Moraalin kehitys

Selailin tuossa aikaa tappaakseni reddit.com:ia ja törmäsin siellä mielenkiintoiseen youtube videoon.
https://www.youtube.com/watch?v=-dMoK48QGL8

Siinä tutkitaan miten reiluuden käsite on helposti löydettävissä esimerkiksi apinoilta.
Kaksi apinaa tekee yksinkertaisen tehtävän (antaa kiviä hoitajalla).
Toinen saa palkaksi kurkun ja toinen viinirypäleen. Onko se reilua? Videosta näkyy miten sitten käykään.

Mielenkiintoinen lisä oli vielä se, että osassa kokeista se joka sai viinirypäleitä kieltäytyi ottamasta niitä vastaan koska toinenkaan apina ei niitä saanut. Tämä osoittaa loistavasti, kokeellisesti miten moraali ja reiluus ovat näkyvissä yleisesti luonnossa ja miten näitä samoja ominaisuuksia on löydettävissä muiltakin apinalajeilta kuin ihmisiltä.

35

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllästynyt

      Mielenkiintoinen avaus, kiitos.

      Pistää vallan miettimään, että osalla apinoista näyttäisi olevan parempi moraali kuin valtaosalla ihmisistä. Vai kuinka moni meistä kieltäytyy 'viinirypäleestä', mikä se kellekin on, kunnes saman ansainnut toinenkin sen saa?

      Osa meistä ei koe edes reiluuden käsitettä, mutta valtaosa nyt varmaan kuitenkin.

      • .....

        Tästä on tehty tutkimuksiakin että pikkulapset ovat pääosin vielä reiluja. Monet alkuperäiskansatkin toimivat reiluuden periaatteella, eivätkä ymmärrä nollasummapelinä ihmisten välistä kanssakäymistä.


      • Kyllästynyt
        ..... kirjoitti:

        Tästä on tehty tutkimuksiakin että pikkulapset ovat pääosin vielä reiluja. Monet alkuperäiskansatkin toimivat reiluuden periaatteella, eivätkä ymmärrä nollasummapelinä ihmisten välistä kanssakäymistä.

        Täytyypä kaivella, ovat varmasti mielenkiintoista luettavaa.


      • Harmi ettei tuossa ollut tarkemmin selvitetty esimerkiksi sitä, että olivatko apinat näitä superreiluja (kieltäytyivät viinirypäleestä) vain, jos ne kuuluivat samaan perheeseen tai laumaan vai olivatko ne yhtä reiluja ketä tahansa kohtaan.


    • uskohkova mies

      Joo siis mehän tiedämme että moraali ja oikeudenmukaisuuden taju syntyy vain Kristinuskon kautta Jumalan tuntemisesta. Tuo video todisti että nuo apinat olivat kristittyjä apinoita. Tarkemmin sanottuna Helluntaiseurakunnan jäseniä. Halleluja!

      • Kastetta vaille?


      • uskohkova mies
        ikiateisti kirjoitti:

        Kastetta vaille?

        Jep. Kun minä olen niin kylmänarka etten voi ottaa upotuskastetta ennen Kuin Jeesus lämmittää veden 35 asteiseksi. Sitä odottelen tässä.


      • Mielenkiintoinen kokoelma hyviä lähteitä.

        Hauskinta tässä on se, että näin luonnontieteilijänä tässä ei ole mitään epänormaalia ja kaikki palaset loksahtelevat nätisti yhteen Meillä on yhteiset esi-isät nykyisten apinoiden kanssa ja se näkyy.

        Ainoita joille tämä näyttää tuottavan ongelmia ovat uskovaiset Valitettavasti tämä todellisuus, joka kirkon värilasien läpi näkyy ei käy yhteen raamatun selitysten kanssa.


      • tuollainenkin...
        MetaTenkka kirjoitti:

        Mielenkiintoinen kokoelma hyviä lähteitä.

        Hauskinta tässä on se, että näin luonnontieteilijänä tässä ei ole mitään epänormaalia ja kaikki palaset loksahtelevat nätisti yhteen Meillä on yhteiset esi-isät nykyisten apinoiden kanssa ja se näkyy.

        Ainoita joille tämä näyttää tuottavan ongelmia ovat uskovaiset Valitettavasti tämä todellisuus, joka kirkon värilasien läpi näkyy ei käy yhteen raamatun selitysten kanssa.

        Wild Justice: The Moral Lives of Animals

        http://www.amazon.com/Wild-Justice-Moral-Lives-Animals/dp/0226041638

        Aubiblestä 30 päivän Trial maksutta?

        http://www.audible.com/pd/History/A-Wild-Justice-Audiobook/B00FSRXPG6/ref=a_search_c4_1_3_srTtl?qid=1397570443&sr=1-3


      • Tutkimukset lienevät edenneet tuostakin, ja nimenomaan siihen suuntaan että eläinten kyvyt havaitaan jatkuvasti paremmiksi kuin aiemmin on ajateltu.

        Artikelissa mainitaan ihmisapinoiden kyky tietää mitä muut tietävät. Sama kyky on havaittu myös varislinnuilla:

        "Yhdysvaltalaisen Vermontin yliopiston
        biologi Bernd Heinrich ja Thomas Bugnyar
        Wienin yliopistosta ovat osoittaneet
        kokeellisesti, että korppi muistaa paitsi
        ruokakätkönsä sijainnin ja sisällön myös
        sen, ketkä muut tietävät kätköstä.
        Kokeessa korppi piilotti ruokaa lintu­
        häkin lähistölle. Häkissä oli kaksi korppia,
        joista toinen pystyi näkemään ulkona ole
        van korpin piilottavan ruokaa ja toinen ei.
        Kun häkissä olleet linnut päästettiin
        vapaaksi, ruokaa kätkenyt korppi oli hyvin
        aggressiivinen sitä korppia kohtaan, joka
        oli nähnyt sen kätkemispuuhat. Sen sijaan
        toinen lintu, joka ei ollut nähnyt kätkön
        sijaintia, sai kuljeskella rauhassa aivan
        kätkön lähelläkin. Kätköstä tiennyt lintu
        puolestaan näytti yrittävän kaikin keinoin
        tekeytyä tietämättömäksi. "
        http://tieku.fi/files/bonnier-ill/pdf/SFIV_1675.pdf

        Tämä ei liity suoraan moraaliin, vaan ihmisen ainutlaatuisuuden käymiseen yhä ohuemmaksi.


      • Kyllästynyt

        Jotenkin tuossa linkissä pysäytti se lyhyt toteamus, että makaki kieltäytyy ruokapalasta, jos sen ottaminen tietää sähköiskua lajitoverille. Se tuo mieleen Milgramin tottelevaisuuskokeen ja miten osa henkilöistä oli valmis antamaan jopa kuolettavaksi uskomansa sähköiskun.

        Hiljaiseksi vetää. Ja osa vielä kuvittelee ihmisen olevan joku evoluution huipentuma ja moraaliltaan ylivertainen...


      • näin on
        Kyllästynyt kirjoitti:

        Jotenkin tuossa linkissä pysäytti se lyhyt toteamus, että makaki kieltäytyy ruokapalasta, jos sen ottaminen tietää sähköiskua lajitoverille. Se tuo mieleen Milgramin tottelevaisuuskokeen ja miten osa henkilöistä oli valmis antamaan jopa kuolettavaksi uskomansa sähköiskun.

        Hiljaiseksi vetää. Ja osa vielä kuvittelee ihmisen olevan joku evoluution huipentuma ja moraaliltaan ylivertainen...

        Joo. Ihmisen luontaisen moraalin tajun tuhoaa auktoriteettiusko. Tehtiinhän jenkilässä sekin koe, missä yliopisto-opiskelijoista tehtiin natseja. Uskonnollinen auktoriteetti on se kaikkein vahvin ja tuhoisin, niin kuin montakertaa on nähty ja poliittinen tulee "hyvänä" kakkosena.


      • Kyllästynyt
        näin on kirjoitti:

        Joo. Ihmisen luontaisen moraalin tajun tuhoaa auktoriteettiusko. Tehtiinhän jenkilässä sekin koe, missä yliopisto-opiskelijoista tehtiin natseja. Uskonnollinen auktoriteetti on se kaikkein vahvin ja tuhoisin, niin kuin montakertaa on nähty ja poliittinen tulee "hyvänä" kakkosena.

        Se on kieltämättä häiritsevää, koska se on niin totta. On helppo moralisoida hirveyksiin syyllistyneitä tai silmänsä sulkijoita, kun ei ole siinä tilanteessa. Kokeiden ja historian perusteella meistä valtaosa asettuisi kuitenkin juuri niihin rooleihin.


      • ..........

        Upea linkki. Kiitos siitä.


      • kraa kraa
        kaarne kirjoitti:

        Tutkimukset lienevät edenneet tuostakin, ja nimenomaan siihen suuntaan että eläinten kyvyt havaitaan jatkuvasti paremmiksi kuin aiemmin on ajateltu.

        Artikelissa mainitaan ihmisapinoiden kyky tietää mitä muut tietävät. Sama kyky on havaittu myös varislinnuilla:

        "Yhdysvaltalaisen Vermontin yliopiston
        biologi Bernd Heinrich ja Thomas Bugnyar
        Wienin yliopistosta ovat osoittaneet
        kokeellisesti, että korppi muistaa paitsi
        ruokakätkönsä sijainnin ja sisällön myös
        sen, ketkä muut tietävät kätköstä.
        Kokeessa korppi piilotti ruokaa lintu­
        häkin lähistölle. Häkissä oli kaksi korppia,
        joista toinen pystyi näkemään ulkona ole
        van korpin piilottavan ruokaa ja toinen ei.
        Kun häkissä olleet linnut päästettiin
        vapaaksi, ruokaa kätkenyt korppi oli hyvin
        aggressiivinen sitä korppia kohtaan, joka
        oli nähnyt sen kätkemispuuhat. Sen sijaan
        toinen lintu, joka ei ollut nähnyt kätkön
        sijaintia, sai kuljeskella rauhassa aivan
        kätkön lähelläkin. Kätköstä tiennyt lintu
        puolestaan näytti yrittävän kaikin keinoin
        tekeytyä tietämättömäksi. "
        http://tieku.fi/files/bonnier-ill/pdf/SFIV_1675.pdf

        Tämä ei liity suoraan moraaliin, vaan ihmisen ainutlaatuisuuden käymiseen yhä ohuemmaksi.

        Ei liity tähän, mutta jokin aika sitten kun tulin lähikaupasta ja pysähdyin hetkeksi laskien ruokakassit maahan ja vetäen hupun päähän, kuului yläpuoleltani paheksuva "kraa". Varis siinä istui puun oksalla ja katseli minua arvostelevasti. Näytin varmaan sen mielestä epäilyttävältä sieltä ylhäältä katsoen yhtäkkiä musta huppu päässä. Ajattelin, että kaiken ne nuokin kyttää ja tietää, meidän kulmakunnankin asiat varmaan paremmin kuin asukkaat itse.


      • Kyllästynyt kirjoitti:

        Se on kieltämättä häiritsevää, koska se on niin totta. On helppo moralisoida hirveyksiin syyllistyneitä tai silmänsä sulkijoita, kun ei ole siinä tilanteessa. Kokeiden ja historian perusteella meistä valtaosa asettuisi kuitenkin juuri niihin rooleihin.

        Toinen tunnettu koe on tietenkin tämä:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Stanfordin_vankilakoe

        Ai niin, tuonkaltaisia "kokeita" on tehty ennen ja jälkeen ihan reaalielämässä.


      • kraa kraa kirjoitti:

        Ei liity tähän, mutta jokin aika sitten kun tulin lähikaupasta ja pysähdyin hetkeksi laskien ruokakassit maahan ja vetäen hupun päähän, kuului yläpuoleltani paheksuva "kraa". Varis siinä istui puun oksalla ja katseli minua arvostelevasti. Näytin varmaan sen mielestä epäilyttävältä sieltä ylhäältä katsoen yhtäkkiä musta huppu päässä. Ajattelin, että kaiken ne nuokin kyttää ja tietää, meidän kulmakunnankin asiat varmaan paremmin kuin asukkaat itse.

        Konrad Lorenz kertoo naakoista, että ne tulkitsevat esim. mustan vaatteen ihmisen kädessä tapetuksi naakaksi ja aloittavat hirmuisen älämölön, kun havaitsevat moista. Ne eivät myöskään unohda, kuka ihminen on "kuljettanut kuollutta naakkaa", vaan vainoavat tätä ihmistä kuukausitolkulla, vaikka hän ei enää koskaan uudestaan kantaisi kuollutta naakkaa :-)

        Ehkäpä varis sai mustasta hupusta samantapaisia impulsseja?


      • näin on

      • kraa kraa
        kaarne kirjoitti:

        Konrad Lorenz kertoo naakoista, että ne tulkitsevat esim. mustan vaatteen ihmisen kädessä tapetuksi naakaksi ja aloittavat hirmuisen älämölön, kun havaitsevat moista. Ne eivät myöskään unohda, kuka ihminen on "kuljettanut kuollutta naakkaa", vaan vainoavat tätä ihmistä kuukausitolkulla, vaikka hän ei enää koskaan uudestaan kantaisi kuollutta naakkaa :-)

        Ehkäpä varis sai mustasta hupusta samantapaisia impulsseja?

        Saattaa olla. Ei se minusta kyllä aggressiiviselta vaikuttanut, vaan sellaiselta paheksuvalta, mutta enhän minä heidän kieltään tunne.
        Muistin lukeneeni jostain, että varikset seuraavat tarkkaan ympäristönsä tapahtumia ja tuntevat sen eläjät ja menon paremmin kuin ihmiset arvaavat.

        Naakoista muistelen kuulleeni, että jos kantaa mustaa laukkua, ne voivat käydä aggressiivisiksi.


      • kraa kraa kirjoitti:

        Saattaa olla. Ei se minusta kyllä aggressiiviselta vaikuttanut, vaan sellaiselta paheksuvalta, mutta enhän minä heidän kieltään tunne.
        Muistin lukeneeni jostain, että varikset seuraavat tarkkaan ympäristönsä tapahtumia ja tuntevat sen eläjät ja menon paremmin kuin ihmiset arvaavat.

        Naakoista muistelen kuulleeni, että jos kantaa mustaa laukkua, ne voivat käydä aggressiivisiksi.

        Naakkoja ei mainita varsilinnuista älykkäimmiksi, ne lienevät enemmän vaistojen varassa kuin älykkäämmät varikset ja korpit. Mainitsin tuon seikan mieleenjohtumana.

        On ihan mahdollista, että varis ei naakan tavoin mene halpaan, vaan tietää paremmin "mitä todella tapahtuu".


      • ........
        kaarne kirjoitti:

        Naakkoja ei mainita varsilinnuista älykkäimmiksi, ne lienevät enemmän vaistojen varassa kuin älykkäämmät varikset ja korpit. Mainitsin tuon seikan mieleenjohtumana.

        On ihan mahdollista, että varis ei naakan tavoin mene halpaan, vaan tietää paremmin "mitä todella tapahtuu".

        http://yle.fi/uutiset/tutkimus_varis_on_yhta_alykas_kuin_ekaluokkalainen/7162747

        "Uudenkaledonianvaris on kauan tiedetty fiksuksi linnuksi. Aucklandin yliopiston tutkimus osoitti, että epäonnistuessaankin se on looginen."

        ....



    • hihihii
      • Ketju on vähän erkaantunut moraalikysymyksestä, joten kommentoin Kokoa.

        Luin talvella Kokosta julkaistun kirjan (KOKO - puhuva gorilla. Patterson Francine & Linden Eugene) ja se oli todella kiehtova, paitsi itse Kokoon liittyvien kertomusten vuoksi, myös siksi, että siinä käsiteltiin laajasti kädellisten kielellisiin kykyihin liittyvien tutkimusten ilmapiiriä.
        Esim. kun Kokon kielellisistä kyvyistä alkoi tulla ennakko-odotukset ylittävää tietoa, niin kriteerit, joita tiedeyhteisössä vaadittiin että Kokon kommunikaatio hyväksyttiin kieleksi, olivat monesti tiukemmat kuin ihmisten kielellisissä tutkimuksissa käytetyt. Oli/on siis suurta vastustusta muiden kädellisten kielellisten kykyjen hyväksymistä kohtaan.

        Kokolla on myös käsitys kuolemasta. Kysyttäessä Koko kuvaili kuolemaa, että se on "mukava kolo". Sillä ei mielestäni ole merkitystä, oliko tuo pätevä arvio. Se on merkitsevää, että Kokolla oli käsitys sekä muiden että omasta kuolemastaan.

        Koko muuten elää edelleen ja sillä on oma facebook- ja nettisivu:

        https://www.facebook.com/pages/Koko-The-Gorilla-Foundation/289961865248?fref=ts

        http://www.koko.org/index.php


      • Bonobos rock!
        kaarne kirjoitti:

        Ketju on vähän erkaantunut moraalikysymyksestä, joten kommentoin Kokoa.

        Luin talvella Kokosta julkaistun kirjan (KOKO - puhuva gorilla. Patterson Francine & Linden Eugene) ja se oli todella kiehtova, paitsi itse Kokoon liittyvien kertomusten vuoksi, myös siksi, että siinä käsiteltiin laajasti kädellisten kielellisiin kykyihin liittyvien tutkimusten ilmapiiriä.
        Esim. kun Kokon kielellisistä kyvyistä alkoi tulla ennakko-odotukset ylittävää tietoa, niin kriteerit, joita tiedeyhteisössä vaadittiin että Kokon kommunikaatio hyväksyttiin kieleksi, olivat monesti tiukemmat kuin ihmisten kielellisissä tutkimuksissa käytetyt. Oli/on siis suurta vastustusta muiden kädellisten kielellisten kykyjen hyväksymistä kohtaan.

        Kokolla on myös käsitys kuolemasta. Kysyttäessä Koko kuvaili kuolemaa, että se on "mukava kolo". Sillä ei mielestäni ole merkitystä, oliko tuo pätevä arvio. Se on merkitsevää, että Kokolla oli käsitys sekä muiden että omasta kuolemastaan.

        Koko muuten elää edelleen ja sillä on oma facebook- ja nettisivu:

        https://www.facebook.com/pages/Koko-The-Gorilla-Foundation/289961865248?fref=ts

        http://www.koko.org/index.php

        Mielenkiintoista juttua kädellisten moraalista: lähin sukulaisemme Bonobo on yksi suurimmista hoivavietin omaavista ja myötätuntoon kykenevistä lajeista ihmisen rinnalla. Heidän on havaittu jopa auttavan muita eläimiä, niin kuin ihmisetkin tekevät.

        http://www.youtube.com/watch?v=ZnFvZwR69iw


    • Varsin mielenkiintoista vaikka onkin sanottava että tämä vaikuttaa hieman liioitetulta antropomorfisoinnilta, noh ainakin sen perusteella mitä tämän keskustelun aikana on esitetty.

      Voisi jopa sanoa että tässä menee syy ja seuraus suhde päinvastaiseksi.
      Jos mitään niin tämä on, no ainakin omasta mielestäni, osoitus siitä että ihmiset rakentavat moraalinsa samojen vaistojen perusteella joidenka varassa suurin osa eläinkuntaa muutoinkin toimii.
      Jolloin kyse ei ole niinkään siitä että muut eiläimet toimisivat moraalisesti, vaan sen sijaan siitä että me olemme rakentaneet näiden samankaltaisten vaistojen pohjalta systeemin jota kutsumme moraaliksi.

      • Noin päin minäkin tämän tulkitsen. Olemme eläimiä moraaliseltakin perustaltamme.


      • a-teisti kirjoitti:

        Noin päin minäkin tämän tulkitsen. Olemme eläimiä moraaliseltakin perustaltamme.

        Tämä selittäisi myös sen minkä takia moraali on muuttunut kautta ihmiskunnan historian, noh hyvin orgaanisesti, siten että voidaan puhua moraali evoluutiosta.
        Ja se selittää myös sen minkä takia moralikäsitys, joka jollakin on, riippu hyvin paljon siitä yhteiskunnasta ja yhteisöstä johonka sattuu syntymään.


      • a-teisti kirjoitti:

        Noin päin minäkin tämän tulkitsen. Olemme eläimiä moraaliseltakin perustaltamme.

        ps: Olen samaa mieltä tästä.

        "Olemme eläimiä moraaliseltakin perustaltamme. "


      • Alffa-Omega kirjoitti:

        Tämä selittäisi myös sen minkä takia moraali on muuttunut kautta ihmiskunnan historian, noh hyvin orgaanisesti, siten että voidaan puhua moraali evoluutiosta.
        Ja se selittää myös sen minkä takia moralikäsitys, joka jollakin on, riippu hyvin paljon siitä yhteiskunnasta ja yhteisöstä johonka sattuu syntymään.

        Jep, eiköhän moraalimme perustu niin biologiaan kuin kulttuuriinkin. Sen perusta on biologinen, evoluutioon sidottu mutta kulttuurin merkitys on hyvin suuri ja se on mahdollistanut muuttuvassa ympäristössä nopeatkin muutokset moraalisissa kysymyksissä.


      • "kyse ei ole niinkään siitä että muut eiläimet toimisivat moraalisesti, vaan sen sijaan siitä että me olemme rakentaneet näiden samankaltaisten vaistojen pohjalta systeemin jota kutsumme moraaliksi."

        Jos ymmärrän tuon oikein, niin olen samassa käsityksessä.

        Moraali on ihmisen muodostama käsite kuvaamaan ominaisuusjoukkoa, jota pidetään hyvänä. Ne ominaisuudet - tai omnaisuuksiin pohjautuvat arvostukset - ovat olleet olemassa muiden ominaisuuksien muassa - paljon ennen kuin moraali-käsite otettiin käyttöön.
        Moraali olisi siis nimenomaan kulttuurinen konstruktio, vaikka sen pohjalla on biologisia ominaisuuksia.


      • a-teisti kirjoitti:

        Jep, eiköhän moraalimme perustu niin biologiaan kuin kulttuuriinkin. Sen perusta on biologinen, evoluutioon sidottu mutta kulttuurin merkitys on hyvin suuri ja se on mahdollistanut muuttuvassa ympäristössä nopeatkin muutokset moraalisissa kysymyksissä.

        Jos sitä mitä sanoin avaisi jotenkin, niin esittäisin asian jotenkin näin.

        Muiden eläinlajien käyttäytyminen joka voidaan tulkita moraaliksi on osoitus siitä että moraalilla, sellaisena kun me ihmiset sitä harjoitamme ja hahmotamme, on olemassa biologinen pohja jota voi kutsua vaistomaiseksi.
        Eri yhteisöt painottavat ja asettavat erilaisia arvoja näille vaistonvaraisille malleille toimia jolloin muodostuu jonkin yhteisön taikka kulttuurin sisäinen käsitys siitä mikä on moraalista ja mikä ei.
        Kun tässä yhteisössä, taikka populaatiossa, tapahtuu muutoksia muuttuu myös se mitä toimintamalleja painotetaan ja mitä pyritään rajoittamaan, jolloin yhteisön muuttuessa myös yhteisön moraalinormit muuttuvat.
        Ja koska kyse on abstrakteista käsityksistä ja ideoista sen suhteen miten suhtautua ja toimia, voi tämä muutos yhteisössä olla hyvinkin nopeaa koska se ei vaadi biologista muutosta.

        Se mikä mahdollistaa tämän muutoksen ovat eriävät käsitykset jotka pohjatuvat samaan biologiseen prosessiin. Jolloin muuntelu ajattelussa on se mikä johtaa muutoksiin käsityksissä, joka johtaa myös siihen että kulttuurisesti omaksutut normit muuttuvat hitaammin koska valtaosa ympäröivästä yhteiskunnasta hyväksyy nämä käsitykset.


      • kaarne kirjoitti:

        "kyse ei ole niinkään siitä että muut eiläimet toimisivat moraalisesti, vaan sen sijaan siitä että me olemme rakentaneet näiden samankaltaisten vaistojen pohjalta systeemin jota kutsumme moraaliksi."

        Jos ymmärrän tuon oikein, niin olen samassa käsityksessä.

        Moraali on ihmisen muodostama käsite kuvaamaan ominaisuusjoukkoa, jota pidetään hyvänä. Ne ominaisuudet - tai omnaisuuksiin pohjautuvat arvostukset - ovat olleet olemassa muiden ominaisuuksien muassa - paljon ennen kuin moraali-käsite otettiin käyttöön.
        Moraali olisi siis nimenomaan kulttuurinen konstruktio, vaikka sen pohjalla on biologisia ominaisuuksia.

        >>> Moraali olisi siis nimenomaan kulttuurinen konstruktio, vaikka sen pohjalla on biologisia ominaisuuksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      91
      3952
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      97
      3317
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      125
      2617
    4. Miten juhlitte ensi lauantaina?

      Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      211
      1980
    5. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      20
      1784
    6. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      83
      1715
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      96
      1691
    8. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      110
      1539
    9. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1301
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      57
      1202
    Aihe