Mania ja psykoosi

Väsynyt vaimo

Mieheni joutui pitkän masennus kauteen maaniseen psykoosin. Vietti viikon suljetulla osastolla ja on ollut nyt 2 viikkoa kotona. Lääkityksenä risperdal 3mg nyt sairaalaan menosta lähtien. Nyt hän tuntuu rauhoittuneen huomattavasti, nukkuu yöt eikä ole niin hajanainen. Mutta siitä huolimatta että hän on rauhallinen, tuntuu että hänen ajatukset ovat edelleen vain kaikissa suunnitelmissa, toisaalla kuin kotona ja minä ja lapsest eivät tunnu hirveästi kiinnostavan. Tuntuu että hän on ihan eri ihminen. Onko tämä tavallista maanisen psykoosin jälkeen? Voiko kestää kauan ennen kuin hän "palaa"? Hänellä ei myöskään tunnu olevan käsitystä tapahtuneesta. Kokee olleensa vain yli stressaantunut ja siksi "vähän kierroksilla". Olen niin väsynyt ja vihaan aiemmin täydellistä elämääni.

12

657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lamattu pää

      Tuskin hän omaksi itsekseen palaan niin kauan kuin on tuollainen hevosen annos neuroleptia päässä. Psykiatrisessa sairaalassa saavat yleensä todella pahaa jälkeä aikaiseksi.

    • expsyko

      Kyllä maanisen psykoosin jälkeen on ihan tavallista, että lievempiä oireita on vielä pitkäänkin. Paremminkin on harvinaista, että sairaalassa pystyttäisiin hoitamaan täysin terveeksi. Varsinkin jos edeltävästikin oli mielialaoireita.

      Huolehdi vaan, että hän ottaisi lääkkeensä. Muuten hän saattaa alkaa uudelleen toteuttamaan ajatuksissaan olevia suunnitelmia ja ihmisestä tulee herkästi tuollainen kroonikko kuten nimim. Lamattu pää. Itselläni meni monta kuukautta, että edes uskoin olleeni todellakin psykoosissa. Kuvittelin sitä mm. hypnoosiksi. Ilman lääkehoitoon sitoutumista olisin tod.näk. edelleen päästäni sekaisin. Nyt olen ainoastaan masentunut.

      • Lamattu pää

        :D Onnea valinnastasi. Sulla hyvin menee.


    • väsynyt vaimo

      kiitos vastauksestasi expsyko. Hän on hyvin suopea lääkehoidon suhteen ja paraneminsen suhteen. Samalla tuntuu että hänellä puuttuu täysin "sairaudentunto" tai ymmärrys siitä mitä tapahtui. Ikäänkuin hän olisi hyväksynyt psykoosin, mutta ei ymmärrä mitä se käytännössä tarkoittaa. Päivä kerrallaan.

    • Kauhea Kotka

      Mitäköhän miehesi sitten maanisessa psykoosissa touhusi? Ettet nyt vaan itse olisi jotenkin ylireagoiva?

      Väsyneen vaimon kirjoitelmista saa nopeasti lukemalla vaikutelman, että olisi kauhean mustasukkainen miehestään? Nyt kun mies on lääkitty lähes zombimaiseen tilaan, ei sekään kelpaa?

      Huomaatko omasta kirjotelmastasi sairaudentunnon? Ei väsyneellä vaimollakaan ole kaikki inkkarit kanootissa.

      On niin helppo tuomita ja olla syyttelemässä.

      • 10+5

        Voi luoja! Oo nyt jo hiljaa! Ei ne neuroleptit zombiksi tee vaan sairaus! voimia alkuperäiselle ja jaksamista. Menee jonkin aikaa kunnes kirkastuu. Minullakin se kävi ihan salama vaan yhtenä päivänä. Kaikki vaan kirkastui yhtäkkiä ja olin taas oma itseni. Kyllä se päivä miehellesikin koittaa :-)


      • Et usko itsekään tuo
        10+5 kirjoitti:

        Voi luoja! Oo nyt jo hiljaa! Ei ne neuroleptit zombiksi tee vaan sairaus! voimia alkuperäiselle ja jaksamista. Menee jonkin aikaa kunnes kirkastuu. Minullakin se kävi ihan salama vaan yhtenä päivänä. Kaikki vaan kirkastui yhtäkkiä ja olin taas oma itseni. Kyllä se päivä miehellesikin koittaa :-)

        Haahhaaaa, vai eivät neuroleptit tee zombiksi?

        Ilmeisesti olet pääsi jo pehmittänyt psykiatrisilla lääkkeillä, joten jatka samaan malliin.


      • Päivän naurut! :D
        10+5 kirjoitti:

        Voi luoja! Oo nyt jo hiljaa! Ei ne neuroleptit zombiksi tee vaan sairaus! voimia alkuperäiselle ja jaksamista. Menee jonkin aikaa kunnes kirkastuu. Minullakin se kävi ihan salama vaan yhtenä päivänä. Kaikki vaan kirkastui yhtäkkiä ja olin taas oma itseni. Kyllä se päivä miehellesikin koittaa :-)

        "Ei ne neuroleptit zombiksi tee vaan sairaus!"

        HAHAHAHAHAHAHAHAHA


      • hyväksy tämä asia
        Päivän naurut! :D kirjoitti:

        "Ei ne neuroleptit zombiksi tee vaan sairaus!"

        HAHAHAHAHAHAHAHAHA

        sairaus tekee zompieksi ja vammauttaa, halusit tai et mutta niin se on.


    • 1+10

      nykyään sairaalajaksot on lyhyempiä kuin mitä olisi potilaalle tarvetta.ja niin kauan kuin ei tunnusta olleensa psykoosissa niin on siinä edelleen.oikeanlainen lääkitys auttaa mutta joskus laitetaan myös 'vääriä' lääkkeitä mitkä vain pahentaa oloa.

      • 10+2+10

        Määrittele "oikeanlainen lääkitys".


      • kfhkf
        10+2+10 kirjoitti:

        Määrittele "oikeanlainen lääkitys".

        määrittele kykysi kysyä tuota....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7548
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2822
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2412
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      113
      2129
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1399
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1337
    Aihe