Narsistit ovat kykenemättömiä aitoihin riitoihin

Narsistit eivät

Narsistit eivät pysty riitelemään todellisesti ja aidosti. Narsistit pelkäävät todellista riitaa ja mieluiten pakenevat paikalta. He eivät halua jäädä alttiiksi itseensä tai mielipiteeseensä kohdistuvalle arvostelulle. Se on heille liikaa, koska he haluavat nimenomaan alituisesti lähdettä josta voivat ammentaa täydellistä kuvaa itsestään.

Negatiivinen huomiokin kelpaa narsistille, mutta normaaliin rakentavaan riitaan narsisti ei kykene. Normaaleissa riidoissa joudutaan ottamaan huomioon riitakumppanin tunteet ja reaktiot.

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq73.html

18

1307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Inta*

      Tuo on niin nähty... 3.5 vuotta "seurustelua" (miksi tätä on/offailua narsistin kanssa nyt kutsuisi) takana. Joka ainoa erimielisyys, eli minä erehdyn arvostelemaan miehen käytöstä, päättyy miehen poistumiseen välittömästi luotani. Tekstarein yritän saada jutulle, joka siinä vaiheessa on jo paisunut riidaksi kun itsekin poltan päreeni, jonkinlaista päätöstä. Mies ei vastaa minkäänlaiseen yhteydenottoyritykseeni.

      Vasta sitten kun lopetan kaikki yritykset ja aikaa kuluu viikon verran, mies alkaa ottaa yhteyttä ihan muista asioista ja palaa takaisin. Riidasta ei puhuta mitään, on haudattu aivan kokonaan ja kaikki on taas entisellään. Näitä selvittämättömiä konflikteja riittää...

      • .................

        Sairas "suhde", en jaksais.


    • megalomonologi

      Kyllä narsisti voi olla melkoinen koleerikko, joka ei kuitenkaan kuuntele, kuule eikä ymmärrä kuin itseään.

      • megalomonologi

        Sikäli riitely ei ole rakentavaa, se on vain narsistin loputonta raivoamista ja raivokohtausta. Draamakuninkaallinen ja yleisö.


    • Näin

      Minun kokemus on että narsisti nauttii riidasta. vihaa täynnä. ei pakene riitoja vaan aloittaa riidat ihan itse ja rakastaa sitä kun saa toista nimitellä ja lytätä. Hänen elämänsä suola josta saa paremmuuden tunteen. lyttäämällä ja nimittelemällä lyttää toista ja samalla saa tunteen että on parempi ja oma itsetunto kohoaa.

      • Miten sinulta sujuu

        Miten sinulta sujuu riitely? Pystytkö itse riitelemään ja antamaan vastusta, vai jäätkö niin jalkoihin, että narsisti ei ollenkaan koe sinua riitakumppaniksi edes, vaan ihan vapaasti vain "lyttää ja nimittelee"?


      • N ei muutu.

        Minulla on ihan sama kokemus. He voivat myös nimitellä ja lytätä ihmisiä asioista, jotka eivät ole tosia kuin narsistille itselleen, mutta eipä sitä tarvitse heille edes kertoa. Narsisti on mahtailija ja alentaja, hänen riitelynsä voi myös olla melko typerää ja lapsellista.

        Ja sellaiselle on erityisen turhauttavaa sekä turhaa antaa "vastusta", vaikka siihen pystyisikin.


    • No juu. En myöskään

      "Ja sellaiselle on erityisen turhauttavaa sekä turhaa antaa "vastusta", vaikka siihen pystyisikin. "

      No juu. En myöskään sellaiseen älyttömyyteen lähde narsistin kanssakaan. Tarkoitan "vastuksella" nimenomaan sellaista todellista tilannetta, kun narsisti on esim. alkanut suhteen jälkeen näyttämään todellisia karvojaan. Kun uhri herää siihen, mitä on saanut vastaansa.

      Joten edelleen, missä riita narsistin KANSSA? Johtui se sitten mistä tahansa, niin narsisti ei osaa riidellä. Se oli siis pointtini aloituksessa. En tarkoita riidalla mitään lapsellista nokkimista, vaan ihan kunnon riitaa, missä on asia, mistä ollaan eri mieltä ja siitä sitten käytäisiin kunnon vääntö, jossa otetaan vastaan ja mietitään vastapuolen kommentit ja argumentit ja sitten taas kiivaasti esitettäisiin omat.

      Niin tuollaista en ole narsistini kanssa kokenut. Ei ota oikein mitään haastetta vastaan.

      • Cast_away

        Usein riidellessä aihepiiri käännetään johonkin toiseen aiheeseen, asiaan mistä ei riidelty alunperinkään. Jos ei muu auta, aihe käännetään minuun, jotta voidaan pohtia mikä minussa on vikana. Tai sitten keskitytään vain riidan pinnallisiin asioihin kuten siihen, että pitäisi puhua hiljempaa. Jos ei sekään auta, niin muistampa kerran vanhempani olleen niin raivoissaan että lähti ulos yöllä ja kuulosti siltä että aikoisi tehdä itselleen jotain. Kuitenkin palasi hetken päästä paukuteltuaan ovia. Eräs kerta olimme autossa ja hän yritti minua nöyryyttää aikaisemmin kaverini luona "vihjailemalla asioita". Sanoin tästä, hän käänsi että minä vain kuvittelin asian, mutta kuitenkin lipsautti vahingossa jotain niin että hän oli puhunut itsensä pussiin. Ilmeisesti tajusi tämän itse, koska alkoi puhua semmoisia juttuja että hän kun raivostuu niin saattaa ajaa ojaan tms., ikäänkuin antoi ymmärtää ja teki hätäjarrutuksen ja kieltäytyi jatkamasta matkaa. Suostui jatkamaan matkaa vasta kun ilmoitin soittavani taksin. Musta tuntui tosi vaaralliselta olla autossa.

        Eli siis sanoisin, että lähtee usein riidan alkaessa pois paikalta tai muuttaa sen kulun sellaiseksi, että sinä et haluaisi jatkaa sitä (eli siis vie huomion siitä aiheesta pois tai sitten tekee sinusta sen syytettävän). Jos se ei auta, niin sitten ilmeisesti järeämpiä keinoja.

        Mun vanhemmalla ei ole diagnoosia, mutta mulle on yksi sisaruksistani joskus näyttänyt kuvauksen kriteereista ja kysynyt sopisiko vanhempi kuvaukseen. En ole koskaan jutellut asiasta hänen kanssaan aiemmin, mutta olen pohtinut samaa jo kauan ennen tuota. Nykyään nuo jutut on vain tulleet selkeämmiksi.


    • KillIt

      Samaa mieltä kun olen vierestä kuunnellut. Todellisuudessa riidassa on kyse ainoastaan oman paremmuuden ylläpitämisestä, joka ikisessä riidassa, vitut siitä asiasta mihin pitäisi saada ratkaisu.. Ja se kumpi saa ratkaisun, on älykkäämpi koska sai koko sopan muka selvitettyä.. Ridiculous.

      He yrittävät riidan aikana jojottaa toinen toistaan ja yleensä se pahempi narsisti on niin hyökkäävä että jos uhrin kanssa esim olisi riita niin uhrin on etsittävä valttikortti jostakin hihastaan ja sekin on -toiset ihmiset- koska narsisti pyrkii tuhoamaan kahdenkesken neljän seinän sisällä jotta kukaan ei uskoisi yhtään mitään ja jotta hän voisi kävellä henkisen väärinkäytön jälkeen pois talosta niin ylväänä ja rehevänä ryhti suorassa ja mennä kertomaan kaikille kenenkään kysymättä että miten ne asiat olivat ja että mitä kumppani hänelle _teki_ ja sanoi.

      • saatanoita ovat

        Narsistipsykopaatista ja hänen kanssaan riitelystä sanoisin, että nuo aloittajan ja intan kertomukset ovat niin tosia. Noin se menee.
        Noihin huomioihin liittäisin tässä edeltäjien kommentit tuosta raivoamisesta, että välttämättä se raivoaja ei ole se narsisti vaan se narskun uhri, jota narsisti on ovelasti manipuloimalla, projisoimalla ja kaksoissidoksillaan sekä valheillaan provosoinut käyttäytymään raivolla, kun narsku on tahallaan polttanut uhrinsa pinnan. Narsku nauttii tästä toisen satuttamisesta ja vedätyksestä.
        Tällä tavalla narsku käyttäytyi aina riidoissa ja erimielisyyksissä kun jäi valheistaan ja petoksistaan kiinni. Yritti näin päästä syyllisyydestään ja saada feikisti uhrinsa näyttämään syylliseltä. Ei tarvinnut ottaa vastuuta tekemisistään, kun ei siihen kyennyt, kun ei voinut olla rehellinen ihminen. Epärehellisyys ja valehteluhan on osa narsistin persoonaa.
        Tällä tavalla narsku sai myös ulkopuolisilta myötätuntoa, kun meni riitojen jälkeen ulkopuolisille kertomaan toisen käyttäytymisestä ja sai näin toisen näyttämään narskulta ulkopuolisten silmissä. Tätä asetelmaa oli sitten omien etujen ja valheiden ja petosten peittelemiseksi helppo käyttää hyväksi erilaisissa yhteyksissä.
        Kertaakaan yhtään erimielisyyttä, riitaa tai narskun tekoja en ainakaan itse onnistunut selvittämään loppuun asti tai yhtään mitenkään sinä aikana kun itse olin suhteessa tälläisen häiriöisen kanssa.
        Voitte vaan kuvitella omalle kohdallenne, millaisia tunteita se herättää uhrissa, kun sitä jatkuu vuosien ajan esimerkiksi.
        Rehellisen ihmisen repertuaariin ei kuulu sellaiset toimintatavat, joita narskut käyttää, ja ne ovat niin kuvuttovia ja pöyristyttäviä ja toista ihmistä helveksivia, että oikeassa ovat ne, jotka sanovat, että paetkaa narsistia ja kauas. Ne tosiaan tuhoaa kaiken ympärillään.


      • riidankylväjä on
        saatanoita ovat kirjoitti:

        Narsistipsykopaatista ja hänen kanssaan riitelystä sanoisin, että nuo aloittajan ja intan kertomukset ovat niin tosia. Noin se menee.
        Noihin huomioihin liittäisin tässä edeltäjien kommentit tuosta raivoamisesta, että välttämättä se raivoaja ei ole se narsisti vaan se narskun uhri, jota narsisti on ovelasti manipuloimalla, projisoimalla ja kaksoissidoksillaan sekä valheillaan provosoinut käyttäytymään raivolla, kun narsku on tahallaan polttanut uhrinsa pinnan. Narsku nauttii tästä toisen satuttamisesta ja vedätyksestä.
        Tällä tavalla narsku käyttäytyi aina riidoissa ja erimielisyyksissä kun jäi valheistaan ja petoksistaan kiinni. Yritti näin päästä syyllisyydestään ja saada feikisti uhrinsa näyttämään syylliseltä. Ei tarvinnut ottaa vastuuta tekemisistään, kun ei siihen kyennyt, kun ei voinut olla rehellinen ihminen. Epärehellisyys ja valehteluhan on osa narsistin persoonaa.
        Tällä tavalla narsku sai myös ulkopuolisilta myötätuntoa, kun meni riitojen jälkeen ulkopuolisille kertomaan toisen käyttäytymisestä ja sai näin toisen näyttämään narskulta ulkopuolisten silmissä. Tätä asetelmaa oli sitten omien etujen ja valheiden ja petosten peittelemiseksi helppo käyttää hyväksi erilaisissa yhteyksissä.
        Kertaakaan yhtään erimielisyyttä, riitaa tai narskun tekoja en ainakaan itse onnistunut selvittämään loppuun asti tai yhtään mitenkään sinä aikana kun itse olin suhteessa tälläisen häiriöisen kanssa.
        Voitte vaan kuvitella omalle kohdallenne, millaisia tunteita se herättää uhrissa, kun sitä jatkuu vuosien ajan esimerkiksi.
        Rehellisen ihmisen repertuaariin ei kuulu sellaiset toimintatavat, joita narskut käyttää, ja ne ovat niin kuvuttovia ja pöyristyttäviä ja toista ihmistä helveksivia, että oikeassa ovat ne, jotka sanovat, että paetkaa narsistia ja kauas. Ne tosiaan tuhoaa kaiken ympärillään.

        Tämä narskun tarve konflikteihin on niin tuttua. Tämä narsku, jonka kanssa olin suhteessa palasi paikalle vain saadakseen annoksen riitaa tekemisistään, jonka jälkeen oli taas valmis ja täynnä energiaa ja käyttövoimaa ulkopuolisten lähteittensä hoitelemiseen. Tämä on/off käyttäytyminen oli jatkuvaa ja kokoaikaista ja sääteli hänen koko elämäänsä. Ei yön päivän rauhaa kenelläkään. Hirveää, näännyttävää ja turhauttavaa touhua. Jatkuvaa patologista valehtelua ja ihmisten manipulointia.


    • Tuota on meillä

      "välttämättä se raivoaja ei ole se narsisti vaan se narskun uhri, jota narsisti on ovelasti manipuloimalla, projisoimalla ja kaksoissidoksillaan sekä valheillaan provosoinut käyttäytymään raivolla, kun narsku on tahallaan polttanut uhrinsa pinnan. "

      Tuota on meillä ollut todella paljon. Mutta juuri tuohon se ei vastannut mitenkään, vaan meni karkuun minkä pääsi ja sitten perästä päin soitteli, kun arveli minun rauhoittuneen. Yleensä olinkin rauhoittunut ja sitten halusi sovitella. Kun se ei keksinyt riittäviä sanoja, niin siinä sitten tapailtiin useimmiten seksin merkeissä. Hänelle se oli tietenkin keino saada minut rauhoittumaan.

      Kyllähän se omien sanojensakin kuten myös minun havaintojeni mukaan siitä nautti, mutta ihan tyhmyyttään se niitä minun hihan palamisiani aiheutti. Ei hänellä minun mielestäni ole sellaisia henkisiä eväitä, että hän ne olisi oikein suunnitellut. Hänhän kuvitteli esim. minut joksikin kovapintaiseksi paljon helpommaksi naiseksi, kuin oikeasti olen. Hän kuvitteli, että olen samanlainen tunteeton pahanen saalistaja, kun hän oli tottunut, että jotkut naiset ovat.

      Eli ei hän minua tuntenut koskaan syvällisemmin. Ei hän olisi osannut minua tieten tahtoen suututtaa, vaan ihan tyhmyyksissään ja sitten vasta tyhmältä vaikuttikin, kun oli niin äärettömän hämmästynyt ja ällistynyt, että mistä minä olen suuttunut. Ei ymmärtänyt ollenkaan.

      Mikäli kysymys olisi yhtäänkään normaalimmasta tyypistä, niin tuohon voisi helposti lisätä: ei ollut t i e t ä v i n ä ä n... mutta narsistilta kun puuttuu se empatia, niin juuri sitä toisen rakastamista se ei tajua. Mielestäni loukkaa juuri siksi, kun ei ymmärrä omien tekojensa seurauksia tuossa asiassa.

    • Doomseeder

      Narsistit myös tekevät yhä uudelleen ja sitten pyytävät anteeksi, sitten taas luovat fiktiivisen ilmapiirin ympärilleen kun se edellinen tapaus jossa teki vittumaisia asioita antaa hänelle nautintoa, kun nautinnontunne loppuu, tehdään uusiksi ja koetetaan pyytää anteeksi ja jatketaan samaa rataa. Kun pitäisi riidellä, hämmennetään vastapuoli kaksoissidoksilla ja muulla psykopatialla niin että hänessä oli vika ja todellisuudessa vastapuoli ei sitä kykene ymmärtämään ennen kuin sama on toistunut monta kertaa, etenkään sellainen ihminen kenelle anteeksipyyntö merkitsee paljon ja ketä on kokenut paljon asioita elämässään, hän on niin paljon kokenut ja vahva että antaa olla ja että narsisti saa uudelleen ja uudelleen istuttaa hänen kasvimaalleen omaa hedelmäänsä kuihduttaen kasvimaansa todellisen omistajan. Loppupeleissä tämä kasvimaa ei kuulu enään uhrille, eikä narsistille. Se on heidän jälkeenjättämä palanut raunio jonka uhri tuntee nahoissaan turhautumisena sekä loppupeleissä kuolleena henkiseltä tasoltaan.

    • henna4

      Voi olla reksinä vain vuoden ja paeta ulkomaille.Valehtelu kuuluu asiaan.

    • Ex-rettelöijä

      Kuulostaa niin tutulta, että aloin ajatella olenko jakanut saman miehen muiden kanssa. "kihlattuni" jolla nimellä hän kutsui ja kutsuu edelleen minua, teki jatkuvasti juuri näin. Herra Hoo, jolla nyt voin kutsua häntä sai minut, joka en todellakaan tuollaisella intensiteetillä ole reagoinut koskaan ketään kohtaan sai minut turbovaihteella järkyttävän suuttumuksen tilaan. Kunnes pikkuhiljaa, siis pikkuhiljaa olen alkanut tajuamaan, että hän on vain "hahmo" - ei ihminen joka olisi pystynyt todellakaan tulemaan vastaan tai kestämään yhtään pientäkään kritiikkiä . Tai kertomaan mistään entisestä elämästä vaikka kysyin ihan haluaikseni tietää ymmärtääkseni entistä. Yhtäkkiä seurauksena oli parin sekunnin aikana tapahtuva peloittava muutos käyttäytymisessä. Jäin kuin nalli kalliolle ja sitten suutuin, todella. Syyllinen olin aina minä, joka "rettelöi" . Off-tilassa nyt, vaikka seireenien kutsu tuntuu vahvana. Hoviin, puutarhaan, imartelulla. Kauniilla sanoilla. Samalla tässä taitaa olla tarjolla jo seuraava lähde, kun minusta ei saa enää irti myöskään fyysistä puolta, ellen halua. Enkä enää halua. Aluksi ajattelin, että onpa hyvä asia kun eilistä riitaa ei enää aamulla muisteta. Voi tsiisus sentään...

      Herääminen siihen, että olikin patologinen valehtelija ja petti ainakin virtuaalisesti suhteen ns vakiintumisen jälkeen on h...n vaikeaa, vaikka nimenomaan useasti sanoi, ettei ole pettänyt minua kenenkään kanssa. . Miksi sellaista pitää ylipäätänsä sanoa? Kyllä, olen edelleen liisterissä, mutta en en enää halua samaan. Onneksi on ystäviä, jotka jaksavat olla peilinä ja sanoa, että sinä et ole koskaan oikeasti ollut rettelöijä ja tappelija, päin vastoin. Joo grilli kuuman kuulemma nytkin, mutten lähde kodistani. Samaan peliin joutuisin taas. Peliin jonka häviäisin verbaalisesti hetimiten. Riipumatta siitä, että ymmärrän jo jutun juonen.

    • nhol1

      Mieheni on narsisti, asun kahden lapsen kanssa vantaalla. Mieheni on isännöitsijä ja aina poissa. Harrastaa irtosuhteita ja käsittelee minua kun esinettä lasten ja kavereiden nähden. Pelkään häntä. Mitä teen?

      • Tsemppiä matkaan

        Ota elämäsi omiin käsiisi ja pakene.
        Hani oma asunto, mieluummin toiselta paikkakunnalta, ota lapset mukaasi ja katoa.

        Vaatii voimia, mutta on sen arvoista.
        Sos.tsto auttaa tarvittaessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2362
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1980
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      187
      1825
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1747
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1651
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1629
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1534
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe