Viisi kerralla...?

happi loppuu

Mieheni kanssa yhteistä taivalta jo 12 vuotta takana. Tutustuessamme miehen lapset olivat juuri aikuistuneet, minun vielä asuivat kanssani. Nykyään minunkin lapseni aikuistuneet, asumme kahdestaan miehen kanssa. Tulen toimeen miehen lasten ja lastenlasten kanssa ja mies tulee toimeen minun lasteni kanssa.

Miehen tytär katsoo asiakseen täyttää maan ihan omin voimin. Hänelle on nyt syntymässä viides lapsi (ensimmäisellä kolmella eri isä kuin näillä nuoremmilla).

Olen ollut oikein kiltti mummintapainen, mutta jo nykyään minua uuvuttaa neljä muksua kerralla. Olenko kamala ihminen jos ilmoitan että en ota neljää kerralla? (Saati viittä...) Selvennykseksi vielä, että mieheni on liikuntavammainen, joten hänen osallistumisensa lastenhoitoon rajoittuu seuranpitoon - fyysinen puoli jää minun kontolleni.

21

323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhu suoraa

      Näitä saman tyylisiä aloituksia on vaikka muille jakaa. Ja taasen kerran, et ole kamala ihminen etkä huono mummo! Hienoa että olet avannut ovet lapsille ja lapsenlapsille jotka eivät ole sinulöe sukua!!aivan mahtavaa! Täällä on ollut kyselemässä sellainenkin mummo joka ei hyväksyisi edes lapsensa lapsipuolta. Sinä olet esimerkillinen ihminen eikä kenelläkään ole oikeutta suuttua jos et jaka hoitaa 4 lasta kerralla, ei sinun tarvitsisi jaksaa yhtään ja silti otat heidät vastaan.

      Sano rehellisesti että et jaksaisi kaikkia samaan aikaan, jos ei ymmärretä niin sitten olkoon ymmärtämättä. Se on heidän menetyksensä.

      Tsemppiä ja voimia. Ja muista suoraan puhuminen on aina paras vaihtoehto!

      • happi loppuu

        Kiitos tsempistä.

        Ymmärrän että olen turhan kaino sanomaan. Mutta huolestuttaa ettei miehen tytär loukkaannu, hän on aika herkkä. Ja on kyllä ymmärrettävästi uupunut välillä lapsilaumansa kanssa, ja useasti on todennutkin että onneksi on edes yksi paikka johon lapset voi tuoda, kun muita hoitajia ei oikein ole. Välimme miehen aikuisen tyttären kanssa ovat melko hyvät, mutta eivät koskaan niin "suorat" kuin esimerkiksi omien lasteni kanssa.

        Jos omasta olisi kyse, varmaan olisin jo kolmannen lapsen jälkeen ottanut puheeksi sen, miten riittää voimat noiden lasten kanssa. Itsellä kun on ollut huushollissa vain kaksi kerralla.


      • puhu suoraa
        happi loppuu kirjoitti:

        Kiitos tsempistä.

        Ymmärrän että olen turhan kaino sanomaan. Mutta huolestuttaa ettei miehen tytär loukkaannu, hän on aika herkkä. Ja on kyllä ymmärrettävästi uupunut välillä lapsilaumansa kanssa, ja useasti on todennutkin että onneksi on edes yksi paikka johon lapset voi tuoda, kun muita hoitajia ei oikein ole. Välimme miehen aikuisen tyttären kanssa ovat melko hyvät, mutta eivät koskaan niin "suorat" kuin esimerkiksi omien lasteni kanssa.

        Jos omasta olisi kyse, varmaan olisin jo kolmannen lapsen jälkeen ottanut puheeksi sen, miten riittää voimat noiden lasten kanssa. Itsellä kun on ollut huushollissa vain kaksi kerralla.

        Niin, onhan se omille helpompi sanoa. Voisitko pyytää miehesi sanomaan? Jos äitiä kovin väsyttää, niin voi hakea katraalleen tukiperhettä eikä niin että sinä väsyt lapsien kanssa. Näin ollen kaikilla olisi parempi olla.

        Uskoisin kyllä että tämä ihminen ymmärtäisi jos kerrot totuuden ja sanot vielä että lapset on kuitenkin tärkeitä (ettei vedä hernettä nenään ja väitä että et ota niitä siksi kun et pidä heistä kun ei ole omia) suurin osa ihmisistä kuitenkin tietää että lasten hoito on rankkaa, niin ei ole oikein tuoda noin montaa kerralla. Itse aina välillä mietin että viitsinkö kuormittaa omaa äitiäni tuomalla yhden lapsen (hänen pyynnöstään kylläkin) en voisi kuvitellakkaan että veisin 4 saatika 5 samalla kertaa.

        Koita nyt kuitenkin saada ailaiseksi joku ratkaisu ja puhia suoraan. Mitä mieltä miehesi on asiasta?


      • happi loppuu
        puhu suoraa kirjoitti:

        Niin, onhan se omille helpompi sanoa. Voisitko pyytää miehesi sanomaan? Jos äitiä kovin väsyttää, niin voi hakea katraalleen tukiperhettä eikä niin että sinä väsyt lapsien kanssa. Näin ollen kaikilla olisi parempi olla.

        Uskoisin kyllä että tämä ihminen ymmärtäisi jos kerrot totuuden ja sanot vielä että lapset on kuitenkin tärkeitä (ettei vedä hernettä nenään ja väitä että et ota niitä siksi kun et pidä heistä kun ei ole omia) suurin osa ihmisistä kuitenkin tietää että lasten hoito on rankkaa, niin ei ole oikein tuoda noin montaa kerralla. Itse aina välillä mietin että viitsinkö kuormittaa omaa äitiäni tuomalla yhden lapsen (hänen pyynnöstään kylläkin) en voisi kuvitellakkaan että veisin 4 saatika 5 samalla kertaa.

        Koita nyt kuitenkin saada ailaiseksi joku ratkaisu ja puhia suoraan. Mitä mieltä miehesi on asiasta?

        No miehen voimille taitavat nuo pienet itse asiassa ottaa vielä enemmän kuin omilleni, hän kun ei ole tosiaan terve. On tietysti onnellinen lapsenlapsistaan ja nauttii niiden seurasta - mutta kun ovat täällä kaikki kerralla tulee miehestäkin ajan kanssa yksi "lapsi", alkaa olla äreä jne. Mutta on kuitenkin huolissaan tyttärestään ja tämän jaksamisesta, siksi mielellään aina on lapsia ottamassa tänne.

        Juttelen tytärpuolen kanssa rohkeammin. Joskus. Jos on sopiva hetki... nyt kun hän on raskaana ei ehkä ole se sopivin noin yleisesti ottaen. (Mutta hän nyt on joko aina raskaana tai juuri synnyttänyt tai vauva saa hampaita.... viime vuosien ajan.)


      • Miehen tehtävä puhua
        happi loppuu kirjoitti:

        No miehen voimille taitavat nuo pienet itse asiassa ottaa vielä enemmän kuin omilleni, hän kun ei ole tosiaan terve. On tietysti onnellinen lapsenlapsistaan ja nauttii niiden seurasta - mutta kun ovat täällä kaikki kerralla tulee miehestäkin ajan kanssa yksi "lapsi", alkaa olla äreä jne. Mutta on kuitenkin huolissaan tyttärestään ja tämän jaksamisesta, siksi mielellään aina on lapsia ottamassa tänne.

        Juttelen tytärpuolen kanssa rohkeammin. Joskus. Jos on sopiva hetki... nyt kun hän on raskaana ei ehkä ole se sopivin noin yleisesti ottaen. (Mutta hän nyt on joko aina raskaana tai juuri synnyttänyt tai vauva saa hampaita.... viime vuosien ajan.)

        Ei sinun tarvitse olla täydellinen mummo, jos puolisosikaan ei enää pysty olemaan sairauksiensa vuoksi hoitoapuna.


      • meillä näin
        happi loppuu kirjoitti:

        Kiitos tsempistä.

        Ymmärrän että olen turhan kaino sanomaan. Mutta huolestuttaa ettei miehen tytär loukkaannu, hän on aika herkkä. Ja on kyllä ymmärrettävästi uupunut välillä lapsilaumansa kanssa, ja useasti on todennutkin että onneksi on edes yksi paikka johon lapset voi tuoda, kun muita hoitajia ei oikein ole. Välimme miehen aikuisen tyttären kanssa ovat melko hyvät, mutta eivät koskaan niin "suorat" kuin esimerkiksi omien lasteni kanssa.

        Jos omasta olisi kyse, varmaan olisin jo kolmannen lapsen jälkeen ottanut puheeksi sen, miten riittää voimat noiden lasten kanssa. Itsellä kun on ollut huushollissa vain kaksi kerralla.

        Otan välillä omia lapsenlapsia vaan osan kerralla, että saavat ihan omaa laatuaikaa. Välillä otan vaikka serkuspojat samaan aikaan, että saavat puuhata omiaan. Joskus on omia ja avopuolison lapsenlapsia samaan aikaan ja viihtyvät hyvin niinkin.
        Mutta ehdota sitä osittain ottoa ihan ystävällisesti, tekee lapsillekin hyvää.


    • kaksi kerrallaan

      En usko tytärpuolen loukkaantuvan siitä jos kerrot että et jaksa niin monen lapsen kanssa. Onhan väsyminen sallittua kaikille ja eri asia kuin jos pelkästään sanoisit että et ota lapsia hoitoon. Luulisi tytön tekevän omat päätelmänsä lasten tuomisesta, jos tietää että et jaksa. Vois myös asettaa rajat, että otat kyllä lapset hoitoon mutta vain kaksi kerrallaan, koska jaksamisesi ei riitä samalla kertaa kaikkiin. Voitte vaikka jakaa lapsille selvät vierailuvuorot. Jotkut ovat selittäneet rajoituksia niinkin että haluavat keskittyä yhteen lapseen kerrallaan, mutta siinä jää todellinen syy vähän epäselväksi. Minusta on paras puhua suoraan, ja saada tytär miettimään itse, paljonko hän voi ja kehtaa sinua rasittaa.

      Jos hankkii ison lapsilauman, ei mitenkään voi odottaa että voisi olla välillä kokonaan ilman lapsia. Kahdenkin poissaolo välillä mummulassa on kuitenkin ison perheen äidille helpotus. Parasta olisi sopia tästä jo ennen seuraavan lapsen syntymää, että voivat ajoissa suunnitella vauvan syntymän ajan järjestelyt.

    • Miehen tehtävä puhua

      Jospa teet niin, että kun sinulle seuraavan kerran järjestetään neljän lapsen hoitopesti, järjestät itsellesi myös muuta ohjelmaa. Jos tämän jälkeen miehesi ei ymmrrä puhua lapselleen lapsenhoidon kuormituksesta teille, niin aika ihme on.

      • happi loppuu

        Huh... olisikin aika mielenosoituksellinen tempaus kyllä...

        Ehkä kuitenkin yritän viestiä sanoin selkeämmin ennen kuin tuohon lähden. Kamala kokemushan tuo olisi lapsillekin, siis tarkoitan niitä pieniä...


      • Miehen tehtävä puhua
        happi loppuu kirjoitti:

        Huh... olisikin aika mielenosoituksellinen tempaus kyllä...

        Ehkä kuitenkin yritän viestiä sanoin selkeämmin ennen kuin tuohon lähden. Kamala kokemushan tuo olisi lapsillekin, siis tarkoitan niitä pieniä...

        Kai sinulla kuitenkin ON muutakin elämää kuin nämä lapset? Varmaan joudut muuttamaan omia menojasi, kun hoitopestin aika koittaa?

        Jätät vain erityisjärjestelyt tekemättä ja sanot miehellesi ja miehen tyttärelle, että on huono hetki sinun kannaltasi, mutta jos vaarin tarjoama hoito kelpaa, niin tervetuloa.

        En ottaisi itse "pahiksen" roolia, sillä sellaisen voit helposti saada, kun alat tarjoamistasi saavutetusta eduista tinkimään. Kyllä suhde isovanhempiin säilyy hyvänä (ehkä parempanakin) myös siten, että lapset kyläilevät vanhempiensa seurassa, ei siihen tarvita välttämättä muuta. :)


    • Tasapuolisuutta?

      Avaaja mietipä sitä, että sinun pitäisi pyrkiä olemaan tasapuolinen muita lapsianne ja lapsenlapsianne kohtaan vai onko tämä viiden lapsen "emo" ainoa, jolla teidän uusperheellänne jälkikasvua vasta on?

      Mitä teet, kun muut lapsenne haluavat samanlaista hoitopalvelua? Saattaa olla myöhemmin katkeruutta ilmassa, jos ette pysty lähellekään samaan.

      Toki jotkut lapsistanne voivat olla minun kaltaisiani ja viettävät mielellään kaiken vapaa-aikansa yhdessä perheenä, eivätkä isovanhempia kuormita lastenhoidolla. Paremmat suhteen lastenlasten ja isovanhempien välille syntyvätkin mielestäni silloin, kun vieraillaan perheenä. Lapsetkin hyomaavat, että heidän vanhemmilleen isovanhemmat ovat tärkeitä ja rakkaita, kun heitä ei vain dumpata hoitoon, vaan 3 sukupolvea viettää laatuaikaa yhdessä.

      Käyttekö koskaan itse tällä tyttärellä syömässä ja vähän passattavana? Ette varmaan, kun hänhän oli lastenhoidon uuvutama. Jännän maailmankuvan hän myy lapsilleen. :)

    • Kamala!

      Älä sinä sitä ajattele, oletko kamala ihminen.
      Ajattele mieluummin niin päin, että on kamalaa, että työntävät sinulle kaikki kersansa hoivattaviksi.
      Sehän se kamalaa on.

    • EI KAIKKIA KERRALLA

      Onko miehesi tytär lievästi kehitysvammainen, empatiakyvytön tai esim asperger? Kysyn siksi, sillä ei tavallinen tallaaja kehtaa laittaa valtavaa lapsilaumaansa hoitoon yhdellä kertaa!

      Korkeintaan 2 kerrallaan. Yksikin lapsi on aika sopiva määrä viettämään laatuaikaa isovanhempien kanssa.

      Se on nyt vain nostettava kissa pöydälle ja laadittava AIVAN uudet säännöt. Kitinää voi tulla, koska saavutetuista eduista tyttären on toki vaikea luopua.

    • happi loppuu

      Nyt ei tunnu yhtään esimerkilliseltä eikä kivalta.

      Juttelin asiasta vakavasti mieheni kanssa, joka sanoi ajatelleensa samoin jo pitkään. Hän otti sitten asian puheeksi tyttärensä kanssa - ja sanoi minun väsymiseni ja uupumiseni kaiketi ainakin yhdeksi syyksi. Mies oli puhunut asian puhelimessa, mikä ei varmaankaan ollut järkevää eikä eleganttia häneltä, mutta niin siinä vain kävi. Nyt olen sitten saanut erinäistä negatiivissävyistä viestintää tytöltä eri välineiden kautta (esim. facebookissa), ja välit ovat huonot lapsenlapset ainakin toistaiseksi näkymättömissä meiltä (mikä ei todellakaan ollut tarkoitus). Lisäksi tyttären jo vuosia kaukomailla asunut äiti on hänkin aktivoitunut, soittanut miehelleni, haukkunut tämän ja myös minut siinä sivussa, ja on järjestelemässä matkaa koti-Suomeen tukemaan tytärtään, kun tämä on hyljätty...

      Huh huh. Toivottavasti asiat mallaantuvat ajan kanssa, niinkuin niillä on yleensä tapana. Mutta nyt on kurjat fiilikset, lastenkin takia.

      • EI KAIKKIA KERRALLA

        Eli miehesi tytär äitineen ovat molemmat vähintäänkin empatiakyvyttömiä ihmisiä (jollei kehitysvammaisia), kun eivät osaa asettua sinun asemaasi. Heiltä puuttunee normaali maalaisjärki ja hyvät käytöstavat! Otan osaa.

        Hyvä, että toinen mamma tulee hoitamaan tyttären lapsia, kun tytär ei itse osaa lapsilukuaan pitää sellaisena, johon omat voimavarat riittäisivät.


      • Tiis taina

        Äläpä huoli - teit aivan oikein. Joskus asiat vaativat kriisiyttämistä ja sitä kautta ne useinkin nytkähtävät parempaan suuntaan. Ajan kanssa miehen tytär saattaa tajuta jotakin ja asiat ja käytännöt löytävät paremman tasapainon. Ja jos ei tajua, niin ei voi mitään - menetys on hänen ja valitettavasti myös lasten.

        Toisen auttaminen on hyvä asia. Kannatan sitä. Mutta avun määrällä on myös rajansa - pitää huomioida auttajan elämäntilanne ja voimavarat ja halut. Ei ole kenenkään kannalta hyväksi ja oikein, jos auttaja joutuu venymään liikaa. Jokaisella ihmisellä on oikeus ja velvollisuus elää oma elämäänsä ja vetää itse ne rajat, minkä verran hän voi ja ehtii ja jaksaa ja haluaa auttaa.

        Olen itse joutunut vetämään rajoja aika napakastikin (tilanne oli kylläkin aivan erilainen), eikä siihen ollut helppo ryhtyä, mutta tiesin sisimmässäni ja aika sen myös näytti toteen, että niin on pakko tehdä. Muuten en oli jaksanut sitä tilannetta ja edessä olisi ollut romahtaminen tavalla tai toisella.

        Kaikea hyvää sinulle ja perheellesi. Uskon, että parempia aikoja on edessä ja saatte vielä olla lasten kanssa voimienne mukaan.


      • happi loppuu
        EI KAIKKIA KERRALLA kirjoitti:

        Eli miehesi tytär äitineen ovat molemmat vähintäänkin empatiakyvyttömiä ihmisiä (jollei kehitysvammaisia), kun eivät osaa asettua sinun asemaasi. Heiltä puuttunee normaali maalaisjärki ja hyvät käytöstavat! Otan osaa.

        Hyvä, että toinen mamma tulee hoitamaan tyttären lapsia, kun tytär ei itse osaa lapsilukuaan pitää sellaisena, johon omat voimavarat riittäisivät.

        No eivät he tokikaan mitään kehitysvammaisia ole, vähän ehkä toisenlaisella tempperamentilla varustettuja...

        Miehen eksää en kovin hyvin tunne, kun on tosiaan asunut jo kauan ulkomailla. Tulee sieltä kyllä kerran vuodessa aina Suomeen, ja jossain juhlissa on tavattu (kuten tyttären häissä). On aina ollut semmoinen ikäväänsä hehkuttava etämummi... ja tytär on tuosta äitinsä poissaolosta ollut vähän katkerakin.

        Mutta jos nyt sitten tällä avautumisellani on edes se hyvä seuraus, että tyttären ja äitinsä välit lähenevät, niin hyvähän sekin on. Toivottavasti kuitenkin lapset eivät nyt saa syyttä suotta lokaa päällensä, tai heille tule tästä kaikesta paha mieli. Ovat oikeasti tärkeitä pikkuisia, vaikka happi meinaa neljän kanssa loppuakin.


      • EI KAIKKIA KERRALLA
        happi loppuu kirjoitti:

        No eivät he tokikaan mitään kehitysvammaisia ole, vähän ehkä toisenlaisella tempperamentilla varustettuja...

        Miehen eksää en kovin hyvin tunne, kun on tosiaan asunut jo kauan ulkomailla. Tulee sieltä kyllä kerran vuodessa aina Suomeen, ja jossain juhlissa on tavattu (kuten tyttären häissä). On aina ollut semmoinen ikäväänsä hehkuttava etämummi... ja tytär on tuosta äitinsä poissaolosta ollut vähän katkerakin.

        Mutta jos nyt sitten tällä avautumisellani on edes se hyvä seuraus, että tyttären ja äitinsä välit lähenevät, niin hyvähän sekin on. Toivottavasti kuitenkin lapset eivät nyt saa syyttä suotta lokaa päällensä, tai heille tule tästä kaikesta paha mieli. Ovat oikeasti tärkeitä pikkuisia, vaikka happi meinaa neljän kanssa loppuakin.

        Jep, teidän tuon sanan temperamentti, jota useasti käytetään, kun ei haluta sanoa suoraan, että ihmiseltä puuttuvat hyvät tai olisiko parempi sanoa edes ne normaalit käytöstavat. ;)

        Vaikuttavat sekä tytär että äitinsä pinnallisilta lusmuilta, jotka haluavat teettää ikävät hommat muilla, jos hyväntahtoinen, hyväksikäytettävä hölmö jostain löytyy.

        Jos rangaistukseksi siitä, että erehdyitte hieman ajattelemaan myös itseänne, pappa etkä sinä saa enää nähdä lapsia, niin tuppautukaa yllätyskylään ja muistakaa vaatia hyvää palvelua ja parasta pöytään. :).


    • järki voittakoon

      Turha murehtia. Kun miehen tytär kaipaa seuraavan kerran lapsille hoitajaa, niin tulet kyllä hänen mieleensä. Lapsetkin alkavat vähitellen inttää, että papan luo olisi kiva mennä.

      Kun se tyttären superäiti on viikon ihmetellyt lapsiperheen elämää, niin eiköhän ala löytyä kunnioitusta.

      Ihan oikein te teitte, kun kerroitte jaksamisen olevan kortilla.

      Onhan niillä lapsilla ehkä muitakin läheisiä aikuisia. Jos äiti ei aina voi ja jaksa hoitaa, niin sitten siskot ja kummit tulevat avuksi. Kummikin ottaa mieluummin oman kummilapsen ja ehkä tämän läheisimmän sisaruksen kuin koko katraan.

    • happi loppuu

      Liennytystä tapahtuu. Saamme viedä isoimmat lapset huvipuistoon tässä Vapun tienoilla... (meidän aloitteesta). Kettuiluviestejä ei ole tullut, eikä minua ole poistettu fb-kaverilistalta. Myös miehelläni ja exällään (tytärpuoleni äidillä siis) on tulossa "korkean tason neuvottelu", johon ilmeisesti minunkin tarkoitus osallistua. Mikäs siinä, vähän tosin jännittää... (olenkohan järjetön, jos olen mukana, ja olenkohan jänishousu, jos teen oharit ja sanon viime tingassa että puhukaa vaan keskenänne...)

      • EI KAIKKIA KERRALLA

        Menet neuvonpitoon mukaan ja kerrot, että otat teille hoitoon vain kaksi lastenlasta kerrallaan riippumatta siitä, mistä perheistä he tulevat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      160
      6815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4047
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2055
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1839
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1568
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1545
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe