Lutherin hankalin teologia; 1 Piet 3:17-20

Saarna vankeudessa oleville hengille 1 Piet 3:17-20
Tohtori Martti Luther kertoi että 1 Piet 3:17-20 on hänen mielestä Uuden Testamentin hankalin ja vaikein teologia selittää.

Kun halusin teologian itselleni selvittää lähdin etsimään ensin erilaisia selityksiä. Niitä löytyikin neljä erilaista.
Kysymys oli vaikea. Sitten yhtäkkiä selvisi_ > Kaikki ovat mielestäni yrittäneet selittää teologiaa liian hankalasti ja hakea ratkaisua liian vaikeasti ja liian kaukaa ?!
>> Yksinkertaisesti ei tarvitse mitään muuta kuin lukea Raamattua asiayhteydessä järjestyksessä jakeittain ja asia on selvä !

> Tässä alla; Olkaa hyvä 1 Piet 3:17-20;

Jeesuksen saarna"vankeudessa oleville hengille?"

1 Piet 3:17-20

Koko 1 Piet 3 luku kertoo jakeesta 8 lähtien kristityn mahdollisista kärsimyksestä evankeliumin ja vanhurskauden tähden, jossa kristityllä on, tai ainakin tulee olla Jeesus Kristus esimerkkinä kaikessa rakkaudessa ja nöyryydessä.

Jakeissa kerrotaan että "Jeesuksen ruumis surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi."
Myös että sitten Jeesus "meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille."

Uskotaan ja ajatellaan että Jeesus kuolemansa ja ylösnousensa välisenä aikana saarnannut tuonelassa oleville hengille ?

Mistä on kysymys ?

Martti Luther piti tätä Uuden Testamentin kaikkein vaikeimmin selitettävänä teologiana.

Jakeissa on kysymys kolmenlaisesta erilaisesta ajasta. (Jeesuksen kuolema, ihmisen kääntymys ja Nooan aika.) Asiasta on vuosien saatossa kiistelty ja tehty joitakin erilaisia teologioita erilaisten näkemyksien valossa.

Kristuksen kärsimys (jae 17) on selvä, Jumala tahtoo ihmisen tekevän hyvää vaikka kärsisikin. Parempi tehdä hyvää kuin kärsiä ainakaan pahojen tekojen tähden. Luuk 14:27, Matt 10:38
Jakeessa 18 viitataankin Kristuksen kärsimykseen "kärsihän Kristuskin."
Paavali kertoo Hengen ylösnousemusta koskevasta eläväksi tekemisestä; Gal 3:21, 1 Kor 15:22,45, 2 Kor 3:6, Room 4:17, 8:11.

Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeisestä ajasta on kysymys kun Jeesus saarnasi vankeudessa oleville hengille.

Ketä sitten olivat ne joille Jeesus saarnasi hengellisessä olemuksessaan joka ei enää ollut ruumis tai keho lihassa maan päällä. Mitä nuo henget olivat joille Jeesus saarnasi ?

Jae 20 kertoo että nämä henget eivät muinoin totelleet Jumalaa Nooan päivinä kun arkkia rakennettiin. Vain kahdeksan ihmistä pelastui, ja tämän esikuvan mukaan (jae 21) pelastaa nyt kaste, koska se on merkkinä saastaisesta elämästä luopumisesta jossa on kyse omantunnon liitosta, jonka perustuksena on Kristuksen ylösnousemus ja Kristus istuu Jumalan oikealla puolella (jae 22) Taivaassa ja Hänelle on alistettu vallat ja voimat. Kol. 2:15

Nuo vankeudessa olevat henget olivat siis elossa Nooan aikana. Samat henkiolennot elävät tänäänkin ja samassa vankeudessa. Ne ovat synnin vankeudessa odottamassa tuomion täytäntönpanoa. Henkiolennoista kun puhutaan on olemassa useimmiten vain kaksi vaihtoehtoa ellei asiayhteys määrää toisin.
>>> Hyvät Jumalaa palvelevat enkelit, Hebr 1:14 ja pahat langenneet enkelit joita myös demoneiksi kutsutaan. 2 Piet. 2:4; Juud. 6, 2, Hes 28:13-17, Ilm. 12:7-11; Ef. 6:11-12

Jatkuu heti alla >>>>>>>>>>>>>>>>

10

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jatkoa edelliseen >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ihminen ei kuollessaan tiedä mitään (Saarn 9:5-6, 9-10, Ps 146:4, 115:17) vaan odottaa tiedottomassa tilassa ylösnousemusta. Pahat henget elävät vielä. Ensimmäinen ylösnousemus on niille jotka nousevat elämän ylösnousemukseen. (Ilm 20:6)

Jeesus on ristinkuolemallaan voittanut nyt pahat henget, pahat enkelit ja näitä pahoja henkivoimia pidetään vankeudessa odottamassa tuomion täytäntöönpanoa.

Jumala antoi enkeleilleenkin omantunnon vapauden. Rakkaus ei olisi muutoin rakkautta ellei olisi vapaaehtoisuudesta kysymys. Rakkautta ei voi koskaan pakottaa vastentahtoisesti rakastamaan.
      Pakkovalta sammuttaa aina rakkauden. Langenneille enkeleille varmasti taivaassa annettiin mahdollisuus katua, ja kun katumusta ei kuulunut he saivat jo siellä tuomionsa.

Tuomio odottaa kuitenkin lopullista täytäntöönpanoa jossa hävitetään kaikki pahuus.
      Pahat henkivallat, pahaa ja jumalattomuutta palvelleet kaikki olevainen hävitetään kaikissa aikamuodoissa koko pelastushistorian ajalta toisessa ylösnousemuksessa.
      Kaikki ne joiden nimeä ei ole "taivaan kirjassa" "elämän kirjassa." Ilm 20:11-15.
      Toinen ylösnousemus merkitsee heräämistä kuulemaan tuomio samassa katumattomassa tilassa kuin oli kuollessaan, ja kuolemaan lopullisesti ilman uutta ylösnousemustoivoa. Room 6:23

Vedenpaisumus vertauskuvana rinnastuksena meidän aikaamme merkitsee että nuo samat pahat henget langenneet enkelit ovat samoja Jeesuksen aikana joille "Jeesus saarnasi" ja meidän aikanamme. Vedenpaisumuksesta pelastuminen oli mahdollista, on pelastus mahdollista myös meidän aikanamme. Nuo samat henget ovat vankeudessa edelleenkin, Jeesus saarnasi näille hengille tuomion joka odottaa lopullista täytäntöönpanoa.

Saarna vankeudessa oleville hengille teologia on varsin selkeä, yksinkertainen ja looginen näin ymmärrettynä kun lukee raamatunjakeita järjestyksessä asiayhteyteen liittyen.

Jos uskoo Jeesukseen on uskottava myös vedenpaisumukseenkin.
      Nooa saarnasi parannusta ja rakensi arkkia 120 vuotta. (1 Moos 6-9)
      Kristuksen koko toiminta on tässä rinnastettu Nooan aikaan, ja Jeesus itse todistaa vedenpaisumuksen tosiasiaksi. Matt 24:36-44.
      Jeesus odottaa innokasta evankeliumin palvelusta. Matt 28:18-20.

1 Kor. 15:29 on saattanut joitakin kastautumaan kuolleiden puolesta. Ilm 20 luku kertoo selvää kieltä taivaan kirjoista. (20:12-15) "Elämän kirjan" mukaan ihminen on käyttänyt armon aikansa eläissään.
      Ilm 20 luvun mukaan maailman pelastushistorian kaikilta asukkaita- sekä langennutta enkelikuntaa (Juud 6, Hes 28:13-17, 2 Piet 2:4) odottaa palkka josta Room 6:22-23 myös kertoo selvästi ja lyhyesti.

"Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin ettei kukaan voisi ylpeillä." (Ef 2:8-9)

Jumalan siunausta
      Jari Laurila
      Keskustelija

• haqrbbi

" Ihmettä tämä J Laurila jankuttaa" näitä raamatun jakeita toisille, pitäisihän hänen ymmärtää, että lähes jokainen Suolainen osaa lukea Suomalaista raamattua, ja pystyy ymmärtämään sen symboliikan joka siihen kätkeytyy ilman, että siihen käytetään koko Uusi-testamenttia". -Vai yritätkö olla viisaampi miltä "näytät" tuon kuvasi pohjalta? Lopeta tuollainen pelleily, ja yritä edes jotain järkevää saada aikaan, sillä ei noita äärettömän 'pitkiä' joutavia, eli asiattomia sepustuksiasi, jaksa kukaan kommetoija aikaansa tuhlata, paitsi alex kasi, siinä sulle oisi samoilla "tietämyksillä" varustettu kaveri?

• haqrbbi kirjoitti:

" Ihmettä tämä J Laurila jankuttaa" näitä raamatun jakeita toisille, pitäisihän hänen ymmärtää, että lähes jokainen Suolainen osaa lukea Suomalaista raamattua, ja pystyy ymmärtämään sen symboliikan joka siihen kätkeytyy ilman, että siihen käytetään koko Uusi-testamenttia". -Vai yritätkö olla viisaampi miltä "näytät" tuon kuvasi pohjalta? Lopeta tuollainen pelleily, ja yritä edes jotain järkevää saada aikaan, sillä ei noita äärettömän 'pitkiä' joutavia, eli asiattomia sepustuksiasi, jaksa kukaan kommetoija aikaansa tuhlata, paitsi alex kasi, siinä sulle oisi samoilla "tietämyksillä" varustettu kaveri?

Hei- kiitos.

Yritän vastata kokonaisvaltaisesti siitä näkökulmasta mitä lukee otsikossa.
        Ei muuta vaikutinta. On ihmisiä jotka haluavat selvittää itselleen Raamatun asioita.
        Monet ovat suhteellisen monimutkaisia ja vaikeaselkoisia jotka eivät avaudu oudokselta lukaisemalla suomalaisillekaan suomenkielellä.

Yst. t. Jari Laurila
        keskustelijana

• sökösökö

Ihan puuta heinää sikin sokin sieltä täältä

• tieto on vajavaista

Mulla on todistajia siitä, että kyseinen oppi, on minun oivaltama, muutama vuosi sitten, mutta jos sinulla on todistaja, että hoksasit tuon itse, esim 10- 15 v sitten, niin luovutan. Minä sen opetuksen olen kirjoittanut, että Jeesus saarnasi langenneille enkeleille, koska kuolleille ihmisille ei voi saarnata!

Kerrohan kopsasitko minulta, vai keksitkö itse? t. b

Sinähän opetit aiemmin sitäkin, ettei edes ryöväri ja Jeesus kuolleet , samana päivänä, ja siksi Jeesus ei voinut mennä ryövärin kanssa paratiisiin!

Samaa opetti muutkin adventistit.

Etkö sinä Jari käsitä, ettei sillä ole mitään merkitystä, kuoliko ryöväri ja Jeesus samaan vai eri aikaan!

Mitenkä niin, sinä kysyt? Höh, etkö tajua?

" Kun hän oli tämän sanonut, kohotettiin hänet ( Jeesus) ylös heidän nähtensä, ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään" Apost 1: 9

Ei, paratiisiin toimiteta ketään kuolleina, vaan elävinä! Jumala , myös Jeesuksen Isä on elävien Jumala, eikä kuolleitten!

Eihän se ryövärin tahi Jeesuksen kuoleminen mitään meinaa, koska enkelit eikä henkivallat raahaa kuolleita ylös Isän tykö, vaan eläviä.. Äläkä tätäkään nappaa ylos itsellesi, ellet samaan aikaan , kun kerrot tästä, mainitse minun nimeäni. terv, benedi

• Hei-

En voi ajatella että joku pitäisi omanaan Raamatun asioita.

Minulla on ollut aina sellainen metodi että en kunnioita tekijän oikeuksia ihmisten suhteen koska sellaisia ei ole olemassa sen suhteen mitä Raamattuun on kirjoitettu.

Sinun ei kannata olla asiasta huolissasi sillä löysin 3-4 selitystä ja yksi oli mormonikirkon, yksi oli Lutherin ja yksi joku muu, mutta ei missään tapauksessa Sinun sillä en usko että olet mitään "omaa" saanut niin vanhoihin kirjoihin mistä niitä luin ja etsin. Kysehän on vuosikymmenistä useista- sadoista - ja tuhansista vuosista. Yksikään niistä ei ole sitä mitä minä olen kirjoittanut.

Minulla on nykyisin tapana kyllä käyttää mielelläni lähdeviitteitä- yliopistossa olen kirjoittanut kurssitehtäviä ja -essseitä ja niissä on aina sitä parempi mitä enemmän on merkitä lähdeviitteitä. Yliopistossa ei voi kirjoittaa mitä tietää- vaan siellä pitää kirjoittaa minkälaista tietoa löytää mistäkin ja lähdeviite merkitä.
        Mielelläni laitan lähteen jos sellainen on merkitä. Olen kuitenkin lukenut niin paljon vuosien mittaan hengellisiä kirjoja ettei minulla ole harmaata hajua enää mistä muistijälkeni ovat peräisin kaikki ja en voi siksi lähdeviitteitä merkitä.
        Minulla vaan yksinkertaisesti jäi kaaliin lukemani teologia ja takavuosien muistijälkiä prätkähtää mieleen.

Sain kyllä myös jostakin jotakin osittaista tietoa teologiaan koskien Piet kirjaa ko.
        mutta en koko opetusta. Olen tuon teologian kirjoittanut siis lukuisten lähteiden perusteella- eikä kirjoitukseni ole niistä yksikään 3-4-5 lähteestä mitä minulla oli tietoa. Kysymys oli vaikea.

Mutta siitä voit olla varma etten ole Sinun teksistäsi saanut mitään ja nimimerkkejä ei voi merkitä koskaan. Nimimerkeillä ei ole missään tekijänoikeuksia, joten vaadit mahdottomia jos tosissasi olet että nimimerkkisi pitäisi mainita. Nimimerkilläsi ei ole asiassa mitään tekemistä mitä olen kirjoittanut.

Jumalan siunausta
        Jari Laurila

• huh, ja huokaus

Miksi sitten mm. tyhmyytttäsi opetat, että Jeesuksen ja ryövärin olisi pitänyt kuolla samaan aikaan, että he olisivat voineet mennä tuona päivänä paratiisiin!

Adventistina, olen kuullut noin selitettävän!

Sinulla on sama huuhaa selitys? Ei kait kukaan tosissaan usko, että paratiisi ja taivas on täynnä kuolleita!?

Jos siellä olisi kuolleita, niin miksi he eivät saisi syödäkseen elämänpuusta?

En minä opeta, että jos kuollut syö elämänpuusta ,että hän heräisi siitä henkiin?

Eiväthän kuolleet voi syödä elämän puusta, koska ovat kuolleita!

Ja sitä paitsi Jumala asuu Taivaassa, ja Jumala on elävien Jumala eikä kuolleitten!
      Jeesus meni opetuslasten nähden elävänä taivaasee, , hauislihakset ja jalkalihakset mukanaan, ei hän henki ollut, kun opetuslapset kerran hänet näkivät.

Jospa lopettaisit älyttömyydet, evankeliumin tähden t. benedi

• Lainaus b-mies: "Paratiisihan , eli elämänpuu on valtaistuimen luona Ilm 22: 1"

Tässä puhutaan jo Uudesta Taivaasta ja Uudesta Maasta eli Taivaallisesta Jerusalemista JOSSA ON KAKSI ELÄMÄN PUUTA !
        21:1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
        21:2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kauniste
        22:1 Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
        22:2 Keskellä sen katua ja VIRRAN MOLEMMILLA PUOLILLA OLI ELÄMÄN PUU, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi.

http://biblehub.com/lexicon/revelation/22-2.htm

HUOMATKAA SIIS " VIRRAN MOLEMMILLA PUOLILLA OLI ELÄMÄN PUU" ELI NYT UUDESSA JERUSALEMISSA ONKIN KAKSI ELÄMÄN PUUTA !!!!!
        KUN TAAS EDENIN PARATIISISSA NIITÄ OLI VAIN YKSI !

JA HUOMAA ENKELI VARTIOI PARATIISIN ELÄMÄN PUUN TIETÄ !
        SIIS HUOMAA " THE WAY !!!! TO THE TREE OF LIFE" !
        vrt:1 Moos 3:24 "Ja hän karkoitti ihmisen ja asetti Eedenin paratiisin itäpuolelle kerubit ynnä välkkyvän, leimuavan miekan vartioitsemaan elämän puun tietä."
        http://biblehub.com/lexicon/genesis/3-24.htm

Joten sinä pilkkaaja ja tuomitsija b-mies koetappas vähän rauhoittua ettet saa vielä "Isän" kädestä ! ;D

• heräjä valvomaan
        Kopittelija007 kirjoitti:

Lainaus b-mies: "Paratiisihan , eli elämänpuu on valtaistuimen luona Ilm 22: 1"

Tässä puhutaan jo Uudesta Taivaasta ja Uudesta Maasta eli Taivaallisesta Jerusalemista JOSSA ON KAKSI ELÄMÄN PUUTA !
        21:1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
        21:2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kauniste
        22:1 Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
        22:2 Keskellä sen katua ja VIRRAN MOLEMMILLA PUOLILLA OLI ELÄMÄN PUU, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi.

http://biblehub.com/lexicon/revelation/22-2.htm

HUOMATKAA SIIS " VIRRAN MOLEMMILLA PUOLILLA OLI ELÄMÄN PUU" ELI NYT UUDESSA JERUSALEMISSA ONKIN KAKSI ELÄMÄN PUUTA !!!!!
        KUN TAAS EDENIN PARATIISISSA NIITÄ OLI VAIN YKSI !

JA HUOMAA ENKELI VARTIOI PARATIISIN ELÄMÄN PUUN TIETÄ !
        SIIS HUOMAA " THE WAY !!!! TO THE TREE OF LIFE" !
        vrt:1 Moos 3:24 "Ja hän karkoitti ihmisen ja asetti Eedenin paratiisin itäpuolelle kerubit ynnä välkkyvän, leimuavan miekan vartioitsemaan elämän puun tietä."
        http://biblehub.com/lexicon/genesis/3-24.htm

Joten sinä pilkkaaja ja tuomitsija b-mies koetappas vähän rauhoittua ettet saa vielä "Isän" kädestä ! ;D

Oletko 007, niitä jotka miettivät , kuinka saisivat Jeesuksen surmatuksi, mutta se päivä oli sapatti"

007, kun on ihmisen mukaan lupa tappaa.

Kyllä kait minä olen jo kauan opettanut, että: " Jolla on korva hän kuulkoon, mitä Henki ( adventti) seurakunnalle sanoo. Sen, joka voittaa, minä annan syödä elämän puusta ( yksi puu), joka on Jumalan paratiisissa! Ilm 2: 7

Silloin kun on kuollut, ei ole vielä voittanut, vaan siihen tarvitaan tämä: " Kun hän oli tämän sanonut, kohotettiin hänet ylös heidän nähtensä ( kuolleet eivät näe), ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistänsä" Apost 1: 9...Kristus voitti kuoleman, ja meni käsiään vilkutellen Taivaaseen, Isän tykö!...Mutta ryöväri ei mennyt, eikä voittanut, ..mutta on voittava paratiisin itselleen. Toivon ettei pilvi vie enemmän, mielestäsi iankaikkisen elämän totuuksia t. benkku

• benkku ,kenkku
        heräjä valvomaan kirjoitti:

Oletko 007, niitä jotka miettivät , kuinka saisivat Jeesuksen surmatuksi, mutta se päivä oli sapatti"

007, kun on ihmisen mukaan lupa tappaa.

Kyllä kait minä olen jo kauan opettanut, että: " Jolla on korva hän kuulkoon, mitä Henki ( adventti) seurakunnalle sanoo. Sen, joka voittaa, minä annan syödä elämän puusta ( yksi puu), joka on Jumalan paratiisissa! Ilm 2: 7

Silloin kun on kuollut, ei ole vielä voittanut, vaan siihen tarvitaan tämä: " Kun hän oli tämän sanonut, kohotettiin hänet ylös heidän nähtensä ( kuolleet eivät näe), ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistänsä" Apost 1: 9...Kristus voitti kuoleman, ja meni käsiään vilkutellen Taivaaseen, Isän tykö!...Mutta ryöväri ei mennyt, eikä voittanut, ..mutta on voittava paratiisin itselleen. Toivon ettei pilvi vie enemmän, mielestäsi iankaikkisen elämän totuuksia t. benkku

Se, mitä yritin opettaa, on se, että jos ryöväri olisi mennyt kuollessaan paratiisiin, niin paratiisissa on pitänyt olla - 30 pakkasta,
        sillä uskon Marttaa, kun hän sanoi Lasaruksesta " Herra hän haisee jo"

Pakastettu ihminen , ei haise, näin otaksun, vaikka en ole livingston!..terv. benedi

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      132
      3019
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      260
      2647
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      64
      1698
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      209
      1675
    5. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      59
      1562
    6. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      83
      1239
    7. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      45
      1218
    8. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      78
      1202
    9. Purra esiintyi epäasiallisesti

Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      305
      1053
    10. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      39
      1022
    Aihe