Oonko valmis omaan hevoseen/poniin?

moikkeliskoikkelis !

Moi!

Mä oon 12 vuotias ja ratsastuskokemusta löytyy säännöllisesti vähän yli 1v. Tiedän että se on vähän, MUTTA, äidilläni on hevoskokemusta lapsuudesta jonkun verran. Sekä parhaan kaverini äiti joka asuu ihan lähellä tietää hevosista monen vuoden kokemuksella, joten häneltä voi kysyä neuvoa joissakin asioissa. Osaan laittaa ja riisua kaikki varusteet, tiedän miten paljon ruokaa hevonen tarvitsee päivässä ja kuinka monta kertaa (jossei nyt jotain allergiatapauksia lasketa..), tiedän mitä rehuja yms., vaikka ridakohemusta on vaan vuosi, niin oon menny kaverienki hevosilla. Jotkut enemmän ja jotkut vähemmän koulutettuja... Tunnistan kaikki "perus"sairaudet esim. Ähky,kaviokuume,lannehalvaus ja pääntauti. Tiedän muiten kaviot puhdistetaan, ja miten ja millä hevonen pestään, tiedän myös miten hevosen satulat ja muut varusteet pestään. Hepo tulis täyshoito tallipaikalle joka on vaan n. 5km täältä.
Sitten, en tiedä minkä rotuinen ja kokoinen heppa tai poni mulle sopisi. Muut perheen jäsenet ei sillä hirveesti ratsastais (paitsi äiti joka painaa noin 65kg ja on 167cm pitkä). Ite oon 154cm pitkä ja painan 45kg. Musta tulee aikuisena suurinpiirtein 165cm pitkä. Ite ajattelin jotain isoa ponia tai keskikokoista/pientä hevosta. Tallilla kävisin jotain 4-6 krt viikossa kesällä enemmän. Jos jäi jotain epäselväksi, niin saa kysyä! Kiitos hirveesti jos viitsitte vastailla :)

8

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

      Sinä et varmastikaan ole valmis hevoseen, etkä noin nuorena sellaista pysty ostamaankaan.

      Mutta äitisi voi ostaa hevosen ja äitisi ehkä voisi sen kanssa pärjätäkin. Eli kyllä te hevosen voisitte hankkia.


      Rodulla ei ole mitään merkitystä. Keskity siihen hevosen luonteeseen, koulutustasoon, kokoon yms.

      Teille paras vaihtoehto voisi olla iso poni, eli n. 145-148cm korkuinen.
      Olet vielä niin nuori että poni on ehkä kivempi, mutta toisaalta isolla ponilla äitisikin pystyy menemään.

      • Heppahulku

        Jos vanhemmillasi on kokemusta tai tutuillasi niin se saattaisi ehkä onnistua. Ratsastustaito ei ehkä ole niin tärkeää, mutta se, että osaat hoitaa hevosen hyvin ja ruokit, tarkastat terveydet yms. On tärkeintä. Minusta sinun pitäisi ehkä ensin kokeilla vuokraponia, sillä se on hyvää harjoitusta hevosen omistamiseen ja siinä voit testata, että tuntuuko se mukavalta omistaa hevonen :)


    • Heppahöpö

      Moi, suosittelen ensin ottamaan vuokrahevosen :) sen kanssa voisit harjoitella ensin ja katsoa sitten että riittääkö aikasi ja taitosi hevosen pitoon :) Kiva vuokraheppa löytyy varmasti jos jaksat vaan etsiä kunnolla! Tsemppiä!

    • ööööö...?!?

      Itsekkin oon 12-13 vuotias ja haluaisin myös hevosen, kaveri ni on ikäiseni ja hänellä on kaksi ponia, joten et ole liian nuori! ;)

      • huahnämä 01-03.....

        VITTU HANKI ELÄMÄ. Kaverisi voi olla sinua kypsempi tai sitten hän on hemmoteltu paska housu,jonka vanhemmat ovat kilpa ratsastajia!


      • ostakaa vaa! :)
        huahnämä 01-03..... kirjoitti:

        VITTU HANKI ELÄMÄ. Kaverisi voi olla sinua kypsempi tai sitten hän on hemmoteltu paska housu,jonka vanhemmat ovat kilpa ratsastajia!

        ihan hyvin voisitte ostaa hevosen!! :) ite oon 13w ja mulla on suomenhevonen :)


      • Minä
        ostakaa vaa! :) kirjoitti:

        ihan hyvin voisitte ostaa hevosen!! :) ite oon 13w ja mulla on suomenhevonen :)

        Vittu väliäkö joo oon valmis omaan hevoseen ja oon 1v Saatanasti väliä oo vaikka oisit100v Mutta ei elä hanki hevosta:/ missää tapauksessa IHMISET VALOJA TAULUUN!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • heppahullu:3

      Kyllä Sä mun mielest voisit hankkii hevosen tai ponin:)Ite oon 12.v ja mulla on vuonohevonen :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      455
      3313
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      426
      3056
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2839
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2192
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2030
    6. 177
      1399
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1347
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      80
      1199
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1040
    Aihe