3

Kyllä Sä mun mielest voisit hankkii hevosen tai ponin:)Ite oon 12.v ja mulla on vuonohevonen :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      188
      22432
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      83
      9641
    3. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      46
      7612
    4. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      88
      6408
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      189
      6103
    6. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      48
      5102
    7. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      117
      4755
    8. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      107
      4484
    9. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      96
      2204
    10. Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa

Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k
      Maailman menoa
      86
      1489
    Aihe